Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.307.2023.1.HW

Prawa do odliczenia podatku w związku z nabyciem kart dla pracowników.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z nabyciem kart (…) dla pracowników (druga część pytania z wniosku z 4 kwietnia 2023 r.) – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy przekazanie przez Spółkę swoim pracownikom kart (…) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz prawa do odliczenia podatku w związku z nabyciem kart (…) dla pracowników. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2023 r. (wpływ 12 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej: Spółka) podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów na terytorium Polski, bez względu na źródło ich osiągania. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Na podstawie przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych z dnia 4 marca 1994 r. (tj. z dnia 7 kwietnia 2022 r., Dz.U. z 2022 r. poz. 923 ze zm., dalej: ustawa o ZFŚS) Spółka utworzyła i prowadzi Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS).

Spółka nabywa od zewnętrznego kontrahenta karty (…) które przeznaczone są dla pracowników i współpracowników Spółki.

Zakup kart (…) finansowany jest z następujących źródeł:

1.Środki obrotowe Spółki (10% wartości kart (…)),

2.Środki ZFŚS (90% wartości kart (…)),

3.Częściową odpłatnością obciążani są następnie pracownicy oraz osoby współpracujące lub prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Uzupełnienie oraz doprecyzowanie opisu sprawy

Informacje zawarte w piśmie z 7 czerwca 2023 r.

1.W odpowiedzi na pytanie o treści: „Z jakich źródeł finansowany jest zakup kart (…) dla pracowników?” wskazaliście Państwo, że: „Zakup kart (…) finansowany jest przez Wnioskodawcę ze źródeł obrotowych spółki oraz ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS)”.

2.Z kolei na pytanie: „Jaki jest udział poszczególnych źródeł finansowania w wartości kart (…)? (należy podać te udziały, tak aby ich suma nie przekraczała 100%)” odpowiedzieliście Państwo, że: „Wnioskodawca precyzuje, że sam zakup kart finansowany jest ze źródeł wskazanych w odpowiedzi na pytanie 1 w następujący sposób: środki obrotowe spółki 10%, środki ZFŚS 90%. Następnie jednak w zależności od kryterium dochodowego (socjalnego) pracownik/współpracownik obciążany jest odpłatnością za kartę (może to być zarówno odpłatność całkowita – 100%, jak i odpłatność częściowa np. 40% lub 30%)”.

3.Natomiast w odpowiedzi na pytanie o treści: „Czy zawsze wartość kart (…) jest finansowana z tych samych źródeł, w takim samym udziale? Jeśli nie, to należy wskazać z jakich źródeł, i w jakich udziałach” wskazaliście Państwo, że: „Tak”.

4.W odpowiedzi na pytanie: „Czy każdorazowo Państwa pracownicy są obciążani częściową odpłatnością za karty (…)?” poinformowaliście Państwo, że: „Tak”.

5.Z kolei na pytanie: „Na kogo są wystawiane faktury dokumentujące zakup kart (…)?” odpowiedzieliście Państwo, że: „Miesięczna faktura za karty (…) od dostawcy tych kart wystawiana jest na Wnioskodawcę.

6.Natomiast w odpowiedzi na pytanie o treści: „Do wykonywania jakich czynności wykorzystują/będą Państwo wykorzystywali nabywane karty (…), tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem VAT,

b)zwolnionych od podatku,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?” wskazaliście Państwo, że: „Do czynności opodatkowanych podatkiem VAT” ,

wskazaliście Państwo, że: „Do czynności opodatkowanych podatkiem VAT”.

Pytanie

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem kart (…) dla pracowników? (druga część pytania z wniosku z 4 kwietnia 2023 r.)

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, przekazanie przez Spółkę swoim pracownikom kart (…) finansowych w sposób wskazany w opisie stanu faktycznego jest zdarzeniem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie tych kart.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (dalej także jako: ustawa), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, ze podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W myśl art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Objęcie danej czynności podatkiem VAT wymaga zbadania, czy do dostawy towarów lub świadczenia usług doszło w warunkach pozwalających na uznanie, że strona transakcji, w odniesieniu do konkretnej czynności, działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna – jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Także czynności wykonane poniżej kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Uzyskanie zapłaty, która pokrywa jedynie koszty, czy też tylko ich część nie oznacza, że czynność ma charakter nieodpłatny lub częściowo nieodpłatny. Potwierdza to również orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Okoliczność odniesienia korzyści finansowej przez dostawcę towaru lub świadczącego usługę nie ma znaczenia dla opodatkowania podatkiem VAT. Istotnym jest, czy w zamian za dostarczony towar lub wykonaną usługę zostało wypłacone wynagrodzenie na rzecz dostawcy.

W świetle art. 86 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z zapisów ustawy o ZFŚS wynika, że pracodawca jest zobowiązany do administrowania Funduszem, który jest przeznaczony wyłącznie na działalność socjalną prowadzoną w stosunku do osób uprawnionych. Właścicielem środków, zgromadzonych na odrębnym rachunku bankowym, jest ZFŚS.

Nie można zatem przyjąć, że administrowanie przez Pracodawcę środkami Funduszu przez przyznawanie świadczeń socjalnych, jest wykonywaniem działalności gospodarczej, a Pracodawca z tytułu wykonywania tych czynności jest podatnikiem podatku VAT. Samodzielność działalności gospodarczej polega na pełnej swobodzie w dysponowaniu środkami należącymi do podatnika, a środki zgromadzone na rachunku Funduszu są środkami należącymi do pracowników a nie do pracodawcy. Pracodawca, jedynie nimi administruje.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że zakup kart (…) (od zewnętrznego kontrahenta) finansowany jest następująco:

1)ze środków obrotowych Spółki (10% wartości kart (…)),

2)środków ZFŚS,

3)częściową odpłatnością obciążani są także pracownicy oraz osoby współpracujące lub prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Zakup kart (…) nie będzie finansowany wyłącznie ze środków ZFŚS. 10% wartości karty sfinansowanych zostanie ze środków obrotowych Spółki, częściową odpłatność ponosić będą także pracownicy.

Środki obrotowe są to środki przeznaczone na działalność gospodarczą, którymi każdy przedsiębiorca dysponuje w dowolny sposób. Mają one inny charakter od środków gromadzonych na rachunku ZFŚS. Do gromadzenia środków na rachunku ZFŚS Wnioskodawca jest zobligowany przez obowiązujące w tym zakresie przepisy. Środki takie w przeciwieństwie do środków obrotowych nie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca występuje jedynie w roli administratora tych środków.

Przepis art. 8 ust. 2a ustawy, jest źródłem praw i obowiązków podatników w odniesieniu do świadczeń określanych mianem "odsprzedaży" lub "refakturowania" usług. W związku z tym należy stwierdzić, że nabycie usług oraz ich późniejsza odsprzedaż (z marżą czy bez) powinny być zawsze traktowane jako dwie odrębne transakcje usługowe.

Art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, s. 1, z późn. zm.), stanowi, że w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę traktowane jest jak świadczenie usługi na rzecz nabywcy w tym samym zakresie.

Wnioskodawca, jako podmiot obciążający pracowników, kosztami nabywanej usługi w stosownej części, traktowany jest jako usługobiorca, a następnie usługodawca tej samej usługi. Tym samym, w analizowanej sprawie na gruncie ustawy występuje odpłatne świadczenie usług. Uzyskanie zapłaty, która pokrywa jedynie koszty, czy też tylko ich część nie oznacza, że czynność ma charakter nieodpłatny lub częściowo nieodpłatny.

Dla opodatkowania czynności podatkiem od towarów i usług istotnym jest, czy w zamian za dostarczony towar lub wykonaną usługę zostało wypłacone wynagrodzenie na rzecz dostawcy. Bez znaczenia pozostaje zatem fakt, czy wynagrodzenie sprzedającego towar/wykonującego usługę obejmuje jedynie kwotę stanowiącą zwrot kosztów lub jej część, czy też zostało powiększone o marżę stanowiącą zysk dla dostawcy.

W nawiązaniu do powyższego należy uznać, że obciążenie pracowników określoną kwotą do zapłaty z tytułu przekazania im opisanych kart spowoduje, że na gruncie ustawy o VAT czynność ta będzie odpłatna. Należy zatem stwierdzić, w oparciu o przepisy art. 8 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, że w niniejszej sprawie Wnioskodawca świadczy na rzecz pracowników usługi, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Skoro Wnioskodawca jako czynny, zarejestrowany podatnik podatku VAT nabywa karty (…) w celu przekazania ich pracownikom za częściową nawet tylko odpłatnością, czyli w celu odsprzedaży, to ich zakup służy bezpośrednio realizacji czynności opodatkowanej. Wnioskodawcy przysługuje więc prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup tych kart, otrzymanych od zewnętrznego kontrahenta.

Tym samym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy (o ile nie wystąpią przesłanki negatywne z art. 88), Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z prawidłowo wystawionych faktur, w związku z nabyciem świadczeń w celu ich przekazania pracownikom w zakresie, w jakim służą one do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje, że Dyrektor KIS wypowiadał się w analogicznej sprawie w interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2021 r. (sygn. 0111- KDIB3-1.4012.112.2021.2.IK), w której uznał, że w zbliżonym stanie faktycznym wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych kart (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z nabyciem kart (…) dla pracowników – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy, wynika, że Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych Spółka utworzyła i prowadzi Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Spółka nabywa od zewnętrznego kontrahenta karty (…), które przeznaczone są dla pracowników i współpracowników Spółki. Spółka wykorzystuje/będzie wykorzystywać nabywane karty (…) do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. ustalenia, czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem kart (…) dla pracowników (druga część pytania z wniosku z 4 kwietnia 2023 r.).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby towary i usługi były nabywane przez czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku VAT i były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali we wniosku – Spółka wykorzystuje/będzie wykorzystywać nabywane karty (…), do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem kart (…) dla pracowników, ponieważ zakup ten jest związany – jak wskazał Wnioskodawca – z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z nabyciem kart (…) dla pracowników (w zakresie drugiej części pytania z wniosku z 4 kwietnia 2023 r.) jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego, w tym w szczególności na informacji, że Spółka wykorzystuje/będzie wykorzystywać nabywane karty (…), do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (kwestia te nie była przedmiotem oceny tut. Organu, lecz przyjęto to jako element opisu sprawy). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie drugiej części zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności nie analizowano, czy Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem kart (…) dla pracowników.

W niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z nabyciem kart (…) dla pracowników (druga część pytania z wniosku z 4 kwietnia 2023 r.). Natomiast w zakresie ustalenia, czy przekazanie przez Spółkę swoim pracownikom kart (…) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pierwsza część pytania z wniosku z 4 kwietnia 2023 r.) zostało wydane 28 czerwca 2023 r. postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, nr 0112-KDIL1-1.4012.158.2023.2.HW.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00