Jak stosować zasady techniki prawodawczej przy uchwalaniu uchwał
W uzasadnieniach wyroków sądów administracyjnych dotyczących nieprawidłowości zapisów uchwał rad gmin często powoływane są „Zasady techniki prawodawczej” (lub „prawotwórczej”). Kiedy zatem naruszenie tych zasad może być jedną z przesłanek uznania aktu prawa miejscowego za nieważny?
„Zasady techniki prawodawczej” to wskazówki i zalecenia adresowane do legislatorów. Ich celem jest ułatwienie autorom aktów prawnych poprawnego zapisania norm prawnych w przepisach. Zostały zebrane w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. (dalej: r.z.t.p.). Co ważne, nie służą ocenie ważności obowiązującego prawa! Samo naruszenie norm nie dowodzi więc jeszcze nieważności np. uchwały rady gminy.
Zasady techniki prawodawczej nie stanowią wprost o ważności obowiązującego prawa. Ich naruszenie samo w sobie nie jest przesłanką uznawania aktów prawa miejscowego za nieważne.
Ale bardzo często naruszenie tych zasad jest wstępnym sygnałem dla organów nadzoru czy sądów administracyjnych o konieczności sprawdzenia, czy nie nastąpiło naruszenie przepisów Konstytucji RP. Chodzi tu np. o zasady:
- demokratycznego państwa prawa (art. 2 Konstytucji RP) i
- praworządności (art. 7 Konstytucji RP).
Można z nich wyprowadzić wniosek, że materia regulowana aktem prawa miejscowego wprowadzonym przez samorząd musi, po pierwsze, wynikać z upoważnienia ustawowego, a po drugie – nie przekraczać zakresu tego upoważnienia. Innymi słowy, naruszenie zasad techniki prawodawczej przez gminę spowoduje sprawdzenie przez sąd, czy nastąpiło uchybienie zasad wynikających z przepisów konstytucyjnych. Jeżeli wystąpiło – sąd zastosuje sankcję nieważności.
