Zwolnienia w podatku od nieruchomości: co jeszcze w 2025, a co już w 2026 roku
Władze gmin rozważające wprowadzenie nowych ulg lub zwolnień w podatku od nieruchomości muszą pamiętać, że zanim zostanie podjęta w tej sprawie uchwała, konieczne jest spełnienie rygorystycznych wymogów formalnych – związanych m.in. z pomocą publiczną, finansami publicznymi oraz obowiązującym kalendarzem publikacji aktów prawa miejscowego.
Rada gminy może wprowadzać „inne zwolnienia przedmiotowe” w drodze uchwały (art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych; dalej: u.p.o.l.). Oznacza to, że gmina:
•nie może zwalniać podmiotowo (np. „zwalnia się firmę X”),
•może zwalniać określone kategorie nieruchomości lub kategorie sytuacji – czyli określić warunki przedmiotowe.
W 2024 roku Kolegium RIO w Gdańsku unieważniło część uchwały Rady Miejskiej Sztumu w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości, ponieważ gmina zawarła w niej warunki podmiotowe (uzależniła przyznanie zwolnienia od tego, czy podatnik nie ma zaległości podatkowych) – co wykraczało poza kompetencje przyznane w art. 7 ust. 3 u.p.o.l. Uchwała powinna dotyczyć wyłącznie zwolnień przedmiotowych, a nie przedmiotowo-podmiotowych (zob. uchwałę Nr 062/g326/P/24 Kolegium RIO w Gdańsku z 25 kwietnia 2024 r.).
