Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.215.2023.1.MR

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.19.0 oraz PKWiU 70.22.30.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, rozpoczął Pan od początku 2023 r. jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, w szczególności techniczno-produkcyjnej pod nazwą X.

Pana działalność polega i ma polegać w szczególności na doradzaniu kontrahentom w obszarze industrializacyjnym, produkcyjno-logistycznym. W tym celu współpracuje Pan z działami produkcyjnymi i logistycznymi, rozwoju technologicznego. Praca ta ma na celu dokonanie analiz i ich przedstawienie klientom, które mogą im posłużyć do poprawy działania ich zakładów w zakresie przepływu produktów, półproduktów w toku produkcyjnym tak, aby zminimalizować zbędne straty, poprawić procesy zakładowe, wyliczenia realnego zapotrzebowania potrzebnych pracowników, optymalizację przestrzeni produkcyjno-logistycznej, zwiększanie wydajności procesu produkcyjnego.

Dokonuje Pan więc analiz w celu pewnego rodzaju optymalizacji, przygotowuje wyliczenia, layouty, proponuje systemy i procesy, lecz fizycznie ich nie wdraża, nie kontroluje i nie nadzoruje. Są to jedynie spostrzeżenia i propozycje, nie zawsze klienci chcą przyjąć proponowane ścieżki działania, jest to ich autonomiczny, w pełni niezależny wybór jako odbiorców usług.

Podkreślił Pan, że świadczone usługi nie mają charakteru władczego lub zarządczego, nie dotyczą sprawowania nadzoru, kontroli i wydawania poleceń, jak również podejmowania lub wpływania na decyzje kontrahentów w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału, czy też organizacji pracy. Są to działania stricte opiniotwórcze mające na celu przekazanie klientom analiz lub ewentualnie pomysłów na pewne ulepszenia, które mogą, ale nie muszą być wdrożone. Usługi te nie są związane z działalnością firm centralnych (head Office), ani z zarządzaniem przedsiębiorstw klientów.

Jednocześnie przewiduje Pan, że przychody z ww. działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie, nie przekroczą w 2023 r. 2 000 000 euro. Do prowadzonej działalności w żadnym jej zakresie nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożył Pan przy tym właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

Pana działalność opisana powyżej została sklasyfikowana w PKD pod symbolem 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, a w klasyfikacji PKWiU 70.22.30 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” oraz równolegle PKD 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” – pozostałe doradztwo techniczne; PKWiU 74.90.19.0 – jako „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego gdzie indziej niesklasyfikowane”. Takie też rodzaje działalności zostały uwidocznione w CEIDG.

Pytanie

Czy przychód osiągany przez Pana z tytułu świadczenia usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, opisanych we wniosku, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, świadczenie opisanych we wniosku usług powinno być opodatkowane stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej także: ustawa o ryczałcie).

W Pana ocenie, co zostało wprost uwidocznione we wpisie do CEIDG, prowadzona działalność kwalifikuje się w PKD 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, a w klasyfikacji PKWiU 70.22.30 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” oraz PKD 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” – pozostałe doradztwo techniczne; PKWiU 74.90.19.0 – jako „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W pierwszym przypadku analiza przepisów art. 12 ustawy o ryczałcie prowadzi do wniosku, że przychody uzyskiwane ze świadczenia opisanych we wniosku usług doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy, tj. w ramach działalności usługowej, o ile spełnione zostaną pozostałe wymogi określone w cyt. wyżej ustawie. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m). Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest ściśle powiązana z klasyfikacją PKWiU. Ponadto zastosowanie symbolu „ex” przed numerem grupowania PKWiU oznacza, że intencją ustawodawcy było odniesienie się nie do wszystkich rodzajów czynności objętych danym grupowaniem. Wynika to z art. 4 ust. 4 ww. ustawy, który stanowi, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy stawką 15% będą opodatkowane wyłącznie przychody firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m). Natomiast dział 70 PKWiU obejmuje nie tylko firmy centralne (head Office), czy usługi doradztwa związane z zarządzaniem, ale także usługi w zakresie stosunków międzyludzkich i komunikacji PKWiU 70.21 oraz pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej PKWiU 70.22.30.

Jak już wskazywano w innych interpretacjach, pojęcie „zarządzać” to, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), „1. wydać polecenie 2. zarządzać, sprawować nad czymś zarząd”. Natomiast zgodnie z definicją Wikipedii https://pl.wikipedia.org/wiki/Zarz%C4%85dzanie zarządzanie to ogólny zakres działań, procesów i decyzji, których zastosowanie w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału lub organizacji ma zapewnić warunki do efektywnego ich funkcjonowania prowadzącego do osiągnięcia postawionych celów.

Świadczone przez Pana Usługi nie dotyczą wydawania poleceń, sprawowania, kontroli, nadzoru, ani podejmowania decyzji w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału ani organizacji w celu osiągnięcia postawionych celów. Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU usługi świadczone przez Pana nie mieszczą się też w żadnym opisie w zakresie PKWiU działu 70 innym niż 70.22.30. Nie można przyjąć, że pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej PKWiU 70.22.30 mieszczą się w zakresie wskazanym w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, tj. przychodów firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), ponieważ nie są ani przychodami firm centralnych, ani usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, a ze względu na określenie ex dział 70 stawką 15% objęto nie wszystkie przychody z działu 70, a wyłącznie te, które dotyczą przychodów firm centralnych (head Office) i usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Nie można również przyjąć, że PKWiU 70.22.30 mimo nazwy „pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” oznacza „pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem”, ponieważ pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem zostały wprost wymienione w PKWiU 70.22.16.

W związku z powyższym przychody z usług doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej PKWiU 70.22.30, w zakresie w jakim nie są związane z zarządzaniem, powinny być opodatkowane stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Potwierdzenie powyższego można znaleźć m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 kwietnia 2022 r. nr 0115-KDWT.4011.27.2022.2.IK.

W drugim natomiast przypadku sklasyfikowanej działalności, tj. PKD 74.90.Z „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” – pozostałe doradztwo techniczne; PKWiU 74.90.19.0 – jako „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego gdzie indziej niesklasyfikowane” usługi te nie zostały wyłączone na podstawie art. 8 ustawy o ryczałcie, art. 12 pkt 1-4 oraz 6-8, jak również na podstawie innych przepisów tej ustawy. Zastosowanie zatem powinny znaleźć ogólne zasady dotyczące świadczenia usług wyrażone w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Potwierdzenie powyższego podejścia można znaleźć m.in. w interpretacji z 25 kwietnia 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP2-2.4011.177.2022.2.AG, czy też w interpretacjach nr 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM z dnia 16 lutego 2021 r. nr 0115-KDIT3.4011.567.2018.1.WM z dnia 8 lutego 2019 r.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, w Pana ocenie – ma Pan prawo do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) usługi stanowią:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczenia usług do określonego grupowania PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że świadczy Pan usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.30 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” oraz PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) odpowiednio w grupowaniach: 74.90.19.0 oraz 70.22.30.0 i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem oraz usługami firm centralnych (head Office), podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00