Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.489.2023.1.TR

Skutki podatkowe transakcji ze złotem oraz srebrem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 7 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca na przestrzeni ostatnich lat (pierwszy zakup miał miejsce 30 maja 2012 r., a ostatni 12 września 2022 r.), prywatnie (za posiadane oszczędności) dokonywał zakupów złota oraz srebra. Zakupy były dokonywane z wykorzystaniem platformy X. X jest usługą i znakiem handlowym spółki Y oraz jej spółek zależnych. Y jest spółką zarejestrowaną w (...).

Wnioskodawca jednocześnie prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia (...)2020 r. Przedmiotem działalności jest głównie wydawnictwo w zakresie gier komputerowych (PKD: 58.21.Z Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych, 58.29.Z Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania, 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem). Dokonane zakupy złota i srebra nie są zatem powiązane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. - dalej: ustawa o PIT), a wybrana przez Niego forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Platforma X umożliwia gromadzenie oszczędności w postaci zakupu złota oraz srebra w ich fizycznej postaci, które to stanowią własność nabywcy. Fizyczne złoto oraz srebro stanowiące własność nabywcy jest w oparciu o umowę przechowania przechowywane przez wyznaczonego Operatora Skarbców.

Platforma X działa i funkcjonuje w oparciu o ogólnodostępny regulamin, który zawiera podstawowe reguły dotyczące zakupu oraz gromadzenia złota oraz srebra. Zapisy tego regulaminu określają wzajemne prawa i obowiązki klienta oraz platformy X i wskazują w jakich stosunkach prawnych pozostają strony, tj. platforma X oraz klient (nabywca złota i srebra).

W treści regulaminu wskazano m.in.:

(...)

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży wcześniej zakupionego złota i srebra, w związku z tym zastanawia się czy sprzedaż będzie wiązała się z koniecznością zapłaty podatku.

Pytania

1)Czy sprzedaż złota oraz srebra po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie na platformie X, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy pobranie złota lub srebra ze skarbca prowadzonego przez Operatora rodzi obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W pierwszej kolejności, platforma X umożliwia nabywanie fizycznych sztabek złota oraz srebra. Wynika to z treści przywołanych zapisów regulaminu. Jak już zostało podkreślone, istotą działania platformy jest możliwość nabywania fizycznych sztab złota oraz srebra, które następnie są przechowywane u wskazanego Operatora Skarbca.

Z treści regulaminu wynika także, że właściciel ma potencjalną możliwość podjęcia z miejsca przechowywania zakupionego złota, co również podkreśla, że dochodzi tutaj do nabycia rzeczy materialnej rozumianej jako fizyczny kruszec.

Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm., dalej Kodeks cywilny), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne. W konsekwencji nabycie fizycznych sztab złota oraz srebra jest nabyciem ruchomości.

Przechodząc do kwestii odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych na gruncie ustawy o PIT należy wskazać, że tak uzyskany przychód może być kwalifikowany jako m. in.:

·pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3),

·odpłatne zbycie rzeczy ruchomych (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, przychodem jest odpłatne zbycie:

a)nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości;

b)spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawo wieczystego użytkowania gruntów,

d)inne rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Sprzedaż rzeczy ruchomych stanowi odrębne źródło przychodów jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej oraz jednocześnie jeżeli sprzedaż miała miejsce przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. W konsekwencji jeżeli odpłatne zbycie nie nastąpiło w zakresie działalności gospodarczej i miało miejsce po upływie wskazanego okresu półrocznego, to taka sprzedaż w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem PIT.

Następnie należy odnieść się do definicji działalności gospodarczej. Jak podaje art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Należy podkreślić, że tylko sprzedaż spełniająca wszystkie trzy kryteria, tj. zarobkowość, ciągłość i zorganizowanie, może być uznana za działalność gospodarczą. W przypadku gdy choć jeden z warunków nie jest spełniony nie można mówić o działalności gospodarczej, o której stanowi art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT

Działalność ma charakter zarobkowy jeżeli jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu. Przy czym istotny jest już sam cel, a nie rezultat takiej działalności. Zarobkowego charakteru nie mają natomiast działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności. Potwierdza to również wyrok NSA z 4 marca 2015 r. sygn. akt II FSK 855/14, gdzie możemy przeczytać:

„Brak podstaw kwalifikowania do pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. podejmowanych przez podatnika czynności mieszczących się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mających na celu prawidłowe gospodarowanie tym majątkiem oraz zaspokajanie potrzeb rodziny. Działań z zachowaniem – normalnych w takich przypadkach – reguł gospodarności nie należy z gruntu utożsamiać z działalnością gospodarczą. W efekcie działania podatnika, w stosunku do stanowiących jego własność składników majątkowych, wykazują cechy zorganizowania i ciągłości, w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. gdy podejmowane przez niego czynności, związane z zagospodarowaniem tego mienia i jego rozporządzaniem, będą istotnie odbiegały od normalnego wykonywania prawa własność, a nadto podatnik z operacji tych uczyni sobie lub ma zamiar uczynienia stałego (nie okazjonalnego) źródła zarobkowania”.

Drugim kryterium wymienionym w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT jest ciągłość prowadzonej działalności. Przesłanki ciągłości nie można rozumieć jako procesu trwającego nieustannie, w związku z czym dopuszczalne jest prowadzenie sprzedaży sezonowo czy też w określonych okresach czasu. Do wypełnienia przesłanki ciągłości wystarczające jest, aby z ogółu okoliczność sprawy wynikał zamiar oraz chęć powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postać zarobku. Warto w tym miejscu odnieść się do wyroku NSA z 18 kwietnia 2014 r. sygn. akt ll FSK 1344/12:

„Jednym z elementów pozwalającym odróżnić działalność gospodarczą od innych form aktywność i zarobkowania osób fizycznych jest jej ciągłość. Przesłanka ta ma na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć jednorazowych (względnie podejmowanych sporadycznie). Nie należy jej jednak rozumieć jako konieczności wykonywania działalność bez przerwy (np. przez cały rok, cały miesiąc, a tym bardziej przez cały dzień) Istotny jest zamiar powtarzalność określonych czynność celem osiągnięcia dochodu”.

Trzecia przesłanka odnosi się do cechy zorganizowania działalności. Oznacza to, iż działania podatnika są podejmowane w sposób systematyczny, uporządkowany oraz według określonych norm i zasad. Poprzez przesłankę zorganizowania możemy również rozumieć racjonalne i zaplanowane gospodarowanie środkami, które ma na celu takie ułożenie stosunków prawnych oraz faktycznych, które bezpośrednio prowadzi do osiągnięcia dochodu w obrocie gospodarczym. Ponadto w doktrynie podkreśla się, że zorganizowanie należy rozumieć w sposób funkcjonalny jako pewien stały sposób jej wykonywania, stałą strukturę organizacyjną jej prowadzenia. Przenosząc powyższe na grunt przypadku Wnioskodawcy, należy zauważyć, że sprzedaż nabytych w ramach platformy X sztabek złota i srebra nie spełnia ani kryterium działalności ciągłej ani działalności zorganizowanej. Sprzedaż odbywa się wyłącznie w zakresie majątku osobistego Wnioskodawcy i jest to typowy przykład zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Będąc właścicielem fizycznych sztabek złota lub srebra Wnioskodawca posiada uprawnienie do rozporządzania prawem własności, co objawia się także w możliwość przeniesienia tego prawa na inny podmiot, tj. sprzedaży. Nie sposób tego rodzaju aktywności przypisać cech działalność ciągłej i zorganizowanej.

O zorganizowaniu działalności świadczy prowadzenie tej działalność w sposób zaplanowany, to znaczy metodyczny, uporządkowany. Wykonywanie działalności w sposób ciągły oznacza wykonywanie jej w sposób związany z planowaniem podejmowanych działań, nieokazjonalny. Natomiast planowana przez Wnioskodawcę ewentualna sprzedaż będzie miała charakter incydentalny, niezaplanowany, niezorganizowany. Sztabki złota lub srebra nie są nabywane z zamiarem ich dalszej odsprzedaży. Jest to dla Wnioskodawcy forma oszczędzania. Nie sposób przewidzieć czy w ogóle i kiedy sztabki sprzeda.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy nabywanie fizycznego złota oraz srebra poprzez platformę X nie było w żaden sposób związane z prowadzeniem jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Nabywane przedmioty wchodzą wyłącznie w skład majątku osobistego Wnioskodawcy i są związane z jego prywatnymi potrzebami. Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że fizyczne złoto oraz srebro nie było nabywane w celu ich dalszej odsprzedaży, lecz w celu gromadzenia oszczędności.

Zamiar odpłatnego zbycia tychże ruchomości wynika z przyczyn osobistych i nie jest przede wszystkim nastawiony na uczynienie ze sprzedaży stałego źródła zarobkowania.

W konsekwencji należy wskazać, że sprzedaż fizycznych sztabek złota lub srebra w tych okolicznościach nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalność gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. Potencjalna sprzedaż będzie podlegała regulacjom art. 10 ust. 1 pkt 8 lit d) ustawy o PIT, co oznacza, że sprzedaż złota lub srebra po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił zakup, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przykładowo przywołał interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 lutego 2012 r. znak ITPB1/415-1104-11/TK:

„Wnioskodawca zamierza nabyć złoto inwestycyjne w postaci sztabek, które w przyszłość może zostać sprzedane. Zarówno nabycie jak i zbycie złota inwestycyjnego nie będzie następowało w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca zamierza nabyć złoto w postaci materialnej – sztabek złota, np. z (...) lub innej instytucji oferującej sprzedaż złota. Nabycie sztabek złota może zostać dokonane przez pełnomocnika działającego w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie zamierza nabyć złota za pośrednictwem portalu internetowego. Wnioskodawca będzie właścicielem zakupionych sztabek złota. Będzie posiadał sztabki złota materialnie. Jako właściciel sztabek złota będzie mógł nimi swobodnie dysponować. Ze względów bezpieczeństwa rozważa oddanie sztabek złota na przechowanie do depozytu np. w banku. Jednakże nawet w takiej sytuacji (złożenie sztabek złota do depozytu), sztabki złota będą mogły zostać wydane Wnioskodawcy na każde jego żądanie.

Z powołanych przepisów wynika, iż w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie rzeczy, do których zaliczyć należy rzeczy ruchome (sztabki złota). Jednakże z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstaje wyłącznie, jeśli zbycie następuje w okresie krótszym niż pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił zakup. Wobec tego, jeżeli sprzedaż następuje po upływie półrocznego okresu, wówczas dochód osiągnięty z tej sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem czynność ta nie stanowi źródła przychodu dla celów tego podatku.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane uregulowania prawne uznać należy, iż Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży sztabek złota, jeśli zbycie złota będzie miało miejsce po upływie pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił jego zakup”.

Mając na uwadze wszystkie powyższe argumenty, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, ze sprzedaż posiadanego złota i srebra będzie źródłem przychodów w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. W związku z tym, sprzedaż dokonana po upływie przynajmniej 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie nie będzie wiązała się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego.

Ad. 2.

Przechodząc natomiast do odpowiedzi na drugie pytanie należy wskazać, że zgodnie z przywołanym regulaminem stanowiące własność nabywcy fizyczne złoto lub srebro jest przechowywane w skarbcach prowadzonych przez odpowiedniego Operatora Skarbców, na mocy Umowy o Przechowywanie między X a każdym z Operatorów.

W każdej z tych umów Operator Skarbca uznaje, że złoto i srebro będące własnością nabywcy jest przedmiotem przechowania w rozumieniu (...) terminu prawnego (bailment). Ponadto X zobowiązuje się opłacać w imieniu nabywcy należne Operatorowi Skarbców opłaty za przechowywanie i ubezpieczenie złota i srebra, dowodząc w ten sposób natury usługi przechowania jako bailment przez każdego z Operatorów Skarbców.

Należy w tym miejscu sięgnąć do polskich regulacji odnoszących się do umowy przechowania. Zgodnie z art. 835 Kodeksu cywilnego, przez umowę przechowania przechowawca zobowiązuje się zachować w stanie niepogorszonym rzecz ruchomą oddaną mu na przechowanie.

Choć umowa przechowania zawierana jest pomiędzy platformą X a Operatorem Skarbca to me zmienia to faktu, iż właścicielem fizycznego złota oraz srebra nadal pozostaje nabywca.

Potwierdzają to poniższe fragmenty regulaminu:

(...)

Jak podaje art 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W kontekście przywołanego przepisu można wskazać, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega pewne przysporzenie majątkowe, które najczęściej przybiera postać zwiększenia aktywów podatnika. Natomiast w przypadku pobrania ze skarbca prowadzonego przez Operatora fizycznego złota lub srebra, które stanowi własność Wnioskodawcy i jest jedynie przechowywane, nie dochodzi do powstania żadnego przysporzenia majątkowego. Ustawa o PIT wiąże przychód jedynie z odpłatnym zbyciem rzeczy ruchomych, a nie z samym faktem posiadania tytułu własności takich przedmiotów. Podobnie czynność pobrania ze skarbca przechowywanych przedmiotów, które stanowią własność podatnika nie jest zdarzeniem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy pobranie złota i srebra ze skarbca nie spowoduje obowiązku zapłaty podatku dochodowego.

Biorąc powyższe pod uwagę i odpowiadając na pytania nr 1 i nr 2 należy wskazać, że zdarzenia te nie powodują powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści tego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których minister właściwy ds. finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia, przy czym – co istotne – musi być ono przez podatnika otrzymane lub postawione do jego dyspozycji.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów ww. ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

1)pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

2)odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, innych rzeczy - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie (pkt 8 lit. d).

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolnicza działalność gospodarcza.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wskazać należy, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków:

1)po pierwsze dana działalność musi być działalnością zarobkową,

2)po drugie działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz,

3)po trzecie działalność ta musi być wykonywana w sposób ciągły.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Natomiast przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji.

Przy tym, każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Przychód z odpłatnego zbycia rzeczy może zatem stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) albo z odpłatnego zbycia rzeczy, o którym mowa w cyt. art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy.

Zakwalifikowanie do źródła przychodu ma ogromne znaczenie dla ustalenia chociażby takich kwestii, jak sposób opodatkowania przychodu, możliwość odliczenia kosztów jego uzyskania, możliwość skorzystania ze zwolnień przedmiotowych itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Przy tym, jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Z opisu sprawy wynika, że zakupu złota i srebra dokonywał Pan prywatnie, za posiadane oszczędności. Zakupy na platformie X umożliwiają Panu gromadzenie oszczędności w postaci zakupu złota oraz srebra w fizycznej ich postaci. Wprawdzie jednocześnie prowadzi Pan działalność gospodarczą, ale jest to działalność w zupełnie innym zakresie niż handel złotem i srebrem.

Zatem, w celu ustalenia prawidłowego źródła przychodów uzyskanych z planowanej sprzedaży, należy rozważyć, czy taka sprzedaż będzie miała znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak już wcześniej wyjaśniłem, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu i zbywaniu rzeczy w celu zarobkowym. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.

Mając na względzie przedstawiony opis sprawy i przywołane powyżej przepisy prawa, nie sposób zakwalifikować przedmiotowej ,planowanej sprzedaży nabytych prywatnie, za własne oszczędności i w celach oszczędnościowych – złota oraz srebra jako mającą miejsce w ramach działalności gospodarczej.

Zatem planowaną przez Pana sprzedaż złota i srebra należy rozpatrywać w oparciu o art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 19 ust. 1 omawianej ustawy:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Biorąc powyższe pod uwagę – odpowiadając na Pana pierwszą wątpliwość – stwierdzam, że na gruncie opisanego zdarzenia, Pana planowana sprzedaż złota oraz srebra po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie na platformie X, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako że nie będzie stanowiła źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niemniej powinien mieć Pan na względzie, że gdyby w przyszłości Pana czynności w zakresie nabywania i zbywania metali szlachetnych nabrały charakteru stricte zarobkowego, były wykonywane w sposób zorganizowany oraz ciągły, działalność taka będzie mogła nosić znamiona działalności gospodarczej.

Jednocześnie – odpowiadając na Pana drugą wątpliwość – stwierdzam, że na gruncie opisanego zdarzenia, samo pobranie przez Pana złota lub srebra ze skarbca prowadzonego przez Operatora nie będzie rodziło u Pana obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ sam fakt rzeczonego pobrania nie będzie skutkował po Pana stronie powstaniem przysporzenia majątkowego, a tym samym powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie dojdzie wówczas do przeniesienia własności na Pana rzecz, a jedynie będzie to forma dysponowania przez Pana własnym, prywatnym majątkiem, a konkretnie Pana oszczędnościami – co jest neutralne z punktu widzenia przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

3)Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00