Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Porada aktualna na dzień 13-05-2024
Porada aktualna na dzień 13-05-2024
Data publikacji: 2023-07-26

Jak rozdzielić koszty uzyskania przychodów między trzema spółkami

PROBLEM

W związku z wdrażaniem nowego systemu w księgowości stworzone zostało nowe zlecenie inwestycyjne o nazwie „Enova 365 - wdrożenie systemu ERP termin realizacji 10.09.2022 - 28.02.2024”. W 2022 r. dwie faktury zostały zaliczone do tego zlecenia w tym roku kolejne (w załączeniu). Koszty na zleceniach inwestycyjnych są miesięcznie rozliczane (naliczane są koszty ogólne), natomiast po zakończeniu inwestycji i przyjęciu środków trwałych (lub WNiP) przyjmowana jest wartość „skumulowanych” kosztów jako nowy środek trwały protokołem przyjęcia/zamknięcia inwestycji i naliczana jest amortyzacja od kolejnego miesiąca. Rozdzielenie i przyjęcie odpowiednich kosztów do danego lub kilku środków lub wartości będzie trudne. Jako, że nowy system księgowy będzie użytkowany przez trzy spółki (jak to opisał informatyk) problem może stanowić sposób podziału tych kosztów. Gdyby środki w przyszłości stanowiły tylko naszą własność nie budziłoby to naszego niepokoju, natomiast spółki będą „korzystającymi” i żadne faktury nie są wystawiane na spółki. Czy prawidłowe jest aby koszty ogólne powiększające wartość przyjmowanych środków (zgodnie z zasadami naszej firmy) mogły być w taki sam sposób przypisane spółkom? W jaki sposób wszystkie koszty po zakończeniu inwestycji powinny być przypisane spółkom? Która część może być przez nas zafakturowana jako środek trwały, a co powinno stanowić usługę udostępnienia wdrożonego systemu? Czy zaistniała sytuacja nie powoduje powstania schematu podatkowego? Czy z faktur powiększających inwestycję możemy w całości odliczyć VAT? Przy podziale w ramach umowy z firmą Y wdrażamy oprogramowanie Enova 365 w okresie od 10.09.2022 r. do 28.02.2024 r. w trzech spółkach w oparciu o następujące założenia: A) Właścicielem oprogramowania będzie spółka X; B) Program będzie działał na serwerach zainstalowanych i będących własnością (lub leasingowanych przez) spółkę X; C) Spółka X będzie udzielał sub-licencji lub prawa do użytkowania spółkom podległym: A i B; D) Spółki podległe A i B będą działały na programie opartym o rozwiązania ustalone w spółce X (na tyle na ile to możliwe) ale na oddzielnych bazach danych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00