Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.267.2023.1.RST

Określenie miejsce opodatkowania usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy miejsca opodatkowania usług świadczonych na rzecz Klienta (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Spółka („A”) w ramach swojej działalności gospodarczej prowadzi i zarządza siecią magazynów na terenie Polski. Spółka została utworzona w 2003 roku i należy do Grupy (…) (dalej: Grupa) obecnej w (…) krajach na całym świecie. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w Polsce.

Taka struktura zapewnia Grupie bliski kontakt z Klientami, zakładami produkcyjnymi oraz branżami na rynkach, na których operuje Grupa. Jedynym udziałowcem Spółki jest B. GmbH, spółka prawa niemieckiego.

Spółka oferuje swoim Klientom globalne rozwiązania logistyczne i transportowe. W ramach świadczonych usług transportowych Spółka dostarcza rozwiązania transportowe, koncentrując się na międzykontynentalnym transporcie lotniczym i morskim, często w połączeniu z usługami dodatkowymi.

Segment transportowy dysponuje globalną siecią spółek powiązanych i długoletnich partnerów, dzięki czemu może służyć swoim Klientom w celu zapewnienia najwyższych możliwych standardów jakości i bezpieczeństwa łańcuchów logistycznych na całym świecie.

W dziedzinie logistyki kontraktowej Spółka oferuje indywidualne rozwiązania ukierunkowane na Klienta i branżę. Rozwiązania te obejmują zarządzanie łańcuchem dostaw, transport i magazynowanie, logistyczne usługi o wartości dodanej oraz kompleksowe projekty outsourcingowe. Spółka świadczy usługi spedycji morskiej, lotniczej, kolejowej oraz drogowej. Poza tym świadczy kompleksowe usługi logistyczne. Co do zasady Spółka świadczy jedynie czynności opodatkowane VAT - świadczenie usług.

Sporadycznie zdarza się, że Spółka sprzedaje towary, które są niejako produktem ubocznym działalności głównej, np. odsprzedaż kartonów, folii lub makulatury. Zdarza się, że Spółka sprzedaje środki trwale, np. zamortyzowane samochody.

Siedziba główna Spółki znajduje się w (…). Oddziały Spółki zlokalizowane są w (…).

W związku z prowadzoną działalnością biznesową zagraniczny podmiot – (…) (dalej: Klient, „B”) nawiązał współpracę ze Spółką.

Klient jest podmiotem niepowiązanym ani ze Spółką ani z żadnym innym podmiotem z Grupy. Podstawowym przedmiotem działalności Klienta jest sprzedaż biżuterii i akcesoriów oraz tekstyliów różnymi kanałami dystrybucji, do podmiotów dokonujących dalszej sprzedaży detalicznej we własnymi imieniu, w sklepach stacjonarnych. Działalność prowadzona we współpracy ze Spółką jest działalnością pomocniczą w stosunku do działalności podstawowej realizowanej w kraju siedziby.

Klient nie prowadzi obecnie żadnej działalności gospodarczej na terytorium Polski (oprócz opisanych poniżej działań związanych z logistyką i przygotowaniem do sprzedaży towarów).

Klient zlecił Spółce świadczenie części funkcji związanych z wykonywaniem usług.

Usługi na rzecz klienta są wykonywane w (…) w jednym z budynków parku logistycznego.

W celu wykonywania usług magazynowania i składowania użyte są następujące zasoby:

(…)

Wymienione zasoby będące własnością A. Sp. z o.o., nie uczestniczą w procesie sprzedaży na rzecz Klientów końcowych na / z terytorium Polski. Wykorzystanie zasobów ogranicza się jedynie do procesów opisanych poniżej.

Klient nie udostępnia Spółce co do zasady żadnych własnych urządzeń/narzędzi z wyjątkiem tych wskazanych powyżej.

W ramach transakcji ustalonej z Klientem, Spółka wykonuje w szczególności następujące czynności:

  • Rozładunek towaru w kartonach luzem,
  • Rozładunek towaru w kartonach na paletach, 
  • Paletyzacja kartonów,
  • Czasowe składowanie palet z towarem na regałach wysokiego składowania,
  • Etykietowanie kartonów,
  • Etykietowanie oraz metkowanie biżuterii oraz tekstyli,
  • Zmiana kart dla towaru,
  • Ubieranie (dekorowanie) stojaków biżuterią,
  • Przygotowywanie akcji wyprzedażowych dla Klienta (zbieranie towaru, etykietowanie, wysyłka kartonowa),
  • Przyjmowanie oraz sortowanie zwrotów,
  • Zakup materiałów eksploatacyjnych, opakowaniowych na potrzeby prowadzonych operacji dla Klienta,
  • Sortowanie towaru,
  • Kompletowanie zamówień,
  • Składanie stojaków wystawowych,
  • Załadunek towaru w kartonach luzem,
  • Załadunek towaru w kartonach na paletach,
  • Przepakowanie towaru wg. wskazań Klienta.

Powyższe czynności są elementami usługi pomocniczej wykonywanej na rzecz Klienta. W ramach procesu logistycznego można wyodrębnić następujące grupy czynności: (…)

Post processing

Proces obsługi odbywa się w oparciu o prognozy oraz zamówienia dostarczone przez Klienta dla Spółki.

Jeden dzień przed dostawą, drogą e-mailową dla Spółki przekazywana jest awizacja dostawy z magazynu Klienta znajdującego się w Niemczech do magazynu Spółki zlokalizowanego w (…). Awizacja zawiera dane dotyczące numerów zamówień, ilości załadowanych kartonów, numery rejestracyjne pojazdu, numer plomby, którą zabezpieczony został środek transportu oraz numer identyfikacyjny załadunku. Po otrzymaniu awizacji, pracownik administracyjny Spółki umieszcza informację o planowanej dostawie, wraz z ilościami do harmonogramu. Pracownik administracyjny już na tym etapie przygotowuje na podstawie danych z awizacji notę dostawy zawierającą numery planowanych w dostawie zamówień oraz oczekiwanej ilości kartonów oraz palet, a następnie dokumenty w formie elektronicznej, drogą e-milową przekazuje dla kierownika magazynu. Po przyjeździe samochodu, kierowca melduje się na dyspozytorni. Po przyjęciu rejestracji dostawy, ładunek jest przekierowywany przez dyspozytora na dok rozładunkowy. Po podstawieniu się pod rampę, weryfikowany jest numer plomby z dokumentacją, a następnie dokonywany jest rozładunek. Rozładunek towaru odbywa się luzem, a rozładowywane kartony układane są tymczasowo na paletach. Palety są budowane przez pracowników magazynowych, towar układany jest na paletach „per numer zamówienia”. Po zakończeniu rozładunku, weryfikowane są ilości fizycznie rozładowanych kartonów z dokumentacją tj. listą załadunkową przygotowaną przez pracownika administracyjnego. W przypadku rozbieżności ilości kartonów - informacja ta jest przekazywana pracownikowi administracyjnemu, a następnie drogą e-mailową do wskazanych przedstawicieli spółki Klienta.

Po przekazaniu informacji dotyczących rozbieżności, pracownik administracyjny Spółki dokonuje przyjęcia poprawnej ilości kartonów w systemie magazynowym (po wcześniejszym uzgodnieniu z Klientem). Po otrzymaniu odpowiedzi na informację o rozbieżności - zamówienia są obsługiwane zgodnie z wytycznymi przekazanymi w odpowiedzi od Klienta. Po weryfikacji towaru na wejściu, towar przeznaczony do składowania na regałach wysokiego składowania jest przygotowywany do przyjęcia w systemie magazynowym. Przyjęciem towaru na stan magazynu zajmuje się zespół magazynowy. Przy pomocy ręcznych skanerów oraz za pomocą wózka widłowego elektrycznego następuje przyjęcie na stan magazynowy w systemie oraz zlokalizowanie w regałach wysokiego składowania lub polach odkładczych. Zawartość magazynu jest przekazywana do Klienta w cyklu miesięcznym (ostatni dzień roboczy miesiąca) lub na prośbę. Klient ma również narzędzie Online do weryfikacji zawartości magazynu. Palety z towarem przeznaczonym do etykietowania zostają odseparowane i skierowane na pola odkładcze działu „post-processing”. Następnie kartony z towarem zostają ręcznie rozdysponowane między stanowiska pracy i przekazane pracownikom na dziale etykietowania (post-processing). Towar jest dzielony w zależności od kraju przeznaczenia. Następnie, pracownicy weryfikują zawartość kartonu ze znajdującym się w kartonie dokumentem. Po potwierdzeniu zgodności towaru z dokumentem skanują odpowiedni kod kraju, następnie wypakowują towar ze zbiorczego woreczka (polybag) i skanują znajdujący się na towarze kod kreskowy (EAN) dzięki któremu dla konkretnego numeru EAN towaru, drukowana jest etykieta z właściwą dla tego kraju walutą, językiem oraz znakami szczególnymi. Następnie wydrukowana etykieta przyklejana jest w miejsce obecnie umiejscowionej etykiety. Tak przeklejony towar wraca do tego samego kartonu. Po przeklejeniu całości towaru z kartonu, karton trafia na przenośnik rolkowy, którym jest transportowany do strefy paletyzacji. W strefie paletyzacji, pracownik układa odebrane kartony w optymalny dla załadunku sposób na palecie euro. Po zapełnieniu palety kartonami z towarem, paleta jest zabezpieczana folią stretch przy użyciu owijarki paletowej. Następnie tak przeklejony towar i przygotowana paleta, jest ładowana na ten sam transport, na którym została dostarczona. Operacja etykietowania towaru (post-processing) jest wykonywana w cyklu dziennym i odsyłana tego samego dnia do Klienta.

Każdy transport jest realizowany w oparciu o unikatowy numer załadunku - tak zwany numer „tour”, który jest przysyłany przez Klienta drogą mailową. Wysyłka towaru odbywa się w cyklu dziennym. Towar przeklejony tego samego dnia trafia na to samo auto/naczepę, na którym został dostarczony. Towar dla działu „post-processing” nie jest rejestrowany w systemie magazynowym. Rozliczany jest w oparciu o dokumenty fizyczne (papierowe) oraz informacje wysłane drogą mailową. Jeśli wysyłany jest towar z magazynu wysokiego składowania, wówczas towar jest skanowany i procesowany zgodnie z procedurą wysyłkową w systemie magazynowym. Po omówieniu z Klientem planu załadunkowego, odpowiednio przygotowany i zabezpieczony towar jest ładowany na naczepę. Po zakończonym załadunku przygotowywane są w systemie przez pracownika administracyjnego dokumenty przewozowe: CMR zawierająca numery plomby, którą będzie zabezpieczony ładunek oraz lista załadunkowa zawierająca numery zamówień wraz z zaplanowanymi do załadunku ilościami kartonów oraz palet na wskazany kierunek dostawy. Przygotowane dokumenty są przekazywane do dyspozytora, który wydaje dokumenty kierowcy i w obecności kierowcy oraz pracownika ochrony plombuje samochód. Towar jest czasowo składowany według dyspozycji przesłanej przez Klienta drogą mailową. Towar w zależności od rodzaju oraz typu, po przyjęciu na stan, jest składowany na wytyczonych regałach wysokiego składowania lub połach odkładczych. Towar jest wydawany według dyspozycji spółki Klienta. Po dokonaniu załadunku i zaplombowaniu naczepy samochód jest odprawiany. Następnie po odprawieniu samochodu pracownik administracyjny wysyła drogą mailową potwierdzenie załadunku auta do Klienta wraz ze skanem listy załadunkowej. Po zakończeniu czynności związanych z wydaniem towaru, pracownik administracyjny uzupełnia plik zbiorczy o dane pojazdu i datę wydania towaru z magazynu.

Export orders

Proces „Export Orders” (dalej zwane „orders”) odbywa się w oparciu o zamówienia bezpośrednie od Klienta oraz instrukcje dostarczane przez osobę zlecającą ze strony Klienta.

Export Orders dotyczą całego asortymentu Klienta, biżuterii, akcesoriów biżuteryjnych jak i tekstyliów. EXPORT ORDERS są realizowane według przesłanej przez Klienta instrukcji jak i w oparciu o dostarczony bezpośrednio od Klienta towar, który musi zostać przeprocesowany. EXPORT ORDERS mogą dotyczyć:

  • kontroli jakościowej,
  • zmiany karty (zmiana marki) dla danego asortymentu,
  • zmiany ceny asortymentu,
  • zmiany zawartości etykiety,
  • zaklejenie nieużywanego kodu kreskowego,
  • oklejenie etykietą np. „best sale”,
  • wymianą instrukcji użytkowania danego produktu na instrukcję zgodną z wytycznymi kraju docelowego,
  • rozsortowanie towaru zmiksowanego w jednym kartonie, 
  • zmianę pakowania, np. z woreczków zawierających dwie sztuki biżuterii na 3 sztuki biżuterii w jednymi woreczku zbiorczym,
  • tak zwane „podwiązanie”, czyli zmiana długości naszyjnika na tekturce, tak, aby naszyjnik nie zahaczał o inną biżuterię znajdującą się w sklepie na stojakach,
  • zmiana pakowania biżuterii, polegająca na zmianie opakowania w którymi znajduje się biżuteria.

Klient zlecając Export Orders dostarcza drogą mailową informację w zleceniu. Zlecenie w formie maila wraz z zestawieniem (plikiem excel) trafia do wszystkich komórek operacyjnych. Instrukcja trafia do Spółki w języku angielskim. Dział logistyki w pierwszym kroku tłumaczy instrukcję na język Polski po czym przekazuje informacje do działu post-processingu. Dział post-processingu po zweryfikowaniu instrukcji oraz ilości dla danego zamówienia (EXPORT ORDER) sprawdza swoje możliwości dla zrealizowania zamówienia w terminie. Jeśli termin realizacji zamówienia nie jest zagrożony - dział logistki przyjmuje w imieniu działu post-processingu realizację zlecenia. Jeśli natomiast dział post-processingu w oparciu o dostępne dane, stwierdzi, że nie jest w stanie zrealizować zlecenia w wyznaczonym terminie, zgłasza taką uwagę do działu logistyki oraz kierownika operacyjnego. Następnie wspólnie z Klientem ustalane są zmiany terminów realizacji zleceń lub zmiany priorytetów dla innych zleceń.

Po ustaleniu daty realizacji, dział post-processingu sprawdza, czy Klient dostał wszelkie niezbędne materiały dla zrealizowania zlecenia. Jeśli nie wszystkie materiały zostały dosłane, dział logistyki zgłasza ten fakt do osoby odpowiedzialnej po stronie Klienta za realizację zlecenia. Klienta, po otrzymaniu od działu logistyki informacji o brakujących materiałach pomocniczych przesyła informację o terminie dosłania ew. braków lub w zależności od możliwości zaopatrzeniowych Klienta, następuje redukcja zlecenia, potwierdzona przez Klienta.

Wysyłka odbywa się wraz z resztą towaru, który jest wysyłany w oparciu o terminy obopólnie zaakceptowane przez Spółkę i Klienta za pośrednictwem instrukcji w codziennym transporcie (tzw. „shuttle”). Każda tego typu wysyłka poprzedzona jest zasygnalizowaniem drogą mailową terminu wysyłki w codziennej komunikacji dotyczącej załadunków, tak zwany „shipping plan”. Każdy transport posiada unikatowy numer załadunku - tak zwany numer „tour”, który jest przysyłany przez Klienta drogą mailową. Po zakończonym załadunku przygotowywane są w systemie przez pracownika administracyjnego dokumenty przewozowe: CMR zawierająca numery plomby, którą będzie zabezpieczony ładunek oraz lista załadunkowa zawierająca informację, ile stojaków zostało załadowanych wraz z wagą oraz miejsce destynacji transportu. Przygotowane dokumenty są przekazywane do dyspozytora, który wydaje dokumenty kierowcy i w obecności kierowcy oraz pracownika ochrony plombuje samochód.

Returns

Proces „Returns” oraz „Ecom Returns” odbywa się na podstawie przesłanej przez Klienta instrukcji wraz z wytycznymi dotyczącymi przyjmowania zwrotów ze sklepów. Proces realizowany jest dla Klienta przez Spółkę.

Proces przyjmowania zwrotów sklepowych odbywa się w cyklu dziennym. Palety zawierające zwroty regularne („Returns”) oraz zwroty zamówień internetowych („Ecom Returns”).

Zwroty zamówień internetowych przyjmowane są w cyklu dziennym. Dostawa towaru odbywa się za pośrednictwem codziennych transportów drogowych wraz z biżuterią „post-processing”.

Zwroty internetowe mają wyższy priorytet nad zwrotami regularnymi i muszą zostać przyjęte na magazyn tego samego dnia. Po rozładunku zwroty internetowe trafiają bezpośrednio do wyznaczonej strefy sortowania. W której zainstalowano stanowiska do przyjmowania zwrotów internetowych. Zwroty te w odróżnieniu od zwrotów regularnych przyjmowane są oraz raportowane bezpośrednio do systemu Klienta, za pośrednictwem aplikacji stworzonej oraz dostarczonej przez Klienta. Wykwalifikowany pracownik w pierwszej kolejności ocenia przesyłkę organoleptycznie, celem identyfikacji czy dana przesyłka jest przesyłką dla naszego Klienta. W tego typu przesyłkach w zależności od znaków szczególnych, takich jak firmowana taśma klejąca, karton, kształt i ciężar jak i etykieta, jesteście Państwo w stanie, już na wstępie zidentyfikować przesyłkę. Jeśli nie jest to przesyłka dla Klienta, wówczas trafia na paletę do zwrotu do Klienta i jest wysyłana z powrotem do Klienta tego samego dnia. Czynność ta jest również odnotowywana w raporcie dziennym wysyłanym do Klienta. Jeśli jest to przesyłka z towarem dla Klienta. Wówczas pierwszym etapem procesowania przesyłki jest wprowadzenie jej numeru do systemu Klienta (ACL). Po zeskanowaniu numeru przesyłki przez pracownika i akceptacji jej w systemie Klienta. Przesyłka jest otwierana przez pracownika. Po otworzeniu, pracownik ocenia na bazie przekazanych przez Klienta kryteriów stan zwracanego produktu, określa jego liczbę oraz skanuje kod produktu z numerem „EAN”. Wszystkie te informacje wprowadzane są bezpośrednio do systemu (ACL). Po wprowadzeniu danych, informacja w czasie rzeczywistym trafia do Klienta, który na bazie danych z systemu, dokonuje zwrotu środków na konto, z którego został zakupiony towar. Jeśli zwracany towar jest uszkodzony lub nosi wyraźne ślady użytkowania, trafia do kartonu przeznaczonego na recykling. Jeśli natomiast nie jest uszkodzony i nadaje się do ponownej sprzedaży. Jest sortowany na dwie kategorie, biżuteria oraz tekstylia oraz trafia do wcześniej przygotowanych kartonów. Tak przygotowany i wysortowany towar jest odsyłany do Klienta w cyklu dziennym.

W wypadku zwrotów regularnych, Klient precyzyjnie określił i zdefiniował kryteria jak i oczekiwania dla zwracanego towaru za pomocą instrukcji przekazanej Spółce. Zwroty regularne po wyładunku, trafiają do strefy buforowej gdzie czekają na przeprocesowanie. Klient w wypadku zwrotów regularnych pozostawił termin realizacji dla sortowania zwrotów do decyzyjności Spółki. Zwroty regularne w przeciwieństwie do zwrotów internetowych są przyjmowane na stan magazynowy (WMS - system wsparcia zarządzania magazynem). Po przetransportowaniu oraz przelokalizowaniu palet zawierających zwroty regularne zgodnie ze zleceniami z działu logistyki, dział post-processingu przystępuje do realizacji sortowania zwrotów. Palety zawierające przesyłki zwrotowe ze sklepów detalicznych (POS - Point Of Sell) przekazywane są do pracowników przypisanych do zadania rozsortowania. Każda paleta trafia na wyodrębnione stanowisko składające się ze stołu oraz przygotowanych wcześniej kartonów przeznaczonych do wysortowanego asortymentu.

Zawartość przesyłek zwrotowych sortowana jest na kilka kategorii, takich jak biżuteria, tekstylia, akcesoria. Dodatkowo, osobno sortowane są zgłaszane przez Klienta asortymenty, których np. jest krytycznie mało w magazynie. Poza wymienionymi wcześniej głównymi kategoriami, wysortowywany jest również asortyment srebrny. Asortyment ten jest odsyłany do Klienta po zapełnieniu palety. Po zakończeniu sortowania towaru z paczki do kartonu, pracownik opisuje karton dla zespołu magazynierów z wymaganymi przez Klienta wytycznymi, takimi jak: rok przyjęcia towaru, styl w jakim jest wysortowany towar (kryterium w tym wypadku stanowi paleta kolorów) oraz numer asortymentu dla znajdującego się w środku towaru. Następnie pracownik pod nadzorem przełożonych wprowadza określone przez Klienta dane z paczki do raportu celem właściwego wystawienia miesięcznej faktury dla Klienta. Po wysortowaniu asortymentu według określonych przez Klienta podziałach, kartony z tak przygotowanym towarem są przyjmowane na stan magazynowy przez zespół magazynierów w oparciu o informacje znajdujące się na kartonie. Magazynierzy zgłaszają przyjętą w systemie paletę do działu logistyki. Następnie, dział logistyki planuje w oparciu o zajętość poszczególnych obszarów magazynu przesunięcie palety wraz z jej zlokalizowaniem. Tak przygotowany stan magazynowy raportowany jest do Klienta w cyklu miesięcznym za pośrednictwem email. Kartony zawierające towar zwrotowy czeka do momentu wywołania przez Klienta. W zależności od potrzeb oraz w zależności od ilości towaru. Towar uszkodzony (recykling) wysyłany jest do utylizacji w momencie uzbierania pełnego transportu (33 palety). Natomiast towar nie uszkodzony oraz odpowiednio wysortowany czeka do momentu kiedy Klient nie zdecyduje o jego użyciu dla najbliższych Sale Action lub Push Action. Towar zawierający srebro, opisany jako „silver” wysyłany jest do Klienta regularnie, w zależności od ilości dostępnego miejsca w codziennym transporcie.

Każdy transport bez względu na zawartość posiada unikatowy numer załadunku - tak zwany numer „tour”, który jest przysyłany przez Klienta drogą mailową. Po zakończonym załadunku przygotowywane są w systemie przez pracownika administracyjnego dokumenty przewozowe: CMR zawierająca numery plomby, którą będzie zabezpieczony ładunek oraz lista załadunkowa zawierająca informację, ile stojaków zostało załadowanych wraz z wagą oraz miejsce destynacji transportu. Przygotowane dokumenty są przekazywane do dyspozytora, który wydaje dokumenty kierowcy i w obecności kierowcy oraz pracownika ochrony plombuje samochód.

Decorations

Proces dekoracji odbywa się w oparciu o zamówienia tzw. „requirements” oraz instrukcje dekoracji dostarczone przez Klienta. Przed rozpoczęciem dekoracji, drogą e-mailową przekazywana jest Spółce instrukcja dekoracji, ramy czasowe dekoracji oraz plan wysyłki stojaków. Po ustaleniu terminów realizacji zleceń w określonych przez Klienta ramach czasowych oraz instrukcji dekoracji zlecenie zbiórki elementów oraz montażu stojaków realizowane jest przy wsparciu systemu magazynowego. Instrukcja dekoracji zawiera precyzyjne informacje dla Spółki o sposobie dekorowania stojaków w biżuterię oraz akcesoria (takie jak: wystawka pierścionków, lusterka, marketing) a także określa typ stojaków użyty do dekoracji wraz z dodatkowym wyposażeniem (takie jak: rodzaj haków, rodzaj wystawek na pierścionki, uchwyty na okulary i inne). Po weryfikacji requirements w oparciu o instrukcje, pracownik administracyjny (dział logistyki) planuje w systemie magazynowym zamówienia. Zaplanowane zamówienia są przekazywane do działu magazynu w celu kompletacji artykułów. Następnie w zależności od rodzaju dekoracji następuje proces montażu stojaków na bazie pobranych wcześniej komponentów lub przygotowanie złożonych już stojaków. Po przygotowaniu odpowiedniej ilości zamówień towar transportowany jest do strefy dekoracyjnej.

Przed rozpoczęciem dekorowania stojaków wykonywany jest wzornik w oparciu o instrukcję dekoracji dostarczoną przez Klienta. Następnie zdjęcia wzorcowego stojaka w celu akceptacji przekazywane są drogą e-mailową do wskazanych przedstawicieli Klienta. Po uzyskaniu akceptacji następuje dekoracja stojaków. Pracownicy magazynowi zawieszają haki na stojaku w oparciu o instrukcję dekoracji. Następnie wieszają biżuterię na wcześniej powieszonych hakach oraz wystawkach na pierścionki, tak aby odtworzyć wzornik. Kolejnym krokiem w procesie dekoracji jest umieszczenie wystawek na pierścionek w specjalnej folii i zamknięcie ich próżniowo przy wykorzystaniu maszyny wypożyczonej od Klienta przeznaczonej do tego celu.

Udekorowane stojaki są ręcznie zabezpieczane poprzez ofoliowane czarną folią stretch. Na tak zabezpieczony stojak pracownik magazynowy nakleja etykietę tzw. POS label zawierającą informację o nazwie dekoracji, numerze sklepu tzw. POS number, adresie sklepu, ilości stojaków na dany sklep tzw. Index oraz numer trasy. Następnie na każdy stojak nakłada się karton w rozmiarze dostosowanymi do rozmiaru stojaka w celu zabezpieczenia przez fizycznymi uszkodzeniem. Pracownik magazynowy (pracownik Spółki) umieszcza na górze stojaka kartony z dodatkowym wyposażeniem. Każdy z kartonów, również karton stojaka zostaje oklejony etykietą POS label z numeracją kartonu przez pracownika magazynowego. Kartony znajdujące się na górze stojaka wraz z samym stojakiem są zabezpieczane taśmą spinającą do palety stojaka. W przypadku gdy kartony nie zmieszczą się na górze stojaka tworzona jest dodatkowa paleta, na której umieszcza się wspomniane kartony.

Załadunek przygotowanych i zabezpieczonych stojaków jest realizowany zgodnie z planem wysyłek. Klient określa dzień załadunku wraz z kierunkiem destymacji stojaków (w zależności od planu wysyłka do siedziby Klienta lub magazynu przeładunkowego w (…)). Klient jest również odpowiedzialny za zamówienia auta, które podejmie załadunek i rozładunek w miejscu docelowymi.

Każdy transport posiada unikatowy numer załadunku - tak zwany numer „tour”, który jest przysyłany przez Klienta drogą mailową. Po zakończonym załadunku przygotowywane są w systemie przez pracownika administracyjnego (pracownik Spółki) dokumenty przewozowe: CMR zawierająca numery plomby, którą będzie zabezpieczony ładunek oraz lista załadunkowa zawierająca informację, ile stojaków zostało załadowanych wraz z wagą oraz miejsce destynacji transportu. Przygotowane dokumenty są przekazywane do dyspozytora, który wydaje dokumenty kierowcy i w obecności kierowcy oraz pracownika ochrony plombuje samochód.

Sale action

Proces „sale/push action” odbywa się w oparciu o zamówienia bezpośrednie od Klienta oraz instrukcje dostarczane przez osobę prowadzącą akcję ze strony Klienta dla Spółki. Akcje Sale oraz Push zawsze odbywają się w oparciu o akcesoria biżuteryjne lub tekstylne. Akcje typu Sale realizowane są w oparciu o stany magazynowe Spółki lub w wypadku niewystarczających ilości towaru, dodatkowo następuje zasilenie w towar z magazynu Klienta zlokalizowanego w (…) w Niemczech.

W wypadku akcji Sale, bazującej na stanach magazynowych składowanych u Spółki, przed rozpoczęciem akcji, drogą e-mailową Klient zgłasza prośbę do Spółki o przesłanie aktualnych stanów magazynowych. Klient na bazie tej informacji planuje ilość przewidzianą dla przeprowadzenia akcji. W wypadku zbyt niskiej ilości odpowiedniego towaru w magazynie Spółki, Klient w miarę możliwości dosyła brakujący towar ze swojego głównego magazynu mieszczącego się w (…) za pośrednictwem codziennych planowanych transportów drogowych. Po przekazaniu stanów magazynowych przekazywana jest informacja dotycząca wymagań, zasad, w zależności od zasobów określane są ramy czasowe dla realizacji przygotowania towaru, kompletacji oraz wysyłki do POS (odbiorców końcowych). Po akceptacji terminów, Klient dostarcza instrukcję, według której przygotowywany jest towar.

Instrukcja zawiera wytyczne przygotowania towaru m.in. takie jak określenie kwoty sprzedaży danego asortymentu w zależności od ceny pierwotnej lub w zależności od asortymentu (np. pierścionki mają otrzymać cenę „X”, naszyjniki cenę „Y”). Dodatkowo, w zależności od kraju odbiorcy oklejane ceny mają adekwatne do kraju sprzedaży przewalutowanie oraz obostrzenia prawne na etykietach (tj. np. dla Wielkiej Brytanii w cenie zamiast musi zostać użyta”). Dodatkowo instrukcja określa markę towaru oraz ilość użytych asortymentów dla paczki, np. ilość pierścionków w paczce (niezależnie od ilości sztukowej) musi być na poziomie 25% całkowitej ilości towaru w paczce. W instrukcji zdefiniowane są również style towaru oraz kolory, który powinien zostać użyty w akcji w zależności od sezonu w jakim towar trafi do sklepów.

Po zaakceptowaniu instrukcji, ilości oraz terminów Spółka przystępuje do realizacji akcji. Pierwszym krokiem jest kompletacja towaru znajdującego się na stanach magazynowych Spółki. W celu kompletacji towaru, dział logistyki Spółki przygotowuje listę kompletacyjną dla magazynu z wykorzystaniem danych w informatycznym systemie magazynowym. Magazyn po otrzymaniu zlecenia w systemie, rozpoczyna realizację zlecenia przesunięcia towaru z magazynu w obszar kompletacji ręcznej. Każda operacja odbywa się według kolejności oraz schematu zbiórki ustalonego przez dział logistyki oraz dział post- processing (dział odpowiedzialny za realizację kompletacji ręcznej oraz ewentualnego dodatkowego przygotowania towaru), w oparciu o listy kompletacyjne dostarczone przez Klienta. Listy kompletacyjne mogą się różnić w zależności od kraju oraz marki towaru. Po zweryfikowaniu i przygotowaniu list kompletacyjnych zespół odpowiedzialny z zbiórkę, rozpoczyna proces kompletacji. Kompletacja odbywa się manualnie (bez wsparcia systemu magazynowego) bezpośrednio do kartonów wysyłkowych.

Po zakończeniu kompletacji towar w kartonach, który będzie wysłany bezpośrednio do odbiorcy końcowego zostaje zabezpieczony taśmą pakową. Towar wymagający dodatkowego oklejania etykietami lub innych czynności, zostaje przekazany do działu „post-processing” gdzie pracownicy przygotowują towar w oparciu o wytyczne z przedstawionej wcześniej instrukcji. Po zakończeniu kompletacji oraz ewentualnego dodatkowego procesowania, towar spakowany w kartonach zostaje relokowany do obszaru wysyłek. Następnie dział logistyki Spółki zgłasza do Klienta gotowość do wysyłki wraz z ilościami kartonów. Wówczas w zależności od możliwości oraz ceny, to Klient lub dział „Traffic” (komórka Spółki) organizują transport zgodnie z wcześniej ustalonym planem wysyłek.

Każdy transport posiada unikatowy numer załadunku - tak zwany numer „tour”, który jest przysyłany przez Klienta drogą mailową. Po zakończonym załadunku przygotowywane są w systemie przez pracownika administracyjnego dokumenty przewozowe: CMR zawierająca numery plomby, którą będzie zabezpieczony ładunek oraz lista załadunkowa zawierająca informację, ile stojaków zostało załadowanych wraz z wagą oraz miejsce destynacji transportu. Przygotowane dokumenty są przekazywane do dyspozytora, który wydaje dokumenty kierowcy i w obecności kierowcy oraz pracownika ochrony plombuje samochód. 

Realizowanie zamówień kartonowych

Proces realizacji zamówień kartonowych odbywa się w oparciu o zamówienia dostarczone Spółce przez Klienta. Zamówienia są wysyłane drogą e-mailową. W zamówieniu określony jest typ kartonu wraz z ilością oraz producent kartonu, u którego ma być realizowane zamówienie. Pracownik administracyjny przesyła zlecenie do producenta prosząc o potwierdzenie realizacji zamówienia wraz z określeniem planowej daty dostawy. Potwierdzenie zamówienia wraz z planowaną datą dostawy jest przekazywane do Klienta.

Przed wysianiem kartonów do Klienta oklejane są one specjalnymi etykietami z kodami kreskowymi. Kartony oklejane są przez Wnioskodawcę w wyznaczonym na kartonie miejscu. Palety z oklejonymi kartonami przewożone są przez pracowników magazynowych do strefy kartonów oczekujących na zabezpieczenie taśmą spinająca. Pracownik magazynowy pobiera z palety 10 sztuk kartonów i umieszcza je w maszynie spinającej taśmą. Następnie spięte kartony taśmą są układane na nowej palecie. Po spięciu wszystkich kartonów następuje zabezpieczenie całej palety. Po zrealizowanej wysyłce pracownik administracyjny jest zobowiązany uzupełnić raport wyjścia towaru.

Requirements

Proces realizowania zamówień tzw. requirements odbywa się w oparciu o wysłane zamówienia dostarczone przez Klienta dla Spółki.

Pracownik administracyjny Spółki planuje requirements za pośrednictwem systemu magazynowego. Wprowadza dane dotyczące planowanej daty załadunku towaru, miejsca kompletacji zamówienia. Jeżeli pracownik nie wskaże manualnie konkretnych nośników artykułów, z których powinien zostać pobrany towar to system automatycznie zaplanuje zamówienie w oparciu o numeru porządkowe. Zaplanowane requirements są przekazywane do kierownika zmiany lub jego zastępcy (pracownicy Spółki).

Zamówienia realizowane są za pomocą ręcznego skanera magazynowego. Pracownik wybiera na nim zlecenie, które powstało przez zaplanowanie requirements, następnie pobiera artykuły z wyznaczonych miejsc tj. regałów wysokiego składowania lub bloków. Pobrane artykuły są przewożone w wyznaczone miejsca kompletacji znajdujące się na magazynie Spółki. 

Pracownik magazynowy kompletuje zamówienie z wyznaczonych miejsc i przygotowuje zamówienia do wysyłki. Jeśli na zamówieniach widniała pozycja „Assembly” tzw. złożenie stojaków, to części składowe stojaków są przekazywane do strefy montażu, gdzie następuje złożenie stojaków.

Przygotowany i zabezpieczony towar jest opisywany numerem zamówienia następnie wysyłany zgodnie z planowaną datą dostawy. Każdy transport jest realizowany w oparciu o unikatowy numer załadunku - tak zwany numer „tour”, który jest przysyłany przez Klienta drogą mailową. Po zakończonym załadunku przygotowywane są w systemie przez pracownika administracyjnego dokumenty przewozowe: CMR zawierająca numery plomby, którą będzie zabezpieczony ładunek oraz lista załadunkowa zawierająca numery zamówień wraz z zaplanowanymi do załadunku ilościami kartonów oraz palet na wskazany kierunek dostawy. Przygotowane dokumenty są przekazywane do dyspozytora, który wydaje dokumenty kierowcy i w obecności kierowcy oraz pracownika ochrony plombuje samochód.

Po zakończonej wysyłce pracownik administracyjny realizuje załadunek towaru w systemie. Informacja o załadowanym towarze wraz z numerem trasy są przesyłane do Klienta za pośrednictwem interfejsu. Pracownik administracyjny zobowiązany jest do codziennego uzupełnienia pliku wejścia oraz wyjścia, w którym zapisuje pozycje składowe requirements, ile stojaków zostało złożonych oraz załadowanych wraz z wagami wysłanego towaru.

Assembly displays

Proces złożenia stojaków tzw. assembly displays odbywa się w oparciu o wysłane zamówienia tzw. requriements dostarczone przez Klienta. Zamówienia są przesyłane przez Klienta do systemu magazynowego „Qguar” za pośrednictwem interfejsu. Klient wysyła także drogą e-mailową zamówienie w formacie PDF oraz określa dzień, do którego zamówienie powinno zostać dostarczone do siedziby Klienta lub magazynu przeładunkowego.

Zamówienia realizowane są przez pracownika Spółki za pomocą ręcznego skanera magazynowego. Pracownik wybiera na nim zlecenie, które powstało przez zaplanowanie requirements przez pracownika administracyjnego, następnie pobiera artykuły z wyznaczonych miejsc tj. regałów wysokiego składu lub bloków. Pobrane artykuły są przewożone w wyznaczone miejsca kompletacji znajdujące się na magazynie. Pracownik magazynowy kompletuje zamówienie z wyznaczonych miejsc. Jeśli na zamówieniach widniała pozycja „assembly” tzw. „złożenie” to części składowe stojaków są przekazywane do strefy montażowej.

Pracownicy magazynowi pobierają artykuły niezbędne do złożenia stojaków ze stref montażowych. Każdy stojak posiada indywidualne artykuły, które należy ze sobą połączyć w oparciu o instrukcję przesłaną przez Klienta. W większości przypadków jest to połączenie podstawy stojaka z więżą lub wieżami. Wszystkie elementy pozwalające na połączenie artykułów znajdują się wewnątrz kartonu z towarem. Na tym etapie pracownicy wykonują kontrolę jakości komponentów w oparciu o listę sprawdzającą przesłaną przez Klienta.

Złożony stojak jest układany na dedykowanej palecie. Następnie jest zabezpieczany taśmą spinającą do palety, na której stoi. Dodatkowo stojak po złożeniu jest poddany kontroli jakości według wytycznych określonych przez Klienta. Pracownik uzupełnia kolejne punkty na liście sprawdzającej. Kompletna lista sprawdzająca jest umieszczana na kartonie zabezpieczającym stojak. Jeśli stojak nie spełnił wymogów z listy sprawdzającej pracownik zgłasza listę sprawdzającą do kierownika magazynierów.

Jeżeli występują wady konstrukcyjne artykułów stojaka kierownik magazynierów zgłasza wady artykułów do pracownika administracyjnego. Następnie pracownik administracyjny zgłasza Klientowi niezgodności. Dalsze postępowanie jest realizowane zgodnie z wytycznymi przekazanymi w odpowiedzi od Klienta.

Cross-docking & displays shop return

Proces realizowania przeładunku kompletacyjnego wraz z wysyłką z magazynu do odbiorcy ostatecznego tzw. cross-dock oraz zwrot stojaków ze sklepów tzw. displays shop return odbywa się w oparciu o otrzymane przez Spółkę zamówienia oraz w przypadku cross-docku dostarczone stojaki przez Klienta dla Spółki. Klient wysyła drogą e-mailową dokumenty wysyłkowe do działu (…). Dokumenty zawierają informację o tygodniu, w którym jest realizowane zamówienie np. KW 14 oraz numerze trasy np. 1185-3. Na dokumentach widnieje miejsce destynacji zamówienia wraz z listą stojaków oraz elementów do stojaków, które należy dostarczyć pod wyznaczone miejsce, lub odebrać od kierowcy w przypadku zwrotów stojaków. Zostało również wyszczególnione czy zamówienie dotyczy cross- docku (tj. Eingang) czy zwrotów sklepów (tj. Ausgang).

Stojaki realizowane w zamówieniach cross-docku są dostarczane codziennym autem. Po zakończonym rozładunku stojaki cross-dockowe umieszczane są w wyznaczonej strefie przy rampach magazynowych. Pracownicy działu „Traffic” (komórka Spółki) drogą e-mailową informują o odbiorze stojaków. Przesyłają dokumenty wysyłkowe, wraz z zaznaczeniem towaru do odbioru. Ponadto w e-mailu znajduje się również awizacja dostawy. Awizacja zawiera dane dotyczące numeru rejestracyjnego auta oraz dane osobowe kierowcy, który będzie odbierał towar. Kierownik magazynierów zleca przygotowanie stojaków zgodnie z zamówieniem, następnie stojaki transportowane są na strefę wyjścia towaru tzw. outbound.

Po przyjeździe samochodu, kierowca melduje się na dyspozytorni. Dyspozytor weryfikuje dane kierowcy zgodnie z przesłaną wcześniej awizacją. Pracownik magazynowy podpisuje wydanie towaru kierowcy na dokumentach wysyłkowych przesłanych przez dział Traffic. Jeśli w zamówieniu był realizowany zwrot stojaków magazynier odbiera stojaki i transportuje je na wyznaczoną strefę zwrotową stojaków na magazynie.

Po załadunku auta kierownik zmiany przekazuje do działu logistyki skan dokumentów wysyłkowych. Pracownik administracyjny uzupełnia raport, w którym zapisuje, ile stojaków wraz z ich wagami zostało wysłanych w danym transporcie. W przypadku realizowania zwrotów stojaków pracownik administracyjny wysyła zdjęcia stojaków wraz z ich opisem ich uszkodzeń oraz ich nazwą do Klienta. Dalsze postępowanie jest realizowane zgodnie z wytycznymi przekazanymi w odpowiedzi od Klienta.

Rozładunek kontenerów

Proces realizowania rozładunków kontenerów jest realizowany w oparciu o harmonogram utworzony na podstawie informacji dostarczonych przez Klienta dla Spółki. Pracownicy działu (…) (komórka Spółki) lub innego operatora odpowiedzialnego za organizację transportu towarów drogą morską, przesyłają harmonogram dostawy kontenerów drogą e-mailową. Również są zobowiązani do przesłania awizacji minimum dzień przed planowaną datą rozładunku kontenera. Awizacja zawiera informację o numerze kontenera, danych kierowcy oraz dane rejestracyjne pojazdu.

Kierowca pojazdu jest zobowiązany stawić się do dyspozytorni w celu podjęcia rozładunku kontenera. Dyspozytor weryfikuje dane kierowcy zgodnie z przesłaną wcześniej awizacją. Kontener jest rozładowany i przyjmowany oraz lokalizowany na magazyn w systemie magazynowym „Qguar”. Dla każdego z kontenerów powstaje odrębna dostawa. Nota dostawy tzw. „Inbound sheet” jest generowana w systemie magazynowymi i przesyłana do pracowników administracyjnych wraz z dokumentami rozładunku. Pracownik administracyjny notuje w raporcie rozładunek kontenera. Następnie nota dostawy wraz z dokumentami rozładunkowymi są wysyłane do Klienta poprzez drogę e-mailową.

Wynagrodzenie

Wynagrodzenie ustalone przez Spółkę z Klientem obejmuje zlecenia po określonych między stronami stawkach, w zależności od rodzaju czynności w cyklu dwu tygodniowym lub miesięcznym. Klient otrzymuje/będzie otrzymywał zestawienia w zakresie ilość towaru przeprocesowanego według stawki oraz opis czynności według spisu cen zawierające wszystkie aktywności wykonywane w danej operacji.

Spółka chciałaby podkreślić, że nadzór nad realizacją usług na rzecz Klienta jest sprawowany przez Spółkę pod adresem zlokalizowanym na terytorium Polski. W tej lokalizacji Spółka świadczy także usługi dla innych podmiotów.

W gestii Spółki leży dbanie o dostępność zasobów ludzkich, materiałowych oraz sprzętowych, dostosowanych do potrzeb prowadzenia działalności.

Klient nie ma także wpływu na ilość zasobów osobowych/sprzętowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności. Nie będzie miał również wpływu na wyżej wymienione zasoby w przyszłości.

Klient ma możliwość weryfikacji, czy prowadzona działalność odbywa się zgodnie ze wskazanymi/określonymi wymaganiami oraz wytycznymi poprzez dostarczenie przez Spółkę stosownych raportów statystycznych opracowanych na życzenie i według Klienta oraz poprzez bezpośrednią kontrolę w obecności pracowników Spółki, w miejscu prowadzonej działalności, po uprzednio przekazanej Spółce informacji. 

Kontrola dokonywana przez Klienta, w miejscu prowadzonej działalności Spółki odbywa się zawsze w obecności przedstawiciela Spółki, i po uprzednim zgłoszeniu potrzeby dokonania kontroli w miejscu prowadzenia działalności.

Klient nie posiada żadnych własnych lub wynajętych/wydzierżawionych nieruchomości, powierzchni biurowych, lub ruchomości (np. maszyn, lub innych urządzeń etc.) w Polsce. Wyjątkiem są wymienione powyżej narzędzia służące do realizacji usługi przez Spółkę. Klient nie kontroluje żadnych zasobów technicznych/rzeczowych i materiałowych Spółki. Spółka jest niezależna w zakresie alokacji należących do niego zasobów technicznych/rzeczowych jakie służą mu do świadczenia usług.

Co więcej, Klient nie podejmuje żadnych decyzji w Polsce, nie zawiera żadnych umów na terenie magazynu i nie ma, ani nie będzie miał żadnego stałego przedstawiciela w Polsce. Klient nie posiada żadnego formalnie zarejestrowanego oddziału w Polsce.

Towary, które znajdują się w magazynie, pozostają własnością Klienta na każdym etapie procesu. Klient nie posiada własnych pomieszczeń w magazynie, nie utrzymuje też w magazynie własnego personelu. Klient nie ma też możliwości wejścia do magazynu o dowolnej porze. Za wcześniejszym powiadomieniem Spółki, Klient może uzgodnić termin wejścia na teren obiektu, w celu weryfikacji prawidłowości wykonywanych usług na jego towarach. Takie spotkanie na miejscu odbywa się zawsze w obecności przedstawiciela Spółki. Klient może podczas takiej wizytacji uzyskać dostęp do towaru. Klient ma możliwość weryfikacji, czy prowadzona działalność odbywa się zgodnie ze wskazanymi/określonymi wymaganiami / wytycznymi poprzez dostarczenie przez Spółkę stosownych raportów statystycznych opracowanych na życzenie i wg. wskazań Klienta.

Magazyn jest wykorzystywany wyłącznie na tymczasowe przechowywanie towarów Klienta i przeprowadzenie wskazanych wcześniej usług. Spółka jest w obowiązku składować towary Klienta oddzielnie, jak również ma obowiązek wyraźnie oznaczyć je jako należące do Spółki.

Spółka obsługuje magazyn, który gwarantuje właściwe tymczasowe przechowywanie towarów zgodnie z minimalnymi standardami określonymi przez Spółkę, ale co najmniej zgodnie ze standardami branżowymi. Spółka jest jedynym podmiotem uprawnionymi do zarządzania częścią magazynu przeznaczoną na przechowywanie towarów należących do Klienta. Klient nie decyduje o konkretnej dystrybucji/magazynowaniu towarów i przestrzeni, gdzie konkretnie są one składowane wewnątrz magazynu oraz gdzie ma się odbyć proces skanowania. Spółka jest pod tym względem niezależna.

Współpraca pomiędzy Spółką a Klientem została ustalona na ten moment do 31 sierpnia 2024 r. Jednak istnieje potencjalna możliwość przedłużenia i kontynuowania działalności o tym samym charakterze lub podobnym charakterze w przyszłości.

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 2)

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w opisanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) usługi nabywane przez Klienta nie podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 28e Ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Klienta nie podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 28e ustawy o VAT.

Ustawodawca przewidział wyjątki od zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ustawy o VAT i w przypadku niektórych rodzajów usług miejsce ich świadczenia (a więc i opodatkowania) determinowane jest przez inne czynniki niż siedziba, czy stałe miejsce prowadzenia działalności. Przedmiotowe usługi wymienione zostały w art. 28e-28n ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 28e ustawy o VAT miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Usługi nabywane przez Usługobiorcę (opisane w stanie faktycznym) od Spółki nie mieszczą się zdaniem Spółki i Usługobiorcy w dyspozycji tego przepisu. Celem Usługobiorcy w ramach nawiązanej ze Spółką współpracy nie jest nabywanie wymienionych w tym przepisie usług użytkowania lub używania nieruchomości. Celem podjętych działań jest wyłącznie zapewnienie przez Spółkę usług skanowania towarów (dzięki któremu będą one przygotowane do sprzedaży). Usługobiorca nie ma też tytułu prawnego do magazynu prowadzonego przez Spółkę i nie ma do niego wolnego (swobodnego) dostępu.

Usługa świadczona przez Spółkę nie stanowi żadnej z usług wymienionych w powołanych art. 28c-28n ustawy o VAT i tym samym do określenia miejsca jej opodatkowania zastosowanie znajdą zdaniem Spółki ogólne zasady, o których mowa w art. 28b ustawy o VAT. 

W Państwa opinii, usługi związane z nieruchomościami w rozumieniu przywołanego przepisu występują wyłącznie w sytuacji, gdy:

1.wykorzystywanie nieruchomości jest kluczowymi elementem realizacji usługi i jest z nią nierozerwalnie związane oraz

2.usługobiorcy przysługuje prawo używania nieruchomości.

W przypadku usługi świadczonej przez Spółkę żaden z powyższych warunków nie zostanie spełniony. Po pierwsze, nie wystąpi związek, o którym mowa w punkcie 1 powyżej. Jak wynika z planowanych zasad współpracy Spółka świadczy na rzecz Klienta usługę, której celem jest stała kompleksowa obsługa zamówień składanych przez Klienta, na którą składa się szereg czynności, w tym się m.in. magazynowanie towarów należących do Klienta. Spółka będzie w ramach tej współpracy odpowiedzialna za niezakłócony i efektywny przebieg procesu obsługi logistycznej.

Wymienione w opisie zdarzenia przyszłego usługi nie mogłyby jednak funkcjonować samodzielnie - stanowią one jednorodną usługę logistyczną. Każda czynność, każda usługa ma swoją rolę w łańcuchu czynności (usług), które składają się na całość świadczenia. Głównym elementem usługi świadczonej przez Spółkę jest zarządzanie towarem Klienta w taki sposób, aby realizacja zamówień oraz obrót towarem odbywał się możliwie najefektywniej.

Spółka do realizacji usługi logistycznej wykorzystuje nieruchomość (magazyny). Wykorzystywanie tej powierzchni magazynowej jest wyłącznie jednym z elementów świadczonej usługi logistycznej, której celem jest obsługa towaru na podstawie kierowanych do Spółki zamówień.

Składowanie towarów w magazynie stanowi wyłącznie jeden z elementów/etapów obrotu towarami Klienta i nie może być traktowane jako najistotniejszy element usługi. Wszystkie elementy obsługi logistycznej wykonywane przez Spółkę w ramach świadczenia usługi, takie jak przepakowywanie towarów, kompletowanie zamówień etc. są ze sobą ściśle powiązane, a magazynowanie służy realizacji głównego celu umowy, jakim jest skanowanie RFID towarów.

Podkreślenia wymaga również, iż Klient nie dzierżawi ani nie wynajmuje żadnej części magazynu, nie ma także do niego swobodnego dostępu (tym samym nie jest spełniony warunek, o którymi mowa w punkcie 2 powyżej). Odpowiedzialność za właściwe wykonanie usługi logistycznej - w tym elementów związanych z magazynowaniem towarów - ponosi wyłącznie Spółka.

W tym miejscu zwrócić należy na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z 27 czerwca 2013 r., sygn. C-155/12 w sprawie Ministerstwo Finansów Rzeczypospolitej Polskiej przeciwko RR Donnelly Globar Turnkey Solution Roland sp. z o.o. (dalej: wyrok ws. Donnelly), który potwierdza wyrażone powyżej stanowisko Spółki. W przedmiotowym orzeczeniu TSUE wskazał, iż świadczenia usług wyliczone w art. 45 dyrektywy 2006/112 (czemu odpowiada art. 28e ustawy o VAT), które dotyczą używania, urządzania, bądź zarządzania nieruchomością włącznie z użytkowaniem oraz wyceną tego rodzaju nieruchomości, charakteryzują się tym, że sama nieruchomość stanowi przedmiot świadczenia. Z powyższego wynika, że usługa magazynowania, której nie można uznać za związaną z urządzaniem, zarządzaniem lub wyceną nieruchomości, może być objęta zakresem stosowania wskazanego art. 45 Dyrektywy wyłącznie pod warunkiem, że usługobiorcy jest przyznane prawo używania całości lub części wyraźnie określonej nieruchomości.

TSUE podkreślił również, że aby zakwalifikować dla potrzeb VAT usługę magazynową jako usługę związaną z nieruchomościami należy spełnić łącznie dwa warunki wymienione powyżej.

Oznacza to, iż w przypadku, gdy przynajmniej jedna z powyżej wskazanych przez TSUE przesłanek nie zostanie spełniona tj. magazynowanie świadczone w ramach usług nie będzie stanowić głównego elementu kompleksowej usługi lub nabywcy usługi nie będzie przyznane prawo używania całości lub części wyraźnie określonej nieruchomości, takie usługi nie powinny być kwalifikowane jako usługi związane z nieruchomościami.

Mając na uwadze powyższą analizę dotyczącą pojęcia usług związanych z nieruchomościami, w Państwa ocenie usługa logistyczna nie spełnia definicji usługi związanej z nieruchomościami, ponieważ jak zostało wykazane usługa magazynowa stanowi część usługi logistycznej i co istotne, w związku ze świadczonymi usługami Klient nie ma prawa do używania całości lub części magazynu.

W konsekwencji, skoro usługa logistyczna nie jest usługą, o której mowa w art. 28e ustawy o VAT, ani inną usługą do której zastosowanie znalazłyby przepisy art. 28e-28n ustawy o VAT, miejsce świadczenia przedmiotowej usługi należy wyznaczać zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ustawy o VAT, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (w przypadku gdy usługa świadczona jest dla tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy:

w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Natomiast, według art. 28e ustawy:

miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis art. 28e ustawy – jak wynika z jego brzmienia – stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość. Usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące – determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy obejmuje wyłącznie usługi, które dotyczą konkretnej nieruchomości – jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.

Także Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.) w art. 47 przewiduje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził Rozporządzeniem Wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284, s. 1) zmianę do Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77, str. 1, z późn. zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 – pojęcie „nieruchomość”, jak również wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”.

Zgodnie z art. 13b rozporządzenia:

do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

a.każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;

b.każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;

c.każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;

d.każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

Jednocześnie w myśl art. 31a ust. 1 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

a.gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;

b.gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Jak stanowi art. 31a ust. 2 lit. h rozporządzenia 282/2011, ustęp 1 obejmuje w szczególności:

wynajem lub wydzierżawianie nieruchomości inne niż opisane w ust. 3 lit. c), łącznie z przechowywaniem towarów w wyznaczonej do tego określonej części nieruchomości przeznaczonej do wyłącznego użytku przez usługobiorcę.

Natomiast zgodnie z art. 31a ust. 3 lit. b rozporządzenia 282/2011 ustęp 1 nie ma zastosowania do:

przechowywania towarów na terenie nieruchomości, jeżeli żadna część nieruchomości nie jest przeznaczona do wyłącznego użytku przez usługobiorcę.

W tym miejscu wskazać należy na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 27 czerwca 2013 r. sygn. akt C-155/12 w sprawie Ministerstwo Finansów Rzeczypospolitej Polskiej przeciwko RR Donnelly Global Turnkey Solution Poland sp. z o.o. Powyższy wyrok sprecyzował orzecznictwo Trybunału dotyczące miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami oraz wyjaśnił dla celów stosowania prawa, co Trybunał rozumie pod pojęciem „wystarczająco bezpośredniego” związku.

Ww. wyrok dotyczył pytania prejudycjalnego skierowanego przez sąd krajowy zmierzającego do ustalenia, czy art. 47 dyrektywy 2006/112/WE należy interpretować w ten sposób, że kompleksowe usługi w zakresie magazynowania, obejmujące przyjmowanie towarów do magazynu, ich umieszczanie na odpowiednich półkach magazynowych, przechowywanie, pakowanie, wydawanie, rozładunek, załadunek oraz w stosunku do niektórych klientów przepakowywanie materiałów dostarczonych w opakowaniach zbiorczych do indywidualnych zestawów, są usługami związanymi z nieruchomościami w rozumieniu tego artykułu.

W zapadłym wyroku Trybunał w pierwszej kolejności odniósł się do zagadnienia usług kompleksowych i orzekł, że świadczenie należy uznać za jednolite, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny. W tym względzie Trybunał opierając się na opinii rzecznik generalnej stwierdził, że z akt przedstawionych Trybunałowi wynika, że w postępowaniu głównym magazynowanie towarów należy zasadniczo uznać za świadczenie główne, natomiast przyjmowanie towarów, ich rozmieszczanie, wydawanie, rozładunek i załadunek stanowią jedynie świadczenia dodatkowe.

W dalszej kolejności Trybunał w ww. wyroku uznał, że kompleksowe usługi w zakresie magazynowania są objęte art. 47 dyrektywy Rady 2006/112/WE jedynie wówczas, gdy pozostają w wystarczająco bezpośrednim związku z konkretną nieruchomością. W ocenie Trybunału, ze związkiem takim mamy do czynienia, gdy usługobiorcom jest przyznane prawo używania całości lub części wyraźnie określonej nieruchomości.

Z treści wniosku wynika, że Spółka w ramach swojej działalności gospodarczej prowadzi i zarządza siecią magazynów na terenie Polski. Spółka oferuje swoim Klientom globalne rozwiązania logistyczne i transportowe. W związku z prowadzoną działalnością biznesową zagraniczny podmiot - Klient nawiązał współpracę ze Spółką. Podstawowym przedmiotem działalności Klienta jest sprzedaż biżuterii i akcesoriów oraz tekstyliów różnymi kanałami dystrybucji, do podmiotów dokonujących dalszej sprzedaży detalicznej we własnymi imieniu, w sklepach stacjonarnych. Klient zlecił Spółce świadczenie części funkcji związanych z wykonywaniem usług. Usługi na rzecz Klienta są wykonywane w (…) w jednym z budynków parku logistycznego. W ramach transakcji ustalonej z Klientem, Spółka wykonuje m.in.: rozładunek towaru, paletyzacje kartonów, czasowe składowanie towarów, etykietowanie oraz metkowanie, ubieranie (dekorowanie) stojaków biżuterią, przygotowywanie akcji wyprzedażowych dla Klienta (zbieranie towaru, etykietowanie, wysyłka kartonowa), sortowanie towaru, kompletowanie zamówień, załadunek towaru w kartonach luzem oraz przepakowanie towaru wg. wskazań Klienta. Powyższe czynności są elementami usługi pomocniczej wykonywanej na rzecz Klienta w ramach usług logistycznych.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w opisanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) usługi świadczone na rzecz Klienta nie podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 28e Ustawy o VAT (pytanie nr 2).

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że usługi magazynowania i składowania będące częścią usługi logistycznej wykonywane są w (…) w jednym z budynków parku logistycznego Spółki. Klient nie posiada żadnych własnych lub wynajętych/wydzierżawionych nieruchomości w Polsce. Z wniosku wynika również, że Klient nie ma możliwości wejścia do magazynu o dowolnej porze. Może to uczynić jedynie za wcześniejszym powiadomieniem Spółki i uzgodnieniem terminu wejścia na teren obiektu. Ponadto Spółka jest jedynym podmiotem uprawnionymi do zarządzania częścią magazynu przeznaczoną na przechowywanie towarów należących do Klienta. Klient nie decyduje o konkretnej dystrybucji/magazynowaniu towarów i przestrzeni, gdzie konkretnie są one składowane wewnątrz magazynu oraz gdzie ma się odbyć proces skanowania. Spółka jest pod tym względem niezależna. Zatem biorąc pod uwagę powyższe informacje należy stwierdzić, że usługi świadczone przez Spółkę nie mają / nie będą miały bezpośredniego związku z nieruchomością w rozumieniu art. 28e ustawy. Tym samym świadczone na rzecz Klienta usługi nie stanowią usług, do których znajduje zastosowanie art. 28e ustawy. Zatem, opisane we wniosku usługi, świadczone na rzecz Klienta stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy o VAT (tj. są to usługi do których nie stosuje się szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług na podstawie art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n).

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytanie nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy zastosowania art. 28e do usług magazynowania i składowania świadczonych przez Spółkę na rzecz Klienta, natomiast w zakresie ustalenia posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej przez Klienta na terytorium Polski (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00