Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.512.2023.1.MN

Świadczenia, które będą opłacane przez Państwa na rzecz uczestników projektu, tj. koszty niezbędnych badań lekarskich i koszty polisy ubezpieczeniowej - spełniają powyższe wymogi, a zatem mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego za realizację stażu oraz środków na pokrycie kosztów utrzymania, zakwaterowania, badań lekarskich i ubezpieczenia.

Opis zdarzenia przyszłego

Uniwersytet (…) utworzony na podstawie ustawy z dnia (…) o utworzeniu Uniwersytetu (…), jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.

W dniu 24 maja 2019 r. zawarli Państwo z Narodowym (…) umowę o dofinansowanie Programu (…), tj. projektu pt. (…) w ramach Programu (…) współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w Ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Głównym celem projektu jest podniesienie jakości zarządzania procesem kształcenia i jakości nauczania w Uniwersytecie (…) oraz podniesienie kompetencji studentów/ek i kompetencji dydaktycznych kadry dydaktycznej i naukowo- dydaktycznej do potrzeb społeczno-gospodarczych regionu i kraju poprzez realizację programu rozwojowego w latach 2019-2023 (od 01 października 2019 r. do 31 grudnia 2023 r ).

Program (…) obejmuje łącznie 21 zadań, a w przypadku jednego z nich wnoszą Państwo  o interpretację: Zadanie 12. Programy stażowe dla studentów (…).

W czasie realizacji Zadania 12, tj. między 1 lipca 2023 r. a 30 września 2023 r., wsparciem w zakresie finansowania udziału w stażach w Polsce zostanie objętych co najmniej 50 studentów i studentek (…).

Zgodnie z "Regulaminem Rekrutacji Uczestnictwa w studenckich krajowych programach stażowych finansowanych ze środków projektu (…) " (nr projektu (…))", kwalifikacja na staże odbywać się będzie w formie konkursu. Oceniane będą: średnia ważona ocen z przedmiotów obowiązkowych objętych programem ze wszystkich semestrów studiów poprzedzających semestr odbycia stażu oraz koncepcja własna stażu przygotowana przez kandydata w formie pisemnej. Na staże zostanie skierowanych co najmniej 30% studentów studiów stacjonarnych kształcących się na danym roku na kierunku objętym działaniami w ramach projektu. Rodzaje i forma wsparcia będą dobierane adekwatnie do potrzeb, kwalifikacji i kompetencji uczestników, co pozwoli na pozyskanie przez stażystę doświadczenia zawodowego adekwatnego do realizowanej ścieżki kształcenia i efektywne wykorzystanie stażu. Miejsca realizacji poszczególnych form wsparcia będą dobrej jakości, zapewniającej maksymalnie efektywną realizację wsparcia dla uczestników projektu, a pracodawcy uczestniczący w realizacji projektu będą wiarygodni merytorycznie i finansowo oraz cieszący się dobrą opinią w środowisku, w którym planowana jest realizacja wsparcia. W przypadku realizacji zajęć praktycznych w siedzibie pracodawcy, uczestnik będzie miał zapewnione miejsce do wykonywania zadań wynikających z założeń projektu, spełniające standardy bezpieczeństwa i higieny pracy, ergonomiczne, o standardzie nie niższym niż standard przewidziany dla pracownika danej organizacji.

Ze względu na wymóg realizacji staży zgodnie z Zaleceniem Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży (…), wybór miejsca stażu następuje w sposób przejrzysty oraz gwarantujący zdobycie nowych umiejętności i doświadczenia w nowym dla stażysty środowisku pracy, a rola opiekuna stażysty musi być realna i efektywna. W związku z powyższym skierowanie uczestnika na staż poprzedzone musi być złożeniem przez niego oświadczenia, że:

  • nie pozostaje z podmiotem przyjmującym na staż w stosunku pracy ani stosunku wynikającym z umowy cywilno-prawnej,
  • nie jest właścicielem podmiotu przyjmującego na staż ani nie zasiada w organach zarządzających podmiotem przyjmującym na staż,
  • nie pozostaje z związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia z właścicielem podmiotu przyjmującego na staż, z żadną z osób zasiadających w organach zarządzających podmiotem przyjmującym na staż ani z opiekunem stażysty wyznaczonym przez podmiot przyjmujący na staż.

Każdy ze studentów/studentek - Uczestników projektu - weźmie udział w jednym programie stażowym.

Staże studenckie realizowane przez Państwa w projekcie pn. (…)  nie wynikają z przyjętego programu studiów. Stanowią one dodatkową formę wsparcia wykraczającą ponad program studiów, finansowaną ze środków europejskich, mającą na celu zwiększenie kompetencji osób uczestniczących w kształceniu na uczelni wyższej. Mimo że staż w projekcie musi być bezpośrednio związany z kierunkiem studiów stażysty, nie wynika on z przyjętego programu nauczania.

Ponadto staże realizowane w projekcie (…) nie mają charakteru obligatoryjnego. Komisja rekrutacyjna, składająca się z pracowników naukowo-dydaktycznych Wydziału Matematyki i Informatyki, ocenia i rekomenduje wnioski stażowe złożone przez studentów zainteresowanych udziałem w tej formie wsparcia.

Podpiszą Państwo umowy uczestnictwa w projekcie z co najmniej 50 studentami i studentkami Wydziału (…). Stronami każdej umowy będą: Państwo, student/studentka uczestniczący w stażu, jednostka przyjmująca studenta/studentkę na staż oraz opiekun stażu.

Przedmiotem każdej umowy będzie udzielenie studentowi/studentce - Uczestnikowi/Uczestniczce projektu (Beneficjentowi Ostatecznemu) nieodpłatnego wsparcia w postaci umożliwienia odbycia stażu w Jednostce przyjmującej pod nadzorem opiekuna stażu oraz wypłaty wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce, wypłaty środków na pokrycie kosztów utrzymania, zwrotu kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania, pokrycia kosztów niezbędnych badań lekarskich przed rozpoczęciem stażu oraz pokrycia przez Państwa kosztów ubezpieczenia NNW obejmującego okres pobytu na stażu.

W Zadaniu 12 projektu wezmą udział studenci studiów stacjonarnych (…) I stopnia. W stażach mogą uczestniczyć studenci/studentki nieaktywni zawodowo oraz aktywni zawodowo, którzy pracują w zawodzie niezgodnym z wykształceniem lub poniżej kwalifikacji, np. wykonują prace niezbędne do utrzymywania się w trakcie studiów.

Wymiar stażu krajowego dla każdego studenta/ki będzie wynosił 320 godzin (1 godzina = 60 minut), przy czym nie będzie obejmować mniej niż 20 godzin zadań stażowych w tygodniu. Na staże w projekcie zostanie skierowanych co najmniej 30% studentów studiów stacjonarnych kształcących się na danym roku na kierunku objętym działania w ramach projektu.

Wysokość wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce wynosi 18,50 zł brutto za godzinę zegarową (60 minut) realizacji zadań stażowych, co przy maksymalnej liczbie 320 godzin zadań stażowych dla jednej osoby stanowi 5 920,00 zł brutto (słownie: pięć tysięcy dziewięćset dwadzieścia zł 00/100 brutto). Wynagrodzenie będzie wypłacane na rachunek bankowy studenta każdemu studentowi/studentce biorącemu udział w stażu 320-godzinnym w dwóch ratach w terminie 5 dni roboczych po zrealizowaniu każdych 160 godzin stażu i dostarczeniu do Biura projektu dokumentów potwierdzających ten fakt (lista obecności, dziennik stażowy, a w przypadku drugiej raty również sprawozdanie miesięczne z realizacji stażu, zaświadczenie potwierdzające odbycie stażu wystawione przez jednostkę przyjmującą na staż, opinia opiekuna stażu).

Studenci/studentki, którym będą Państwo wypłacali wsparcie, będą uczestnikami projektu (…) realizowanego w ramach Programu (…), natomiast wypłacone wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce, wypłaty środków na pokrycie kosztów utrzymania, zwrot kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania, pokrycie kosztów niezbędnych badań lekarskich przed rozpoczęciem stażu oraz pokrycie przez Państwa kosztów ubezpieczenia NNW obejmującego okres pobytu na stażu, będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.).

Pytania

1.Czy od wynagrodzenia wypłacanego za realizację stażu w Polsce studentom/studentkom studiów stacjonarnych I stopnia, którzy są uczestnikami projektu (…), należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

2. Czy od wypłaconych środków na pokrycie kosztów utrzymania (tj. wypłata kwoty wyliczonej zgodnie z metodologią obliczania diety za podróż krajową) studentów/studentek studiów stacjonarnych I stopnia, którzy są uczestnikami projektu (…), należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

3. Czy od wypłaconego przez Państwa zwrotu kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania studentom/studentkom studiów stacjonarnych I stopnia, którzy są uczestnikami projektu (…), należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

4.Czy od opłaconych przez Państwa niezbędnych badań lekarskich przed rozpoczęciem stażu studentów/studentek studiów stacjonarnych I stopnia, którzy są uczestnikami projektu (…), należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

5. Czy od zakupionej przez Państwa polisy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków obejmującego okres pobytu na stażu zagranicznym studentów/studentek studiów stacjonarnych I stopnia, którzy są uczestnikami projektu (…), należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 2647) przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Ponieważ świadczenia pieniężne wypłacane będą z Programu (…), który jest współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a studenci Uniwersytetu, otrzymujący wsparcie w postaci: wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce, wypłaty środków na pokrycie kosztów utrzymania, zwrotu kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania, będą uczestnikami projektu, w związku z tym, na podstawie przytoczonych przepisów: wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce, wypłaty środków na pokrycie kosztów utrzymania i zwrot kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.

Ponieważ świadczenia pieniężne wypłacane będą z Programu (…), który jest współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a studenci Uniwersytetu, otrzymujący wsparcie w postaci pokrycia przez Państwa kosztów: niezbędnych badań lekarskich przed rozpoczęciem stażu oraz ubezpieczenia NNW obejmującego okres pobytu na stażu, będą uczestnikami projektu, w związku z tym, na podstawie przytoczonych przepisów pokrycie przez Państwa kosztów: niezbędnych badań lekarskich przed rozpoczęciem stażu oraz ubezpieczenia NNW obejmującego okres pobytu na stażu, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uważają Państwo, że nie są zobowiązani do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od: wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce, wypłaty środków na pokrycie kosztów utrzymania, zwrot kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania, pokrycia kosztów niezbędnych badań lekarskich przed rozpoczęciem stażu oraz pokrycia przez Państwa kosztów ubezpieczenia NNW obejmującego okres pobytu na stażu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.). Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ogólne pojęcie przychodu ustawodawca zdefiniował w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.

Katalog źródeł przychodu, do których kwalifikuje się przychody danego rodzaju został wymieniony w art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Przedstawili Państwo informacje, z których wynika, że:

1.zawarli Państwo z (…) umowę o dofinansowanie Programu (…), tj. projektu (…);

2.ww. program jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w Ramach Europejskiego Funduszu Społecznego;

3.uczestnicy projektu spełniają wymogi w nim określone;

4.uczestnicy projektu będą mieli wypłacone wynagrodzenie za realizację stażu, środki na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania, a także będą mieli opłacone bezpośrednio przez Państwa koszty niezbędnych badań lekarskich i koszty polisy ubezpieczeniowej.

Powzięli Państwo wątpliwość, czy od wypłaconych środków i sfinansowanych kosztów będą Państwo zobowiązani do potrącania zaliczek dochodowym od osób fizycznych.

Rozpatrując w pierwszej kolejności wypłacane przez Państwa wynagrodzenia oraz środki na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania należy wskazać, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w tym przepisie obejmuje środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. W przypadku tej regulacji, zwolnienie ma zastosowanie do całości wypłaconych środków pieniężnych.

W myśl art. 5 ust. 3 cytowanej powyżej ustawy:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;

5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;

5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;

5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę'', o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę'', zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.2)), oraz środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę'', o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument "(...)'' i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38).

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego – z którego pochodzą również środki wymienione w Państwa wniosku.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

W omawianym przepisie ustawodawca wskazał, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. sformułowania wynika zatem, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia jakie otrzymuje uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że środki finansowe będą wypłacane przez Państwa uczestnikom projektu na wynagrodzenia za realizację stażu oraz na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy i przedstawiony przez Państwa opis zdarzenia należy stwierdzić, że środki te będą stanowić dla uczestników projektu przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie jednak wartość środków pieniężnych stanowiących wynagrodzenie za realizację stażu oraz zwrot poniesionych przez uczestnika kosztów utrzymania i zakwaterowania – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych – może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy.

W tym przypadku nie będą Państwo zobowiązani do potrącania zaliczek na podatek dochodowy.

Zatem w tej części Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do kosztów badań lekarskich i kosztów polisy ubezpieczeniowej, które zostały opłacone bezpośrednio przez Państwa na rzecz uczestników projektu - wskazać należy, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.

Z analizy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie to ma zastosowanie w przypadku otrzymania przez podatnika:

  • nieodpłatnego świadczenia, świadczenia częściowo odpłatnego lub świadczenia rzeczowego (w naturze),
  • świadczenie to jest finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
  • świadczenie to zostało przekazane w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.

Wszystkie te trzy warunki muszą być spełnione łącznie.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że świadczenia, które będą opłacane przez Państwa na rzecz uczestników projektu, tj. koszty niezbędnych badań lekarskich i koszty polisy ubezpieczeniowej - spełniają powyższe wymogi, a zatem mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, Państwo jako płatnik nie będziecie zobowiązani do odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu.

Zatem w tej części Państwa stanowisko również należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00