Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.312.2023.2.JG

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotów związanych z wykonywaniem czynności ładowania samochodów elektrycznych za pomocą kasy rejestrującej na podstawie do art. 111 ustawy

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów związanych z wykonywaniem czynności ładowania samochodów elektrycznych za pomocą kasy rejestrującej na podstawie do art. 111 ustawy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 lipca 2023 r. (wpływ 7 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka planuje uruchomić usługę - ładowanie samochodów elektrycznych. Ładowarka będzie samoobsługowa i wyposażona w system do pobierania opłat za pomocą kart elektronicznych. Klient, który będzie korzystał z usługi ładowania samochodu elektrycznego będzie zobowiązany do podania danych niezbędnych do wystawienia faktury VAT. Na podstawie wprowadzonych danych do systemu zostaną wystawione faktury, które będą następnie wysłane do odbiorców, którzy naładowali samochód elektryczny i dokonali zapłaty. Ładowarka nie będzie miała zamontowanej kasy fiskalnej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Symbol PKWiU dla czynności ładowania samochodów elektrycznych to 35.14.10 (SPRZEDAŻ ENERGII). Ładowanie będzie dokonywane dla osób fizycznych i rolników ryczałtowych oraz dla osób prawnych. Opis czynności jakie Klient musi dokonać w celu zakupu energii: Klient parkuje samochód przy ładowarce, na ekranie ładowarki wybiera jedno z dwóch dostępnych złącz ładowania za pomocą dotykowego ekranu. Po wyborze, na ekranie ładowarki wyświetla się ekran ustalenia budżetu sesji ładowania za pomocą przycisków + oraz -. Wyświetla się informacja o cenie za kWh oraz każdej minuty zajmowania miejsca parkingowego po zakończeniu sesji. Dostępna jest również informacja o ilości kWh w wybranym budżecie oraz o zgodzie na wysłanie rachunku oraz faktury drogą elektroniczną. Po zatwierdzeniu budżetu odpowiednim przyciskiem (a zarazem zgody na dostarczenie rachunku i faktury drogą elektroniczną), pojawia się informacja o potrzebie preautoryzacji w terminalu kart płatniczych (za pomocą karty bankowej). Środki (w wysokości wybranego budżetu) zostają zablokowane na koncie i pojawia się komunikat, aby podpiąć samochód. Po podpięciu rozpoczyna się sesja ładowania i pojawia się ekran sesji ładowania, który zawiera zestaw informacji nt. parametrów sesji - status, czas, napięcie, natężenie, dostarczona energia, moc, stan naładowania baterii, aktualne wykorzystanie budżetu. Dostępny jest również przycisk zablokowania ekranu za pomocą unikalnego kodu pin oraz przycisk do pobrania rachunku oraz ewentualnie faktury. Sposób pozyskania rachunku i faktury opisano w odpowiedzi na kolejne pytanie. Po naładowaniu samochodu lub wyczerpaniu środków sesja kończy się. Jeśli nie wykorzystano wszystkich środków, pojawia się opcja szybkiego zwrotu. Po jej wybraniu należy raz jeszcze użyć karty płatniczej. Następuje płatność aktualnej kwoty a poprzednio zablokowane środki są zwalniane.

Podczas trwania sesji ładowania, na ekranie wyświetla się opcja pozyskania rachunku oraz faktury. Po jej wybraniu, klient jest pytany czy chce aby do rachunku system wygenerował również fakturę. Po decyzji wyświetla się opcja wyboru jednego z trzech sposobów podania danych:

  • skanując kod QR i wypełniając formularz z kompletnymi danymi na smartfonie,
  • podając adres e-mail za pomocą klawiatury na ekranie ładowarki i później wypełniając formularz przy użyciu komputera (lub innego urządzenia, np. po powrocie do domu,
  • wypełniając formularz bezpośrednio na ekranie ładowarki przy użyciu wyświetlanej klawiatury. Wtedy rachunek lub rachunek z fakturą jest dostarczany bezpośrednio po zakończeniu sesji.

Karty elektroniczne to karty bankowe - debetowe lub kredytowe.

Faktura dostarczana jest drogą elektroniczną. Do wyrażenia zgody dochodzi przed rozpoczęciem sesji, a więc i przed płatnością.

Systemy (…) dostarczają kompleksowych informacji, włącznie z przypisaniem transakcji do poszczególnych sesji ładowania.

Pytania

Czy na podstawie art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług spółka może dokonywać sprzedaży - ładowanie samochodów elektrycznych dla osób fizycznych bez zamontowanej kasy fiskalnej?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki można dokonywać sprzedaży bez kasy fiskalnej, ponieważ płatności będą dokonywane on-line z wykorzystaniem elektronicznych kart płatniczych, a następnie będzie wystawiona faktura, która zostanie przesłana do odbiorcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 2 pod symbolem PKWiU 35 „Energia elektryczna, paliwa gazowe, para wodna, gorąca woda i powietrze do układów klimatyzacyjnych”.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, podlegają czynności wymienione m.in. w § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Z wniosku wynika, że Spółka planuje wykonywać czynności - ładowanie samochodów elektrycznych. Ładowarka będzie samoobsługowa i wyposażona w system do pobierania opłat za pomocą kart elektronicznych. Klient, który będzie korzystał z ładowania samochodu elektrycznego będzie zobowiązany do podania danych niezbędnych do wystawienia faktury VAT. Na podstawie wprowadzonych danych do systemu zostaną wystawione faktury, które będą następnie wysłane do odbiorców, którzy naładowali samochód elektryczny i dokonali zapłaty. Symbol PKWiU dla czynności ładowania samochodów elektrycznych to 35.14.10 (sprzedaż energii). Faktura dostarczana jest drogą elektroniczną. Do wyrażenia zgody dochodzi przed rozpoczęciem sesji, a więc i przed płatnością. Systemy (...) dostarczają kompleksowych informacji, włącznie z przypisaniem transakcji do poszczególnych sesji ładowania.

Na tle powyższego opisu sprawy Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy Spółka może dokonywać sprzedaży - ładowania samochodów elektrycznych dla osób fizycznych bez zamontowanej kasy fiskalnej.

Na wstępie należy wskazać, że czynność ładowania samochodów elektrycznych stanowi zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy odpłatną dostawę towarów w postaci energii elektrycznej, gdyż stosownie do dyspozycji powołanego powyżej art. 2 pkt 6 ustawy, wszelkie postacie energii stanowią towar. W związku z tym dla potrzeb podatku VAT sprzedaż energii stanowi dostawę towarów, co potwierdza wyrok TSUE z 20 kwietnia 2023 r., C-282/22.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Spółki należy zauważyć, że Spółka z tytułu sprzedaży energii elektrycznej do ładowania samochodów elektrycznych nie będzie wyłączona z prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej na podstawie ww. § 4 rozporządzenia, ponieważ dostawa energii nie została wymieniona w tym przepisie.

Ładowanie samochodów elektrycznych spełnia więc kryteria zawarte w pozycji 2 załącznika do rozporządzenia. Spółka - w związku z czynnością sprzedaży energii elektrycznej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 35.14.10.0 - nie będzie miała obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, ponieważ na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 2 załącznika do rozporządzenia będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia do ww. dostawy.

W konsekwencji, odpowiadając na Państwa pytanie stwierdzić należy, że Spółka może dokonywać sprzedaży - ładowanie samochodów elektrycznych dla osób fizycznych bez zamontowanej kasy fiskalnej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 2 załącznika do rozporządzenia.

Ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży energii Spółka będzie mogła korzystać do 31 grudnia 2023 r.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00