Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.184.2023.2.AF

Możliwość zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego dla usług związanych z konsultingiem SAP.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 9 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 czerwca 2023 r. (wpływ 20 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym działalność gospodarczą od (...) maja 2022 roku pod firmą (…) NIP: (…).

Wnioskodawca od 2022 r. wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania swojej działalności. Pierwszy przychód rozliczany w tej formie osiągnął w miesiącu maj. Wnioskodawca podaje, że nie osiąga innych dochodów niż osiągane z działalności gospodarczej.

W ramach działalności Wnioskodawca:

-nie przekracza limitu 2 mln euro przychodu w poprzednim roku podatkowymi;

-nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;

-nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

-nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu:

·prowadzenia aptek;

·działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych;

·działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

-nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów;

-nie podejmuje wykonywania działalności;

-nie był i nie jest zatrudniony, zatem nie wykonuje usług i nie sprzedaje towarów na rzecz byłego pracodawcy;

-prowadzi ewidencję przychodów (odrębnie za każdy rok podatkowy), a także posiada wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w 2023 roku nie przekroczą kwoty 2.000.000 euro, wobec czego zastosowania nie znajdzie przepis art. 6 ust. 4 Ustawy, wyłączający możliwość opodatkowania w tej formie.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie ma będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się świadczeniem usług w zakresie konsultingu SAP, w szczególności polegających na analizie biznesowej działalności Klienta, omówieniem ich wymagań oraz potrzeb biznesowych i systemowych. Uzyskane informacje Wnioskodawca analizuje i przekazuje do klientów, z którymi współpracuje w formie analizy/raportów/rekomendacji.

Wnioskodawca świadczy usługi nadzorowania procesu tworzenia i wdrażania programów w sposób kompleksowy. Usługi polegają na:

-analizie dokumentacji inicjującej projekt lub ogólnych wymagań projektu,

-analizie dokumentów wykorzystywanych w firmie (obieg dokumentów firmowych),

-prowadzeniu warsztatów w celu zebrania wymagań biznesowych,

-analizie istniejących systemów informatycznych wraz z wykonaniem dokumentacji (celem takiej analizy jest przedstawienie możliwości rozwoju istniejących systemów i/lub ich integracji (współpracy) z innymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku),

-prowadzeniu warsztatów opisujących koncepcje wykonania nowej funkcjonalności (nowego systemu) wraz z przedstawieniem rekomendacji w zakresie możliwych rozwiązań,

-weryfikacji spójności wymagań biznesowych,

-projektowaniu funkcjonalności systemów IT zgodnie z zebranymi wymaganiami biznesowymi (projekty są wykonywane w formie specyfikacji technicznej, na którą składa się opis funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji, modele procesów biznesowych),

-prowadzeniu komunikacji na styku biznesu i IT,

Wskazane powyżej świadczone usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, co potwierdza otrzymana informacja z dnia 8 marca 2023 roku z Urzędu Statystycznego, sygn. (…).

Wnioskodawca oświadcza, że nie jest, ani nie trudni się czynnościami jakimi trudnią się tłumacze, adwokaci, notariusze, radcowie prawni, biegli rewidenci, księgowi, agenci ubezpieczeniowi, agenci oferujący ubezpieczenia uzupełniające, brokerzy reasekuracyjnych, brokerzy ubezpieczeniowi, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, maklerzy papierów wartościowych, doradcy inwestycyjni, agenci firm inwestycyjnych oraz rzecznicy patentowi. Tym samym Wnioskodawca nie prowadzi działalności, która spełnia definicję „wolnego zawodu” na gruncie Ustawy.

Wnioskodawca w wyjaśnieniu wątpliwości wskazuje, że wniosek dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - opisu sytuacji obecnej - wniosek dotyczy konkretnej sytuacji podatnika (sposobu prowadzenia działalności gospodarczej), która miała miejsce w przeszłości oraz będzie miała miejsce w przyszłości - czyli podsumowując stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu:

a) Jak należy rozumieć zawarte w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzenie:

„W ramach działalności Wnioskodawca:

(...)

nie podejmuje wykonywania działalności”

(...) ?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że w przedstawionej części złożonego wniosku wystąpił błąd techniczny polegający na omyłkowym usunięciu części stanu faktycznego. W przedstawionym fragmencie wniosku powinno bowiem zostać wskazane następująco:

W ramach działalności Wnioskodawca:

(...)

— nie podejmuje wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

(...)

b) Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że wykonywana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

c) Czy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wnioskodawca potwierdza, że dokonał wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych poprzez dołączenie do wniosku o wpis do CEIDG żądania przyjęcia oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym stosuje tą formę rozliczeń od dnia założenia działalności gospodarczej.

Stosownie bowiem do przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zawiadomienie o wyborze/zmianie formy opodatkowania podatnik może złożyć na podstawie przepisów o CEIDG. Przepisy te umożliwiają z kolei dołączenie do wniosku żądania przyjęcia oświadczenia, w szczególności, o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

d) Czy pomiędzy Panem a Klientem/Klientami istnieją powiązania osobowe lub majątkowe? Jeśli tak, prosimy szczegółowo opisać tę kwestię, wskazując jakie pełni Pan u niego/nich funkcje i jaki jest zakres Pana obowiązków?

Odpowiedź: Pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem/ Klientami nie istnieją powiązania osobowe lub majątkowe.

e) Jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12? Należy wskazać na czym konkretnie polegają Pana usługi w zakresie konsultingu SAP (w szczególności polegające na analizie biznesowej działalności Klienta, omówieniu ich wymagań oraz potrzeb biznesowych i systemowych), nadzorowania procesu tworzenia i wdrażania programów w sposób kompleksowy.

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że w ramach świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12 wykonuje następujące czynności i zadania:

(…)

f) Czy świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12 są w jakikolwiek sposób związane z oprogramowaniem:

- jeśli tak - na czym polega ten związek (proszę szczegółowo go opisać),

- jeśli nie - proszę wskazać, na jakiej podstawie ten związek nie występuje?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie tworzy oprogramowania oraz nie wykonuje czynności związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, testowanie, tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego oprogramowania.

Efektem świadczonych przez niego usług nie jest bowiem oprogramowanie. W ramach jego działalności leży jedynie:

·przygotowanie dokumentacji w postaci specyfikacji technicznej lub opisu funkcjonalności biznesowej, analizy biznesowej i funkcjonalności biznesowej wraz Klientem,

·przedstawienie koncepcji biznesowej Klientowi.

Charakter świadczonych usług jest zatem ukierunkowany na projektowanie technologii informatycznych oraz nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem czy implementacją oprogramowania.

Pytanie

Czy przychody z prowadzonej przez Wnioskodawcy działalności sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0, a opisane we wniosku na podstawie Ustawy mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy: przychody z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0, a opisane we wniosku na podstawie Ustawy mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Uzasadnienie Wnioskodawcy

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.), dalej: „Ustawa”. Ustawa m.in. reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają, w szczególności, przychody osób fizycznych.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tejże ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Odwołując się do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku, ilekroć w Ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Wobec tego, 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdzie zastosowanie w przypadku usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.1, jednakże wyłącznie tych, które związane są z oprogramowaniem.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług, na co wskazuje, w szczególności, interpretacja indywidualna z dnia 17 lutego 2023 roku, nr 0115-KDWT.4011.1022.2022.2.AD.

Faktycznie wykonywana przez Wnioskodawcę działalność nie polega na programowaniu. Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług w zakresie konsultingu SAP, które polegają m.in.:

-na analizie biznesowej działalności Klienta,

-na omówieniu z Klientami ich wymagań oraz potrzeb biznesowych i systemowych.

Uzyskane informacje przekazuje do klientów, z którymi współpracuje w formie analizy/raportów/rekomendacji.

Wobec tego, w ocenie Wnioskodawcy, świadczone usługi nie są w żaden sposób związane z oprogramowaniem lub rozwojem oprogramowania. Czynności, których dokonuje Wnioskodawca nie są bowiem związane, w szczególności, z usługami projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. W sytuacji, w której świadczone usługi sklasyfikowane według grupowania PKWiU 62.01.12.0 nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, wówczas przychody uzyskiwane z tego rodzaju usług mogą zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Tożsame wnioski wynikają również z wydawanych interpretacji indywidualnych, w szczególności:

-interpretacji indywidualnej z dnia 24 stycznia 2023 roku, nr 0113-KDIPT2-1.4011.985.2022.2.ID,

-interpretacji indywidualnej z dnia 17 lutego 2023 roku, nr 0115-KDWT.4011.1022.2022.2.AD,

-interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2023 roku, nr 0115-KDIT1.4011.654.2022.2.DB,

-interpretacji indywidualnej z dnia 12 stycznia 2023 roku, nr 0113-KDIPT2- 1.4011.895.2022.2.MGR,

-interpretacji indywidualnej z dnia 10 stycznia 2023 roku, nr 0115-KDIT1.4011.717.2022.1.JG.

W konsekwencji powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanej sprawie dla przychodów uzyskanych ze wskazanych usług zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania wformie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

1a. Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

1b. Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

1c. Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a) związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od (...) maja 2022 r. Zakres wykonanych usług mieści się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.Czynności, które Pan wykonuje w ramach świadczonych usług zostały opisane we wniosku i jego uzupełnieniu. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 tej ustawy. Złożył też Pan, zgodnie z art. 9 tej ustawy, oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria PKWiU 62.01.1, która obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.12.0, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikację przemawia fakt, że dotyczą one:

·analizy dokumentacji inicjującej projekt lub ogólnych wymagań projektu,

·prowadzenia warsztatów w celu zebrania wymagań biznesowych,

·analizy istniejących systemów informatycznych bez wykonania dokumentacji technicznej,

·prowadzenia warsztatów opisujących koncepcje wykonania nowej funkcjonalności wraz z przedstawieniem rekomendacji w zakresie możliwych rozwiązań,

·weryfikacji spójności wymagań biznesowych,

·projektowania funkcjonalności systemów IT. Zebrania wymagań funkcjonalnych i stworzenia opisu koncepcji zgodnie z zebranymi wymaganiami biznesowymi,

·konsultowania zdefiniowanych wymagań z zespołem deweloperskim, prowadzenia komunikacji na styku biznesu i IT.

Całość opisanych przez Pana czynności i zadań odnosi się wprost do systemów informatycznych, a ponadto, co istotne w sprawie, wskazał Pan, że charakter świadczonych usług ukierunkowany jest na projektowanie technologii informatycznych.

W konsekwencji, osiągane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o poprawności wskazanej przez Pana klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji wskazujemy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00