Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.360.2023.2.JG

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez komornika.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez komornika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 lipca 2023 r. (data wpływu do Organu 21 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca

Opis zdarzenia przyszłego

Jesteście Państwo spółką z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającą status podatnika VAT czynnego. Zamierzacie Państwo nabyć 4 nieruchomości gruntowe (własność/wieczyste użytkowanie) będące przedmiotem przyszłej licytacji komorniczej prowadzonej przez uprawniony organ.

Poniżej znajduje się odrębny opis każdej z nieruchomości:

1)Nieruchomość 1 (numer działki 1, KW (...)) - stosownie do danych zawartych w księdze wieczystej, nieruchomość ma powierzchnię 0,3376 ha, zaś sposób korzystania z niej jest oznaczony jako „BI - Inne Tereny Zabudowane”. Właścicielem Nieruchomości 1 zgodnie z treścią księgi wieczystej jest Prezydent Miasta (...), zaś jako użytkownik wieczysty i właściciel budynku stanowiącego odrębną nieruchomość (budynek administracyjno - gospodarczy z 1976 r.) wpisana jest spółka posiadająca status podatnika VAT czynnego (dalej jako „Dłużnik”).

2)Nieruchomość 2 (numer działki 2, KW (...)) - stosownie do danych zawartych w księdze wieczystej, nieruchomość ma powierzchnię 0,2672 ha, a sposób korzystania z niej oznaczony jest jako „BI - Inne Tereny Zabudowane”. Właścicielem Nieruchomości 2 zgodnie z treścią księgi wieczystej jest Prezydent Miasta (...), zaś jako użytkownik wieczysty i właściciel budynku stanowiącego odrębną nieruchomość (5 - kondygnacyjny budynek biurowy z 1976 r.) wpisany jest Dłużnik.

3)Nieruchomość 3 (numer działki 3, KW (...)) - stosownie do danych zawartych w księdze wieczystej, nieruchomość ma powierzchnię 0,4629 ha, a sposób korzystania z niej oznaczony jest jako „Ba - Tereny Przemysłowe”. Właścicielem Nieruchomości 3 zgodnie z treścią księgi wieczystej jest Prezydent Miasta (...), zaś jako użytkownik wieczysty wpisany jest Dłużnik. Nieruchomość 3 nie jest w żaden sposób zabudowana. Przedmiotowa nieruchomość jest w większości wyasfaltowana lub wybetonowana i stanowi drogę wewnętrzną/parking.

4)Nieruchomość 4 (numer działki 4, KW (...)) - stosownie do danych zawartych w księdze wieczystej, nieruchomość ma powierzchnię 0,0643 ha, a sposób korzystania z niej oznaczony jest jako „BI - Inne Tereny Zabudowane”. Właścicielem Nieruchomości 4 zgodnie z treścią księgi wieczystej jest Prezydent Miasta (...), zaś jako użytkownik wieczysty wpisany jest Dłużnik. Zgodnie z informacją wskazaną w wyciągu z operatu szacunkowego sporządzanego na potrzeby licytacji Nieruchomość nie jest zabudowana.

Wszystkie ww. nieruchomości znajdują się na obszarze, gdzie nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego (...), zatwierdzonym Uchwałą Nr (...) Rady miasta (...) z 10 października 2006 r. ze zm. nieruchomość znajduje się na obszarze oznaczonym symbolem PU.20 - tereny produkcyjno - usługowe (wysokość zabudowy 20 m, wskaźnik intensywności zabudowy 1,5). 28 stycznia 2013 r. dla części działek należących do wycenianej nieruchomości i kilku innych, o nr ewid.: 4, 5, 6 z obrębu (...), 7, 8, 9, 10, 11, 12, 3, 13, 14 z obrębu (...), wydano z upoważnienia Prezydenta (...), decyzję Nr (...), o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na przebudowie i zmianie sposobu użytkowania istniejących budynków magazynowych i biurowych na centrum wystawiennicze z budynkami biurowo - usługowymi wraz z ew. budową budynku technicznego i parkingami naziemnymi (Decyzja o warunkach zabudowy).

Zgodnie z treścią operatu szacunkowego, wyceniane działki stanowią zorganizowaną całość gospodarczą i stąd zostały wycenione łącznie. Działki indywidualnie byłyby trudne do zagospodarowania bowiem niektóre mają niekorzystny kształt (wąski kształt), niektóre mają małą powierzchnię a na części ich powierzchni istnieją ograniczone możliwości zabudowy. Z wymienionych powodów ich odrębna sprzedaż byłaby nieuzasadniona. Z uwagi na powyższe, tj. na objęcie ww. nieruchomości jedną wyceną i jedną licytacją, używane w dalszej części wniosku określenie „Nieruchomość”, odnosi się do wszystkich opisanych wyżej nieruchomości łącznie.

Nie posiadają Państwo szczegółowej wiedzy na temat sposobu wykorzystywania Nieruchomości przez Dłużnika, w szczególności nie posiadają Państwo informacji co do ewentualnego wykorzystywania Nieruchomości na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, a także na temat ewentualnego przysługiwania Dłużnikowi prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z tytułu nabycia Nieruchomości.

Z informacji dotyczących planowanej licytacji komorniczej wynika, że sprzedaż wskazanej wyżej Nieruchomości (prawa własności oraz prawa wieczystego użytkowania) będzie opodatkowana podatkiem VAT według stawki 23% i nie będzie korzystała ze zwolnienia z VAT.

Uzyskaliście Państwo od komornika informacje, że decyzję o opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży Nieruchomości komornik podjął na podstawie pisemnego oświadczenia Dłużnika, iż sprzedaż Nieruchomości powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 23%.

W przypadku realizacji transakcji sprzedaży w drodze licytacji komorniczej, stosownie do dyspozycji art. 106c Ustawy o VAT, komornik sądowy wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, wystawia na Państwa rzecz fakturę dokumentującą dostawę nieruchomości, na której wykazany będzie odpowiedni podatek VAT. Faktura ta będzie jednak wystawiona w imieniu i na rzecz Dłużnika.

W przypadku nabycia przez Państwa ww. nieruchomości w drodze licytacji komorniczej, będą one wykorzystywane do wykonywania przez Państwa czynności opodatkowanych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Opodatkowanie transakcji sprzedaży nieruchomości przez komornika nie nastąpi na podstawie zastosowania art. 43 ust. 21 ustawy (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.). Komornik uzyskał informację od dłużnika, że dłużnik jest podatnikiem VAT i transakcja będzie opodatkowana stawką VAT 23%

Pytanie:

Czy w przypadku uznania czynności sprzedaży na Państwa rzecz w drodze licytacji komorniczej przedmiotowej Nieruchomości (prawa własności oraz prawa wieczystego użytkowania) za transakcję opodatkowaną podatkiem VAT według stawki 23%, niekorzystającą z żadnego ze zwolnień przedmiotowych uregulowanych w art. 43 ust. 1 ustawy (z uwagi na stwierdzony przez komornika brak spełnienia przesłanek ich zastosowania) oraz wystawienia przez komornika w odniesieniu do sprzedaży Nieruchomości faktur w imieniu i na rzecz Dłużnika, będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez komornika?

Państwa stanowisko w sprawie

W przypadku uznania czynności sprzedaży na Państwa rzecz w drodze licytacji komorniczej przedmiotowej Nieruchomości (prawa własności oraz prawa wieczystego użytkowania) za transakcję opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą z żadnego ze zwolnień przedmiotowych uregulowanych w art. 43 ust. 1 ustawy oraz wystawienia przez komornika w odniesieniu do sprzedaży Nieruchomości faktur w imieniu i na rzecz Dłużnika, będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez komornika.

Uzasadnienie stanowiska `:

Sprzedaż przedmiotowej Nieruchomości (prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego) odbędzie się w trybie licytacji komorniczej prowadzonej przez komornika sądowego. Komornik wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, zgodnie z art. 18 Ustawy o VAT, jest płatnikiem podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów. Rola płatnika jest uregulowana w art. 8 Ordynacji podatkowej i sprowadza się do obliczenia oraz pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Stosownie zaś do art. 106c Ustawy o VAT, faktury dokumentujące dostawy towarów, o których mowa w art. 18, z tytułu których na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużników organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Odnosząc powyższe regulacje do przedmiotowego stanu faktycznego, w pierwszej kolejności wskazać należy, że dłużnikiem w rozumieniu ww. przepisów będzie właściciel/użytkownik wieczysty przedmiotowej Nieruchomości, zatem to na jego rzecz i w jego imieniu komornik wystawi fakturę dokumentującą dostawę Nieruchomości w trybie egzekucji komorniczej, której odbiorcą będą Państwo - nabywca Nieruchomości. Jednocześnie, komornik sądowy będzie zobowiązany do pobrania według właściwej stawki podatku VAT i wpłacenia go do właściwego organu. Podkreślają Państwo przy tym, że w przypadku sprzedaży w drodze licytacji komorniczej przedmiotowej Nieruchomości, dojdzie do odpłatnej dostawy towarów dokonanej pomiędzy czynnymi podatnikami podatku VAT. W konsekwencji, zdarzenia te jako wypełniające znamiona z art. 5 Ustawy o VAT, zasadniczo podlegać będą opodatkowaniu.

Podkreślają Państwo, w ślad za opisem zdarzenia przyszłego, że nieruchomości nr 3 oraz nr 4 będące przedmiotem planowanej dostawy, nie są zabudowane. Nie znajdują się na nich bowiem budynki, budowle lub ich części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2021. 2351 t.j.), w przeciwieństwie do nieruchomości nr 1 i nr 2. Tym samym, z oczywistych przyczyn zastosowania wobec nieruchomości nr 3 oraz nr 4 nie znajdą przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a Ustawy o VAT, regulujące zwolnienie w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części.

Zastosowania nie znajdzie również zwolnienie uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT, dotyczące dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Jakkolwiek pierwszy z warunków jego zastosowania jest spełniony - nieruchomości są bowiem niezabudowane, to nie jest spełniona druga przesłanka zastosowania tego przepisu. Zgodnie z art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT, tereny budowlane są definiowane jako grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Odnosząc to do przedmiotowego zdarzenia przyszłego zaznaczają Państwo, że nieruchomości opisane w stanie faktycznym jako nr 3 oraz nr 4 będące przedmiotem przyszłej dostawy, znajdują się na terenach przeznaczonych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę. W rezultacie, ich dostawa nie może korzystać ze zwolnienia uregulowanego w art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT.

Nie posiadają Państwo jednak informacji co do sposobu wykorzystywania przedmiotowej Nieruchomości przez Dłużnika; w szczególności nie posiadają Państwo informacji co do ewentualnego wykorzystywania Nieruchomości wyłącznie na cele działalności zwolnionej. Nie jesteście Państwo również w stanie określić w oparciu o posiadane informacje, czy Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z nabyciem Nieruchomości/prawa wieczystego użytkowania. W konsekwencji, nie możecie Państwo we własnym zakresie wykluczyć bądź potwierdzić stosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT, w odniesieniu do dostawy Nieruchomości.

Nie jesteście Państwo także w stanie ustalić, czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie może znaleźć zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT lub zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy VAT.

Niezależnie jednak od powyższego, należy wskazać, że Nieruchomość będzie sprzedawana w drodze licytacji komorniczej, co oznacza, iż podatnikiem przy dostawie opodatkowanej podatkiem VAT w dalszym ciągu będzie Dłużnik (właściciel/użytkownik wieczysty), zaś komornik - zgodnie z rolą płatnika - będzie zobowiązany do obliczenia oraz pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Komornik jest tu więc podmiotem, który dokonuje oceny istnienia przesłanek opodatkowania sprzedaży działek podatkiem VAT czy korzystania z ustawowych zwolnień.

Zgodnie z zaprezentowanym wyżej opisem zdarzenia przyszłego, z informacji dotyczących planowanej licytacji komorniczej wynika, że sprzedaż nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT według stawki 23%; zatem nie będzie korzystać z żadnego z ww. zwolnień. Brak zastosowania zwolnień i zastosowania stawki VAT w wysokości 23%, wynika z poczynionych przez komornika ustaleń, w postaci uzyskania od Dłużnika informacji odnoście konieczności zastosowania dla sprzedaży Nieruchomości stawki VAT w wysokości 23%.

W konsekwencji, na fakturach wystawionych przez komornika w imieniu i na rzecz Dłużnika w trybie art. 18 Ustawy o VAT, których odbiorcą Państwo będą, będzie wykazana kwota podatku należnego. W przypadku wygrania licytacji, opłacą Państwo należność wynikającą z faktury, łącznie z wykazaną na niej kwotą podatku VAT. Po ewentualnym nabyciu Nieruchomości (prawa własności/prawa wieczystego użytkowania) będą ją Państwo wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych, w związku z czym będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na przedmiotowych fakturach, stosownie do art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT. Zaznaczają Państwo przy tym, że zastosowania nie znajdzie żadne z wyłączeń prawa do odliczenia, przewidziane w art. 88 ustawy; w szczególności nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, dotyczący transakcji udokumentowanych fakturą niepodlegających opodatkowaniu albo zwolnionych z opodatkowania. Jak już bowiem wcześniej wskazano, czynności sprzedaży nieruchomości Państwu będą zasadniczo stanowić odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT według stawki 23%.

Z uwagi zatem na fakt, że zakup Nieruchomości następuje za pośrednictwem komornika, który jest tu podmiotem odpowiedzialnym za prawidłowe opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży Nieruchomości, stoicie Państwo na stanowisku, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym, odliczenie VAT z faktury wystawionych przez komornika, który podjął decyzję o zastosowaniu stawki VAT w wysokości 23% nie może być w przyszłości zakwestionowane przez organ podatkowy, przez co zapewnione zostaje Państwa - nabywcy nieruchomości bezpieczeństwo podatkowe, który dokonuje zakupu Nieruchomości w drodze licytacji komorniczej.

Podkreślają Państwo, iż taki cel tj. zapewnienie bezpieczeństwa obrotu podmiotom nabywających nieruchomości w drodze licytacji komorniczej przyświecał zmianom legislacyjnym, w wyniku których do Ustawy VAT wprowadzony został przepis art. 43 ust. 1 pkt 21, zgodnie z którym, jeżeli udokumentowane działania komornika nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika do potwierdzenia spełniania warunków zastosowania któregoś ze zwolnień opisanych w art. 43 ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Warto w tym miejscu przywołać fragment uzasadnienia projektu ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1520), wprowadzający do Ustawy o VAT komentowany art. 43 ust. 21. Zgodnie z uzasadnieniem: Konsekwencją powyższych zmian będzie to, że dokonane w takich przypadkach w trybie egzekucji dostawy towarów, będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne. Proponowane zmiany dają pewność zarówno płatnikom, którzy mają obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT w prawidłowej wysokości ale również zapewnią ochronę podatnikom dokonującym nabycia towarów w trybie egzekucji, którzy w związku z takim nabyciem skorzystali z prawa do odliczenia podatku wykazanego w fakturze (możliwość odliczenia VAT brali pod uwagę, dokonując nabycia w trybie egzekucji).

Przywołany fragment potwierdza Państwa argumentację, bezpośrednio wskazuje bowiem na zamiar ustawodawcy, który sprowadzał się m.in. do zagwarantowania bezpieczeństwa nabywców nieruchomości w drodze licytacji komorniczych, którym przysługiwać powinno prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (przy założeniu spełniania ogólnych warunków niezbędnych do odliczenia - co jest dla Państwa spełnione).

Końcowo należy wskazać na treść interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 czerwca 2022 r. o sygn. (0114-KDIP1-2.4012.185.2022.1.RST), która dotyczyła prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu transakcji nabycia nieruchomości w drodze licytacji komorniczej, a w której organ stwierdził, że: Należy zatem stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zarówno w przypadku gdy przyszłe czynności sprzedaży na rzecz Spółki w drodze licytacji komorniczych przedmiotowych nieruchomości (prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego) będą transakcjami opodatkowanymi podatkiem VAT, nie korzystającymi z żadnego ze zwolnień przedmiotowych uregulowanych w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT (z uwagi na stwierdzony przez komornika brak spełnienia przesłanek ich zastosowania) jak i w przypadku gdy przyszłe czynności sprzedaży na rzecz Spółki w drodze licytacji komorniczych przedmiotowych nieruchomości (prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego) będą transakcjami opodatkowanymi podatkiem VAT, nie korzystającymi z żadnego ze zwolnień przedmiotowych uregulowanych w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT (z uwagi na zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy o VAT, wskutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika - właściciela/użytkownika wieczystego nieruchomości), zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Spółka będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte przez nią Nieruchomości nr 1, 2 i 3 będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez:

Dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

W świetle przedstawionych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepisy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie stanowią one terenów budowlanych, o których mowa w art. 2 pkt 33 ustawy.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy nieruchomości zabudowanych zostały określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedlenie - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Natomiast na podstawie art. 18 ustawy:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r., poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem, a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

Na podstawie art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Natomiast, zgodnie z art. 106c tej ustawy:

Faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:

1) organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2) komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

W świetle art. 106e ust. 1 pkt 20 ustawy:

Faktura powinna zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106c - nazwę i adres organu egzekucyjnego lub imię i nazwisko komornika sądowego oraz jego adres, a w miejscu określonym dla podatnika - imię i nazwisko lub nazwę dłużnika oraz jego adres.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik, w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jeden z takich wyjątków określa przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Państwa wątpliwości w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez komornika.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zauważyć, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wówczas, gdy spełnione są przesłanki pozytywne wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, oraz nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 tej ustawy.

Wskazali Państwo, że posiadają status podatnika VAT czynnego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabędą Państwo w drodze licytacji komorniczych Nieruchomości nr 1, 2, 3 i 4. Komornik sądowy wykonujący czynności egzekucyjne wystawi na rzecz Państwa fakturę dokumentującą dostawę nieruchomości, na której wykazany będzie podatek VAT, ze względu na to, że transakcja ta będzie opodatkowana i nie będzie korzystała z żadnego ze zwolnień przedmiotowych uregulowanych w art. 43 ust. 1 ustawy. Faktura ta będzie wystawiona w imieniu i na rzecz Dłużnika. Ponadto w przypadku nabycia przez Państwa ww. nieruchomości w drodze licytacji komorniczej, będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Spółkę.

Należy zatem stwierdzić, że w analizowanej sprawie przyszłe czynności sprzedaży na rzecz Państwa w drodze licytacji komorniczych przedmiotowych nieruchomości (prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego) będą transakcjami opodatkowanymi podatkiem VAT, nie korzystającymi z żadnego ze zwolnień przedmiotowych uregulowanych w art. 43 ust. 1 ustawy. Zostaną więc spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte przez nią Nieruchomości nr 1, 2, 3 i 4 będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem będą Państwo mieli prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez komornika.

Dodatkowe informacje

Wskazujemy, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki podatku od towarów i usług dla dokonanej dostawy towarów.

Natomiast na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy, mogą Państwo wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z odrębnym wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wniosek o WIS może dotyczyć stanu prawnego, który obowiązuje od dnia 1 lipca 2020 r.

Nadmieniamy, że jako element stanu faktycznego Organ przyjął fakt, że komornik w odniesieniu do sprzedaży Nieruchomości wystawi na Państwa rzecz fakturę dokumentującą jej dostawę, na której wykazany będzie odpowiedni podatek VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00