Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.281.2023.2.MŻA

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. to samorządowa instytucja kultury. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

A. działa w szczególności na podstawie:

1)ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40);

2)ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194);

3)ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1634);

4)ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120).

Mieści się w dwóch lokalizacjach: (…) i (…). Niniejszy wniosek dotyczy lokalizacji (…).

A. złożyło wniosek i uzyskało środki na dofinansowanie Projektu pn. „(…)”, który realizowany będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (działanie - Infrastruktura kultury; poddziałanie - Instytucje Kultury) Umowa nr (…).

Założeniem projektu jest zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa kulturowego w województwie (…). Zostanie to zrealizowane dzięki realizacji trzech celów:

  • Cel 1: Zwiększenie ilości osób korzystających z oferty A. poprzez modernizację ekspozycji oraz utworzenie (…) w latach 2022-2023;
  • Cel 2: Zwiększenie atrakcyjności A. poprzez rozbudowę oferty edukacyjnej w obszarze kultury dotyczącej obserwacji, pokazów i warsztatów w latach 2022-2023;
  • Cel 3: Efektywne wykorzystanie zasobów kultury w mieście (…) dzięki modernizacji ekspozycji oraz (…) w latach 2022-2023 Interesariuszami będą mieszkańcy (…), innych gmin z województwa i ościennych oraz turyści.

W ramach projektu planowane jest:

  • utworzenie nowoczesnej, multimedialnej, ekspozycji interaktywnej wykorzystującej osiągnięcia współczesnej technologii informatycznej. Za pomocą tego zestawu interaktywnych eksponatów zaprezentujemy najważniejsze dokonania (…). Interfejsy prezentujące wspomniane treści będą zrealizowane zgodnie z wytycznymi WCAG 2.0, które określają metody czyniące prezentowane multimedia bardziej dostępnymi dla osób z niepełnosprawnościami np. wzroku, słuchu, ruchu, ale też z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami poznawczymi;
  • zakup ekranów multimedialnych, które zostaną zainstalowane w poszczególnych pracowniach A. Za ich pomocą zaprezentują Państwo materiały audiowizualne o charakterze naukowym, a także historycznym i kulturowym. Między innymi zwiedzający A. będą mieli okazję poznać rozmaite aspekty działalności naukowej i administracyjnej (…). Projektowane prezentacje multimedialne uwzględnią również inne miejscowości i obiekty historyczne (…) związane z działalnością wielkiego uczonego w trakcie jego czterdziestoletniego pobytu na (…). Prezentowane materiały video wzbogacone zostaną o napisy, dzięki czemu osoby niesłyszące i niedosłyszące będą miały możliwość zapoznać się z prezentowanymi treściami; zakup i zainstalowanie tablicy interaktywnej wraz z osprzętem ułatwi dostęp do prezentowanych treści zarówno osobom zdrowym jak też osobom z niepełnosprawnościami. Udostępniając wiele funkcji urządzenie to daje możliwość zabawy oraz zdobycia wiedzy. Za pomocą tablicy interaktywnej będzie można grać w proste gry edukacyjne oraz rysować obrazki i schematy. Tablica interaktywna daje szansę osobom niepełnosprawnym zdobycia ciekawych informacji o świecie, a w tym konkretnym przypadku o (...). Daje ona również możliwość oglądania filmów w dużej rozdzielczości. Osoby, które są w stanie samodzielnie się poruszać mogą obsługiwać urządzenie za pomocą dotyku. Osoby między innymi na wózku mogą posługiwać się tablicą za pośrednictwem opiekuna lub animatora/przewodnika;
  • utworzenie (….) i zainstalowanie w nim elementów małej architektury w postaci replik historycznych instrumentów służących do (…) jest ważnym czynnikiem budowania nowoczesnej oferty kulturalnej. Wszystkie bowiem te obiekty zostaną zrealizowane w wersji hands-on umożliwiając zwiedzającym samodzielną eksplorację wybranych zagadnień. Przy poszczególnych instrumentach zostaną zamontowane tabliczki informacyjne zawierające ich opisy alfabetem Braile’a przeznaczone dla osób niewidomych i niedowidzących.

Zakres projektu przewiduje inwestycje w infrastrukturę kultury (A). W wyniku realizacji przedsięwzięcia zostanie stworzony znakomicie wyposażony obiekt kulturalny z miejscem odpoczynku, jak i zabaw edukacyjnych (edutiment) polegających na samodzielnej lub z udziałem animatorów weryfikacji wybranych praw fizycznych oraz zjawisk (…) dostępny dla mieszkańców (…), osób odwiedzających oraz turystów. Dzięki realizacji kompleksowego projektu wzbogaci się oferta kulturalna oraz edukacyjna poprzez stworzenie nowych form spędzania czasu, co skutkowało będzie wzrostem aktywności interesariuszy projektu.

Data rozpoczęcia realizacji projektu: 14 kwietnia 2022 r.

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 1 lutego 2023 r.

Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 29 grudnia 2023 r.

Całkowity koszt projektu: (…) PLN. Wydatki kwalifikowane: (…) PLN Dofinansowanie: 80,99 %.

Faktury związane z realizacją projektu wystawiane są na A.

Wytworzona infrastruktura służyć będzie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, gdyż A. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kulturalnych. Prowadzi sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną w postaci biletów wstępu do A. oraz sprzedaży towarów m. in. pocztówek, gadżetów, książek itp. W zakresie usług kulturalnych stosuje zwolnienie z opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 33 (organizacja wydarzeń kulturalnych) ustawy o podatku od towarów i usług. Instytucja dokonuje odliczenia 100% podatku naliczonego VAT od faktur zakupu towarów i usług. Stosuje współczynnik obliczony na podstawie danych za 2022 r., który wyniósł 99,34%, w zaokrągleniu 100 % zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wydatki związane z realizacją Projektu „(…)” będą służyły czynnościom opodatkowanym, tj. głównie sprzedaży biletów wstępu. Jednakże nie można wykluczyć związku wydatków z czynnościami zwolnionymi. Stanowią one niewielki odsetek w dotychczasowej działalności A. Jak wskazano we wniosku współczynnik odliczenia za 2022 r. wyniósł 99,34% i zgodnie z przepisami zaokrąglony został do 100%.

Pytanie

Czy A. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podsumowując: A. jest czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność gospodarczą. Dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej w postaci sprzedaży biletów wstępu, sprzedaży towarów w kasach i organizacji wydarzeń kulturalnych. Wszelkie wydatki poniesione na realizację projektu służą tej sprzedaży. Współczynnik ustalony na podstawie danych za 2022 r. zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 wyniósł 100%. Z uwagi na powyższe A. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:

w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast art. 90 ust. 2 ustawy stanowi, że:

jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:

proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy:

proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy:

do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Według art. 90 ust. 6 ustawy:

do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

1)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Stosownie do art. 90 ust. 8 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2023 r.:

podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Przepis art. 90 ust. 8 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2023 r. stanowi, że:

podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo. Podatnicy są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Stosownie do art. 90 ust. 9 ustawy:

przepis ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Na podstawie art. 90 ust. 9a ustawy:

przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2023 r.:

w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Przepis art. 90 ust. 10 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2023 r. stanowi, że:

w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Na tle przedstawionych okoliczności sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług w ramach realizacji projektu „(…)”.

Jak wynika z wniosku, są Państwo samorządową instytucją kultury oraz czynnym podatnikiem podatku VAT. Złożyli Państwo wniosek i uzyskali środki na dofinansowanie Projektu pn. „(…)”, który realizowany będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Założeniem projektu jest zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa kulturowego w województwie (…).

W ramach projektu planowane jest utworzenie nowoczesnej, multimedialnej, ekspozycji interaktywnej wykorzystującej osiągnięcia współczesnej technologii informatycznej, zakup ekranów multimedialnych, które zostaną zainstalowane w poszczególnych pracowniach A. oraz utworzenie (…) wokół A. i zainstalowanie w nim elementów małej architektury w postaci replik historycznych instrumentów służących do (…). Wytworzona infrastruktura służyć będzie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, gdyż prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie usług kulturalnych. Prowadzą Państwo sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną w postaci biletów wstępu do A. oraz sprzedaży towarów m. in. pocztówek, gadżetów, książek itp. Wydatki związane z realizacją Projektu „(…)” będą służyły czynnościom opodatkowanym, tj. głównie sprzedaży biletów wstępu. Jednakże nie można wykluczyć związku wydatków z czynnościami zwolnionymi. Stanowią one niewielki odsetek w dotychczasowej Państwa działalności. Współczynnik odliczenia za 2022 r. wyniósł 99,34% i zgodnie z przepisami zaokrąglony został do 100%.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzą do stwierdzenia, że towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym, tj. głównie sprzedaży biletów wstępu a jedynie w niewielkim stopniu czynnościom zwolnionym. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wyliczona zgodnie z ust. 3 tego artykułu wynosi 99,34%. Tym samym mają Państwo prawo na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy przyjąć, że wynosi ona 100%.

Zatem będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w ramach realizacji projektu „(…)”.

Tym samym, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00