Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.52.2023.3.AS

Stawka ryczałtu z tytułu uczestnictwa w zagranicznych konferencjach i kongresach obejmujących rejestrację na konferencję, bilety lotnicze, hotele, transport naziemny, diety.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego wzryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 lipca 2023 r. (data wpływu 13 lipca 2023 r.) oraz pismem z 19 lipca 2023 r. (data wpływu 24 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Przychody z działalności gospodarczej w postaci nieodpłatnych świadczeń otrzymanych na pokrycie kosztów albo, jako zwrot wydatków od klienta z tytułu uczestnictwa w zagranicznych konferencjach i kongresach międzynarodowych.

Niniejszą sprawę konsultowała Pani z konsultantem na infolinii krajowej informacji skarbowej. Powiedział Pani, że przedmiotowa sprawa podlega ryczałtowi od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%, gdyż ustawodawca w sposób bezpośredni i jasny wskazał w art. 12 ust.1 pkt 7) pkt e) ustawy o podatku ryczałtowym, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3% obowiązuje w przypadku dotacji, subwencji, dopłat i, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i innych nieodpłatnych świadczeń otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków wymienionych w art. 14 ust. 2 pkt 2) pdof. Konsultant stwierdził też, że w rzeczonej sprawie ustawodawca nie uzależnia stawki ryczałtu od ewentualnych innych rodzajów działalności przedsiębiorcy o ewentualnych innych stawkach, gdyż jasno wskazuje stawkę 3%.

Niemniej jednak, na sugestię konsultanta, oraz by była Pani zupełnie pewna, zwraca się Pani o indywidualną interpretację w rzeczonej sprawie.

Otóż przychody z działalności gospodarczej w postaci nieodpłatnych świadczeń otrzymanych na pokrycie kosztów albo, jako zwrot wydatków od klienta z tytułu uczestnictwa w zagranicznych konferencjach i kongresach międzynarodowych. Pani potencjalny klient chce by Pani uczestniczyła w zagranicznych konferencjach i kongresach międzynarodowych dostawców usługi udostępniania internetu za pomocą sieci telekomunikacji szkieletowej. Klient działa, bowiem globalnie i chce rozpoznawać i kupować miejsca w serwerowniach i przepustowość także w innych krajach, a udział w konferencjach jest do tego doskonałą okazją. Z tego tytułu klient zamierza dawać Pani zaliczki i /lub pokrywać koszty poniesione przez Panią z tytułu uczestnictwa w w/w zagranicznych konferencjach - czyli rejestracje na konferencji, bilety lotnicze, hotele, transport naziemny, diety.

Chodzi o działalność gospodarczą ujętą w art. 12 ust. 1 pkt 7) pkt e) ustawy z 20 XI 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w art. 14 ust. 2 pkt 2) pdof.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Nie prowadzi Pani obecnie działalności gospodarczej. Zamierza Pani prowadzić – w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Polski.

Nie prowadzi Pani obecnie działalności gospodarczej, zamierza ją prowadzić. Gdy Pani ją założy, będzie ona spełniała definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Obok wnioskowanej działalności zamierza Pani prowadzić działalność usługową w zakresie handlu w postaci nieprzetworzonej odsprzedaży klientowi tranzytu IP tj. dostępu do sieci telekomunikacyjno - internetowej o kodzie PKWiU: 61.10.41 "Usługi udostępniania Internetu za pomocą sieci telekomunikacji szkieletowej(„backbone" oraz świadczyć usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Gdy założy Pani firmę, to będzie opodatkowana wg stawki 3% wnioskowanej w niniejszym wniosku (tj. art. 12.1.7e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz art. 12.1.7e) tejże ustawy (tj. działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3) oraz wg stawki 12% usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWIU 62.03.01) i innych ewentualnych rodzajów działalności zgodnych z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne.

Gdy Pani utworzy firmę i firma zawrze umowę z potencjalnymi kontrahentami to będzie to w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W ramach działalności gospodarczej, którą będzie Pani prowadzić w/w przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia otrzymanego na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków ujęty w art. 12 ust. 1 pkt 7) pkt e) ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne oraz art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy PDOF nie będzie wchodził w zakres jakiegokolwiek innego rodzaju działalności, która będzie prowadzona przez Panią w ramach przyszłej działalności gospodarczej. W umowach z kontrahentami odnośnie tych innych rodzajów działalności będzie explicite zastrzeżone, że w ich zakres nie będzie wchodziło świadczenie otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków ujęty w art. 12 ust. 1 pkt 7e) pkt e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a dotyczący kosztów udziału w kongresach/ konferencjach międzynarodowych.

Nadmienia Pani, że w/w przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia otrzymanego na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków ujęty w art. 12 ust. 1 pkt 7e) pkt e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz art. 14 ust. 2 pkt 2) ustawy PDOF nie będzie występował regularnie, co miesięcznie, lecz tylko wtedy i jeśli odbywał się będzie odpowiedni kongres/konferencja i gdy i jeśli zainteresuje on Pani kontrahentów.

Ewentualne Pani przyszłe przychody z tytułu zwrotu poniesionych przez Panią kosztów, o których mowa w pytaniu będą przedmiotem umowy z kontrahentem i z treści umowy wynikać będzie, że ostatecznie obciążą one kontrahenta. Podkreśla Pani, że w/w przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia otrzymanego na pokrycie kosztów albo, jako zwrot wydatków ujęty w art. 12 ust. 1 pkt 7e) pkt e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w art. 14 ust. 2 pkt 2) ustawy PDOF nie będzie wchodził w zakres jakiegokolwiek innego rodzaju działalności, która będzie prowadzona przez Panią w ramach przyszłej działalności gospodarczej. W umowach z kontrahentami odnośnie tych innych rodzajów działalności będzie explicite zastrzeżone, że w ich zakres nie będzie wchodziło świadczenie otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków ujęty w art. 12 ust. 1 pkt 7e) pkt e) ustawy o zryczałtowanym podatki dochodowym a dotyczący kosztów udziału w kongresach konferencjach międzynarodowych.

Będzie Pani wystawiała kontrahentom faktury na zwrot kosztów udziału w zagranicznych konferencjach/kongresach. Faktura nie będzie obejmowała marży, gdyż obejmować będzie ona pokrycie kosztów lub zwrot wydatków.

Wniosek dotyczy okresów przyszłych.

Nadmienia Pani, że art. 12.1.7e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie łączy i nie uzależnia stawki podatkowej 3% dla nieodpłatnego świadczenia otrzymanego na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków od stawki podatkowej jakiegokolwiek innego produktu będącego przedmiotem działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Nie wyłącza też z działania art. 12 ust. 1 pkt 7) pkt e) żadnego produktu. Traktuje on nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków ujęty w art. 12 ust. 1 pkt 7) pkt e) jako osobną (standalone) działalność i ustala dla niej konkretną stawkę 3%.

Pytanie

Czy nieodpłatne świadczenia otrzymane od partnera biznesowego na pokrycie kosztów albo, jako zwrot wydatków wymienione w art. 14 ust. 2 pkt 2) pdof, z tytułu uczestnictwa w zagranicznych konferencjach i kongresach obejmujących rejestrację na konferencję, bilety lotnicze, hotele, transport naziemny, diety podlegają ryczałtowi od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3% tak, jak to stypuluje art. 12. ust. 1 pkt 7 pkt e) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskuje Pani o potwierdzenie, ze ryczałt od przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia otrzymanego od partnera biznesowego na pokrycie kosztów albo, jako zwrot wydatków wynosi 3% stanowisko uzasadnia Pani następująco:

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu nieodpłatnego świadczenia otrzymanego na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków jest ustalona na 3% w art.12 ust. 1 pkt 7) pkt e) ustawy z 20 XI 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Powyższy art. 12 ust. 1 pkt 7) pkt e) ustawy stypuluje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% dla przychodów ,,e) o których mowa w art. 14 przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, przychód z działalności gospodarczej ust. 2 pkt 2, 5 - 10 19-22 ustawy o podatku dochodowym”.

Z kolei rzeczony art. 14 ust. 2 pkt 2) pdof stwierdza, że przychodem z działalności gospodarczej są również: „2) dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych;”, są to więc przychody, w sprawie których Pani występuje.

Odnośnie powyższego art. 14 ust. 2 pkt 2) pdof, ani w/w zastrzeżenie w ust. 3. 13), ani w/w wyjątek (tzn. gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych) nie będą miały miejsca w mojej przedmiotowej sprawie, bo wspomniane wyżej nieodpłatne świadczenia:

a)nie będą otrzymane od agencji wykonawczych, które otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa;

b)nie będą związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych.

Poza w/w zastrzeżeniem i wyjątkiem w ustawie nie ma żadnych innych zastrzeżeń, czy wyłączeń.

Ustawa nie określa i tym samym nie ogranicza jakie towary, wyroby, czy usługi mogą być przedmiotami nieodpłatnych świadczeń otrzymanych na pokrycie kosztów (np. wydatki na konferencje, bilety lotnicze, hotele, transport ziemny, diety).

W żadnym miejscu ustawa nie uzależnia wysokości stawki ryczałtu "nieodpłatnego świadczenia otrzymanego na pokrycie kosztów” od stawki ryczałtu innej, lub głównej działalności gospodarczej, którą przedsiębiorca w ramach ryczałtu ewidencjonowanego w swej firmie prowadzi. Gdyby tak było, to prawodawca nie ustalałby dla tej działalności konkretnej stawki ryczałtu 3%, lecz uzależniłby jej wysokość od głównej działalności gospodarczej, którą przedsiębiorca w ramach ryczałtu ewidencjonowanego w swej firmie prowadzi - tego zaś ustawodawca nie uczynił.

Ustawa wyraźnie stwierdza w tym kontekście, że przedsiębiorca może prowadzić działalność o kilku stawkach podatkowych pod warunkiem, że prowadzi księgowość w sposób pozwalający te różne rodzaje działalności wyodrębnić. A taką księgowość zamierza Pani prowadzić. W Pani działalności będzie to wyodrębniane przez osobne faktury dla ewentualnych różnych rodzajów działalności.

Podsumowując:

a) stypulowane w art. 12 ust. 1 pkt 7) pkt e) ustawy z 20 XI 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym nieodpłatne świadczenie otrzymane na pokrycie kosztów albo, jako zwrot wydatków obejmuje wnioskowane przez Panią koszty udziału w informatycznych konferencjach zagranicznych, jako że w żadnym miejscu ustawy tych wydatków nie wykluczają;

b) jego stawka ryczałtu jest bezpośrednio przez ustawę ustalona na 3%;

c) będąc samoistnym, bezpośrednio w ustawie wskazanym świadczeniem, niezależnym od innych rodzajów działalności nie podlega w związku z tym wyrównaniu do stawki podatkowej innego rodzaju działalności przedsiębiorcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza – oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 2 ww. ustawy:

Podatek zryczałtowany pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zatem, przedmiotem opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest przychód bez pomniejszenia o koszty uzyskania przychodów.

Według art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-22 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Stosownie do art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Ostatni z przytoczonych przepisów wyłącza z przychodów z działalności gospodarczej kwoty zwrócone podatnikowi na pokrycie wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności.

Odnosząc się szczegółowo do tego unormowania, wskazuję, że „zwrot” w języku powszechnym oznacza oddanie, zwrócenie czegoś. Użyte w omawianej regulacji określenie „inne wydatki” koresponduje natomiast z poprzedzającym go art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym zwrotu określonego rodzaju wydatków. Przez inne wydatki należy zatem rozumieć wydatki inne niż wymienione w art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego też jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym. Takie rozwiązanie wynika literalnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, posługując się zasadami wnioskowania a contrario, z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mając ponadto na względzie art. 14 ust. 1 tej ustawy, można wyprowadzić zasadę, że zwrócone wydatki zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, stanowią przychody podatnika.

Tym samym – skutki podatkowe związane ze zwrotem wydatków są generalnie uzależnione od tego, czy wydatki, które są zwracane, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przepisami, czy też nie. Jeżeli zwracane wydatki, zgodnie z przepisami podatkowymi, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, wówczas kwota zwrotu powinna podlegać zaliczeniu do przychodów. Natomiast jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym.

Powyższa zasada ma zastosowanie również do podatników, którzy jako formę opodatkowania wybrali ryczał od przychodów ewidencjonowanych. W takim przypadku, opodatkowaniu podlega przychód, a koszty uzyskania przychodów są tylko hipotetyczne, gdyby podatnik wybrał inną formę opodatkowania.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach przyszłej działalności gospodarczej będzie Pani uzyskiwać przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia otrzymanego na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z udziałem w kongresach/konferencjach międzynarodowych (rejestracje na konferencji, bilety lotnicze, hotele, transport naziemny, diety) i nie będą wchodziły w zakres jakiegokolwiek innego rodzaju działalności, która będzie prowadzona przez Panią w ramach działalności gospodarczej. W umowach z kontrahentami odnośnie tych innych rodzajów działalności będzie explicite zastrzeżone, że w ich zakres nie będzie wchodziło świadczenie otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dotyczących kosztów udziału w kongresach/konferencjach międzynarodowych.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że świadczenie otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dotyczących kosztów udziału w kongresach/konferencjach międzynarodowych poniesionych przez Panią w związku z prowadzoną w przyszłości działalnością gospodarczą dotyczy kosztów, które zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza takich wydatków z katalogu kosztów uzyskania przychodów. Dlatego też powinny stanowić u Pani przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując – otrzymane przez Panią świadczenia niestanowiące wynagrodzenia za wykonywane usługi, jako nieodpłatnego świadczenia otrzymanego na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z udziałem w kongresach/konferencjach międzynarodowych (rejestracje na konferencji, bilety lotnicze, hotele, transport naziemny, diety) będzie podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji/stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00