Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.212.2023.2.AR

Czy wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów Muzeum. Jeżeli odpowiedź na pytanie byłaby negatywna, to czy uznać należy, że przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na organizację Poczęstunku podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Czy wydatki poniesione przez Muzeum na organizację pełniących szczególną rolę wydarzeń odpłatnych, w których Poczęstunek jest esencją wydarzenia, a więc spacerów kulinarnych czy kolacji, które finansowane są ze środków własnych Muzeum będą stanowić koszt uzyskania przychodów Muzeum. Jeżeli odpowiedź na pytanie byłaby negatywna, to czy uznać należy, że przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na organizację pełniących szczególną rolę wydarzeń odpłatnych, w których Poczęstunek jest esencją wydarzenia, a więc spacerów kulinarnych czy kolacji spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Czy wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów Muzeum. Jeżeli odpowiedź na pytanie byłaby negatywna, to czy uznać należy, że przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na organizację Poczęstunku podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Czy przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na pokrycie wydatków na organizację Poczęstunków podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych oraz nieodpłatnych, które są w całości finansowane dotacjami otrzymanymi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach) sprawia, że dochody te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- Czy wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów Muzeum – jest prawidłowe,

- Czy wydatki poniesione przez Muzeum na organizację pełniących szczególną rolę wydarzeń odpłatnych, w których Poczęstunek jest esencją wydarzenia (...), które finansowane są ze środków własnych Muzeum będą stanowić koszt uzyskania przychodów Muzeum – jest prawidłowe,

- Czy wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów Muzeum – jest nieprawidłowe,

- Czy przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na organizację Poczęstunku podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT – jest prawidłowe,

- Czy przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na pokrycie wydatków na organizację Poczęstunków podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych oraz nieodpłatnych, które są w całości finansowane dotacjami otrzymanymi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach) sprawia, że dochody te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wskazanych we wniosku wydatków związanych z organizacją Poczęstunku podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych oraz nieodpłatnych,

-możliwości zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

-możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji przeznaczonej przez Muzeum na pokrycie wydatków na organizację Poczęstunków.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu –28 lipca 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Muzeum (…) (dalej „Wnioskodawca” lub „Muzeum") jest instytucją kultury (...).

Muzeum posiada osobowość prawną i jest wpisane do rejestru instytucji kultury (…). Wnioskodawca działa w szczególności na podstawie:

- ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;

- ustawy z 21 listopada 1996 r. o muzeach;

- umowy (...).

Przedmiotem działania Muzeum jest (…) wspieranie działań (...) kultury.

Według statutu Muzeum prowadzi swoją działalność m.in. poprzez:

- udostępnianie zgromadzonych zbiorów (...). 

Ponadto, w celu finansowania działalności statutowej Muzeum, może ono prowadzić jako dodatkową, działalność gospodarczą według zasad określonych w obowiązujących przepisach.

Działalność gospodarcza może być prowadzona w zakresie:

- sprzedaży publikacji i pamiątek;

- odpłatnego organizowania imprez kulturalnych (...);

Wśród wielu rodzajów czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności szczególną rolę pełni organizacja wydarzeń kulturalnych.

Oferta Muzeum obejmuje m.in. konferencje (…).

Wydarzenia organizowane przez Muzeum kierowane są do szerokiej publiczności. Część programów Wnioskodawca kieruje do określonych grup odbiorców: studentów, seniorów, rodziców oraz przedstawicieli grup zawodowych. Wnioskodawca organizuje także zajęcia, które łączą dorosłych w różnym wieku, z różnych pokoleń i środowisk. Do współtworzenia wydarzeń zapraszane są często organizacje pozarządowe i mieszkańcy.

W ramach odbywających się wydarzeń kulturalnych, Muzeum organizuje lub współorganizuje różnego rodzaju zwyczajowe poczęstunki związane z wydarzeniami (...) – dalej jako „Poczęstunek”.

Zapewniane przez Muzeum w trakcie wydarzeń kulturalnych towarzyszące tym wydarzeniom Poczęstunki wiążą się bardzo często z czasem trwania wydarzenia (wydarzenie całodniowe), a ich zapewnienie jest niezbędne, aby uczestniczyć w danym wydarzeniu. Poczęstunek odbywa się w takim przypadku w przerwach pomiędzy poszczególnymi częściami danego wydarzenia. W takim przypadku, niezależnie od konieczności spożycia posiłku w trakcie wydarzeń organizowanych przez Wnioskodawcę, Poczęstunek sprzyja networkingowi międzyśrodowiskowemu, budowaniu relacji z uczestnikami wydarzenia i promocji działalności Muzeum. Wydarzenia te odbywają się lub mogą odbywać się w przyszłości na terenie Muzeum lub w innych miejscach, gdzie zamawiany jest catering lub usługa gastronomiczna. Muzeum ponosi z tego tytułu wydatki m.in. na zakup usługi restauracyjnej i gastronomicznej (...).

Wskazane wydarzenia mają formę zarówno wydarzeń odpłatnych jak i nieodpłatnych. Zarówno działania odpłatne jak i nieodpłatne odbywają się w ramach działalności statutowej Muzeum (odpłatnej lub nieodpłatnej).

Muzeum nie prowadzi działalności w celu osiągnięcia zysku. Muzeum może osiągać zyski z prowadzonej przez siebie działalności, które przeznaczane są jednak w całości na działalność statutową Muzeum.

Wydarzenia kulturalne odpłatne

Wydarzenia odpłatne organizowane przez Muzeum są wydarzeniami publicznymi, dostępnymi dla wszystkich zainteresowanych, którzy uiszczą opłatę za udział w danym wydarzeniu. Część ze wskazanych wydarzeń Wnioskodawca kieruje do określonych grup odbiorców: studentów, seniorów, rodziców oraz przedstawicieli grup zawodowych. Wnioskodawca organizuje także zajęcia, które łączą dorosłych w różnym wieku, z różnych pokoleń i środowisk. Do współtworzenia wydarzeń zapraszane są często organizacje pozarządowe i mieszkańcy.

Udział w danym wydarzeniu możliwy jest po uiszczeniu opłaty za udział określanej kwotowo. Opłata pobierana przez Muzeum z tytułu udziału w danym wydarzeniu umożliwia jego uczestnikom udział we wszystkich dostępnych w ramach danego wydarzenia atrakcjach. W ramach opłaty za udział w danym wydarzeniu jego uczestnicy uzyskują m.in. Poczęstunek, w odpowiedniej dla charakteru danego wydarzenia formie, który jest integralną częścią wydarzenia. Należy podkreślić, że Poczęstunek nie jest celem uczestnictwa w danym wydarzeniu, a jedynie umożliwia uczestnikom udział w niekiedy kilkugodzinnym wydarzeniu.

Jak już wcześniej wskazano. Poczęstunek podczas danego wydarzenia wiąże się bardzo często z czasem trwania wydarzenia (wydarzenie całodniowe). W takim przypadku, niezależnie od konieczności spożycia posiłku w trakcie wydarzeń organizowanych przez Wnioskodawcę, Poczęstunek sprzyja networkingowi międzyśrodowiskowemu. budowaniu relacji z uczestnikami wydarzenia i promocji działalności Muzeum.

Przykładami takich wydarzeń są m.in.: konferencje naukowe (…).

Wśród wskazanych wydarzeń odpłatnych organizowanych przez Muzeum w ramach prowadzonej działalności szczególną rolę pełnią wydarzenia, w których Poczęstunek jest ich esencją (...).

Wydarzenia kulturalne nieodpłatne

Wydarzenia nieodpłatne organizowane przez Muzeum również są wydarzeniami publicznymi, dostępnymi dla wszystkich zainteresowanych. Część ze wskazanych wydarzeń Wnioskodawca kieruje do określonych grup odbiorców: studentów, seniorów, rodziców oraz przedstawicieli grup zawodowych.Wnioskodawca organizuje także zajęcia, które łączą dorosłych w różnym wieku, z różnych pokoleń i środowisk. Do współtworzenia wydarzeń zapraszane są często organizacje pozarządowe i mieszkańcy.

W ramach danego wydarzenia jego uczestnicy uzyskują m.in. Poczęstunek, w odpowiedniej dla charakteru danego wydarzenia formie, który jest integralną częścią wydarzenia. Poczęstunek podczas danego wydarzenia ma umożliwić również Muzeum właściwe zarządzanie czasem trwania wydarzenia - również przerwami obiadowymi, przerwami na przekąski itp. w taki sposób, aby nie zaburzyły one zaplanowanego przez Muzeum programu danego wydarzenia, a jednocześnie pozwoliły jego uczestnikom na pełny odbiór prezentowanych w ramach danego wydarzenia treści i czynny udział w wydarzeniu.

Bez udziału w wydarzeniu nie jest możliwe skorzystanie z przewidzianego w ramach wydarzenia Poczęstunku, który dostępny jest jedynie dla uczestników danego wydarzenia. Jak już wcześniej wskazano, Poczęstunek podczas danego wydarzenia wiąże się bardzo często z czasem trwania wydarzenia (wydarzenie całodniowe). W takim przypadku, niezależnie od konieczności spożycia posiłku w trakcie wydarzeń organizowanych przez Wnioskodawcę, Poczęstunek sprzyja networkingowi międzyśrodowiskowemu, budowaniu relacji z uczestnikami wydarzenia i promocji działalności Muzeum.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 28 lipca 2023 r. doprecyzowaliście Państwo, że wydatki na organizację Poczęstunku w zależności od jego charakteru mogą obejmować:

- usługę cateringową,

- usługę restauracyjną,

- zakupy artykułów spożywczych (...),

- zakup alkoholu (...),

- usługi somelierskie (...),

- artykuły cukiernicze,

- kawa do ekspresów,

- dzierżawa ekspresów,

- dekoracje stołu,

- usługi kucharskie (...),

- usługi przeprowadzenia wykładu/pogadanki przez kucharza lub someliera (...),

- usługa dekoracji stołu.

W powyższym uzupełnieniu wskazaliście Państwo ponadto, że wskazane we wniosku wydatki poniesione na organizację Poczęstunku mogą obejmować zakup alkoholu. (...

W uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo także, że wydatki na organizację Poczęstunku podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych mogą być finansowane albo ze środków własnych, darowizn albo z dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub też środków norweskich lub unijnych, w tym uzyskanych od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

Wskazane w opisie sprawy wydatki na organizację Poczęstunku nie zostaną Muzeum zwrócone i każdorazowo będą prawidłowo udokumentowane. W przypadku wydarzeń odpłatnych wydatki na Poczęstunek wpływają na wysokość opłat za udział wydarzeniach odpłatnych organizowanych przez Muzeum.

Istotne elementy opisu sprawy, zawarto również we własnym Państwa stanowisku w sprawie, gdzie wskazano, że „wartość uzyskanej przez Muzeum dotacji korzysta ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT”.

Pytania

 1) Czy wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów Muzeum?

2)Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 byłaby negatywna, to czy uznać należy, że przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na organizację Poczęstunku podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

3)Czy wydatki poniesione przez Muzeum na organizację pełniących szczególną rolę wydarzeń odpłatnych, w których Poczęstunek jest esencją wydarzenia (...), które finansowane są ze środków własnych Muzeum będą stanowić koszt uzyskania przychodów Muzeum?

4)Jeżeli odpowiedź na pytanie 3 byłaby negatywna, to czy uznać należy, że przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na organizację pełniących szczególną rolę wydarzeń odpłatnych, w których Poczęstunek jest esencją wydarzenia (...), spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

5)Czy wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów Muzeum?

6)Jeżeli odpowiedź na pytanie 5 byłaby negatywna, to czy uznać należy, że przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na organizację Poczęstunku podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

7) Czy przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na pokrycie wydatków na organizację Poczęstunków podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych oraz nieodpłatnych, które są w całości finansowane dotacjami otrzymanymi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach) sprawia, że dochody te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych? (pytanie ostatecznie zostało sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT).

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów.

Ustawa o CIT nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości.

W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas, gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Podsumowując, wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę zaprezentowane powyżej kryteria, w ocenie Muzeum, wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów. Istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy organizacją Poczęstunku w ramach organizowanych przez Wnioskodawcę wydarzeń, a uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę przychodami. Jak już wcześniej wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, udział w danym wydarzeniu możliwy jest po uiszczeniu opłaty za udział określanej kwotowo. W ramach opłaty za udział w danym wydarzeniu jego uczestnicy uzyskują m.in. Poczęstunek (...). Poczęstunek jest więc elementem wydarzenia, które ma charakter odpłatny, a więc generuje przychody na rzecz Muzeum. Tym samym stanowi element usługi odpłatnej, która bezpośrednio wpływa na uzyskiwanie przychodu przez Muzeum.

Wskazując na powyższe należy uznać, że wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych są ponoszone na potrzeby realizacji świadczenia głównego, jakim jest organizacja przez Muzeum danego wydarzenia i mieszczą się w zakresie odpłatnej działalności statutowej Muzeum. Cel ten jednoznacznie wskazuje na chęć uzyskania przychodów i zapewnienie możliwości realizacji głównego przedmiotu działalności gospodarczej Muzeum.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów.

Kwestia te obecnie nie budzi wątpliwości, natomiast powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w starszych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe:

„Podsumowując, wymienione we wniosku wydatki, poniesione przez Spółkę na świadczenie kompleksowej usługi organizacji spotkania branżowego można uznać za koszty uzyskania przychodów, jeżeli spotkanie przeprowadzone zostało w celu osiągnięcia przychodów stosownie do omawianego art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami) oraz zostały właściwie udokumentowane dla celów podatkowych, zgodnie z art. 9 ust. 1 tejże ustawy. ”

(interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 kwietnia 2009 r., Znak: ILPB3/423-58/09-4/MC).

Ad 2

Biorąc pod uwagę fakt, że w ocenie Wnioskodawcy wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów, pytanie oznaczone we wniosku jako numer dwa jest bezprzedmiotowe.

Gdyby jednak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodów, wówczas, w ocenie Wnioskodawcy, przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na organizację Poczęstunku podczas tych wydarzeń spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo- techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przywołany wyżej przepis stanowi, że zwolnione od CIT są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność kulturalna - w części przeznaczonej na ten cel. Przy czym zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT oraz przy spełnieniu warunków z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT i jeżeli podatnik nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

2)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

3)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1 b ustawy o CIT, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zgodnie więc z przytoczonymi przepisami, zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

- podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

- podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

- podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W pierwszej kolejności należy uznać, że w przypadku Muzeum nie ma miejsca żadna z negatywnych przesłanek wykluczających zastosowanie analizowanego zwolnienia ujęta w art. 17 ust. 1a i 1c ustawy o CIT.

Z kolei przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Jak wskazuje się w piśmiennictwie organów interpretacyjnych, określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych (por. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 stycznia 2018 r., Znak:. 0114-KDIP2-1.4010.341.2017.2.KS).

Działalność ta powinna spełniać kryteria działalności kulturalnej.

Ustawa o CIT nie podaje definicji pojęcia „działalności kulturalnej”. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „działalność kulturalna” w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryje się działalność odnosząca się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja jak również duchową stanowiącą ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski,. Marek Smolski,. Elżbieta Helena Stadtmuller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska, Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999).

W związku z powyższym, powołując się na wskazane powyżej definicje, uznać należy, że organizacja wydarzeń kulturalnych - zarówno odpłatnych jak i nieodpłatnych - mieści się w pojęciu kultury.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Muzeum:

- jest posiadającą osobowość prawną instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury (…);

- działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawy o muzeach oraz umowy (…);

- działa na podstawie Statutu, który w większości swoich postanowień wprost odnosi się do działalności kulturalnej.

Przy czym należy uznać, że poprzez organizację wydarzeń, w ramach których odbywają się Poczęstunki Muzeum realizuje (...) cele statutowe (...).

Zatem przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na pokrycie wydatków na organizację odpłatnych wydarzeń kulturalnych (w tym na Poczęstunek), które to wydatki nie byłyby zaliczane przez Muzeum do kosztów uzyskania przychodów, spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych:

„prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego wydatki na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych, ponoszone w ramach realizacji celów statutowych zbieżnych z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, stanowi wydatkowanie, o którym mowa w art. 17 ust. 1b ustawy. ”

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 marca 2014 r. Znak: IPPB5/423-6/14-4/KS).

Podobne stanowisko wyraził Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 9 grudnia 2016 r., Znak: 1462-IPPB5.4510.986.2016.2.RS, gdzie organ potwierdził możliwość skorzystania przez podatnika ze zwolnienia w stosunku do dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na realizację głównych celów statutowych, w stanie faktycznym, w którym podatnik ponosił również koszty wynajmu sal na swoje wydarzenia - np. konferencje oraz koszty związane m.in. z cateringiem.

Podsumowując, powyższe potwierdza, że przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na pokrycie wydatków na Poczęstunek podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń kulturalnych odpłatnych, które to wydatki nie byłyby zaliczane przez Muzeum do kosztów uzyskania przychodów, spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ad 3

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Muzeum na organizację pełniących szczególną rolę wydarzeń odpłatnych, w których Poczęstunek jest esencją wydarzenia (...), które finansowane są ze środków własnych Muzeum będą stanowić dla Muzeum koszt uzyskania przychodów.

W ocenie Muzeum, istnieje bezpośredni związek pomiędzy organizacją Poczęstunku, który jest esencją danego wydarzenia odpłatnego, a uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę przychodami. (…)

Jednocześnie wydarzenia te są odpłatne, a więc związek z nabywanymi usługami niezbędnymi do realizacji Poczęstunku w ramach tych wydarzeń, a przychodami Muzeum jest ewidentny. Zatem wydatki te stanowić będą koszt uzyskania przychodu Muzeum.

W tym przypadku odpowiednie zastosowanie znajdzie argumentacja wskazana w pkt 1 niniejszego wniosku.

Ad 4

Biorąc pod uwagę fakt, że w ocenie Wnioskodawcy wydatki poniesione przez Muzeum na organizację pełniących szczególną rolę wydarzeń odpłatnych, w których Poczęstunek jest esencją wydarzenia (...), które finansowane są ze środków własnych Muzeum będą stanowić koszt uzyskania przychodów, pytanie oznaczone we wniosku jako numer trzy jest bezprzedmiotowe.

Gdyby jednak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że wydatki poniesione przez Muzeum (...) nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodów, wówczas, w ocenie Wnioskodawcy, przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na organizację Poczęstunku (...) spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W tym przypadku odpowiednie zastosowanie znajdzie argumentacja wskazana w pkt 2 niniejszego wniosku.

Ad 5

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Muzeum na organizację nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych (w tym Poczęstunku) finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT).

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów.

Ustawa o CIT nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości.

Biorąc pod uwagę zaprezentowane powyżej kryteria, w ocenie Muzeum, wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów.

Należy przede wszystkim podkreślić, iż wszystkie wydarzenia Muzeum (zarówno odpłatne jak i nieodpłatne) odbywają się w ramach prowadzonej przez Muzeum działalności statutowej w zakresie kultury. Jednocześnie zasadniczo Muzeum prowadzi działalność odpłatną, która obejmuje przede wszystkim sprzedaż biletów wstępu na wystawy Muzeum oraz sprzedaż biletów wstępu na organizowane przez Muzeum wydarzenia kulturalne. Pozyskiwane przez Muzeum środki m.in. w postaci dotacji służą upowszechnieniu dostępności świadczeń Muzeum przy jednoczesnym zachowaniu ich odpłatności.

Organizowane przez Muzeum wydarzenia nieodpłatne (w tym Poczęstunki odbywające się w ramach tych wydarzeń) służą upowszechnianiu działalności kulturalnej Muzeum oraz jej działalności odpłatnej. W trakcie wydarzeń nieodpłatnych odbywających się w siedzibie Muzeum, uczestnicy tych wydarzeń mają możliwość zakupu biletów na wydarzenia odpłatne Muzeum, dokonania zakupów w sklepie muzealnym. W przypadku pozostałych wydarzeń uczestnicy mają możliwość zapoznania się z ofertą odpłatną Muzeum, a wydarzenia nieodpłatne zazwyczaj są powiązane tematycznie z ofertą odpłatną Muzeum. Tym samym wydatki ponoszone ze środków własnych na organizację tych wydarzeń służą promocji odpłatnej działalności kulturalnej Muzeum. Tym samym powinny stanowić koszt uzyskania przychodu Muzeum.

Upowszechnienie w ramach wydarzeń nieodpłatnych informacji o fakcie istnienia Muzeum i jego działalności również w sposób pośredni przyczynia się do zwiększenia przychodów. W części przypadków ten związek ma w ocenie Muzeum charakter bezpośredni - osoby uczestniczące w wydarzeniach nieodpłatnych odbywających się w Muzeum korzystają z oferty odpłatnej Muzeum (zakup biletów na wystawę, zakupy w sklepie muzealnym, zakup gadżetów w trakcie wydarzenia). W pozostałych sytuacjach udział w wydarzeniach nieodpłatnych organizowanych przez Muzeum przyczynia się do upowszechnienia wiedzy od działalności Muzeum i jego usługach odpłatnych, co w założeniu ma zwiększyć grono osób korzystających z oferty odpłatnej Muzeum. Tym samy związek wydatków na organizacją wydarzeń nieodpłatnych (w tym Poczęstunku) z przychodami Muzeum ma w tym przypadku charakter pośredni.

Jak już podkreślono we wniosku, Poczęstunki odbywające się w ramach wydarzeń organizowanych przez Muzeum są tylko elementem wydarzenia kulturalnego organizowanego przez Muzeum stanowią (winno być: nie stanowią) odrębnego świadczenia na rzecz uczestników. Tym samym świadczenie to należy traktować w sposób zbieżny z innymi wydatkami ponoszonymi przez Muzeum na organizację wydarzenia kulturalnego. Skoro zatem wydarzenie służy w sposób pośredni lub bezpośredni uzyskaniu przez Muzeum przychodów z odpłatnej działalności statutowej, wydatki na jego organizację powinny stanowić koszt uzyskania przychodu.

Wskazują na to w sposób pośredni interpretacje wydawane przez organy podatkowe w podobnych sytuacjach:

„Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że co do zasady festyn został zorganizowany nie dla konkretnych podmiotów, lecz był skierowany do szerszego kręgu odbiorców, tj. mieszkańców miasta. Istotnym reklamowym charakterem tej imprezy jest również fakt, że podczas festynu wśród uczestników kolportowano ulotki reklamowe Spółdzielni.

Powyższe okoliczności wskazują, że celem organizacji festynu była szeroko rozumiana promocja i reklama, a w konsekwencji wskazane we wniosku wydatki poniesione przez Wnioskodawcę mogą stanowić koszty uzyskania przychodów stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem należytego ich udokumentowania.

Powyższe działania spełniają funkcję reklamową, gdyż zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności Spółdzielni na rynku, poznania oferowanych produktów, ich zalet, co w efekcie wpływa na zwiększenie zainteresowania nimi, a także wpływa na osiąganie przyszłych przychodów Spółdzielni. ”

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 marca 2020 r., Znak:. 0111-KDIB1-2.4010.9.2020.3.SK).

Powyższe potwierdza również interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 września 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.303.2018.1.NL:

„ W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wydarzenia Marketingowe organizowane przez Wnioskodawcę mają charakter imprezy reklamowej. Istotnym dla rozstrzygnięcia o reklamowym lub reprezentacyjnym charakterze tych wydarzeń jest fakt, że w związku z tymi wydarzeniami, klienci mogą zapoznać się z informacjami dotyczącymi nowego modelu samochodu oraz mogą obejrzeć prezentowane samochody, a wydarzeniom tym towarzyszy kampania informacyjna w lokalnych rozgłośniach radiowych informująca o danym wydarzeniu Spółce, jak również o eksponowanym modelu samochodu. Natomiast w odniesieniu do Wydarzeń marketingowych organizowanych dla wyselekcjonowanych klientów. Wnioskodawca wskazał, że wydarzenia odbywają się w miejscach innych niż salon samochodowy np. w restauracji albo miejscu przystosowanym do imprez plenerowych, ale także wówczas podstawowym elementem organizowanych Wydarzeń Marketingowych jest ekspozycja modelu samochodu aktualnie promowanego przez Spółkę oraz logo Wnioskodawcy i marek samochodów. Na miejscu obecni są pracownicy i współpracownicy Spółki, którzy wskazują zalety prezentowanych samochodów oraz zachęcają do ich zakupu w trakcie bezpośrednich rozmów z Klientami, mniej formalna atmosfera sprzyja możliwości poświęcenia przez pracowników Spółki poszczególnym klientom więcej czasu i uwagi. Ponadto Spółka prowadzi działania typu CTA (call to action), czyli przygotowuje spersonalizowane oferty sprzedaży wybranych przez klienta modeli samochodów, dodatkowo tworzona jest mobilna strefa konsultacyjna, w której konfigurowany jest wybrany model samochodu/samochodów.(…)

Powyższe okoliczności wskazują, że celem tych wydarzeń była szeroko rozumiana promocja i reklama, a w konsekwencji wskazane przez Wnioskodawcę wydatki poniesione na organizację Wydarzeń Marketingowych mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. "

Tożsame wnioski wynikają również z nieco starszej interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Warszawie z 15 października 2009 r., Znak: IPPB5/423-601/09-2/JC:

W przedmiotowym wniosku Spółka, działająca na rynku od kliku lat obserwuje narastającą konkurencję pomiędzy podmiotami ze swojej branży. Wobec lego, podejmuje różne działania aby utrzymać obecnych i pozyskać nowych klientów. Spółka zamierza organizować bezpłatne jednodniowe konferencje (seminaria) adresowane do dotychczasowych klientów, jak i potencjalnych klientów. Spółka będzie ponosić najczęściej następujące koszty: wynajęcie sali wraz z wyposażeniem do prowadzenia prezentacji, wynagrodzenia dla prelegentów, zapewnienie wyżywienia uczestnikom, koszty zakwaterowania prelegentów.

Wobec powyższego, podejmowane przez Spółkę działania służące zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile Wnioskodawca wykaże ich związek z prowadzaną działalnością gospodarczą i działania te nie będą miały charakteru reprezentacyjnego. "

Zatem wydatki na Poczęstunek w ramach organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych powinny stanowić koszt uzyskania przychodu.

Ad 6

Biorąc pod uwagę fakt, że w ocenie Wnioskodawcy wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów, pytanie oznaczone we wniosku jako numer pięć jest bezprzedmiotowe.

Gdyby jednak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodów, wówczas, w ocenie Wnioskodawcy, przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na organizację Poczęstunku w ramach tych wydarzeń spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W tym przypadku odpowiednie zastosowanie znajdzie argumentacja wskazana w pkt 2 niniejszego wniosku.

Ad 7

Zdaniem Muzeum, przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na pokrycie wydatków na Poczęstunek podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych oraz nieodpłatnych, które są w całości finansowane dotacją sprawia, że dochody te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż wartość uzyskanej przez Muzeum dotacji korzysta ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Przy czym, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Dochód, wynikający z zastosowania powyższych zasad, może korzystać ze zwolnienia z CIT. Katalog zwolnień z CIT jest katalogiem zamkniętym i został wskazany w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Co istotne, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56, 56b i 59.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT wolne od podatku CIT są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W świetle powyższego wydatki na organizację Poczęstunków podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń kulturalnych (odpłatnych oraz nieodpłatnych), które są w całości finansowane dotacją, nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodu Muzeum, bowiem środki na takie wpłaty pochodzą z dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

Jednocześnie, skoro wydatki na organizację Poczęstunków podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych lub nieodpłatnych są w całości finansowane dotacją, to dochód korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT również, gdy jest przeznaczony na wydatki na Poczęstunek w ramach organizowanych wydarzeń kulturalnych (odpłatnych i nieodpłatnych).

Powyższe konkluzje znajdują powszechne potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe.

W jednej z nowszych interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 lutego 2022 r., Znak:. 0111-KDIB2-1.4010.613.2021.1.BJ organ interpretacyjny wskazał, że:

„Jednocześnie wskazać należy, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy zwrócić uwagę, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 wyżej powołanej ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56, 56b i 59. ”

Tożsame konkluzje wynikają z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 czerwca 2021 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.132.2021.1.KS:

„Jednocześnie wskazać należy, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Należy zwrócić uwagę, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 wyżej powołanej ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56 i 59. Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, sfinansowane są w całości uzyskaną z budżetu państwa dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku.

Powyższe potwierdza również m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 czerwca 2021 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.60.2021.3.AT:

„Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z treści powyższego przepisu jednoznacznie więc wynika, że aby dotacja mogła korzystać ze zwolnienia, musi być otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że jeżeli w istocie jak wskazano we wniosku, dotacje o których mowa we wniosku są dotacjami celowymi udzielonymi na podstawie art. 403 ust. 2, 4 pkt 1 lit. b i ust. 5 ustawy - Prawo ochrony środowiska, to jako dotacje otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowią przychód podatkowy podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.”

Reasumując, w ocenie Muzeum, dochód Wnioskodawcy przeznaczony na organizację Poczęstunków podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych oraz nieodpłatnych (w tym na Poczęstunek) jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowy m od osób prawnych w sytuacji, w której wydatek ten jest w całości finansowany z dotacji otrzymanej z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z powołanej regulacji art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika więc, że dochód podatkowy stanowi różnicę pomiędzy osiągniętym przychodem ze źródła przychodów a kosztami jego uzyskania. Co istotne, dochód podatkowy ustalany jest wyłącznie na podstawie przepisów prawa podatkowego. Wpływ na wysokość dochodu podatkowego mają bowiem tylko wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody i koszty uzyskania przychodów, zasady przypisywania ich do danego roku podatkowego oraz przewidziane w tej ustawie zwolnienia i ulgi podatkowe.

Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł, z których dochód jest wolny od podatku oraz kosztów uzyskania tych przychodów (art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy). Oznacza to, że dochody wolne od podatku nie są uwzględniane przy wyliczeniu podstawy opodatkowania.

W tym miejscu wskazać także należy, że taka, a nie inna konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o CIT powoduje, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze - przychód, a po drugie - koszty jego uzyskania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT,

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast z treści art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Mając na uwadze Państwa wskazania, że jesteście podatnikiem który może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego wymienianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, kwestie kosztów należy rozpatrywać w sposób szczególny.

Dokonując zatem rozstrzygnięcia w analizowanej sprawie w pierwszej kolejności należy rozróżnić wydatki będące kosztami uzyskania przychodów od wydatków poniesionych na realizację celów statutowych.

I tak, w przypadku kiedy podmiot uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT), wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że w sytuacji, gdy:

1.wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, to stanowi on koszt uzyskania przychodów,

2.wydatek nie stanowi kosztu uzyskania przychodu ale wiąże się z realizacją celów statutowych, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku dochodowego.

Mając zatem na uwadze powyższe, należy wskazać, że w przypadku, gdy podatnik korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ponoszone przez niego wydatki należy rozpatrywać najpierw pod kątem ich związku z przychodem (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT) z uwzględnieniem przepisu art. 16 ust. 1 ww. ustawy, a następnie, jeżeli takich kosztów nie stanowią (co skutkuje zwiększeniem dochodu do opodatkowania), należy określić, czy ich równowartość może być wolna od podatku dochodowego z racji tej, że wiążą się one z celami statutowymi podatnika. Jeżeli bowiem wydatki dotyczą realizacji celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę do skorzystania ze zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie zwolniona z opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że jesteście Państwo muzeum, instytucją kultury (...).

Muzeum posiada osobowość prawną i jest wpisane do rejestru instytucji kultury. Przedmiotem działania Muzeum jest (…) wspieranie działań (...) kultury.

Według statutu Muzeum prowadzi swoją działalność m.in. poprzez:

- udostępnianie zgromadzonych zbiorów (...);

- popieranie i prowadzenie działalności artystycznej (...).

Ponadto, w celu finansowania działalności statutowej Muzeum, może ono prowadzić jako dodatkową, działalność gospodarczą według zasad określonych w obowiązujących przepisach.

Wśród wielu rodzajów czynności podejmowanych przez Państwa w ramach prowadzonej działalności statutowej szczególną rolę pełni organizacja wydarzeń kulturalnych.

Oferta Muzeum obejmuje m.in. konferencje naukowe (...).

Wskazane wydarzenia kulturalne mają formę zarówno wydarzeń odpłatnych (udział w danym wydarzeniu możliwy jest po uiszczeniu opłaty za udział określanej kwotowo i obejmuje koszt Poczęstunku) jak i nieodpłatnych. Muzeum nie prowadzi działalności w celu osiągnięcia zysku. Muzeum może osiągać zyski z prowadzonej przez siebie działalności, które przeznaczane są jednak w całości na działalność statutową Muzeum.

W trakcie organizowanych wydarzeń kulturalnych zarówno odpłatnych jak i nieodpłatnych zapewniacie Państwo jego uczestnikom adekwatny do rodzaju danego wydarzenia Poczęstunek. Zapewniane przez Muzeum w trakcie wydarzeń kulturalnych towarzyszące tym wydarzeniom Poczęstunki wiążą się bardzo często z czasem trwania wydarzenia (wydarzenie całodniowe), a ich zapewnienie jest niezbędne, aby uczestniczyć w danym wydarzeniu.

Ponoszone przez Państwa wydatki na organizację ww. Poczęstunku obejmują:

- usługę cateringową,

- usługę restauracyjną

- zakupy artykułów spożywczych (...),

- zakup alkoholu (...),

- usługi somelierskie (...),

- artykuły cukiernicze,

- kawa do ekspresów,

- dzierżawa ekspresów,

- dekoracje stołu,

- usługi kucharskie (...),

- usługi przeprowadzenia wykładu/pogadanki przez kucharza lub someliera (...),

- usługa dekoracji stołu.

Ad. 1 i 3

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia czy wydatki ponoszone przez Muzeum:

- na organizację Poczęstunku finansowane ze środków własnych Muzeum podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych,

- na organizację pełniących szczególną rolę wydarzeń odpłatnych, w których Poczęstunek jest esencją wydarzenia (...), które finansowane są ze środków własnych Muzeum

będą stanowić koszt uzyskania przychodów Muzeum.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

- przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu, racjonalność i niezbędność) oraz

- potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Co do zasady, podatnik ma więc możliwość ujęcia w kosztach uzyskania przychodów każdego wydatku, który spełnia łącznie następujące warunki:

- zostanie poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki, które zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie, tj. rzeczowej, pieniężnej, usługowej, wygaszenia wzajemnych roszczeń),

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Należy mieć również na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek spełnia przesłanki ogólne uznawania wydatków za taki koszt, określone w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim wydatek został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowo-skutkowy oraz czy poniesiony wydatek nie jest wydatkiem wymienionym w katalogu wydatków nieuznawanych za koszt podatkowy.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż za koszty uzyskania przychodów uznane mogą zostać jedynie wydatki o charakterze definitywnym, które nie podlegają zwrotowi.

W art. 16 ust. 1 ustawy o CIT ustawodawca zawarł zamknięty katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych. Wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, ustawodawca wymienił m.in. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Jak stanowi bowiem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT,

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „reprezentacji” należy – zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa – odnieść się do definicji słownikowej tego pojęcia. Według Słowniku Języka Polskiego PWN pojęcie reprezentacja to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną”.

Ustawa o CIT, nie definiuje przy tym terminu „reprezentacja” ani też nie odsyła do innych przepisów prawa. Brak ustawowej definicji pojęcia „reprezentacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określania zakresu znaczeniowego tego terminu.

Zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą, celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny.

Innymi słowy, reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu wykreowania pozytywnego wizerunku podatnika. Co istotne, działania o charakterze reprezentacyjnym podejmowane są w stosunku do podmiotów lub ich przedstawicieli zewnętrznych.

Wymienienie w przepisach podatkowych, jako przykładowych kosztów reprezentacji, wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań. Poniesione wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych powinny spełniać wymogi zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, czyli muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie pozostają zatem w jakimkolwiek związku z przychodami podatnika wydatki np. na „obiady dla rodziny”, „fundowane przyjęcia dla znajomych”, „na usługi rozrywkowe”.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, podczas organizowanych przez Państwa wydarzeń kulturalnych ich uczestnikom w ramach opłaty za udział w tym wydarzeniu zapewniacie Państwo m.in. Poczęstunek (...), który jest integralną częścią wydarzenia. Poczęstunek podczas danego wydarzenia wiąże się bardzo często z czasem trwania wydarzenia (całodobowe). Niezależnie od konieczności spożycia posiłku w trakcie wydarzeń organizowanych przez Muzeum, poczęstunek sprzyja networkingowi międzyśrodowiskowemu, budowaniu relacji z uczestnikami wydarzenia i promocji działalności Muzeum. Ponadto wśród wydarzeń organizowanych przez Muzeum w ramach prowadzonej działalności szczególną rolę pełnią wydarzenia, w których Poczęstunek jest ich esencją (...). Muzeum organizuje także zajęcia, które łączą dorosłych w różnym wieku, z różnych pokoleń i środowisk. Do współtworzenia wydarzeń zapraszane są często organizacje pozarządowe i mieszkańcy. W ramach danego wydarzenia jego uczestnicy uzyskują m.in. Poczęstunek, w odpowiedniej dla charakteru danego wydarzenia formie, który jest integralną częścią wydarzenia. Poczęstunek podczas danego wydarzenia ma umożliwić Muzeum właściwe zarządzanie czasem trwania wydarzenia - również przerwami obiadowymi, przerwami na przekąski itp. w taki sposób, aby nie zaburzyły one zaplanowanego przez Muzeum programu danego wydarzenia, a jednocześnie pozwoliły jego uczestnikom na pełny odbiór. Wydatki poniesione na organizację Poczęstunku mogą obejmować również zakup alkoholu. (...)

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że wydatki obejmujące wskazany w opisie sprawy Poczęstunek nie noszą znamion reprezentacji, gdyż ich dominującym celem nie jest stworzenie pozytywnego wizerunku Muzeum. Nie należą zatem do katalogu wydatków, które zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc zatem pod uwagę powołane wyżej regulacje oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że ponoszone przez Państwa w ramach odpłatnej działalności (wydarzeń odpłatnych) wydatki na organizację finansowanego ze środków własnych Muzeum Poczęstunku spełniają przesłanki uznania ich za koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT (...) . Wydatki te niewątpliwie stanowią wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów w postaci środków uzyskanych ze sprzedaży biletów wstępu na organizowane przez Muzeum wydarzenia. Ww. wydatki stanowiące integralną część danego wydarzenia kulturalnego, wkalkulowane są bowiem w cenę biletu uprawniającego do uczestnictwa w nim. Ponadto wydatki te nie stanowią wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, tj. wydatków enumeratywnie wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów. Skoro zatem jak wynika z opisu sprawy wydatki te finansowane ze środków własnych nie zostaną Państwu zwrócone w jakikolwiek sposób oraz zostaną prawidłowo udokumentowane to mogą/będą mogły zostać zaliczone przez Państwa do kosztów uzyskania przychodów.

Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 3 należało zatem uznać za prawidłowe.

Ad. 5

Nie można jednak zgodzić się z Państwem, że wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych stanowią/będą stanowiły dla Państwa koszt uzyskania przychodów. Poniesienie bowiem tego rodzaju wydatków w ramach działalności statutowej Muzeum nie przesądza o ich ocenie prawnopodatkowej i możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów, gdyż ich poniesienie nie ma/nie będzie miało na celu uzyskanie przychodów lub zabezpieczenie źródła tych przychodów.

Ad. 6

Przedmiotem Państwa wątpliwości zawartej w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 6 jest natomiast kwestia ustalenia czy przeznaczenie i wydatkowanie przez Muzeum dochodów na organizację Poczęstunku podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń nieodpłatnych spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Odnosząc się do poruszonej ww. pytaniu kwestii wskazać należy, że jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

2.dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

- celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

- uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

- przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;

- przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

- samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Mając zatem na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

- podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

- podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

- podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

W tym miejscu należy podkreślić, że art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wprost wskazuje, że zwolnienie będące przedmiotem rozważań ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jesteście Państwo instytucją kultury, utworzoną na podstawie ustawy (...), której przedmiotem działania jest (…) wspieranie działań (...) kultury.

W ramach swojej działalności statutowej organizujecie Państwo m.in. wydarzenia kulturalne nieodpłatne, które mają charakter publiczny, dostępny dla wszystkich zainteresowanych.

W ramach danego wydarzenia uczestnicy uzyskują Poczęstunek, w odpowiedniej dla danego wydarzenia formie, który jest integralną częścią wydarzenia. Poczęstunek podczas danego wydarzenia ma umożliwić również Muzeum właściwe zarządzanie czasem trwania wydarzenia (...) w taki sposób, aby nie zaburzyły one zaplanowanego przez Muzeum programu danego wydarzenia, a jednocześnie pozwoliły jego uczestnikom na pełny odbiór prezentowanych w ramach danego wydarzenia treści i czynny udział w wydarzeniu. Bez udziału w wydarzeniu nie jest możliwe skorzystanie z przewidzianego w ramach wydarzenia Poczęstunku, który dostępny jest jedynie dla uczestników danego wydarzenia. Poczęstunek podczas danego wydarzenia wiąże się bardzo często z czasem trwania wydarzenia (wydarzenie całodniowe). W takim przypadku, niezależnie od konieczności spożycia posiłku w trakcie wydarzeń organizowanych przez Muzeum, Poczęstunek sprzyja networkingowi międzyśrodowiskowemu, budowaniu relacji z uczestnikami wydarzenia.

Wydatki na organizację Poczęstunku podczas wydarzeń nieodpłatnych są finansowane albo ze środków własnych, darowizn albo z dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub też środków norweskich lub unijnych.

Aby dochód odpowiadający wydatkom niestanowiącym kosztów uzyskania przychodów (tu wydatkom na Poczęstunek serwowany podczas nieodpłatnego wydarzenia kulturalnego), podlegał zwolnieniu od opodatkowania muszą być one ocenione pod kątem ich bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością statutową korzystającą ze zwolnienia.

Zdaniem organu w analizowanej sprawie, przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na pokrycie niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, kosztów organizacji Poczęstunku zapewnianego w trakcie organizowanych wydarzeń kulturalnych nieodpłatnych, związanych z realizacją celów statutowych, spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Dochód przeznaczony na sfinansowane kosztów organizacji Poczęstunków stanowiącego element wskazanych we wniosku wydarzeń kulturalnych związanych wyłącznie z realizacją celów działalności statutowej Muzeum w zakresie kultury, spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z obowiązującą w prawie podatkowym regułą, ciężar dowodu – wykazanie w odniesieniu do każdego z takich wydatków bezpośredniego związku z realizacją jego celów statutowych, spoczywa na podatniku. Jeśli konkretny wydatek będzie miał bezpośredni związek z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia przedmiotowego, wówczas równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4.

Reasumując, przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na pokrycie niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, kosztów organizacji Poczęstunku w trakcie nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych, jako związanych wyłącznie z realizacją celów działalności statutowej Muzeum w zakresie kultury, spełnia warunki zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Państwa stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć dodatkowo należy, że z uwagi na źródła finansowania Poczęstunku podczas ww. wydarzeń nieodpłatnych, w tym dotacją z budżetu Państwa oraz budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT podlegają/będą podlegały tylko te dochody przeznaczone i wydatkowane na organizację ww. Poczęstunku, które na podstawie innych przepisów tej ustawy nie są wyłączone lub zwolnione z opodatkowania bez względu na sposób ich wydatkowania.

Ad. 7

Odnosząc się z kolei do Państwa wątpliwości dotyczącej ustalenia czy wydatkowanie przez Muzeum dochodów na pokrycie wydatków na organizację Poczęstunków podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych oraz nieodpłatnych, które są w całości finansowane dotacjami otrzymanymi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach) sprawia, że dochody te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych wskazać w pierwszej kolejności należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Przepis ten zawiera stwierdzenie, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a więc zwolnienie to dotyczy dochodów z tytułu wszelkich dotacji, a dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to, czy są określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe czy też celowe. Również nie ma znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji. Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 wyżej powołanej ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, że:

nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59

Uwzględniając powyższe przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że pokrycie wydatków na organizację Poczęstunków podczas organizowanych przez Muzeum wydarzeń odpłatnych oraz nieodpłatnych uzyskaną z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego dotacją zwolnioną od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, nie spowoduje utraty tego zwolnienia.

Zatem wskazane w pytaniu nr 7 wydatki poniesione przez Muzeum na organizację Poczęstunku sfinansowane dotacjami zwolnionymi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, nie tracą charakteru dochodu zwolnionego.

Państwa stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2 i 4

Odnosząc się natomiast do pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 4 wskazać należy, że miały ono charakter warunkowy i uzależnione były od uznania Państwa stanowiska w zakresie odpowiednio pytań nr 1, 3 za nieprawidłowe. Z uwagi na uznanie przez Organ, że we wskazanych w tych pytaniach okolicznościach wydatki ponoszone na finansowanie organizowanego przez Państwa Poczęstunku stanowią koszty uzyskania przychodów – pytania te stały się bezprzedmiotowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00