Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.474.2023.1.AKU

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan wraz z żoną współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego (w małżeństwie obowiązuje wspólność ustawowa małżeńska). Budynek jest ogrzewany gazem ziemnym (piec gazowy).

We wrześniu 2021 r. rozpoczął Pan przedsięwzięcie termomodernizacyjne. W pierwszej kolejności w ww. budynku zamontowana została instalacja fotowoltaiczna o mocy 5,18 kW. Faktury za montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z dostawą zostały wystawione imiennie na Pana 27 września i 7 października 2021 r. i zostały w całości rozliczone w uldze termomodernizacyjnej w rozliczeniu rocznym PIT za 2021 r. Koszt instalacji fotowoltaicznej wyniósł 28 000 zł brutto.

W dalszej kolejności, w dniu 30 września 2022 r. zawarł Pan umowę, na podstawie której wykonawca dostarczył i zamontował w Pana budynku system klimatyzacji inwerterowej z funkcją grzania (klimatyzator z pompą ciepła typu powietrze-powietrze). Umowa została zrealizowana w tym samym dniu. Także tego samego dnia wykonawca (czynny płatnik VAT, niekorzystający ze zwolnienia od tego podatku) wystawił fakturę VAT na zakup ww. urządzenia oraz usługę montażu, ze stawką VAT 8%. Faktura opiewa na kwotę 9 364 zł brutto. Objęta fakturą należność została w całości sfinansowana ze środków własnych pochodzących z majątku wspólnego.

Klimatyzacja inwerterowa z funkcją grzania składa się z dwóch urządzeń, tj. jednostki wewnętrznej zlokalizowanej w pomieszczeniu (gdzie znajduje się parownik i wentylator nawiewny) oraz jednostki zewnętrznej (gdzie znajduje się sprężarka, skraplacz i wentylator). Taki klimatyzator w funkcji grzewczej to po prostu pompa ciepła typu powietrze-powietrze. Energia cieplna jest pobierana z zewnątrz, czyli z powietrza i po sprężeniu czynnika ciepło oddawane jest do budynku. Zamontowane urządzenia to jednostka zewnętrzna i wewnętrzna firmy … (….) o mocy 3,5 kW, model …. Według specyfikacji technicznej urządzenia, wydajność chłodnicza wynosi 3,5 kW, a wydajność grzewcza 4,2 kW. Efektywność energetyczna urządzenia w trybie grzania wynosi SCOP 5.1, co oznacza, że 1 kW energii elektrycznej wytwarza 5,1 kW energii cieplnej. Jednostka wewnętrzna ścienna została zainstalowana w salonie na parterze. Salon to pomieszczenie otwarte, połączone ciągiem komunikacyjnym z klatką schodową. Urządzenie pracujące w salonie umożliwia także jednoczesne ogrzanie pomieszczeń przyległych, tj. kuchni, ciągów komunikacyjnych, klatki schodowej oraz pomieszczeń na pierwszym piętrze (mając na uwadze, że ciepłe powietrze rozprzestrzenia się głównie do góry, a klatka schodowa jest typu otwartego). Dotychczas wszystkie pomieszczenia były ogrzewane paliwem gazowym (CO). Posiada Pan instalację CO, gdzie ciepła woda jest w zasadniczej części dostarczana rurkami do instalacji podpodłogowej. W kilku pomieszczeniach dodatkowo podłączono do tej instalacji kaloryfery naścienne.

29 października 2021 r. zostały wprowadzone zmiany w Pana umowie kompleksowej sprzedaży energii elektrycznej z firmą ..., zgodnie z którymi energia elektryczna wyprodukowana przez instalację fotowoltaiczną, niewykorzystana w danym okresie rozliczeniowym przechodzi na kolejne okresy rozliczeniowe, jednak nie dłużej niż na kolejne 12 miesięcy od daty wprowadzenia tej energii do sieci OSD. Rozliczenie ilościowe energii elektrycznej wprowadzonej do sieci OSD następuje w stosunku 1 do 0,8. Instalacja fotowoltaiczna w Pana budynku produkuje rocznie ok. 5 500 kWh energii elektrycznej (za 2022 r. – 5 544 kWh). W okresie kwiecień – wrzesień 2022 r., tj. poza sezonem grzewczym w Pana gospodarstwie domowym zużyto 964 kWh (średnio 161 kWh miesięcznie). Pozostała ilość wyprodukowanej energii w tym okresie energii (3 201 kWh) została wprowadzona do sieci i mogła być wykorzystana w okresie grzewczym na przełomie 2022 i 2023 r. w zdecydowanej części na zasilanie klimatyzacji z funkcją grzania (działającej w zakresie ogrzewania jako pompa ciepła powietrze-powietrze), co miało realny wpływ na obniżenie zużycia paliwa gazowego. W tym miejscu należy podkreślić, mając na uwadze dostępne dane, że w okresie od 24 września 2021 r. do 13 stycznia 2022 r. zużył Pan w gospodarstwie domowym 458 m3 paliwa gazowego (ogrzewanie + ciepła woda), natomiast w okresie od 24 września 2022 r. do 13 stycznia 2023 r. zużyte zostało 293 m3 paliwa gazowego, co oznacza, że w analogicznym okresie roku (ok. 3 miesiące) zużyto o 165 m3 paliwa gazowego mniej. W obu latach średnie temperatury w ww. miesiącach były zbliżone.

Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, że ogrzewanie przy użyciu systemu klimatyzacji z funkcją grzania zmniejszyło zużycie paliwa gazowego o 36%. Zamontowanie opisanego urządzenia pozwoliło na znaczne zmniejszenie zużycia gazu i zastąpienie go bardziej ekologicznym rozwiązaniem, jakim jest klimatyzacja z funkcją grzania, ze sprawnością energetyczną SCOP 5.1 (wskaźnik efektywności grzania), używająca energii elektrycznej, produkowanej z paneli fotowoltaicznych. Urządzenie może pracować w temperaturze do -15°C. Ogrzewanie gazowe jest wykorzystywane jedynie podczas największych mrozów, gdzie efektywność klimatyzatora z funkcją grzania (pompy ciepła typu powietrze-powietrze) spada, a zapotrzebowanie całego budynku na ciepło wzrasta.

Płaci Pan podatek według skali podatkowej. Ponadto budynek, którego dotyczy opisane przedsięwzięcie termomodernizacyjne spełnia wymienione wymogi prawa budowlanego: jest to budynek jednorodzinny, wolno stojący, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, bez wydzielania lokali mieszkalnych ani lokali użytkowych. Budynek został oddany do użytku 5 maja 2020 r. Klimatyzacja z funkcją grzania będzie używana w okresie jesienno-wiosennym i zimowym do ogrzewania domu, pozwalając zaoszczędzić energię zużywaną obecnie na ogrzanie budynku paliwem gazowym. Dodatkowo funkcja pompy ciepła w klimatyzatorze pozwoli w sposób bardziej ekonomiczny ogrzać pomieszczenia, gdyż do dostarczenia mocy cieplnej 5,1 kW zostanie zużyty jedynie około 1 kW mocy elektrycznej, która pochodzić będzie z ekologicznego źródła, jakim jest instalacja fotowoltaiczna.

Reasumując, montaż klimatyzacji z funkcją grzania zmniejszy zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania ww. budynku mieszkalnego (w szczególności gazu, jako nieodnawialnego paliwa kopalnego). Podkreślić należy, że klimatyzacja z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) będzie zasilana energią elektryczną pochodzącą z instalacji fotowoltaicznej.

Poniesione przez Pana wydatki w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym:

·nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów;

·nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

·nie zostaną przez Pana uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (inne ulgi niż termomodernizacyjna).

Poniesione wydatki nie były dofinansowane z żadnego źródła, w szczególności ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Całość kosztów (100%) została pokryta przez Pana i małżonkę w ramach środków wchodzących w skład majątku wspólnego. Poniesione przez Pana wydatki, związane z przedmiotowym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, nie zostaną Panu zwrócone w żadnej formie. Suma wszystkich już poniesionych wydatków nie przekracza limitu 53 000 zł.

Pytanie

Czy wydatki poniesione w roku podatkowym 2022 r. na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania, tj. pompą ciepła typu powietrze-powietrze, może Pan uznać za wydatki podlegające odliczeniu od podstawy obliczenia podatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu rocznym PIT i czy w związku z tym może Pan dokonać korekty w złożonym PIT za 2022 r.?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, klimatyzacja z funkcją grzania, którą zamontowano w Pana domu jest pompą ciepła typu powietrze-powietrze, której SCOP (wskaźnik efektywności grzania) wg specyfikacji technicznej producenta wynosi 5.1. Montaż tego urządzenia znacząco przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej domu mieszkalnego oraz ogranicza zużycie paliw kopalnych (gaz ziemny). Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zmniejsza zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania ww. budynku mieszkalnego. Specyfikacja urządzenia jest ogólnodostępna na stronie internetowej producenta, również w języku polskim. Ten konkretny model klimatyzatora posiada pompę ciepła wymienioną w pkt 1 poz. 11 załącznika (usługa montażu pompy ciepła, tamże, pkt 2, poz. 10) do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

W Pana ocenie, poniesione przez Pana koszty zakupu oraz montażu klimatyzacji z funkcją ogrzewania można zaliczyć do wydatków uprawniających do skorzystania z podatkowej ulgi termomodernizacyjnej za 2022 r. Ze względu na budowę i sposób działania, klimatyzacja z funkcją ogrzewania spełnia definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Klimatyzacja dzięki wbudowanej pompie ciepła umożliwia efektywniejsze ogrzewanie, a poprzez wykorzystanie energii elektrycznej dostarczonej z posiadanej instalacji fotowoltaicznej pozwala na znaczące ograniczenie zużycia gazu ziemnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.)

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.; Dz. U. z 2023 r., poz. 273), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.:

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w tym modernizacją systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Zgodnie z art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku  od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

W tym miejscu zauważyć należy, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 11 została wskazana pompa ciepła wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 10 wskazano montaż pompy ciepła.

Tym samym, prawo do ulgi termomodernizacyjnej będzie przysługiwać, jeżeli podatnik w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków poniósł wydatki na zakup i montaż klimatyzacji, która jest pompą ciepła lub ma wbudowaną pompę ciepła oraz wykaże związek poniesionego wydatku z ww. przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że dokonał Pan przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, polegającego na zakupie i montażu w budynku mieszkalnym jednorodzinnym klimatyzacji inwerterowej z funkcją grzania (klimatyzator z pompą ciepła typu powietrze-powietrze). Na udokumentowanie powyższego, posiada Pan fakturę VAT wystawioną 30 września 2022 r. przez czynnego płatnika VAT, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Objęta fakturą należność została w całości sfinansowana ze środków własnych pochodzących z majątku wspólnego.

W wyniku zakupu tych urządzeń doszło do ulepszenia, które zmniejszyło zapotrzebowanie na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania do budynku mieszkalnego – w porównaniu do sezonu grzewczego przed zamontowaniem pompy ciepła powietrze-powietrze, roczne zapotrzebowanie budynku na gaz, będącego nieodnawialnym paliwem kopalnym, spadło o 36%. Nastąpiła również częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne – urządzenia zasilane są energią elektryczną pozyskaną ze źródła odnawialnego jakim jest instalacja fotowoltaiczna.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, stwierdzam, że wydatki poniesione na zakup i montaż w budynku mieszkalnym, którego jest Pan współwłaścicielem, klimatyzatoraz funkcją grzania, tj. pompy ciepła typu powietrze-powietrze można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, może Pan złożyć korektę i odliczyć ww. wydatki w zeznaniu rocznym o wysokości osiągniętego dochodu za 2022 r. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a ;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00