Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.401.2023.3

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 28 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani pismami z 17 lipca 2023 r. (wpływ 20 lipca 2023 r.) oraz 4 sierpnia 2023 r. (wpływ 5 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 7 listopada 2022 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przeważającym przedmiotem jest działalność związana z oprogramowaniem o kodzie PKD 62.02.Z – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozlicza się na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie umowy o świadczenie usług zawartej ze spółką - kontrahentem (dalej: „Spółka”), świadczy Pani usługi w branży IT jako Solution Consultant.

Część czasu (każdorazowo zadeklarowaną w prowadzonej ewidencji na potrzeby ryczałtu) świadczy Pani usługi polegające na programowaniu - PKWiU ex 62.01.1, polegające na konfigurowaniu logiki biznesowej systemu z wykorzystaniem języka ....., korzystając ze ściśle określonego zakresu operacji (pisanie skryptów automatyzujących czynności wykonywane przez system za pomocą języków java script). W tym zakresie rozlicza się Pani i będzie rozliczać stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Pozostała część usług świadczonych przez Panią nie dotyczy jednak usług związanych z projektowaniem, rozwojem, czy też doradztwem w zakresie oprogramowania. W pozostałym zakresie świadczy Pani usługi analityczne, consultingowe i testerskie oraz tworzenia dokumentacji projektowej (dalej: „Usługi Nieprogramistyczne”). Usługi Nieprogramistyczne dotyczą zbierania i analizy wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem oferowanych przez Spółkę rozwiązań wspomagających łańcuch dostaw, analizy wykonalności w systemie opisanego procesu oraz konfiguracji gotowego oprogramowania polegającej, np. na dodawaniu nowych elementów do modelu danych, tworzeniu nowych zasobów lub dostosowywaniu obecnych oraz tworzeniu automacji wewnątrz systemu (w pełni za pomocą wykorzystywania gotowych opcji w systemie, bez zmian w kodzie źródłowym oprogramowania), a które to usługi są skategoryzowane w PKWiU pod numerem 62.01.11.0 i w żadnym stopniu nie dotyczą one rozbudowy i implementacji oprogramowania – PKWiU ex 62.02.

Do tego wykonuje Pani usługi dotyczące usług wsparcia wiedzą (szkolenie użytkowników biznesowych z funkcjonalności systemu, przeprowadzanie demonstracji działania wykonanej konfiguracji), ogólnym testowaniu manualnym oraz naprawianiu błędów w konfiguracji, omawianiu wymagań biznesowych i dokonywanych wdrożeń, jak również tworzeniu dokumentacji w postaci projektu konfiguracji, dokumentacji gotowej konfiguracji oraz scenariuszy testowych, które to usługi skategoryzowane są w PKWiU pod numerem 62.02.30.0 i w żadnym stopniu nie dotyczą rozbudowy i implementacji oprogramowania – PKWiU ex 62.02).

Wymienione we wniosku czynności są elementami kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta, które obejmuje całość opisanych czynności, a głównym celem umowy jest zbieranie i analiza wymagań biznesowych, sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.11.0. Obejmują one wyłącznie Usługi Nieprogramistyczne i nie obejmują usług polegających na programowaniu. Przedstawia Pani rozwiązania zarówno w formie wizualnej wraz z niezbędną dokumentacją techniczną/punktującą konkretne zmiany, jak i w formie ustnej, czy pisemnej. Wizualna forma prezentacji służy wyłącznie jako narzędzie do lepszej prezentacji konfiguracji interesariuszom.

Nie prowadzi Pani działalności w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z), a w szczególności nie projektuje:

-rzeczy artystycznych/marketingowych/graficznych (np. kolorystyka, logo, bannery, ulotki, kampanie, itd.),

-rzeczy stricte technicznych/inżynierskich (rysunki techniczne, wymiarowania, plany),

-fizycznych przedmiotów.

Wszystkie powyższe Usługi Nieprogramistyczne są usługami związanymi z projektowaniem i rozwojem oprogramowania oraz doradztwem w zakresie informatyki i polegają na zrozumieniu i zbieraniu wymagań biznesowych klienta, analizie ich wykonalności i konfiguracji gotowego oprogramowania.

Usługi te są skategoryzowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 62.01.11.0 i w żadnym stopniu nie dotyczą rozbudowy i implementacji oprogramowania – PKWiU ex 62.02. Do tego wykonuje Pani usługi dotyczące usług wsparcia wiedzą, ogólnych testów manualnych i naprawiania błędów w konfiguracji oraz tworzenia dokumentacji technicznej i wdrożeniowej (PKWiU 62.02.30.0). Czynności, które Pani wykonuje w ramach Usług Nieprogramistycznych nie dotyczą usług takich jak: projektowanie, programowanie i rozwój oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenie oprogramowania, jego modyfikowanie, czy ulepszanie, ani też usług doradztwa w zakresie oprogramowania.

Świadczy Pani usługi w zakresie rozwoju oprogramowania jako niezależny kontraktor – nie jest Pani pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą ani reprezentantem Spółki. Zawarta umowa nie narzuca w żadnym stopniu miejsca i czasu podejmowanych przez Panią działań. Jako wykonujący postanowienia umowy ze Spółką ponosi Pani pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Prowadzi Pani i prowadzić będzie w sposób rzetelny i zgodny z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ewidencję przychodów. Nie wyklucza Pani, że w roku podatkowym będzie świadczyła usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług pozostanie tożsamy i mieścić się będzie w klasyfikacji PKWiU 62.01.11.0 – jako świadczenie kompleksowe.

W uzupełnieniu wniosku z 17 lipca 2023 r. wskazała Pani, że wymienione we wniosku czynności są elementami kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta, które obejmuje całość opisanych we wniosku usług.

Głównym celem umowy jest zbieranie i analiza wymagań biznesowych, sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.11.0. Umowa ze spółką określa jedną stawkę wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług. Wniosek dotyczy przychodów za 2023 r. Pierwszy przychód za okres objęty wnioskiem osiągnęła Pani w styczniu 2023 r. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności. Złożyła Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani przychód nie przekroczy/nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy Pani wniosek, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy, tj. 2 000 000 euro.

Sformułowanie w odniesieniu do świadczonych przez Panią usług, a mianowicie „w żadnym stopniu nie dotyczą one rozbudowy i implementacji oprogramowania – PKWiU ex 62.02” oznacza, że nie uczestniczy Pani bezpośrednio w rozbudowie, czy implementacji oprogramowania, a jedynie zbiera wymagania biznesowe i pomaga w konfiguracji narzędzia. Przez rozbudowę rozumie Pani nadbudowywanie lub ulepszanie oprogramowania już istniejącego; rozwijania – polepszania istniejącego już oprogramowania; implementację – wdrożenie oprogramowania.

Pani usługi polegają na:

1.zbieraniu i analizie wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem oferowanych przez Spółkę rozwiązań wspomagających łańcuch dostaw, które polegają na spotkaniach z Klientem i rozmowach na temat jego potrzeb biznesowych, a następnie sporządzaniu dokumentu analitycznego lub spisaniu wymagań w formie ustalonej z klientem. Chodzi o rozwiązania automatyzujące pomagające kontrahentom zarządzanie dostawami i mają one formę diagramów i spisanych historyjek użytkownika;

2.analizie wykonalności w systemie opisanego procesu oznaczającej porównanie narzędzi automatyzujących oferowanych przez Pani kontrahenta z wymaganiami i potrzebami klienta i stwierdzeniu, czy jest pole do współpracy. Procesy nie dotyczą funkcji oprogramowania a procesów biznesowych i logistycznych u klientów;

3.konfiguracji gotowego oprogramowania polegającej na analizie informacji uzyskiwanych od zainteresowanych osób i dokonywaniu parametryzacji workflow w ramach dostępnego już – gotowego – oprogramowania; może ono polegać na dodawaniu nowych elementów do modelu danych, tworzeniu nowych zasobów i dostosowywania obecnych, czy tworzenia automacji wewnątrz systemu;

4.usługach wsparcia wiedzą polegających na tworzeniu dokumentacji projektowej i przekazywaniu jej pozostałym członkom zespołu;

5.ogólnym testowaniu manualnym polegającym na weryfikowaniu poszczególnych elementów procesu (workflow) i prawidłowości ich działania, zgodnie z wymaganiami i diagramami na podstawie przygotowanych wcześniej scenariuszy testowych; testy dotyczą prawidłowości workflow wdrożonego u Klienta i jego zgodności z wymaganiami biznesowymi. Dotyczą one skonfigurowanego u klienta narzędzia.

W uzupełnieniu z 4 sierpnia 2023 r. wskazała Pani, że wniosek dotyczy oceny, czy może Pani opodatkować przychody z tych usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5% – bez oceny, czy stanowisko w zakresie zakwalifikowania opisanych usług do grupowania PKWiU jest prawidłowe.

Prostuje i koryguje Pani, że usługi nie dotyczą usług związanych z projektowaniem, rozwojem, czy też doradztwem w zakresie oprogramowania. Zbieranie i analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem oferowanych przez Spółkę rozwiązań wspomagających łańcuch dostaw polega na spotkaniach z Klientem i rozmowach na temat jego potrzeb biznesowych. Chodzi o rozwiązania automatyzujące, pomagające kontrahentom zarządzanie dostawami i mają one formę diagramów i spisanych historyjek użytkownika. Analiza wykonalności w systemie opisanego procesu oznacza porównanie narzędzi automatyzujących oferowanych przez Pani kontrahenta z wymaganiami i potrzebami klienta i stwierdzeniu, czy jest pole do współpracy. Procesy nie dotyczą funkcji oprogramowania a procesów biznesowych i logistycznych u klientów. Konfiguracja gotowego oprogramowania nie dotyczy oprogramowania opracowywanego, ani tworzonego w ramach usług, bo nie tworzy Pani, ani nie opracowuje oprogramowania. W wyniku dodawania nowych elementów do modelu danych, tworzenia nowych zasobów i dostosowywania obecnych, czy tworzenia automacji wewnątrz systemu nie powstaje kod źródłowy, ani algorytm, lecz efektem są diagramy modelu danych oraz projekty tabel oraz ich powiązań między sobą. Usługi wsparcia wiedzą nie dotyczą oprogramowania opracowywanego, ani tworzonego w ramach usług, bo nie tworzy Pani, ani nie opracowuje; jak również nie dotyczą konfiguracji przeprowadzonej przez Panią, bo mają one miejsce przed konfiguracją. Ogólne testowanie manualne polega na weryfikowaniu poszczególnych elementów procesu (workflow) i prawidłowości ich działania, zgodnie z wymaganiami i diagramami na podstawie przygotowanych wcześniej scenariuszy testowych. Testy dotyczą prawidłowości workflow wdrożonego u Klienta i zgodności jego z wymaganiami biznesowymi. Dotyczą one skonfigurowanego u klienta narzędzia.

Stwierdzenie, że usługi nie dotyczą rozbudowy i implementacji oprogramowania należy rozumieć w ten sposób, że nie uczestniczy Pani bezpośrednio w rozbudowanie, czy implementacji oprogramowania, a jedynie zbiera wymagania biznesowe i pomaga w konfiguracji narzędzia. Przez rozbudowę rozumie Pani nadbudowywanie lub ulepszanie oprogramowania już istniejącego; rozwijania – polepszania istniejącego już oprogramowania; implementację – wdrożenie oprogramowania. Związane z projektowaniem, rozwojem i doradztwem w zakresie oprogramowania należy rozumieć czynności techniczne polegające na stworzeniu projektu, bądź architektury oprogramowania, a rozbudowę jako tworzenie kodu oprogramowania już istniejącego. Doradztwo natomiast rozumiane jest jako doradzanie co do technicznych aspektów oprogramowania. Żadnych czynności w tym zakresie Pani nie przeprowadza i w tym zakresie prostuje wniosek.

Związek rozumiany jest jako wykonywanie czynności bezpośrednio służących implementacji lub rozbudowie oprogramowania. Prostuje Pani, że nie świadczy usługi w zakresie rozwoju oprogramowania. Wynikiem ,,tworzonej dokumentacji technicznej i wdrożeniowej” jest dokumentacja w postaci dokumentu pdf zawierająca opis rozwiązań technicznych lub wdrożenia, jak również diagramy wykonane z zastosowaniem notacji UML, czy BPMN – nie jest to kod źródłowy, ani algorytm.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy zakres Usług Nieprogramistycznych wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Pani w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej obejmujący zbieranie i analizę wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem oferowanych przez Spółkę rozwiązań wspomagających łańcuch dostaw, analizę wykonalności w systemie opisanego procesu oraz konfigurację gotowego oprogramowania, wsparcie wiedzą i ogólne testowanie manualne kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „u.z.p.d.”), osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt u.z.p.d., użyte w ustawie określenie działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

W związku z późn. zm. w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem 2021 r., m.in.: usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, usługi, które Pani świadczy, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 62.01.12 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz 62.02.30 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego - mogą zostać dopuszczone do ryczałtu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., w brzmieniu od 1 stycznia 2022 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1- art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi informatyczne zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU – w tym pokrywających się z symbolami, które przypisuje Pani usługom, stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolach PKWiU 62.01.1 oraz 62.02 ustawodawca postanowił umieścić znak „ex”.

Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWiU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług: związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

W związku z powyższym, należy uznać, że wykonywane przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku nie są usługami związanymi z oprogramowaniem, a w szczególności usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie i dostarczanie oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Jak wynika ze stanu faktycznego Usługi Nieprogramistyczne świadczone przez Panią nie spełniają wskazanej definicji i nie są usługami związanymi z oprogramowaniem. Usługi, które Pani świadczy, to usługi wskazane w PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania oraz 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, niemniej usługi te stanowią świadczenie kompleksowe objęte PKWiU 62.01.11.0.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie PKWiU 62.02.30 obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak: udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu, usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania, udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego, udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce, udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie, udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Odnosząc powyższy zakres usług wskazanych w PKWiU 62.02.30 można stwierdzić, że usługi świadczone przez Panią dotyczą wskazanych wyżej czynności.

Wobec powyższych konkluzji - usługi świadczone przez Panią nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, ani też usługami związanymi z oprogramowaniem, ani też innymi usługami, które określone są jako usługi, które podlegają opodatkowaniu stawką 12% i są określone w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.

Mając więc powyższą analizę przepisów oraz zakresu usług świadczonych przez Panią należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Panią sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 62.01.11.0 – jako usługi kompleksowe – powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pa we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określeniedziałalność usługowa - oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r., poz. 2651, z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że od 7 listopada 2022 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem jest działalność związana z oprogramowaniem o kodzie PKD 62.02.Z – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Na podstawie umowy o świadczenie usług zawartej ze spółką, świadczy Pani usługi w branży IT jako Solution Consultant. Część czasu (każdorazowo zadeklarowaną w prowadzonej ewidencji na potrzeby ryczałtu) świadczy Pani usługi polegające na programowaniu - PKWiU ex 62.01.1, polegające na konfigurowaniu logiki biznesowej systemu z wykorzystaniem języka ..... korzystając ze ściśle określonego zakresu operacji (pisanie skryptów automatyzujących czynności wykonywane przez system za pomocą języków .....). W tym zakresie rozlicza się Pani i będzie rozliczać stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Pozostała część usług świadczonych przez Panią nie dotyczy jednak usług związanych z projektowaniem, rozwojem, czy też doradztwem w zakresie oprogramowania. W pozostałym zakresie świadczy Pani usługi analityczne, consultingowe i testerskie oraz tworzenia dokumentacji projektowej. Usługi Nieprogramistyczne dotyczą zbierania i analizy wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem oferowanych przez Spółkę rozwiązań wspomagających łańcuch dostaw, analizy wykonalności w systemie opisanego procesu oraz konfiguracji gotowego oprogramowania polegającej, np. na dodawaniu nowych elementów do modelu danych, tworzeniu nowych zasobów lub dostosowywaniu obecnych oraz tworzeniu automacji wewnątrz systemu (w pełni za pomocą wykorzystywania gotowych opcji w systemie, bez zmian w kodzie źródłowym oprogramowania), a które to usługi są skategoryzowane w PKWiU pod numerem 62.01.11.0 i w żadnym stopniu nie dotyczą one rozbudowy i implementacji oprogramowania – PKWiU ex 62.02). Do tego wykonuje Pani usługi dotyczące usług wsparcia wiedzą (szkolenie użytkowników biznesowych z funkcjonalności systemu, przeprowadzanie demonstracji działania wykonanej konfiguracji), ogólnym testowaniu manualnym oraz naprawianiu błędów w konfiguracji, omawianiu wymagań biznesowych i dokonywanych wdrożeń, jak również tworzeniu dokumentacji w postaci projektu konfiguracji, dokumentacji gotowej konfiguracji oraz scenariuszy testowych, które to usługi skategoryzowane są w PKWiU pod numerem 62.02.30.0 i w żadnym stopniu nie dotyczą one rozbudowy i implementacji oprogramowania – PKWiU ex 62.02). Wymienione we wniosku czynności są elementami kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta, które obejmuje całość opisanych czynności, a głównym celem umowy jest zbieranie i analiza wymagań biznesowych, sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.11.0. Obejmują one wyłącznie Usługi Nieprogramistyczne i nie obejmuje usług polegających na programowaniu.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani, że wymienione we wniosku czynności są elementami kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta, które obejmuje całość opisanych we wniosku usług. Głównym celem umowy jest zbieranie i analiza wymagań biznesowych sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.11.0. Umowa ze spółką określa jedną stawkę wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług. Prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności. Złożyła Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani przychód nie przekroczy/nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy Pani wniosek, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy, tj. 2 000 000 euro.

Pani usługi polegają na:

1.zbieraniu i analizie wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem oferowanych przez Spółkę rozwiązań wspomagających łańcuch dostaw polega na spotkaniach z Klientem i rozmowach na temat jego potrzeb biznesowych, a następnie sporządzenia dokumentu analitycznego lub spisania wymagań w formie ustalonej z klientem. Chodzi o rozwiązania automatyzujące pomagające kontrahentom zarządzanie dostawami i mają one formę diagramów i spisanych historyjek użytkownika;

2.analizie wykonalności w systemie opisanego procesu oznacza porównanie narzędzi automatyzujących oferowanych przez Pani kontrahenta z wymaganiami i potrzebami klienta i stwierdzeniu, czy jest pole do współpracy. Procesy dotyczą nie funkcji oprogramowania a procesów biznesowych i logistycznych u klientów;

3.konfiguracji gotowego oprogramowania polegające na analizie informacji uzyskiwanych od zainteresowanych osób i dokonywaniu parametryzacji workflow w ramach dostępnego już – gotowego – oprogramowania; może polegać na dodawaniu nowych elementów do modelu danych, tworzeniu nowych zasobów i dostosowywania obecnych, czy tworzenia automacji wewnątrz systemu;

4.usługach wsparcia wiedzą polegające na tworzeniu dokumentacji projektowej i przekazywaniu jej pozostałym członkom zespołu;

5.ogólnym testowaniu manualnym polegającym na weryfikowaniu poszczególnych elementów procesu (workflow) i prawidłowości ich działania, zgodnie z wymaganiami i diagramami na podstawie przygotowanych wcześniej scenariuszy testowych; testy dotyczą prawidłowości workflow wdrożonego u Klienta i zgodności jego z wymaganiami biznesowymi. Dotyczą one skonfigurowanego u klienta narzędzia.

W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).  

Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem (tworzeniem kodów źródłowych programów komputerowych/gier komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem – nie tylko sam zapis kodu komputerowego (zapis kodu oprogramowania). Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzam, że mimo wskazania, że wykonywane przez Panią czynności w ramach umowy o świadczenie usług, które określa Pani jako nieprogramistyczne - nie są związane z oprogramowaniem, to przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane czynności sklasyfikowane w grupowaniach PKWiU 62.01.11.0 oraz 62.02.30.0 (stanowiące jak wynika z opisu sprawy - kompleksowe świadczenie) są związane z oprogramowaniem.

Z uwagi na fakt, że wykonywane przez Panią usługi sklasyfikowane w grupowaniach PKWiU 62.01.11.0 oraz 62.02.30.0 są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz kontrahenta oraz, że są związane z oprogramowaniem, należy przyjąć, że uzyskiwane przychody z opisanych we wniosku usług objęte są 12% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy, a nie – jak wynika z Pani stanowiska – stawką 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU, które stanowi podstawę rozstrzygnięcia i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Interpretacja indywidualna wywoła skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mającej zastosowanie w odniesieniu do świadczonych przez Panią usług w ramach wskazanych kodów PKWiU i przedstawionego opisu usług, gdyż jest to przedmiotem Pani zapytania. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy nieobjęte pytaniem nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00