Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.292.2023.4.PP

Ustalenie czy Wnioskodawca będzie uprawniony przy wypłacie Dywidendy do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do Wspólnika Polskiego i niepobierania podatku u źródła z uwagi na transparentność podatkową SCSp w Luksemburgu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 maja 2023 roku wpłynął Państwa wniosek z 19 maja 2023 roku o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy Wnioskodawca będzie uprawniony przy wypłacie Dywidendy do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do Wspólnika Polskiego i niepobierania podatku u źródła z uwagi na transparentność podatkową SCSp w Luksemburgu.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 sierpnia 2023 r. (data wpływu 9 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca („Wnioskodawca”, „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy. Spółka jest również czynnym podatnikiem VAT.

Wspólnikiem Spółki posiadającym co najmniej 10% udziałów w Spółce będzie spółka utworzona zgodnie z przepisami Wielkiego Księstwa Luksemburga tj. Societe en Commandite Speciale („SCSp”). Zgodnie z przepisami Wielkiego Księstwa Luksemburga, jedną z cech charakterystycznych tej formy prawnej jest konieczność posiadania co najmniej jednego wspólnika ponoszącego nieograniczoną odpowiedzialność za jej zobowiązania (ang. general partner), oraz co najmniej jednego wspólnika, którego odpowiedzialność za zobowiązania spółki została ograniczona kwotowo (ang. limited partner).

Dodatkowo, SCSp nie posiada osobowości prawnej odrębnej od jej wspólników, jak również nie ma osobowości prawnopodatkowej na gruncie luksemburskich przepisów o podatkach dochodowych. Przychody (dochody) SCSp podlegają opodatkowywaniu na poziomie jej wspólników, co oznacza, że jest ona uznawana w Luksemburgu za podmiot transparentny podatkowo. SCSp nie będzie prowadziła operacyjnej działalności gospodarczej w Luksemburgu. Zakres działalności SCSp będzie ograniczony do czynności holdingowych / zarządczych w zakresie posiadanych udziałów w innych podmiotach.

Wspólnikami SCSp będą osoby fizyczne rezydenci podatkowi następujących krajów: Polski („Wspólnicy PL”), Niemiec („Wspólnicy DE”), Francji („Wspólnicy FR”), Hiszpanii („Wspólnicy ESP”), Japonii („Wspólnicy JP”), Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej („Wspólnicy US”), Malezji („Wspólnicy Malezja”), Niderlandów („Wspólnicy Holandia”), Filipin („Wspólnicy Filipiny”) oraz Wielkiej Brytanii („Wspólnicy WB”).

Dodatkowo, wspólnikiem SCSp będzie polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiadająca nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce („Wspólnik Polski”). Wszyscy wyżej wymienieni wspólnicy będą dalej zwani „Wspólnikami”.

Wspólnicy będą uczestniczyli w zyskach SCSp w uzgodnionych między nimi proporcjach. Wspólnicy nie posiadają zakładu na terytorium Luksemburga w związku z uczestnictwem w SCSp, jak również Wspólnicy inni niż ci będący rezydentami polskimi, nie posiadają i nie będą posiadali zakładu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca, w toku prowadzonej działalności gospodarczej będzie wypłacał dywidendy („Dywidendy”). Dywidendy będą wypłacane przez Wnioskodawcę do SCSp.

Następnie SCSp będzie wypłacała otrzymane środki Wspólnikom w postaci zysku (kwota wypłaconego Wspólnikom zysku nie zawsze będzie równa kwocie Dywidendy otrzymanej przez SCSp). Moment wypłaty Dywidendy przez Wnioskodawcę do SCSp oraz moment wypłaty zysku przez SCSp do Wspólników mogą się różnić (przykładowo wypłata zysku przez SCSp Wspólnikom może nastąpić kilka miesięcy po otrzymaniu Dywidendy przez SCSp).

Podmiotem uprawnionym do Dywidendy będzie SCSp. Beneficjentami rzeczywistymi Dywidendy będą jednak Wspólnicy.

Na moment wypłaty Dywidendy, Wnioskodawca będzie posiadał aktualne certyfikaty rezydencji Wspólników. Wnioskodawca będzie ustalał udział Wspólników w SCSp na podstawie przekazanych mu dokumentów takich jak oświadczenia SCSp, Wspólników lub innych dokumentów, z których podział ten będzie wynikał (np. z odpowiednich dokumentów korporacyjnych SCSp).

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że podmiot zagraniczny podmiotu – spółka luksemburska nie została jeszcze utworzona. Wnioskodawca planuje utworzyć spółkę w Luksemburgu w formie SCSp (zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego we wniosku) w najbliższym czasie. Zgodnie z ustaleniami biznesowymi, Wnioskodawca przewiduje, że Spółka ta będzie prowadziła działalność pod firmą A. i będzie miała siedzibę w Luksemburgu. Jednakże Wnioskodawca nie wyklucza, że z uwagi na okoliczności biznesowe lub wymogi przepisów prawa w Luksemburgu, firma ta będzie brzmiała inaczej.

Pytania

1.Czy wypłacona przez Wnioskodawcę do SCSp Dywidenda z wypracowanego zysku, stanowi dla Wspólników PL bezpośredni przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT?

2.W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do obliczenia i poboru podatku od uzyskanego przez Wspólników PL przychodu (dochodu) - na zasadach określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT w proporcji do posiadanego udziału w zysku Wspólników PL w SCSp?

3.Czy wypłacona przez Wnioskodawcę do SCSp Dywidenda stanowi dla Wspólników DE dochód (przychód) z tytułu dywidendy, który podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami Ustawy o PIT, z uwzględnieniem właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

4.Czy wypłacona przez Wnioskodawcę do SCSp Dywidenda stanowi dla Wspólników FR dochód (przychód) z tytułu dywidendy, który podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami Ustawy o PIT, z uwzględnieniem właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

5.Czy wypłacona przez Wnioskodawcę do SCSp Dywidenda stanowi dla Wspólników ESP dochód (przychód) z tytułu dywidendy, który podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami Ustawy o PIT, z uwzględnieniem właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

6.Czy wypłacona przez Wnioskodawcę do SCSp Dywidenda stanowi dla Wspólników JP dochód (przychód) z tytułu dywidendy, który podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami Ustawy o PIT, z uwzględnieniem właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

7.Czy wypłacona przez Wnioskodawcę do SCSp Dywidenda stanowi dla Wspólników US dochód (przychód) z tytułu dywidendy, który podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami Ustawy o PIT, z uwzględnieniem właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

8.Czy wypłacona przez Wnioskodawcę do SCSp Dywidenda stanowi dla Wspólników Malezja dochód (przychód) z tytułu dywidendy, który podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami Ustawy o PIT, z uwzględnieniem właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

9.Czy wypłacona przez Wnioskodawcę do SCSp Dywidenda stanowi dla Wspólników Holandia dochód (przychód) z tytułu dywidendy, który podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami Ustawy o PIT, z uwzględnieniem właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

10.Czy wypłacona przez Wnioskodawcę do SCSp Dywidenda stanowi dla Wspólników Filipiny dochód (przychód) z tytułu dywidendy, który podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami Ustawy o PIT, z uwzględnieniem właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

11.Czy wypłacona przez Wnioskodawcę do SCSp Dywidenda stanowi dla Wspólników WB dochód (przychód) z tytułu dywidendy, który podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami Ustawy o PIT, z uwzględnieniem właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

12.Czy Wnioskodawca będzie uprawniony przy wypłacie Dywidendy do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do Wspólnika Polskiego i niepobierania podatku u źródła z uwagi na transparentność podatkową SCSp w Luksemburgu?

Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytanie nr 12 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań 1-11 dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 12.

W ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie uprawniony przy wypłacie Dywidendy do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT i niepobierania podatku u źródła z uwagi na transparentność podatkową SCSp w Luksemburgu.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT, osoby prawne, które dokonują wypłat należności m.in. z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT (np. dywidend), są obowiązane jako płatnicy pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednocześnie, zgodnie z tym przepisem, przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT, podatek dochodowy m.in. od dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zgodnie z art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (w tym m.in. dywidendy), jeżeli spełnione są łącznie m.in. następujące warunki:

(i)wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

(ii)uzyskującym dochody (przychody) m.in. z dywidend jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

(iii)spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendę;

(iv)spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o CIT, przychody m.in. z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, wspólnego przedsięwzięcia łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku. Powyższe oznacza, że dochody / przychody spółek niebędących osobami prawnymi, podlegają opodatkowaniu na poziomie jej wspólników.

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1, SCSp jest spółką niebędącą osobą prawną - podmiotem transparentnym podatkowo w Luksemburgu, której przychody / dochody podlegają opodatkowywaniu na poziomie jej wspólników.

W konsekwencji, Dywidendę należy traktować tak, jakby była bezpośrednio wypłacona Wspólnikowi Polskiemu.

W ocenie Wnioskodawcy powyższe przepisy oraz fakt, że SCSp jest podmiotem transparentnym dla celów rozliczania podatku dochodowego w Luksemburgu prowadzą do wniosku, że możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 i następnych Ustawy o CIT, należy rozpatrywać w relacji Wnioskodawca – Wspólnik Polski.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że warunki zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT, może spełnić podmiot, który nie jest bezpośrednim odbiorcą dywidendy (lecz powinien faktycznie rozliczyć dochód / przychód z tytułu jej otrzymania). Oznacza to, że należy przyjąć, że m.in. warunek posiadania co najmniej 10% udziałów (akcji) nieprzerwanie przez co najmniej 2 lata, może zostać spełniony, jeżeli wspólnik SCSp – podmiotu transparentnego dla celów podatku dochodowego - spełnia te warunki w odniesieniu do SCSP, a ta względem Wnioskodawcy.

W opisanym zdarzeniu przyszłym, Wspólnik Polski będzie posiadał nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 2 lata ponad 10% prawa do udziału w zysku w SCSp, a SCSP również będzie posiadała nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 2 lata ponad 10% udziałów w Spółce. Wspólnik Polski jest polskim rezydentem podatkowym i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Wobec tego, Wspólnik Polski będzie spełniał warunki zwolnienia przewidziane w art. 22 Ustawy o CIT. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT i niepobrania podatku przy wypłacie Dywidendy, o ile Wspólnik Polski będzie spełniał wszystkie warunki do zastosowania tego zwolnienia.

Na marginesie, Wnioskodawca wskazuje, że analogiczne zasady opodatkowania będą miały zastosowanie kierując się zasadą „look through approach”. Zasada ta została wskazana m.in. w projekcie Objaśnień oraz interpretacji przytoczonych powyżej (w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 3). Dodatkowo, analogiczne stanowisko zostało zastosowane w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2022, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.128.2022.2.AR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1)wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2)uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3)spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4)spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Stosownie do art. 22 ust. 4a cytowanej wyżej ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 4d ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:

1)jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności;

2)w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:

a)własności,

b)innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

Na podstawie art. 22c ustawy o CIT:

1.Przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:

1)sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;

2)głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.

2.Na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.

Na podstawie art. 4a pkt 29 ustawy o CIT:

ilekroć w ustawie jest mowa o rzeczywistym właścicielu - oznacza to podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki:

a)otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,

b)nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,

c)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności są uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez ten podmiot w zakresie otrzymanej należności.

Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT:

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

W myśl art. 26 ust. 2e ustawy o CIT,

jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł:

1)z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;

2)bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 26 ust. 2g ustawy o CIT:

Jeżeli łączna kwota należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 wypłacona podatnikowi w obowiązującym u płatnika roku podatkowym przekracza kwotę, o której mowa w ust. 2e, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami mogą nie pobrać podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zastosować stawkę wynikającą z takiej umowy bądź zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 3 lub art. 22 ust. 4, na podstawie obowiązującej opinii o stosowaniu preferencji, o której mowa w art. 26b.

Natomiast stosownie do treści art. 26 ust. 7a powyższej ustawy:

Przepisu ust. 2e nie stosuje się, jeżeli płatnik złożył oświadczenie, że:

1)posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;

2)po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w ust. 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W myśl art. 26b ust. 1 i 3 ustawy o CIT:

1. Organ podatkowy na wniosek złożony przez podatnika, płatnika lub podmiot dokonujący wypłaty należności za pośrednictwem podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze wydaje opinię o stosowaniu przez płatnika zwolnienia z poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, od wypłacanych na rzecz podatnika należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1, lub stosowaniu stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobraniu podatku zgodnie z taką umową (opinia o stosowaniu preferencji), jeżeli we wniosku zostało wykazane spełnienie warunków określonych w art. 21 ust. 3-9 lub w art. 22 ust. 4-6 albo warunków zastosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

3. Odmawia się wydania opinii o stosowaniu preferencji w przypadku:

1) niespełnienia przez podatnika warunków określonych w art. 21 ust. 3-9 lub art. 22 ust. 4-6 albo warunków zastosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania;

2) istnienia uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem rzeczywistym dołączonej do wniosku dokumentacji lub oświadczenia podatnika, że jest rzeczywistym właścicielem należności;

3) istnienia uzasadnionego przypuszczenia wydania decyzji z zastosowaniem art. 119a Ordynacji podatkowej, środków ograniczających umowne korzyści lub art. 22c, przy czym w przypadku uzasadnionego przypuszczenia wydania decyzji z zastosowaniem art. 119a Ordynacji podatkowej lub środków ograniczających umowne korzyści przepis art. 14b § 5c tej ustawy stosuje się odpowiednio;

4) istnienia uzasadnionego przypuszczenia, że podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 2, nie prowadzi rzeczywistej działalności gospodarczej w kraju siedziby tego podatnika dla celów podatkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wspólnikiem Spółki posiadającym co najmniej 10% udziałów w Spółce będzie spółka utworzona zgodnie z przepisami Wielkiego Księstwa Luksemburga tj. Societe en Commandite Speciale („SCSp”). SCSp nie posiada osobowości prawnej odrębnej od jej wspólników, jak również nie ma osobowości prawnopodatkowej na gruncie luksemburskich przepisów o podatkach dochodowych. Przychody (dochody) SCSp podlegają opodatkowywaniu na poziomie jej wspólników, co oznacza, że będzie ona uznawana w Luksemburgu za podmiot transparentny podatkowo. Wspólnikami SCSp będą osoby fizyczne rezydenci podatkowi następujących krajów: Polski („Wspólnicy PL”), Niemiec („Wspólnicy DE”), Francji („Wspólnicy FR”), Hiszpanii („Wspólnicy ESP”), Japonii („Wspólnicy JP”), Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej („Wspólnicy US”), Malezji („Wspólnicy Malezja”), Niderlandów („Wspólnicy Holandia”), Filipin („Wspólnicy Filipiny”) oraz Wielkiej Brytanii („Wspólnicy WB”). Ponadto, polskim wspólnikiem SCSp będzie polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiadająca nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce („Wspólnik Polski”) oraz nie posiadająca zakładu na terytorium Luksemburga.

Wnioskodawca będzie wypłacał dywidendy. Dywidendy będą wypłacane przez Wnioskodawcę do SCSp. Następnie SCSp będzie wypłacała otrzymane środki Wspólnikom w postaci zysku. Podmiotem uprawnionym do Dywidendy będzie SCSp. Beneficjentami rzeczywistymi Dywidendy będą jednak Wspólnicy. Na moment wypłaty Dywidendy, Wnioskodawca będzie posiadał aktualne certyfikaty rezydencji Wspólników.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnośnie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczą ustalenia czy będzie on uprawniony przy wypłacie Dywidendy do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do Wspólnika Polskiego i niepobierania podatku u źródła z uwagi na transparentność podatkową SCSp w Luksemburgu.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powyższe przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedstawionej sytuacji Wspólnik Polski nie będzie spełniał jednego z literalnie określonych warunków zwolnienia z opodatkowania dywidendy, określonego w art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym spółka uzyskująca dochód (przychód) z dywidendy powinna posiadać bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendę.

W opisanym we wniosku przypadku Wspólnik Polski posiadać będzie jedynie pośredni udział we Wnioskodawcy jako polskiej spółce z o.o. wypłacającej dywidendę, poprzez luksemburską spółkę (SCSp). Ewentualna ocena spełnienia warunków zwolnienia na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy CIT, powinna dot. spółki otrzymującej dywidendę, posiadającej bezpośrednio udziały w polskiej spółce wypłacającej dywidendę.

Stwierdzić zatem należy, że Wspólnik Polski, który uzyska faktycznie dochód z wypłaconej dywidendy (a więc będzie rzeczywistym właścicielem dywidendy), nie będzie bezpośrednim udziałowcem Wnioskodawcy. Zatem nie zostanie spełniony jeden z warunków, który jest konieczny do zwolnienia przychodu z tytułu wypłaty dywidendy.

Fakt, że Wspólnik Polski będzie wspólnikiem w spółce uznawanej w Luksemburgu za podmiot transparentny podatkowo, nie oznacza, że warunek z art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy o CIT jest spełniony. W przepisie tym jednoznacznie wskazano na warunek bezpośredniego posiadania udziałów w kapitale spółki wypłacającej dywidendę.

Powyższe stanowisko Organu, potwierdza także projekt objaśnień podatkowych dotyczących zasad poboru podatku u źródła z 19 czerwca 2019 roku, w którym wskazano, że: „zasadne jest uznać, że podmioty pośredniczące, a więc te, które co do zasady nie spełniają definicji rzeczywistego właściciela, nie powinny korzystać z uprawnień przyznawanych przez poszczególne UPO. Niemniej jednak z przewidzianych w UPO i prawie Unii Europejskiej (tzn. Dyrektywy PS i IR) mogą korzystać inwestorzy (udziałowcy) z kraju objętego tymi postanowieniami, jeżeli są oni podatnikami w stosunku do otrzymanej należności i spełniają inne warunki przewidziane dla tych uprawnień (np. w określonych sytuacjach posiadają status rzeczywistego właściciela). Rozwiązanie to odpowiada koncepcji znanej pod nazwą „look through approach”.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy, iż będzie on uprawniony przy wypłacie Dywidendy do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT w stosunku do Wspólnika Polskiego i niepobierania podatku u źródła z uwagi na transparentność podatkową SCSp w Luksemburgu, należy uznać za nieprawidłowe, ponieważ rzeczywisty właściciel, czyli Wspólnik Polski nie będzie bezpośrednim udziałowcem Wnioskodawcy, a zatem nie spełnia warunku koniecznego do zwolnienia przychodu z tytułu wypłaty dywidendy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Fakt, że organ upoważniony wydawał odmienne interpretacje na podstawie podobnych czy analogicznie sformułowanych wniosków jest niewątpliwie niepożądany z punktu widzenia zasady zaufania do organów, o której mowa w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej. Niemniej jednak, trudno wymagać, aby tutejszy organ, stosując przepisy Ordynacji podatkowej, powielał błędne stanowisko, tym bardziej, gdy uznał okoliczność istnienia przeszkód dla wydania tożsamej interpretacji na podstawie złożonego przez Wnioskodawcę wniosku. Odmienne zatem rozstrzygnięcia, dokonane nawet w analogicznych zagadnieniach, nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy Wnioskodawcy, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa. Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej przysługuje prawo zmiany z urzędu wydanej interpretacji, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00