Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.384.2023.1.BS

Czy świadczone przez Spółkę Transakcje z franczyzobiorcami w ramach zawieranych umów handlowych, mieszczą się w definicji z art. 11a ust. 1 punkt 4) ustawy o CIT, ze szczególnym uwzględnieniem treści art. 11a ust. 2 pkt 3), tj. zostaną spełnione przesłanki definicji podmiotów powiązanych do których odwołuje się art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

- czy świadczone przez Spółkę Transakcje z franczyzobiorcami w ramach zawieranych umów handlowych, mieszczą się w definicji z art. 11a ust. 1 punkt 4) ustawy o CIT, ze szczególnym uwzględnieniem treści art. 11a ust. 2 pkt 3), tj. zostaną spełnione przesłanki definicji podmiotów powiązanych do których odwołuje się art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT;

- czy świadczone przez Spółkę Transakcje na rzecz Podmiotów powiązanych (franczyzobiorców) stanowią transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT, a tym samym czy w przypadku w którym wartość przychodów Spółki z tytułu Transakcji świadczonej na rzecz Podmiotu powiązanego będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy CIT, prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku ze zmianą przepisów Ustawy CIT Spółka zamierza skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (dalej: „Ryczałt” lub „Estoński CIT”).

Aktualnie Spółka nie złożyła zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. ZAW-RD.

Spółka prowadzi aktywną działalność gospodarczą.

Na 31 grudnia 2022 r. Spółka zatrudniała 13 pracowników.

Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług (…) oraz świadczy usługi franczyzowe i krótkoterminowego zakwaterowania.

W 2022 r. spółka prowadziła usługi (…), tj.:

1.…;

2.…;

3.…;

4.…;

5.….

Powyższe placówki są wynajmowane od firmy zewnętrznej i zostały przystosowane przez Spółkę i wyposażone w niezbędne urządzenia ….

Spółka osiąga także dochody z wynajmu i pod wynajmu nieruchomości na których prowadzone są usługi (…) przez podmioty zewnętrze, z którymi Spółka podpisuje umowy franczyzowe.

Usługi franczyzowe dla podmiotów, które zawarły umowę najmu posiadanych lub dzierżawionych przez Spółkę placówek (franczyza własna) są wykonywane w większości przez byłych pracowników lub zleceniobiorców, którzy założyli działalność gospodarczą, np. w formie spółki jawnej i prowadzą ją w zakresie świadczenia usług (…) w wyposażonych i przygotowanych przez Spółkę placówkach handlowych.

Wyliczenie franczyzy uzależnione jest od przychodów osiągniętych przez franczyzobiorcę, m.in. od określonej w umowie kwoty gwarantowanej obejmującej podstawowe koszty prowadzenia działalności przez franczyzobiorcę oraz wartość zakupionych gratisów i towarów (…), które wyliczane są ryczałtowo jako ilość (…) w miesiącu, określonej kwoty za prezent lub według faktycznie poniesionych kosztów. Dodatkowo Franczyzobiorcy stosują sprzedaż premiową opracowaną przez franczyzodawcę w ramach której do usługi (…) klient otrzymuje wybrany przez siebie prezent. Prezenty są kupowane przez Spółkę i sprzedawane według zamówienia placówkom handlowym. Franczyzobiorca ma prawo dokonywać zakupu gratisów, także w innych firmach jednak muszą one spełniać wymogi i rodzaj oferowanych przez Spółkę towarów.

W związku z zaopatrywaniem firm franczyzowych w gratisy, Spółka zajmuje się w niewielkim zakresie handlem towarowym. Organizuje także ogólnopolskie lub regionalne akcje reklamowe, za które w różnym stopniu są obciążane placówki współpracujące.

Należy podkreślić, że dodatkowo Franczyzobiorcy uiszczają do Spółki czynsz dzierżawny, i mają możliwość zakupu chemii gospodarczej, uczestniczenia w programie X za uzgodnioną opłatą oraz przystąpienia do świadczenia usług pośrednictwa ubezpieczeniowego, tj. zawiązania współpracy z powiązaną osobowo spółką (…) Sp. z o.o.

Spółka nie ogranicza możliwości prowadzenia innej działalności franczyzobiorcom jednak powinna ona być wykonywana w taki sposób, aby nie naruszać wizerunku stworzonego przez franczyzodawcę.

Spółka zawiera także umowy franczyzowe z placówkami, które działają na rynku samodzielnie, tj. na placówkach nie będących własnością Spółki lub są dzierżawione przez franczyzobiorcę. Wówczas opłata franczyzowa uzależniona jest od (…).

„Franczyzobiorca obcy” ma możliwość brania udziału w programie X i pośrednictwie ubezpieczeniowym. Opłaty za franczyzę są ustalane w ramach negocjacji biznesowych pomiędzy stronami na warunkach i cenach ustalonych w ramach swobody umów.

X, to usługa polegająca na możliwości wykonania przeglądu u Franczyzobiorcy usług (…) przez firmy z większą flotą samochodów, z możliwością realizacji w każdej stacji partnerskiej (franczyzie obcej i franczyzie własnej). Samochody firm biorących udział w programie X są wysyłane przez pracowników biura Spółki na umówioną wcześniej placówkę mającą zawartą umowę franczyzową lub tzw. partnerską. Za obsługę tej czynności Spółka pobiera opłaty w uzgodnionych przez strony kwotach.

Obecnie Spółka posiada franczyzobiorców na tzw. franczyzie własnej oraz franczyzobiorców na tzw. franczyzie samodzielnej – obcej.

Spółka dokonała obliczeń finansowych w celu ustalenia wartości dodanej w myśl art. 28j ust. 1 pkt 2 podpunkt g ustawy o CIT, przez spółkę wytwarzana jest tzw. wartość dodana ustalona na podstawie modelu EVA:

EPt = NOPATt – ICbeg * WACC

gdzie:

t – okres pomiaru,

EPt – zysk ekonomiczny na okres t,

NOPATt – zysk operacyjny netto po opodatkowaniu za okres t,

IC1beg – zainwestowany kapitał (Invested Capital) na początku okresu t,

WACCt – średni ważony koszt kapitału w okresie t

lub tożsame EVA = OP*(1-t)-KD-KE

gdzie:

EVA – oznacza ekonomiczną wartość dodaną w danym okresie,

OP – oznacza zysk z działalności operacyjnej w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA,

t – oznacza efektywną stopę podatkową w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA,

KD – oznacza wartość kosztu kapitału obcego poniesiony w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA,

KE – oznacza wartość kosztu kapitału własnego poniesiony w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA.

W przypadku omawianej spółki, wartość EVA występuje.

Obecnie Spółka posiada kilkunastu franczyzobiorców na tzw. franczyzie własnej oraz kilkudziesięciu franczyzobiorców na tzw. franczyzie samodzielnej – obcej.

Powyższej wskazane obliczenia wykazały, że spółka osiąga więcej niż 50% przychodów wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a-g Ustawy CIT, natomiast wytwarza wartość dodaną pod względem ekonomicznym w stopniu wyższym niż znikomym, na zasadach wyliczonych przy pomocy współczynnika EVA, o którym była mowa powyżej. Dodatkowo należy nadmienić, że spółka nie jest małym podatnikiem w rozumieniu art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.

Spółka uzyskiwała więcej niż 50% przychodów ze wskazanych w pytaniu działalności (wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a-g Ustawy CIT).

Spółka zatrudnia na podstawie umowy o pracę więcej niż 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym.

Spółka prowadzi działalność której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym miałaby być opodatkowana ryczałtem.

Spółka nie jest przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 Ustawy CIT ani instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim.

Spółka nie posiada zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT bądź decyzję o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT.

Spółka nie jest postawiona w stan upadłości lub likwidacji.

Spółka nie została utworzona:

 a) w wyniku połączenia lub podziału albo

 b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14.

Spółka nie jest podatnikiem, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników.

Wspólnikami Wnioskodawcy są wyłącznie osoby fizyczne, Pan (…) oraz Pani (…), którzy posiadają odpowiednio 74% oraz 19% udziałów w kapitale Wnioskodawcy. Jednocześnie wspólnicy sprawują funkcję członków zarządu. Z uwagi na fakt, że dla ustalenia powiązania podmiotów z Wnioskodawcą, w zakresie ryczałtu od dochodów spółek zastosowanie znajduje przepis art. 11a ust. 1 pkt 4 PDOPrU, w ocenie Wnioskodawcy, dla spełnienia przesłanki wywierania faktycznego wpływu przez osobę fizyczną, zawartej w art. 11a ust. 2 pkt 2 PDOPrU, na potrzeby analizy powiązań między osobami prawnymi konieczne jest, aby konkretna osoba, która wywiera faktyczny wpływ na kluczowe decyzje gospodarcze danej osoby prawnej – wywierała jednocześnie faktyczny wpływ na kluczowe decyzje gospodarcze przynajmniej jednego innego podmiotu. W konsekwencji przez osobę taką Wnioskodawca rozumie członków Zarządu oraz kluczowych pracowników, którzy w opisie stanowiska lub w zakresie kompetencji mają możliwość podjęcia kluczowych decyzji gospodarczych lub możliwość wpływania na podjęcie takich kluczowych decyzji gospodarczych.

Umowy zawarte z podmiotami franczyzowymi Wnioskodawcy, dotyczą szerokiej gamy usług, o których wspomniano powyżej i wykonywania czynności związanych z usługami (…).

Pan (…) bierze udział w negocjacjach handlowych jedynie jako reprezentant spółki. Warunki handlowe ustalane są w głównej mierze przez dział sprzedaży spółki. Od maja 2023 roku Pan (…) nie ma wpływu na warunki nowych kontraktów, w tym ich warunki cenowe. Pani (…) pełni w spółce rolę Członka Zarządu i zgodnie z kodeksem spółek handlowych reprezentuje spółkę na zewnątrz.

Należy podkreślić, że umowa franczyzowa należy w polskim prawie do kategorii tzw. umów nienazwanych. Są to umowy które nie są unormowane w kodeksie cywilnym ani w innych aktach prawa cywilnego. Dopuszczalność jej zawierania wynika z zasady swobody umów przewidzianej w kodeksie cywilnym. Na jej podstawie strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według własnego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. W przypadku franczyzy granice swobody kontraktowania wyznaczane są, między innymi, przez bezwzględnie obowiązujące przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Umiejscowienie umowy franczyzowej pośród umów nienazwanych daje dużą swobodę w kształtowaniu jej treści, dlatego też strony umowy w trakcie negocjacji pomiędzy spółką, a franczyzobiorcą wypracowują model współpracy. Jak należy podkreślić, w spółce (…) nie występuje jeden wzór umowy dotyczący wszystkich podmiotów i tzw. franczyzobiorca ma bardzo duży wpływ na ostateczny kształt umowy. Należy podkreślić, że zawierane umowy nie są umowami dystrybucyjnymi, ponieważ co do zasady ich istotą nie jest dostarczanie towarów w celu ich dalszej odsprzedaży lecz udzielenie franczyzobiorcy uprawnienia do korzystania z pakietu franczyzowego franczyzodawcy. Na taki pakiet składają się między innymi oznaczenia przedsiębiorstwa w postaci znaku towarowego, wiedza i doświadczenie oraz w razie potrzeby wsparcie ze strony franczyzodawcy. Franczyzobiorca, w przeciwieństwie do agenta, działa we własnym imieniu i na własny rachunek. Franczyzobiorca nie dostaje wynagrodzenia za swoje działania w postaci prowizji.

Ewentualne powiązanie podmiotów uczestniczących we wskazanych we wniosku transakcjach świadczeniu usług nie ma wpływu na warunki zawarcia umów o ich świadczenie.

Wynagrodzenie uiszczane przez Podmiot Powiązany za świadczone przez Wnioskodawcę usługi jest ustalane na warunkach rynkowych.

Pytania

 1. Czy świadczone przez Spółkę Transakcje z franczyzobiorcami w ramach zawieranych umów handlowych, mieszczą się w definicji z art. 11a ust. 1 punkt 4) ustawy o CIT, ze szczególnym uwzględnieniem treści art. 11a ust. 2 pkt 3), tj. zostaną spełnione przesłanki definicji podmiotów powiązanych do których odwołuje się art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT?

 2. Czy świadczone przez Spółkę Transakcje na rzecz Podmiotów powiązanych (franczyzobiorców) stanowią transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT, a tym samym czy w przypadku w którym wartość przychodów Spółki z tytułu Transakcji świadczonej na rzecz Podmiotu powiązanego będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego transakcje na rzecz podmiotów powiązanych stanowią transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT, a tym samym w przypadku, w którym wartość przychodów Spółki z tytułu Transakcji świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem.

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2122) wprowadzony został do polskiego systemu podatkowego nowy sposób opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych – stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z dniem 1 stycznia 2022 r. weszła w życie nowelizacja przepisów o Estońskim CIT. Zasady dotyczące opodatkowania w formie Ryczałtu zostały określone w przepisach art. 28c-28t Ustawy CIT.

Zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 1 Ustawy CIT, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z kolei w myśl art. 28j ust. 1 Ustawy CIT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.) opodatkowaniu Ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1. (uchylony);

2. mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

 a) z wierzytelności,

 b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

 c) z części odsetkowej raty leasingowej,

 d) z poręczeń i gwarancji,

 e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

 g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3. podatnik:

 a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

 b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

 4. prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 5. nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 6. nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

 7. złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zatem formę opodatkowania Ryczałtem może wybrać podatnik, który spełnia powyższe warunki określone w Ustawie o CIT.

Zgodnie z Ustawą CIT, opodatkowanie Ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania ryczałtem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. Po zakończeniu okresu czteroletniego podatnik może kontynuować opodatkowanie Ryczałtem, jeśli spełnia warunki ustawowe, w kolejnym okresie czteroletnim.

Mając na uwadze powyższe, podatnik jest obowiązany spełnić wyżej wymienione warunki określone w Ustawie CIT, aby móc skorzystać z Ryczałtu.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy świadczona przez niego usługa jest usługą świadczoną na rzecz Podmiotu powiązanego i czy stanowi usługę w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, a w konsekwencji czy będzie on uprawniony do opodatkowania Ryczałtem w sytuacji, gdy wartość przychodów z tytułu usługi świadczonej na rzecz Podmiotu powiązanego będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym. Ustawodawca ograniczył możliwość opodatkowania Ryczałtem podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej.

Należy wskazać, że dotyczy to transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT podmioty, które uzyskują więcej niż 50% przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma, nie mają prawa do opodatkowania Estońskim CIT.

W Ustawie CIT nie znajduje się definicja wartości dodanej pod względem ekonomicznym. W związku z tym konieczne w tym miejscu jest odniesienie się do encyklopedycznej definicji. Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania – ekonomiczna wartość dodana (EVA - Economical Value Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt. Natomiast na podstawie Wielkiego słownika języka polskiego wkład przedsiębiorcy w wartość wytworzonego produktu lub wykonanej usługi, obliczany jako różnica pomiędzy całkowitym kosztem wytworzenia tego produktu lub usługi a kosztem materiałów i usług zewnętrznych.

W komentarzu do art. 28j Ustawy CIT wskazano również, że przepisy PDOPrU nie zawierają definicji pojęcia „wartości dodanej pod względem ekonomicznym”.

Wydaje się zatem uzasadnione rozumienie tego pojęcia jako Ekonomicznej Wartości Dodanej (EVA), która jest jedną z miar efektywności działania danego przedsiębiorcy i wyliczana jest (dla przedsiębiorców działających poza sektorem finansowym, co w przedmiotowej sprawie jest uzasadnione ze względu na art. 28k ust. 1 PDOPrU) według następującego wzoru:

EVA = OP-T-KD-KE

gdzie:

EVA – oznacza ekonomiczną wartość dodaną wdanym okresie,

OP – oznacza zysk z działalności operacyjnej w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA,

T – oznacza zapłacony podatek dochodowy w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA,

KD – oznacza wartość kosztu kapitału obcego poniesiony w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA,

KE – oznacza wartość kosztu kapitału własnego poniesiony w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA.

Z kolei zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego przez słowo znikomy należy rozumieć «bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia».

W tym miejscu należy wskazać, że w Ustawie CIT funkcjonuje pojęcie usług o niskiej wartości dodanej – na gruncie cen transferowych. W ocenie Wnioskodawcy, może mieć ono także odniesienie do przepisów regulujących opodatkowanie Ryczałtem.

Załącznik nr 6 do Ustawy CIT zawiera wykaz usług o niskiej wartości dodanej. Zgodnie z nim Ustawodawca do usług o niskiej wartości dodanej zalicza następujące kategorie usług:

1. Usługi w zakresie księgowości i audytu,

2. Usługi w zakresie finansów przedsiębiorstwa,

3. Usługi związane z zasobami ludzkimi,

4. Usługi informatyczne,

5. Usługi komunikacji i promocji,

6. Usługi prawne,

7. Usługi w zakresie podatków,

8. Usługi administracyjno-biurowe.

Ponadto zgodnie z Wytycznymi z zakresu cen transferowych dla przedsiębiorstw międzynarodowych i administracji podatkowych – OECD Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations 2022 (dalej: „Wytyczne OECD) usługi o niskiej wartości dodanej to usługi:

1.charakterze pomocniczym (dodatkowym),

2.nie są częścią podstawowej działalności grupy (przykładowo jako działalność przynosząca grupie zysk, czy stanowiąca ekonomicznie istotną aktywność grupy),

3.nie wymagają wykorzystania unikatowych i wartościowych aktywów niematerialnych ani nie prowadzą do wytworzenia takich aktywów,

4.w ramach, których nie zachodzi potrzeba kontroli nad istotnym ryzykiem ze strony dostawcy usługi lub możliwość powstania takiego ryzyka po stronie dostawcy.

Dodatkowo Wytyczne OECD zawierają przykłady usług, które mogą spełniać definicję usług o niskiej wartości dodanej, a mianowicie:

 1. księgowość i audyt (np. prowadzenie ewidencji księgowej, przygotowywanie sprawozdań finansowych, przygotowywanie lub pomoc w audytach operacyjnych i finansowych);

 2. przetwarzanie i zarządzanie należnościami i zobowiązaniami;

 3. działania związane z zasobami ludzkimi (np. zatrudnianie pracowników i rekrutacja; szkolenia i rozwój pracowników; administracja wynagrodzeń; opracowywanie i monitorowanie procedur dotyczących zdrowia pracowników, standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska związanych ze sprawami zatrudnienia);

 4. monitorowanie i zestawianie danych dotyczących zdrowia, bezpieczeństwa środowiskowych i innych norm regulujących działalność przedsiębiorstwa;

 5. usługi informatyczne, jeśli nie są częścią podstawowej działalności grupy (np. instalowanie, utrzymywanie i aktualizacja systemów informatycznych;

 6. wsparcie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz public relations (ale z wyłączeniem konkretnych działań reklamowych lub marketingowych oraz opracowywania podstawowych strategii);

 7. usługi prawne;

 8. czynności dotyczące zobowiązań podatkowych;

 9. usługi o charakterze administracyjnym lub biurowym.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej lipca 2022 r. (winno być: „15 lipca 2022 r.”), Znak: 0111-KDIB2-1.4010.252.

2022.1.AR: przez usługi o niskiej wartości dodanej należy rozumieć usługi o charakterze rutynowym, wspomagające działalność główną usługobiorcy, ogólnie lub łatwo dostępne, które nie przyczyniają się do powstania wartości dodanej dla usługodawcy lub usługobiorcy. Będą to zatem usługi, które charakteryzują się niskim poziomem ryzyka gospodarczego i nie mają istotnego wpływu na pozycję rynkową stron transakcji. W świetle wszystkich przywołanych źródeł w ocenie Spółki można uznać, że o wytworzeniu w ramach transakcji wartości dodanej pod względem ekonomicznym wyższym niż znikoma można mówić, gdy:

- w związku z transakcją powstaje po stronie usługodawcy nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty związane z transakcją;

- transakcja jest związana z podstawową działalnością grupy,

- w ramach transakcji jest wykorzystywane unikatowe aktywo,

- brak transakcji musiałby powodować zmianę strategii gospodarczej w grupie przedsiębiorców.

W ocenie Spółki, powyższe cechy są spełnione w przypadku Transakcji będącej przedmiotem wniosku, a o unikatowości Usług świadczy przede wszystkim fakt, że brak udostępnienia świadczenia Usług Podmiotowi powiązanemu skutkowałby koniecznością zmiany strategii prowadzonej działalności gospodarczej, w tym między innymi relokacji biznesu, a także koniecznością szerokich zmian organizacyjnych.

W odniesieniu natomiast do świadczonych Usług przez Spółkę, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca wskazuje, że usługi te są niezbędne dla prawidłowości funkcjonowania podmiotów korzystających. Brak zlecenia takich Usług oznaczałby konieczność organizacji ich we własnym zakresie po stronie podmiotów powiązanych, co wiązałoby się ze znacznym nakładem organizacyjnym i finansowym. Podmiot powiązany korzystając z usług spółki (…) odnosi wiele korzyści między innymi, oszczędność czasu, która pozwala osobom zarządzającym na skupienie się na kluczowym obszarze swojego biznesu.

A zatem Transakcja na rzecz Podmiotu powiązanego stanowi transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2193) wprowadziła redefinicję podmiotów powiązanych. Zgodnie z nowymi regulacjami rozszerzona została lista podmiotów oraz rodzajów transakcji (zachowań) kwalifikowanych jako podmioty powiązane.

Artykuł 11a pkt 4 ustawy o CIT stanowi, że podmiot powiązany – oznacza:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ: – ten sam inny podmiot lub – małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Linia powiązań zaczyna się od kategorii „znaczący wpływ”, który z kolei determinuje:

 1. powiązania właścicielskie, w tym kapitałowe (bezpośrednie i pośrednie), zarządcze lub kontrolne;

 2. powiązania identyfikowane w wyniku faktycznej zdolności osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;

 3. powiązania rodzinne.

4.

Zgodnie z ust. 2 artykułu 11a ustawy o CIT, przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

 1. posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

 2. faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

 3. pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Zgodnie ze stanowiskiem doktryny faktyczna zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Jest to drugi rodzaj relacji, w wyniku których definiujemy podmioty powiązane w ramach wywierania znaczącego wpływu. Istota tego rodzaju powiązania oparta jest na możliwości wpływania przez osobę fizyczną na kluczowe decyzje gospodarcze podejmowane przez podmiot, pomimo braku formalnego umocowania takiej osoby w organach stanowiących lub kontrolnych. Jeśli zatem osoba fizyczna, która nie jest wspólnikiem/akcjonariuszem (tym samym, nie jest uprawniona do uczestnictwa w zgromadzeniu wspólników) lub nie jest członkiem rady nadzorczej, komisji rewizyjnej wpływa w jakikolwiek sposób na decyzje podejmowane przez zgromadzenie wspólników, radę nadzorczą, komisję rewizyjną lub zarząd, a konsekwencją ich będzie zmiana w działalności podmiotu, wówczas taka osoba fizyczna będzie powiązana z tą spółką lub dwie lub więcej spółek będzie ze sobą powiązane poprzez tę osobę fizyczną.

W uzasadnieniu do PDOPrU podane zostały cztery przykładowe zachowania:

1. wskazywanie przez osobę fizyczną członków organów zarządzających lub nadzorujących u podatnika;

2. podejmowanie decyzji o rezygnacji z części działalności;

3. wprowadzenie na rynek nowego produktu;

4. przejęcie pewnego zakresu działalności od podmiotu powiązanego.

Dodatkowo możemy wskazać następujące obszary wpływu osoby fizycznej:

1. rekomendacja do uczestnictwa w przetargu;

2. wskazanie do przeniesienia części lub całości działalności do innej jurysdykcji podatkowej;

3. rekomendacje do zmiany struktury organizacyjnej lub zarządczej spółki.

Wobec powyższego w ocenie Wnioskodawcy, franczyzobiorca i franczyzodawca (Spółka) nie stanowią w myśl przywołanego przepisu ustawy o CIT, podmiotów powiązanych, spółka wytwarza wartość dodaną w stopniu wyższym niż znikomy zatem spełnia ustawowe przesłanki wejścia na tzw. Estoński CIT.

Zakładając nawet, że franczyzobiorcy i Spółka to podmioty powiązane, należy podkreślić, że wnioskując „a contrario” z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o CIT, skoro Spółka w zakresie transakcji z podmiotem powiązanym osiąga przychody wynoszące 50% i więcej wartości tych przychodów za poprzedni rok podatkowy, ale w zakresie tych transakcji powstała wartość dodana pod względem ekonomicznym, to stan faktyczny niniejszej sprawy nie wyczerpuje dyspozycji z ww. przepisu, wyłączającą możliwość opodatkowania ryczałtem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji

Zgodnie z art. 28c pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a-c, wynosi, z zastrzeżeniem art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g, co najmniej 5%.

W myśl art. 28j ust. 1 pkt. 2 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

 a) z wierzytelności,

 b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

 c) z części odsetkowej raty leasingowej,

 d) z poręczeń i gwarancji,

 e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

 g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Stosownie do art. 11a ust. 1 pkt 4, 5 i 6 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

4) podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład;

5) powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi;

6) transakcji kontrolowanej - oznacza to identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.

Według art. 11a ust. 2 updop:

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 dotyczą kwestii ustalenia, czy świadczone przez Spółkę Transakcje z franczyzobiorcami w ramach zawieranych umów handlowych, mieszczą się w definicji z art. 11a ust. 1 punkt 4) ustawy o CIT, ze szczególnym uwzględnieniem treści art. 11a ust. 2 pkt 3), tj. zostaną spełnione przesłanki definicji podmiotów powiązanych do których odwołuje się art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT

Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że z wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi franczyzowe dla podmiotów, które zawarły umowę najmu posiadanych lub dzierżawionych przez Spółkę placówek (franczyza własna) są wykonywane w większości przez byłych pracowników lub zleceniobiorców, którzy założyli działalność gospodarczą, np. w formie spółki jawnej i prowadzą ją w zakresie świadczenia usług (…) w wyposażonych i przygotowanych przez Spółkę placówkach handlowych. Spółka zawiera także umowy franczyzowe z placówkami, które działają na rynku samodzielnie, tj. na placówkach nie będących własnością Spółki lub są dzierżawione przez franczyzobiorcę. Wówczas opłata franczyzowa uzależniona jest od (…).

Z powyższego wynika, że Spółka (franczyzodawca) i franczyzobiorcy nie są podmiotami powiązanymi, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, są to bowiem byli pracownicy lub zleceniobiorcy, którzy działają samodzielnie na rynku na podstawie konkretnych umów zawartych z Wnioskodawcą.

Zauważyć należy, że w polskim prawie nie istnieją oddzielne normy regulujące kwestie związane z prowadzeniem działalności w ramach franczyzy. Oznacza to, że w odniesieniu do podmiotów działających na podstawie umów franczyzy stosuje się przepisy o charakterze ogólnym (umowa franczyzy zaliczana jest do umów nienazwanych). Bezpośrednią podstawą prawną przy podjęciu działalności gospodarczej w oparciu o umowę franczyzy są przepisy ogólne ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1025 ze zm., dalej: „Kodeks cywilny”), a w szczególności art. 3531 Kodeksu cywilnego, dotyczący swobody zawierania umów.

Możliwość zawarcia umowy franczyzy wywodzi się zatem z przysługującego stronom uprawnienia do swobodnego decydowania o przystąpieniu lub nie do porozumienia, nadania mu odpowiedniej treści oraz wyboru konkretnego kontrahenta.

Franczyza to system marketingu dóbr, usług i technologii, oparty na ścisłej i ciągłej współpracy między prawnie i finansowo odrębnymi przedsiębiorstwami, franczyzodawcą i jego franczyzobiorcami, w ramach której franczyzodawca nadaje swym franczyzobiorcom prawo, a także nakłada obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z koncepcją franczyzodawcy. Prawo to upoważnia i obliguje każdego franczyzobiorcę, w zamian za bezpośrednie lub pośrednie świadczenie finansowe, do wykorzystania nazwy handlowej, znaku towarowego lub znaku usługowego, know-how, metod handlowych i technicznych, systemów proceduralnych i innych praw własności przemysłowej lub intelektualnej, przy zapewnieniu stałej pomocy handlowej i technicznej, w ramach i na czas trwania pisemnej umowy franczyzy, zawartej w tym celu między stronami (Barbara Pokorska „Przedsiębiorca w systemie franczyzowym”, wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2004 str. 12).

Zauważyć należy, że w ramach umowy franczyzy następuje udostępnienie poszczególnych świadczeń na rzecz franczyzobiorcy w ramach jednej „zbiorczej” umowy.

Zatem w sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawcę i franczyzobiorców łączy umowa a nie powiązania o których mowa w art. 11a ustawy o CIT.

Tym samym zgodzić się należy z twierdzeniem Wnioskodawcy, że franczyzobiorca i franczyzodawca (Spółka) nie stanowią podmiotów powiązanych.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie objętym pytaniem Nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Zatem, skoro franczyzobiorca i franczyzodawca (Spółka) nie stanowią podmiotów powiązanych, to art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania w niniejszej sprawie. Tym samym niezasadne stało się dokonywanie oceny, czy świadczone przez Spółkę Transakcje na rzecz Podmiotów powiązanych (franczyzobiorców) stanowią transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o CIT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej, stwierdzić należy, że została ona wydana w sprawie innego podmiotu i nie wiąże onq Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Ponadto nadmienić należy, iż wydając niniejszą interpretację Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, nie odniósł się do tej części opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawcy, która dotyczy przedstawionych przez niego sposobów wyliczeń. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie obejmuje bowiem badania prawidłowości przedstawionych przez Wnioskodawcę wyliczeń rachunkowych, bowiem zasady ich arytmetycznego wyliczenia nie podlegają urzędowej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00