Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.30.2023.2.DS

Sposób opodatkowania przychodu osiąganego na terytorium Polski i Niemiec w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko częściowo nieprawidłowe i częściowo prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

-nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu opodatkowania dochodów osiągniętych w latach 2017-2020,

-prawidłowe w części dotyczącej sposobu opodatkowania przychodów osiągniętych w 2021 roku.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 22 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów/przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce i w Niemczech.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą w następującym zakresie:

43.12.Z Przygotowanie terenu pod budowę,

41.20.Z Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,

42.11.Z Roboty związane z budową dróg i autostrad,

43.31.Z Tynkowanie,

43.33.Z Posadzkarstwo; tapetowanie i oblicowywanie ścian.

43.34.Z Malowanie i szklenie,

43.39.Z Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych,

43.99.Z Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej jest woj. (…) pow. (…), gm. (…), miejsc. (…), ul. (…).

W latach 2017-2021 świadczył Pan, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, usługi zarówno na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i Republiki Federalnej Niemiec.

We wskazanym okresie do celów podatkowych posiadał Pan miejsce zamieszkania w Polsce. Złożył Pan w ustawowym terminie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego:

1.zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym PIT-36L za 2017 rok,

2.zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym PIT-36L za 2018 rok,

3.zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym PIT-36L za 2019 rok,

4.zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym PIT-36L za 2020 rok,

5.zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych PIT-28 za 2021 rok.

W podanych zeznaniach wykazał Pan do opodatkowania odpowiednio dochód (za lata 2017-2020) oraz przychód (za 2021 rok) uzyskane w Rzeczypospolitej Polskiej i w Republice Federalnej Niemiec.

Niemiecki organ podatkowy - Urząd Skarbowy (…) wydał:

1.decyzję kwoty wymiaru podatku od prowadzonej działalności gospodarczej za rok 2017,

2.decyzję odnośnie wymiaru podatku dochodowego, składki solidarnościowej, dopłat z tytułu opóźnienia i odsetek,

3.decyzję - stwierdzenie pozostałego przeniesienia strat do podatku dochodowego na dzień 31 grudnia 2019 roku, kwoty wymiaru podatku od prowadzonej działalności za rok 2019,

4.decyzję odnośnie wymiaru podatku dochodowego, składki solidarnościowej i odsetek

5.decyzję kwoty wymiaru podatku od prowadzonej działalności za rok 2021, odnośnie wymiaru podatku dochodowego i składki solidarnościowej.

Podstawą wydania wymienionych decyzji było ustalenie, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w Republice Federalnej Niemiec poprzez położony tam zakład z uwagi na prowadzenie placu budowy, prac budowlanych/ instalacyjnych dłużej niż 12 miesięcy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

Świadczone przez Pana usługi na terytorium Niemiec były wykonywane przez położony tam zakład w rozumieniu art. 5 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 roku (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) - plac budowy lub prac budowlanych albo instalacyjnych w okresie trwania dłuższym niż dwanaście miesięcy.

Nie uzyskał Pan dochodów/ przychodów z tytułu usług świadczonych na terytorium Niemiec poza położonym w Niemczech zakładem.

W 2021 roku w ramach prowadzonej działalności uzyskał Pan wyłącznie przychody z tytułu robót budowlanych, dla których zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5%.

Pytania

1.Czy dochody uzyskane przez Pana z tytułu świadczonych usług na terytorium Republiki Federalnej Niemiec w latach 2017-2020 zostały prawidłowo wykazane razem z dochodami uzyskanymi w podanym okresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zeznaniach PIT-36L, jednakże należy złożyć korekty zeznań, celem określenia podatku poprzez zastosowanie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy przychody uzyskane przez Pana z tytułu świadczonych usług na terytorium Republiki Federalnej Niemiec w 2021 roku powinny zostać wykazane w PIT-28 razem z przychodami uzyskanymi w podanym okresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan powyższe pytania wskazując, że przedmiotem Pana pytań jest sposób opodatkowania w Polsce dochodów/przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce i w Niemczech.

Z kolei użyte przez Pana stwierdzenia „wykazane razem" i „wykazane w PIT-28 razem" dotyczą dochodów/przychodów uzyskanych łącznie z działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce i w Niemczech.

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem dochody uzyskane z tytułu świadczonych usług na terytorium Republiki Federalnej Niemiec w latach 2017-2020 zostały przez Pana prawidłowo wykazane razem z dochodami uzyskanymi w podanym okresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zeznaniach PIT-36L, jednakże należy złożyć korekty zeznań, celem określenia podatku poprzez zastosowanie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei przychody uzyskane z tytułu świadczonych usług na terytorium Republiki Federalnej Niemiec w 2021 roku nie powinny zostać wykazane w PIT-28 razem z przychodami uzyskanymi w podanym okresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 umowy z 14 maja 2003 roku zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. umowy, jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład, to z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać takiemu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 umowy, określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, w tym w szczególności miejsce zarządu, filię, biuro, fabrykę, warsztat i kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Natomiast ust. 3 tego artykułu stanowi, że plac budowy lub prace budowlane albo instalacyjne stanowią zakład tylko wtedy, jeżeli trwają one dłużej niż dwanaście miesięcy.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Niemiec, może być opodatkowany w Niemczech, pod warunkiem że działalność prowadzona jest poprzez położony na terytorium Niemiec zakład. W takim przypadku dochód, który może być przypisany temu zakładowi, może być opodatkowany w Niemczech. Jednocześnie dochód ten podlega również opodatkowaniu w państwie miejsca zamieszkania osoby uzyskującej dochód, czyli w Polsce. Jednakże, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w art. 24 ust. 2 umowy metodę unikania podwójnego opodatkowania (tzw. metoda wyłączenia z progresją). Stosownie do tej metody, jeżeli podatnik, który jest polskim rezydentem, osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami dwustronnej umowy może być opodatkowany w Niemczech, to Polska będzie zwalniać taki dochód od opodatkowania.

W związku z art. 12 ust. 12 ustawy z 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z dniem 1 stycznia 2009 roku przepisy art. 27 ust. 8-9a ustawy z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się odpowiednio, co oznacza, że do ustalania podstawy opodatkowania należy zastosować właściwą metodę unikania podwójnego opodatkowania przewidzianego przepisami stosownych umów międzynarodowych. Zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Reasumując, dochody uzyskane przez Pana w Niemczech w latach 2017-2020 z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej poprzez położony tam zakład oraz dochody z usług wykonanych w Polsce zostały prawidłowo wykazane w zeznaniach rocznych PIT-36L, jednakże należy skorygować określony w nich podatek poprzez zastosowanie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w 2021 roku płacił Pan określoną stawkę ryczałtu, wynikającą z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zastosowanie metody wyłączenia z progresją nie wpłynie na zmianę stawki ryczałtu, zatem z matematycznego punktu widzenia i konstrukcji zeznania PIT-28 nie należało przychodów z działalności gospodarczej osiągniętych w Niemczech wykazywać razem z przychodami osiągniętymi w Polsce opodatkowanymi ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Stąd powinien Pan złożyć korektę zeznania PIT-28 za 2021 rok, wykazując wyłącznie przychody uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

-nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu opodatkowania dochodów osiągniętych w latach 2017-2020,

-prawidłowe w części dotyczącej sposobu opodatkowania przychodów osiągniętych w 2021 roku.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z uwagi na treść art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w analizowanej sprawie zastosowanie znajdą postanowienia umowy z dnia 14 maja 2003 roku między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. nr 12 poz. 90).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. umowy:

Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Stosownie do art. 5 ust. 1-3 ww. umowy:

(1)W rozumieniu niniejszej umowy określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

(2)Określenie "zakład" obejmuje w szczególności:

a)miejsce zarządu,

b)filię,

c)biuro,

d)fabrykę,

e)warsztat i

f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

(3)Plac budowy lub prace budowlane albo instalacyjne stanowią zakład tylko wtedy, jeżeli trwają one dłużej niż dwanaście miesięcy.

Z powyższych przepisów wynika, że dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Niemiec, może być opodatkowany w Niemczech, pod warunkiem, że działalność prowadzona jest poprzez położony na terytorium Niemiec zakład. W takim przypadku dochód, który może być przypisany temu zakładowi, może być opodatkowany w Niemczech. Jednocześnie dochód ten podlega również opodatkowaniu w państwie miejsca zamieszkania osoby uzyskującej dochód, czyli w Polsce. Jednakże w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania.

W opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że posiadał Pan miejsce zamieszkania w Polsce i w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej w latach 2017-2021 świadczył Pan usługi zarówno na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i Republiki Federalnej Niemiec. Wskazał Pan także, że usługi świadczone przez Pana na terytorium Niemiec były wykonywane przez położony tam zakład.

Skoro zatem doszło do powstania zakładu na terytorium Niemiec, to uzyskane przez Pana dochody, w zakresie w jakim można je przypisać temu zakładowi, podlegają opodatkowaniu w Niemczech. Jednocześnie jako polski rezydent podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, co oznacza, że bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów podlega Pan w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów).

W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu dochodów, które osiągnął Pan na terytorium Niemiec, stosuje się metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 ust. 2 lit. a ww. umowy.

W myśl art. 24 ust. 2 lit. a ww. umowy:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień litery b) taki dochód lub majątek od opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu.

Powyższy przepis znajduje odzwierciedlenie w art. 27 ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z tym przepisem:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych – podatek określa się w następujący sposób:

1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Metoda wyłączenia z progresją o której mowa w art. 27 ust. 8 ww. ustawy oznacza, że do dochodu, który podlega opodatkowaniu w Polsce (tzw. "polskiego dochodu") stosuje się taką stawkę podatku, jaka byłaby zastosowana gdyby dochód zagraniczny (przypadający np. na zagraniczny zakład) nie był zwolniony z opodatkowania. W przypadku opodatkowania dochodów według skali podatkowej (przy progresywnej stawce podatku) ta metoda wywiera realny wpływ na wysokość podatku. Podatnik ustala wówczas bowiem stopę procentową, przez którą będzie mnożył "polskie dochody".

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku):

Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W latach 2017-2018 przepis ten miał następujące brzmienie:

Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 30c ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a dochody te nie są zwolnione od opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub gdy z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Zgodnie z art. 30c ust. 6 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku):

Dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych w sposób określony w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30ca, art. 30da, art. 30e i art. 30f.

Zmiany w treści tego przepisu od 2017 r. dotyczyły wyłącznie artykułów wymienionych w tym przepisie i nie mają znaczenia dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.

Jak wynika z powyższego przepisu, dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych podatkiem liniowym, nie łączy się m.in. z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 ww. ustawy, tj. według skali podatkowej. Cytowany powyżej przepis art. 30c ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie w sytuacji, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta z danym państwem przewiduje metodę proporcjonalnego odliczenia lub Polska nie zawarła umowy z państwem na terytorium którego prowadzona jest działalność. W sytuacji natomiast, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta z danym państwem przewiduje metodę wyłączenia z progresją, dochód podlegający opodatkowaniu za granicą będzie zwolniony od opodatkowania w Polsce, przy czym z uwagi na opodatkowanie w Polsce dochodów 19 % stawką podatku, dochód zagraniczny nie będzie miał jednocześnie wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego w Polsce.

Skoro więc w latach 2017-2020 prowadził Pan w Polsce pozarolniczą działalność gospodarczą z której dochody opodatkowane były na zasadach określonych w art. 30c ustawy (tzw. podatek liniowy), to dochód przypadający na położony na terytorium Niemiec zakład nie miał wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego w Polsce.

Zatem, ze względu na opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym w latach 2017-2020, dochody uzyskane przez Pana za pośrednictwem położonego w Niemczech zakładu nie podlegały wykazaniu w zeznaniach rocznych za te lata. Nie ma Pan także podstaw do zastosowania metody wynikającej z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, Pana stanowisko w części dotyczącej pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1)ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 12 ww. ustawy:

Przepisy art. 27 ust. 8-9a ustawy o podatku dochodowym stosuje się odpowiednio.

Należy zauważyć, że metoda wyłączenia z progresją, o której mowa w cytowanym uprzednio art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, znajduje zastosowanie do wszystkich kategorii przychodów wskazanych w art. 12 ww. ustawy. Kwestię tę należy jednak odróżnić od zagadnienia wpływu tej metody na wysokość stawki podatku mającej zastosowanie do przychodów podlegających opodatkowaniu w Polsce. W przypadku przychodów z działalności gospodarczej opodatkowanej jedną stawką ryczałtu, zastosowanie tej metody unikania podwójnego opodatkowania nie ma wpływu na wysokość stawki zryczałtowanego podatku dochodowego, którą opodatkowane są przychody z działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce.

Jak wskazał Pan w uzupełnieniu wniosku, w 2021 roku w ramach prowadzonej działalności uzyskał Pan wyłącznie przychody z tytułu robót budowlanych, dla których zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5%.

Skoro więc na podstawie przeanalizowanych wcześniej zapisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, przychody uzyskane przez Pana w 2021 roku za pośrednictwem położonego w Niemczech zakładu są w Polsce zwolnione z opodatkowania, to nie podlegają one wykazaniu w zeznaniu rocznym PIT-28 składanym za 2021 rok. Zatem jeżeli zostały przez Pana wykazane, to należy złożyć korektę tego zeznania. W związku z powyższym, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00