Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.605.2023.3.JK2

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Opodatkowanie otrzymanej dotacji na innowacje społeczne.

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 26 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji na innowacje społeczne.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Złożyła Pani wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w sprawie podatku dochodowego od otrzymanej dotacji na innowacje społeczne.

Jest Pani osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej. Bierze Pani udział w programie dla innowatorów społecznych (…), organizowanym przez A. A. jest międzynarodową organizacją świadczącą bezzwrotną pomoc na rzecz innowatorów społecznych.

W ramach projektu rozwija Pani projekt (…), który ma na celu wspieranie kobiet, mam małych dzieci w tworzeniu w miejscowościach (…), które będą miejscem spotkania i rozwoju, a także profilaktyki depresji poporodowej i uzależnień.

Dnia 6 czerwca 2023 r. otrzymała Pani przelew na (…) EUR, po kursie: 1 EUR = (...) PLN. Całkowita kwota dotacji w polskich złotych wyniosła: (…) PLN. Ponieważ zawarta umowa określa warunki, które musiała Pani spełnić, aby dotację otrzymać, uważa Pani, że jest to dotacja, a nie darowizna. Nie podlega więc podatkowi od darowizn. Środki będą częściowo wydatkowane na tworzenie strony internetowej, identyfikację wizualną i wynagrodzenie specjalistów prowadzących szkolenie i ta część podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym zgodnie z aktualną sytuacją zleceniobiorców. Uważa Pani, że pozostała część zostanie przeznaczona na bezpośrednią realizację celów programu. Zgodnie z ustawą o PIT, Art. 21 ust. 1 punkt 46 ta część nie podlega opodatkowaniu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Od 5 lat tworzy Pani (…) jako wolontariuszka, a otrzymana dotacja pozwoli Pani promować ideę (…) w całej Polsce poprzez stworzenie strony internetowej, identyfikacji wizualnej, przeprowadzenie szkoleń online i ich profesjonalny montaż, zaproszenie specjalistów do współpracy.

Dotacja stanowi bezzwrotną pomoc, która została Pani przyznana na podstawie umowy z międzynarodową organizacją A.

Dotacja została Pani przyznana, obywatelce Rzeczypospolitej Polskiej w celu rozwijania innowacji społecznej w postaci (…) na terenie całej Polski.

Bezpośredni cel programu objętego dotacją realizuje Pani jako jedyna liderka projektu tworzenia nowych (…).

Realizuje Pani cele programu bezpośrednio.

(…) to inkubator i akcelerator innowacji prowadzony przez A., którego misją jest wspieranie twórców zmian w celu wzmocnienia ich umiejętności i skalowania ich pomysłu.

Dzięki uczestnictwu w szkoleniach uzyskała Pani wiele nowych umiejętności pomagających Pani obecnie w działaniu, a otrzymane fundusze pozwalają na to, aby w Polsce powstało wiele (…), działających na wzór (…), który jest Pani pomysłem.

Dotychczas stworzyła Pani grupę na (...), w której jest już prawie 60 osób, przeprowadziła Pani w niej szkolenie online i stale wspiera osoby chcące założyć nowe (…) w swojej okolicy. Zleciła Pani stworzenie identyfikacji wizualnej i plakatów a niebawem będzie gotowa strona internetowa (…). Jesienią powstanie co najmniej 6 nowych (…), a kolejne osoby wciąż dołączają, bo idea spotyka się z bardzo ciepłym przyjęciem w wielu kręgach.

Zatem realizuje Pani bezpośrednio cele programu (…), bo nabyła Pani nowe umiejętności, a teraz pracuje Pani nad skalowaniem swojego pomysłu innowacji społecznej.

Warunki otrzymania dotacji określone przez umowę:

  • poświęcenia co najmniej 80% zaplanowanego czasu na program, wykonania wszystkich przydzielonych zadań i wzięcia udziału w sesjach na żywo.
  • przekazywania (…) w wyznaczonym czasie w trakcie trwania programu i po jego zakończeniu przez okres 6 miesięcy – 1 roku informacji na temat bezpośrednich lub pośrednich zmian w prowadzonej działalności gospodarczej.

A. zarejestrowana jest w Niemczech (…).

Pani krajem zamieszkania dla celów podatkowych jest Polska.

Umowę o dofinasowanie dotacji nie zawarła Pani jako osoba prowadząca działalność gospodarczą. Otrzymała Pani dotację jako osoba fizyczna. Zaznaczony punkt zacytowała Pani bezpośrednio z umowy. W całym procesie rozwojowym projektów byliście Państwo zachęcani do założenia jakiejś formy osobowości prawnej, jednak na ten moment zdecydowała Pani tego nie robić. Wszystkie działania prowadzi Pani jako osoba fizyczna.

Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy otrzymana dotacja wiąże się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że zawarta umowa określa jasne warunki jakie powinna spełnić. W związku z tym jest to dotacja, a nie darowizna i jako taka nie podlega obowiązkowi zapłaty podatku dochodowego.

Wszystkie otrzymane środki przeznaczy Pani na działania społeczne w celu tworzenia i wzmacniania swojej innowacji społecznej, zgodnie z celami programu, w którym bierze Pani udział, a który realizuje międzynarodowa organizacja A. Uważa Pani, że nie podlegają one opodatkowaniu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem

Zatem dochody podatnika korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

  • dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Z tego przepisu wynika, że warunkami niezbędnymi do uzyskania ww. zwolnienia jest uzyskanie przez podatnika dochodów od podmiotów wskazanych w tym przepisie, a ponadto cel programu finansowanego z tych środków musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika. Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzam, że w Pani sprawie warunek określony w lit. a tego przepisu, tj. źródła pochodzenia otrzymanych środków, zostanie spełniony.

Dotacja stanowi bezzwrotną pomoc, która została Pani przyznana na podstawie umowy z międzynarodową organizacją A. Dotacja została Pani przyznana, obywatelce Rzeczypospolitej Polskiej w celu rozwijania innowacji społecznej w postaci (…) na terenie całej Polski.

Stąd stwierdzam, że spełnione zostało kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia określonej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym zwracam uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.

Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane, otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że bezpośredni cel programu objętego dotacją realizuje Pani jako jedyna liderka projektu tworzenia nowych (…). Realizuje Pani bezpośrednio cele programu (…).

Zatem, w Pani sprawie została również spełniona przesłanka wynikająca z lit. b art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując – w przypadku otrzymanej dotacji zastosowanie ma art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym dochód otrzymany z tego tytułu będzie podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego. Tym samym dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Pani należało zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji o ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani, prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00