Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.509.2023.3.IK

Uznanie opisanego zespołu składników materialnych i niematerialnych (Działalność Operacyjna) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o VAT i tym samym wyłączenie z opodatkowania VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie uznania opisanego zespołu składników materialnych i niematerialnych (Działalność Operacyjna) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o VAT i tym samym wyłączenia z opodatkowania VAT. Uzupełnili go Państwo pismem z 13 lipca 2023 r. oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 września 2023 r. (data wpływu 13 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

I. sp. z o.o. (dalej: „I” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Jedynym udziałowcem I. posiadającym 100% udziałów jest J. N.

Działalność Wnioskodawcy jest zróżnicowana. W ramach działalności I. prowadzona jest działalność handlowa, w ramach której Wnioskodawca zaopatruje szeroko rozumiany sektor produkcyjny, dla którego dostarcza materiały okołoprodukcyjne, takie jak taśmy klejące, kleje, materiały samoprzylepne, materiały ścierne, artykuły ochrony pracownika (bhp), narzędzia skrawające i inne artykuły niezbędne dla prowadzenia działalności produkcyjnej klientów. I. posiada również dział sprzedaży internetowej, gdzie poprzez sklep internetowy (..) i konta na różnych marketplace (np. …) sprzedaje towary.

Ponadto I. w ramach swojej marki … prowadzi usługi projektowania i wykonania oznaczeń poziomych i pionowych na halach i terenach przemysłowych. Dodatkowo Wnioskodawca projektuje i montuje manipulatory przemysłowe (w ramach marki …).

Dla prowadzenia opisanej wyżej działalności Wnioskodawca poza powierzchnią biurową wykorzystuje również magazyny, które (magazyny) w zdecydowanej większości użytkowane są jednak na podstawie umów najmu zawartych z podmiotami trzecimi. W niewielkim jedynie zakresie funkcjonowanie magazynów oparte jest na wykorzystaniu powierzchni należącej do Wnioskodawcy ((...) m2).

W strukturze organizacyjnej I. wyodrębnione są komórki organizacyjne (działy), które zajmują się prowadzeniem działalności opisanej powyżej, w ramach których w szczególności funkcjonuje zespół pracowników przypisanych funkcjonalnie do realizacji określonych zadań związanych z prowadzeniem działalności.

Opisana powyżej działalność Wnioskodawcy stanowi praktycznie całą działalność gospodarczą I. Obok ww. działalności I. w niewielkim zakresie wynajmuje również część pomieszczeń w należących do I. nieruchomościach, w tym m.in. spółce z o.o. E.

W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza wnieść aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością opisaną wyżej działalność handlową, działalność w ramach marki … oraz działalność marki …, w ramach której projektowane są i montowane manipulatory przemysłowe - (dalej razem jako: „działalność operacyjna"). W I.-ie pozostałyby jedynie:

-grunty i budynki oraz budowle (związane z budową),

-kredyt związany z pozostającą w I. nieruchomością, a także kredyt zaciągnięty przez Wnioskodawcę na zakup oprogramowania … (pożyczka preferencyjna z …) .

Aport zostanie wniesiony do spółki powiązanej z I., tj. do spółki z o.o. E. (dalej „E” lub „Spółka"), w której jedynym udziałowcem, posiadającym 100% udziałów, jest również J. N. E. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Posiada również nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP. Przedmiotem działalności E. jest m.in. produkcja pozostałych wyrobów tekstylnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (13, 99, Z), produkcja papieru i tektury (17, 12, Z), produkcja klejów (20,52, Z), wyrobów z papieru i tektury (17, 29,Z), produkcja płyt, arkuszy, rur i kształtowników z tworzyw sztucznych (22, 21, Z), sprzedaż hurtowa i detaliczna wyrobów. Przedmiotem działalności E. jest zatem m.in. szeroko rozumiana działalność produkcyjna wyrobów do produkcji. Produkty wyprodukowane w E. są m.in. przedmiotem sprzedaży w ramach działalności operacyjnej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

W wyniku planowanego przez I. wniesienia aportu, do E. przeszłaby większość sprzętu biurowego i komputerowego wykorzystywana w działalności operacyjnej I., licencje na programy, konta …, sklep internetowy …, leasingi, licencje programów do obsługi sprzedaży, a także stany magazynowe I., marka … oraz marka … (produkcja i wykonywanie manipulatorów przemysłowych). Do E. przejdą także wszystkie należności i zobowiązania dotyczące działalności operacyjnej I. (z wyjątkiem kredytów, o których mowa wyżej), a także ewidencje i księgi rachunkowe. Do E. przeniesiona zostanie również większość kadry pracowniczej, która w pełni samodzielnie będzie mogła kontynuować prowadzenie działalności operacyjnej wniesionej do E. (w I. pozostanie 1-2 pracowników) Przeniesione zostaną również umowy z klientami.

Poza tym, I. będzie wynajmował E. część nieruchomości na prowadzenie działalności będącej przedmiotem aportu (w tym na prowadzenie biura).

E. i I. są spółkami powiązanymi. E. będzie kontynuował działalność operacyjną wniesioną aportem przez I.. Kontynuując działalność E. będzie bazował na zasobach przejętych od I., w tym na kadrze pracowniczej, sprzęcie biurowym, umowach, licencjach, programach, tj. będzie kontynuował działalność z wykorzystaniem składników majątkowych wykorzystywanych obecnie przez I. w prowadzeniu ww. działalności. Zasoby magazynowe I., które znajdowały się w wynajmowanych powierzchniach magazynowych zostaną przesunięte do magazynów prowadzonych przez E.

E. będzie kontynuował prowadzenie wniesionej działalności również w pomieszczeniach wynajmowanych od I..

E. przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych I.-u.

Celem biznesowym planowanego wniesienia aportu do E. jest przede wszystkim obniżenie kosztów prowadzonej działalności. Po wniesieniu aportu nie będzie potrzeby utrzymywania dwóch magazynów, dwóch ekip magazynierów. Towary z magazynów I. będą przeniesione do magazynów E., nie będzie potrzeby zawierania umów najmu na dodatkowe magazyny utrzymywane obecnie przez I.. Konsolidacja działalności obu firm w jednym dedykowanym podmiocie (E.) pozwoli wynegocjować lepsze stawki z firmami obsługującymi sprzedaż od strony logistycznej. Połączenie baz danych oraz sił sprzedaży (zarówno kanału tradycyjnego jak też e - commerce) obu firm pozwoli osiągnąć efekt synergii.

Poza tym, wniesienie opisanej wyżej działalności operacyjnej I. do E. pozwoli na ukierunkowanie I. w stronę działalności deweloperskiej (na bazie pozostawionych w I. nieruchomości).

I. będzie nadal wynajmował część powierzchni podmiotom trzecim.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Ad. pytania nr 1a

Składniki materialne i niematerialne, które mają być przedmiotem aportu stanowią praktycznie całą obecną działalność operacyjną I.. W ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy funkcjonują komórki organizacyjne (działy), w ramach których realizowana jest działalność operacyjna. Są to komórki przypisane do realizacji tej działalności, w ramach których działalność gospodarcza prowadzona w I. realizowana jest przez kadrę pracowniczą przypisaną funkcjonalnie do realizacji tej działalności.

W opisanym zdarzeniu przyszłym do E. przekazane zostaną księgi dotyczące przekazywanej działalności, które dają podstawę przyporządkowania przychodów i kosztów dotyczących tej działalności jak i należności i zobowiązań do działalności prowadzonej przy wykorzystaniu składników materialnych i niematerialnych, które mają być przedmiotem planowanego aportu.

Ad. pytania nr 1c

Składniki majątkowe materialne i niematerialne, które mają być przedmiotem aportu stanowią funkcjonalnie całość i służą już obecnie prowadzeniu określonej działalności operacyjnej przez I.. Na dzień wniesienia aportu, zespół wnoszonych składników materialnych i niematerialnych stanowi de facto niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Wyodrębnienie funkcjonalne przekazywanego aportem majątku przejawia się zatem tym, że obecnie składniki te stanowią de facto zespół komórek organizacyjnych w ramach I., osób zatrudnionych w tych komórkach, którym przypisane są określone zadania umożliwiające realizacji celów gospodarczych związanych z prowadzoną przez I. działalnością operacyjną, a także np. programów czy licencji umożliwiających prowadzenie tej działalności. Powiązanie tych elementów zapewnia możliwość kontynuowania działalności operacyjnej po ich wniesieniu aportem do nowej spółki, a co za tym idzie realizację celów gospodarczych przypisanych dla tej działalności.

Ad. pytania nr 2

Zespół składników materialnych i niematerialnych, składający się na działalność operacyjną będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy i dla działania jako niezależny podmiot nie wymaga zaangażowania innych środków materialnych lub niematerialnych, struktur ze strony nabywcy lub podjęcia przez niego dodatkowych działań.

Przekazywane składniki będą umożliwiały już na dzień ich przekazania kontynuowanie działalności operacyjnej wykonywanej przy ich wykorzystaniu. Nie oznacza to, że przyszły nabywca nie podejmie działań usprawniających działanie przekazywanego majątku, ale nie będzie to w żadnym razie warunkiem umożliwiającym prowadzenie - kontynuowanie przejmowanej działalności.

Ad. pytania nr 3

Wyodrębnienie działalności operacyjnej będącej przedmiotem aportu nastąpi w drodze uchwały Zgromadzenia Wspólników.

Ad. pytania nr 4

Przejęcie przez nową spółkę pracowników zatrudnionych w zorganizowanej części przedsiębiorstwa nastąpi w trybie art. 231 ustawy Kodeks pracy. Jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego zawartym we Wniosku, celem biznesowym planowanego wniesienia aportu jest przede wszystkim obniżenie kosztów prowadzonej działalności operacyjnej. Poza tym, wniesienie aportem działalności operacyjnej I. do E. pozwoli na ukierunkowanie I. w stronę działalności deweloperskiej.

Planowane wniesienie aportem działalności operacyjnej I. do E. nie ma na celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy w świetle przedstawionego stanu przyszłego, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, planowany przez Wnioskodawcę aport prowadzonej działalności stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i nie podlega opodatkowaniu VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, przedmiotem aportu, o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego, będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, a w konsekwencji czynność ta będzie wyłączona od opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 6 pkt 1 ww. ustawy, z zakresu opodatkowania wyłączono transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów”, w ujęciu art. 7 ust.1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu) itp.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ww. ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powyższego wynika, że zespół składników majątkowych zostanie zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, o ile zostaną spełnione określone warunki:

- musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

- zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

- składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

-zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie ww. warunki są spełnione w przypadku aportu, o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza zasadniczo, że odrębny pod względem organizacyjnym zespól składników materialnych i niematerialnych powinien mieć swoje miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa. Składniki materialne i niematerialne, które mają być przedmiotem aportu stanowią praktycznie całą obecną działalność operacyjną I.. W ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy funkcjonują komórki organizacyjne (działy), w ramach których realizowana jest działalność operacyjna. Są to komórki przypisane do realizacji tej działalności, w ramach których działalność gospodarcza prowadzona w I. realizowana jest przez kadrę pracowniczą przypisaną funkcjonalnie do realizacji tej działalności.

Pojęcie wyodrębnienia finansowego oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję rachunkową zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a konkretnie do realizowanych przez nią zadań gospodarczych.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza przy tym samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa - znajduje to potwierdzenie m.in. w interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 maja 2022 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.85.2022.1.ŚS. W opisanym zdarzeniu przyszłym do E. przekazane zostaną księgi dotyczące przekazywanej działalności, które dają podstawę przyporządkowania przychodów i kosztów dotyczących tej działalności jak i należności i zobowiązań. Warunek wyodrębnienia finansowego przekazywanych składników majątku będzie zatem również spełniony.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Składniki majątkowe materialne i niematerialne, które mają być przedmiotem aportu stanowią funkcjonalnie całość i służą już obecnie prowadzeniu określonej działalności operacyjnej przez I. Na dzień wniesienia aportu, zespół wnoszonych składników materialnych i niematerialnych stanowi de facto niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Ich przekazanie w ramach aportu do E. pozwoli tej Spółce na kontynuowanie prowadzonej obecnie przez I. działalności.

Tym samym, składniki majątku będące przedmiotem planowanego aportu są również wyodrębnione pod względem funkcjonalnym.

Uwzględniając powyższe, przedmiotem planowanego aportu będzie zespół powiązanych ze sobą składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) majątku Wnioskodawcy, wyodrębnionych pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym w jego działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla uznania, że w opisanym zdarzeniu przyszłym przedmiotem aportu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa nie ma znaczenia, że przedmiotem aportu nie będą wszystkie składniki materialne i niematerialne („jeden do jednego”), przy wykorzystaniu których Wnioskodawca obecnie prowadzi działalność. Przedmiotem aportu nie będą nieruchomości, kredyt związany z nieruchomościami udzielony przez …, część mienia biurowego; do E.-u nie przejdą również wszyscy pracownicy). Nieprzekazanie tych składników pozostaje bez wpływu na możliwość kontynuowania przekazywanej działalności przez E. i realizację określonych celów gospodarczych przez przekazany zespół składników mienia.

Aby ocenić, czy w danej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa istotne jest to, jakie składniki majątku będą przedmiotem zbycia, a także to, czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W tym kontekście warto przywołać wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej również: TSUE).

W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 TSUE wskazał, że: „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że - w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady - nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Z kolei w wyroku z 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, TSUE uznał, że regulacja art. 19 Dyrektywy 112 może znaleźć zastosowanie także w sytuacji przekazania aktywów przedsiębiorstwa bez prawa własności nieruchomości, jeżeli działalność gospodarcza nie wymaga użytkowania konkretnych pomieszczeń lub pomieszczeń wyposażonych w stałe instalacje konieczne do jej prowadzenia. Oznacza to, zdaniem TSUE, że wspomniany przepis obejmuje również sytuacje, w których lokal zostanie udostępniony nabywcy w drodze dzierżawy lub nabywca dysponuje odpowiednią nieruchomością, do której może przenieść całość przejętych aktywów i gdzie może kontynuować działalność gospodarczą.

Jak wynika z orzeczeń TSUE dla wyłączenia od opodatkowania zbycia przedsiębiorstwa lub jego części istotne jest, czy przekazywane mienie może stanowić potencjalnie samodzielnie działające przedsiębiorstwo, a także to czy nabywca całości lub części majątku podatnika ma zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części. Z orzeczeń tych wynika także konkluzja, iż o zorganizowanej części przedsiębiorstwa czy też przedsiębiorstwa nie można mówić w kontekście ich wnoszenia jako „jeden do jednego” tj. konieczności wniesienia całości istniejącego wcześniej majątku stanowiącego np. przedsiębiorstwo.

Sytuacja taka występuje właśnie w opisanym zdarzeniu przyszłym. W ramach aportu nie zostaną wprawdzie przekazane wszystkie składki materialne i niematerialne dotyczące obecnie prowadzonej wyodrębnionej działalności, ale składniki majątku przekazywane mogą nadal stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

Wyłączenie z przekazywanych składników majątkowych nieruchomości pozostanie bez wpływu na możliwość prowadzenia przez E. zbywanej przez I. działalności gospodarczej. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że magazyny wykorzystywane przez I. w prowadzonej działalności nie są w większości przypadków własnością I. E. natomiast korzysta z magazynów, w których może również składować towary będące m.in. przedmiotem aportu. Dotyczyć to będzie m.in. pomieszczeń biurowych wykorzystywanych obecnie do prowadzenia wnoszonej aportem działalności (w których kontynuować będą pracę pracownicy, którzy przejdą do E. w ramach dokonywanego aportu).

Działalność realizowana przy wykorzystaniu składników majątku będących przedmiotem aportu nie wymaga wykorzystywania konkretnych pomieszczeń. Mając zatem na uwadze przywołany wyżej wyrok TSUE z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C - 444/10, należy uznać, że w żadnym zatem stopniu wyłączenie z przenoszonych składników majątkowych nieruchomości nie pozbawi planowanej transakcji charakteru zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. E. dysponuje bowiem nieruchomością, w której kontynuować może przejmowaną działalność gospodarczą, a także uzyska prawo do dysponowania częścią nieruchomości I. na podstawie umowy podnajmu. Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 19 stycznia 2023 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.512.2022.1.AKS, w której brak przeniesienia nieruchomości nie stanowił przeszkody do uznania zbycia składników majątku za zbycie przedsiębiorstwa (lub jego zorganizowanej części).

Podobnie pozostawienie w I. 1 - 2 pracowników nie pozbawi transakcji charakteru zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Do E. przejdzie bowiem większość pracowników I., co zapewni E. możliwość bezproblemowego kontynuowania działalności.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: z 11 lipca 2017 r., 0113-KDIPT1-3.4012.218.2017.2.MJ; z 8 grudnia 2020 r., 0112-KDIL3.4012.549.2020.5.EW. W interpretacjach tych oceniono, że nie stanowi przeszkody do uznania zbycia składników majątku za zbycie przedsiębiorstwa (lub jego zorganizowanej części) fakt, że ze zbycia wyłączona zostaje część pracowników, o ile przedsiębiorstwo (lub jego zorganizowana część) nadal może funkcjonować i wypełniać swoje cele gospodarcze. W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym przekazywana część przedsiębiorstwa będzie mogła nadal funkcjonować i wypełniać swoje cele gospodarcze.

W I. pozostanie kredyt inwestycyjny związany ściśle z nieruchomością. Kredyt obrotowy udzielony przez ... finansuje działalność operacyjną i będzie wniesiony aportem wraz z pozostałymi zobowiązaniami do E..

Wnoszone aportem składniki mienia: większość sprzętu biurowego i komputerowego z działalności operacyjnej I., licencje, programy, leasingi programów do obsługi sprzedaży dotyczące tej działalności, konta internetowe, umowy z klientami, zobowiązania, towary, są ściśle związane z realizowaną przez Wnioskodawcę działalnością operacyjną i stanowią już na dzień transakcji niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Pozostawienie niektórych składników mienia i pracowników w I. nie zmienia faktu, że przekazywane składniki są nadal ze sobą funkcjonalnie powiązane w sposób umożliwiający kontynuowanie tej działalności przez E.

Ocena stanowiska

Stanowisko Państwa, że Działalność Dystrybucyjna stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o VAT, a tym samym, będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania VAT jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu) itp.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują terminu „przedsiębiorstwo”. Zatem dla celów określenia zakresu pojęcia „przedsiębiorstwo” należy odwołać się do regulacji zawartej w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1610; dalej jako: „Kodeks cywilny”).

Jak stanowi art. 551 Kodeksu cywilnego:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów  i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5) koncesje, licencje i zezwolenia;

6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8) tajemnice przedsiębiorstwa;

9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego:

Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Należy wszakże zauważyć, że powyższa definicja opisuje przedsiębiorstwo w ujęciu przedmiotowym, jako zespół niematerialnych i materialnych składników stanowiący przedmiot prawa w szerokim znaczeniu. Użyte w art. 551 Kodeksu cywilnego określenie „w szczególności” wskazuje jedynie na przykładowe wyliczenie składników przedsiębiorstwa. Oznacza to, że z jednej strony w jego skład mogą wchodzić inne elementy, niewymienione w tym artykule, a z drugiej, brak któregoś z tych elementów nie pozbawia zespołu rzeczy i praw przymiotu przedsiębiorstwa. O tym, jakie konkretne składniki muszą być przeniesione na nabywcę, aby można było uznać, że nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, decydują okoliczności faktyczne, których nie można określić apriorycznie.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT stanowi, że:

Pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze sprzedażą przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem sprzedaży, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Przy dokonaniu tej analizy pomocne, a czasami nawet niezbędne mogą okazać się orzeczenia TSUE.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że – w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady – nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Lüdenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak już powyżej wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. Przy tym punktem odniesienia jest tutaj rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim, w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Jak Państwo wskazali, w najbliższym czasie zamierzają Państwo wnieść aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością działalność handlową, działalność w ramach marki … oraz działalność marki …, w ramach której projektowane są i montowane manipulatory przemysłowe - (dalej razem jako: „działalność operacyjna"). U Państwa pozostałyby jedynie:

-grunty i budynki oraz budowle (związane z budową),

-kredyt związany z pozostającą u Państwa nieruchomością, a także kredyt zaciągnięty przez Państwa na zakup oprogramowania.

Aport zostanie wniesiony do spółki powiązanej, tj. do spółki z o.o. E., w której jedynym udziałowcem, posiadającym 100% udziałów, jest również J. N. Przedmiotem działalności E.U jest m.in. produkcja pozostałych wyrobów tekstylnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (13, 99, Z), produkcja papieru i tektury (17, 12, Z), produkcja klejów (20,52, Z), wyrobów z papieru i tektury (17, 29,Z), produkcja płyt, arkuszy, rur i kształtowników z tworzyw sztucznych (22, 21, Z), sprzedaż hurtowa i detaliczna wyrobów. Przedmiotem działalności E.-u jest zatem m.in. szeroko rozumiana działalność produkcyjna wyrobów do produkcji. Produkty wyprodukowane w E. są m.in. przedmiotem sprzedaży w ramach działalności operacyjnej prowadzonej przez Państwa.

W wyniku planowanego przez wniesienia aportu, do E.-u przeszłaby większość sprzętu biurowego i komputerowego wykorzystywana w Państwa działalności operacyjnej, licencje na programy, konta allegro, sklep internetowy …, leasingi, licencje programów do obsługi sprzedaży, a także stany magazynowe I., marka … oraz marka … (produkcja i wykonywanie manipulatorów przemysłowych). Do E.-u przejdą także wszystkie należności i zobowiązania dotyczące działalności operacyjnej I. (z wyjątkiem kredytów, o których mowa wyżej), a także ewidencje i księgi rachunkowe. Do E.U przeniesiona zostanie również większość kadry pracowniczej, która w pełni samodzielnie będzie mogła kontynuować prowadzenie działalności operacyjnej wniesionej do E. (u Państwa pozostanie 1-2 pracowników) Przeniesione zostaną również umowy z klientami.

Poza tym, będą Państwo wynajmowali E. część nieruchomości na prowadzenie działalności będącej przedmiotem aportu (w tym na prowadzenie biura).

E. będzie kontynuował działalność operacyjną wniesioną aportem przez Państwa. Kontynuując działalność E. będzie bazował na zasobach przejętych od I., tj. będzie kontynuował działalność z wykorzystaniem składników majątkowych wykorzystywanych obecnie przez I. w prowadzeniu ww. działalności. E. będzie kontynuował prowadzenie wniesionej działalności również w pomieszczeniach wynajmowanych od Państwa.

Składniki materialne i niematerialne, które mają być przedmiotem aportu stanowią praktycznie całą obecną Państwa działalność operacyjną. W ramach Państwa struktury organizacyjnej funkcjonują komórki organizacyjne (działy), w ramach których realizowana jest działalność operacyjna. Są to komórki przypisane do realizacji tej działalności, w ramach których działalność gospodarcza prowadzona przez Państwa realizowana jest przez kadrę pracowniczą przypisaną funkcjonalnie do realizacji tej działalności.

W opisanym zdarzeniu przyszłym do E. przekazane zostaną księgi dotyczące przekazywanej działalności, które dają podstawę przyporządkowania przychodów i kosztów dotyczących tej działalności jak i należności i zobowiązań do działalności prowadzonej przy wykorzystaniu składników materialnych i niematerialnych, które mają być przedmiotem planowanego aportu.

Składniki majątkowe materialne i niematerialne, które mają być przedmiotem aportu stanowią funkcjonalnie całość i służą już obecnie prowadzeniu określonej działalności operacyjnej przez Państwa. Na dzień wniesienia aportu, zespół wnoszonych składników materialnych i niematerialnych stanowi de facto niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Wyodrębnienie funkcjonalne przekazywanego aportem majątku przejawia się zatem tym, że obecnie składniki te stanowią de facto zespół komórek organizacyjnych w ramach Państwa Spółki, osób zatrudnionych w tych komórkach, którym przypisane są określone zadania umożliwiające realizacji celów gospodarczych związanych z prowadzoną przez Państwa działalnością operacyjną, a także np. programów czy licencji umożliwiających prowadzenie tej działalności. Powiązanie tych elementów zapewnia możliwość kontynuowania działalności operacyjnej po ich wniesieniu aportem do nowej spółki, a co za tym idzie realizację celów gospodarczych przypisanych dla tej działalności.

Zespół składników materialnych i niematerialnych, składający się na działalność operacyjną będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy i dla działania jako niezależny podmiot nie wymaga zaangażowania innych środków materialnych lub niematerialnych, struktur ze strony nabywcy lub podjęcia przez niego dodatkowych działań.

Przekazywane składniki będą umożliwiały już na dzień ich przekazania kontynuowanie działalności operacyjnej wykonywanej przy ich wykorzystaniu.

Zestawiając przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego z przywołanymi przepisami prawa oraz orzecznictwem TSUE, wskazać należy, że składniki majątkowe i niemajątkowe składające się na Działalność Operacyjną stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na Działalność Operacyjną, jest wyodrębniony na płaszczyznach organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej u Państwa. Działalność Operacyjna jest odrębna od pozostałej Państwa działalności.

Zostaną przekazane księgi dotyczące przekazywanej działalności, które dają podstawę przyporządkowania przychodów i kosztów dotyczących tej działalności jak i należności i zobowiązań do działalności prowadzonej przy wykorzystaniu składników materialnych i niematerialnych, które mają być przedmiotem planowanego aportu.

Jednocześnie należy podkreślić, że przenoszony zespół składników materialnych i niematerialnych będzie wystarczający do kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Państwa, bez konieczności angażowania istotnych dodatkowych składników majątku i podejmowania dodatkowych czynności niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że Działalność Operacyjna wnoszona aportem do innej spółki stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, której zbycie na gruncie przepisów podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe Informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciach.

Ponadto tut. Organ Informuje, że interpretacja wywołuje skutki prawnopodatkowa tylko dla Państwa, którzy wystąpili z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej; wydana interpretacja nie wywołuje więc skutków prawnopodatkowych dla innych podmiotów.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00