Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.450.2023.2.JS

Uznanie świadczonych usług za usługi transportu międzynarodowego i prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla tych usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych usług za usługi transportu międzynarodowego i prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT

jest prawidłowe w przypadku, gdy świadczycie Państwo usługę transportu:

  • z terytorium kraju do państwa trzeciego,
  • z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do państwa trzeciego,
  • z terytorium państwa członkowskiego do państwa trzeciego na odcinku drogi przypadającym wyłącznie na terytorium kraju bądź na terytorium dwóch różnych państw członkowskich UE

oraz nieprawidłowe w części:

  • usługi świadczonej z terytorium państwa członkowskiego do państwa trzeciego na odcinku drogi przypadającym wyłącznie na terytorium innego kraju członkowskiego niż terytorium kraju.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania świadczonych usług za usługi transportu międzynarodowego i prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla tych usług. Uzupełnili go Państwo pismami z 25 lipca 2023 r. (wpływ 25 lipca 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – z 29 sierpnia 2023 r. (wpływ 31 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest Spółką z organiczną odpowiedzialnością, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca zajmuje się organizacją transportu (lotniczego/morskiego/kolejowego) w relacji drzwi-lotnisko/port, lotnisko/port-lotnisko/port, drzwi-drzwi.

Usługa świadczona przez Wnioskodawcę polega więc na odbiorze przesyłki od nadawcy i dostarczeniu jej do odbiorcy. Realizacja tej usługi obejmuje transport lądowy (najczęściej bezpośrednio od nadawcy) na lotnisko/do portu/magazynu, następnie rezerwacja miejsca w samolocie lub na statku/w kolei - w zależności od tego czy przesyłka korzysta z transportu lotniczego, morskiego czy kolejowego. Na koniec wreszcie przesyłka jest transportowana z lotniska/portu/stacji, bezpośrednio do odbiorcy. Wnioskodawca nie realizuje żadnej z ww. usług samodzielnie. Wnioskodawca rezerwuje miejsce dla przesyłki bezpośrednio w linii lotniczej lub u armatora morskiego czy kolejowego. Jeżeli chodzi o transport lądowy to Wnioskodawca nie posiada swojego taboru, ale korzysta z podwykonawców.

Wnioskodawca przyjmuje zlecenie na usługę transportu od polskiego podatnika, lub podatnika z kraju Unii Europejskiej, lub spoza Unii będącego eksporterem towarów bądź pośrednikiem występującym w imieniu eksportera. Zlecenie polega na realizacji usługi transportu międzynarodowego rozpoczynającej się na terenie Polski lub innego kraju Unii Europejskiej, a kończącej się poza Unią Europejską. Transport ten jest realizowany za pośrednictwem Wnioskodawcy, przez firmy transportowe, linie lotnicze, armatorów morskich/kolejowych. Wnioskodawca samodzielnie nie realizuje tego transportu, ale pośredniczy w jego realizacji. Wnioskodawca świadczy całość usługi transportu - tj. z terenu UE poza UE, lub też świadczy usługę transportu przypadającą wyłącznie na odcinku stanowiącym jedynie część „drogi”, którą przebył towar. Może to być przykładowo część drogi przypadająca wyłącznie na transport na odcinku krajowym, lub przypadająca wyłącznie na transport na terenie UE.

Wnioskodawca prowadzi również własną agencję celną. W ramach realizowanych usług zgodnie z powyższym często również dokonuje odprawy celnej dla swoich klientów. Posiada wówczas potwierdzenie wywozu towarów poza Unię Europejską dla realizowanych transportów międzynarodowych.

Wnioskodawca jest w stanie ustalić, że towary będące przedmiotem transportu zostały eksportowane poza Unię Europejską.

Wnioskodawca posiada wszystkie lub przynajmniej jeden z niżej wymienionych dokumentów potwierdzających wywóz towaru, będącego przedmiotem transportu, poza granice Unii Europejskiej:

  • list lotniczy w przypadku transportu lotniczego, który potwierdza przelot towaru z lotniska na terytorium Unii Europejskiej do kraju poza Unią Europejską. Korzystając z numeru listu lotniczego można sprawdzić na stronie linii lotniczej kiedy towar wyleciał i dokąd został wyeksportowany;
  • morski lub kolejowy list przewozowy w zależności od rodzaju transportu, który potwierdza realizowany transport poza Unię Europejską;
  • dokument z odprawy celnej (MRN - Movement Reference Number), który przedstawia się w Urzędzie Celno-Skarbowym na lotnisku/w porcie w celu zamknięcia procedury eksportu;
  • potwierdzenie wywozu (IE599) w przypadku jeśli Wnioskodawca sam dokonywał odprawy celnej bezpośrednio dla klienta.

Ponadto na zadane w wezwaniu pytania Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

1.Czy jesteście Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT UE?

Tak, podatnik jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE.

2.Czy podmioty, na rzecz których świadczą Państwo usługi transportu towaru opisane we wniosku, są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570)? (…)

Wnioskodawca w tym miejscu chciałby doprecyzować zadane we wniosku pytanie - mianowicie Wnioskodawca świadczy usługi zarówno na rzecz podatników VAT w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, jak i na rzecz osób niebędących podatnikami, jednak niniejsze pytanie dotyczy wyłącznie usług realizowanych na rzecz podatników VAT w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT.

3.W jakim kraju ww. podmioty posiadają siedzibę działalności gospodarczej?

W tym miejscu Wnioskodawca chciałby doprecyzować, że pytanie zadane we wniosku dotyczy wyłącznie kontrahentów posiadających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce.

Podatnik świadczy opisywane usługi dla podmiotów posiadających siedzibę w różnych krajach (Polsce, UE, oraz poza UE), jednak niniejsze pytanie dotyczy wyłącznie podmiotów posiadających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce.

4.Czy świadczycie Państwo usługi transportu towaru opisane we wniosku na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba działalności gospodarczej ww. podmiotu? Jeżeli tak, to w jakim kraju znajduje się to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podmiotu?

Nie, Wnioskodawca nie świadczy usług transportu towaru opisanych we wniosku na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba działalności gospodarczej ww. podmiotu.

5.W związku z informacją zawartą w opisie sprawy o treści: „Wnioskodawca świadczy całość usługi transportu - tj. z terenu UE poza UE, lub też świadczy usługę transportu przypadającą wyłącznie na odcinku stanowiącym jedynie część "drogi" którą przebył towar. Może to być przykładowo część drogi przypadająca wyłącznie na transport na odcinku krajowym, lub przypadająca wyłącznie na transport na terenie UE” należy wskazać czy w przypadku świadczonej usługi transportu przypadającej wyłącznie na terenie Unii Europejskiej rozpoczęcie i zakończenie transportu ma miejsce na terytorium dwóch różnych państw członkowskich?

Całość transportu obejmuje zawsze kraj na terenie UE (może to być również Polska) w którym rozpoczyna się transport, a miejscem przeznaczenia, czyli miejscem zakończenia transportu nie jest kraj UE, ale jest kraj znajdujący się poza UE. Z tym, że nie zawsze całość usługi transportu jest świadczona przez Wnioskodawcę. W niektórych przypadkach Wnioskodawca świadczy usługę transportu obejmującą wyłącznie część transportu międzynarodowego przypadającą na Polskę, bądź też inny kraj członkowski, bądź odcinek drogi przypadający na dwa kraje członkowskie UE. Przykładem może być sytuacja, w której towar rozpoczyna transport w Polsce a kończy w Stanach Zjednoczonych. Jednak Wnioskodawca realizuje wyłącznie część tej usługi transportu, a mianowicie przewozi towar z Polski na lotnisko w Niemczech, z kolei reszta usługi transportu z lotniska w Niemczech do Stanów Zjednoczonych realizowana jest przez inny podmiot.

6.Czy w przypadku realizacji usługi transportu, który rozpoczyna się na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, a kończy się poza terytorium Unii Europejskiej – trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju tj. Polski?

Tak, trasa w każdym przypadku przebiega na pewnym odcinku przez terytorium RP.

7.Czy w związku ze świadczeniem usług transportu towaru opisanych we wniosku jesteście Państwo w posiadaniu faktury wystawionej przez przewoźnika (spedytora)?

Tak, Podatnik posiada faktury wystawiane przez przewoźnika na usługi, które wykonuje na rzecz swoich klientów (jako pośrednictwo). Świadcząc usługę transportu przypadającą wyłącznie na odcinku stanowiącym jedynie część „drogi”, którą przebył towar – Wnioskodawca posiada fakturę tylko na wskazaną część „drogi”.

Pytanie

Czy opisana usługa stanowi usługę transportu międzynarodowego i powinna być opodatkowana wg stawki 0%?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy realizowane przez Niego usługi transportu, w tym również te które świadczone są na odcinku polskim, stanowią usługi transportu międzynarodowego i w związku z tym powinny być opodatkowane stawką 0%.

Zgodnie z ustawą o VAT art. 83 ust. 3 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się:

1)przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2)przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a)z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b)z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c)z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3)usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Ustawa wymienia również dokumenty, które stanowią dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego. Zgodnie z przepisami są to w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora następujące dokumenty: list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Wymienione wyżej dokumenty, aby uzasadniały stosowanie stawki 0% powinny zawierać co najmniej:

1)imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów;

2)określenie towarów i ich ilości;

3)potwierdzenie wywozu przez właściwy organ celny.

Poza wymienionymi wyżej przepisami ustawy o VAT przypadki zastosowania stawki 0% w podatku VAT określają też przepisy rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. poz. 2495 z późn. zm.). Zgodnie z przepisem § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia stawka 0% znajduje zastosowanie także do usług transportu towarów, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego, jak również do wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego. W tym przypadku warunkiem zastosowania stawki 0% jest posiadanie stosownych dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT (są to dokumenty wymienione już powyżej).

Mając na uwadze ww. regulacje prawne należy zauważyć, że usługi transportu realizowane przez Wnioskodawcę stanowią usługi transportu międzynarodowego, bowiem miejscem nadania towaru jest terytorium kraju (bądź kraju na terenie Unii Europejskiej), a miejscem dostawy jest kraj znajdujący się poza Unia Europejską. Co najważniejsze usługi transportu są uznawane za usługi transportu międzynarodowego niezależnie od tego na jakim odcinku przewoźnik, spedytor czy pośrednik realizował usługę transportu. Nawet jeżeli usługa transportu realizowana była wyłącznie na terenie kraju lub na terenie Unii Europejskiej, ale stanowiła ona element usługi transportu międzynarodowego, w ramach której towar został transportowany spoza UE na teren UE, to w każdym przypadku sposób opodatkowania tej usługi jest taki sam i stawka podatku VAT wynosi 0%.

Przepisy ustawy o VAT jak i rozporządzenia wykonawczego uzależniają możliwość zastosowania stawki 0% od posiadania określonych dokumentów. Dokumentami takimi w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora są - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Wnioskodawca, w każdym przypadku gdy wykonuje usługę transportową, posiada co najmniej jeden z następujących dokumentów, potwierdzających wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej:

  • listy lotnicze, które potwierdzają przelot towaru z lotniska ..... do kraju poza Unią Europejską. Korzystając z numeru listu lotniczego można sprawdzić na stronie linii lotniczej kiedy towar wyleciał i dokąd został wyeksportowany;
  • morski lub kolejowy list przewozowy w zależności od rodzaju transportu, który potwierdza realizowany transport poza Unię Europejską;
  • dokumenty z odprawy celnej (MRN - Movement Reference Number), które pracownik Wnioskodawcy przedstawia w Urzędzie Celno-Skarbowym na lotnisku w celu zamknięcia procedury eksportu;
  • potwierdzenie wywozu (IE599) w przypadku jeśli Wnioskodawca sam dokonywał odprawy celnej bezpośrednio dla klienta.

Jeżeli chodzi o fakturę wystawioną przez przewoźnika to Wnioskodawca posiada fakturę wystawioną przez linię lotniczą, armatora morskiego czy kolejowego, spedycję międzynarodową, firmę organizującą fracht, czy też innego przewoźnika, który organizuje transport na odcinku poza Polską.

Za wykonaną usługę transportu Wnioskodawca wystawia fakturę dla klienta, jak również jest w posiadaniu faktury wystawionej przez swojego podwykonawcę, która to faktura dokumentuje realizację usługi transportu.

W ocenie Wnioskodawcy dysponuje On więc dokumentami potwierdzającymi, w myśl ustawy o VAT, realizację usługi transportu międzynarodowego.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ma prawo do zastosowania stawki VAT 0% w przypadku świadczonych przez Niego usług transportu, niezależnie od tego na jakim odcinku realizuje on transport - czy świadczy on całość usługi transportu spoza UE na teren UE, jak również wtedy, gdy świadczy on usługi transportu wyłącznie na niektórych fragmentach - dla przykładu wyłącznie na terenie UE lub wyłącznie na terenie kraju, w każdym bowiem przypadku świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią element transportu międzynarodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie uznania świadczonych usług za usługi transportu międzynarodowego i prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT jest prawidłowe w przypadku, gdy świadczycie Państwo usługę transportu:

  • z terytorium kraju do państwa trzeciego,
  • z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do państwa trzeciego,
  • z terytorium państwa członkowskiego do państwa trzeciego na odcinku drogi przypadającym wyłącznie na terytorium kraju bądź na terytorium dwóch różnych państw członkowskich UE

oraz nieprawidłowe w części:

  • usługi świadczonej z terytorium państwa członkowskiego do państwa trzeciego na odcinku drogi przypadającym wyłącznie na terytorium innego kraju członkowskiego niż terytorium kraju.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Przy tym, na mocy art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).

W świetle art. 2 pkt 3 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 8 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów – rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

– jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 8 pkt 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Jak stanowi art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a,art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W świetle art. 28b ust. 2 ustawy.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy:

Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

  1. posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;
  2. posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Jak wynika z okoliczności sprawy jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i świadczycie usługi transportu towarów. Usługi transportu towaru realizujecie Państwo na rzecz podatników VAT w rozumieniu art. 28a ustawy, posiadających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce.

Wobec powyższego, w pierwszej kolejności należy wskazać, że w okolicznościach sprawy, miejscem świadczenia przez Państwa usług transportowych na rzecz polskiego podmiotu gospodarczego, jest – stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy – terytorium kraju, bowiem w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 28f ust. 1a ustawy.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Według art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Jak stanowi art. 146ea pkt 1 ustawy:

W roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Na mocyart. 83 ust. 3 ustawy:

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2) przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3) usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy:

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z przytoczonego powyżej przepisu art. 83 ust. 5 ustawy jednoznacznie wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT nie jest nieograniczone. Aby zastosować dla usług transportu międzynarodowego stawkę podatku w wysokości 0% konieczne jest bowiem dopełnienie określonych warunków w zakresie dokumentowania tych usług. Podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, potwierdzające wykonanie i charakter usługi, tj. faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego. Jak wynika z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów stawki podatku 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim.

Jak stanowi § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w 2023 roku (Dz.U. z 2022 r. poz. 2495 ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie”):

Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:

1) usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego;

2) wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego;

3) usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub;

b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

4) usług transportu towarów przewożonych przez osoby podróżujące, takich jak bagaż lub pojazdy samochodowe, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem według stawki w wysokości 0%;

5) usług świadczonych osobom w środkach transportu morskiego, lotniczego i kolejowego, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem według stawki w wysokości 0%;

6) usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze pasażerów w tych portach;

7) usług świadczonych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, jeżeli pośredniczą oni w transakcjach dokonywanych poza terytorium Unii Europejskiej

Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia:

Przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

W myśl § 4 ust. 3 rozporządzenia:

Przez wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich.

Z opisu sprawy wynika, że zajmujecie się Państwo organizacją transportu (lotniczego/morskiego/kolejowego). Usługa świadczona przez Państwa polega na odbiorze przesyłki od nadawcy i dostarczeniu jej do odbiorcy. Realizacja tej usługi obejmuje transport lądowy (najczęściej bezpośrednio od nadawcy) na lotnisko/do portu/magazynu, następnie rezerwacja miejsca w samolocie lub na statku/w kolei - w zależności od tego czy przesyłka korzysta z transportu lotniczego, morskiego czy kolejowego. Na koniec przesyłka jest transportowana z lotniska/portu/stacji, bezpośrednio do odbiorcy. Nie realizujecie Państwo żadnej z ww. usług samodzielnie, ale pośredniczycie w jego realizacji. Przyjmujecie Państwo zlecenie na usługę transportu od polskich podatników w rozumieniu art. 28a ustawy, posiadających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce. Całość transportu obejmuje zawsze kraj na terenie UE (może to być również Polska) w którym rozpoczyna się transport, a miejscem przeznaczenia, czyli miejscem zakończenia transportu nie jest kraj UE, ale jest kraj znajdujący się poza UE. Z tym, że nie zawsze całość usługi transportu jest świadczona przez Państwa. W niektórych przypadkach świadczycie Państwo usługę transportu obejmującą wyłącznie część transportu międzynarodowego przypadającą na Polskę, bądź też inny kraj członkowski, bądź odcinek drogi przypadający na dwa kraje członkowskie UE. Trasa w każdym przypadku przebiega na pewnym odcinku przez terytorium RP. Posiadacie Państwo faktury wystawiane przez przewoźnika na usługi, które wykonujecie na rzecz swoich klientów (jako pośrednictwo). Świadcząc usługę transportu przypadającą wyłącznie na odcinku stanowiącym jedynie część „drogi”, którą przebył towar – posiadacie Państwo fakturę tylko na wskazaną część „drogi”.

Prowadzicie Państwo również własną agencję celną. W ramach realizowanych usług często dokonujecie Państwo odprawy celnej dla swoich klientów. Posiadacie wówczas potwierdzenie wywozu towarów poza Unię Europejską dla realizowanych transportów międzynarodowych. Jesteście Państwo w stanie ustalić, że towary będące przedmiotem transportu zostały eksportowane poza Unię Europejską. Posiadacie Państwo wszystkie lub przynajmniej jeden z niżej wymienionych dokumentów potwierdzających wywóz towaru, będącego przedmiotem transportu, poza granice Unii Europejskiej:

  • list lotniczy w przypadku transportu lotniczego, który potwierdza przelot towaru z lotniska na terytorium Unii Europejskiej do kraju poza unią Europejską. Korzystając z numeru listu lotniczego można sprawdzić na stronie linii lotniczej kiedy towar wyleciał i dokąd został wyeksportowany;
  • morski lub kolejowy list przewozowy w zależności od rodzaju transportu, który potwierdza realizowany transport poza Unię Europejską;
  • dokument z odprawy celnej (MRN - Movement Reference Number), który przedstawia się w Urzędzie Celno-Skarbowym na lotnisku/w porcie w celu zamknięcia procedury eksportu;
  • potwierdzenie wywozu (IE599) w przypadku jeśli Państwo sami dokonujecie odprawy celnej bezpośrednio dla klienta.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w przypadku, gdy świadczycie Państwo na rzecz polskiego podatnika usługę transportu towarów z Polski do państwa trzeciego, czyli przewozicie towary z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, wówczas spełnione są przesłanki, aby uznać wykonaną usługę za transport międzynarodowy, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy świadczycie Państwo usługę transportu towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, gdy trasa ta przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju, to jest spełniona definicja usług transportu międzynarodowego w myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy.

Zatem skoro świadczone przez Państwa na rzecz polskiego podatnika usługi transportu towarów z terytorium kraju lub innego państwa członkowskiego do państwa trzeciego spełniają definicję usług transportu międzynarodowego, to przysługuje Państwu prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem, że posiadacie Państwo dokumenty wymienione w cyt. art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie, w związku ze świadczeniem ww. opisanych usług transportu towarów (uznanych za usługi transportu międzynarodowego), jesteście Państwo w posiadaniu dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, czyli posiadacie list lotniczy w przypadku transportu lotniczego, który potwierdza przelot towaru z lotniska na terytorium Unii Europejskiej do kraju poza unią Europejską; morski lub kolejowy list przewozowy w zależności od rodzaju transportu, który potwierdza realizowany transport poza Unię Europejską; dokument z odprawy celnej (MRN - Movement Reference Number), który przedstawiacie Państwo w Urzędzie Celno-Skarbowym na lotnisku/w porcie w celu zamknięcia procedury eksportu; potwierdzenie wywozu (IE599) w przypadku jeśli Państwo sami dokonujecie odprawy celnej bezpośrednio dla klienta. Ponadto posiadacie Państwo faktury wystawiane przez przewoźnika na usługi, które wykonujecie na rzecz swoich klientów (jako pośrednictwo). Dokumenty te – jak wskazaliście Państwo - potwierdzają wywóz towaru, będącego przedmiotem transportu, poza granice Unii Europejskiej. Zatem macie Państwo prawo do zastosowania do świadczenia usług transportu międzynarodowego stawki podatku w wysokości 0%, wynikającej z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Z kolei odnosząc się do świadczonej przez Państwa usługi transportu przypadającej wyłącznie na odcinku stanowiącym jedynie część drogi, którą przebył towar w pierwszej kolejności wskazać należy, że w sytuacji, gdy transport towarów odbywa się z terytorium UE (może to być również Polska) do kraju znajdującego się poza UE, to świadczona przez Państwa usługa wyłącznie na odcinku drogi przypadającym na terytorium kraju, bądź na terytorium innego kraju członkowskiego, bądź na terytorium dwóch różnych państw członkowskich UE, stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

W odniesieniu do świadczonej przez Państwa usługi transportu towarów w sytuacji, gdy transport wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego to opisana usługa transportu może być opodatkowana obniżoną do wysokości 0% stawką podatku na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Natomiast w sytuacji, gdy świadczony przez Państwa transport towarów rozpoczyna się i kończy odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich wówczas stanowi on wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów w rozumieniu § 4 ust. 3 rozporządzenia. Ponadto w okolicznościach niniejszej sprawy usługa ta stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Zatem świadczona przez Państwa ww. usługa wyłącznie na odcinku drogi przypadającym na terytorium dwóch różnych państw członkowskich UE może być opodatkowana obniżoną do wysokości 0% stawką podatku na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Przy czym możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku jest uzależniona – w myśl § 4 ust. 2 rozporządzenia – od posiadania odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Jak wskazano wyżej posiadacie Państwo dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy potwierdzające, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Zatem w sytuacji, gdy świadczycie Państwo usługę wyłącznie na odcinku drogi przypadającym na terytorium kraju, bądź na terytorium dwóch różnych państw członkowskich UE, to spełnione są przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Natomiast w przypadku, gdy świadczycie Państwo usługi transportu na odcinku drogi przypadającym wyłącznie na terytorium innego kraju członkowskiego niż Polska, to należy wskazać, że do ww. usług – wbrew Państwa twierdzeniu - nie macie prawa na podstawie ww. przepisów § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia do zastosowania obniżonej 0% stawki podatku VAT. Jak wynika bowiem z okoliczności sprawy przedmiotowe usługi nie stanowią usług transportu towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia. Tym samym skoro – jak wyżej wskazano - miejscem świadczenia przez Państwa usług transportowych na rzecz polskiego podmiotu zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy jest terytorium kraju, to stwierdzić należy, że ww. usługa podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W świetle powyższego oceniając Państwa stanowisko w zakresie uznania świadczonych usług za usługi transportu międzynarodowego i prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT w przypadku, gdy świadczycie Państwo usługę transportu:

  • z terytorium kraju do państwa trzeciego,
  • z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do państwa trzeciego oraz
  • z terytorium państwa członkowskiego do państwa trzeciego na odcinku drogi przypadającym wyłącznie na terytorium kraju bądź na terytorium dwóch różnych państw członkowskich UE,

pomimo częściowo odmiennej argumentacji należało uznać za prawidłowe.

Natomiast stanowisko w części dotyczącej uznania świadczonych usług za usługi transportu międzynarodowego i prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT w przypadku, gdy świadczycie Państwo usługę transportu z terytorium państwa członkowskiego do państwa trzeciego na odcinku drogi przypadającym wyłącznie na terytorium innego kraju członkowskiego niż terytorium kraju, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponosicie Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź kontroli celno-skarbowej, prowadzonej przez uprawnione do tego organy, będących poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie Państwa skutków prawnopodatkowych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00