Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.393.2023.1.JMS

Czy w związku cofnięciem Zezwolenia na podstawie którego w latach 2018-2021 Spółka uzyskiwała dochody zwolnione z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka powinna uregulować zaległy podatek CIT wraz z odsetkami, o których mowa w art. 53 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego we wniosku stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku cofnięciem Zezwolenia na podstawie którego w latach 2018-2021 Spółka uzyskiwała dochody zwolnione z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka powinna uregulować zaległy podatek CIT wraz z odsetkami, o których mowa w art. 53 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dnia (…) 2014 r. Spółka uzyskała zezwolenie Nr (...) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…), (dalej: „Zezwolenie”).

W zeznaniach rocznych za lata 2018-2021 Spółka wykazała dochody zwolnione z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie Zezwolenia Spółka realizowała na terenie (…) przedsięwzięcie inwestycyjne polegające na uruchomieniu zakładu produkcyjnego, w którym produkowane są (…).

Zezwolenia udzielono na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytwarzanych i usług świadczonych na ternie (…), określonych:

- w sekcji C:

a)(…) - Pozostałe wyroby z gumy,

b)(…) - Pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych,

c)(…) - (…), ze stali,

d)(…) - (…) ciągnione na zimno,

e)(…) - Aluminium,

f)(…) - Konstrukcje metalowe i ich części,

g)(…) - Usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali, usług w zakresie metalurgii proszków,

h)(…) - Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale,

i)(…) - Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,

j)(…) - Narzędzia,

k)(…) - Pojemniki metalowe,

l)(…) - Wyroby z drutu, łańcuchy i sprężyny,

m)(…) - Pozostałe gotowe wyroby metalowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

n)(…) - Maszyny do obróbki metalu,

o)(…) - Pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli,

p)(…) - Pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane,

q)(…) - Usługi naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych,

r)(…) - Usługi naprawy i konserwacji maszyn,

s)(…) - Usługi naprawy i konserwacji pozostałego sprzętu i wyposażenia,

t)(…) - (…), sprzętu i wyposażenia;

·w sekcji H:

u)(…)- Transport drogowy towarów,

v)(…) - Magazynowanie i przechowywanie towarów,

w)(…) - Usługi przeładunku towarów;

·w sekcji J:

x)(…) - Usługi związane z oprogramowaniem,

y)(…) - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki,

z)(…) - Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,

aa) (…) - Usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobne usługi;

·w sekcji M:

bb) (…) - Usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

cc) (…) - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych,

oraz w zakresie sprzedaży odpadów powstałych w związku z prowadzoną działalnością produkcyjną w Strefie, określoną;

·w sekcji E:

dd) (…) - Odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu,

ee) (…) - Niebezpieczne odpady chemiczne,

ff) (…) - Oleje odpadowe,

gg) (…) - (…),

hh) (…) - Odpady rozpuszczalników organicznych,

ii) (…) - Usługi w zakresie odzysku surowców; surowce wtórne.

Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, z wyłączeniem działalności gospodarczej w zakresie określonym w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych.

W Zezwoleniu ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

a)po dniu wydania Zezwolenia dokonanie inwestycji na terenie (…), tj. poniesienie na realizację nowej inwestycji wydatków inwestycyjnych (kosztów inwestycji) w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych o wartości przewyższającej kwotę 27.000.000,00 zł w terminie do (…)., z tym że:

I.co najmniej (…) zł stanowić będą wydatki inwestycyjne (koszty inwestycji), o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1- 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, które Spółka zobowiązuje się ponieść w terminie do dnia (…).

II.pozostałą kwotę stanowić będą wydatki inwestycyjne (koszty inwestycji), o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 5-6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, które Spółka zobowiązuje się ponieść w terminie do dnia (…),

b)po dniu wydania Zezwolenia zatrudnienie przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie (…) w przeliczeniu na pełne etaty, co najmniej 200 nowych pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r. i utrzymanie tego stanu zatrudnienia na terenie (…) do dnia (…).

c)zakończenie inwestycji do dnia (…) 2019 r.

Z uwagi na niespełnienie wskazanego powyżej warunku dotyczącego zatrudnienia, pismem z dnia (…) 2022 r. Spółka zwróciła się do Ministra Rozwoju i Technologii z wnioskiem o cofnięcie Zezwolenia. Decyzją nr (…) października 2022 r. Minister Rozwoju i Technologii, na wniosek Spółki, cofnął Zezwolenie. Minister Rozwoju i Technologii stwierdził, że zostały spełnione przesłanki cofnięcia zezwolenia na podstawie art. 19 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

Pytanie

Czy w związku cofnięciem Zezwolenia na podstawie którego w latach 2018-2021 Spółka uzyskiwała dochody zwolnione z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka powinna uregulować zaległy podatek CIT wraz z odsetkami, o których mowa w art. 53 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z cofnięciem Zezwolenia na podstawie którego w latach 2018-2021 Spółka uzyskiwała dochody zwolnione z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa CIT”), Spółka nie musi uregulować zaległego podatku CIT wraz z odsetkami, o których mowa w art. 53 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: „Ordynacja podatkowa”). Spółka powinna uregulować podatek na szczególnych zasadach wynikających z art. 17 ust. 5 i ust. 6 Ustawy CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Stan prawny dla dochodów osiągniętych przed dniem 1 stycznia 2019 r. (dalej: „Stan prawny A”).

Zgodnie z art. 17 ust. 5 Ustawy CIT w brzmieniu sprzed 30 czerwca 2018 r.: „W razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego”.

Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 6 Ustawy CIT: „W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu, w odniesieniu do którego utracił prawo do zwolnienia, a w razie poniesienia straty do jej zmniejszenia o tę kwotę - w rozliczeniu zaliczki za wybrany okres wpłaty zaliczek, o którym mowa w art. 25, w którym utracił to prawo, a gdy utrata prawa nastąpi w ostatnim okresie wpłaty zaliczek danego roku podatkowego - w zeznaniu rocznym”.

Stan prawny dla dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2019 r. (dalej: „Stan prawny B”)

Zgodnie z art. 17 ust. 5 Ustawy CIT w brzmieniu od 30 czerwca 2018 r.: „W razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, lub uchylenia decyzji o wsparciu, o której mowa w ust. 1 pkt 34a, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku na zasadach określonych w ust. 6”.

Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 6 Ustawy CIT: „W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku należnego od dochodu wynikającego z cofniętego zezwolenia albo z uchylonej decyzji o wsparciu, w terminie właściwym do rozliczenia zaliczki za pierwszy okres przypadający do wpłaty zaliczki, o którym mowa w art. 25, następujący po miesiącu, w którym wystąpią te okoliczności, a gdy utrata prawa nastąpi w ostatnim miesiącu roku podatkowego - w zeznaniu rocznym. Kwotę podatku należnego do zapłaty stanowi:

1)podatek niezapłacony od dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w cofniętym zezwoleniu albo w uchylonej decyzji o wsparciu - jeśli podatnik korzystał z pomocy publicznej udzielonej w formie zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 albo 34a, wyłącznie w ramach jednego zezwolenia albo wyłącznie w ramach jednej decyzji, lub

2)kwotę w wysokości stanowiącej maksymalną dopuszczalną pomoc publiczną określoną w zezwoleniu lub w tej uchylonej decyzji o wsparciu - jeśli podatnik korzystał z pomocy publicznej udzielonej w formie zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 albo 34a, w ramach więcej niż jednego zezwolenia lub w ramach więcej niż jednej decyzji o wsparciu albo w ramach zezwolenia lub zezwoleń i decyzji o wsparciu”.

Powyższe brzmienie art. 17 ust. 5 i ust. 6 Ustawy CIT nadała ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji”).

Zgodnie z art. 44 ust. 1 Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji: „Przepisy [...] art. 17 ust. 1 pkt 34, ust. 4-6d [...] ustawy zmienianej w art. 37 (tj. Ustawy CIT - przyp. Spółki), w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą [...] w zakresie, w jakim dotyczą działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 38 (tj. ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych - przyp. Spółki), stosuje się do dochodów osiągniętych z tej działalności od dnia 1 stycznia 2019 r.”.

Wspólne uwagi w zakresie Stanu prawnego A i Stanu prawnego B

Na zasadzie art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie roczne do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek (od 1 stycznia 2022 r. zapłaconych zaliczek) za okres od początku roku.

Zgodnie z art. 51 § 1 Ordynacji podatkowej: „Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności”.

Zgodnie z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej: „Od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 52 § 1 pkt 2 i art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę”.

Z kolei, zgodnie z art. 53 § 4 Ordynacji podatkowej: „Odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku [...]”.

Uogólniając, tak długo jak nie upłynął termin płatności podatku, niezapłacony podatek nie jest zaległością podatkową. W braku zaległości podatkowej, odsetki za zwłokę nie są naliczane.

Jak wynika z art. 17 ust. 5 Ustawy CIT, w razie cofnięcia zezwolenia podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku. Z kolei, art. 17 ust. 6 Ustawy CIT wyznacza termin jego zapłaty. Zatem, podatek niezapłacony wskutek korzystania z cofniętego zezwolenia nie jest zaległością podatkową do czasu upływu terminu jego płatności wyznaczonego przez art. 17 ust. 6 Ustawy CIT.

Należy mieć na uwadze, iż odsetki za zwłokę nie pełnią jedynie funkcji kompensacyjnej (rekompensowanie Skarbowi Państwa lub jednostce samorządu terytorialnego ubytku dochodów, które nie trafiły do budżetu w ustawowym terminie). Pełnią również funkcję swoistej kary stosowanej w związku ze zwłoką w płaceniu podatków (tak zob. L. Etel [w:] R. Dowgier, G. Liszewski, B. Pahl, P. Pietrasz, M. Popławski, W. Stachurski, K. Teszner, L. Etel, Ordynacja podatkowa. Tom 1. Zobowiązania podatkowe. Art. 1-119zzk. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2023, art. 53; podobnie por. S. Babiarz [w:] B. Dauter, R. Hauser, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, J. Rudowski, S. Babiarz, Ordynacja podatkowa. Komentarz, wyd. XI, Warszawa 2019, art. 53).

W szczególności, z uwagi na sankcyjną (karną) funkcję odsetek za zwłokę, ich naliczanie wymaga niebudzącej wątpliwości podstawy prawnej. W doktrynie podkreśla się, że obowiązek płacenia odsetek może wynikać tylko z ustawy, decyzji właściwego organu albo czynności prawnej (zob. S. Babiarz [w:] B. Dauter, R. Hauser, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, J. Rudowski, S. Babiarz, Ordynacja podatkowa. Komentarz, wyd. XI, Warszawa 2019, art. 53).

Należy zauważyć, że art. 17 ust. 5 i ust. 6 Ustawy CIT zawierają szczególną (lex specialis) regulację w zakresie rozliczenia podatku CIT w razie cofnięcia zezwolenia. Nie przewiduje ona obowiązku zapłaty odsetek za zwłokę od podatku CIT za lata, w których podatnik uzyskiwał dochody zwolnione z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT. W razie cofnięcia zezwolenia, na podstawie art. 17 ust. 5 i ust. 6 Ustawy CIT, powstaje zobowiązanie podatkowe, nie zaległość podatkowa.

Na tle Stanu prawnego A w interpretacji indywidualnej z dnia 23 grudnia 2010 r. sygn. ILPB3/423-791/10-2/MM wskazano: „w przypadku cofnięcia zezwolenia, w stosunku do dochodu wypracowanego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, nie powstaje bowiem zaległość podatkowa ale zobowiązanie podatkowe płatne w terminach obowiązujących dla zapłaty zaliczki należnej za miesiąc, w którym cofnięto zezwolenie”.

Z uwagi na analogiczną konstrukcję art. 17 ust. 5 i ust. 6 Ustawy CIT zarówno w Stanie prawnym A, jak i Stanie prawnym B, powyższy wniosek odnosi się również do Stanu prawnego B.

Szczególny (lex specialis) charakter regulacji art. 17 ust. 5 i ust. 6 Ustawy CIT znajduje potwierdzenie np. w interpretacji indywidualnej, dotyczącej Stanu prawnego B, z dnia 11 grudnia 2018, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.422.2018.1.AW, w której wskazano: „W świetle zaprezentowanych przepisów należy skonstatować, że w razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego. Sposób rozliczenia podatnika w takim przypadku został jednoznacznie wskazany w art. 17 ust. 6 u.p.d.o.p.”.

Tak samo wskazano w interpretacjach indywidualnych, dotyczących Stanu prawnego A, z dnia 13 grudnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.371.2017.3.BG oraz z dnia 2 grudnia 2016, sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.852.2016.1.JP.

Podsumowując, w związku cofnięciem Zezwolenia, w ocenie Spółki jest ona obowiązana do zapłaty podatku w terminie i na zasadach wynikających z art. 17 ust. 5 i ust. 6 Ustawy CIT. Do czasu upływu terminu jego płatności wyznaczonego przez art. 17 ust. 6 Ustawy CIT podatek niezapłacony wskutek korzystania z cofniętego Zezwolenia nie jest, w myśl art. 51 § 1 Ordynacji podatkowej, zaległością podatkową. W konsekwencji, w myśl art. 53 § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej odsetki za zwłokę nie są naliczane do czasu upływu terminu płatności tego podatku. Artykuł 17 ust. 5 i ust. 6 Ustawy CIT nie przewiduje obowiązku zapłaty odsetek za zwłokę od podatku CIT za lata, w których podatnik uzyskiwał dochody zwolnione z CIT. 

Ocena stanowiska  

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej „updop”), wolne od podatku są:

dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1670 oraz z 2021 r. poz. 2105), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

Wyżej wymienione zwolnienie, stanowi pomoc publiczną wz. z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 1604)

dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

W przypadku cofnięcia zezwolenia, przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu pomocy publicznej, udzielonej zgodnie z ustawą:

Art. 12b ustawy o SSE,

1. W przypadku cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przedsiębiorca jest obowiązany do zwrotu pomocy publicznej, udzielonej zgodnie z ustawą. Do dnia zwrotu tej pomocy przedsiębiorcy nie może zostać udzielone nowe zezwolenie.

2. W przypadku cofnięcia albo stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, minister właściwy do spraw gospodarki przekazuje naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla przedsiębiorcy w sprawach podatku dochodowego kopię wydanej decyzji w terminie 14 dni, licząc od dnia, w którym decyzja ta stała się prawomocna.

3. W przypadku cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 2, określa w drodze decyzji kwotę pomocy publicznej podlegającą zwrotowi pomniejszoną odpowiednio o kwotę podatku należnego, o którym mowa w art. 21 ust. 5c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, 1291, 1428, 1492 i 1565) albo art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

4. W kwocie pomocy publicznej podlegającej zwrotowi, o której mowa w ust. 3, uwzględnia się odsetki liczone jak dla zaległości podatkowych. W odniesieniu do pomocy publicznej wynikającej ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 5c pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, odsetki liczone są za okres od dnia udzielenia pomocy publicznej do dnia wydania decyzji o uchyleniu, a zakresie pozostałej pomocy publicznej podlegającej zwrotowi do dnia jej zwrotu. W odniesieniu do pomocy publicznej wynikającej ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 5c pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, odsetek nie nalicza się.

Konsekwencje podatkowe związane ze zdarzeniem, jakim jest cofnięcie zezwolenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT, zostały uregulowane w przepisach art. 17 ust. 5-6 ustawy CIT.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 17 ust. 5 updop,

w razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, lub uchylenia decyzji o wsparciu, o której mowa w ust. 1 pkt 34a, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku na zasadach określonych w ust. 6.

Natomiast, w myśl art. 17 ust. 6 updop,

W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku należnego od dochodu wynikającego z cofniętego zezwolenia albo z uchylonej decyzji o wsparciu, w terminie właściwym do rozliczenia zaliczki za pierwszy okres przypadający do wpłaty zaliczki, o którym mowa w art. 25, następujący po miesiącu, w którym wystąpią te okoliczności, a gdy utrata prawa nastąpi w ostatnim miesiącu roku podatkowego - w zeznaniu rocznym. Kwotę podatku należnego do zapłaty stanowi:

1) podatek niezapłacony od dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w cofniętym zezwoleniu albo w uchylonej decyzji o wsparciu - jeśli podatnik korzystał z pomocy publicznej udzielonej w formie zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 albo 34a, wyłącznie w ramach jednego zezwolenia albo wyłącznie w ramach jednej decyzji, lub

2) kwotę w wysokości stanowiącej maksymalną dopuszczalną pomoc publiczną określoną w zezwoleniu lub w tej uchylonej decyzji o wsparciu - jeśli podatnik korzystał z pomocy publicznej udzielonej w formie zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 albo 34a, w ramach więcej niż jednego zezwolenia lub w ramach więcej niż jednej decyzji o wsparciu albo w ramach zezwolenia lub zezwoleń i decyzji o wsparciu.

Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów, wskazać należy, że Wnioskodawca w związku z cofnięciem zezwolenia będzie więc zobowiązany do uregulowania podatku na zasadach określonych w ww. art. 17 ust. 5 i 6 ustawy CIT. Wnioskodawca nie będzie jednocześnie zobowiązany do zapłaty odsetek od zaległości podatkowych, o których mowa w art. 53 Ordynacji podatkowej.

Cofnięcie zezwolenia powoduje bowiem, że wnioskodawca zobowiązany jest do zapłaty podatku od dochodu, który podlegał pierwotnie zwolnieniu z opodatkowania. Nie dochodzi w tej sytuacji do powstania zaległości podatkowej, lecz zobowiązania podatkowego w wysokości podatku należnego od dochodu wynikającego z cofniętego zezwolenia, którego wysokość i termin płatności zostały ściśle określone w art. 17 ust. 6 pkt 1 (z treści wniosku nie wynika, że zachodzą okoliczności wymienione w pkt 2 tego przepisu). Zaległość podatkowa i związane z nią odsetki mogłyby powstać ewentualnie w sytuacji, gdyby wnioskodawca nie dotrzymał terminu do zapłaty podatku określonego w art. 17 ust. 6 ustawy CIT, jednak okoliczność ta nie wynika z opisu stanu faktycznego.

Stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie, należy więc ocenić jako prawidłowe.

Odrębną kwestią jest natomiast, wynikający z ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, obowiązek zapłaty odsetek wyliczonych w decyzji naczelnika urzędu skarbowego, określającej kwotę pomocy publicznej podlegającej zwrotowi.

Zgodnie z art. 12b ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych,

w przypadku cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 2, określa w drodze decyzji kwotę pomocy publicznej podlegającą zwrotowi pomniejszoną odpowiednio o kwotę podatku należnego, o którym mowa w art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika natomiast z art. 12b ust. 4 ww. ustawy,

w kwocie pomocy publicznej podlegającej zwrotowi, uwzględnia się odsetki naliczone jak dla zaległości podatkowych. W odniesieniu do pomocy publicznej wynikającej ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 6 pkt 1 ustawy CIT, odsetki liczone są za okres od dnia udzielenia pomocy publicznej do dnia wydania decyzji o uchyleniu, a w zakresie pozostałej pomocy publicznej podlegającej zwrotowi do dnia jej zwrotu (…).

Naliczanie kwoty ww. odsetek – podobnie jak określenie wysokości kwoty pomocy publicznej podlegającej zwrotowi – leży w tym przypadku w kompetencjach właściwego naczelnika urzędu skarbowego i następuje w drodze wydanej przez niego decyzji na podstawie przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (nie obowiązuje tu zasada samoobliczania jak w podatku CIT). Odsetki wskazane w decyzji naczelnika urzędu skarbowego nie są odsetkami od zaległości podatkowych (o których mowa w art. 53 Ordynacji podatkowej), tylko są wyliczane – dla potrzeb określenia wysokości kwoty pomocy publicznej podlegającej zwrotowi – jak dla zaległości podatkowych. Ponadto warto zauważyć, że kwotę pomocy publicznej podlegającą zwrotowi (określoną w decyzji) pomniejsza się o kwotę podatku należnego, o którym mowa w art. 17 ust. 6 ustawy o CIT, co oznacza, że skutek cofnięcia zezwolenia w podatku CIT jest innym skutkiem niż ten, który wynika z ustawy o SSE.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w związku z cofnięciem zezwolenia na podstawie którego w latach 2018-2021 Spółka uzyskiwała dochody zwolnione z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka powinna uregulować zaległy podatek CIT wraz z odsetkami, o których mowa w art. 53 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00