Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 28 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.391.2023.2.MR1

Ustalenie możliwości skorzystania z ulgi na robotyzację.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 

20 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 19 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • Robot 1 i Robot 2, spełniają definicję robotów przemysłowych w rozumieniu art. 38eb ust. 3 w związku z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT;
  • przenośniki, rolkowy stół odkładczy oraz chwytak w przypadku Robota 1 oraz przenośniki, pozycjonery kartonów na układanej palecie, chwytak, sztaplarka, palomat, owijarki oraz rolkowy stół odbiorczy w przypadku Robota 2, opisane w pkt II, spełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych w rozumieniu art. 38eb ust. 4 w związku z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT;
  • ogrodzenie bezpieczeństwa chroniące dostęp do obszaru pobierania i wstawiania kubków Robota 1 oraz kurtyny i ogrodzenie bezpieczeństwa zabezpieczające dostęp do obszaru paletyzacji Robota 2, opisane w pkt II, spełniają definicję maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w rozumieniu art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. c) ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT;
  • Spółka może skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT, w roku 2022 oraz w roku 2023 r. do momentu zakończenia realizacji inwestycji dotyczącej decyzji o wsparciu, tj. do momentu, w którym koszty amortyzacji Robotów nie będą uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego, w ten sposób że odliczy od podstawy opodatkowania, obliczonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwotę stanowiącą 50% odpisu amortyzacyjnego Robotów, lecz nie więcej niż kwota dochodu uzyskanego w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych;
  • fakt uzyskania w 2022 r. decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, pozbawia Spółkę prawa do korzystania z ulgi na robotyzację.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 19 września 2023 r.

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego

X Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub X) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od całości osiąganych dochodów na podstawie ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.; dalej: ustawa o CIT).

Przedmiot przeważającej działalności to (…). Spółka jest (…) w Polsce, (…). Odbiorcami produktów oferowanych przez spółki z grupy są podmioty z branży gastronomicznej i handlowej, nabywające je w ilościach hurtowych.

Działalność Spółki obejmuje (…). Proces produkcji funkcjonujący w Spółce przebiega kompleksowo. Obejmuje on czynności rozpoczynające się od pozyskania (…) opakowania (np. kubki), pakowane po kilka, kilkanaście albo kilkadziesiąt sztuk do zbiorczych kartonów (w zależności od rodzaju wyrobu), zaś ostatecznie na palety składające się z kilkunastu albo kilkudziesięciu kartonów, które w ilościach hurtowych podlegają dystrybucji do nabywców. Dopiero w takiej formie (…) produkowane przez Spółkę przeznaczone są do dalszej dystrybucji jako produkty gotowe.

Działalność produkcyjna Spółki jest wspierana przez systemy zarządzania produkcją (…) oraz (…) pomagające planować i monitorować wykorzystanie surowców, przebieg proces produkcyjnego oraz gospodarkę magazynową. Każda paleta opuszczająca linię produkcyjną jest oznaczana kodem, który po zeskanowaniu w magazynie przekazuje do systemu informację o ilości wyprodukowanych wyrobów gotowych i rozlicza produkcję.

W związku z rozwojem działalności gospodarczej oraz usprawnieniem procesów produkcyjnych Spółka stale usprawnia i automatyzuje swoją produkcję poprzez m.in. nabycie Pakera do maszyny napełniającej (dalej: Robot 1), Systemu paletyzacji oraz owijarek (dalej: Robot 2), zwanych dalej łącznie „Robotami”.

Robot 1 został zaklasyfikowany, ze względu na swoje przeznaczenie, w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jako określony symbolem (…) (Klasyfikacja Środków Trwałych 2016). System paletyzacji składający się na Robota 2 został zaklasyfikowany w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jako określony symbolem 489 „Roboty” (Klasyfikacja Środków Trwałych 2016). Natomiast owijarki będące urządzeniami peryferyjnymi Robota 2 zostały zaklasyfikowane, ze względu na swoje przeznaczenie, w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jako określone symbolem 439 „Pozostałe maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania w przemyśle rolnym i spożywczym” (Klasyfikacja Środków Trwałych 2016). System paletyzacji oraz owijarki będące jego urządzeniami peryferyjnymi, z uwagi na swój integralny charakter, zostały w niniejszym wniosku zaprezentowane łącznie, pomimo, że ze względów formalnych zostały wykazane przez X w odrębnych pozycjach w prowadzonej ewidencji środków trwałych.

Nabycie Robotów i przyjęcie ich do używania nastąpiło przed 2022 r. Wymienione środki trwałe były amortyzowane w 2022 r. i będą amortyzowane w kolejnych latach.

W okresie przed 2022 r. Spółka nie prowadziła działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia oraz nie prowadziła działalności w Polskiej Strefie Inwestycji na podstawie decyzji o wsparciu.

X otrzymała w (…). decyzję o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105). Decyzja dotyczy zwiększenia mocy produkcyjnych. Na koniec (…) w ramach tej decyzji oddane do użytkowania zostały dwie hale namiotowe służące do przechowywania opakowań do produkcji na czas rozbudowy zakładu (w miejscu zburzonego magazynu). Spółka nie skorzystała jeszcze ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, bo nie ma jeszcze zwiększonych mocy produkcyjnych. Na ten moment nie jest wiadomo, kiedy zakończy się inwestycja objęta decyzją o wsparciu. Możliwe jest, że nastąpi to pod koniec (…) W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że koszty nabycia Robotów nie stanowiły do tej pory i do czasu zrealizowania wszystkich inwestycji w ramach decyzji o wsparciu nie będą stanowiły podstawy do kalkulacji dochodu zwolnionego z CIT na podstawie tej decyzji. Dopiero od momentu zakończenia inwestycji objętej decyzją o wsparciu (prawdopodobnie pod koniec 2023 r.) wszystkie maszyny produkcyjne, m.in. Robot 1 i Robot 2, będą dotyczyły działalności zwolnionej i dokonywane od nich odpisy amortyzacyjne będą stanowiły koszt uzyskania przychodów działalności zwolnionej. Na ten moment zatem najbardziej prawdopodobne jest, że przez większość 2023 r. amortyzacja Robotów nie będzie dotyczyła działalności zwolnionej.

Ponadto w 2022 r. Spółka osiągała dochody z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych, zaś planowana kwota odliczenia w ramach ulgi na robotyzację nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego przez X w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Koszty związane z nabyciem Robotów nie zostały Spółce zwrócone w jakiekolwiek formie.

Poniżej Spółka przedstawia opis Robotów, które w jej opinii stanowią roboty przemysłowe w rozumieniu art. 38eb ustawy o CIT.

Opis Robota 1

Robot 1 został nabyty jako fabrycznie nowy i dostosowany do wymogów cyklu produkcyjnego X. Urządzenie przeznaczone jest do wykorzystania stacjonarnego i stanowi element linii produkcyjnej. Robot 1 wraz z urządzeniami peryferyjnymi oraz ogrodzeniem bezpieczeństwa został ujęty jako jeden środek trwały w prowadzonej ewidencji.

Robot 1 funkcjonuje w środowisku przemysłowym Spółki i posadowiony jest w hali produkcyjnej X. Proces pakowania stanowi jeden z elementów procesu produkcyjnego w Spółce, odrębny od dalszych procesów, tj. logistyki i dystrybucji. Odpowiednie zapakowanie oferowanych (…) w zbiorcze opakowania, a następnie ułożenie ich na paletach i owinięcie siatką determinuje zakończenie procesu produkcji.

Robot 1 ma 4 stopnie swobody i jest wyposażony w przenośniki rolkowe oraz ogrodzenie bezpieczeństwa chroniące dostęp do obszaru pobierania i wstawiania kubków. Wartość ogrodzenia została uwzględniona i wliczona do wartości początkowej robota.

Celem pracy robota jest pakowanie (…) do zbiorczych kartonów. Funkcjonalność urządzenia jest szeroka i może ono wykonywać różne zadania, w sposób automatyczny, w oparciu o zaprogramowaną sekwencję. Każdy produkt posiada odrębny program, na którym opiera się działanie robota określające m.in. zakres i pozycję poruszania ramienia. 

Robot 1 wyposażony jest w procesor oraz panel sterujący. Pakowanie odbywa się w pełni w sposób automatyczny, za pomocą specjalnego oprogramowania.

Wyrób (…) z maszyny dostarczany jest przenośnikiem na rolkowy stół odbiorczy, gdzie kubki są pozycjonowane w odpowiedniej liczbie i odległości od siebie. Następnie robot wyposażony w chwytak pobiera kubki ze stołu odbiorczego. Wykonując ruch unoszący oraz obracając chwytak wkłada kubki do kartonów zbiorczych, które podjeżdżają na rolkowy stół odkładczy w odpowiedniej liczbie. Po napełnieniu kartonów kubkami kartony zbiorcze wyjeżdżają przenośnikiem rolkowym poza strefę pakera. Po tej czynności cykl jest powtarzany.

Sygnalizacja zatrzymania pracy Robota 1 automatycznie zatrzymuję całą linię produkcyjną. Dodatkowo Robot 1 połączony jest z systemem informatycznym swojego producenta. Dzięki temu możliwa jest zdalna diagnostyka w przypadku problemów z maszyną. Ponadto po zakończeniu cyklu produkcyjnego na każdą paletę z gotowymi produktami dodawany jest kod, który później skanowany jest przy wprowadzeniu towarów na magazyn, zaś informacja o tym przesyłana jest do systemu (…) Pozwala to na rozliczenie zużytych surowców, opakowań oraz danych o wprowadzeniu towarów na magazyn.

Opis Robota 2

Robot 2 został nabyty jako fabrycznie nowy i dostosowany do wymogów cyklu produkcyjnego X. Urządzenie przeznaczone jest do wykorzystania stacjonarnego i stanowi element linii produkcyjnej. Robot 2 składa się z urządzeń współpracujących, tj. przenośników, pozycjonerów kartonów na układanej palecie, chwytaka, sztaplarki, palomatu oraz kurtyn i ogrodzenia bezpieczeństwa, ujętych jako jeden środek trwały w prowadzonej ewidencji oraz urządzeń współpracujących w postaci dwóch owijarek, ujętych w ewidencji jako odrębne środki trwałe.

Robot 2 funkcjonuje w środowisku przemysłowym Spółki i posadowiony jest w hali produkcyjnej X. Proces paletyzacji stanowi jeden z elementów procesu produkcyjnego w Spółce, odrębny od dalszych procesów, tj. logistyki i dystrybucji. Odpowiednie zbiorcze zapakowanie na palety kartonów z (…) owijanych następnie siatką, determinuje zakończenie procesu produkcji.

Robot 2 wyposażony jest w robota o 4 stopniach swobody oraz urządzania współpracujące, tj. przenośniki, pozycjonery kartonów na układanej palecie, chwytak, sztaplarkę, palomat, owijarki, oraz kurtyny i ogrodzenie bezpieczeństwa zabezpieczające dostęp do obszaru paletyzacji. Wartość kurtyn i ogrodzenia bezpieczeństwa została uwzględniona i wliczona do wartości początkowej Robota 2.

Celem pracy Robota 2 jest układanie na paletach (…) zapakowanych w zbiorcze kartony, a następnie owinięcie palet siatką. Funkcjonalność urządzenia jest szeroka i może ono wykonywać różne zadania, w sposób automatyczny, w oparciu o zaprogramowaną sekwencję. Każdy (…) posiada odrębny program (np. program obsługujący (...), na którym opiera się działanie robota określające m.in. zakres i pozycję poruszania ramienia.

Robot 2 wyposażony jest w procesor oraz panel sterujący. Paletyzowanie oraz owijanie siatką odbywa się w pełni w sposób automatyczny, za pomocą specjalnego oprogramowania. Robot 2 wyposażony jest w czujniki.

Wyroby (…) zapakowane do kartonów wjeżdżają przenośnikami rolkowymi do obszaru paletyzatorów na rolkowe stoły odbiorcze. W zależności od tego, czy jest to paletyzator obsługujący (...) czy kubki 125-500g nieco inny jest przebieg procesu paletyzacji w jego początkowej fazie. W przypadku paletyzacji wiader 1kg stosy pustych palet wjeżdżają do strefy paletyzacji przenośnikiem rolkowym. Robot paletyzujący produkty pobiera paletę i układa ją na stanowiskach paletyzacji, następnie kładzie na paletę przekładkę tekturową. W odniesieniu natomiast do paletyzacji kubków stosy pustych palet do paletyzatora są wstawiane przez pracownika wózkiem widłowym do palomatu, gdzie następnie są wydawane automatycznie do poszczególnych zrobotyzowanych stanowisk paletyzujących. Po zebraniu odpowiedniej liczby kartonów z (…) na stole rolkowym odbiorczym, robot wyposażony w chwytak pobiera katony ze stołu odbiorczego i wykonując ruch unoszący oraz obracając chwytak układa kartony zbiorcze na palecie. Po ułożeniu odpowiedniej liczby warstw pełna paleta odjeżdża ze stanowiska paletyzacji, a pusta paleta wjeżdża na puste miejsce i robot układa kartony zbiorcze na nowej palecie. Pełna paleta z kartonami zbiorczymi przenośnikami rolkowymi wjeżdża na owijarkę i tam automatycznie jest owijana siatką. Po owinięciu paleta z produktami wyjeżdża przenośnikami rolkowymi poza strefę paletyzacji.

  • Sygnalizacja zatrzymania pracy Robota 2 automatycznie zatrzymuję całą linię produkcyjną. Dodatkowo Robot 2 połączony jest z systemem informatycznym swojego producenta. Dzięki temu możliwa jest zdalna diagnostyka w przypadku problemów z maszyną. Ponadto po zakończeniu cyklu produkcyjnego na każdą paletę z gotowymi produktami dodawany jest kod, który później skanowany jest przy wprowadzeniu towarów na magazyn, zaś informacja o tym przesyłana do systemu (…). Pozwala to na rozliczenie zużytych surowców, opakowań oraz danych o wprowadzeniu towarów na magazyn.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Pismem z dnia 19 września 2023 r. doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:

1.Czy dokument nabycia przez Państwa wskazanych we wniosku Stacji będzie zawierał informację, że nabyciu podlegały „roboty przemysłowe”?

Dokumenty nabycia określały Roboty m.in. jako: stanowisko zrobotyzowane do pakowania produktów w tacki, oparte na robocie (...) zgodnie z ofertą nr XYZ i umową nr XYZ; stanowisko kompletne paletyzacji produktów w tacki na linii (...) oparte o roboty przemysłowe ABB nr XYX; automatyczna owijarka z dociskiem, typ XYZ śr. 1500, do owijania ładunków folią stretch i siatką, nr fabr. XYZ.

Należy zauważyć, że definicja robotów przemysłowych wskazana w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT nie jest powiązana z nazwą podaną przez sprzedawcę na „dokumentach nabycia”, ale odnosi się do cech i sposobu wykorzystania robotów. Szczegółowy opis cech i sposobu wykorzystania Robotów przedstawiono w opisie stanu faktycznego wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.

2.Czy Roboty, o których mowa we wniosku (Robot 1, Robot 2):

a)Są/będą automatycznie sterowane, programowalne, wielozadaniowe i stacjonarne lub mobilne, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadające właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych?

Roboty są automatycznie sterowane, programowalne, wielozadaniowe i stacjonarne. Posiadają co najmniej 3 stopnie swobody oraz mają właściwości manipulacyjne. Roboty znajdują zastosowanie w działalności Spółki, tj. są elementu cyklu produkcji przemysłowej (…). Dopiero po wykonaniu pracy przez Roboty następuje wytworzenie wyrobów gotowych Spółki, tj. zbiorczych opakowań (…), które przemieszczane są na magazyn w celu dystrybucji do nabywców.

Oczekiwaniem Spółki jest jednak dokonanie przez organ podatkowy analizy opisu jej działalności (wskazanej szczegółowo w części I wniosku) oraz sposoby wykorzystania Robotów (wskazanych szczegółowo w części II. wniosku) w celu zinterpretowania przez organ treści art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT w indywidualnej sprawie Spółki.

b)wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania?

Roboty komunikują się cyfrowo z urządzeniami sterującymi, diagnostycznymi i monitorującymi. W szczególności, Roboty są wyposażone w panele sterowania, które umożliwiają zaprogramowanie pracy Robota, a także przekazują informacje o jego stanie. Roboty są wyposażone w czujniki, które przekazują informacje w formie cyfrowej.

c)Są/będą połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów?

W działalności Spółki wykorzystywane są informatyczne systemy zarządzania (…) oraz (…) - systemy pomagające planować i monitorować wykorzystanie surowców, przebieg procesu produkcyjnego oraz gospodarkę magazynową. Roboty nie są jeszcze połączone z tymi systemami w ten sposób, że pozyskują z systemów informatycznych komunikat o gotowości wyrobu do pobrania i rozpoczęcia wykonywania zaprogramowanych czynności. Niemniej, gotowe wyroby (zbiorcze opakowania na paletach) po opuszczeniu stanowiska pracy Robotów są oznaczane kodem. Po zeskanowaniu tych kodów następuje zaciągnięcie danych do systemów informatycznych, które nadzorują proces produkcyjny. Ponadto, same roboty funkcjonują dzięki systemom informatycznym, które odpowiadają za ich zaprogramowanie, monitorowanie pracy, itp.

d)Są/będą monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń? - jakich?

Roboty są monitorowane za pomocą kontrolerów (…) oraz kamer przemysłowego systemu (…) kamery (…). Roboty mają sensory obecności kubków i kartonów (…) z których dostają sygnał cyfrowe do startu robota. Roboty posiadają w napędach czujniki stwierdzające zablokowanie pracy ramienia Robota.

e)Są/będą zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika?

Roboty są zintegrowane i skomunikowane z innymi maszynami wykorzystywanymi do produkcji. Do obszaru pracy robota przez sygnały cyfrowe oraz zespół transporterów przemieszczane są bowiem opakowania (kubki, ...) oraz produkty wytworzone przez maszyny podatnika na poprzednich etapach procesu produkcyjnego.

3.W skład którego z wymienionych we wniosku robotów, tj. Robota 1, Robota 2 wchodzą poszczególne, wymienione we wniosku urządzenia peryferyjne?

Robot 1: przenośniki, rolkowy stół odkładczy i chwytak.

Robot 2: przenośniki, pozycjonery kartonów na układanej palecie, chwytaki, sztaplarka, palomat, owijarki i rolkowy stół odbiorczy.

4.Wskazali Państwo czy opisane we wniosku urządzenia peryferyjne do ww. Robotów nabyte zostały jako fabrycznie nowe maszyny/urządzenia/rzeczy, nieużywane dotychczas w jakikolwiek sposób ?

Urządzenia peryferyjne do ww. Robotów nabyte zostały jako fabrycznie nowe maszyny/urządzenia/rzeczy, nieużywane dotychczas w jakikolwiek sposób.

5.Czy ogrodzenie bezpieczeństwa chroniące dostęp do obszaru pobierania i wstawiania kubków Robota 1 oraz kurtyny i ogrodzenie bezpieczeństwa zabezpieczające dostęp do obszaru paletyzacji Robota 2 są funkcjonalnie związane z Robotami 1 oraz 2, służą zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z Robotem 1 oraz 2?

Tak, ogrodzenia bezpieczeństwa oraz kurtyny zabezpieczające stanowisko pracy Robota 1 oraz Robota 2 są funkcjonalnie związane z Robotami 1 oraz 2. Służą one zapewnieniu bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z Robotem 1 oraz 2.

6.Czy rozliczają Państwo/będą rozliczać dokonywane od Robotów odpisy amortyzacyjne jako koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.)?

Spółka rozlicza/będzie rozliczać dokonywane od Robotów odpisy amortyzacyjne jako koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Pytania

1.Czy Spółka prawidłowo uznaje, że Robot 1 i Robot 2, spełniają definicję robotów przemysłowych w rozumieniu art. 38eb ust. 3 w związku z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT?

2.Czy Spółka prawidłowo uznaje, że przenośniki, rolkowy stół odkładczy oraz chwytak w przypadku Robota 1 oraz przenośniki, pozycjonery kartonów na układanej palecie, chwytak, sztaplarka, palomat, owijarki oraz rolkowy stół odbiorczy w przypadku Robota 2, opisane w pkt II, spełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych w rozumieniu art. 38eb ust. 4 w związku z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT?

3.Czy Spółka prawidłowo uznaje, że ogrodzenie bezpieczeństwa chroniące dostęp do obszaru pobierania i wstawiania kubków Robota 1 oraz kurtyny i ogrodzenie bezpieczeństwa zabezpieczające dostęp do obszaru paletyzacji Robota 2, opisane w pkt II, spełniają definicję maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w rozumieniu art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. c) ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT?

4.Czy Spółka może skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT, w roku 2022 oraz w roku 2023 r. do momentu zakończenia realizacji inwestycji dotyczącej decyzji o wsparciu, tj. do momentu, w którym koszty amortyzacji Robotów nie będą uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego, w ten sposób że odliczy od podstawy opodatkowania, obliczonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwotę stanowiącą 50% odpisu amortyzacyjnego Robotów, lecz nie więcej niż kwota dochodu uzyskanego w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych?

5.Czy fakt uzyskania w 2022 r. decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, pozbawia Spółkę prawa do korzystania z ulgi na robotyzację?

Państwa stanowisko w sprawie

1)Roboty opisane w pkt II spełniają definicję robotów przemysłowych w rozumieniu art. 38eb ust. 3 w związku z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia Spółka może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

2)Przenośniki, rolkowy stół odkładczy oraz chwytak w przypadku Robota 1 oraz przenośniki, pozycjonery kartonów na układanej palecie, chwytak, sztaplarka, palomat, owijarki oraz rolkowy stół odbiorczy w przypadku Robota 2, opisane w pkt II, spełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych w rozumieniu art. 38eb ust. 4 w związku z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia Spółka może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

3)Ogrodzenie bezpieczeństwa chroniące dostęp do obszaru pobierania i wstawiania kubków Robota 1 oraz kurtyny i ogrodzenie bezpieczeństwa zabezpieczające dostęp do obszaru paletyzacji Robota 2, opisane w pkt II, spełniają definicję maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w rozumieniu art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. c) ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia Spółka może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

4)Spółka może skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT, w roku 2022 oraz w roku 2023 r. do momentu zakończenia realizacji inwestycji dotyczącej decyzji o wsparciu, tj. do momentu, w którym koszty amortyzacji Robotów nie będą uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego, w ten sposób że odliczy od podstawy opodatkowania, obliczonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwotę stanowiącą 50% odpisu amortyzacyjnego Robotów, lecz nie więcej niż kwota dochodu uzyskanego w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

5)Okoliczność, że w 2022 r. Spółka uzyskała decyzję o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, nie pozbawia jej prawa do skorzystania z ulgi na robotyzację do momentu zakończenia realizacji inwestycji dotyczącej decyzji o wsparciu, tj. do momentu, w którym koszty amortyzacji Robotów nie będą uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego.

Ad. 1)

Spółka stoi na stanowisku, że Roboty wpisują się w definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, a w konsekwencji, że koszt ich nabycia może zostać rozliczony w ramach ulgi na robotyzację.

Ulga na robotyzację ustanowiona została na podstawie art. 38eb ustawy o CIT.

Zgodnie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W myśl art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a.robotów przemysłowych,

b.maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c.maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d.maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e.urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W ocenie Spółki, Robot 1 i Robot 2 wpisują się w ustawową definicję robota przemysłowego spełniając wszystkie wskazane w ustawie o CIT przesłanki. Roboty zostały nabyte przez Spółkę na własność i przyjęte do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wszystkie elementy wchodzące w skład Robotów są fabrycznie nowe.

Ponadto Robot 1 spełnia następujące kryteria definicji „robotów przemysłowych”:

a.automatyczne sterowanie – pakowanie odbywa się w pełni w sposób automatyczny, za pomocą specjalnego oprogramowania;

b.programowalność – Robot 1 zawiera funkcję, dzięki której możliwe jest wykonywanie programów w trybie automatycznym; każdy produkt posiada odrębny program, na którym opiera się działanie robota (np. zakres i pozycja poruszania ramienia); Robot 1 wyposażony jest w procesor;

c.wielozadaniowość – funkcjonalność urządzenia jest szeroka i może on wykonywać różnego rodzaju zadania, w zależności od zaprogramowanej sekwencji; może obsługiwać pakowanie różnego rodzaju (…) (w zależności od ustawień programu); rodzaj (…) (produktu nalewanego na linii) determinuje przenoszenie konkretnej liczby kubków i ich wysokości;

d.stacjonarny lub mobilny charakter – urządzenie przeznaczone jest do wykorzystania stacjonarnego;

e.co najmniej 3 stopnie swobody – Robot 1 ma 4 stopnie swobody pracy;

f.właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne – Robot 1 wykonuje precyzyjne czynności za pomocą ramienia zakończonego chwytakiem, zatem posiada właściwości manipulacyjne;

g.dla zastosowań przemysłowych – Robot 1 funkcjonuje w środowisku przemysłowym Spółki i posadowiony jest w hali produkcyjnej X; pakowanie stanowi zaś element całościowego procesu produkcyjnego w Spółce, odrębny od dalszych procesów, tj. logistyki i dystrybucji; odpowiednie zapakowanie wyrobów, a następnie ich zbiorcze zapakowanie na palety owijane siatką, determinuje dopiero powstanie wyrobu gotowego, który przekazywany jest do magazynu i podlega dystrybucji do nabywców;

h.wymiana danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania – Robot 1 połączony jest z systemem przekazującym informację o gotowości wyrobu do pobrania; po otrzymaniu takiej informacji następuje opuszczenie głowicy i pobranie kubków; sygnalizacja zatrzymania pracy Robota 1 automatycznie zatrzymuję całą linię produkcyjną; Robot 1 może być zdalnie diagnozowany przez swojego producenta; Robot 1 wyposażony jest w panel sterujący;

i.połączenie z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów –Robot 1 wyposażony jest w mikroprocesor oraz ma wgrane oprogramowane zapewniające jego prawidłowe funkcjonowanie; dodatkowo Robot 1 połączony jest z systemem informatycznym swojego producenta, dzięki czemu możliwa jest zdalna diagnostyka w przypadku problemów z maszyną; System zarządzania produkcją (…) funkcjonujący w X na zakończenie cyklu produkcyjnego pozyskuje informacje o zakończeniu procesu wytwarzania i pakowania wyrobów gotowych;

j.monitorowanie za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń – Robot 1 monitorowany jest przez czujniki, które wychwytując, rozpoznając i rejestrując sygnały z środowiska pracy Robota 1 zapewniają wykonywanie przez niego swoich funkcji (np. robot jest w stanie rozpoznać rodzaj kubka);

k.zintegrowanie z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika – Robot 1 bierze udział w cyklu produkcyjnym (…), a czynności związane z pakowaniem wyrobów, stanowią integralny i nieodłączny element tego procesu, a jednocześnie są realizowane przed etapem logistyki i dystrybucji produktów; Robot 1 zintegrowany jest z innymi maszynami poprzez przenośniki dostarczające (…) na rolkowy stół odbiorczy, gdzie kubki są pozycjonowane w odpowiedniej liczbie i odległości od siebie.

Ponadto Robot 2 spełnia następujące kryteria definicji „robotów przemysłowych”:

a)automatyczne sterowanie – układanie na paletach oraz owijanie siatką odbywa się w pełni w sposób automatyczny, za pomocą specjalnego oprogramowania;

b)programowalność – Robot 2 zawiera funkcję, dzięki której możliwe jest wykonywanie programów w trybie automatycznym; każdy produkt posiada odrębny program, na którym opiera się działanie robota; Robot 2 wyposażony jest w procesor;

c)wielozadaniowość – funkcjonalność urządzenia jest szeroka i może ono wykonywać różnego rodzaju zadania, w zależności od zaprogramowanej sekwencji; może obsługiwać paletyzację różnego rodzaju (…) (w zależności od ustawień programu); rodzaj paletyzowanego (…) determinuje przenoszenie konkretnej liczby kartonów i ich wysokości;

d)stacjonarny lub mobilny charakter – urządzenie przeznaczone jest do wykorzystania stacjonarnego;

e)co najmniej 3 stopnie swobody – Robot 2 ma 4 stopnie swobody pracy;

f)właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne – Robot 2 wykonuje precyzyjne czynności za pomocą ramienia zakończonego chwytakiem, zatem posiada właściwości manipulacyjne;

g)dla zastosowań przemysłowych – Robot 2 funkcjonuje w środowisku przemysłowym Spółki i posadowiony jest w hali produkcyjnej X; układanie na paletach oraz owijanie siatką stanowi zaś element całościowego procesu produkcyjnego w Spółce, odrębny od dalszych procesów, tj. logistyki i dystrybucji; odpowiednie zbiorcze zapakowanie na palety kartonów z (…) owijanych następnie siatką, determinuje dopiero powstanie wyrobu gotowego, który przekazywany jest do magazynu i podlega dystrybucji do nabywców;

h)wymiana danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania – Robot 2 połączony jest z systemem przekazującym informację o gotowości kartonu do pobrania; po otrzymaniu takiej informacji następuje opuszczenie głowicy i pobranie kartonów ze stołu odbiorczego; sygnalizacja zatrzymania pracy Robota 2 automatycznie zatrzymuję całą linię produkcyjną; Robot 2 może być zdalnie diagnozowany przez swojego producenta; Robot 2 wyposażony jest w panel sterujący;

i)połączenie z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów –Robot 2 wyposażony jest w mikroprocesor oraz ma wgrane oprogramowanie zapewniające jego prawidłowe funkcjonowanie; Robot 2 połączony jest z systemem informatycznym swojego producenta, dzięki czemu możliwa jest zdalna diagnostyka w przypadku problemów z maszyną; System zarządzania produkcją funkcjonujący w X na zakończenie cyklu produkcyjnego pozyskuje informacje o zakończeniu procesu wytwarzania i pakowania wyrobów gotowych;

j)monitorowanie za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń – Robot 2 jest monitorowany przez czujniki, które wychwytując, rozpoznając i rejestrując sygnały z środowiska pracy Robota 2 zapewniają wykonywanie przez niego swoich funkcji;

k)zintegrowanie z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika – Robot 2 bierze udział w cyklu produkcyjnym (…), a czynności związane z paletyzowaniem wyrobów, a następnie owijaniem palet siatką, stanowią integralny i nieodłączny element tego procesu, a jednocześnie są realizowane przed etapem logistyki i dystrybucji produktów; Robot 2 zintegrowany jest z innymi maszynami poprzez przenośniki rolkowe dostarczające zapakowane w kartony (…) do obszaru paletyzatorów oraz rolkowe stoły odbiorcze.

Powyższe, potwierdza zatem, że Roboty spełniają wszystkie elementy definicji ustawowej robota przemysłowego, a zatem Spółka uprawniona jest do skorzystania z ulgi na robotyzację w odniesieniu do kosztów poniesionych na ich nabycie.

Robot 1 został zaklasyfikowany w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jako określony (…)” (Klasyfikacja Środków Trwałych 2016). System paletyzacji składający się na Robota 2 został zaklasyfikowany w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jako określony symbolem 489 „Roboty” (Klasyfikacja Środków Trwałych 2016). Natomiast owijarki będące urządzeniami peryferyjnymi Robota 2 zostały zaklasyfikowane w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jako określone symbolem 439 „Pozostałe maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania w przemyśle rolnym i spożywczym” (Klasyfikacja Środków Trwałych 2016). Spółka dokonała takiej klasyfikacji nabytych Robotów z uwagi na ich przeznaczenie. W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że ustawa o CIT celem skorzystania z ulgi na robotyzację nie wymaga, aby urządzenia/maszyny/roboty, których koszty nabycia miałyby stanowić koszty poniesione na robotyzację, musiały być sklasyfikowane pod symbolem 489 „Roboty przemysłowe”. Kluczowe pozostaje jedynie spełnienie przesłanek wskazanych w art. 38eb ustawy o CIT.

Ponadto, w opinii Spółki, na powyższą konkluzję nie ma wpływu okoliczność, że Roboty zostały nabyte przed 2022 r., a więc w okresie przed wprowadzeniem do ustawy o CIT ulgi na robotyzację. W praktyce organów podatkowych wskazuje się, że dla skorzystania z ulgi nie jest istotny rok nabycia robota przemysłowego, a jedynie fakt dokonywania odpisu amortyzacyjnego stanowiącego koszt podatkowy w roku podatkowym, w którym obowiązuje ulga na robotyzację (lata 2022–2026).

Stanowisko Spółki co do klasyfikacji omawianych maszyn jako robotów przemysłowych potwierdza m.in. interpretacja DKIS z 26 maja 2023 r. o znaku 0111-KDIB1-3.4010.186.2023.2.MBD oraz interpretacja DKIS z 29 grudnia 2022 r. o znaku 0114-KDIP2-1.4010.73.2022.4.MW/KS.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie, że nabyte przez nią Roboty opisane we wniosku stanowią roboty przemysłowe w rozumieniu ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia Spółka może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

 Ad. 2)

Spółka stoi na stanowisku, że przenośniki, chwytak oraz rolkowy stół odkładczy w przypadku Robota 1 oraz pozycjonery kartonów na układanej palecie, chwytak, sztaplarka, palomat, owijarki oraz rolkowy stół odbiorczy w przypadku Robota 2, stanowią maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane, a w konsekwencji, że koszt ich nabycia stanowi koszt uzyskania przychodu poniesiony na robotyzację.

Zgodnie z art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1.jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2.pozycjonery jedno i wieloosiowe;

3.tory jezdne;

4.słupowysięgniki;

5.obrotniki;

6.nastawniki;

7.stacje czyszczące;

8.stacje automatycznego ładowania;

9.stacje załadowcze lub odbiorcze;

10.złącza kolizyjne;

11.efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: : frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Ustawodawca w przepisach o CIT nie zdefiniował pojęcia urządzenia peryferyjnego. Powyższy katalog jest bowiem katalogiem otwartym z uwagi na użycie sformułowania „w szczególności”. Należy jednak zauważyć, że wskazane przez Spółkę elementy są zintegrowanymi urządzeniami robota, niezbędnymi do jego prawidłowego działania i pełnienia funkcji związanych z pakowaniem. Bez tych elementów, Roboty nie byłyby zdatne do użytku zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Jednocześnie, zachodzi funkcjonalny związek pomiędzy działaniem Robotów a ww. urządzeniami peryferyjnymi, bowiem służą one przykładowo do przenoszenia (…) (przenośniki w Robocie 1) oraz kartonów z (…) (przenośniki w Robocie 2), pozycjonowania kartonów na układanej palecie (pozycjonery kartonów na układanej palecie w Robocie 2), pobierania kubków (chwytak w Robocie 1) oraz pobierania kartonów z wyrobami (chwytak w Robocie 2), przemieszczania produktów, kartonów i palet w cyklu produkcyjnym (sztaplarki w Robocie 2 oraz rolkowe stoły odkładcze i odbiorcze w Robotach), składowania palet (palomat w Robocie 2) oraz owijania palet siatką (owijarki w Robocie 2).

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie, że przenośniki, chwytak i rolkowy stół odkładczy w przypadku Robota 1 oraz przenośniki, pozycjonery kartonów na układanej palecie, chwytak, sztaplarki, palomat, owijarki i rolkowy stół odbiorczy w przypadku Robota 2, stanowią maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane, a zatem Spółka uprawniona jest do skorzystania z ulgi na robotyzację w odniesieniu do kosztów poniesionych na ich nabycie.

Ad. 3)

Spółka stoi na stanowisku, że ogrodzenie bezpieczeństwa chroniące dostęp do obszaru pobierania i wstawiania kubków Robota 1 oraz kurtyny i ogrodzenie bezpieczeństwa zabezpieczające dostęp do obszaru paletyzacji Robota 2, stanowią rzeczy funkcjonalnie związane z robotami przemysłowymi, służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. c ustawy o CIT. W konsekwencji, koszt ich nabycia stanowi koszt uzyskania przychodu poniesiony na robotyzację.

Ogrodzenie bezpieczeństwa chroniące dostęp do obszaru pobierania i wstawiania kubków Robota 1 oraz kurtyny i ogrodzenie bezpieczeństwa zabezpieczające dostęp do obszaru paletyzacji Robota 2, stanowią przykład bariery fizycznej służącej zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, bezpośrednio wymienionej przez ustawodawcę w przepisach dotyczących ulgi na robotyzację.

Podkreślić zatem należy, że dla procesu pakowania oraz paletyzacji, a następnie owijania palet siatką, kurtyny i ogrodzenie stanowią elementy niezbędne dla prawidłowego i bezpiecznego zrealizowania tych procesów. Jednocześnie, zachodzi funkcjonalny związek pomiędzy działaniem Robota 1 a ogrodzeniem czy Robota 2 a kurtynami i ogrodzeniem, bowiem spełniają one funkcję ochronno-oddzielającą, dzięki czemu zapobiegają wejściu na obszar pracy robota, co uniemożliwia bezpośrednie zetknięcie się robota z człowiekiem.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie, że ogrodzenie bezpieczeństwa w przypadku Robota 1 oraz kurtyny i ogrodzenie bezpieczeństwa w przypadku Robota 2, stanowią przykład maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, a zatem Spółka uprawniona jest do skorzystania z ulgi na robotyzację w odniesieniu do kosztów poniesionych na ich nabycie.

Ad. 4)

Spółka stoi na stanowisku, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego, dopuszczalne jest przyjęcie, że w odniesieniu do:

a.Robotów,

b.Przenośników, chwytaka i rolkowego stołu odkładczego w przypadku Robota 1 oraz przenośników, pozycjonerów kartonów na układanej palecie, chwytaka, sztaplarki, palomatu, owijarek i rolkowego stołu odbiorczego w przypadku Robota 2,

c.ogrodzenia zabezpieczającego stanowisko pracy Robota 1 oraz kurtyn i ogrodzenia zabezpieczających stanowisko pracy Robota 2,

może skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT, w roku 2022 oraz w roku 2023 r. do momentu zakończenia realizacji inwestycji dotyczącej decyzji o wsparciu, tj. do momentu, w którym koszty amortyzacja Robotów nie będą uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego, w ten sposób że odliczy od podstawy opodatkowania, obliczonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwotę stanowiącą 50% odpisu amortyzacyjnego, lecz nie więcej niż kwota dochodu uzyskanego w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Ad. 5)

Zdaniem Spółki, okoliczność iż uzyskała ona w 2022 r. decyzję o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, sama w sobie nie pozbawia jej prawa do skorzystania z ulgi na robotyzację.

W art. 38eb ustawy o CIT wskazano, że w zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

W art. 18d ust. 6 ustawy o CIT wskazano zaś, że podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów. Biorąc zatem pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, ma ona prawo skorzystać z ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT, do momentu zakończenia realizacji inwestycji dotyczącej decyzji o wsparciu, tj. do momentu (miesiąca), w którym koszty amortyzacji Robotów nie zaczną być uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego.

W opinii Spółki, skoro Roboty zostały nabyte przed uzyskaniem decyzji o wsparciu oraz do momentu zakończenia realizacji inwestycji objętej decyzją o wsparciu nie będą stanowiły podstawy do kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku to powyższe ograniczenie nie znajdzie zastosowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Według art. 38eb ust. 2 updop:

za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 38eb ust. 4 updop:

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 6 updop:

Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

Art. 38eb ust. 7 updop stanowi zaś, że:

Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Stosownie do art. 38eb ust. 8 updop:

W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

Zgodnie zaś z art. 18d ust. 3k updop:

Do kosztów kwalifikowanych stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

W myśl art. 18d ust. 5 updop:

Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z treści art. 18d ust. 6 updop wynika, że:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Ad 1, 2 i 3

Wątpliwości Spółki dotyczą m.in. kwestii ustalenia czy:

  • opisane w treści stanu faktycznego Roboty 1 oraz 2 spełniają definicję robotów przemysłowych w rozumieniu art. 38eb ust. 3 w związku z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia Spółka może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT (pytanie nr 1);
  • przenośniki, rolkowy stół odkładczy oraz chwytak w przypadku Robota 1 oraz przenośniki, pozycjonery kartonów na układanej palecie, chwytak, sztaplarka, palomat, owijarki oraz rolkowy stół odbiorczy w przypadku Robota 2, opisane w pkt II, spełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych w rozumieniu art. 38eb ust. 4 w związku z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia Spółka może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT (pytanie nr 2);
  • ogrodzenie bezpieczeństwa chroniące dostęp do obszaru pobierania i wstawiania kubków Robota 1 oraz kurtyny i ogrodzenie bezpieczeństwa zabezpieczające dostęp do obszaru paletyzacji Robota 2, opisane w pkt II, spełniają definicję maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w rozumieniu art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. c) ustawy o CIT (pytanie nr 3),

a w konsekwencji koszty ich nabycia Spółka może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od całości osiąganych dochodów. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest (…). Działalność Spółki obejmuje produkcję (…). Odbiorcami produktów są podmioty z branży gastronomicznej i handlowej, nabywające je w ilościach hurtowych. W związku z rozwojem działalności gospodarczej oraz usprawnieniem procesów produkcyjnych Spółka stale usprawnia i automatyzuje swoją produkcję poprzez m.in. nabycie Pakera do maszyny napełniającej (Robot 1), Systemu paletyzacji oraz owijarek (Robot 2) zwanych dalej łącznie „Robotami”. Robot 1 został zaklasyfikowany, ze względu na swoje przeznaczenie, w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jako określony symbolem (…)” (Klasyfikacja Środków Trwałych 2016). System paletyzacji składający się na Robota 2 został zaklasyfikowany w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jako określony symbolem 489 „Roboty”. Natomiast owijarki będące urządzeniami peryferyjnymi Robota 2 zostały zaklasyfikowane w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jako określone symbolem (…) Nabycie Robotów i przyjęcie ich do używania nastąpiło przed 2022 r. Wymienione środki trwałe były amortyzowane w 2022 r. i będą amortyzowane w kolejnych latach. Dokumenty nabycia określały Roboty m.in. jako stanowisko zrobotyzowane do pakowania produktów w tacki, oparte na robocie IRB 260 zgodnie z ofertą nr XYZ i umową nr XYZ; stanowisko kompletne paletyzacji produktów w tacki na linii (...) oparte o roboty przemysłowe ABB nr XYX; automatyczna owijarka z dociskiem, typ XYZ śr. 1500, do owijania ładunków folią stretch i siatką, nr fabr. XYZ.

Robot 1 oraz Robot 2:

  • są automatycznie sterowane, programowalne, wielozadaniowe i stacjonarne. Posiadają co najmniej 3 stopnie swobody oraz mają właściwości manipulacyjne. Roboty znajdują zastosowanie w działalności Spółki, tj. są elementu cyklu produkcji przemysłowej (…). Dopiero po wykonaniu pracy przez Roboty następuje wytworzenie wyrobów gotowych Spółki, tj. zbiorczych opakowań (…), które przemieszczane są na magazyn w celu dystrybucji do nabywców.
  • komunikują się cyfrowo z urządzeniami sterującymi, diagnostycznymi i monitorującymi. W szczególności, Roboty są wyposażone w panele sterowania, które umożliwiają zaprogramowanie pracy Robota, a także przekazują informacje o jego stanie. Roboty są wyposażone w czujniki, które przekazują informacje w formie cyfrowej.
  • wykorzystywane są informatyczne systemy zarządzania (…) oraz (…) - systemy pomagające planować i monitorować wykorzystanie surowców, przebieg procesu produkcyjnego oraz gospodarkę magazynową. Roboty nie są jeszcze połączone z tymi systemami w ten sposób, że pozyskują z systemów informatycznych komunikat o gotowości wyrobu do pobrania i rozpoczęcia wykonywania zaprogramowanych czynności. Niemniej, gotowe wyroby (zbiorcze opakowania na paletach) po opuszczeniu stanowiska pracy Robotów są oznaczane kodem. Po zeskanowaniu tych kodów następuje zaciągnięcie danych do systemów informatycznych, które nadzorują proces produkcyjny. Ponadto, same roboty funkcjonują dzięki systemom informatycznym, które odpowiadają za ich zaprogramowanie, monitorowanie pracy, itp.
  • są monitorowane za pomocą kontrolerów (...) oraz kamer przemysłowego systemu (...). Roboty mają sensory obecności kubków i kartonów (...) z których dostają sygnał cyfrowe do startu robota. Roboty posiadają w napędach czujniki stwierdzające zablokowanie pracy ramienia Robota.
  • są zintegrowane i skomunikowane z innymi maszynami wykorzystywanymi do produkcji. Do obszaru pracy robota przez sygnały cyfrowe oraz zespół transporterów przemieszczane są bowiem opakowania (kubki, ....) oraz produkty wytworzone przez maszyny podatnika na poprzednich etapach procesu produkcyjnego.
  • posiadają ponad 3 stopnie swobody pracy oraz właściwości manipulacyjne

Wnioskodawca potwierdza, że:

  • nabyte Roboty były fabrycznie nowe.
  • w okresie przed 2022 Spółka nie prowadziła działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia oraz nie prowadziła działalności w Polskiej Strefie Inwestycji na podstawie decyzji o wsparciu.
  • w maju 2022 r. Spółka otrzymała decyzję o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.
  • Spółka nie korzystała jeszcze ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, bo nie ma jeszcze zwiększonych mocy produkcyjnych.
  •  Koszty nabycia Robotów nie stanowiły do tej pory i do czasu zrealizowania wszystkich inwestycji w ramach decyzji o wsparciu nie będą stanowiły podstawy do kalkulacji dochodu zwolnionego z CIT na podstawie tej decyzji.
  • Koszty poniesione przez Wnioskodawcę na zakup Robotów nie zostały Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Ponadto w skład Robotów wchodzą nabyte jako fabrycznie nowe i nieużywane dotychczas w jakikolwiek sposób urządzenia, tj.:

1)w skład Robota 1 wchodzą:

  • przenośniki
  • rolkowy stół odkładczy
  • chwytak

2)w skład Robota 2 wchodzą:

  • przenośniki,
  • pozycjonery kartonów na układanej palecie
  • chwytaki
  • sztaplarka
  • palomat
  • owijarki
  • rolkowy stół odbiorczy

W opisie sprawy wskazują Państwo, że wskazane przez Spółkę elementy są zintegrowanymi urządzeniami robota, niezbędnymi do jego prawidłowego działania i pełnienia funkcji związanych z pakowaniem. Ponadto podkreślają Państwo, że bez tych elementów, Roboty nie byłyby zdatne do użytku zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Zachodzi funkcjonalny związek pomiędzy działaniem Robotów a ww. urządzeniami peryferyjnymi, bowiem służą one do: przenoszenia (…) (przenośniki w Robocie 1) oraz kartonów z (…) (przenośniki w Robocie 2), pozycjonowania kartonów na układanej palecie (pozycjonery kartonów na układanej palecie w Robocie 2), pobierania kubków (chwytak w Robocie 1) oraz pobierania kartonów z wyrobami (chwytak w Robocie 2), przemieszczania produktów, kartonów i palet w cyklu produkcyjnym (sztaplarki w Robocie 2 oraz rolkowe stoły odkładcze i odbiorcze w Robotach), składowania palet (palomat w Robocie 2) oraz owijania palet siatką (owijarki w Robocie 2).

Ponadto wskazują Państwo, że ogrodzenia bezpieczeństwa oraz kurtyny zabezpieczające stanowisko pracy Robota 1 oraz Robota 2 są funkcjonalnie związane z Robotami 1 oraz 2. Służą one zapewnieniu bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z Robotem 1 oraz 2.

Mając na względzie powyższe przepisy oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że:

  • opisane we wniosku Roboty 1 oraz 2 jako spełniające warunki określone w art. 38eb ust. 3 updop, mogą zostać uznane za roboty przemysłowe, o których mowa w tym przepisie a w konsekwencji koszty ich nabycia Spółka może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT,
  • przenośniki, rolkowy stół odkładczy i chwytak w przypadku Robota 1, a także przenośniki, pozycjonery kartonów na układanej palecie, chwytaki, sztaplarka, palomat, owijarki i rolkowy stół odbiorczy w przypadku Robota 2, opisane w pkt II, spełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych w rozumieniu art. 38eb ust. 4 w związku z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy o CIT, a w konsekwencji koszty ich nabycia Spółka może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.
  • Ogrodzenie bezpieczeństwa chroniące dostęp do obszaru pobierania i wstawiania kubków Robota 1 oraz kurtyny i ogrodzenie bezpieczeństwa zabezpieczające dostęp do obszaru paletyzacji Robota 2 opisane w pkt II, spełniają definicję maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w rozumieniu art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. c) ustawy o CIT,

a w konsekwencji koszty ich nabycia Spółka może rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik może odliczyć od podstawy opodatkowania, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację.

W oparciu o powyższe należy wnioskować, że kosztami kwalifikowanymi (tj. uprawniającymi Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania w ramach ulgi na robotyzację) będą koszty uzyskania przychodów poniesione przez Spółkę na nabycie Robota.

Jednocześnie, zgodnie z art. 38eb ust. 5 ustawy o PDOP, odliczenie, o którym mowa w ust. 1 tego przepisu, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Jednocześnie, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o PDOP,

kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

W myśl art. 16a ust. 1 ustawy o CIT:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W myśl art. 16f ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

Zgodnie z art. 16g ust.1 pkt 1 ww. ustawy:

Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 i 12 ww. ustawy:

Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.

Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio wydatków na nabycie ww. składników majątku, lecz odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.

Amortyzacja rozpoczyna się w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych i dokonuje się jej do miesiąca, w którym nastąpi zrównanie odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową lub w którym ww. składnik majątku zostanie postawiony w stan likwidacji.

Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, którą w przypadku odpłatnego nabycia stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 ustawy o CIT.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w danym roku podatkowym.

Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

W przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r. fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb updop przez Wnioskodawcę osiągającego dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych – odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych środków trwałych (robotów) będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Ponadto możliwość uznania wydatków na przenośniki, rolkowy stół odkładczy oraz chwytak w przypadku Robota 1 oraz przenośniki, pozycjonery kartonów na układanej palecie, chwytak, sztaplarka, palomat, owijarki oraz rolkowy stół odbiorczy w przypadku Robota 2, opisane w pkt II oraz ogrodzenie bezpieczeństwa chroniące dostęp do obszaru pobierania i wstawiania kubków Robota 1 oraz kurtyny i ogrodzenie bezpieczeństwa zabezpieczające dostęp do obszaru paletyzacji Robota 2, opisane w pkt II za podlegające odliczeniu w ramach ulgi na robotyzację wydaje się potwierdzać fragment uzasadnienia do ustawy zmieniającej z dnia 29 października 2021 r. (druk sejmowy 1532, s. 110), w którym stwierdzono, że zakup samego robota to część całkowitych kosztów wdrożenia, które obejmują także dobór osprzętu, stworzenie stanowiska pracy oraz instalację.

Zatem skoro jak stwierdzono powyżej, nabyte przez Państwa fabrycznie nowe roboty, tj. Robot 1, Robot 2 stanowią roboty przemysłowe, o których mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, a ponadto jak wynika z opisu sprawy:

  • przenośniki, rolkowy stół odkładczy oraz chwytak w przypadku Robota 1 oraz przenośniki, pozycjonery kartonów na układanej palecie, chwytak, sztaplarka, palomat, owijarki oraz rolkowy stół odbiorczy w przypadku Robota 2, opisane w pkt II, spełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych w rozumieniu art. 38eb ust. 4 w związku z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy o CIT
  • ogrodzenie bezpieczeństwa chroniące dostęp do obszaru pobierania i wstawiania kubków Robota 1 oraz kurtyny i ogrodzenie bezpieczeństwa zabezpieczające dostęp do obszaru paletyzacji Robota 2, opisane w pkt II, spełniają definicję maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w rozumieniu art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. c) ustawy o CIT,
  • będziecie Państwo rozliczać dokonywane od Robotów odpisy amortyzacyjne jako koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,
  • koszty nabycia ww. Robotów nie zostały i nie zostaną Państwu zwrócone w jakiejkolwiek formie
  • uzyskujecie Państwo przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych

to możliwe jest co do zasady zastosowanie ulgi na robotyzację w stosunku do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od opisanych we wniosku ww. Robotów, poniesionych i rozliczonych podatkowo po 1 stycznia 2022 r. do końca 2026 r.

Państwa stanowisko w powyższym zakresie pytań nr 1,2,3 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 4 i 5

Wątpliwości Spółki w zakresie pytania nr 4 i 5 dotyczą kwestii ustalenia, czy fakt uzyskania w 2022 r. decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, pozbawia Spółkę prawa do korzystania z ulgi na robotyzację oraz czy Spółka może skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT, w roku 2022 oraz w roku 2023 r. do momentu zakończenia realizacji inwestycji dotyczącej decyzji o wsparciu, tj. do momentu, w którym koszty amortyzacji Robotów nie będą uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego, w ten sposób że odliczy od podstawy opodatkowania, obliczonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwotę stanowiącą 50% odpisu amortyzacyjnego Robotów, lecz nie więcej niż kwota dochodu uzyskanego w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Jak wskazaliście Państwo w opisie sprawy - w maju 2022 r. otrzymaliście decyzję o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Na ten moment nie jest wiadomo, kiedy zakończy się inwestycja objęta decyzją o wsparciu. Możliwe jest, że nastąpi to pod koniec 2023 r. Koszty nabycia Robotów nie stanowiły do tej pory i do czasu zrealizowania wszystkich inwestycji w ramach decyzji o wsparciu nie będą stanowiły podstawy do kalkulacji dochodu zwolnionego z CIT na podstawie tej decyzji. Dopiero od momentu zakończenia inwestycji objętej decyzją o wsparciu (prawdopodobnie pod koniec 2023 r.) wszystkie maszyny produkcyjne, m.in. Robot 1 i Robot 2, będą dotyczyły działalności zwolnionej i dokonywane od nich odpisy amortyzacyjne będą stanowiły koszt uzyskania przychodów działalności zwolnionej. Na ten moment zatem najbardziej prawdopodobne jest, że przez większość 2023 r. amortyzacja Robotów nie będzie dotyczyła działalności zwolnionej.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że co do zasady podatnicy mogą jednocześnie korzystać z ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb updop oraz zwolnień wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a.

Jak już wcześniej wskazano z treści powołanego wyżej art. 18d ust. 6 ustawy o CIT, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zatem skorzystanie z ulgi na robotyzację, przewidzianej w art. 38eb ust. 1 Ustawy o CIT nie będzie możliwe w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które będą przez Państwa uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a Ustawy o CIT.

Tym samym Spółka w odniesieniu do:

a. Robotów,

b. Przenośników, chwytaka i rolkowego stołu odkładczego w przypadku Robota 1 oraz przenośników, pozycjonerów kartonów na układanej palecie, chwytaka, sztaplarki, palomatu, owijarek i rolkowego stołu odbiorczego w przypadku Robota 2,

c. ogrodzenia zabezpieczającego stanowisko pracy Robota 1 oraz kurtyn i ogrodzenia zabezpieczających stanowisko pracy Robota 2,

może skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT, w roku 2022 oraz w roku 2023 r. do momentu zakończenia realizacji inwestycji dotyczącej decyzji o wsparciu, tj. do momentu, w którym koszty amortyzacji Robotów nie będą uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego, w ten sposób że odliczy od podstawy opodatkowania, obliczonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwotę stanowiącą 50% odpisu amortyzacyjnego od ww. Robotów lecz nie więcej niż kwota dochodu uzyskanego w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W związku z powyższym, stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 4 i 5 jest  prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytań. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00