Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.425.2023.2.MMA

Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a dostawy działki.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a dostawy działki nr 8/5 oraz udziału wynoszącego 204/660 w działce nr 8/2. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 5 września 2023 r. (wpływ 5 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę (...) jest właścicielem nieruchomości zabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów numerami działek 8/4 o pow. 0,0246 ha, 8/5 o pow. 0,0320 ha i 8/6 o pow. 0,0169 ha położonej w obrębie ewidencyjnym miasto (...), dla której w Sądzie Rejonowym w (...) - Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzona jest księga wieczysta nr KW (...), oraz współwłaścicielem w udziale 204/660 części w nieruchomości zabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów numerem działki 8/2 o pow. 0,0555 ha położonej w obrębie ewidencyjnym miasto (...), dla której w Sądzie Rejonowym w (...) - Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzona jest księga wieczysta nr (...).

Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra (...) nabył na własność od Miasta (...) działki oznaczone numerami 8/4 i 8/6 na podstawie umowy sprzedaży Repertorium A Nr (...) z 12 czerwca 1996 r. Decyzją z 17 lutego 1997 znak:(...) Kierownik Urzędu Rejonowego w (...) ustalił cenę nieruchomości oznaczonej numerami 8/4 oraz 8/6 przekazanej w zarząd Ministerstwu (...) oraz zobowiązał Ministerstwo (...) do uiszczania opłaty rocznej.

Zgodnie z odpisem księgi wieczystej Rep. Kw. nr (...) jako współwłaściciele działki 8/2, położonej w (...) zostali wpisani Skarb Państwa w udziale 456/660 części oraz Miasto (...) w 204/660 części.

Działkę 8/5 położoną w (...) oraz udział wynoszący 204/660 części we współwłasności działki 8/2 Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra (...) nabył od Miasta (...) umową sprzedaży Repertorium A Nr (...) z 19 maja 1993 r. Decyzją z 5 lutego 1994 znak: (...) Kierownik Urzędu Rejonowego w (...) ustalił cenę nieruchomości oznaczonej numerem 8/5 oraz udziału we współwłasności w 204/660 części w działce 8/2 przekazanej w zarząd Ministerstwu (...) oraz zobowiązał Ministerstwo (...) do uiszczania opłaty rocznej.

Umową nieodpłatnego przekazania Repertorium A (...) z 29 czerwca 1994 r. Miasto (...) nabyło udział we współwłasności w 154/660 częściach z nieruchomości oznaczonej numerem 4/2.

Na podstawie umowy zamiany Repertorium A Nr (...) z 26 listopada 1996 r. Skarb Państwa przeniósł nieodpłatnie na rzecz Miasta (...) udział we współwłasności wynoszący 244/660 części w działce 8/2.

Umową zamiany Repertorium A Nr (...) z 8 listopada 2002 r. Parafia (...) w (...) nabyła od Miasta (...) udział we współwłasności działki 8/2 wynoszący 398/660 części.

Decyzjami z 23 lutego 2004 r. znak: (...) oraz (...) Starosta (...) orzekł o wygaśnięciu trwałego zarządu sprawowanego dotychczas przez Ministerstwo (...) nad przedmiotowymi nieruchomościami oraz orzekł o ustanowieniu trwałego zarządu na rzecz Urzędu (...).

Wojewoda (...) Decyzją Nr (...) znak: (...) z 4 maja 2004 r. stwierdził nabycie przez Województwo (...) z mocy prawa 1 stycznia 1999 r. nieodpłatnie własność udziału wynoszącego 8/660 części w działce 8/2.

Umową sprzedaży Repertorium (...) z 9 czerwca 2005 r. Parafia (...) w (...) nabyła udział wynoszący 8/660 części przypadający Województwu (...) we współwłasności działki 8/2.

Decyzją z 31 grudnia 2021 roku nr (...) Starosta (...) wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej orzekł o wygaśnięciu trwałego zarządu sprawowanego przez Izbę w (...) nieruchomości zabudowanych, stanowiących własność Skarbu Państwa, położonych w (...), oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr: 8/4, 8/5, 8/6 i 8/2 w udziale 204/660 części.

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego miasta (...) przyjęto uchwałą nr (...) z 27 czerwca 2013 roku Rady Miejskiej (...), że działki oznaczone w ewidencji gruntów i budynków numerami 8/2, 8/4, 8/5 i 8/6, położone są na terenie dla którego przeznaczeniem podstawowym są usługi nieuciążliwe, dopuszcza się realizację infrastruktury towarzyszącej funkcji podstawowej, takiej jak: miejsca postojowe, infrastruktura techniczna, dojścia i dojazdy oraz mała architektura.

Zgodnie z ww. planem zagospodarowania, budynki istniejące na powyższych działkach przeznaczone są do zachowania i wpisane do rejestru zabytków.

Nieruchomości oznaczone numerami działek 8/5 oraz 8/2 wpisane są do rejestru zabytków - (...) pod nr. (...) decyzją z 4 kwietnia 1962 r.

Parafia (...) w (...) wystąpiła z wnioskiem do Skarbu Państwa o nabycie w drodze bezprzetargowej nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa oznaczonej numerami 8/5 oraz udziału Skarbu Państwa w 204/660 części we współwłasności nieruchomości oznaczonej numerem 8/2 na jej rzecz.

(...) Wojewódzki Konserwator Zabytków decyzją Nr (...) z 29 czerwca 2022 r. wyraził zgodę na dokonanie sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz Parafii (...) części nieruchomości zabudowanej oznaczonej numerem 8/2 w udziale 204/660, położonej w (...).

Starosta (...) wystąpił do Wojewody (...) z prośbą o wyrażenie zgody na zbycie z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa w drodze bezprzetargowej, udziału wynoszącego 204/660 części we współwłasności nieruchomości położonej w (...) oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka 8/2, uregulowanej w księdze wieczystej nr (...) i działki nr 8/5 o powierzchni 0,0320 ha, uregulowanej w księdze wieczystej nr (...).

Jednocześnie mając na uwadze stan techniczny budynku wymagający natychmiastowego remontu i dość znaczących nakładów Starosta (...) zwrócił się z prośbą o wyrażenie zgody na podwyższenie do bonifikaty, określonej w art. 68 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wojewoda (...) udzielił zgody Staroście (...) na zbycie z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa nieruchomości położonych w (...), oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr:

  • 8/5 o powierzchni 0,0320 ha, uregulowanej w księdze wieczystej Nr (...)
  • 8/2 o powierzchni 0,0555 ha w udziale wynoszącym 204/660 części we współwłasności nieruchomości, uregulowanej w księdze wieczystej Nr (...).

Sprzedaż nieruchomości, o których mowa wyżej nastąpi w drodze bezprzetargowej, zgodnie z art. 37 ust. 2 pkt 10 ustawy z 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Prawo do dysponowania nieruchomościami nr 8/5 oraz udział wynoszący 204/660 części we współwłasności działki 8/2 Skarb Państwa nabył od Miasta (...) umową sprzedaży Repertorium A Nr (...) z 19 maja 1993 r.

W momencie nabywania prawa do dysponowania tymi nieruchomościami stanowiły one grunty zabudowane budynkami w rozumieniu przepisów prawa budowlanego: budynki administracyjno-biurowe.

W odpowiedzi na pytanie czy posiadają Państwo wiedzę kiedy poszczególne naniesienia znajdujące się na Nieruchomościach zostały oddane do użytkowania? Czy od tego momentu upłynął okres dłuższy niż 2 lata?

Odpowiedzieli Państwo, że nie posiadacie takiej wiedzy.

W całym okresie posiadania budynki wykorzystywane były w celach administracyjno-biurowych. Od 1994 r. do 2004 r.: zarząd Ministerstwa (…) (decyzja Kierownika Urzędu Rejonowego w (...) znak: (...) z 5 lutego 1994 r. przekazanie w zarząd Ministerstwu (…).

Decyzje Starosty (...) znak: (...) oraz (...) z 23 lutego 2004 r. o wygaśnięciu trwałego zarządu sprawowanego przez Ministerstwo (…) oraz ustanowienie trwałego zarządu na rzecz Urzędu (...). Od 2004 r. do 31 grudnia 2021 r. trwały zarząd Izby (…) (decyzja Starosty (...) znak: (...) o wygaśnięciu trwałego zarządu). Po wygaśnięciu trwałego zarządu do chwili obecnej, przedmiotowe działki nie były udostępniane osobom trzecim na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia, innej umowy.

Nabycie nieruchomości nie nastąpiło w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Na działce o nr 8/5 oraz na udziale w działce o nr 8/2 wynoszącym 204/660 w momencie ich zbycia na rzecz Parafii znajdują się budynki biurowo-administracyjne.

W odpowiedzi na pytanie czy naniesienia znajdujące się na działce o nr 8/5 oraz na udziale w działce o nr 8/2 wynoszącym 204/660, spełniają/będą spełniać definicję budynku, budowli lub ich części albo urządzenia budowlanego w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.)? Jeśli tak należy wskazać:

a)Czy i kiedy doszło do rozpoczęcia użytkowania danego budynku/budowli od momentu jego wybudowania/nabycia przez Państwa?

Wskazali Państwo, że do rozpoczęcia użytkowania budynków doszło w momencie nabycia.

b)Czy przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia lub wybudowania budynków/budowli?

Odpowiedzieli Państwo, że nie posiadacie takiej wiedzy.

c)Czy od rozpoczęcia użytkowania danego budynku/budowli do momentu transakcji sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat?

Tak.

d)Czy w stosunku do danego budynku/budowli były ponoszone wydatki na ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% jego wartości początkowej? Jeśli tak to prosimy o wskazanie:

  1.  Kiedy miały miejsce te ulepszenia?
  2.  Czy przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie
  3.  Czy od rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania każdego z budynków/budowli, po dokonanych ulepszeniach stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku/budowli do dnia transakcji sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat?

W stosunku do danego budynku/budowli nie były ponoszone wydatki na ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% jego wartości początkowej.

Ponadto wskazali Państwo, że wszystkie urządzenia budowlane znajdujące się na przedmiotowej działce, powiązane są z budynkiem biurowo-administracyjnym.

Pytanie

Czy dostawa nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działki nr 8/5 o powierzchni 0,0320 ha, uregulowanej w księdze wieczystej Nr (...) oraz działki o nr 8/2 o powierzchni 0,0555 ha w udziale wynoszącym 204/660 części we współwłasności nieruchomości, uregulowanej w księdze wieczystej Nr (...) będzie w całości korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem brakuje podstaw do zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działki nr 8/5 o powierzchni 0,0320 ha, uregulowanej w księdze wieczystej Nr (...) oraz działki o nr 8/2 o powierzchni 0,0555 ha w udziale wynoszącym 204/660 części we współwłasności nieruchomości, uregulowanej w księdze wieczystej Nr (...) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast istnieje możliwość zwolnienia sprzedaży na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi: przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy: ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, grunty oraz budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy: podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy: nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Dostawa ww. działek będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną) i dla tej czynności Skarb Państwa wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Wobec tego, powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z uregulowania tego wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Skarb Państwa nie oddawał budynku do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, albowiem nie zawierał umowy najmu, czy dzierżawy tej nieruchomości. Skarb Państwa oddając nieruchomość zabudowaną oznaczoną jako działki:

1.8/5 o powierzchni 0,0320 ha, uregulowanej w księdze wieczystej Nr (...)

2.8/2 o powierzchni 0,0555 ha w udziale wynoszącym 204/660 części we współwłasności nieruchomości, uregulowanej w księdze wieczystej Nr (...)

Izbie (...) w trwały zarząd nie dokonał pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT, ponieważ oddanie nieruchomości w trwały zarząd nie podlega pod działanie ustawy o VAT.

Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną zgodnie z przepisami art. 43 ustawy z 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami. nie modernizowali Państwo budynku, nie ponosili nakładów na ulepszenie w trakcie użytkowania budynku przez Izbę (...). Dlatego też w Państwa ocenie planowana sprzedaż nieruchomości na rzecz Parafii będzie dostawą dokonywaną w ramach pierwszego zasiedlenia.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, tu były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Państwa zdaniem dostawa nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działki nr 8/5 o powierzchni 0,0320 ha, uregulowanej w księdze wieczystej Nr (...) oraz działki nr 8/2 o powierzchni 0,0555 ha w udziale wynoszącym 204/660 części we współwłasności nieruchomości, uregulowanej w księdze wieczystej Nr (...), będzie natomiast mogła skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a cyt. Ustawy).

Jak wynika z powyższego ustawodawca uzależnił tę możliwość od przysługującego podatnikowi prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

Jak wspomniano wyżej Skarb Państwa nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku w trakcie użytkowania budynku przez Izbę (...). Budynki były wykorzystywane na cele działalności Izby (...). Skarb Państwa nie dokonywał odliczeń podatku VAT naliczonego - z uwagi na brak takiego prawa, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, albowiem Skarb Państwa nie osiągał przychodu, który podlegałby sprzedaży opodatkowanej VAT, jak i niepodlegającego opodatkowaniu.

Jak wskazano powyżej, aby dostawa nieruchomości mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule, tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków i budowli oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z tych też przyczyn Państwa zdaniem - Skarb Państwa będzie mógł zastosować zwolnienie na postawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowiony jest budynek rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy - obowiązujący od 1 stycznia 2014 r. - w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem dostawy będzie podlegał opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowany będzie budynek na nim posadowiony. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynek będzie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT, również dostawa gruntu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

W ocenie Wnioskodawcy - dostawa zabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działki nr:

1.8/5 o powierzchni 0,0320 ha, uregulowanej w księdze wieczystej Nr (...)

2.8/2 o powierzchni 0,0555 ha w udziale wynoszącym 204/660 części we współwłasności nieruchomości, uregulowanej w księdze wieczystej Nr (...)

wraz z gruntem będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym, Skarb Państwa nie będzie zobowiązany do naliczania podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży ww. zabudowanych działek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.).

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników; natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.):

Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

W myśl art. 11 ust. 1a ustawy:

Przepis art. 11 ust. 1 stosuje się do czynności prawnych lub czynności procesowych podejmowanych na rzecz lub w interesie Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Na mocy art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy:

Zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem ust. 1e, art. 43 ust. 2 i 4, art. 51, art. 57 ust. 1, art. 58-60, starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności zbywają oraz nabywają, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzące w skład zasobu, z zastrzeżeniem art. 17.

Jak wynika z powyższego starosta – w sprawach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa – działa jako reprezentant Skarbu Państwa. Skarb Państwa w transakcjach dotyczących gospodarki nieruchomościami nie występuje jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą. W każdym takim przypadku, podmiotami, które to czynią są jednostki organizacyjne, na ogół wyodrębnione w tym celu.

Z opisu sprawy wynika, że Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę (...) jest właścicielem nieruchomości zabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów numerami działek 8/4, 8/5 i 8/6 oraz współwłaścicielem w udziale 204/660 części w nieruchomości zabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów numerem działki 8/2 położonej w obrębie ewidencyjnym miasto (...). Parafia (...) w (...) wystąpiła z wnioskiem do Skarbu Państwa o nabycie w drodze bezprzetargowej nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa oznaczonej numerami 8/5 oraz udziału Skarbu Państwa w 204/660 części we współwłasności nieruchomości oznaczonej numerem 8/2 na jej rzecz.

W rozpatrywanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia, czy dostawa nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działki o nr 8/5 oraz działki o nr 8/2 w udziale wynoszącym 204/660 części we współwłasności nieruchomości, będzie w całości korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy wskazać, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego w analizowanej sprawie, stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że sprzedaż ww. nieruchomości będzie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), tym samym dla planowanej czynności sprzedaży ww. działek Powiat jako pełniący rolę podatnika w związku z gospodarowaniem nieruchomościami będącymi własnością Skarbu Państwa będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że dostawa przez Państwa działki o nr 8/5 i udziału wynoszącego 204/660 w działce o nr 8/2 będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), nie będzie wykonywana w ramach zadań publicznych. W odniesieniu do ww. dostawy działki i udziału w działce nie będą Państwo działać jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Dokonując odpłatnego zbycia działki o nr 8/5 i udziału wynoszącego 204/660 w działce o nr 8/2 będą Państwo działali jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.

Wobec tego powyższa czynność w świetle ustawy o VAT będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo budowlane.

Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Na podstawie art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jak stanowi art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Stosownie do art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Urządzenia budowlane to urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

W świetle powyższych przepisów urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, w szczególności nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Urządzenia budowlane należy traktować jako elementy przynależne do budynku i opodatkować łącznie z budynkiem, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie. Brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Należy również mieć na uwadze art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług w taki sposób, jak opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest, co do zasady, zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 ust. 14 ustawy:

Rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej - bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Przy czym, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wskazali Państwo, że działkę 8/5 położoną w (...) oraz udział wynoszący 204/660 części we współwłasności działki 8/2 Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra (...) nabył od Miasta (...) umową sprzedaży z 19 maja 1993 r. Nieruchomości oznaczone numerami działek 8/5 oraz 8/2 wpisane są do rejestru zabytków - (...). Prawo do dysponowania nieruchomościami nr 8/5 oraz udział wynoszący 204/660 części we współwłasności działki 8/2 Skarb Państwa nabył od Miasta (...) umową sprzedaży Repertorium A Nr (...) z 19 maja 1993 r. W momencie nabywania prawa do dysponowania tymi nieruchomościami stanowiły one grunty zabudowane budynkami w rozumieniu przepisów prawa budowlanego: budynki administracyjno- biurowe. W całym okresie posiadania budynki wykorzystywane były w celach administracyjno-biurowych.

Wskazali Państwo, że nabycie nieruchomości nie nastąpiło w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Na działce o nr 8/5 oraz na udziale w działce o nr 8/2 wynoszącym 204/660 w momencie ich zbycia na rzecz Parafii będą znajdować się budynki biurowo-administracyjne. Do rozpoczęcia użytkowania budynków doszło w momencie nabycia. Od rozpoczęcia użytkowania danego budynku/budowli do momentu transakcji sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat. W stosunku do danego budynku/budowli nie były ponoszone wydatki na ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% jego wartości początkowej. Wszystkie urządzenia budowlane znajdujące się na przedmiotowej działce, powiązane są z budynkiem biurowo-administracyjnym.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla sprzedaży opisanych we wniosku ww. nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy w odniesieniu do ww. budynków znajdujących się na działce o nr 8/5 oraz na udziale w działce o nr 8/2 wynoszącym 204/660 części we współwłasności nieruchomości - miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Analiza przedstawionych okoliczności oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że planowana dostawa budynków biurowo-administracyjnych znajdujących się na działce o nr 8/5 oraz na udziale w działce o nr 8/2 wynoszącym 204/660 części we współwłasności nieruchomości nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. upłyną co najmniej 2 lata.

Zgodnie z Państwa wskazaniem do rozpoczęcia użytkowania budynków doszło w momencie nabycia (tj. umowa sprzedaży z 19 maja 1993 r.). Zatem od rozpoczęcia użytkowania budynków do momentu transakcji sprzedaży minął okres co najmniej 2 lat. W stosunku do budynków nie były ponoszone wydatki na ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% jego wartości początkowej.

Zatem, z uwagi na fakt, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynków biurowo-administracyjnych znajdujących się na działce o nr 8/5 oraz na udziale w działce o nr 8/2 wynoszącym 204/660 części we współwłasności nieruchomości upłynął okres 2 lat i jednocześnie od momentu nabycia do momentu planowanej sprzedaży nie poniesiono jakichkolwiek wydatków związanych z budynkami, to należy uznać, że dla dostawy ww. budynków biurowo-administracyjnych znajdujących się na działce o nr 8/5 oraz na udziale w działce o nr 8/2 wynoszącym 204/660, zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Również wszystkie urządzenia budowlane znajdujące się na przedmiotowych działkach powiązane z budynkiem biurowo-administracyjnym, korzystać będą ze zwolnienia o którym mowa art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy VAT, dostawa gruntu dokonywana wraz z dostawą budynku (budowli lub ich części) dzieli los prawnopodatkowy tych obiektów, a wartość gruntu wchodzi do podstawy opodatkowania obiektów. Tym samym mając na uwadze brzmienie art. 29a ust. 8 ustawy dostawa gruntu związanego z przedmiotowymi budynkami powinna zostać opodatkowana według zasad właściwych dla dostawy tych budynków, a więc będzie korzystała również ze zwolnienia o którym mowa art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Z uwagi na fakt, że sprzedaż Nieruchomości - działki o nr 8/5 oraz na udziału w działce o nr 8/2 wynoszącym 204/660, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, analiza zwolnienia tej dostawy wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezzasadna.

W świetle powyższego oceniając całościowo Państwa stanowisko należy uznać je za nieprawidłowe, bowiem jakkolwiek wywodzą Państwo prawidłowy skutek prawny w postaci możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT do dostawy zabudowanych nieruchomości w postaci działki o nr 8/5 oraz udziału w działce o nr 8/2 wynoszącym 204/660, jednakże wynika on z innej podstawy prawnej niż wskazana przez tut. Organ.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00