Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.434.2023.1.AMA

Brak obowiązku wysłania Klientom paragonu fiskalnego w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz przesyłania Klientom wyłącznie faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem tj. poprzez wysłanie ich na wskazany przez Klienta adres e-mail, udostępnienie ich pod linkiem umożliwiającym ich pobranie na urządzenie Klienta lub udostępnienie ich na osobistym koncie Klienta prowadzonym w ramach korzystania ze sklepu internetowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie pytania nr 1 wniosku jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku wysłania Klientom paragonu fiskalnego w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz przesyłania Klientom wyłącznie faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem tj. poprzez wysłanie ich na wskazany przez Klienta adres e-mail, udostępnienie ich pod linkiem umożliwiającym ich pobranie na urządzenie Klienta lub udostępnienie ich na osobistym koncie Klienta prowadzonym w ramach korzystania ze sklepu internetowego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jako (…) Sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmujecie się Państwo m.in. dystrybucją produktów (...). Jesteście Państwo zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku VAT. Dokonujecie Państwo sprzedaży towarów m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (dalej: Nabywca lub Klient) za pośrednictwem sklepu internetowego. Zakupione przez Klienta towary są wysyłane bezpośrednio z magazynu firmy kurierskiej. Z uwagi na to, iż towar wydawany jest bezpośrednio z magazynu kontrahenta, brak jest możliwości wydruku i przekazania paragonów razem z towarem w ramach dostawy do Nabywcy.

Jednocześnie, w celu realizacji zamówienia w sklepie internetowym, Klient każdorazowo zobowiązany jest do zaakceptowania udostępnianego przez Państwa regulaminu sklepu internetowego (dalej: Regulamin). Poprzez akceptację postanowień zawartych w Regulaminie, Klient m.in.:

1)zgłasza żądanie wystawiania faktury dokumentującej daną sprzedaż (zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT), chyba że obowiązek wystawienia faktury powstaje z mocy prawa; oraz

2)wyraża zgodę na otrzymywanie faktury dokumentującej sprzedaż w postaci elektronicznej.

Faktura w postaci elektronicznej, wystawionej za pośrednictwem systemu (…) Spółki, jest przesyłana Klientowi w sposób przewidziany Regulaminem, np. na wskazany przez Klienta adres e-mail, udostępniona pod linkiem umożliwiającym jej pobranie na urządzenie Klienta lub udostępniona na osobistym koncie Klienta prowadzonym w ramach korzystania ze sklepu internetowego. Jednocześnie bez zaakceptowania Regulaminu Klient nie ma możliwości dokonania zakupów w sklepie internetowym.

Przedmiotowy wniosek dotyczy sprzedaży produktów (towarów) przez Państwa Spółkę w sklepie internetowym (sklepach internetowych) realizowanej w następujący sposób:

1.Klient tworzy zamówienie obejmujące listę produktów wybranych przez niego z asortymentu dostępnego w sklepie internetowym, które to zamówienie następnie sfinalizuje poprzez jego potwierdzenie. Złożenie zamówienia przez Klienta wymaga akceptacji Regulaminu.

2.Zakup zostanie dokonany jedynie, gdy Klient dokona zapłaty za zamówienie za pomocą udostępnionych opcji płatności online (np. płatność za pomocą usług pośrednika w płatnościach internetowych, kartą płatniczą, przelewem online, (…), itp.).

3.Po dokonaniu płatności, o ile spełnione zostaną wszystkie warunki przewidziane Regulaminem, zamówienie zostanie zrealizowane przez Państwa.

4.Alternatywnie, mogą Państwo dać Klientom również możliwość dokonania płatności za pobraniem - wówczas zamówienie zostanie zrealizowane przez Państwa, a Klient dokona zapłaty za zamówienie dopiero w momencie jego doręczenia.

5.Potwierdzą Państwo dokonanie transakcji np. poprzez wyświetlenie komunikatu potwierdzającego sprzedaż lub poprzez wysłanie potwierdzenia dokonania zakupów na podany przez Klienta adres e-mail, itp.

6.Następnie zamówione towary będą dostarczane Klientom drogą wysyłkową (np. za pośrednictwem firmy kurierskiej lub innej firmy świadczącej usługi logistyczno-transportowej) z magazynu zlokalizowanego na terytorium kraju.

Całość sprzedaży na rzecz rolników ryczałtowych/osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej niebędących podatnikami od towarów i usług dokonywanej poprzez Państwa sklep internetowy rejestrowana jest za pomocą kasy rejestrującej znajdującej się w ustalonym przez Państwa miejscu (np. w siedzibie Państwa Spółki), drukując paragony fiskalne. Korzystają Państwo z kas z elektronicznym zapisem kopii w pamięci. Nie korzystają Państwo ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas przewidzianego dla dostaw towarów w systemie wysyłkowym, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442).

Nie wydajecie Państwo paragonów Klientom, tj. nie są one fizycznie wysyłane np. razem z towarami. Państwo natomiast wystawiają oraz przesyłają Klientom dokonującym zakupów w sklepie internetowym faktury elektroniczne, zgodnie z postanowieniami Regulaminu opisanymi powyżej. Jednocześnie, przechowują Państwo wystawiane

(i)w postaci elektronicznej faktury oraz

(ii)paragony.

Jesteście Państwo w stanie zidentyfikować fakturę wystawioną do sprzedaży dokumentowanej paragonami, jak i paragony, do których odnoszą się faktury. Ponadto, mając na uwadze, że paragony nie są wydawane Klientom, a ich kopie będą przechowywane przez Państwa zgodnie z przepisami o VAT w pamięci fiskalnej kasy rejestrującej, rozważają Państwo również możliwość niszczenia kopii drukowanych/papierowych paragonów fiskalnych przeznaczonych dla Nabywców. Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie Państwa sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego dokonywanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Pytanie (oznaczone nr 1 w złożonym wniosku)

Czy w przedstawionych stanie faktycznym, w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz przesyłania Klientom wyłącznie faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem, Państwa Spółka jest zobowiązana do wydawania Klientom również paragonów fiskalnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w przedstawionych stanie faktycznym, w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz przesyłania Klientom wyłącznie faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem, Państwa Spółka nie jest zobowiązana do wydawania Klientom również paragonów fiskalnych.

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dale: ustawa o VAT). Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)w postaci papierowej lub

b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625) (dalej: Rozporządzenie).

Przez paragon fiskalny albo fakturę rozumie się dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży (§ 2 pkt 16 Rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. Rozporządzenia, podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia, podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12.

Na podstawie art. 2 pkt 31 ustawy o VAT, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Natomiast fakturą elektroniczną, w myśl art. 2 pkt 32 ustawy o VAT, jest faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106b ust. 2 ustawy o VAT, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Jak stanowi art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W konsekwencji, z przywołanych wyżej przepisów wynika, że:

  • podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika;
  • ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT.

Tym niemniej, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, na zgłoszone w odpowiednim terminie żądanie nabywcy (niebędącego podatnikiem), podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż.

Zasada ta nie dotyczy czynności wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt - 1 ustawy o VAT oraz w art. 106a pkt 3 i 4 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 106g ust. 1 ustawy o VAT, faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

W myśl art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy.

Stosownie do art. 106h ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Zgodnie z art. 106h ust. 2 ustawy o VAT, przepis ust. 1 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.

W przypadku, gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę (art. 106h ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 106h ust. 4 ustawy o VAT, przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.

Jednocześnie, podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury (art. 106m ust. 1 ustawy o VAT).

Na podstawie art. 106n ust. 1 ustawy o VAT, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Państwa zdaniem, należy podkreślić, że z przywołanych powyżej przepisów, dla podatnika dokonującego sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wynikają m.in. następujące obowiązki:

i. prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej,

ii. przy sprzedaży podlegającej obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej, podatnik zobowiązany jest do wydania nabywcy odpowiedniego dokumentu potwierdzającego dokonaną transakcję,

iii. sprzedawca powinien wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z tytułu każdej dokonanej sprzedaży, a ponadto, podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury na żądanie nabywcy,

iv. podatnik ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej bez względu na fakt, czy sprzedaż ta jest dokumentowana fakturą,

v. w przypadkach, gdy jedna sprzedaż jest dokumentowana zarówno przy zastosowaniu kasy rejestrującej jak i fakturą, podatnik ma obowiązek dołączenia paragonu do egzemplarza pozostającej u niego faktury;

vi. w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz wydawania Klientom faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem, Państwa Spółka nie jest zobowiązana do wydawania Klientom paragonów fiskalnych.

Jak wskazano powyżej, przez fakturę należy rozumieć nie tylko dokument w formie papierowej, ale także w formie elektronicznej, który może być wystawiony i otrzymany w dowolnym formacie elektronicznym, pamiętając o tym, aby zawierał elementy wymagane przepisami ustawy o VAT. W przedmiotowym przypadku całość sprzedaży dokonywanej przez sklep internetowy rejestrują Państwo za pomocą kasy rejestrującej znajdującej się w ustalonym przez Państwa miejscu drukując automatycznie paragony fiskalne. Korzystają Państwo z kas z elektronicznym zapisem kopii. Państwa Spółka wystawia dodatkowo oraz przesyła Klientom dokonującym zakupów w sklepie internetowym faktury elektroniczne za pośrednictwem systemu Spółki, zgodnie z postanowieniami Regulaminu.

Jednocześnie, aby zamówienie w sklepie internetowym mogło być skutecznie zrealizowane, Klient każdorazowo zobowiązany jest do zaakceptowania udostępnianego przez Państwa Regulaminu sklepu internetowego. Poprzez akceptację postanowień zawartych w Regulaminie, Klient m.in. zgłasza żądanie wystawiania faktury dokumentującej daną sprzedaż (zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT) oraz wyraża zgodę na otrzymywanie żądanej faktury w postaci elektronicznej. Faktura w postaci elektronicznej przesyłana jest Klientowi w sposób przewidziany Regulaminem, np. na wskazany przez Klienta adres e-mail, udostępniona pod linkiem umożliwiającym jej pobranie na urządzenie Klienta lub udostępniona na osobistym koncie Klienta prowadzonym w ramach korzystania ze sklepu internetowego. Bez zaakceptowania Regulaminu Klient nie ma możliwości dokonania zakupów w sklepie internetowym.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę powyżej powołane przepisy należy Państwa zdaniem stwierdzić, że wysłanie faktury elektronicznej na wskazany przez nabywcę adres e-mail, udostępnienie pod linkiem umożliwiającym jej pobranie na urządzenie Klienta lub na osobistym koncie Klienta prowadzonym w ramach korzystania ze sklepu internetowego oznacza, że dokument został nabywcy udostępniony (wydany) i w odniesieniu do faktury elektronicznej świadczy o tym, że wypełniony został warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, tj. za zgodą Nabywcy, wydano mu fakturę w formie elektronicznej, przesyłając tą fakturę w sposób z nim uzgodniony.

Państwa zdaniem, mając na uwadze przedstawione stan faktyczny oraz ww. przepisy prawa, należy wskazać, że w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zasadą jest dokumentowanie takiej transakcji paragonem fiskalnym. Obowiązek wystawienia faktury w takich przypadkach istnieje wówczas, gdy nabywca wystąpi z takim żądaniem w odpowiednim terminie (art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT). Tym niemniej, w przedmiotowym przypadku, Klient chcąc dokonać zakupów w sklepie internetowym Państwa Spółki jest zobowiązany dokonać akceptacji Regulaminu. Tym samym, Klient zgłasza żądanie wystawienia faktury dokumentującej daną sprzedaż oraz wyraża zgodę na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej.

W konsekwencji, zdaniem Państwa, zostaną Państwo zobowiązani do wystawienia faktury na żądanie nabywcy towaru na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, Państwa zdaniem należy uznać, że skoro akceptacja Regulaminu oznacza zgłoszenie żądania uzyskania faktury, zamiast paragonu fiskalnego oraz wyrażenie zgody na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej, to Państwo, jesteście uprawnieni do wydawania Klientom wyłącznie faktur elektronicznych.

W konsekwencji, w Państwa opinii należy uznać, że nie jesteście Państwo zobowiązani do wydawania Klientom paragonów fiskalnych w przypadku przesyłania faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem. Zgodnie bowiem z art. 106h ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę.

Państwa powyższe stanowisko znajduje, według Państwa, potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, tj. m.in. w poniżej cytowanych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych:

  • interpretacja z 25 kwietnia 2022 r., o sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.69.2022.2.ALN, w której Dyrektor KIS uznał, że: „Jak wskazano w treści wniosku, w ocenie Wnioskodawcy wskazany w opisie zdarzenia przyszłego model archiwizacji, w ramach którego Spółka będzie przechowywać (obok wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT - egzemplarza, jaki zgodnie z przepisami ustawy o VAT Wnioskodawca zobowiązany jest zachować w swojej dokumentacji, przechowywanego w formie elektronicznej) wyłącznie treści paragonów fiskalnych (nie będących paragonami z NIP, o których mowa w art. 106h ust. 4 w związku z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy) zapisanych formie elektronicznej dematerializując (niszcząc) wydrukowane paragony fiskalne (tzw. oryginały dla klienta) będzie stanowić realizację obowiązku wynikającego z art. 106h ustawy o VAT i będzie zgodne z wymogami wynikającymi z przepisów tej ustawy.”
  • interpretacja z 28 grudnia 2021 r., o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.857.2021.1.SR, w której Dyrektor KIS uznał, że: „Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro akceptacja Regulaminu oznacza zgłoszenie żądania uzyskania faktury, zamiast paragonu fiskalnego oraz wyrażenie zgody na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej, to należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że ma on prawo do wydawania Klientom wyłącznie faktur elektronicznych. Zatem, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wydawania Klientom paragonów fiskalnych w przypadku przesyłania faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem.” „Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca może dokonywać niszczenia paragonów fiskalnych dokumentujących transakcje, dla których wystawione zostaną faktury elektroniczne, a kopie paragonów zostaną w pamięci kasy rejestrującej.”
  • interpretacja z 12 lutego 2021 r., o sygn. 0114-KDIP1-3.4012.680.2020.1.KP, w której Dyrektor KIS uznał, że: „Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro akceptacja regulaminu oznacza zgłoszenie żądania uzyskania faktury, zamiast paragonu fiskalnego oraz wyrażenie zgody na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej, to należy się zgodzić z Wnioskodawcą, że ma On prawo do wystawienia faktury oraz wydania klientowi wyłącznie faktury zachowując paragon fiskalny we własnej dokumentacji. Jednocześnie Wnioskodawca będzie miał obowiązek zostawić w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę np. nr faktury oraz datę wystawienia. Podsumowując, w sytuacji gdy akceptacja regulaminu oznacza zgłoszenie żądania uzyskania faktury zamiast paragonu fiskalnego oraz wyrażenie zgody na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej, to Wnioskodawca ma prawo do wystawienia faktury oraz wydania klientowi wyłącznie faktury zachowując paragon fiskalny we własnej dokumentacji.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, a które dotyczy pytania nr 1 wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Jednocześnie przepisy ustawy nie zabraniają ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na rzecz innych podmiotów. W takim przypadku należy pamiętać, że ustawodawca do takiej sprzedaży przewidział określone warunki ewidencyjne.

W myśl art. 111 ust. 6a ustawy:

Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Natomiast według przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)w postaci papierowej lub

b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

Paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu, natomiast dla sprzedawcy dokonanie sprzedaży i potwierdzenie tożsamości towaru.

Stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 6 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 i 295).

Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem”.

Według § 2 pkt 1 lit. b) i pkt 16 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

  •  dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy w przypadku kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną, raport fiskalny dobowy, raport fiskalny okresowy, w tym miesięczny, i raport fiskalny rozliczeniowy;
  • paragonie fiskalnym albo fakturze - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.

W myśl § 6 ust. 1 pkt 1 i 7 rozporządzenia:

Podatnicy, prowadząc ewidencję:

  • wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy;
  • przechowują odpowiednio dokumenty fiskalne i kopie dokumentów fiskalnych, w tym dane z pamięci chronionej, przez okres wymagany w ustawie oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 i 1598), zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217), i zapewniają do nich dostęp.

W myśl art. 73 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.):

Dowody księgowe i dokumenty inwentaryzacyjne przechowuje się w jednostce, z zastrzeżeniem ust. 4, w oryginalnej postaci, w ustalonym porządku dostosowanym do sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w podziale na okresy sprawozdawcze, w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie. Roczne zbiory dowodów księgowych i dokumentów inwentaryzacyjnych oznacza się określeniem nazwy ich rodzaju oraz symbolem końcowych lat i końcowych numerów w zbiorze.

Z wyłączeniem dokumentów dotyczących przeniesienia praw majątkowych do nieruchomości, powierzenia odpowiedzialności za składniki aktywów, znaczących umów i innych ważnych dokumentów określonych przez kierownika jednostki, treść dowodów księgowych może być przeniesiona na informatyczne nośniki danych pozwalające zachować w trwałej i niezmienionej postaci zawartość dowodów. Warunkiem stosowania tej metody przechowywania danych jest posiadanie urządzeń pozwalających na odtworzenie dowodów w postaci wydruku, o ile inne przepisy nie stanowią inaczej. Wydruk jest dowodem równoważnym z dowodem księgowym, z którego treść została przeniesiona na informatyczny nośnik danych.

Z kolei zgodnie z § 29 w zw. z § 22 ust. 4 rozporządzenia:

Podatnicy prowadząc ewidencję przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii dokonują wydruku wystawianych przy użyciu kasy dokumentów, a w przypadku kas z papierowym zapisem kopii - również ich kopii. W przypadku kas z elektronicznym zapisem kopii obowiązek wydruku nie dotyczy paragonów fiskalnych, paragonów fiskalnych anulowanych, faktur i faktur anulowanych w przypadku, o którym mowa w § 12 ust. 2, oraz raportów fiskalnych dobowych, które mają postać zapisu na informatycznym nośniku danych. Przepis § 22 ust. 4 stosuje się.

Fiskalizacja jest potwierdzana wystawieniem raportu fiskalnego dobowego. Wydruk raportu fiskalnego dobowego jest dołączany do książki kasy.

Odnośnie dokumentowania zdarzeń poprzez wystawianie faktur należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 2 pkt 31 i 32 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

  • fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie;
  • fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

W myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jak wynika z przywołanych przepisów podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Natomiast na żądanie nabywcy, niebędącego podatnikiem podatku VAT, wyrażone w odpowiednim czasie, podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę.

Wszystkie elementy, jakie powinna zawierać faktura określa art. 106e ust. 1 ustawy.

Treść art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy wskazuje, że:

Faktura może nie zawierać w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, jeżeli kwota ta określona jest w euro - danych określonych w ust. 1 pkt 3 dotyczących nabywcy i danych określonych w ust. 1 pkt 8, 9 i 11-14, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.

Z kolei art. 106g ust. 1 ustawy stanowi, że:

Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

W myśl art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy:

W przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy - zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Zgodnie z art. 106h ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej:

1)do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży albo

2)pozostawia się w dokumentacji numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.

W myśl art. 106h ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.

Jak stanowi art. 106h ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji:

1)paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę albo

2)numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.

Na podstawie art. 106h ust. 4 ustawy:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.

Art. 112 ustawy stanowi, że:

Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z zastrzeżeniem art. 109b ust. 7, art. 130d ust. 3, art. 134 ust. 3, art. 138h ust. 3 i art. 138i ust. 8.

W myśl art. 106m ust. 1 ustawy:

Podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Na podstawie art. 106n ust. 1 ustawy:

Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tego dokumentu. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku VAT i dokonujecie Państwo sprzedaży towarów m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pośrednictwem sklepu internetowego. Całość sprzedaży na rzecz rolników ryczałtowych/osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej niebędących podatnikami od towarów i usług dokonywanej poprzez Państwa sklep internetowy rejestrowana jest za pomocą kasy rejestrującej znajdującej się w ustalonym przez Państwa miejscu (np. w siedzibie Państwa Spółki), drukując paragony fiskalne. Korzystają Państwo z kas z elektronicznym zapisem kopii w pamięci i nie korzystają Państwo ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas przewidzianego dla dostaw towarów w systemie wysyłkowym.

Przedmiotowy wniosek dotyczy sprzedaży produktów (towarów) przez Państwa Spółkę w sklepie internetowym (sklepach internetowych) realizowanej w następujący sposób:

1.Klient tworzy zamówienie obejmujące listę produktów wybranych przez niego z asortymentu dostępnego w sklepie internetowym, które to zamówienie następnie sfinalizuje poprzez jego potwierdzenie. Złożenie zamówienia przez Klienta wymaga akceptacji Regulaminu.

2.Zakup zostanie dokonany jedynie, gdy Klient dokona zapłaty za zamówienie za pomocą udostępnionych opcji płatności online (np. płatność za pomocą usług pośrednika w płatnościach internetowych, kartą płatniczą, przelewem online, (…), itp.).

3.Po dokonaniu płatności, o ile spełnione zostaną wszystkie warunki przewidziane Regulaminem, zamówienie zostanie zrealizowane przez Państwa.

4.Alternatywnie, mogą Państwo dać Klientom również możliwość dokonania płatności za pobraniem - wówczas zamówienie zostanie zrealizowane przez Państwa, a Klient dokona zapłaty za zamówienie dopiero w momencie jego doręczenia.

5.Potwierdzą Państwo dokonanie transakcji np. poprzez wyświetlenie komunikatu potwierdzającego sprzedaż lub poprzez wysłanie potwierdzenia dokonania zakupów na podany przez Klienta adres e-mail, itp.

6.Następnie zamówione towary będą dostarczane Klientom drogą wysyłkową (np. za pośrednictwem firmy kurierskiej lub innej firmy świadczącej usługi logistyczno-transportowej) z magazynu zlokalizowanego na terytorium kraju.

Zakupione przez Klienta towary są wysyłane bezpośrednio z magazynu firmy kurierskiej. Z uwagi na to, iż towar wydawany jest bezpośrednio z magazynu kontrahenta, brak jest możliwości wydruku i przekazania paragonów razem z towarem w ramach dostawy do Nabywcy.

Nie wydajecie Państwo paragonów Klientom, tj. nie są one fizycznie wysyłane np. razem z towarami. Wystawiają Państwo natomiast oraz przesyłają Klientom dokonującym zakupów w sklepie internetowym faktury elektroniczne, zgodnie z postanowieniami Regulaminu opisanymi powyżej. Jednocześnie, przechowują Państwo wystawiane w postaci elektronicznej faktury oraz paragony.

Jesteście Państwo w stanie zidentyfikować fakturę wystawioną do sprzedaży dokumentowanej paragonami, jak i paragony, do których odnoszą się faktury.

Jednocześnie, w celu realizacji zamówienia w sklepie internetowym, Klient każdorazowo zobowiązany jest do zaakceptowania udostępnianego przez Państwa Regulaminu sklepu internetowego. Jednocześnie bez zaakceptowania Regulaminu Klient nie ma możliwości dokonania zakupów w sklepie internetowym.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy w przypadku sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz w przypadku, gdy przesyłają Państwo Klientom wyłącznie faktury elektroniczne w sposób przewidziany Regulaminem, jesteście Państwo zobowiązani do wydawania Klientom również paragonów fiskalnych.

Wskazać należy, że przepisy o podatku od towarów i usług nie precyzują pojęcia „wydać”. W celu jego wyjaśnienia należy odwołać się do definicji słownikowej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego – „wydać” oznacza tyle co dać, przydzielić komuś.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że przez fakturę rozumie się nie tylko dokument w formie papierowej, ale także w formie elektronicznej, który może być wystawiony i otrzymany w dowolnym formacie elektronicznym, pamiętając o tym, aby zawierał elementy wymagane przepisami ustawy.

W omawianej sytuacji Klient – osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - akceptując Regulamin Państwa sklepu internetowego każdorazowo m.in. zgłasza żądanie wystawiania faktury dokumentującej daną sprzedaż (zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy), chyba że obowiązek wystawienia faktury powstaje z mocy prawa oraz wyraża zgodę na otrzymywanie faktury dokumentującej sprzedaż w postaci elektronicznej. Państwa Klient chcąc dokonać zakupów w sklepie internetowym musi dokonać akceptacji ww. Regulaminu. Poprzez akceptację Regulaminu Nabywca faktycznie zgłasza żądanie uzyskania faktury zamiast paragonu fiskalnego oraz wyraża zgodę na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej. Zostają Państwo tym samym zobowiązani do wystawienia faktury na żądanie Nabywcy towaru na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy.

Faktura w postaci elektronicznej, którą wystawiają Państwo za pośrednictwem systemu (…), jest przesyłana Klientowi w sposób przewidziany Regulaminem, np. na wskazany przez Klienta adres e-mail, udostępniona pod linkiem umożliwiającym jej pobranie na urządzenie Klienta lub udostępniona na osobistym koncie Klienta prowadzonym w ramach korzystania ze sklepu internetowego. Jednocześnie, przechowują Państwo wystawiane paragony w pamięci fiskalnej kasy rejestrującej.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro akceptacja Regulaminu oznacza zgłoszenie żądania uzyskania faktury, zamiast paragonu fiskalnego oraz wyrażenie zgody na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej, to mają Państwo prawo do wystawienia faktury elektronicznej oraz wydania klientowi wyłącznie faktury elektronicznej zachowując paragon fiskalny we własnej dokumentacji. Jednocześnie mają Państwo obowiązek zostawić w dokumentacji paragon fiskalny dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę np. nr faktury oraz datę wystawienia.

Zatem wysłanie ww. faktury elektronicznej w opisany powyżej sposób np. na wskazany przez nabywcę adres e-mail, poprzez udostępnienie pod linkiem umożliwiającym jej pobranie na urządzenie Klienta lub poprzez udostępnienie na osobistym koncie Klienta prowadzonym w ramach korzystania ze sklepu internetowego, zgodnie z żądaniem Nabywcy oznacza, że dokument został Klientowi – osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej - udostępniony (wydany) i w odniesieniu do faktury elektronicznej świadczy o tym, że wypełniony został warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. wydano fakturę Nabywcy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania nr 1 wniosku, natomiast w zakresie pytania nr 2 wniosku wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00