Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.368.2023.2.AGM

Dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością, braku obowiązku rozliczania podatku w procedurze OSS, obowiązku rejestracji do VAT- UE w związku z importem usług, składania deklaracji VAT – 9M i odprowadzenia z tego tytułu podatku VAT należnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 5 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną przez Pana działalnością, braku obowiązku rozliczania podatku w procedurze OSS, obowiązku rejestracji do VAT- UE w związku z importem usług, składania deklaracji VAT – 9M i odprowadzenia z tego tytułu podatku VAT należnego. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 8 września 2023 r. (wpływ 13 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany w uzupełnieniu)

Hobbystycznie zajmuje się Pan modelarstwem i dla własnego użytku tworzy Pan podstawki pod modele, tzw. dioramy (połączenie ramki na zdjęcia, styropianu i materiałów modelarskich). Postanowił Pan sprawdzić, czy tego typu produkty mają szansę sprzedawać się na rynku, a jedynym na to sposobem jest wystawienie ich na zagranicznych portalach internetowych (...), tam bowiem Pan spodziewa się jakiegoś zainteresowania. Przy czym sprzedaż ta będzie dokonywana na rzecz konsumentów zamieszkałych na terenie Unii Europejskiej, co oznacza, że towary te będą wysyłane z terytorium Polski na terytorium innego kraju unijnego, lub też na rzecz podmiotów niebędących podatnikami - osób fizycznych - podatników z „krajów trzecich”. Wysyłka dokonywana będzie za pośrednictwem (...) lub firmy kurierskiej. Przy tak zorganizowanym transporcie będzie Pan posiadał dowody potwierdzające dostawę. Nie posiada Pan stałego miejsca wykonywania działalności w kraju innym niż Polska i nie jest Pan też zarejestrowanym podatnikiem od wartości dodanej w innym kraju członkowskim niż Polska. Suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych do innych krajów UE oraz całkowitej wartości usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych nie przekroczyła do chwili obecnej kwoty 10 000 euro (ponieważ do chwili obecnej ich Pan nie dokonuje) i nie przewiduje Pan ażeby, w roku podatkowym w którym tę działalność Pan rozpocznie miał ją przekroczyć, ponieważ utraciłby Pan wtedy prawo do prowadzenia działalności nierejestrowej. Portale internetowe będą Pana obciążać za pośrednictwo w sprzedaży wystawionych przez Pana produktów. Biorąc pod uwagę fakt, że kwoty których Pan spodziewa się z tej sprzedaży uzyskiwać, będą nieduże, postanowił Pan skorzystać z takiej opcji opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jaką daje tzw. działalność nierejestrowa. Nadmienia Pan, że prowadził działalność gospodarczą do końca 2016 roku, co oznacza, że spełnia Pan warunek nie prowadzenia jej przez 60 miesięcy przed planowanym rozpoczęciem funkcjonowania na zasadach tzw. działalności nierejestrowej, przy czym planowane przychody jakie Pan będzie osiągał nie przekroczą w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. Analiza przepisów, które są istotne dla działań, które zamierza Pan podjąć doprowadziła Pana do wniosków, które Pan opisuje w części zawierającej własne stanowisko w sprawie.

Pytania ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku dotyczące podatku od towarów i usług

1.Czy będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego opisanego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, biorąc po uwagę fakt, że prowadzona przez Pana sprzedaż będzie spełniała warunki z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, oraz z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT przy czym nie będzie Pan dokonywał dostawy towarów wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT?

2.Czy w przypadku sprzedaży oferowanych przez Pana produktów osobom fizycznym zamieszkałym na terenie Unii Europejskiej czyli w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie Pan obowiązany płacić podatku VAT należnego w procedurze VAT-OSS, dopóki Pan nie przekroczy limitu 10 000 euro, o którym mowa w art. 22a pkt 3 ustawy o VAT?

3.Czy w przypadku kiedy oferowane przez Pana produkty zakupią odbiorcy z krajów trzecich np. USA również nie będzie Pan obowiązany do odprowadzania podatku VAT wobec korzystania przez Pana ze zwolnienia podmiotowego od VAT?

4.Czy w związku z przewidywanym faktem otrzymywania faktur od platform internetowych za świadczone na Pana rzecz usługi pośrednictwa będzie musiał Pan dokonać rejestracji jako podatnik VAT - UE w związku z importem usług, od podatników zarejestrowanych do VAT - UE do których zastosowanie ma art. 28b ustawy VAT i składać deklaracje VAT-9M oraz odprowadzać VAT należny, za okresy w których miał miejsce import usług?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

W zakresie pytania nr 1 uważa Pan, że dopóki nie przekroczy Pan kwoty przychodu 200 000 zł liczonego w proporcji do okresu jej prowadzenia i nieobejmującej sprzedaży towarów wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT będzie Pan miał prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego opisanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W zakresie pytania 2 obejmującego problem wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, Pana zdaniem według zasady ogólnej miejscem dostawy towarów w ramach WSTO jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy. Jednak ustawodawca od tej zasady wprowadził wyjątek, z którego Pana zdaniem może Pan skorzystać w prowadzonej przez siebie działalności ponieważ:

  • posiada Pan siedzibę działalności gospodarczej, a w razie jej braku - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego kraju UE,
  • towary będą wysyłane lub transportowane na terytorium kraju UE innego niż kraj siedziby lub miejsca zamieszkania,
  • suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych do innych krajów UE oraz całkowitej wartości usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro w przeliczeniu na złotówki wynosi 42 000 zł – Pan uważa, że warunek ten przez Pana jest spełniony w zakresie czasu przeszłego, w związku z tym, że od siedmiu lat nie prowadzi Pan żadnej działalności gospodarczej a nierejestrową Pan zamierza dopiero rozpocząć. Biorąc pod uwagę fakt, że jednym z warunków jej prowadzenia jest ograniczenie miesięcznych przychodów do wysokości 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę to na dzień dzisiejszy ogranicza Pana możliwości do rocznej kwoty 32 400 zł. Biorąc pod uwagę powyższe jest Pan zdania, że dopóki Pana przychody ze sprzedaży nie przekroczą limitu z art. 22a ust. 1 ustawy o VAT nie będzie Pan obowiązany płacić podatku VAT należnego w procedurze VAT - OSS i z uwagi na korzystanie ze zwolnienia tzw. podmiotowego od VAT nie będzie Pan obowiązany do zapłaty podatku należnego w Polsce.

W zakresie pytania nr 3 stoi Pan na stanowisku, że dopóki ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego, dopóty nie zaistnieje obowiązek odprowadzania podatku VAT od dokonywanego eksportu.

W zakresie pytania nr 4 dotyczącego tzw. importu usług w związku z przewidywanym faktem otrzymywania faktur za świadczenie na Pana rzecz usług pośrednictwa w sprzedaży przez podatników zarejestrowanych w innym kraju Unii Europejskiej lub w którymś z krajów trzecich w związku z tym, że to Pan jako podatnik krajowy będzie nabywcą tych usług to Pana zdaniem po Pana stronie dojdzie do importu usług w myśl art. 2 pkt 9 ustawy o VAT w powiązaniu z art. w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Ponieważ obowiązek rozliczenia podatku z tytułu importu usług dotyczy również podatników zwolnionych z VAT w kraju, oznacza to, że będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku należnego, przy jednoczesnym braku prawa do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe oznacza, że Pan jako podatnik zwolniony z VAT będzie miał obowiązek rozliczenia importu usług przy pomocy deklaracji VAT-9M. Zgodnie z art. 99 ust. 9 ustawy o VAT deklarację tą należy złożyć w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu powstania obowiązku podatkowego. Ponadto Pan uważa, że w przypadku portali internetowych będących podatnikami VAT-UE w związku z zakupem od nich usług stanowiących tzw. import usług na podstawie art. 28b ustawy o VAT powinien Pan dokonać obowiązkowej rejestracji Pana działalności do podatku VAT-UE.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy:  

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że zajmuje się Pan modelarstwem i tworzy Pan podstawki pod modele, tzw. dioramy (połączenie ramki na zdjęcia, styropianu i materiałów modelarskich). Postanowił Pan wystawić je na sprzedaż na zagranicznych portalach internetowych (...). Sprzedaż ta będzie dokonywana na rzecz konsumentów zamieszkałych na terenie Unii Europejskiej, co oznacza, że towary te będą wysyłane z terytorium Polski na terytorium innego kraju unijnego, lub też na rzecz podmiotów niebędących podatnikami - osób fizycznych - podatników z „krajów trzecich”. Wysyłka dokonywana będzie za pośrednictwem (...) lub firmy kurierskiej. Przy tak zorganizowanym transporcie będzie Pan posiadał dowody potwierdzające dostawę. Nie posiada Pan stałego miejsca wykonywania działalności w kraju innym niż Polska i nie jest Pan też zarejestrowanym podatnikiem od wartości dodanej w innym kraju członkowskim niż Polska. Suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych do innych krajów UE oraz całkowitej wartości usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych nie przekroczyła do chwili obecnej kwoty 10 000 euro i nie przewiduje Pan ażeby, w roku podatkowym w którym tę działalność Pan rozpocznie miał ją przekroczyć. Portale internetowe będą Pana obciążać za pośrednictwo w sprzedaży wystawionych przez Pana produktów. Nadmienia Pan, że prowadził działalność gospodarczą do końca 2016 roku.

Wątpliwości Pana sformowane w pytaniach nr 1 – 3 dotyczą ustalenia czy:

  • dokonując sprzedaży towarów tzw. dioramów (nie wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT) będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia z art. 113 ustawy o VAT;
  • dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych zamieszkałych w krajach Unii Europejskiej w ramach WSTO nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku VAT należnego w procedurze OSS, dopóki nie przekroczy Pan limitu 10 000 euro i sprzedaż na terytorium Polski będzie korzystała ze zwolnienia podmiotowego z VAT;
  • dokonując sprzedaży na rzecz odbiorców z krajów trzecich nie będzie Pan zobowiązany do odprowadzania podatku VAT w związku z korzystaniem przez Pana ze zwolnienia z podatku VAT tzw. podmiotowego.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 113 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast, stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4).

W zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 9 ustawy zasadniczą kwestią jest ustalenie w pierwszej kolejności co należy uwzględnić w limicie sprzedaży, który uprawnia podatnika do zwolnienia z podatku VAT. Zwolnienie określone w art. 113 ustawy o VAT ma charakter zwolnienia podmiotowego, co oznacza, że wszystkie czynności, objęte definicją „sprzedaży” zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, wykonywane przez podatników nie podlegają opodatkowaniu (z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 13). Zgodnie z powyższą definicją przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zwolnienie podmiotowe jest więc określone przez status podmiotu (podatnik, u którego wartość sprzedaży nie przekroczyła w ubiegłym roku podatkowym kwoty 200 000 zł netto) oraz czynności wykonywane przez tego podatnika tylko czynności objęte definicją sprzedaży będą z tego zwolnienia korzystać.

W przypadku gdy podatnik rozpoczyna dopiero wykonywanie czynności opodatkowanych w danym roku podatkowym, ustawa przewiduje dla niego nieco odmienne zasady. Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych w trakcie roku podatkowego, przyjmuje się jako zasadę, iż sprzedaż dokonywana przez takiego podatnika jest zwolniona z podatku, jeżeli przewiduje on, iż wartość czynności opodatkowanych, które będą przez niego wykonywane do końca roku podatkowego, w którym rozpoczął działalność, nie przekroczy kwoty granicznej (w proporcji do okresu prowadzonej działalności).

Istotną regulację zawiera art. 113 ust. 2 ustawy o VAT. Na jego podstawie do wartości sprzedaży nie wlicza się m. in. wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju - art. 113 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 2 pkt 22a ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość - rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a) podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c) podmiotem niebędącym podatnikiem

- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast jak stanowi art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W myśl art. 22a ust. 1 ustawy:

Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2) towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3) suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10.000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42.000 zł.

Zgodnie z art. 22a ust. 2 ustawy:

Jeżeli w trakcie roku podatkowego kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 3, zostanie przekroczona, przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a stosuje się, począwszy od dostawy, w związku z którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast w myśl art. 22a ust. 3 ustawy:

Dostawca, do którego ma zastosowanie przepis ust. 1, może wskazać jako miejsce dostawy miejsce, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1a. Dostawca, którego towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, wskazuje miejsce dostawy przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p.

Jak wynika z przywołanych przepisów, co do zasady, miejscem dostawy (opodatkowania) w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) jest kraj, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy – czyli kraj konsumenta. Natomiast w sytuacji gdy są spełnione warunki określone w art. 22a ust. 1 ustawy, za miejsce opodatkowania dostawy towarów uznaje się kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów.

Procedura szczególna VAT-OSS (procedura unijna) została uregulowana w przepisach rozdziału 6a ustawy.

Zgodnie z art. 130a pkt 2 ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podatnikach - rozumie się przez to osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które:

a) dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub

b) ułatwiają dostawę towarów zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem dostawy rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego, lub

c) posiadają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a.

Jak stanowi art. 130a pkt 3 ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o procedurze unijnej - rozumie się przez to rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.

Według art. 130a pkt 2a ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o państwie członkowskim konsumpcji - rozumie się przez to:

a) w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy,

b) w przypadku dostaw towarów dokonanych przez podatnika ułatwiającego takie dostawy zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem takich dostaw rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego - to państwo członkowskie,

c) w przypadku świadczenia usług - państwo członkowskie, na terytorium którego ma miejsce świadczenie usług.

Na podstawie art. 130a pkt 2b ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o państwie członkowskim identyfikacji - rozumie się przez to państwo członkowskie:

a) w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej albo

b) w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

c) w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale posiada więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

d) rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, a w przypadku większej liczby takich państw członkowskich - państwo członkowskie, które podatnik wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, pod warunkiem że nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej.

W świetle przepisu art. 130b ust. 1 ustawy:

Podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Rozważając powyższe regulacje prawne, podstawowym elementem dla prawidłowego opodatkowania podatkiem VAT oraz konsekwencji wliczania czynności do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT jest zgodne z przepisami prawa ustalenie miejsca opodatkowania transakcji.

W analizowanym przypadku powyższe wiąże się w pierwszej kolejności z koniecznością ustalenia miejsca opodatkowania WSTO, a następnie określenia, jakie skutki wywołuje to w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku VAT oraz zarejestrowania się do procedury OSS.

Miejsce opodatkowania w przypadku WSTO określane jest na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy o VAT (zasada ogólna nakazująca opodatkowanie dostawy w państwie konsumpcji) oraz art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (wyjątek od ww. zasady i opodatkowanie w państwie rozpoczęcia transportu/wysyłki towaru do nabywcy przy łącznym spełnieniu przesłanek wynikających z art. 22a ust. 1 ustawy o VAT, m.in. w zakresie limitu wynoszącego 10 000 euro, w Polsce 42 000 zł). Podatnik może wybrać opodatkowanie WSTO w państwie konsumpcji, mimo nieprzekroczenia limitu 10 000 euro, na podstawie art. 22a ust. 3 ustawy o VAT poprzez złożenie zawiadomienia VAT-29. W sytuacji, gdy miejsce opodatkowania WSTO przypadnie w państwie konsumpcji, podatnik może zarejestrować się do szczególnej procedury OSS i za jej pośrednictwem rozliczyć VAT należny w państwie zakończenia transportu/wysyłki towaru do nabywcy.

Zatem jeżeli miejsce opodatkowania transakcji zostanie określone na terytorium Polski, do transakcji tej mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i wówczas sprzedaż będzie wliczana do limitu zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w zw. z ust. 9 ustawy. Jeżeli natomiast miejscem opodatkowania jest inne państwo członkowskie, do opodatkowania tej transakcji ma zasadniczo zastosowanie reżim podatkowy obowiązujący w tym innym państwie członkowskim i tej sprzedaży podatnik nie uwzględnia w ww. limicie. Powyższe odnosi się także do WSTO co wynika z art. 113 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Ustalenie miejsca dostawy towarów przy transakcji WSTO ma konsekwencje w sposobie rozliczania podatku wynikających z tych transakcji w ramach procedury unijnej OSS.

Stosownie do art. 130a pkt 3 ustawy o VAT, przez procedurę unijną rozumie się rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c (czyli również z tytułu wskazanego tam WSTO ) państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji. Z kolei państwo członkowskie konsumpcji w przypadku WSTO, ustawa o VAT (art. 130a pkt 2a lit. a ustawy) definiuje jako państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że w procedurze unijnej OSS rozliczane mogą być jedynie transakcje WSTO, których miejscem dostawy jest państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy. Przepisy ustawy o VAT wprost określają kryterium stosowania procedury unijnej, którym jest miejsce dostawy przypadające na kraj konsumpcji towarów.

Wskazać należy, że procedura unijna stanowi pewną formę uproszczenia w rozliczeniu podatku VAT należnego państwa członkowskiego konsumpcji, a więc dotyczy podatku od transakcji, dla których miejsce dostawy przypada na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji. Podkreślić w tym miejscu należy, że korzystanie z procedury szczególnej VAT-OSS w odniesieniu do rozliczenia dostaw towarów nie może zmienić zasad ustalania miejsca opodatkowania WSTO określonych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie ww. procedury podatnicy, m.in. dokonujący WSTO, nie muszą rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji mogą zadeklarować i zapłacić w jednym państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) za pośrednictwem OSS. Podatnik zarejestrowany do VAT - OSS w deklaracji VAT wykazuje m.in. całkowitą wartość wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (pomniejszoną o kwotę VAT).

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy zgodzić się z Panem i uznać, że dopóki Pana sprzedaż, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT nie przekroczy limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 9 ustawy o VAT będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia do limitu sprzedaży tzw. zwolnienia podmiotowego z podatku VAT. Jak Pan wskazał w opisie sprawy sprzedaż tzw. dioramów, na rzecz osób fizycznych mających miejsce zamieszkania w krajach UE (uznana za sprzedaż WSTO opodatkowaną na terytorium Polski – łączne spełnienie przesłanek wynikających z art. 22a ust. 1 ustawy o VAT, m.in. w zakresie limitu wynoszącego 10 000 euro, w Polsce 42 000 zł) oraz sprzedaż na rzecz odbiorców mających miejsce zamieszkania w kraju trzecim np. USA nie przekroczy limitów uprawniających do korzystania ze zwolnienia podmiotowego. Ponadto towar (tzw. dioramy) będący przedmiotem sprzedaży nie będzie towarem, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT, który wyłączałby Pana z możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT. Zatem sprzedaż na rzecz osób fizycznych z innych krajów UE (do momentu spełnienia warunków z art. 22a ust. 1 ustawy) jak również sprzedaż na rzecz odbiorców z krajów trzecich będzie korzystała w Polsce ze zwolnienia z podatku VAT – art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 9 ustawy o VAT - i tym samym nie wystąpi obowiązek odprowadzenia podatku VAT należnego w Polsce.

Zgodzić się również należy z Pana stanowiskiem, że dopóki Pana sprzedaż na rzecz osób fizycznych z innych krajów UE nie przekroczy limitu dla WSTO wynoszącego 10 000 euro, w Polsce 42 000 zł, nie będzie Pan zobowiązany do rozliczenia podatku w kraju konsumpcji (fakultatywnie wybierając rozliczenie tego podatku w procedurze OSS). Jak zostało potwierdzone w niniejszej interpretacji powyższa sprzedaż, do momentu przekroczenia ww. limitu jest sprzedażą dla której miejsce opodatkowania zostało określone według zasady ogólnej (art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy) tj. kraj rozpoczęcia transportu/wysyłki towaru do nabywcy przy łącznym spełnieniu przesłanek wynikających z art. 22a ust. 1 ustawy o VAT, m.in. w zakresie limitu wynoszącego 10 000 euro, w Polsce 42 000 zł. Zatem, do tego momentu gdy wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość uznana będzie za sprzedaż, gdzie miejscem opodatkowania będzie terytorium Polski i nie przekroczy Pan limitu 200 000 zł sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT należnym w Polsce lecz korzystała będzie ze zwolnienia do limitu sprzedaży na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 9 ustawy o VAT.

Zatem, stanowisko Pana w zakresie pytań nr 1 – 3 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Pana sformowane w pytaniu nr 4 dotyczą ustalenia czy w związku z otrzymaniem faktur od zagranicznej platformy internetowej za usługi pośrednictwa w sprzedaży będzie Pan zobowiązany do dokonania rejestracji do VAT – UE w związku z importem usług, składnia deklaracji VAT – 9M i odprowadzenia z tego tytułu podatku VAT należnego.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy:

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4:

b)usługobiorcą jest:

- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ww. ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania.

Jednocześnie, w myśl art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Stosownie do art. 97 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15 i art. 15a, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

W myśl art. 97 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.

Jak stanowi art. 97 ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:

1) nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;

2) świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Regulacja art. 97 ust. 3 ustawy odnosi się do obowiązku rejestracji m.in. w przypadku podatników niepodlegających obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, którzy nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług.

Na podstawie art. 97 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.

Jak stanowi art. 97 ust. 9 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zarejestrowanie podmiotu, o którym mowa w ust. 1-3, jako podatnika VAT UE.

Przechodząc do Pana wątpliwości należy wskazać, że w świetle powołanych przepisów z tytułu nabycia usług pośrednictwa w sprzedaży od podmiotów zagranicznych (platform internetowych) będzie Pan zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Do powyższych usług będzie miał zastosowanie art. 28b ustawy o VAT. Wobec powyższego, nabywane przez Pana usługi od podmiotów spoza Polski będą stanowiły import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy, z tytułu którego będzie Pan podatnikiem i to na Panu będzie ciążył obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu nabywanych usług.

W konsekwencji spełnione zostaną również przesłanki wskazane w art. 97 ust. 3 pkt 1 ustawy, a tym samym przed nabyciem ww. usług pośrednictwa, do których stosuje się art. 28b ustawy, będzie Pan obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96 ustawy, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Ponadto wskazać należy, że w myśl art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W świetle art. 99 ust. 9 ustawy:

W przypadku gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub 8, deklarację podatkową składa się w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 99 ust. 14 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Powyższa delegacja zrealizowana została poprzez wydanie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji o podatku od towarów i usług od podmiotów innych niż zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni z 14 września 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1626).

Zgodnie z § 1 pkt 2 ww. rozporządzenia:

Określa się wzór deklaracji o podatku od towarów i usług (VAT-9M), o której mowa w art. 99 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Według powyższego wzoru, deklaracja VAT-9M jest przeznaczona dla podatników, którzy nie mają obowiązku składania okresowych deklaracji VAT-8, dokonujących importu usług bądź nabywających towary lub usługi, dla których, jako nabywcy są podatnikami.

A zatem, odrębna deklaracja VAT-9M z tytułu importu usług składana jest tylko w przypadku, kiedy podatnik nie składa deklaracji JPK_V7, JPK_V7K albo VAT-8.

W konsekwencji, z uwagi na powyższe uregulowania, oraz fakt, iż nie będzie Pan zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT (zwolnienie z art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 9 ustawy), zobowiązany Pan będzie do składania deklaracji podatkowej VAT-9M, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, w której wykaże Pan import usług w związku z nabyciem usługi pośrednictwa w sprzedaży od zagranicznych platform internetowych oraz dokona z tego tytułu zapłaty podatku VAT należnego.

Zatem oceniając całościowo Pana stanowisko w zakresie pytania 4 należy uznać je za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań). Kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00