Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.459.2023.1.MR1

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizację Eventu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 

21 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 25 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z organizacją Eventu.

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego

X sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) to spółka (...) z siedzibą i rezydencją podatkową w Polsce, świadcząca(...).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług (...). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wspiera inne podmioty przy zakupie (...)

Spółka wykorzystuje najbardziej zaawansowane technologie, pozwalające kreować najlepsze możliwości biznesowe, wyjątkowe przestrzenie oraz rozwiązania przynoszące długofalowe korzyści klientom, pracownikom oraz społecznościom, w których funkcjonuje.

Zgodnie ze strategią rozwoju Wnioskodawcy, pod koniec 2022 r. w Spółce został powołany nowy zespół ESG odpowiedzialny za tematykę consultingu z obszaru ESG (ang. Environmental, Social, Corporate Governance), czyli środowisko, społeczna odpowiedzialność, ład korporacyjny (dalej: ESG).

ESG to pewne standardy, kryteria w celu dążenia przedsiębiorstw do zrównoważonego i odpowiedzialnego biznesu dotykające niefinansowych obszarów związanych z ochroną środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym.

Zmiana postaw wielu społeczeństw w połączeniu z działaniami międzynarodowych instytucji prowadzi do upowszechnienia się w praktyce biznesowej miar dotyczących ochrony środowiska, kwestii społecznych oraz jakości i narzędzi zarządzania. ESG odwołuje się do wdrażania niefinansowych ram w strategii rozwoju organizacji w celu zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko naturalne oraz odpowiedzi na potrzeby interesariuszy. Idea zrównoważonego rozwoju jest również wdrażana poprzez regulacje nakładające na niektóre podmioty obowiązki sprawozdawcze.

W oparciu o czynniki ESG tworzone są również ratingi i oceny pozafinansowe przedsiębiorstw. Na ich podstawie inwestorzy mogą podejmować decyzje inwestycyjne. Uwzględnienie czynników ESG może również wpływać na wycenę przedsiębiorstw. Zaniechanie wprowadzania zmian w obszarze ESG może negatywnie wpłynąć na postrzeganie i kondycję finansową przedsiębiorstw.

Zatem odpowiedzialny i zrównoważony rozwój może być dla przedsiębiorstw narzędziem pozwalającym pozyskiwać nowych klientów, kredytodawców, inwestorów czy partnerów w biznesie.

ESG stało się czynnikiem wywierającym wpływ na każdą dziedzinę globalnej ekonomii. Sektor nieruchomości odgrywa kluczową rolę w negatywnym oddziaływaniu na środowisko naturalne. Wymagania zarówno inwestorów jak i najemców sprawiły, że standardem jest włączanie aspektów zrównoważonego rozwoju w proces projektowania i konstrukcji budynków.

W związku z tym, Spółka oferuje w ramach swoich nowych kompetencji wsparcie klientów w budowaniu odpowiedzialnego i zrównoważonego biznesu (dalej: Usługa). Usługa pomaga realizować cele ESG za pomocą kompleksowych rozwiązań w zakresie strategii, w obszarze nieruchomości oraz energetyki. Usługa obejmuje m in.:

a)doradztwo w podejmowaniu strategicznych wyzwań związanych ze zmniejszeniem emisji CO2;

b)wsparcie w budowaniu długoterminowych zrównoważonych strategii rozwoju;

c)doradztwo transakcyjne z uwzględnieniem aspektów ESG;

d)wsparcie we wdrożeniu regulacji wewnętrznych oraz narzędzi monitorowania i redukcji emisji CO2;

e)doradztwo w zakresie budowy i ochrony wartości aktywów;

f)doradztwo w zakresie zrównoważonych i przyjaznych dla środowiska opcji finansowania;

g)wsparcie w wyborze i wdrożeniu rozwiązań technologicznych dostosowanych do indywidualnych celów biznesowych.

Informacje na temat nowego zespołu ESG w Spółce oraz Usługi można również znaleźć w artykułach prasowych, np.:

https://(...)

W związku z powołaniem w Spółce nowego zespołu odpowiedzialnego za tematykę ESG, w celu zaprezentowania oraz przedstawienia na rynku nieruchomości nowej Usługi Spółki w zakresie wsparcia klientów w budowaniu odpowiedzialnego i zrównoważonego biznesu, zorganizowano event pt. „(…)” (dalej: Event.) Koncept Eventu jest spójną kontynuacją strategii marketingowej Spółki zakładającej zmianę podejścia zakomunikowanego w oparciu o konkretny profil doradczy w obszarze ESG.

Do uczestnictwa w Evencie zostali zaproszeni goście reprezentujący zarządzający poziom pośród obecnych partnerów biznesowych, klientów, jak również podmiotów potencjalnie zainteresowanych współpracą ze Spółką.

Zorganizowany Event z jednej strony poruszał kluczową tematykę ekologii, wyzwań związanych z ekologią i prezentował nowe kompetencje biznesowe Spółki w ramach obszaru ESG, a z drugiej strony organizacja Eventu dała możliwość do przeprowadzenia bezpośrednich rozmów biznesowych na ten temat na decyzyjnym szczeblu zarządczym z partnerami biznesowymi Spółki.

Głównym celem Eventu było przedstawienie informacji o nowych obszarach działalności Spółki, tj. o Usłudze w obszarze ESG zgodnie z nową strategią Spółki, a także stworzenie przestrzeni do przeprowadzenia rozmów biznesowych w opisanej tematyce.

Na formułę Eventu składały się dwa kluczowe elementy:

1.Spotkanie umożliwiające prowadzenie rozmów / networkingu przedstawicieli Spółki z zaproszonymi gośćmi (dalej: Spotkanie);

2.Występ teatralny w formacie krótkiego monodramu poruszający tematykę ekologii (dalej: Występ).

Tematyka Występu dotykała kwestii ekologii oraz nowych kompetencji Spółki, tj. Usługi w obszarze ESG. Celem Wnioskodawcy było pokazanie poprzez sztukę teatralną podejścia Spółki do kwestii ekologii oraz koncepcji ESG, a także podkreślenie istotności tych tematów dla środowiska gospodarczego. Wyzwania związane z kwestiami ESG przedstawione zostały w oryginalnej formule wykorzystującej kulturę wysoką, kreatywność i sztukę. Występ stanowił podstawę do rozmów z partnerami biznesowymi w dalszej części Eventu.

Występ został zaaranżowany od podstaw (nie było to przedstawienie komercyjne dostępne powszechnie dla wszystkich osób).

Zwiastun Występu został opublikowany na stronie internetowej Wnioskodawcy przyczyniając się do reklamy Usługi w obszarze ESG.

Event odbył się w dwóch terminach ze względu na kryterium biznesowe zaproszonych gości. W pierwszym terminie gośćmi byli właściciele nieruchomości lub klienci dla których nieruchomości są głównym przedmiotem działalności, a w drugim terminie najemcy nieruchomości. Event w obu terminach przebiegał według jednakowego scenariusza - całość trwała kilka godzin, z czego Występ trwał około jedną godzinę.

Za przygotowanie oraz organizację Eventu odpowiedzialna była agencja reklamowa zajmująca się profesjonalnie organizacją tego rodzaju wydarzeń (dalej: Agencja). Wnioskodawca na potrzeby realizacji Eventu zawarł z Agencją pisemną umowę.

W związku z przygotowaniem oraz organizacją Eventu, Spółka poniosła szereg wydatków:

1.Honoraria / wynagrodzenia osób (m.in. za tekst, reżyserię, scenografię i kostiumy, reżyserię świateł, projekcję wideo, aktorki, choreografię, kompozytora i muzyka, charakteryzatorki, kierownictwo produkcji oraz asystentów);

2.Koszty techniczne (m.in. scenografia, rekwizyty, elementy scenografii, kostiumy, elementy charakteryzatorskie, wyposażenie garderoby, wyposażenie techniczne, sprzęt oświetleniowy i nagłośnieniowy, wideo projektory wraz z obsługą, promptery, postawienie widowni, wizualizacje, materiały do projekcji, prawa autorskie itp.);

3.Promocja produkcji (materiały zdjęciowe i wideo z backstage’u, zwiastun, nagrania Występu);

4.Wynajęcie sali / powierzchni z zabezpieczeniem podłogi, atesty, obsługa itp.:

5.Obsługa Agencji (tj. wynagrodzenie za usługę);

6.Wydatki związane ze Spotkaniem (poczęstunek, posiłek, dekoracje, oprawa muzyczna itp.);

7.Materiały reklamowe / promocyjne z logiem Spółki.

- (dalej łącznie: Wydatki).

Wskazane Wydatki zostały poniesione przez Spółkę definitywnie i są właściwie udokumentowane.

Pytanie

Czy Wydatki poniesione przez Spółkę w związku z organizacją Eventu stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Wydatki poniesione przez Spółkę w związku z organizacją Eventu stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: ustawa o CIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Warunki uznania wydatku za podatkowy koszt uzyskania przychodów mają zatem dwojaki charakter.

Są to warunki o charakterze pozytywnym, a mianowicie:

  • poniesienie wydatku przez podatnika,
  • jego definitywny (rzeczywisty) charakter,
  • związek z prowadzoną przez podatnika działalnością,
  • poniesienie wydatku w celu osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła oraz
  • właściwe jego udokumentowanie.

Z drugiej strony istnieją również warunki o charakterze negatywnym, tj. niepodleganie przez wydatek pod katalog enumeratywnie wyliczonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (niezależnie od spełnienia przez nie przesłanek pozytywnych).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Wydatki ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT koszty reprezentacji. Zgodnie z powołanym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Niemniej, w powyższym katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów nie znajdują się wydatki poniesione na reklamę.

Przepisy prawa nie zawierają jednak legalnej definicji pojęć „reprezentacja” czy „reklama”. Ustawa o CIT nie odsyła również w tym zakresie do innych przepisów prawa.

Zgodnie z ugruntowaną praktyką, koszty reklamy zaliczają się do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodu. Zatem, jeżeli wydatki na reklamę spełniają kryteria uznania za koszty podatkowe, to mogą stanowić koszty uzyskania przychodu podatnika.

Należy wskazać, że w doktrynie i praktyce przez „reklamę” rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).

Z kolei próbę zdefiniowania pojęcia „reprezentacja” podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z dnia 17 czerwca 2013 r. (sygn akt II FSK 702/11). Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Dla uznania wydatków za koszty poniesione na reprezentację nie jest koniecznie, by posiadały one takie cechy jak wystawność, wytworność, czy okazałość. Nie są to bowiem wartości wymierne, nie ma możliwości stworzenia jednakowego miernika dla określenia poziomu wystawności, wytworności, okazałości, czy przepychu dla wszystkich podmiotów gospodarczych. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny.

Ponadto sąd uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja" pochodzi od łacińskiego „repraesentatio" oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma znaczenia.

Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej.

Należy wskazać, że wymienienie w przepisach podatkowych, jako przykładowych kosztów reprezentacji, tj. wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Dla kwalifikacji określonych wydatków, jako wydatków na reprezentację, wykluczonych z kosztów uzyskania przychodów, nie jest istotne miejsce podawania poczęstunków, czy świadczenia usług gastronomicznych, tj. nie bierze się pod uwagę tego, czy poczęstunki odbywają się w siedzibie firmy, czy też poza nią. Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań.

Dokonując porównania zakresów pojęciowych „reprezentacji” i „reklamy” wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, Wnioskodawca jest spółką doradczą świadczącą kompleksowe usługi na rynku nieruchomości.

W związku z powołaniem w Spółce nowego zespołu odpowiedzialnego za tematykę ESG, w celu zaprezentowania oraz przedstawienia na rynku nieruchomości nowej Usługi Spółki w zakresie wsparcia klientów w budowaniu odpowiedzialnego i zrównoważonego biznesu, zorganizowano Event.

Do uczestnictwa w Evencie zostali zaproszeni goście reprezentujący zarządzający poziom pośród obecnych partnerów biznesowych, klientów, jak również podmiotów potencjalnie zainteresowanych współpracą ze Spółką.

Zorganizowany Event z jednej strony poruszał kluczową tematykę ekologii, wyzwań związanych z ekologią i prezentował nowe kompetencje biznesowe Spółki w ramach obszaru ESG, a z drugiej strony organizacja Eventu dała możliwość do przeprowadzenia bezpośrednich rozmów biznesowych na ten temat na decyzyjnym szczeblu zarządczym z partnerami biznesowymi Spółki.

Głównym celem Eventu było przedstawienie informacji o nowych obszarach działalności Spółki, tj. o Usłudze w obszarze ESG zgodnie z nową strategią Spółki, a także stworzenie przestrzeni do przeprowadzenia rozmów biznesowych w opisanej tematyce.

Na formułę Eventu składały się dwa kluczowe elementy: Występ oraz Spotkanie.

Tematyka Występu była związana z kwestią ekologii oraz nowych kompetencji Spółki, tj. Usługi w obszarze ESG. Celem Wnioskodawcy było pokazanie poprzez sztukę teatralną podejścia Spółki do kwestii ekologii oraz koncepcji ESG, a także podkreślenie istotności tych tematów dla środowiska gospodarczego. Wyzwania związane z kwestiami ESG przedstawione zostały w oryginalnej formule wykorzystującej kulturę wysoką, kreatywność i sztukę. Występ stanowił podstawę do rozmów z partnerami biznesowymi w dalszej części Eventu.

Zwiastun Występu został opublikowany na stronie internetowej Wnioskodawcy przyczyniając się do reklamy Usługi w obszarze ESG.

Event odbył się w dwóch terminach ze względu na kryterium biznesowe zaproszonych gości. W pierwszym terminie gośćmi byli właściciele nieruchomości, a w drugim terminie najemcy nieruchomości. Event w obu terminach przebiegał według jednakowego scenariusza - całość trwała kilka godzin, z czego Występ trwał około jedną godzinę.

Za przygotowanie oraz organizację Eventu odpowiedzialna była Agencja.

W związku z przygotowaniem oraz organizacją Eventu, Spółka poniosła szereg Wydatków.

Dokonując zatem oceny charakteru Wydatków przeznaczonych na przygotowanie i organizację Eventu, należy wskazać, że istnieje związek przyczynowy pomiędzy ich poniesieniem, a przychodami Wnioskodawcy. Zorganizowanie Eventu miało na celu przede wszystkim przedstawienie informacji o nowych obszarach działalności Spółki, tj. Usłudze w obszarze ESG, a tym samym kształtowanie popytu na nowe usługi Wnioskodawcy, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania.

Ponadto, organizacja Eventu dała sposobność do bezpośredniej rozmowy przedstawicieli Spółki z jej partnerami czy też potencjalnymi partnerami biznesowymi. Uczestnictwo w Evencie dawało korzyść zarówno obecnym klientom Spółki, jak i potencjalnym, którzy chcieliby wdrożyć strategię rozwoju w oparciu o kryteria ESG w swojej organizacji. Uczestnicy podczas Eventu mieli okazję do zapoznania się z ideą ESG oraz ofertą wsparcia Spółki w realizacji celów ESG.

Występ będący częścią Eventu był wprowadzeniem do tych rozmów. Poruszenie tematów ekologii oraz klimatu dało uczestnikom tło do zrozumienia zmian postaw jakie zachodzą w praktyce biznesowej oraz zaprezentowania potrzeby wdrażania koncepcji ESG w organizacjach. Występ stanowił zatem reklamę Usług jakie oferuje Spółka w obszarze ESG zaprezentowaną w formie sztuki teatralnej. Zwiastun Występu został opublikowany w celach promocyjnych na stronie internetowej Wnioskodawcy przyczyniając się zarówno do promowania marki Spółki oraz jej nowej kompetencji w obszarze ESG.

Powyższe okoliczności wskazują, że celem Eventu była promocja i reklama Spółki oraz jej nowych kompetencji w zakresie wsparcia klientów w budowaniu odpowiedzialnego i zrównoważonego biznesu.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Wydatki poniesione przez Spółkę w związku z organizacją Eventu stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy oCIT.

Pragną Państwo zaznaczyć, że poniesione Wydatki nie stanowią w szczególności wydatków o charakterze reprezentacyjnym, wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Celem Wnioskodawcy przy organizacji omawianego Eventu nie było wykreowanie swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności czy profesjonalizmu. Świadczyć może o tym również fakt, że tematyka Eventu oraz Występu związana była jedynie z jednym z obszarów działalności Spółki, którego usługi Spółka chciała wypromować, a nie całości działalności Wnioskodawcy. Zatem celem organizacji Eventu nie były działania zmierzające do kształtowania i rozpowszechniania swojego pozytywnego wizerunku, a jedynie swoich usług, co zgodnie z praktyką odróżnia reklamę od reprezentacji.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że znane są mu pojedyncze rozstrzygnięcia, zgodnie z którymi części rozrywkowe wydarzeń / konferencji (jak np. koncerty znanych zespołów muzycznych), uznawane są za reprezentację. Niemniej, elementem odróżniającym stan faktyczny Wnioskodawcy jest dominujący promocyjno-reklamowy charakter Występu związany tematycznie z oferowaną Usługą oraz fakt, że Występ został zaaranżowany od podstaw (nie było to przedstawienie komercyjne dostępne powszechnie dla wszystkich osób). Reklama produktu Spółki została przedstawiona w sposób oryginalny i nie sposób porównać Event Spółki do reprezentacji, opisanej powyżej.

Reasumując, Państwa zdaniem, Wydatki poniesione przez Spółkę w związku z organizacją Eventu stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.417.2018.1 NL wydanej w zbliżonym stanie faktycznym.

Wnioskodawca jednocześnie wskazuje, że przedmiotem niniejszego wniosku nie jest potwierdzenie czy wydatki na alkohol w ramach organizacji Eventu stanowią koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust 1 ustawy o CIT (są one niezależnie potraktowane przez Spółkę jako koszty niepodatkowe).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe:

  • bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz
  • inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika,
  • jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 updop,
  • został właściwie udokumentowany.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) - jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Przywołana regulacja art. 15 ust. 1 updop wskazuje, że definicja kosztów uzyskania przychodów – dla celów podatku dochodowego – składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną.

Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:

  • konieczność faktycznego (co do zasady) poniesienia wydatku oraz
  • poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Drugi z tych elementów stanowi przesłankę negatywną, zgodnie z którą ponoszonego wydatku nie ujęto w zamkniętym katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Art. 16 ust. 1 updop zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, że każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.

Jednocześnie podkreślić należy, że nieujęcie danego wydatku w katalogu kosztów niepotrącalnych, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop, nie oznacza automatycznie, że inne koszty w nim niewymienione, tymi kosztami mogą być. W takim przypadku należy bowiem badać, czy dany koszt poniesiony został w celu uzyskania przychodu (zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu). Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Podkreślić należy, że klasyfikacja kosztów do wyżej wymienionych rodzajów kosztów uzyskania przychodu powinna odbywać się za każdym razem w oparciu o indywidualne cechy działalności podatnika, w ramach której wydatki te są ponoszone.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie usług doradczych we wszystkich sektorach nieruchomości dla inwestorów na całym świecie. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wspiera inne podmioty przy zakupie, budowie, zagospodarowywaniu i inwestycjach związanych z różnorodnymi obiektami, w tym z nieruchomościami przemysłowymi, komercyjnymi, handlowymi, mieszkaniowymi i hotelowymi. Klientami Spółki są firmy działające w szczególności w takich branżach jak bankowość, energetyka, opieka zdrowotna, usługi prawne, produkcja i technologia. Zgodnie ze strategią rozwoju Wnioskodawcy, pod koniec 2022 r. w Spółce został powołany nowy zespół ESG odpowiedzialny za tematykę consultingu z obszaru ESG (ang. Environmental, Social, Corporate Governance), czyli środowisko, społeczna odpowiedzialność, ład korporacyjny (dalej: ESG). W związku z tym, Spółka oferuje w ramach swoich nowych kompetencji wsparcie klientów w budowaniu odpowiedzialnego i zrównoważonego biznesu (dalej: Usługa). Usługa pomaga realizować cele ESG za pomocą kompleksowych rozwiązań w zakresie strategii, w obszarze nieruchomości oraz energetyki. W związku z powołaniem w Spółce nowego zespołu odpowiedzialnego za tematykę ESG, w celu zaprezentowania oraz przedstawienia na rynku nieruchomości nowej Usługi Spółki w zakresie wsparcia klientów w budowaniu odpowiedzialnego i zrównoważonego biznesu, zorganizowano event pt. „Podróż do nie/śmiertelności” (dalej: Event.) Koncept Eventu jest spójną kontynuacją strategii marketingowej Spółki zakładającej zmianę podejścia zakomunikowanego w oparciu o konkretny profil doradczy w obszarze ESG. Do uczestnictwa w Evencie zostali zaproszeni goście reprezentujący zarządzający poziom pośród obecnych partnerów biznesowych, klientów, jak również podmiotów potencjalnie zainteresowanych współpracą ze Spółką. Zorganizowany Event z jednej strony poruszał kluczową tematykę ekologii, wyzwań związanych z ekologią i prezentował nowe kompetencje biznesowe Spółki w ramach obszaru ESG, a z drugiej strony organizacja Eventu dała możliwość do przeprowadzenia bezpośrednich rozmów biznesowych na ten temat na decyzyjnym szczeblu zarządczym z partnerami biznesowymi Spółki.

Głównym celem Eventu było przedstawienie informacji o nowych obszarach działalności Spółki, tj. o Usłudze w obszarze ESG zgodnie z nową strategią Spółki, a także stworzenie przestrzeni do przeprowadzenia rozmów biznesowych w opisanej tematyce.

Na formułę Eventu składały się dwa kluczowe elementy: spotkanie umożliwiające prowadzenie rozmów / networkingu przedstawicieli Spółki z zaproszonymi gośćmi (dalej: Spotkanie) oraz występ teatralny w formacie krótkiego monodramu poruszający tematykę ekologii (dalej: Występ).

Tematyka Występu dotykała kwestii ekologii oraz nowych kompetencji Spółki, tj. Usługi w obszarze ESG. Celem Wnioskodawcy było pokazanie poprzez sztukę teatralną podejścia Spółki do kwestii ekologii oraz koncepcji ESG, a także podkreślenie istotności tych tematów dla środowiska gospodarczego. Wyzwania związane z kwestiami ESG przedstawione zostały w oryginalnej formule wykorzystującej kulturę wysoką, kreatywność i sztukę. Występ stanowił podstawę do rozmów z partnerami biznesowymi w dalszej części Eventu.

Zwiastun Występu został opublikowany na stronie internetowej Wnioskodawcy przyczyniając się do reklamy Usługi w obszarze ESG.

Za przygotowanie oraz organizację Eventu odpowiedzialna była agencja reklamowa zajmująca się profesjonalnie organizacją tego rodzaju wydarzeń (dalej: Agencja). Wnioskodawca na potrzeby realizacji Eventu zawarł z Agencją pisemną umowę.

W związku z przygotowaniem oraz organizacją Eventu, Spółka poniosła szereg wydatków:

1.Honoraria / wynagrodzenia osób (m.in. za tekst, reżyserię, scenografię i kostiumy, reżyserię świateł, projekcję wideo, aktorki, choreografię, kompozytora i muzyka, charakteryzatorki, kierownictwo produkcji oraz asystentów);

2.Koszty techniczne (m.in. scenografia, rekwizyty, elementy scenografii, kostiumy, elementy charakteryzatorskie, wyposażenie garderoby, wyposażenie techniczne, sprzęt oświetleniowy i nagłośnieniowy, wideo projektory wraz z obsługą, promptery, postawienie widowni, wizualizacje, materiały do projekcji, prawa autorskie itp.);

3.Promocja produkcji (materiały zdjęciowe i wideo z backstage’u, zwiastun, nagrania Występu);

4.Wynajęcie sali / powierzchni z zabezpieczeniem podłogi, atesty, obsługa itp.:

5.Obsługa Agencji (tj. wynagrodzenie za usługę);

6.Wydatki związane ze Spotkaniem (poczęstunek, posiłek, dekoracje, oprawa muzyczna itp.);

7.Materiały reklamowe / promocyjne z logiem Spółki.

- (dalej łącznie: Wydatki).

Wskazane Wydatki zostały poniesione przez Spółkę definitywnie i są właściwie udokumentowane.

Ponadto, jak wynika z treści wniosku Spółka wskazuje na istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem wydatków, a przychodami. Zorganizowanie Eventu miało na celu przede wszystkim przedstawienie informacji o nowych obszarach działalności Spółki, tj. Usłudze w obszarze ESG, a tym samym kształtowanie popytu na nowe usługi Wnioskodawcy, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabycia.

Wątpliwości, Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Wydatki poniesione przez Spółkę w związku z organizacją Eventu stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, na wstępie należy rozważyć, czy koszty ponoszone przez Spółkę w analizowanej sprawie realizują cele wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu, względnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Obowiązkiem podatnika jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu. Drugi z elementów zawarty w art. 15 ust. 1 ww. ustawy stanowi przesłankę negatywną, zgodnie z którą, ponoszony wydatek nie może być ujęty w zawartym w art. 16 ust. 1 katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Podsumowując, wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.

Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można, wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił – w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop - koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Mimo, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu „reprezentacja”, to, zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą, uznaje się, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, dobrego obrazu jego firmy i działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Zatem reprezentacja jest to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów albo osoby trzeciej w celu wykreowania pozytywnego wizerunku podatnika, czyli działania o charakterze reprezentacyjnym podejmowane są w stosunku do podmiotów lub ich przedstawicieli zewnętrznych. Pojęcie „reprezentacji” nie obejmuje więc tych działań, które podejmowane są w stosunku do własnych pracowników/ współpracowników/partnerów.

Należy podkreślić, że we wniosku wskazano, że:

  • organizacja Eventu dała sposobność do bezpośredniej rozmowy przedstawicieli Spółki z jej partnerami czy też potencjalnymi partnerami biznesowymi. Uczestnictwo w Evencie dawało korzyść zarówno obecnym klientom Spółki, jak i potencjalnym, którzy chcieliby wdrożyć strategię rozwoju w oparciu o kryteria ESG w swojej organizacji. Uczestnicy podczas Eventu mieli okazję do zapoznania się z ideą ESG oraz ofertą wsparcia Spółki w realizacji celów ESG;
  • do uczestnictwa w Evencie zostali zaproszeni goście reprezentujący zarządzający poziom pośród obecnych partnerów biznesowych, klientów, jak również podmiotów potencjalnie zainteresowanych współpracą ze Spółką;
  • celem Wnioskodawcy przy organizacji omawianego Eventu nie było wykreowanie swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności czy profesjonalizmu. Świadczyć może o tym również fakt, że tematyka Eventu oraz Występu związana była jedynie z jednym z obszarów działalności Spółki, którego usługi Spółka chciała wypromować, a nie całości działalności Wnioskodawcy. Zatem celem organizacji Eventu nie były działania zmierzające do kształtowania i rozpowszechniania swojego pozytywnego wizerunku, a jedynie swoich usług, co zgodnie z praktyką odróżnia reklamę od reprezentacji.

Zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że wydatki te nie mogą być uznane za wydatki na reprezentację w świetle art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi cateringowe.

Biorąc pod uwagę powyższe, w rozpatrywanej sprawie, należy uznać, że wydatki  związane z organizacją Eventu stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 1 updop.

Po pierwsze istnieje związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy poniesionym wydatkiem a osiągniętym przez Spółkę przychodem ( wydatki na organizację Eventu mają na celu przedstawienie informacji o nowych obszarach działalności Spółki, tj. Usłudze w obszarze ESG, a tym samym kształtowanie popytu na nowe usługi Wnioskodawcy, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania).

Po drugie wydatki te nie zostały objęte dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że wydatki te nie mogą być uznane za wydatki na reprezentację w świetle art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi cateringowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania Wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z organizacją Eventu za koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, należy uznać za prawidłowe.

Należy przy tym podkreślić, że ciężar co do prawidłowego udokumentowania ww. wydatków, jak i wykazania związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesieniem tych wydatków, a uzyskaniem przychodu spoczywa na Spółce, bowiem musi wykazać, że poniosła koszt zasadny z punktu widzenia prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo tutejszy Organ zauważa, że przeanalizował powołaną przez Państwa we wniosku interpretację indywidualną. Wskazać należy, że została wydana w innym stanie faktycznym i jest wiążąca tylko dla podmiotu, którego sprawa dotyczy oraz przestawionego przez niego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j.  Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00