Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.319.2023.3.BR

Skutki podatkowe sprzedaży działki w użytkowaniu wieczystym z rozpoczętą budową.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 11 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 2 września 2023 r. (wpływ 5 września 2023 r.) oraz z 25 września 2023 r. (wpływ 27 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca prosi o wydanie indywidualnej decyzji związanej z następującą sprawą. Wnioskodawca wraz z żoną (…) kupił użytkowanie wieczyste działki budowalnej pod dom szeregowy. Transakcję zakupu potwierdza akt notarialny z dnia (…) 2013 r. W akcie notarialnym Wnioskodawca wraz z żoną zakupili tę działkę za (…) zł o powierzchni (...) m², działka numer (…), KW nr (…). Po odłączeniu tej działki z podanej w akcie notarialnym KW, Wydział Ksiąg Wieczystych w (…) dokonał wpisu w dniu (…) 2022 r. nadał jej numer KW (…), w którym Wnioskodawca figuruje z żoną jako użytkownicy wieczyści (...).

Obecnie Wnioskodawca wraz z żoną zamierza sprzedać tę działkę. W ostatnich kilku latach z własnych środków budowali kolejne etapy domu wedle projektu przypisanego do tej działki, domu w zabudowie szeregowej. Dom nie jest zaawansowany w budowie ale jest nieskończony i w konsekwencji nie jest zgłoszony do odebrania w Urzędzie Miejskim w (…).

Wnioskodawca wraz z żoną posiadają działkę ponad 10 lat i mają nadzieję, że przekraczając ustawowy termin pięciu pełnych lat, będą mogli sprzedać tę działkę z domem nie odebranym, będą mogli skorzystać z możliwości nie płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca nie jest pewien, czy gdyby dokończył budowę domu i odebrał możliwość jego użytkowania, to czy jego sytuacja podatkowa się zmieni.

W piśmie z 2 września 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Jakie okoliczności wpłynęły na Pana decyzję o sprzedaży użytkowania wieczystego działki budowlanej pod dom szeregowy z rozpoczętą budową?

Odp. Okoliczności są takie, że Wnioskodawca niedługo przechodzi na emeryturę i gdy kupił tę działkę w roku 2013 miała ona być pewnym zabezpieczeniem finansowym na czas kiedy będzie emerytem. W latach kiedy Wnioskodawca działkę już posiadał, jeśli posiadał wolne środki finansowe to przy ich pomocy budował dom szeregowy na przedmiotowej działce. Teraz Wnioskodawca chciałby skorzystać z możliwości jej sprzedaży a pozyskane środki finansowe potraktować jako własne, poza emerytalne zabezpieczenie finansowe w okresie kiedy będzie już pełnym emerytem.

2.Czy sprzedaż przez Pana nieruchomości wskazanej we wniosku nastąpi w warunkach wykonania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.z 2022 r. poz. 2647 ze zm.)?

Odp. Nie, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, jest (…).

3.W jaki sposób nieruchomość opisana we wniosku była wykorzystywana od momentu wejścia jej w Pana posiadanie do chwili sprzedaży?

Odp. Nieruchomość nie była wykorzystywana w żaden sposób. Na przedmiotowej działce przez ostatnie lata Wnioskodawca prowadził budowę domu, który nie jest całkowicie skończony.

4.Czy w przeszłości dokonywał Pan sprzedaży innych nieruchomości niż wskazana we wniosku? Jeśli tak – proszę wskazać: jakie to były nieruchomości, ile ich było, kiedy je Pan sprzedał.

Odp. W przeszłości Wnioskodawca sprzedał dom, w którym mieszkał i było to niemal 20 lat temu, w roku 2004. W tym właśnie roku Wnioskodawca zamieszkał w domu, w którym mieszka do chwili obecnej i który wybudował ze środków uzyskanych z kredytu bankowego. Wnioskodawca kredyt spłacił w dużej mierze ze środków uzyskanych ze sprzedaży jego pierwszego domu w roku 2004.

5.Czy przed sprzedażą użytkowania wieczystego działki budowlanej pod dom szeregowy z rozpoczętą budową podjął/podejmie Pan jakiekolwiek aktywne działania marketingowe w zakresie sprzedaży nieruchomości, które wykraczają poza zwykłe formy ogłoszenia o jej sprzedaży (np. działania reklamowe)?

Odp. Nie, Wnioskodawca nie podjął, żadnych aktywnych działań marketingowych poza zwykłe formy ogłoszenia o jej sprzedaży (ogłoszenie w Internecie na stronach (…) oraz prośba do agenta sprzedaży nieruchomości).

6.Czy posiada Pan jeszcze inne nieruchomości przeznaczone w przyszłości do sprzedaży (oprócz wymienionej we wniosku), a jeśli tak – to ile i jakie (zabudowane, niezabudowane, grunty rolne itp.);

Odp. Nie, Wnioskodawca nie posiada nieruchomości, które zamierza obecnie ani w przyszłości przeznaczyć do sprzedaży.

7.Czy zamierza Pan nabyć inne nieruchomości w celu ich sprzedaży?

Odp. Nie, Wnioskodawca nie zamierza kupować innych nieruchomości. Wnioskodawca dobiega (...) lat i w domu, który posiada, ma zamiar mieszkać już na zawsze.

W najbliższym czasie Wnioskodawca chciałby dokonać sprzedaży opisanej nieruchomości i ma już nawet potencjalnego kupca (osoba prywatna), dlatego bardzo prosi o w miarę możliwości szybką odpowiedź od Organu.

W piśmie z 25 września 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan sformułowane w uzupełnieniu wniosku pytanie „Czy gdybym dom skończył budować i odebrał go w Urzędzie Miasta to czy moja sytuacja podatkowa uległaby zmianie i wtedy musiałbym zapłacić podatek dochodowy?”, poprzez doprecyzowanie, że odebranie domu w Urzędzie Miasta jest równoznaczne z datą uprawomocniania się decyzji wydanej zgodnie z prawem budowlanym.

Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 2 września 2023 r.)

1.Czy Wnioskodawca będzie musiał zapłacić podatek dochodowy od sprzedaży działki w użytkowaniu wieczystym z rozpoczętą budową (dom nie jest odebrany w Urzędzie Miasta) jeśli działkę nabył 10 lat temu?

2.Czy gdyby Wnioskodawca dom skończył budować i odebrał go w Urzędzie Miasta to czy sytuacja podatkowa Wnioskodawcy uległaby zmianie i wtedy musiałby zapłacić podatek dochodowy?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 2 września 2023 r.)

Stanowisko Wnioskodawcy w tej sprawie jest takie, że jeśli jest właścicielem przedmiotowej działki w okresie dłuższym niż 5 lat to po jej zbyciu nie będzie musiał płacić podatku dochodowego związanego z jej sprzedażą, niezależnie od tego czy rozpoczął na niej budowę domu, czy też nie. Wnioskodawca zapytał także, czy gdyby skończył budowę i w sensie formalnym odebrał dom w Urzędzie Miasta to czy spowoduje to zmianę jego obowiązku podatkowego. Wnioskodawca sądzi, że i w takiej sytuacji nie będzie musiał płacić podatku, bo grunt, na którym dom stoi jest w jego posiadaniu dłużej niż 5 lat.

W tej sprawie Wnioskodawca komunikował się telefonicznie z punktem informacyjnym w Ministerstwie Finansów i otrzymał ustne zapewnienie, że ponieważ działkę w użytkowaniu posiada od roku 2013 czyli więcej niż 5 lat, to po jej sprzedaży z rozpoczętą budową domu, a nawet po jej zakończeniu, nie będzie miał obowiązku płacenia podatku od sprzedaży nieruchomości. Niestety ta odpowiedź telefoniczna z Ministerstwa Finansów nie daje Wnioskodawcy pewności, że sytuacja podatkowa jest taka jaką mu opisano, zasugerowano aby Wnioskodawca zwrócił się do Organu aby otrzymać odpowiedź na piśmie. Informację, która będzie wiążąca dla Wnioskodawcy, jak również do miejscowego Urzędu Skarbowego pod który podlega.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako źródła przychodów wymienia natomiast:

Odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa majątkowego nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, nie stanowi ono źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa majątkowego w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia lub wybudowania.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji nieruchomości, to należy odnieść się do definicji zawartych w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).

Zgodnie bowiem z art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego:

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Sytuacje taką przewidują przepisy o użytkowaniu wieczystym.

Pojęcie użytkowania wieczystego zawarte zostało w art. 232 § 1 ustawy Kodeks cywilny. Zgodnie z tym przepisem:

Grunty stanowiące własność Skarbu Państwa a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym, i osobom prawnym.

W myśl art. 233 Kodeksu cywilnego:

W granicach, określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego oraz przez umowę o oddanie gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste, użytkownik może korzystać z gruntu z wyłączeniem innych osób. W tych samych granicach użytkownik wieczysty może swoim prawem rozporządzać.

Stosownie do art. 235 § 1 Kodeksu cywilnego:

Budynki i inne urządzenia wzniesione na gruncie Skarbu Państwa lub gruncie należącym do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków przez wieczystego użytkownika stanowią jego własność. To samo dotyczy budynków i innych urządzeń, które wieczysty użytkownik nabył zgodnie z właściwymi przepisami przy zawarciu umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste.

 Art. 235 § 2 Kodeksu cywilnego stanowi jednak, że:

Przysługująca wieczystemu użytkownikowi własność budynku i urządzeń na użytkowanym gruncie jest prawem związanym z użytkownikiem wieczystym.

Zgodnie z art. 234 Kodeksu cywilnego:

Do oddania gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste stosuje się odpowiednio przepisy o przeniesieniu własności nieruchomości.

Z kolei w myśl art. 158 Kodeksu cywilnego:

Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Jak wynika z powyższego, prawo własności budynku wybudowanego na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste jest ściśle związane z tym prawem, jednakże oba te prawa stanowią oddzielny przedmiot władania. Dlatego też pięcioletni termin, o którym mowa w powołanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, liczyć należy odrębnie dla nabycia własności gruntu oraz dla wybudowanego na tym gruncie budynku.

W świetle powyższego wskazać należy, iż planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, tj. w momencie przeniesienia prawa użytkowania wieczystego w roku 2013.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa, stwierdzić należy, iż planowane odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu (zarówno z rozpoczętą budową, jak i z zakończoną budową) nabytego przez Wnioskodawcę w 2013 r. nie będzie stanowić źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ pięcioletniego terminu wskazanego w tym przepisie.

Natomiast sprzedaż budynku w trakcie budowy nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, w szczególności przypadku określonego pod lit. d tej regulacji. Wskazać bowiem należy, iż sprzedaż „niezakończonej budowy” to zbycie praw majątkowych w postaci roszczeń o zwrot nakładów przysługujących zgodnie z prawem cywilnym osobie, która nakłady te poczyniła.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są:

Kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Stosownie do art. 18 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Użycie w tym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że jest to wyliczenie tylko przykładowe. Przychodami z praw majątkowych są więc również przychody z innych praw majątkowych nie wymienionych w tym przepisie.

Zatem, sprzedaż poniesionych nakładów jako „niezakończonej budowy” należy traktować jako zbycie praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą zawartą w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W powołanym przepisie art. 22 ust. 1 ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowego, tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie tego źródła. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem że podatnik wykaże, iż zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów.

A zatem kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki, które łącznie spełniają następujące warunki: zostały faktycznie poniesione w celu uzyskania przychodu, tzn. pozostają w racjonalnym związku przyczynowym z osiąganymi przychodami oraz nie zostały wymienione w art. 23 ustawy zawierającym katalog wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 19 ust. 3 ww. ustawy:

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Należy wskazać, że rozpoczęta budowa budynku na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste nie jest przedmiotem odrębnej własności i nie stanowi nieruchomości a jedynie nakłady na grunt poniesione przez użytkownika wieczystego. Zgodnie z powyższym, ponieważ „niezakończonej budowy” nie można uznać za nieruchomość, to tym samym jej odpłatne zbycie nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

W związku z powyższym, przy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego z rozpoczętą budową mamy do czynienia z przychodami z dwóch różnych źródeł przychodów. Sprzedaż taka stanowi odrębne przychody z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych. Termin pięcioletni liczymy od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie prawa użytkowania wieczystego (gruntu). Natomiast przychód uzyskany ze sprzedaży nakładów poczynionych na tym prawie, w postaci rozpoczętej budowy budynku, stanowi przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku termin pięcioletni nie ma znaczenia.

Zatem, planowana sprzedaż prawa majątkowego związanego z niezakończoną budową budynku mieszkalnego, na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste, stanowić będzie przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten należy opodatkować na zasadach ogólnych, uwzględniając udokumentowane koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, tj. wydatki poniesione na budowę budynku.

Odmienna sytuacja prawna wystąpi natomiast w przypadku sprzedaży działki w użytkowaniu wieczystym z zakończoną budową domu odebranego w Urzędzie Miasta, co jest równoznaczne z datą uprawomocnienia się decyzji wydanej zgodnie z prawem budowlanym.

Zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U.: z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

1.Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie (…).

2.Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

W myśl art. 59 ust. 1 ustawy Prawo budowlane:

Organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli, o której mowa w art. 59a.

W przypadku sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu i budynku trwale z tym gruntem związanego, źródłem przychodu jest odrębnie sprzedaż prawa do gruntu i sprzedaż budynku lub części takich budynków (lokale, nieruchomość lokalowa), jeżeli dokonywane są przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie prawa bądź wybudowanie budynku.

A zatem źródłem przychodu określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może być też budynek (budynki) wybudowany na gruncie będącym w użytkowaniu wieczystym, stanowiący odrębny od gruntu przedmiot własności.

Ustawodawca w cytowanym przepisie, określając moment, od którego liczy się bieg pięcioletniego terminu, po którym sprzedaż nieruchomości i określonych praw nie podlega opodatkowaniu, użył sformułowania wybudowanie.

Wobec powyższego okres pięcioletni określony w art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku sprzedaży budynku trwale związanym z gruntem oddanym w użytkowanie wieczyste jest liczony od daty wybudowania (oddania do użytkowania) nieruchomości budynkowej posadowionej na gruncie będącym w użytkowaniu wieczystym.

Zatem, w odniesieniu do planowanego zbycia budynku posadowionego na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste, należy stwierdzić, że stanowić on będzie odrębny od gruntu przedmiot własności, przy czym dla takiego budynku pięcioletni okres należy liczyć od końca roku, w którym został wybudowany (data uprawomocnienia się decyzji wydanej zgodnie z prawem budowlanym).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto wskazuję, że nie jestem uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację lub jego uzupełnienia. Wszystkie istotne dla sprawy informacje powinny znaleźć się w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Końcowo należy wskazać, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z tym, interpretacje te wywierają skutki prawne jedynie w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Zatem, niniejsza interpretacja indywidualna jest wiążąca dla Pana jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (Pana żony – współwłaściciela nieruchomości).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00