Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.264.2023.2.JG

1. Czy mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Spółka ma prawo do skorzystania ze wsparcia w formie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym poniosła koszty kwalifikowane po dniu wydania decyzji o wsparciu? (oznaczone we wniosku nr 2) 2. Czy wysokość poniesionych wydatków na realizację nowej inwestycji wpływa na wysokość dochodu zwolnionego w danym roku podatkowym? (oznaczone we wniosku nr 3)

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3, jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustalenia, czy:

-mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Spółka ma prawo do skorzystania ze wsparcia w formie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym poniosła koszty kwalifikowane po dniu wydania decyzji o wsparciu;

-wysokość poniesionych wydatków na realizację nowej inwestycji wpływa na wysokość dochodu zwolnionego w danym roku podatkowym.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X S.A. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, posiada siedzibę na terytorium RP oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest (…) w kraju i jednym z (…) w Europie producentów (…). W skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wchodzą Centrala Spółki oraz oddziały. Centrala jest jednostką organizacyjną przedsiębiorstwa, która została powoła w celu inicjowania i organizowania przedsięwzięć Spółki oraz koordynowania działalności oddziałów, realizując zadania obejmujące: zarządzanie strategiczne, koordynację operacji prowadzonych przez oddziały, działalność operacyjną na rzecz przedsiębiorstwa Spółki w ściśle wyznaczonym zakresie oraz działalność operacyjną na potrzeby Centrali. Natomiast, oddział jest jednostką organizacyjną Spółki, która stanowi samodzielny pod względem technicznym, lokalizacyjnym i organizacyjnym ośrodek, prowadzący głównie działalność surowcowo-produkcyjną (…) lub magazynowo-dystrybucyjną (…). Oddział pozbawiony jest jednak odrębnej podmiotowości prawnej oraz samodzielności finansowej, bilansowej i zatrudnieniowej. Ze względu na dynamicznie rozwijający się rynek oraz chęć podniesienia konkurencyjności wobec innych podmiotów działających w branży rolno-spożywczej, Spółka zdecydowała się na realizację nowego przedsięwzięcia (inwestycji) w Oddziale „(…)” w (…) (dalej: „Oddział”). W Oddziale ma miejsce produkcja (…) oraz wytwarzanie produktów ubocznych z tej produkcji w postaci m.in. (…). W zależności od warunków logistycznych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wytworzone w Oddziale produkty sprzedawane są zarówno bezpośrednio przez Oddział, jak i Centralę Spółki oraz inne oddziały. Celem ww. nowej inwestycji jest zwiększenie zdolności produkcyjnych Oddziału poprzez zwiększenie dobowego przerobu (…) z poziomu ok. (…) ton do poziomu (…) ton na dobę. Realizacja inwestycji zawiera w sobie kompleksową modernizację powiązanych ze sobą stacji, m.in.: dyfuzji oraz rozładunku, transportu i mycia surowca, a także rozbudowę pozostałych części zakładu, stanowiących integralną część ciągu produkcyjnego. W wyniku inwestycji profil produkcyjny przedsiębiorstwa pozostanie ten sam, tj. Spółka w ramach prowadzonej działalności będzie wytwarzała nadal ten sam asortyment produktów lecz w większej ilości. Inwestycja obejmuje m.in. zakup i montaż ekstraktora wieżowego, modernizację surowni i produktowni, budowę linii podawania i mycia (…), modernizację linii oceny surowca, modernizację stacji (…), zakup i montaż warnika ciągłego (…), a także nakłady odtworzeniowe w obszarze technologicznym (nakłady na maszyny, urządzenia, instalacje elektryczne, aparaturę kontrolno-pomiarową i automatykę). W związku z realizacją ww. inwestycji Wnioskodawca uzyskał decyzję o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji [(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74 ze zm., dalej: „ustawa o w.n.i.”)]. Przedmiotowa decyzja została wydana przez Zarząd (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. w dniu (…) października 2022 r. Udzielone wsparcie dotyczy działalności gospodarczej w rozumieniu działalności rolno-spożywczej w zakresie wytworzonych wyrobów, objętych klasą określoną w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.): (…). Podkreślenia wymaga, iż PKWiU jest klasyfikacją siedmiopoziomową. Klasa, stanowiąca grupowanie poziomu czwartego, oznaczona symbolem (…) obejmuje m.in. następujące kategorie i podkategorie (grupowania poziomu piątego i szóstego): - (…). Wobec powyższego decyzja o wsparciu dotyczy nie tylko podstawowego produktu wytwarzanego przez Spółkę, jakim jest (…), ale także wskazanych na wstępie produktów ubocznych z jego produkcji w postaci (…).

Pytania:

1.Czy mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Spółka ma prawo do skorzystania ze wsparcia w formie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym poniosła koszty kwalifikowane po dniu wydania decyzji o wsparciu? (oznaczone we wniosku nr 2)

2.Czy wysokość poniesionych wydatków na realizację nowej inwestycji wpływa na wysokość dochodu zwolnionego w danym roku podatkowym? (oznaczone we wniosku nr 3)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Spółki, ma ona prawo do skorzystania ze wsparcia w formie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym poniosła koszty kwalifikowane po dniu wydania decyzji o wsparciu.

Jak zostało wcześniej wspomniane, z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wynika, że zwolnienie dotyczy dochodów podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o w.n.i., i uzyskanych na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przepisy ustawy o CIT, nie odnoszą się do momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego - warunki udzielania pomocy publicznej, w tym m.in. moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, określają akty wykonawcze do ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74).

Zgodnie z § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. poz. 2861) w stosunku do decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, tj. przed dniem 1 stycznia 2023 r., stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. poz. 1713 oraz z 2021 r. poz. 2483, dalej: „Rozporządzenie z 2018 r.”).

Decyzja o wsparciu, o której mowa w niniejszym wniosku wydana została dnia 13 października 2022 r., w związku z czym moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego należy ustalić na podstawie przepisów Rozporządzenia z 2018 r.

Z § 9 ust 1 Rozporządzenia z 2018 r. wprost wynika, że wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Należy zatem przyjąć, że począwszy od miesiąca, w którym Spółka poniosła koszty kwalifikowane po dniu wydania decyzji o wsparciu, Wnioskodawca osiąga dochód zwolniony z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Jak bowiem wskazano w niniejszym wniosku, skoro inwestycja dotyczy zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, to cała produkcja wskazana w decyzji o wsparciu realizowana przez ten zakład generuje dochód zwolniony - powstający od momentu poniesienia pierwszego kosztu kwalifikowanego, jeżeli został on poniesiony po dniu wydania decyzji o wsparciu.

Z powyższego wynika, że w szczególności nie można przyjąć, że momentem, od którego Wnioskodawca jest uprawniony skorzystać ze zwolnienia są zdarzenia takie jak:

a)moment wydania decyzji o wsparciu,

b)oddanie do użytkowania pierwszego składnika majątkowego objętego decyzją o wsparciu,

c)oddanie do użytkowania całości inwestycji, tj. wszystkich składników majątkowych objętych decyzją o wsparciu,

d)osiągnięcie dochodów wynikających ze sprzedaży produktów wytworzonych przy wykorzystaniu pierwszego składnika majątkowego objętego decyzją o wsparciu,

e)osiągnięcie dochodów wynikających ze sprzedaży produktów wytworzonych przy wykorzystaniu całości inwestycji, tj. wszystkich składników majątkowych objętych decyzją o wsparciu.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie on uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały wydatki kwalifikowane w ramach inwestycji znajduje potwierdzenie w wyroku WSA w Opolu z 18 marca 2021 r., sygn. akt I SA/Op 22/21 oraz w wyrokach innych Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, m.in.: w wyrokach WSA w Gliwicach z 11 lutego 2021 r., sygn. akt I SA/Gl 1663/20 oraz z 29 stycznia 2020 r., sygn. akt I SA/Gl 1105/19; w wyrokach WSA w Warszawie z 16 grudnia 2020 r., sygn. akt III SA/Wa 1000/20 oraz z 8 stycznia 2020 r., sygn. akt III SA/Wa 1706/19; w wyroku WSA w Łodzi z 12 marca 2020 r., sygn. akt I SA/Łd 837/19; w wyroku WSA w Lublinie z 29 stycznia 2020 r., sygn. akt I SA/Lu 679/19.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, wartość poniesionych wydatków na realizację nowej inwestycji nie wpływa na wartość dochodu zwolnionego z podatku w danym roku podatkowym, z uwzględnieniem regulacji określonych przepisami pozapodatkowymi.

W przepisach podatkowych nie zostały w żaden sposób określone limity zwolnienia w ramach danego (jednego) roku podatkowego. Oznacza to, że można dowolnie kształtować limit zwolnienia z podatku dochodowego poprzez realizację nowej inwestycji i nie ma ograniczeń dochodu na poszczególne lata, innych niż wynikające z przepisów pozapodatkowych.

Wnioskodawca jest świadomy, że obowiązuje go limit wskazany w decyzji o wsparciu. Ponadto, na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy o w.n.i., szczegółowe uregulowania w zakresie decyzji o wsparciu określa Rada Ministrów w drodze rozporządzenia - jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania 2, rozporządzeniem obowiązującym Wnioskodawcę w stosunku do decyzji o wsparciu wydanej dnia 13 października 2022 r. jest Rozporządzenie z 2018 r.

Z § 5 ust. 1 Rozporządzenia z 2018 r. wynika, że maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub w przypadku tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją, jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników - z zastrzeżeniem § 6 ust. 4. Oznacza to zatem, że są to jedyne limity zwolnienia z podatku dochodowego poprzez realizację nowej inwestycji i nie ma ograniczeń dochodu zwolnionego na poszczególne lata.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”),

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do art. 17 ust. 4 updop,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji,

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 4 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji,

zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej "decyzją o wsparciu" (art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji).

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1713 ze zm., dalej: „Rozporządzenie”),

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

W myśl § 8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI,

do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

1)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

2)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

3)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

4)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

5)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli – pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,

6)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 - poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycji.

Stosownie do § 9 ust. 1 Rozporządzenia o WNI,

wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Z kolei w § 10 Rozporządzenia, określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej.

Zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzenia,

koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.

Odnosząc się do treści pytania oznaczonego nr 2 wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na fakt, że zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Tym bardziej, że przepisy dotyczące specjalnych stref ekonomicznych nie definiują pojęcia „kosztów poniesionych” inwestycji.

I tak, zgodnie z definicją zawartą w Internetowym Słowniku Języka Polskiego (http://sjp.pwn.pl) „ponosić” należy rozumieć jako: „zostać obarczonym, obciążonym czymś”, natomiast „koszt” to „suma pieniędzy wydatkowana na kupno lub opłacenie czegoś”.

Wychodząc z powyższego, należy uznać, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków, kwalifikowanych jako koszty inwestycji, to „poniesienie” musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości lub samo zaliczenie nabytych lub wytworzonych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Zestawiając powyższe definicje, należy wywieść wniosek, że „ponieść koszt” znaczy tyle co zostać obciążonym, sumą pieniędzy wydatkowaną na kupno lub opłacenie czegoś. Innymi słowy, trzeba wydać określoną kwotę pieniędzy na dany przedmiot, usługę, co doprowadzi do pomniejszenia (obciążenia) stanu środków finansowych będących w naszym władaniu.

Powyższe potwierdza również użycie przez prawodawcę trybu dokonanego w odniesieniu do sformułowania „koszty poniesione”. Wskazuje ono na wymóg, aby obciążenie tymi kosztami zostało faktycznie zrealizowane. Prowadzi to do wniosku, że chodzi tu o koszty, które zostały poniesione w sposób definitywny, co oznacza faktyczne wydatkowanie.

Zauważyć jednak należy, że poniesienie wydatków kwalifikowanych nie jest wystarczające do skorzystania z omawianego zwolnienia. Jak wynika z powyżej przytaczanych przepisów, wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu dopóki podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu.

Tego wymogu nie może zmienić fakt, że nowa inwestycja polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa. Nawet w sytuacji, gdyby nowa inwestycja pozostawała w ścisłym nierozerwalnym związku z istniejącymi składnikami majątkowymi przedsiębiorstwa to nie znaczy, że podatnik może zacząć korzystać ze zwolnienia z podatku już w momencie rozpoczęcia nowej inwestycji, czyli zanim uzyska jakiekolwiek przychody (dochody) będące efektem poniesionych nakładów inwestycyjnych. W przeciwnym wypadku, tj. uznania, że zwolnienie przysługuje już od momentu rozpoczęcia nowej inwestycji zwolnieniu nie podlegałby dochód uzyskany z działalności prowadzonej w oparciu o nową inwestycję, tylko w oparciu o dotychczasowe składniki majątku, co jest sprzeczne z wymogiem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.

Poza tym, takie działanie byłoby niezgodne z przepisem art. 13 ust. 8 ustawy o WNI, zgodnie z którym:

rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.

Zatem, jeszcze raz podkreślić należy, że przepis § 9 ust. 1 rozporządzenia, wskazuje na najwcześniejszy moment skorzystania ze wsparcia z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych i nie można interpretować go w oderwaniu od treści art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.

Na wymóg prowadzenia działalności w oparciu o nową inwestycję wskazano także w pkt 3.1. (akapit 20-21) Objaśnień podatkowych z dnia 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Zgodnie z Objaśnieniami „Rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza (art. 13 ust. 8 ustawy o WNI). Wsparcie (pomoc publiczna) w postaci zwolnienia z opodatkowania dochodu dotyczy bowiem tylko działalności gospodarczej, w ramach której realizowana jest nowa inwestycja i nie dotyczy innych dochodów (nie wynikających ze zrealizowania nowej inwestycji), osiąganych przez przedsiębiorcę na określonym terenie.”

W konsekwencji, momentem od którego Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z PDOP może być miesiąc (po dniu wydania decyzji o wsparciu), w którym inwestor poniósł pierwsze koszty na realizację nowej inwestycji, stanowiące koszty kwalifikowane zgodnie z definicją kosztów kwalifikowanych określoną w § 8 Rozporządzenia, pod warunkiem, że Wnioskodawca w tym miesiącu osiągnie dochód pochodzący z nowej inwestycji, w ramach której ponosi wydatki kwalifikowane.

Ponownie podkreślić należy, że poniesienie kosztów, które są uznane za koszty kwalifikowane nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia, istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań) a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych.

Oczywiście nie można wykluczyć, że takie dochody uzyskane zostaną w miesiącu poniesienia kosztów kwalifikowanych, co uprawnia do korzystania ze zwolnienia już od tego miesiąca.

Mając powyższe na uwadze, Państwa stanowisko, w zakresie pytania nr 2 zgodnie z którym mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Spółka ma prawo do skorzystania ze wsparcia w formie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym poniosła koszty kwalifikowane po dniu wydania decyzji o wsparciu, jest nieprawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 3 jest kwestia ustalenia, czy wysokość poniesionych wydatków na realizację nowej inwestycji wpływa na wysokość dochodu zwolnionego w danym roku podatkowym.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji uzależnione jest od poniesienia kosztów kwalifikowanych.

Jednocześnie już wcześniej wskazano, w myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia,

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 rozporządzenia.

Stosownie do § 8 ust. 7 rozporządzenia,

maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, jakie są uwzględniane przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej, nie może przekroczyć kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, do których poniesienia w określonym terminie przedsiębiorca jest zobowiązany zgodnie z decyzją o wsparciu.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że ponoszone wydatki inwestycyjne stanowiące koszty kwalifikowane w rozumieniu Rozporządzenia wpływają na kwotę zwolnienia przysługującego Wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT.

Dla właściwego ustalenia dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania wyodrębnia się przychody i koszty ich uzyskania, w części przypadającej na nową inwestycję. Tak ustalony dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania do momentu wykorzystania dopuszczalnej pomocy publicznej lub upływu okresu obowiązywania decyzji o wsparciu. Oznacza to, że limit dochodu, który będzie podlegał zwolnieniu, ustala się w oparciu o poniesione koszty kwalifikowane wymienione w § 8 rozporządzenia o WNI, i intensywności pomocy przypisanej do obszaru, na którym realizowana jest inwestycja.

Odnoszą cytowane przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że w przepisach podatkowych nie zostały w żaden sposób określone limity zwolnienia w ramach danego (jednego) roku podatkowego.

Nie można jednak zgodzić się, że wartość poniesionych wydatków na realizację nowej inwestycji nie wpływa na wartość dochodu zwolnionego z podatku w danym roku podatkowym, bowiem jak wyjaśniono powyżej prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji uzależnione jest od wysokości poniesionych kosztów kwalifikowanych.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia, czy :

-mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Spółka ma prawo do skorzystania ze wsparcia w formie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym poniosła koszty kwalifikowane po dniu wydania decyzji o wsparciu, jest nieprawidłowe;

-wysokość poniesionych wydatków na realizację nowej inwestycji wpływa na wysokość dochodu zwolnionego w danym roku podatkowym, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Nadmieniamy, że w zakresie pytania nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Powołane przez Wnioskodawcę orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym, nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00