Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 14-05-2024
Artykuł aktualny na dzień 14-05-2024
Data publikacji: 2023-10-30

Zwolnienia od podatku od nieruchomości wprowadzane przez rady gmin

Choć pracując nad podjęciem uchwał podatkowych, rady gmin najbardziej skupiają się na prawidłowym określeniu stawek podatków i opłat lokalnych na kolejny rok podatkowy, to muszą pamiętać także o tym, że w granicach ich kompetencji leży także, np. wprowadzanie zwolnień przedmiotowych od podatku od nieruchomości. Również to zagadnienie, jeśli stanie się przedmiotem zainteresowania rady, powinno być potraktowane z dużą uwagą, by nieprecyzyjne lub przekraczające upoważnienie ustawowe zapisy nie doprowadziły do unieważnienia podjętych uchwał.

W ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol) znajdziemy zarówno wyliczenie obiektów, które nie podlegają podatkowi od nieruchomości, jak i tych, które są z niego zwolnione. Trzeba jednak pamiętać o tym, że rada gminy może wprowadzić inne niż wymienione w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zwolnienia przedmiotowe od podatku od nieruchomości. Niezwykle istotne jest w tym wypadku to, aby zostały one sformułowane w podejmowanej uchwale zgodnie z udzielonym jej w tym zakresie upoważnieniem ustawowym. W praktyce bowiem nieprawidłowe formułowanie zapisów uchwał zdarza się często, uchwały są unieważniane przez organy nadzoru, a powstałe na tym tle spory trafiają do sądów administracyjnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00