Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.378.2023.1.SST

Do świadczonych przez Państwa usług transportowych można zastosować stawkę podatku w wysokości 0%.

 Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 24 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku 0% dla usług transportu oraz prawa do odliczenia podatku w przypadku nabywania usług opodatkowanych (błędną) stawką w wysokości 23%. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Państwo (Spółka) jesteście spółką prawa polskiego oraz czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Spółka świadczy kompleksowe usługi związane z organizacją międzynarodowego transportu towarów, między innymi:

  • z terytorium Unii Europejskiej (w tym z Polski) na terytorium państwa trzeciego (tj. miejscem docelowym dostawy poza terytorium Unii Europejskiej), oraz
  • z terytorium państwa trzeciego (tj. poza terytorium Unii Europejskiej) na terytorium Unii Europejskiej (w tym Polski),

- (dalej łącznie jako: „Usługi”).

Wymienione Usługi mogą być świadczone przez Wnioskodawcę bezpośrednio dla nadawcy towarów, odbiorcy towarów oraz dla innych podmiotów np. pośredników. W przypadku świadczenia usług transportu dla innych podmiotów niż nadawcy oraz odbiorcy towarów Spółka działa w charakterze kontrahenta pośredników. Pośrednikiem może być inna firma przewozowa lub inny podmiot trzeci, który płaci za Usługi.

Wniosek dotyczy wyłącznie Usług, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium Polski siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te Usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium Polski stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu.

Na okoliczność wykonywanych Usług Spółka dysponuje następującymi dokumentami:

a)list przewozowy (np. CMR) lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim;

b)wystawioną przez Spółkę, jako organizatora transportu, fakturę dokumentującą wykonane Usługi;

c)w przypadku usług transportowych dotyczących towarów importowanych oprócz dokumentów wymienionych w pkt a i b, Spółka dysponuje dokumentem potwierdzonym przez urząd celno - skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości Usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

W ramach prowadzonej działalności Spółka nabywa Usługi od innych podmiotów (dalej: „lokalni dostawcy”). W związku z tym Spółka występuje jako pośrednik w transakcji świadczenia usługi transportowej.

Pytania

1. Czy w okolicznościach przedstawionych we wniosku, Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w zakresie Usług wykonywanych przez Spółkę bezpośrednio dla nadawcy towaru, odbiorcy towaru, a także dla innych podmiotów (pośredników) na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o VAT?

2. Czy w przypadku otrzymania przez Spółkę faktury z 23% stawką VAT za Usługi nabywane od lokalnych dostawców, nie będzie to stanowiło negatywnej przesłanki wymienionej w art. 88 ustawy o VAT i Spółka będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony na zasadach ogólnych?

Państwa stanowisko w sprawie

W zakresie pytania nr 1:

W Państwa ocenie, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Usługi świadczone przez Spółkę będące przedmiotem niniejszego wniosku powinny być opodatkowane przez Spółkę z zastosowaniem stawki VAT 0%.

W zakresie pytania nr 2:

W Państwa ocenie wystawienie faktury ze stawką VAT 23% przez lokalnych dostawców nie stanowi negatywnej przesłanki wymienionej w art. 88 ustawy o VAT uniemożliwiającej odliczenie podatku VAT, a tym samym Spółka będzie mogła odliczyć VAT naliczony na zasadach ogólnych.

Uzasadnienie stanowiska

Ad 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy o VAT rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o VAT jako terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Terytorialność podatku od towarów i usług oznacza, że opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane - w świetle przepisów regulujących miejsce świadczenia - za wykonane w tym państwie. Zatem określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania. Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Ponadto za usługi transportu międzynarodowego uznaje się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, o ile są związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 (art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2,

2) towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,

3) towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów,

4) osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Zgodnie z art. 83 ust. 6 ustawy o VAT dokument, o którym mowa w ust. 5 pkt 3, powinien zawierać co najmniej:

1)imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów,

2)określenie towarów i ich ilości,

3)potwierdzenie wywozu przez właściwy organ celny.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, w ocenie Państwa Usługi świadczone przez Spółkę powinny być traktowane jako usługi transportu międzynarodowego - zdefiniowane w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT. Ponadto bez znaczenia pozostaje fakt czy Usługi są wykonywane dla nadawcy towarów, odbiorcy towarów czy też innego podmiotu np. pośrednika, wobec czego Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w zakresie wykonywanych Usług określonych w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Towary transportowane przez Spółkę są przemieszczane z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium Polski do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej oraz z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium Polski. Zatem zdaniem Spółki analiza przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie prowadzi do wniosku, że Usługi wykonywane przez Spółkę stanowią usługi transportu międzynarodowego zdefiniowane przez ustawodawcę w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a oraz b ustawy o VAT.

Zdaniem Państwa nie powinno mieć znaczenia, że Usługi te wykonywane są również przez Spółkę na zlecenie podmiotów pośredniczących, a nie bezpośrednio na zlecenie nadawcy lub odbiorcy towarów.

Ponadto, w Państwa ocenie w przedmiotowej sprawie nie znajduje odzwierciedlenia wyrok TSUE w sprawie C-288/16 z dnia 29 czerwca 2017 r., bowiem orzeczenie TSUE odnosi się do usług o charakterze pomocniczym i transportowych, związanych bezpośrednio z eksportem lub importem towarów, o których mowa w art. 146 ust. 1 lit. e dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. z 2006 r. Nr 347, str. 1 ze. zm.; dalej: „Dyrektywa VAT”). Natomiast implementacja art. 146 ust. 1 lit. e Dyrektywy VAT do przepisów krajowych znajduje swoje odzwierciedlenie w art. 83 ust. 1 pkt 19 oraz pkt 21 ustawy o VAT, które w ocenie Spółki nie mają zastosowania w stosunku do Usług będących przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Jednakże Polska zapewniła sobie prawo do objęcia usługi transportu międzynarodowego stawką VAT 0% w traktacie akcesyjnym.

Podobny pogląd zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 31 października 2018 r. sygn. akt 0114-KDIP1-2.4012.530.2018.2.KT, zgodnie z którą: „Odnosząc się do wątpliwości Spółki w pierwszej kolejności należy zauważyć, że wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie C-288/16, do którego odwołuje się Wnioskodawca, dotyczy usług, w tym usług o charakterze pomocniczym i transportowych, związanych bezpośrednio z eksportem towarów, o których mowa w art. 146 ust. 1 lit. e dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. z 2006 r., L 347, s. 1), zwanej dalej Dyrektywą. Regulacja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów, a także w art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, który pozwala na zastosowanie tej stawki do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Natomiast przepis art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy pozwala na opodatkowanie stawką 0% usług transportu międzynarodowego zdefiniowanych w ust. 3 tej regulacji. Co istotne, przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. nie przewidują zwolnienia, któremu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy) odpowiada zastosowanie stawki 0% w odniesieniu do usług transportu międzynarodowego. Możliwość objęcia usług transportowych stawką 0% Polska zagwarantowała sobie w traktacie akcesyjnym.

Istotne znaczenie z punktu widzenia przedmiotowej sprawy ma również prawomocny wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 8 grudnia 2022 r., sygn. akt I SA/Rz 536/22: „Zdaniem Sadu, jeżeli z dokumentów przewozowych towarzyszącym dokumentom celnym wynika, że dany przewoźnik, działający na zlecenie spedytora, był faktycznym wykonawcą usługi transportu w transporcie międzynarodowym towarów importowanych, a z dokumentów celnych wynika, że koszty spedytora działającego z kolei na zlecenie importera, w zakresie transportu towaru, zostały wliczone do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów importowanych, to przyjąć należy, że bezpośredni wykonawca usługi transportowej (podwykonawca importera) ma prawo do zastosowania do niej stawki podatkowej VAT 0%. (...) Skoro więc nie budzi wątpliwości, że w danej procedurze importu do podstawy opodatkowania towarów importowanych wliczone zostały koszty transportu, którą to usługę w ramach tej procedury wykonywała skarżąca, to ma ona zdaniem Sądu prawo do zastosowania stawki 0% VAT. W przeciwnym razie dochodziłoby do podwójnego opodatkowania tego samego świadczenia, co przeczyłoby zasadzie opodatkowania wartości dodanej, wynikającej z art. 1 ust. 2 Dyrektywy VAT. Okoliczność, że dana preferencja podatkowa nie wynika z implementowania konkretnego zapisu tej Dyrektywy i ma charakter dla danego kraju charakter wyłączny i odrębny nie oznacza, że w zakresie jej stosowania nie działają reguły i zasady charakterystyczne dla wspólnego systemu VAT”.

Zgodnie z przywołanym orzeczeniem Spółka realizująca usługi transportu międzynarodowego z terytorium kraju trzeciego na terytorium Polski w charakterze podwykonawcy ma prawo do zastosowania stawki VAT 0%, jeśli z dokumentów celnych wynika, że koszty wykonanego transportu zostały wliczone do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Konkludując, Spółka będzie miała prawo do zastosowania stawki VAT 0% do świadczonych Usług, również w sytuacji kiedy wspomniane Usługi będą świadczone na rzecz podmiotów pośredniczących pod warunkiem, że Spółka będzie dysponowała dokumentacją przewidzianą w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT.

Ponadto na marginesie Spółka pragnie wskazać, że brak możliwości zastosowania stawki 0% w przedmiotowej sytuacji stanowiłaby naruszenie zasady proporcjonalności określonej w art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/30 z późn. zm.).

Ad 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy o VAT. W treści tej regulacji ustawodawca wymienił przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b) (uchylona);

2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3) (uchylony);

4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego

- w części dotyczącej tych czynności;

5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6) (uchylony);

7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy podkreślić, że prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą stanowi jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług. Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Zdaniem Państwa analiza powołanego art. 88 ustawy o VAT wskazuje, że w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy do odliczenia podatku naliczonego, nie ujęto przypadku, gdy podatek naliczony wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które podlegają opodatkowaniu inną niż przyjęta przez sprzedawcę stawką podatku od towarów i usług.

Uwzględniając treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT należy w ocenie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie ma znaczenia wysokość stawki podatku VAT określona na fakturze wystawionej przez lokalnych dostawców. Bowiem zastosowanie zawyżonej stawki podatku VAT przez lokalnych dostawców nie stanowi negatywnej przesłanki uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy o VAT - tym samym nie wykluczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego po stronie Spółki.

Wobec powyższego, jeśli Usługi świadczone przez lokalnych dostawców zostaną opodatkowane przy zastosowaniu zawyżonej stawki VAT, Spółka na podstawie przepisów ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez lokalnych dostawców, o ile spełnione są ogólne przesłanki powstania prawa do odliczenia. Zastosowanie przez lokalnych dostawców nieprawidłowej (zawyżonej) stawki VAT do opodatkowania Usługi udokumentowanej tą fakturą, nie pozbawia więc w tym przypadku Spółki prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki wymienionej w art. 88 ustawy o VAT, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku.

Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w aktualnej praktyce interpretacyjnej, przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 października 2020 r., sygn. akt 0111-KDIB3-1.4012.653.2020.2.WN, wskazał: „Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego - nie oceniając prawidłowości zastosowanej stawki podatku VAT dla nabywanych przez Spółkę dostaw towarów czy usług - należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma/będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT na podstawie otrzymanej faktury VAT w sytuacji, gdy wystawca zastosował zawyżoną stawkę podatku VAT, a jednocześnie, jak wskazał Wnioskodawca, spełnione są pozostałe warunki uprawniające Spółkę do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT”.

Podobne stanowisko było wielokrotnie prezentowane również w innych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo w interpretacjach:

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Przepis art. 2 pkt 1 ustawy wskazuje, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy wskazuje, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi, od tego bowiem zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu tym podatkiem w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1. Ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą.

Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy, w myśl tego artykułu:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast w myśl art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl art. 28b ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, dla których ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy:

Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

1) posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;

2) posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Z okoliczności sprawy wynika, że Spółka prawa polskiego jest czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Spółka świadczy kompleksowe usługi związane z organizacją międzynarodowego transportu towarów, między innymi: z terytorium Unii Europejskiej (w tym z Polski) na terytorium państwa trzeciego (tj. z miejscem docelowym dostawy poza terytorium Unii Europejskiej), oraz z terytorium państwa trzeciego (tj. poza terytorium Unii Europejskiej) na terytorium Unii Europejskiej (w tym Polski). Wymienione Usługi mogą być świadczone przez Spółkę bezpośrednio dla nadawcy towarów, odbiorcy towarów oraz dla innych podmiotów np. pośredników. W przypadku świadczenia usług transportu dla innych podmiotów niż nadawcy oraz odbiorcy towarów Spółka działa w charakterze kontrahenta pośredników. Pośrednikiem może być inna firma przewozowa lub inny podmiot trzeci, który płaci za usługi. Usługi będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium Polski siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te Usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium Polski stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu. W ramach wykonywanych Usług transportu Spółka dysponuje dokumentami: list przewozowy (np. CMR) lub inny dokument wystawiony przez Spółkę, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim; wystawioną przez Spółkę, jako organizatora transportu, fakturę dokumentującą wykonane Usługi; w przypadku usług transportowych dotyczących towarów importowanych oprócz dokumentów wymienionych powyżej, Spółka dysponuje dokumentem potwierdzonym przez urząd celno - skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości Usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Wątpliwość Państwa wyrażona w pytaniu nr 1 dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku 0% w zakresie usług wykonywanych przez Państwa bezpośrednio dla nadawcy towaru, odbiorcy towaru, a także innych podmiotów (pośredników).

W analizowanym przypadku Spółka (czynny podatnik podatku VAT w Polsce) świadczy usługi związane z organizacją międzynarodowego transportu towarów na rzecz podatników posiadających na terytorium Polski siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te Usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium Polski stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu. Jednocześnie z opisu sprawy nie wynika, aby transport towarów wykonywany był w całości poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług, w szczególności nie będzie miał zastosowania art. 28f ust. 1a pkt 1 i 2 ustawy. Wobec powyższego, należy wskazać, że w okolicznościach niniejszej sprawy, miejscem świadczenia (a tym samym opodatkowania) realizowanych przez Państwa usług transportowych na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, będzie – odpowiednio stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy lub art. 28b ust. 2 ustawy lub art. 28b ust. 3 ustawy – terytorium kraju. Zatem realizowane przez Państwa usługi transportowe, o których mowa we wniosku są opodatkowane na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Treść art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy stanowi, że:

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy:

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się: usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

W myśl art. 83 ust. 5 ustawy:

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2) towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3) towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4) osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z przytoczonego powyżej przepisu art. 83 ust. 5 ustawy jednoznacznie wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT nie jest nieograniczone. Aby zastosować dla usług transportu międzynarodowego stawkę podatku w wysokości 0% konieczne jest bowiem dopełnienie określonych warunków w zakresie dokumentowania tych usług. Podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, potwierdzające wykonanie i charakter usługi, tj. faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego. Jak wynika z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów stawki podatku 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim.

W świetle powyższych uwag należy stwierdzić, że polskiemu podatnikowi świadczącemu usługę transportu towarów na rzecz innego polskiego podatnika z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego lub odwrotnie, przysługuje prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem, że posiada on dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, tj. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora).

Natomiast, jeżeli przewożone towary mają charakter towarów importowanych, wówczas dowodem świadczenia usług transportu jest dodatkowo dokument potwierdzony przez właściwy organ celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Preferencyjna stawka podatku może więc mieć zastosowanie jedynie do tej wartości usługi transportowej, która została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Jak stanowi § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w 2023 roku (Dz.U. z 2022 r. poz. 2495 ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie”):

Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:

3) usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniuart. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub;

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia:

Przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w przypadku, gdy świadczycie Państwo na rzecz polskiego podatnika usługi związane z transportem towarów z Polski do państwa poza terytorium Unii Europejskiej, czyli przewozicie towary z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, wówczas spełnione są przesłanki, aby uznać wykonaną usługę za transport międzynarodowy, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że świadczycie Państwo usługi związane z transportem towarów z terytorium państwa trzeciego (poza terytorium Unii Europejskiej) na terytorium kraju na rzecz polskiego podatnika, czyli przewozicie towary z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju to wykonaną usługę można uznać za transport międzynarodowy, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy.

Zatem skoro świadczone przez Państwa ww. usługi spełniają definicję usług transportu międzynarodowego, to przysługuje Państwu prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem, że posiadacie Państwo dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy świadczycie Państwo usługę transportu towarów z terytorium Unii Europejskiej do miejsca poza terytorium Unii Europejskiej, czyli z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli transport wykonywany jest w całości poza terytorium kraju, to choć świadczona usługa nie wpisuje się w usługę transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, to mogą Państwo skorzystać z obniżonej 0% stawki podatku na podstawie § 4 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że świadczycie Państwo również usługi związane z transportem towarów poza terytorium Unii Europejskiej na terytorium Unii Europejskiej, czyli z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju, to pomimo tego, że przedmiotowa usługa także nie jest usługą transportu międzynarodowego w myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, to mogą Państwo skorzystać z obniżonej 0% stawki podatku na podstawie § 4 ust. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia.

Przy czym należy wskazać, że prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 0% do świadczonych usług, określonych w § 4 ust. 1 pkt 3 lit. a i b rozporządzenia jest uzależniona na podstawie § 4 ust. 2 rozporządzenia od posiadania odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Jak wynika z wniosku usługi mogą być świadczone przez Spółkę bezpośrednio dla nadawcy towarów, odbiorcy towarów oraz dla innych podmiotów np. pośredników. W przypadku świadczenia usług transportu dla innych podmiotów niż nadawcy oraz odbiorcy towarów Spółka działa w charakterze kontrahenta pośredników. W związku ze świadczeniem opisanych we wniosku usług transportu towarów, jesteście Państwo w posiadaniu następujących dokumentów: listu przewozowego (np. CMR) lub innego dokumentu wystawionego przez Spółkę, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim; wystawioną przez Spółkę, jako organizatora, fakturę dokumentującą wykonane Usługi. W przypadku usług transportowych dotyczących towarów importowanych oprócz dokumentów wymienionych powyżej, Spółka dysponuje dokumentem potwierdzonym przez urząd celno - skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości Usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Zatem są to dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, a w przypadku towarów importowanych dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy.

Jak już ustalono świadczone przez Państwa usługi transportu towarów bezpośrednio dla nadawcy towaru, odbiorcy towaru, a także dla innych podmiotów (pośredników) realizowanych z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego, jak również z poza terytorium Unii Europejskiej na terytorium kraju należy uznać za usługi transportu międzynarodowego w świetle art. art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a i b ustawy. Natomiast świadczone przez Państwa usługi transportu towarów bezpośrednio dla nadawcy towaru, odbiorcy towaru, a także dla innych podmiotów (pośredników) realizowanych z terytorium Unii Europejskiej (państwa innego niż terytorium kraju) poza terytorium Unii Europejskiej oraz z poza terytorium Unii Europejskiej na terytorium Unii Europejskiej (państwo członkowskie inne niż terytorium kraju), gdzie transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium kraju należy uznać za usługi wpisujące się w § 4 ust. 1 pkt 3 lit. a i b rozporządzenia.

Jednakże aby zastosować dla świadczonych przez Państwa usług transportowych stawkę podatku w wysokości 0% konieczne jest dopełnienie warunków w zakresie dokumentowania tych usług określonych w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy w powiązaniu z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy. Dokumentacja powinna składać się z dowodów wiarygodnych potwierdzających wykonanie i charakter usługi. Posiadane przez Państwa dokumenty, są dokumentami o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, a w przypadku towarów importowanych, posiadacie dokumentację zgodną z art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy. Skoro świadczone przez Państwa usługi transportowe, są usługami transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a i lit. b ustawy oraz usługami wymienionymi w § 4 ust. 1 pkt 3 lit. a i b rozporządzenia i posiadacie Państwo przedmiotową dokumentację to niezależnie od tego czy usługi wykonywane są bezpośrednio dla nadawcy towaru, odbiorcy towaru czy dla innych podmiotów (pośredników) mają Państwo prawo do zastosowania stawki 0% VAT. Przy czym raz jeszcze należy podkreślić, że dla zastosowania stawki 0% do świadczonych usług transportowych dotyczących towarów importowanych, dokonywanych na rzecz nadawcy towaru, odbiorcy towaru czy na rzecz pośrednika Spółka oprócz dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, aby mogła zastosować stawkę 0% VAT powinna być w posiadaniu również dokumentacji, potwierdzonej przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, co ma miejsce w przedmiotowym przypadku.

Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania oznaczonego nr 1 oceniając całościowo należy uznać za prawidłowe.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4,art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wskazać należy, że z powołanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b) (uchylona)

2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3) (uchylony)

4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6) (uchylony)

7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Z okoliczności sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka świadczy usługi związane z transportem towarów, które jak ustaliliśmy podlegają opodatkowaniu w Polsce. W ramach prowadzonej działalności Spółka może nabywać usługi od innych podmiotów (lokalnych dostawców). W związku z tym Spółka występuje jako pośrednik w transakcji świadczenia usługi transportowej.

Wątpliwości oznaczone w pytaniu nr 2 sprowadzają się do ustalenia, czy w przypadku otrzymania przez Spółkę faktury z 23% stawką VAT za Usługi nabywane od lokalnych dostawców, nie będzie to stanowiło negatywnej przesłanki wymienionej w art. 88 ustawy o VAT i Spółka będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony na zasadach ogólnych.

Należy podkreślić, że jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą. Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej. Analiza powołanego art. 88 ustawy prowadzi do wniosku, że w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy (podatnika) do odliczenia podatku naliczonego, nie ujęto przypadku, gdy podatek naliczony wynika z faktury dokumentującej nabycie towarów lub usług, które podlegają opodatkowaniu inną niż przyjęta przez sprzedawcę (wyższą bądź niższą) stawką podatku od towarów i usług. W takiej sytuacji, podatnik zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na takiej fakturze.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego – nie oceniając prawidłowości zastosowanej stawki podatku VAT dla nabywanych przez Państwa usług – należy stwierdzić, że mają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur (z błędną stawką podatku - 23%) za usługi nabywane od lokalnych dostawców na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż opisany powyżej przypadek nie podlega pod wyłączenia z art. 88 ustawy.

W konsekwencji należy zgodzić się z Państwem, że wystawienie faktury z 23% stawką podatku VAT przez lokalnych dostawców nie stanowi negatywnej przesłanki wymienionej w art. 88 ustawy o VAT, a tym samym Spółka, jako czynny podatnik podatku VAT, wykorzystując nabyte świadczenie do czynności opodatkowanych będzie mogła odliczyć podatek naliczony na zasadach ogólnych.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00