Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.368.2023.2.MO

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych pod PKWiU 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek sygnowany datą 7 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem sygnowanym datą 5 października 2023 r. (wpływ 4 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu)

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od (…) 2019 r. prowadzoną pod adresem: (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP (…) i numerem REGON (…).

Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem z dnia (…) 2022 r. do Urzędu Statystycznego z prośbą o ustalenie klasyfikacji świadczonych przez niego usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów podatku dochodowego zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Urząd Statystyczny w odpowiedzi zawartej w piśmie z dnia (…) 2023 r. zaklasyfikował usługi zgodnie z ugrupowaniami:

·PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”,

·PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Następnie Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego w dniu (…) 2023 r. z prośbą o uszczegółowienie PKWiU 62.02.

Urząd Statystyczny w odpowiedzi z dnia (…) 2023 r. zaklasyfikował usługi jako: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” z adnotacją „o ile wiodący charakter nadają im usługi pomocy technicznej w zakresie IT”.

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą we własnym imieniu. Jest czynnym podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Przychody Wnioskodawcy w roku 2023, którego dotyczy wniosek, nie przekroczą 2 000 000 Euro.

Działalność, którą wykonuje Wnioskodawca to konsultacje z zakresu systemów (...) w zakresie ich wdrażania oraz utrzymania. Na wstępie warto zaznaczyć, że firma (...) oferuje produkty, które są systemami informatycznymi zakwalifikowanymi w tzw. Informatyce w zarządzaniu. System ten wykorzystuje się do zarządzania oraz optymalizacji procesów biznesowych przedsiębiorstw poprzez ich automatyzację. Mówiąc najogólniej, konsultacje (...) w przypadku Wnioskodawcy sprowadzają się do poniższych czynności:

1.Sporządzenie analizy informacji zebranych od klientów.

Usługi te polegają na weryfikacji oraz analizie informacji otrzymanych od klienta odnośnie do procesów:

-obecnie funkcjonujących w przedsiębiorstwie, które powinny być dostępne również we wdrażanym systemie,

-nowych, które obecnie nie funkcjonują, ale powinny być dostępne po uruchomieniu wdrażanego systemu.

Analiza tych informacji wykonywana jest pod kątem technicznych możliwości zamodelowania wyżej wymienionych procesów na procesy dostępne w systemach (...). Szczegółowa analiza wszystkich informacji przyczyni się do osiągnięcia celu, jakim jest automatyzacja oraz ulepszenia obecnych procesów biznesowych poprzez wykorzystanie produktów (...). Efektem końcowym jest szczegółowa ocena technicznych możliwości odtworzenia procesów biznesowych w zautomatyzowany sposób z wykorzystaniem systemów (...).

2.Obsługę zgłoszeń klientów odnośnie do błędów znalezionych na systemie lub podczas wdrożenia nowych funkcjonalności w zależności od rodzaju zgłoszenia.

Usługi te polegają w pierwszej kolejności na ocenie zasadności błędów zgłoszonych przez klientów odnośnie do systemów (...). Błędy te mogę być zgłoszone zarówno na etapie wdrożenia nowego systemu, ale również po zakończeniu wdrożenia. W przypadku, gdy zgłaszany błąd jest zasadny, kolejną czynnością wchodzącą w tą usługę jest naprawa zaistniałego błędu, aby system działał prawidłowo. Efektem końcowym jest rozwiązanie każdego błędu zgłoszonego przez klienta albo poprzez jego naprawę (jeżeli faktycznie występował) albo poprzez wyjaśnienie, że system działa zgodnie z wymaganiami.

3.Opracowywanie zebranych informacji pod kątem systemu, który ma zostać wdrożony bądź ulepszony.

Usługi te polegają na przeniesieniu wymagań klienta odnośnie do systemów (...) na funkcjonalności dostępne w systemie, który ma zostać wdrożony lub ulepszony. Usługi te polegają na modelowaniu wymagań klienta na realia systemowe. Efektem końcowym jest szczegółowy opis w jaki sposób każde z wymagań można będzie zaimplementować w systemie (...).

4.Opisywanie wymagań klientów.

W wielu przypadkach klient przekazuje wymagania poprzez opis biznesowy, które w żaden sposób nie odnoszą się do wymagań funkcjonalnych lub technicznych. Natomiast zbiór wymagań funkcjonalnych oraz technicznych jest niezbędny do oceny możliwości ich wdrożenia. Dlatego też usługi te polegają na przeniesieniu wymagań biznesowych na wymagania funkcjonalne oraz techniczne. Efektem końcowym jest spis funkcjonalnych oraz technicznych wymagań dotyczących systemu (...).

5.Przygotowanie dokumentacji technicznej.

Usługi te polegają na sporządzeniu dokumentacji technicznej odnośnie do wdrożonego systemu. Dokumentacja techniczna przygotowywana jest po konfiguracji systemu w celu spisania wszystkich szczegółów odnośnie dokonanej konfiguracji. Efektem końcowym jest dokument zawierający wszystkie szczegóły dotyczące dokonanej konfiguracji systemów (...).

6.Konfigurację systemów na podstawie wymagań klientów oraz przygotowanej dokumentacji w celu dostosowania standardowych procesów (...) do potrzeb klienta.

Usługi te polegają na konfiguracji systemów (...) na podstawie przygotowanej dokumentacji. Konfiguracja systemów odbywa się na podstawie przekazanych wymagań przez klienta. Efektem końcowym jest skonfigurowany system, z którego może korzystać klient według ustalonych szczegółów.

7.Integrację systemów od strony systemu źródłowego lub docelowego w zależności od scenariusza, jak również samą integrację poprzez konfigurację przepływu danych w szynie integracyjnej dostarczanej przez firmę (...).

Usługi te polegają na konfiguracji systemów (...) (źródłowych oraz docelowych) niezbędnych do ich integracji. Poprzez integrację rozumiemy przepływ konkretnych danych z systemu źródłowego do docelowego. Począwszy na konfiguracji połączeń na obu systemach, jak również dostosowaniu struktur systemów, które będą odpowiedzialne za przechowywanie przesłanych danych. Usługi te często wiążą się również z konfiguracją przesyłów danych w szynie integracyjnej (...). Efektem końcowym jest ustanowienie integracji pomiędzy systemami, która będzie polegać na przesyłaniu określonych danych z systemu źródłowego do docelowego.

8.Wsparcie zespołu odpowiedzialnego za przeprowadzanie testów.

Usługi te polegają na współpracy z zespołem odpowiedzialnym za weryfikację wdrożonych funkcjonalności podczas ich testów. Polegają one na wyjaśnianiu wątpliwości odnośnie odtworzonych procesów w systemach (...), w celu dokładnego zrozumienia w jaki sposób obecnie one funkcjonują. Efektem końcowym są ukończone pomyślnie testy wdrażanych funkcjonalności.

9.Prowadzenie warsztatów dla klientów.

Usługi te polegają na przygotowaniu oraz prowadzeniu warsztatów dla klientów odnośnie systemów (...). Warsztaty te mogą polegać na prezentacji możliwości systemów (...), jak również na gromadzeniu wymagań klientów odnośnie wdrażanego systemu. Efektem końcowym będzie przeprowadzenie spotkania z klientem.

Ogólnym celem jest zwiększenie rentowności firmy, w postaci np. zwiększenia sprzedaży lub przy jednoczesnym obniżeniu kosztów określonych procesów poprzez ich optymalizację oraz automatyzację. Rola Wnioskodawcy sprowadza się do tego, że na podstawie zgromadzonych wymagań od klienta podczas warsztatów doradza on klientowi odnośnie do wdrażanego systemu poprzez przeniesienie obecnych procesów biznesowych na procesy w systemach (...).

Warto zaznaczyć, że Wnioskodawca nie jest programistą i nie świadczy usług z zakresu tworzenia kodu, a jedynie rozpisuje wymagania programistom odnośnie do tego co ma zostać zaimplementowane w systemie klienta. Wnioskodawca nie raz jest również odpowiedzialny za konfigurację systemu oraz za integrację systemów przy wykorzystaniu produktów (...).

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:

Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, który zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku osiągnął Pan w kwietniu 2022 r.:

FV (…) (data sprzedaży: 29 kwietnia 2022 r., data otrzymania przelewu: 2 czerwca 2022 r.),

FV (…) (data sprzedaży: 29 kwietnia 2022 r., data otrzymania przelewu: 20 maja 2022 r.).

8 lutego 2022 r. złożył Pan oświadczenie (poprzez pełnomocnika) o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową, w myśl artykułu 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wykonywane usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 są usługami związanymi z doradztwem w zakresie systemów (...), które wchodzą w skład tzw. informatyki w zarządzaniu. Usługi te wchodzą w zakres technologii informatycznej. Dlatego też usługi, które Pan wykonuje zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0. W związku z powyższym opisane czynności związane są z technologią informatyczną i tym samym nie mają związku z oprogramowaniem komputerowym.

Pytanie

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, zaklasyfikowanych pod PKWiU 62.02.30.0 kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Ustawodawca w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wprowadził możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi przez niego wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług symbolem 62.02.30, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. stawką 8,5%.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę dotyczą bieżącego zarządzania projektami pod kątem ich stosowalności, nadzoru i kontroli ich merytorycznej poprawności. Wnioskodawca dokonuje analizy i eksplikacji zgromadzonych informacji dot. systemu, który ma zostać ulepszony bądź wdrożony w oparciu o komunikację z zespołem odpowiedzialnym za przeprowadzanie testów oraz z klientami zgłaszającymi nieprawidłowości w działaniu systemów.

Wnioskodawca zajmuje się przygotowywaniem dokumentacji technicznej, w oparciu o którą dokonuje konfiguracji systemów.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są związane z czynnościami projektowania programowania, czy też z rozwojem oprogramowania technologii informatycznych. Nie zajmuje się on tworzeniem kodów, lecz od technicznej strony rozpisuje wymagania programistom, które tyczą się tego, co ma zostać zaimplementowane w systemie klienta. Wnioskodawca nie tworzy oprogramowania, nie dokonuje bezpośrednio czynności związanych z jego modernizacją bądź ulepszaniem. Nie świadczy również usług doradczych w zakresie oprogramowania.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, nie są również powiązane z tego rodzaju usługami. Nie dotyczą usług, które określone są jako podlegające opodatkowaniu stawką 15% lub 12% (w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h u.z.p.d. lub art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.).

Wnioskodawca świadczy usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, zatem przychody z jej realizacji podlegają w jego ocenie opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Według art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do prowadzonych przez Pana działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

– 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

– 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Z przedstawionego opisu sprawy oraz jego uzupełnienia wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą we własnym imieniu. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową, w myśl artykułu 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność, którą Pan wykonuje to konsultacje z zakresu systemów (...) w zakresie ich wdrażania oraz utrzymania. Firma (...) oferuje produkty, które są systemami informatycznymi zakwalifikowanymi w tzw. Informatyce w zarządzaniu. System ten wykorzystuje się do zarządzania oraz optymalizacji procesów biznesowych przedsiębiorstw poprzez ich automatyzację. Konsultacje (...) w Pana przypadku sprowadzają się do poniższych czynności:

Sporządzenia analizy informacji zebranych od klientów.

1.Obsługi zgłoszeń klientów odnośnie do błędów znalezionych na systemie lub podczas wdrożenia nowych funkcjonalności w zależności od rodzaju zgłoszenia.

2.Opracowywania zebranych informacji pod kątem systemu, który ma zostać wdrożony bądź ulepszony.

3.Opisywania wymagań klientów.

4.Przygotowania dokumentacji technicznej.

5.Konfiguracji systemów na podstawie wymagań klientów oraz przygotowanej dokumentacji w celu dostosowania standardowych procesów (...) do potrzeb klienta.

6.Integracji systemów od strony systemu źródłowego lub docelowego w zależności od scenariusza, jak również sama integracja poprzez konfigurację przepływu danych w szynie integracyjnej dostarczanej przez firmę (...).

7.Wsparcia zespołu odpowiedzialnego za przeprowadzanie testów.

8.Prowadzenia warsztatów dla klientów.

Szczegółowo opisał Pan na czym konkretnie polegają wymienione usługi.

Opisane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Pana przychody, w roku 2023 r., którego dotyczy wniosek, nie przekroczą 2 000 000 euro. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wskazał Pan, że wykonywane usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 są usługami związanymi z doradztwem w zakresie systemów (...), które wchodzą w skład tzw. informatyki w zarządzaniu.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

Należy podkreślić, że grupowanie PKWiU 62.02, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, obejmuje świadczone usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.02.30.0, a znajdujące się przy nim oznaczenie „ex” oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Analiza wykonywanych przez Pana czynności sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 prowadzi do wniosku, że czynności te niewątpliwie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Za uznaniem tych usług za związane z doradztwem w zakresie oprogramowania wskazuje opis świadczonych przez Pana wymienionych czynności oraz fakt, że jak Pan przyznał, usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 są usługami związanymi z doradztwem w zakresie systemów (...).

System komputerowy (...), bez względu na stosowane nazewnictwo, to oprogramowanie wspomagające prowadzenie przedsiębiorstwa. Z przedstawionych okoliczności wynika, że świadczone usługi są związane z konfigurowaniem systemu (...), a skoro system ten stanowi oprogramowanie, to opisane usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem.

Należy wskazać, że system wchodzi w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem usługi doradztwa z nim związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

W świetle tak przedstawionego opisu czynności, które Pan wykonuje w ramach grupowania PKWiU 62.02.30.0, w mojej ocenie, mieszczą się w pojęciu usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – jako usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania – podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, wbrew Pana twierdzeniu nie może Pan opodatkować przychodów z prowadzonej działalności sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00