Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.297.2023.2.DD

Czy Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za 2022 r. oraz lata kolejne. Czy Nowe Produkty stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1)czy przedstawione Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią/będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a tym samym Spółka jest/będzie uprawniona do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT:

- w zakresie wydatków na:

- udział w opisanych we wniosku targach, w zakresie dotyczącym:

- podróż koleją pracowników biorących udział w targach (bilety kolejowe),

- wynagrodzenie pracowników odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy),

- zaprojektowanie i wykonanie praktycznych gadżetów reklamowych z Państwa logiem przez podmiot trzeci (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie)

- udział w innych wydarzeniach,

- narzędzia wykorzystywane przez pracowników działu marketingu, tj. programy webowe, które pozwalają np. na monitorowanie trendów w zakresie doboru właściwych haseł reklamowych etc. (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- raporty i badania rynku wykorzystywane do analizy marketingowej w Spółce (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie agencji graficznej projektującej nowe elementy wizerunkowe Produktów (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- realizację procesu Rebrandingu Produktów,

- wynagrodzenia pracowników za czas poświęcony przygotowaniu dokumentów umożliwiających uzyskanie stosownych certyfikatów (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy),

jest nieprawidłowe,

- w pozostałym zakresie jest prawidłowe,

2)czy Nowe produkty stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za 2022 r. oraz lata kolejne,

- czy Nowe Produkty stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 15 września 2023 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 19 września 2023 r., uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 26 września 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X SA (dalej: Spółka/Wnioskodawca) to podmiot działający w branży spożywczej.

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn : Dz. U z 2022 r. poz. 2587, z póżn. zm., dalej: Ustawa CIT). Spółka uzyskuje przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zatrudnia obecnie około (…) pracowników. Spółka zajmuje się produkcją zup gotowych i pasztetów, (dalej: Produkty). Spółka wsłuchuje się w potrzeby konsumentów i światowe trendy, dlatego nieustannie wprowadza nowości produktowe (dalej: Nowy Produkt) i innowacje technologiczne, podejmując działania ukierunkowane na zdobywanie nowych klientów. Klienci znają i doceniają smak pasztetów drobiowych oraz gotowych zup w opakowaniach typu „soft pack”. Z myślą o odbiorcach i ich potrzebach Spółka, stale pracuje nad poszerzeniem portfolio produktowego, wprowadzając Nowe Produkty. W 2019 r. w Spółce skomponowano na nowo między innymi linię zup, w której skład wchodzi kilkadziesiąt pozycji.

Produkowane przez Spółkę Produkty i Nowe Produkty mogą różnić się od siebie w zależności od receptury oraz zmieniających się trendów rynkowych, które wymuszają na Spółce opracowywanie nowych procesów produkcyjnych.

Rok podatkowy Spółki nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym i trwa od lipca do czerwca.

Spółka w ramach prowadzonej działalności ponosi i zamierza ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w jej ofercie sprzedażowej (dalej: Wydatki Na Wzrost Przychodów). Spółka przewiduje, że osiągnie wzrost sprzedaży Produktów w roku podatkowym 2022/2023 względem roku 2021/2022 lub osiągnie wzrost sprzedaży produktów w roku podatkowym 2023/2024 względem roku podatkowego 2021/2022. Wytwarzane przez Spółkę Produkty są zbywane do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Produkty oraz Nowe Produkty, w związku z którymi Spółka ponosi Wydatki Na Wzrost Przychodów, są wytwarzane przez Wnioskodawcę. Nowe Produkty wytwarzane przez Spółkę mogą różnić się od dotychczas wytwarzanych Produktów: recepturą, konsystencją, smakiem, właściwościami materiałowymi oraz wizualnymi.

Poniżej szczegółowy opis Wydatków Na Wzrost Przychodów.

- Działania marketingowe.

W ramach Spółki funkcjonuje wyodrębniony dział marketingu, którego zadaniem jest planowanie, koordynacja i realizacja działań marketingowych mających na celu realizację polityki sprzedaży i promocji Produktów Spółki wobec potencjalnych nabywców. Pracownicy działu marketingu tym samym kreują pozytywny wizerunek marek lub Produktów należących do Wnioskodawcy, skutkujący ich ekspansją, wzrostem przychodów z ich sprzedaży i umocnieniem na rynku.

Wśród najważniejszych zadań realizowanych przez pracowników działu marketingu wymienić należy:

a)przygotowanie katalogów produktowych;

b)przygotowanie materiałów reklamowych takich jak ulotki i materiały POS;

c)analiza danych marketingowych;

d)koordynowanie ekspozycji marki;

e)wsparcie innych zespołów w zadaniach mających wpływ na rozpoznawalność marki Spółki;

f)koordynacja współpracy z zewnętrznymi agencjami reklamowymi i agencjami public relations.

Spółka zatem prowadzi bezpośrednio część działań marketingowych wypływających na wzrost przychodów ze sprzedaży Produktów oraz Nowych Produktów.

Wnioskodawca w celu promowania swoich Produktów oraz Nowych Produktów wykorzystuje również billboardy oraz witryny w sklepach i dyskontach spożywczych.

W celu przygotowania szaty graficznej materiałów reklamowych Spółka korzysta z usług zewnętrznej agencji graficznej. Zaprojektowane materiały reklamowe wykonywane są przez zewnętrznego kontrahenta.

W związku z powyższym, Spółka ponosi wydatki na:

a)narzędzia wykorzystywane przez pracowników działu marketingu (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

b)projekty graficzne wykorzystywanych w materiałach marketingowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

c)produkcję materiałów reklamowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

d)raporty i badania rynku wykorzystywane do analizy marketingowej w Spółce (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

e)wynajem billboardów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

f)miejsca ekspozycyjne w sklepach (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

– zwane dalej: Kosztami Marketingu.

- Działania promocyjno-informacyjne w Internecie.

Wnioskodawca posiada oraz będzie posiadać w przyszłości własną aktywną stronę internetową. Obsługą strony internetowej, aktualizacją oferty na stronie, wstawianiem nowych wiadomości oraz aktualności dotyczących działalności Spółki zajmuje się podmiot zewnętrzny.

Wnioskodawca we współpracy z zewnętrzną agencją reklamową przeprowadza internetowe kampanie oraz wykorzystuje inne internetowe możliwości reklamowe, dodatkowo pozycjonując i zaznaczając swoją obecność w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych, np. (...). Wnioskodawca za pośrednictwem zewnętrznego podmiotu współpracuje również z influencerami reklamującymi Produkty, z użyciem (...) (...). Na (...) (...) Wnioskodawca publikuje również własne spoty reklamowe, przygotowane w ramach współpracy z zewnętrzną agencją reklamową.

Spółka korzysta z usług zewnętrznej agencji reklamowej prowadzącej jej profile w mediach społecznościowych.

W przyszłości Wnioskodawca planuje stworzenie nowej strony internetowej dla Nowych Produktów lub przygotowanie, jednej głównej internetowej strony promującej markę Spółki.

W tym celu Spółka zatrudni zewnętrzny podmiot.

W związku z powyższym, Spółka ponosi lub poniesie wydatki na:

a)organizację i prowadzenie strony internetowej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

b)internetowych kampanii reklamowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

c)pozycjonowanie strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

d)opłaty za reklamy w mediach społecznościowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

e)wynagrodzenie influencerów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

f)wynagrodzenie agencji public relations (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

g)wynagrodzenie agencji reklamowej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

h)wynagrodzenie podmiotu zajmującego się przygotowywaniem stron internetowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

– zwane dalej: Kosztami Promocji Internetowej.

- Działania promocyjno-informacyjne w mediach tradycyjnych.

Wnioskodawca wykorzystuje oraz będzie wykorzystywać media tradycyjne w celu dotarcia do masowej liczby odbiorców, niezależnie od grup demograficznych. Pomimo wzrostu znaczenia marketingu internetowego, reklama telewizyjna, prasowa oraz radiowa nadal pozostaje skutecznym sposobem na zdobycie klientów. Reklamy telewizyjne i prasowe umożliwiają zastosowanie kreatywnych wizualizacji i dźwięku do tworzenia zapadających w pamięć reklam, które mają długotrwały wpływ na decyzje zakupowe ich odbiorców.

W związku z powyższym, Spółka ponosi wydatki na:

a)wynagrodzenie domu mediowego odpowiedzialnego za prowadzenie kampanii telewizyjnej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

b)wynagrodzenie domu mediowego odpowiedzialnego za prowadzenie kampanii radiowej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

c)wynagrodzenie domu mediowego odpowiedzialnego za prowadzenie kampanii prasowej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

d)wynagrodzenie agencji reklamowej odpowiedzialnej za przygotowanie spotu video (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

e)wynagrodzenie agencji reklamowej odpowiedzialnej za przygotowanie spotu radiowego (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

f)wynagrodzenie agencji reklamowej odpowiedzialnej za przygotowanie spotu prasowego (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

– zwane dalej: Kosztami Promocji Tradycyjnej.

- Uczestnictwo w targach.

Spółka uczestniczyła, uczestniczy oraz będzie uczestniczyła w krajowych oraz międzynarodowych targach sprzedażowych, w ramach których aktywnie promuje własne Produkty lub będzie promować Nowe Produkty. Do tej pory Spółka uczestniczyła np. w corocznych targach (…) organizowanych w (…).

W celu uczestnictwa w targach, Wnioskodawca ponosi i zamierza ponosić wydatki na udostępnienie stoiska, na którym organizuje prezentację oferty handlowej. Wnioskodawca zaopatruje stanowisko w materiały reklamowe takie jak katalogi informacyjne, ulotki produktowe, bannery, itp.

Ponadto Spółka uczestniczy w wydarzeniach nienawiązujących bezpośrednio do formy targów, ale służących temu samemu celowi. Wnioskodawca uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez sieci sklepowe, stowarzyszenia promujące zdrowy tryb odżywiania lub zrzeszające osoby z chorobami pokarmowymi (np. (…)).

W tym celu Spółka korzysta z usług zewnętrznych agencji reklamowych zapewniających reprezentację marki przez hostessy.

Udział w targach podyktowany jest licznymi względami rozwojowymi, takimi jak możliwość prezentacji i promocji Produktów lub Nowych Produktów dla grupy odbiorców potencjalnie generujących dla Spółki zyski, co prowadzi konsekwentnie do zwiększenia obrotów ze sprzedaży Produktów lub Nowych Produktów.

W związku z uczestnictwem w wyżej wskazanych formach wydarzeniach sprzedażowych na terenie Polski lub za granicą, Wnioskodawca ponosi lub będzie ponosił wydatki na:

a)zakwaterowanie i wyżywienie pracowników Spółki w czasie targów lub innych wydarzeń (faktura wystawiana przez hotel, w którym nocują pracownicy);

b)podróż pracowników biorących udział w targach (bilety lotnicze i kolejowe);

c)przejazdy samochodami (w tym koszty paliwa) poniesione w celu organizacji miejsca wystawowego (faktura za paliwo);

d)wynagrodzenie pracowników odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy);

e)przygotowanie materiałów reklamowych takich jak katalogi informacyjne, ulotki produktowe i broszury (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

f)zaprojektowanie i wykonanie praktycznych gadżetów reklamowych z logiem Spółki przez podmiot trzeci (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

g)zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na targach (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

h)wynajęcie powierzchni wystawienniczej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

i)wynagrodzenie agencji reklamowej zapewniającej usługi hostess (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

j)wykonanie wystroju stoiska (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

– zwane dalej: Kosztami Targów.

- Przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów.

Na smak oraz walory odżywcze Produktów oraz Nowych Produktów wpływa również wykorzystanie nowoczesnej technologii produkcyjnej i spełnienie norm (…). Certyfikacja na zgodność z globalnymi standardami obejmuje ocenę obiektów firmy, systemów operacyjnych i procedur pod kątem wymagań standardów. Normy są regularnie aktualizowane, a utrzymanie certyfikacji wymaga przestrzegania najnowszej wersji normy.

W związku z opisanymi działaniami Spółka ponosi oraz będzie ponosiła w przyszłości wydatki na:

a) wynagrodzenia pracowników Spółki za czas poświęcony przygotowaniu dokumentów umożliwiających uzyskanie stosownych certyfikatów (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy);

b) wynagrodzenia podmiotu akredytującego (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

– zwane dalej: Kosztami Dokumentacji.

- Rebranding

W niedalekiej przyszłości Spółka planuje przeprowadzenie procesu aktualizacji marek, polegający na transformacji posiadanych Produktów w zakresie ich najważniejszych elementów wizerunkowych i strategicznych (dalej: Rebranding), takich jak logo, hasło reklamowe czy też identyfikacja wizualna opakowania Produktu. Celem przeprowadzenia Rebrandingu jest dostosowanie Produktów Spółki do zmieniającego się gustu wizualnego konsumentów (pozycja starszych wizualnie marek może naturalnie słabnąć a sama marka może być odbierana przez konsumentów jako nudna), a także dotarcie do większego lub zupełnie nowego grona obiorców np. do innych grup pokoleniowych konsumentów.

Skutkiem Rebrandingu będzie potrzeba dostosowania istniejących opakowań do nowej identyfikacji wizualnej Produktów. W tym celu Spółka będzie musiała zlecić zaprojektowanie i wykonanie nowej kliszy (matrycy) do produkcji opakowań, a następnie przekazać ją do podmiotów trzecich zajmujących się produkcją wspomnianych opakowań.

W związku z realizacją procesu Rebrandingu Wnioskodawca poniesie wydatki na:

a)prace koncepcyjne w zakresie Rebrandingu Produktów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

b)koszty badań obrazujących potencjalny wpływ Rebrandingu na decyzje konsumentów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

c)koszty aktualizacji strony internetowej w zakresie produktów podlegających Rebrandingowi (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

d)wynagrodzenie agencji graficznej projektującej nowe elementy wizerunkowe Produktów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

e)opracowanie nowych opakowań (matryca/klisza) dla Produktów będących obiektem Rebrandingu (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

f)przeprowadzenie kampanii reklamowej informującej o nowym wizerunku Produktów Spółki zarówno w mediach internetowych oraz mediach tradycyjnych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

– zwane dalej: Kosztami Rebrandingu.

Mając na uwadze powyższe, na Wydatki Na Wzrost Przychodów składają się opisane powyżej:

1.Koszty Marketingu;

2.Koszty Promocji Internetowej;

3.Koszty Promocji Tradycyjnej;

4.Koszty Targów;

5.Koszty Dokumentacji;

6.Koszty Rebrandingu.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że:

- Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowiły/stanowią/będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT;

- Wydatki Na Wzrost Przychodów poniesione przez Spółkę nie zostaną jej zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym;

- w przypadku uznania stanowiska Spółki za prawidłowe, skorzysta ona z ulgi przewidzianej w treści przepisu art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT;

- Ulga zostanie wykorzystana do wysokości dochodu uzyskanego przez Spółkę w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym;

- rok podatkowy Spółki obejmuje okres od 1 lipca do 30 czerwca następnego roku;

- nie korzysta/nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT.

W piśmie z 22 września 2023 r. (data wpływu 26 września 2023 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazali Państwo, że:

1. Pracownicy Spółki do działań marketingowych wykorzystują różnego rodzaju programy webowe, które pozwalają im np. na monitorowanie trendów w zakresie doboru właściwych haseł reklamowych etc. Spółka subskrybuje dostęp do tego typu narzędzi i otrzymuje w zamian za to fakturę od pomiotów zewnętrznych.

2. Opracowywane przez Spółkę Nowe Produkty mogą się różnić od tych dotychczas oferowanych. Różnice mogą dotyczyć smaku, właściwości, wyglądu, konsystencji, zapachu itp. Spółka zajmuje się produkcją zup gotowych i pasztetów. Jeśli zatem Spółka opracowuje nową zupę gotową, tj. nowy smak zupy, której dotychczas nie było w jej ofercie, to w konsekwencji będzie ona różniła się smakiem od dotychczas oferowanych przez Spółkę zup gotowych.

Jako przykład Wnioskodawca może podać opracowanie Nowego Produktu jakim było opracowanie zupy krem. Dotychczas Spółka nie oferowała zup krem. Zupa krem różni się przeze wszystkim konsystencją, ponieważ jest rozdrobniona i nie zawiera kawałków warzyw czy mięsa. Innym przykładem jest Nowy Produkt jakim był nowy smak pasztetu oferowanego przez Wnioskodawcę – Spółka opracowała i wprowadziła do oferty pasztet z kaczką. Zmiana wymagała dodania innego mięsa niż dotychczas (tj. mięsa z kaczki). Konsekwencją jest powstanie Nowego Produktu, który różni się smakiem.

Analogicznie do smaku jest z innymi cechami produktów – jeśli zmienia się jego zapach, wówczas Nowy Produkt pachnie inaczej niż inne produkty dotychczas oferowane.

3. W przypadku powstania produktu, który zostaje uznany przez Spółkę za Nowy Produkt, musi on się różnić od dotychczas oferowanych produktów jedną z poniższych cech:

- Receptura – Nowy Produkt powstaje w wyniku opracowania nowej receptury. Receptura może różnić się składnikami ich ilością, sposobem przyrządzenia etc.

- Konsystencja – Nowy Produkt musi mieć inną konsystencję niż produkty dotychczas oferowane, przykładem jest wspomniana powyżej zupa krem, która różni się swoją konsystencją od tradycyjnej zupy, ponieważ jest rozdrobniona.

- Smak – Nowy Produkt musi mieć inny smak, tak będzie np. w przypadku opracowania nowego smaku pasztetu, z wykorzystaniem nowego rodzaju mięsa (np. z kaczką).

- Właściwości materialne – Nowy Produkt posiada inne właściwości materialne.

- Wizualne – Nowy Produkt musi wyglądać inaczej niż produkty dotychczas oferowane. Np. nowy smak zupy, poza różnicą w recepturze i smaku, może różnić się także wizualnie, ponieważ będzie miał inny kolor niż inne, dotychczas oferowane smaki zup

4. Receptury produktów oferowanych przez Spółkę określają takie parametry jak: ilość składników, sposób ich łączenia, sposób ich obróbki, temperaturę przygotowywania produktu. Jeśli zatem któryś z parametrów danej receptury zostaje zmieniony, w wyniku czego powstaje receptura inna niż te, które dotychczas opracowała Spółka, mamy do czynienia z nową recepturą. W związku z tym, że powstaje nowa receptura, różniąca się od innych poprzednich, wprowadzone zmiany są istotne.

5. Spółka uczestniczy w wydarzeniach nienawiązujących bezpośrednio do formy targów, ale służących temu samemu celowi Wnioskodawca uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez sieci sklepowe, stowarzyszenia promujące zdrowy tryb odżywiania lub zrzeszające osoby z chorobami pokarmowymi (np. (…)). W tym celu Spółka korzysta z usług zewnętrznych agencji reklamowych zapewniających reprezentację marki przez hostessy.

Powyższe wydarzenia nie są typowym targami, z którymi kojarzy się prezentacja produktów, natomiast niewątpliwie mają wpływ na reklamowanie produktów Spółki. Są to wydarzenia organizowane np. przez sieci sklepów, z którymi współpracuje Spółka. W trakcie takich wydarzeń Spółka prezentuje swoją markę poprzez wynajęcie za pośrednictwem agencji reklamowych hostess, które prezentują produkty Spółki (np. poprzez umożliwienie degustacji produktów uczestnikom wspomnianych wyżej wydarzeń). Zatem udział Spółki sprowadza się do możliwości prezentacji jej produktów za pośrednictwem hostess. Wydatkami związanymi z tego typu wydarzeniami są faktury od zewnętrznych agencji za wynajęcie hostess.

6. Wydatki związane z targami:

a)zakwaterowanie i wyżywienie pracowników Spółki w czasie targów (faktura wystawiana przez hotel, w którym nocują pracownicy);

b)podróż pracowników biorących udział w targach (bilety lotnicze i kolejowe);

c)przejazdy samochodami (w tym koszty paliwa) poniesione w celu organizacji miejsca wystawowego (faktura za paliwo);

d)wynagrodzenie pracowników odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy);

e)przygotowanie materiałów reklamowych takich jak katalogi informacyjne, ulotki produktowe i broszury (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

f)zaprojektowanie i wykonanie praktycznych gadżetów reklamowych z logiem Spółki przez podmiot trzeci (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

g)zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na targach (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

h)wynajęcie powierzchni wystawienniczej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

i)wynagrodzenie agencji reklamowej zapewniającej usługi hostess (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

j)wykonanie wystroju stoiska (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie).

Wydatki związane z wydarzeniami opisanymi w punkcie 5:

a)przygotowanie materiałów reklamowych takich jak katalogi informacyjne, ulotki produktowe i broszury (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

b)zaprojektowanie i wykonanie praktycznych gadżetów reklamowych z logiem Spółki przez podmiot trzeci (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

c)zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na wyda rżeniach (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

d)wynagrodzenie agencji reklamowej zapewniającej usługi hostess (faktura od zewnętrznego kontrahenta).

7. Podczas wydarzeń opisanych w punkcie 5 (tj. innymi wydarzeniami) za każdym razem dochodzi do promocji oferowanych przez Spółkę produktów.

8. Z ewidencji czasu pracy pracowników odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach wynika jednoznacznie, ile czasu dany pracownik poświęcił na prace związane z uczestnictwem w tych targach

9. Spółka posiada ewidencję czasu pracy, która umożliwia pracownikom rejestrację czasu pracy ze szczegółowym wskazaniem zadania realizowanego przez pracownika. Obecnie z ewidencji czasu pracy pracowników Spółki zajmujących się przygotowaniem dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów nie wynika jednoznacznie, ile czasu dany pracownik poświęcił na prace związane z przygotowaniem dokumentów umożliwiających uzyskanie stosownych certyfikatów Jednakże, w przyszłości z ewidencji czasu pracy pracowników Spółki zajmujących się przygotowaniem dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów będzie wynikało jednoznacznie, ile czasu dany pracownik poświęcił na prace związane z przygotowaniem dokumentów umożliwiających uzyskanie stosownych certyfikatów.

10. Spółka jest w stanie odpowiednio udokumentować ilość czasu poświęconego przez danego pracownika na czynności opisane w punktach 7 i 8.

Pytania

1. Czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne?

2. Czy Nowe Produkty stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem:

1. Przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne.

2. Nowe Produkty stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT.

Uzasadnienie Państwa stanowiska:

Ad. 1

Zgodnie z art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Z kolei art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT stanowi: za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Poniżej Wnioskodawca odniósł się do każdego rodzaju Wydatku Na Wzrost Przychodów.

- Koszty Marketingu, Koszty Promocji Internetowej oraz Koszty Promocji Tradycyjnej.

Wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT „koszty działań promocyjno-informacyjnych w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów” nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunki. Możliwe jest zatem interpretowanie wymienionych rodzajów kosztów szeroko. Niezbędne jest jedynie, aby były to koszty działań promocyjno-informacyjnych dotyczące produktów. Spółka podkreśla, że wskazana lista jest katalogiem otwartym, a wymienienie przez ustawodawcę przykładowych rodzajów działań ma jedynie na celu podkreślenie, że tego typu działania spełniają przedmiotową definicję działań promocyjno- informacyjnych.

Prawo podatkowe nie zawiera definicji legalnej „działań promocyjno-informacyjnych”. Niezbędne jest zatem odniesienie się do językowego znaczenia tej definicji. Przez „działania promocyjno-informacyjne dotyczące produktów” należy rozumieć „działalność w zakresie promocji i informacji o produktach”. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „promocja” oznacza „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań". Z kolei „informacja" zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”.

Mając na uwadze powyższe słownikowe znaczenia pojęć „promocja” i „informacja” należy wskazać, że aby daną działalność można było uznać za działania promocyjno-informacyjne, niezbędne jest, aby była to działalność zmierzająca do zwiększenia popularności jakiegoś produktu i jednocześnie, aby była to działalność związana z komunikowaniem (informowaniem) o produktach. Opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego działania, na które Spóła ponosi Koszty Marketingu, Koszty Promocji Internetowej, Koszty Promocji Tradycyjnej oraz Koszty Punktów Sprzedaży są niewątpliwie działaniami promocyjno-informacyjnymi. Należy podkreślić, że czynności te zmierzają do zwiększenia popularności produktów Spółki i jednocześnie stanowią komunikowanie (informowanie) o produktach Spółki.

Zarówno poprzez działania marketingowe oraz działania promocyjno-informacyjne w Internecie i mediach tradycyjnych Spółka zwiększa świadomość o jej produktach.

- Koszty Targów.

Wskazane w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT „koszty uczestnictwa w targach” należy rozumieć szeroko (w wypadku ich korespondowania z przypadkami wskazanymi w lit. a, b i c niniejszego punktu) z uwagi na brak jakichkolwiek ograniczeń wprowadzonych przez ustawodawcę, które zawężałby rozumienie zwrotu „kosztów uczestnictwa w targach”.

W związku z powyższym należy uznać, że wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę Koszty Targów mieszczą się w przedmiotowym katalogu. Bowiem ze względu na konstrukcję przepisów należy uznać, że wystarczający jest jakikolwiek związek danego wydatku z kosztami wskazanymi w treści art. 18eb ust. 7 pkt 1 Ustawy CIT.

W przywołanym przepisie wskazano „koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego”. Do tej kategorii kosztów należy zaliczyć wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę, które są związane z uczestnictwem w targach i zostały poniesione na organizację miejsca wystawowego. Jeśli zatem wybrani przez Wnioskodawcę pracownicy są zaangażowani w organizację miejsca wystawowego, to wynagrodzenie tych pracowników za czas, który poświęcili na organizację miejsca wystawowego, kwalifikuje się do kosztów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit a Ustawy CIT.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawodawca nie wprowadził definicji legalnej pojęcia „organizacja miejsca wystawowego”. Niezbędne jest zatem odniesienie się do słownikowego znaczenia. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „organizacja” oznacza:

-sposób zorganizowania czegoś,

-organizowanie czegoś.

Nie ulega wątpliwości, że do kategorii „kosztów uczestnictwa w targach poniesionych na organizację miejsca wystawowego” można zaliczyć wszystkie wydatki, które Spółka poniosła, aby móc zorganizować miejsce wystawowe. Należy wyraźnie podkreślić, że samo miejsce wystawowe bez pracownika Spółki nie miałoby żadnej wartości, ponieważ pracownik nie mógłby nawiązywać relacji z potencjalnymi klientami oraz prezentować produktów Spółki. Skoro zatem dotarcie pracownika do miejsca odbywania się targów, a następnie udział w targach – nawet, jeśli transport odbywa się samochodem służbowym lub drogą lotniczą – jest związane z „organizacją miejsca wystawowego”, to wynagrodzenie pracownika za czas podróży oraz udział w targach, a także koszt transportu stanowią koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego. Skoro zatem przywołany przepis stanowi o „organizacji miejsca wystawowego”, a poprzez „organizację" należy rozumieć „sposób zorganizowania czegoś”, „organizowanie czegoś”, to wszystkie działania podjęte przez Spółkę w celu zorganizowania miejsca wystawowego na targach jak i również partycypacja w kosztach zorganizowania imprezy stanowią „organizację miejsca wystawowego"”. W konsekwencji, wszystkie wydatki poniesione przez Spółkę na tego typu działania stanowią koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. a Ustawy CIT.

Nawet w przypadku uznania, że niektóre z ponoszonych przez Spółkę Kosztów Targów nie kwalifikują się do objęcia art. 18eb ust. 7 pkt 1 Ustawy CIT, to w dalszym ciągu będą mogły stanowić one koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT. Udział Spółki w targach niewątpliwie przyczynia się do jej rozpoznawalności, dlatego tego typu czynności stanowią działania promocyjno-informacyjne, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT.

- Koszty Dokumentacji.

Zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 4 Ustawy CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych. W przywołanym przepisie ustawodawca wskazał, jaka „w szczególności” dokumentacja może być zaliczana do tej kategorii. Niemniej jednak, przywołany przepis nie zawiera katalogu zamkniętego.

W konsekwencji, każdy rodzaj dokumentacji, który umożliwia sprzedaż produktów, będzie kwalifikował się do objęcia przywołanym przepisem. Mając na uwadze powyższe, ponoszone przez Spółkę Koszty Dokumentacji wymaganej przez prawo, będą stanowiły koszty, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 Ustawy CIT. Ponadto Koszty Dokumentacji poniesione na każdy rodzaj certyfikacji, który może potencjalnie wpływać na pozytywną decyzję zakupową nabywcy będzie kwalifikował się do kosztów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 Ustawy CIT. Zwłaszcza wynagrodzenia pracowników Spółki, za czas poświęcony na uzyskanie niezbędnej dokumentacji, będzie mogło być zaliczane do przedmiotowych kosztów.

- Koszty Rebrandingu.

Ponownie podkreślić należy, że katalog działań promocyjno-informacyjnych nie jest katalogiem zamkniętym. Ustawodawca nie zdefiniował czym są działania promocyjno-informacyjne a wskazał jedynie przykładowe działania, które mogą stanowić działania informacyjno-promocyjne.

Zgodnie z ogólnie przyjętym znaczeniem, działania promocyjne to działania mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług. Działania promocyjno-informacyjne to zatem wszelkie działania, wykorzystywane do poinformowania klientów (odbiorców) o istnieniu oferty oraz doprowadzenia do zakupu produktu.

Budowanie oraz utrzymywanie renomy oraz znajomości wyrobów Spółki wśród konsumentów jest kluczowym elementem marketingowego przedsięwzięcia przedsiębiorstwa, opartego na produkcji własnych produktów. Rozpoznawalność Produktów oraz Nowych Produktów wśród większego lub zupełnie nowego grona obiorców na skutek planowanego Rebrandingu w doprowadzi do zwiększenia poziomu sprzedaży, zarówno dotychczasowych Produktów jak i Nowych Produktów, skutkując w konsekwencji zwiększeniem przychodu Wnioskodawcy.

W związku z powyższym Wnioskodawca może w pełni zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wskazanych w 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT Wydatki Na Wzrost Przychodów w zakresie Rebrandingu.

Ad. 2

Zgodnie z treścią przepisu art. 18eb ust 4 Ustawy CIT podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Należy zauważyć, że użyty przez ustawodawcę zwrot „produktów dotychczas nieoferowanych” nie został zdefiniowany w treści Ustawy CIT. Równocześnie brakuje analogicznej definicji legalnej w pozostałych aktach prawa powszechnie obowiązującego na terytorium Polski, co uniemożliwia wykorzystanie wykładni systemowej dla celów prawidłowego zdekodowania normy prawnej zawartej w przytoczonym powyżej przepisie.

W związku z powyższym należy odwołać się do znaczenia terminu „nieoferowany” w języku powszechnym. Słownik języka polskiego PWN definiuje zwrot „oferowanie” jako „proponować kupno, usługi, pomoc itp. (...)”

W związku z tym należy dostrzec a contrario, że użyty przez ustawodawcę zwrot „produkty dotychczas nieoferowane” oznacza zbiór produktów, co do których Wnioskodawca nie proponował dotychczas kupna, tj. nie oferował ich. W konsekwencji przedmiotowy zbiór zawiera wszystkie produkty, które nie były oferowane klientom w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Spółka zwraca uwagę, iż zgodnie z przytoczonym powyżej przepisem całkowicie irrelewantną prawnie kwestią jest to, jaką cechą bądź cechami różni się produkt dotychczas nieoferowany od produktów znajdujących się w dotychczasowej ofercie Wnioskodawcy, czy też w stosunku do produktów oferowanych w przeszłości. Istotne znacznie ma jedynie sam fakt występowania jakiejkolwiek różnicy pomiędzy nowo oferowanym produktem a produktami znajdującymi się w ofercie Spółki dotychczas.

W związku z powyższym, Nowe Produkty wytwarzane przez Spółkę, które będą różnić się od dotychczas oferowanych produktów: właściwościami lub kolorem lub recepturą lub technologią wytwarzania lub opakowaniem, stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT. Bez znaczenia pozostaje stopień, w jakim produkty te różnią się od dotychczas oferowanych produktów.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o ocenę przedstawionego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105, ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT,

przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy,

przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT,

podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że

przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Według art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT,

za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Należy zauważyć, że powyższy katalog kosztów ponoszonych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uprawniający do ulgi ma charakter zamknięty. Ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT,

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Stosownie do treści art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Natomiast art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT stanowi, że

koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ad. 1.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 dotyczą ustalenia, czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT za 2022 rok oraz lata kolejne.

Przywołany powyżej art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT stanowi, że podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Opisana w powyższym artykule tzw. „ulga na ekspansję” dotyczy zatem kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Jak wynika m.in. z opisu sprawy, zajmujecie się Państwo produkcją zup gotowych i pasztetów. Wsłuchujecie się Państwo w potrzeby konsumentów i światowe trendy, dlatego nieustannie wprowadzacie nowości produktowe (Nowy Produkt) i innowacje technologiczne, podejmując działania ukierunkowane na zdobywanie nowych klientów. W ramach prowadzonej działalności ponosicie i zamierzacie Państwo ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w Państwa ofercie sprzedażowej (Wydatki Na Wzrost Przychodów). Przewidujecie Państwo, że osiągniecie wzrost sprzedaży Produktów w roku podatkowym 2022/2023 względem roku 2021/2022 lub osiągnie wzrost sprzedaży produktów w roku podatkowym 2023/2024 względem roku podatkowego 2021/2022. Wytwarzane przez Państwa Produkty są zbywane do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Nie korzystacie/nie będzie korzystali Państwo ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT.

Ponosicie/będziecie ponosić Państwo Wydatki Na Wzrost Przychodów, według następującej kwalifikacji:

1.Koszty Marketingu;

2.Koszty Promocji Internetowej;

3.Koszty Promocji Tradycyjnej;

4.Koszty Targów;

5.Koszty Dokumentacji;

6.Koszty Rebrandingu.

- W związku z działaniami marketingowymi ponosicie/będziecie ponosili Państwo następujące Koszty Marketingu – wydatki na:

a)narzędzia wykorzystywane przez pracowników działu marketingu, tj. różnego rodzaju programy webowe, które pozwalają np. na monitorowanie trendów w zakresie doboru właściwych haseł reklamowych etc. Subskrybują Państwo dostęp do tego typu narzędzi i otrzymują w zamian za to fakturę od pomiotów zewnętrznych;

b)projekty graficzne wykorzystywanych w materiałach marketingowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

c)produkcję materiałów reklamowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

d)raporty i badania rynku wykorzystywane do analizy marketingowej w Spółce (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

e)wynajem billboardów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

f)miejsca ekspozycyjne w sklepach (faktura od zewnętrznego kontrahenta).

- W związku z działaniami promocji internetowej ponosicie/będziecie ponosili Państwo następujące Koszty Promocji Internetowej – wydatki na:

a)organizację i prowadzenie strony internetowej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

b)internetowych kampanii reklamowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

c)pozycjonowanie Państwa strony internetowej w wyszukiwarkach (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

d)opłaty za reklamy w mediach społecznościowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

e)wynagrodzenie influencerów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

f)wynagrodzenie agencji public relations (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

g)wynagrodzenie agencji reklamowej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

h)wynagrodzenie podmiotu zajmującego się przygotowywaniem stron internetowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta).

- W związku z działaniami promocyjno-informacyjnymi w mediach tradycyjnych ponosicie/będziecie ponosili Państwo następujące Koszty Promocji Tradycyjnej – wydatki na:

a)wynagrodzenie domu mediowego odpowiedzialnego za prowadzenie kampanii telewizyjnej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

b)wynagrodzenie domu mediowego odpowiedzialnego za prowadzenie kampanii radiowej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

c)wynagrodzenie domu mediowego odpowiedzialnego za prowadzenie kampanii prasowej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

d)wynagrodzenie agencji reklamowej odpowiedzialnej za przygotowanie spotu video (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

e)wynagrodzenie agencji reklamowej odpowiedzialnej za przygotowanie spotu radiowego (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

f)wynagrodzenie agencji reklamowej odpowiedzialnej za przygotowanie spotu prasowego (faktura od zewnętrznego kontrahenta).

- Uczestniczyli, uczestniczą oraz będziecie Państwo uczestniczyli w krajowych oraz międzynarodowych targach sprzedażowych, w ramach których aktywnie promujecie własne Produkty lub będziecie promować Nowe Produkty. Do tej pory uczestniczyli Państwo np. w corocznych targach (…) organizowanych w (…).

Ponadto Spółka uczestniczy w wydarzeniach nienawiązujących bezpośrednio do formy targów, ale służących temu samemu celowi. Wnioskodawca uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez sieci sklepowe, stowarzyszenia promujące zdrowy tryb odżywiania lub zrzeszające osoby z chorobami pokarmowymi (np. (…)).

Wydatki związane z targami:

a) zakwaterowanie i wyżywienie Państwa pracowników w czasie targów (faktura wystawiana przez hotel, w którym nocują pracownicy);

b) podróż pracowników biorących udział w targach (bilety lotnicze i kolejowe);

c) przejazdy samochodami (w tym koszty paliwa) poniesione w celu organizacji miejsca wystawowego (faktura za paliwo);

d) wynagrodzenie pracowników odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy). Z ewidencji czasu pracy pracowników odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach wynika jednoznacznie, ile czasu dany pracownik poświęcił na prace związane z uczestnictwem w tych targach;

e) przygotowanie materiałów reklamowych takich jak katalogi informacyjne, ulotki produktowe i broszury (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

f) zaprojektowanie i wykonanie praktycznych gadżetów reklamowych z Państwa logiem przez podmiot trzeci (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

g) zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na targach (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

h) wynajęcie powierzchni wystawienniczej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

i) wynagrodzenie agencji reklamowej zapewniającej usługi hostess (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

j) wykonanie wystroju stoiska (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie).

Wydatki związane z innymi wydarzeniami:

a)przygotowanie materiałów reklamowych takich jak katalogi informacyjne, ulotki produktowe i broszury (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

b)zaprojektowanie i wykonanie praktycznych gadżetów reklamowych z Państwa logiem przez podmiot trzeci (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

c)zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na wyda rżeniach (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

d)wynagrodzenie agencji reklamowej zapewniającej usługi hostess (faktura od zewnętrznego kontrahenta).

- W związku z przygotowaniem dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów ponosicie/będziecie ponosili Państwo następujące Koszty Dokumentacji na:

a) wynagrodzenia pracowników Spółki za czas poświęcony przygotowaniu dokumentów umożliwiających uzyskanie stosownych certyfikatów (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy). Obecnie z ewidencji czasu pracy Państwa pracowników zajmujących się przygotowaniem dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów nie wynika jednoznacznie, ile czasu dany pracownik poświęcił na prace związane z przygotowaniem dokumentów umożliwiających uzyskanie stosownych certyfikatów. Jednakże, w przyszłości z ewidencji czasu pracy Państwa pracowników będzie wynikało jednoznacznie, ile czasu dany pracownik poświęcił na prace związane z przygotowaniem dokumentów umożliwiających uzyskanie stosownych certyfikatów;

b) wynagrodzenia podmiotu akredytującego (faktura od zewnętrznego kontrahenta).

- W niedalekiej przyszłości planujecie Państwo przeprowadzenie procesu aktualizacji marek, polegający na transformacji posiadanych Produktów w zakresie ich najważniejszych elementów wizerunkowych i strategicznych (Rebranding), takich jak logo, hasło reklamowe czy też identyfikacja wizualna opakowania Produktu. Celem przeprowadzenia Rebrandingu jest dostosowanie Produktów Spółki do zmieniającego się gustu wizualnego konsumentów (pozycja starszych wizualnie marek może naturalnie słabnąć a sama marka może być odbierana przez konsumentów jako nudna), a także dotarcie do większego lub zupełnie nowego grona obiorców np. do innych grup pokoleniowych konsumentów.

W związku z realizacją procesu Rebrandingu poniesiecie Państwo Koszty Rebrandingu na:

a) prace koncepcyjne w zakresie Rebrandingu Produktów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

b) koszty badań obrazujących potencjalny wpływ Rebrandingu na decyzje konsumentów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

c) koszty aktualizacji strony internetowej w zakresie produktów podlegających Rebrandingowi (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

d) wynagrodzenie agencji graficznej projektującej nowe elementy wizerunkowe Produktów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

e) opracowanie nowych opakowań (matryca/klisza) dla Produktów będących obiektem Rebrandingu (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

f) przeprowadzenie kampanii reklamowej informującej o nowym wizerunku Produktów Spółki zarówno w mediach internetowych oraz mediach tradycyjnych (faktura od zewnętrznego kontrahenta).

Wskazali Państwo, że Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowiły/stanowią/będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz, że Wydatki Na Wzrost Przychodów nie zostaną Państwu zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ustalając czy wskazane koszty stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT należy pamiętać, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko wydatki w nim wskazane mogą być odliczone jako koszty kwalifikowane. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Jednocześnie należy podkreślać, że na gruncie prawa podatkowego obowiązuje prymat wykładni gramatycznej (językowej). W granicach wykładni obowiązujących przepisów prawa nie mieści się taka ich interpretacja, która prowadzi do wykreowania nowych norm prawnych, niezawartych w przepisach. Każda bowiem wykładnia powinna się sytuować w ramach możliwego sensu językowego danego pojęcia czy wyrażenia (por. np. wyrok NSA z 16 czerwca 2021 r., sygn. akt III FSK 32/21 i z 19 września 2018 r., sygn. akt I GSK 2788/18, CBOSA). Odstąpienie przez interpretatora od sensu literalnego przepisu jest uzasadnione wyłącznie szczególnie ważnymi powodami. Takimi powodami mogą być np. wartości konstytucyjne. Na gruncie prawa podatkowego kierowanie się wykładnią celowościową, to jest z pominięciem woli „historycznego” prawodawcy, w oderwaniu od innych rodzajów wykładni, może prowadzić do wypaczenia rzeczywistych intencji prawodawcy, dowolności w stosowaniu prawa i do związanej z nią utraty poczucia pewności prawnej (R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 112 i n.; por. uchwałę NSA z 29 maja 2000 r., FPS 2/00, ONSA 2001/1/2, M. Podat. 2000/7/3, Pr. Gosp. 2000/10/25, Glosa 2000/10/37, POP 2001/5/131, M. Prawn. 2000/10/643).

Ulga zawarta w art. 18eb ustawy o CIT stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. W tym przedmiocie znane jest stanowisko sądownictwa, zgodnie z którym wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, a więc przy wykładni przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą. Tego rodzaju interpretacja kłóciłaby się bowiem z wyrażoną w art. 84 Konstytucji zasadą powszechności opodatkowania (przykładowo: wyrok NSA z 14 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 94/14).

W opisie sprawy dokonali Państwo podziału wymienionych we wniosku wydatków na:

1.Koszty Marketingu;

2.Koszty Promocji Internetowej;

3.Koszty Promocji Tradycyjnej;

4.Koszty Targów;

5.Koszty Dokumentacji;

6.Koszty Rebrandingu.

Należy zauważyć, że podział ten nie został przeprowadzony według dokonanego przez ustawodawcę, podziału na koszty:

1)uczestnictwa w targach (art. 18eb ust. 7 pkt 1),

2)działań promocyjno-informacyjnych (art. 18eb ust. 7 pkt 2),

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów (art. 18eb ust. 7 pkt 3),

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów (art. 18eb ust. 7 pkt 4),

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu (art. 18eb ust. 7 pkt 5).

W związku z tym, wydatki, których dotyczy pytanie Nr 1 należy ocenić łącznie pod kątem spełnienia przesłanek art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.

- Uczestnictwo w targach

Zgodnie z powołanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.

Mając na uwadze powyższe uwagi należy wskazać, że kosztami uczestnictwa w targach są/będą wydatki poniesione przez Państwa jedynie w związku z udziałem w targach, a więc wydatki poniesione na:

- zakwaterowanie i wyżywienie Państwa pracowników w czasie targów (faktura wystawiana przez hotel, w którym nocują pracownicy),

- podróż samolotem pracowników biorących udział w targach (bilety lotnicze),

- przejazdy samochodami (w tym koszty paliwa) poniesione w celu organizacji miejsca wystawowego (faktura za paliwo), w części w jakiej wydatek ten dotyczy/będzie dotyczył przewozu sprzętu niezbędnego do organizacji miejsca wystawowego; odliczeniu nie podlega przewóz pracowników,

- przygotowanie materiałów reklamowych takich jak katalogi informacyjne, ulotki produktowe i broszury (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

- zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na targach (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie),

- wynajęcie powierzchni wystawienniczej (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie agencji reklamowej zapewniającej usługi hostess (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wykonanie wystroju stoiska (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie).

Natomiast Państwa koszty związane z uczestnictwem w targach, które nie uprawniają/nie będą uprawniały do odliczenia to wydatki ponoszone na:

- podróż koleją pracowników biorących udział w targach (bilety kolejowe),

- wynagrodzenie pracowników odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy),

- zaprojektowanie i wykonanie praktycznych gadżetów reklamowych z Państwa logiem przez podmiot trzeci (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie).

Należy bowiem zauważyć, że ustawodawca w zakresie kosztów podróży, do odliczenia przewidział jedynie koszty zakupu biletów lotniczych dla pracowników, nie wymieniając kosztów podróży samochodem czy też pociągiem. Z kolei w zakresie kosztów pracowniczych uczestnictwa w targach, katalog wydatków uprawniających do odliczenie obejmuje jedynie koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników, zatem w ustawie nie wymieniono kosztów wynagrodzeń pracowników za uczestnictwo w targach, co uniemożliwia odliczenie takiej kategorii kosztów.

Odnosząc się z kolei do wydatków poniesionych na zaprojektowanie i wykonanie praktycznych gadżetów reklamowych z Państwa logiem przez podmiot trzeci, wskazać należy, że przekazywanie gadżetów reklamowych z logo należy uznać bardziej za działania o charakterze reklamowym i reprezentacyjnym niż za koszty związane z uczestnictwem w targach. Nie promują bowiem ani nie informują o żadnym konkretnym produkcie.

Do kosztów uczestnictwa w targach, nie mogą/nie będą mogli Państwo zaliczyć również wskazanych we wniosku wydatków związanych z udziałem w innych wydarzeniach niż targi, a więc wydatków związanych z uczestnictwem w wydarzeniach organizowanych przez sieci sklepowe, stowarzyszenia promujące zdrowy tryb odżywiania lub zrzeszające osoby z chorobami pokarmowymi (np. (…)).

Posługując się wykładnią językową, należy bowiem zauważyć, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (https://sjp.pwn.pl) termin „targi” to wystawa krajowa lub międzynarodowa dająca przegląd eksponatów z różnych dziedzin produkcji. Wobec powyższego określane przez Państwa mianem „wydarzeń”: wydarzenia organizowane przez sieci sklepowe, stowarzyszenia promujące zdrowy tryb odżywiania lub zrzeszające osoby z chorobami pokarmowymi, jeśli nawet w ich trakcie mają Państwo możliwość zaprezentowania swojej oferty w przygotowanej przestrzeni wystawienniczej, nie mogą być utożsamiane ze zdarzeniem, jakim są targi. Skoro ustawodawca w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. a ustawy o CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje wyłącznie koszty uczestnictwa w targach, przedstawioną przez Państwa wykładnię tego terminu, obejmującą wydarzenia organizowane przez sieci sklepowe, stowarzyszenia promujące zdrowy tryb odżywiania lub zrzeszające osoby z chorobami pokarmowymi, należy uznać za zbyt rozszerzającą, wykraczającą poza literalne brzmienie przepisu.

- Działania promocyjno-informacyjne

W art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT ustawodawca, w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wymienia koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu.

W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych”, posłużyć się należy definicją zawartą w słowniku języka polskiego. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, poprzez pojęcie „promocja” należy rozumieć m.in. „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”. Natomiast, poprzez pojęcie „informacja” rozumieć należy czynności związane z „udzielaniem informacji, wskazówek, podawaniem do wiadomości”. Tym samym, zgodnie z powyższymi definicjami, „działaniami promocyjno-informacyjnymi” będą działania, których zamiarem będzie zwiększenie popularności danego produktu oraz udzielanie w jego zakresie potrzebnych informacji.

Mając na uwadze powyższe do koszów działań promocyjno-informacyjnych mogą/będą mogli Państwo zaliczyć wydatki poniesione na:

- projekty graficzne wykorzystywanych w materiałach marketingowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie),

- produkcję materiałów reklamowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynajem billboardów (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- miejsca ekspozycyjne w sklepach (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

- organizację i prowadzenie strony internetowej (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- internetowe kampanie reklamowe (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- pozycjonowanie strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- opłaty za reklamy w mediach społecznościowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie influencerów (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie agencji public relations (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie agencji reklamowej (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie podmiotu zajmującego się przygotowywaniem stron internetowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie domu mediowego odpowiedzialnego za prowadzenie kampanii telewizyjnej (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie domu mediowego odpowiedzialnego za prowadzenie kampanii radiowej (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie domu mediowego odpowiedzialnego za prowadzenie kampanii prasowej (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie agencji reklamowej odpowiedzialnej za przygotowanie spotu video (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie agencji reklamowej odpowiedzialnej za przygotowanie spotu radiowego (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie agencji reklamowej odpowiedzialnej za przygotowanie spotu prasowego (faktura od zewnętrznego kontrahenta).

Wydatki te będą miały bowiem charakter zarówno promocyjny jak i informacyjny, tak więc będą spełniały warunki umożliwiające zakwalifikowanie ich jako wydatków poniesionych przez Państwa na działania promocyjno-informacyjne, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że do kosztów działań promocyjno-informacyjnych nie mogą/nie będą mogli Państwo zaliczyć wydatków poniesionych na:

- narzędzia wykorzystywane przez pracowników działu marketingu, tj. programy webowe, które pozwalają np. na monitorowanie trendów w zakresie doboru właściwych haseł reklamowych etc. (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- raporty i badania rynku wykorzystywane do analizy marketingowej w Spółce (faktura od zewnętrznego kontrahenta).

Należy bowiem wskazać, że internetowy słownik języka polskiego wskazuje, iż „promocja” to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań. Z kolei „informacja” to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”. Ponieważ w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT mowa o działaniach promocyjno-informacyjnych, zatem odliczeniu w ramach ulgi podlegają wyłącznie wydatki, które mają charakter zarówno promocyjny jak i informacyjny. Ponadto ustawodawca w powołanej regulacji wymienia formy działań promocyjno-informacyjnych takie jak: zakup przestrzeni reklamowej, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne i ulotki dotyczące produktów, w ramach których poniesione wydatki może odliczyć podatnik korzystający z ulgi na ekspansję.

Wydatki poniesione na narzędzia wykorzystywane przez pracowników działu marketingu, tj. programy webowe, które pozwalają np. na monitorowanie trendów w zakresie doboru właściwych haseł reklamowych oraz raporty i badania rynku wykorzystywane do analizy marketingowej w Spółce, nie stanowią wydatków za działania o charakterze promocyjnym-informacyjnym. Nie promują bowiem ani nie informują o żadnym konkretnym produkcie.

- Dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów

Zgodnie z powołanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 3 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że odliczeniu, zgodnie z powołanym powyżej przepisem, mogłyby podlegać jedynie koszty, które dostosowują opakowania do wymagań zgłaszanych przez Państwa kontrahentów. Zatem, w przypadku kiedy to Państwo ponosiliby koszty opracowania nowych opakowań dla produktów, które są wprowadzane do oferty sprzedażowej z Państwa inicjatywy, odliczenie nie będzie przysługiwać.

Tym samym, wskazać należy, że do Wydatków Na Wzrost przychodów, a więc wydatków uprawniających do skorzystania z ulgi na ekspansję, nie będą mogli zaliczyć Państwo wydatków poniesionych przez Państwa na Rebranding, a więc wydatków na:

- prace koncepcyjne w zakresie Rebrandingu Produktów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

- koszty badań obrazujących potencjalny wpływ Rebrandingu na decyzje konsumentów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

- koszty aktualizacji strony internetowej w zakresie produktów podlegających Rebrandingowi (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

- wynagrodzenie agencji graficznej projektującej nowe elementy wizerunkowe Produktów (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

- opracowanie nowych opakowań (matryca/klisza) dla Produktów będących obiektem Rebrandingu (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

- przeprowadzenie kampanii reklamowej informującej o nowym wizerunku Produktów Spółki zarówno w mediach internetowych oraz mediach tradycyjnych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

Ww. koszty dotyczyć będą ogólnych kosztów produkcji opakowań lub opakowań dla produktów wprowadzanych do oferty z Państwa inicjatywy. Ich ponoszenie nie będzie uprawniać do skorzystania z odliczenia w ramach ulgi na ekspansję. Potwierdzenie takiego stanowiska znajdujemy również w udzielonej przez Ministerstwo Finansów odpowiedzi dla dziennikarzy z 24 stycznia 2022 r. Ministerstwo wyjaśniło w niej, że: odliczeniu w ramach ulgi podlegają wyłącznie koszty związane z samym etapem dostosowawczym (dot. dla przykładu rozróżnienia kolorystyki opakowań w zależności od kraju odbiorcy), a nie koszty ogólne produkcji (począwszy od etapu projektowego, poprzez wytworzenie przy zastosowaniu szerokiej gamy materiałów, a skończywszy na uzyskaniu gotowego opakowania, któremu dopiero w kolejnej fazie zostanie nadany np. indywidualny kolor właściwy dla danego kontrahenta).

Należy zauważyć, że ustawodawca wśród wydatków uprawniających do skorzystania z ulgi na ekspansję, nie zawarł wydatków związanych z Rebrandingiem. Tak więc wydatków, które poniosą Państwo w związku z planowanym przeprowadzeniem procesu aktualizacji marki, nie będą mogli Państwo odliczyć jako kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Wydatki związane z Rebrandingiem, nie będą mogły stanowić kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT. Wymienionych powyżej wydatków nie sposób bowiem zakwalifikować do żadnej wskazanej w powyższym przepisie grupy wydatków.

- Przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów

Z kolei do wydatków sklasyfikowanych w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT, tj. do wydatków dotyczących przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów mogą/będą mogli Państwo zaliczyć jedynie koszty wynagrodzenia podmiotu akredytującego (faktura od zewnętrznego kontrahenta).

Do wydatków tych nie mogą/nie będą mogli Państwa zaliczyć natomiast wydatków na wynagrodzenia Państwa pracowników za czas poświęcony przygotowaniu dokumentów umożliwiających uzyskanie stosownych certyfikatów (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy).

Należy bowiem zauważyć, że jedynymi rodzajami kosztów pracowniczych, jakie mogą zostać odliczone w związku z zastosowaniem ulgi na ekspansję są wymienione w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. b i c wydatki odpowiednio na zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników. Zakresem ulgi na ekspansję nie są objęte natomiast koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w działania generujące koszty, określone w art. 18eb ust. 7 pkt 2-5 ustawy o CIT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości zauważyć należy, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

Podatnik będzie mógł zatem odliczyć wskazane powyżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

-zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

-osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

-osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Reasumując, stwierdzić należy, że Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 dotyczącego ustalenia, czy Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a tym samym Spółka jest/będzie uprawniona do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT:

- w zakresie wydatków na:

- udział w opisanych we wniosku targach, w zakresie dotyczącym:

- podróż koleją pracowników biorących udział w targach (bilety kolejowe),

- wynagrodzenie pracowników odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy),

- zaprojektowanie i wykonanie praktycznych gadżetów reklamowych z Państwa logiem przez podmiot trzeci (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie)

- udział w innych wydarzeniach,

- narzędzia wykorzystywane przez pracowników działu marketingu, tj. programy webowe, które pozwalają np. na monitorowanie trendów w zakresie doboru właściwych haseł reklamowych etc. (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- raporty i badania rynku wykorzystywane do analizy marketingowej w Spółce (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- wynagrodzenie agencji graficznej projektującej nowe elementy wizerunkowe Produktów (faktura od zewnętrznego kontrahenta),

- realizację procesu Rebrandingu Produktów,

- wynagrodzenia pracowników za czas poświęcony przygotowaniu dokumentów umożliwiających uzyskanie stosownych certyfikatów (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy),

należy uznać za nieprawidłowe,

- w pozostałym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

W zakresie pytania Nr 2 sformułowali Państwo następujące wątpliwości, czy Nowe Produkty stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, wskazać należy, że z przywołanego powyżej art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT wynika, iż podatnik będzie mógł odliczyć wskazane koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia), osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

Ustawodawca nie dokonał na potrzeby ulgi na ekspansję, zdefiniowania – występującego w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT – pojęcia „produktów dotychczas nieoferowanych”. Posługując się językowym rozumieniem tego zwrotu, należy uznać, że do oferty przedsiębiorstwa produkcyjnego powinno zostać wprowadzone dobro materialne (zgodnie z definicją z art. 18eb ust. 2 ustawy – rzecz wytworzona przez podatnika), które różniłoby się od dotychczas oferowanego asortymentu w stopniu pozwalającym uznać, że przedsiębiorca rozszerza działalność na nowy segment rynku. Z produktem dotychczas nieoferowanym będziemy mieli więc do czynienia, w przypadku gdy skala zmian bądź usprawnień względem dotychczas oferowanych przez podatnika produktów uzasadnia przekonanie, że mamy do czynienia z nowym produktem w ujęciu rodzajowym. W konsekwencji wszelkie zmiany bądź usprawnienia, w tym opracowanie nowych technologii zaangażowanych w proces produkcji, które nie skutkują powstaniem nowego rodzaju produktu (nawet znacząco różniącego się pod kątem specyfikacji technicznej na tle dotychczasowej oferty przedsiębiorcy) należy zakwalifikować jedynie jako innowacje w obrębie dotychczas wytwarzanego produktu.

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej omawiany art. 18eb ustawy o CIT (druk 1532) proponowana ulga skierowana jest zarówno do przedsiębiorców osób fizycznych, jak i do osób prawnych. Zakłada odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków, będących kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy, poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (w tym nieoferowanych dotychczas przez podatnika do sprzedaży), jak również związanych z osiągnięciem takich przychodów w przypadku produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju (rynku zbytu).

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 18eb ustawy o CIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 18eb ust. 3 ustawy o CIT wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W kontekście powyższych wykładni należy dokonać oceny, czy przedstawione w opisie sprawy Nowe Produkty spełniają wymóg „nieoferowania” ich dotychczas przez Państwa do sprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika m.in., że z myślą o odbiorcach i ich potrzebach stale pracujecie Państwo nad poszerzeniem portfolio produktowego, wprowadzając Nowe Produkty. W 2019 r. skomponowali Państwo na nowo między innymi linię zup, w której skład wchodzi kilkadziesiąt pozycji. Produkowane przez Państwa Produkty i Nowe Produkty mogą różnić się od siebie w zależności od receptury oraz zmieniających się trendów rynkowych, które wymuszają na Państwu opracowywanie nowych procesów produkcyjnych. Produkty oraz Nowe Produkty, w związku z którymi ponoszą Państwo Wydatki Na Wzrost Przychodów, są przez Państwa wytwarzane. Nowe Produkty wytwarzane przez Państwa mogą różnić się od dotychczas wytwarzanych Produktów: recepturą, konsystencją, smakiem, właściwościami materiałowymi oraz wizualnymi. Opracowywane przez Państwa Nowe Produkty mogą się różnić od tych dotychczas oferowanych. Różnice mogą dotyczyć smaku, właściwości, wyglądu, konsystencji, zapachu itp. Jeśli zatem opracowują Państwo nową zupę gotową, tj. nowy smak zupy, której dotychczas nie było w jej ofercie, to w konsekwencji będzie ona różniła się smakiem od dotychczas oferowanych przez Państwa zup gotowych. W przypadku powstania produktu, który zostaje uznany przez Państwa za Nowy Produkt, różni się on od dotychczas oferowanych produktów jedną z poniższych cech:

- Recepturą – Nowy Produkt powstaje w wyniku opracowania nowej receptury. Receptura może różnić się składnikami ich ilością, sposobem przyrządzenia etc.

- Konsystencją – Nowy Produkt musi mieć inną konsystencję niż produkty dotychczas oferowane, przykładem jest wspomniana powyżej zupa krem, która różni się swoją konsystencją od tradycyjnej zupy, ponieważ jest rozdrobniona.

- Smakiem – Nowy Produkt musi mieć inny smak, tak będzie np. w przypadku opracowania nowego smaku pasztetu, z wykorzystaniem nowego rodzaju mięsa (np. z kaczką).

- Właściwościami materialnymi – Nowy Produkt posiada inne właściwości materialne.

- Wizualne – Nowy Produkt musi wyglądać inaczej niż produkty dotychczas oferowane. Np. nowy smak zupy, poza różnicą w recepturze i smaku, może różnić się także wizualnie, ponieważ będzie miał inny kolor niż inne, dotychczas oferowane smaki zup.

Receptury produktów oferowanych przez Państwa określają takie parametry jak: ilość składników, sposób ich łączenia, sposób ich obróbki, temperaturę przygotowywania produktu. Jeśli zatem któryś z parametrów danej receptury zostaje zmieniony, w wyniku czego powstaje receptura inna niż te, które dotychczas Państwo opracowali, to powstaje nowa receptura. W związku z tym, że powstaje nowa receptura, różniąca się od innych poprzednich, wprowadzone zmiany są istotne.

Państwa zdaniem, całkowicie irrelewantną prawnie kwestią jest to, jaką cechą bądź cechami różni się produkt dotychczas nieoferowany od produktów znajdujących się w dotychczasowej ofercie. Uważają Państwo, iż istotne znaczenie ma jedynie sam fakt występowania jakiejkolwiek różnicy pomiędzy nowo oferowanym produktem a produktami znajdującymi się w dotychczasowej ofercie.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że z opisu zawartego we wniosku wynika, iż dotychczas zajmowali się Państwo produkcją zup gotowych i pasztetów.

W świetle wyjaśnień dotyczących rozumienia pojęcia „produktów dotychczas nieoferowanych” nie można uznać za takie produktów różniących się od dotychczas wytwarzanych recepturą, konsystencją, smakiem, właściwościami materialnymi czy wizualnymi. Skomponowanie na nowo np. linii zup również nie spełnia warunków do uznania ich za „produkty dotychczas nieoferowane”, podobnie jak opracowanie np. nowego smaku pasztetu. Mimo takich zmian oferujecie Państwo nadal zupy i pasztety a nie „produkty dotychczas nieoferowane”.

Mając na uwadze powyższe, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00