Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.485.2023.1.DS

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacji zadania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług w ramach realizacji Projektu. Uzupełnili go Państwo pismem z 26 października 2023 r. (wpływ 27 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Powiat otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu pn. (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 Oś priorytetowa: Efektywność Energetyczna.

Projekt został zrealizowany w okresie od 16 stycznia 2020 r. do 30 czerwca 2023 r., a jego przedmiotem była głęboka, kompleksowa termomodernizacja energetyczna bazy dydaktycznej, której Powiat jest właścicielem, położonej w (…) gm. (…) na dz. nr (…) obr. (…).

W budynku, w którym została wykonana modernizacja mieści się Zespół Szkół (…), którego organem prowadzącym jest Powiat (…) w ramach realizacji zadań własnych powiatu na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 ze zm.) w zakresie edukacji.

W skład ZS (…) wchodzą szkoły kształcenia zawodowego, będące placówkami publicznymi, zapewniającymi nieodpłatne kształcenie i wychowanie: Technikum oraz Branżowa Szkoła I Stopnia.

Projekt realizuje cele w zakresie przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną w sektorze publicznym i obejmował:

I.Prace termomodernizacyjne:

1.Docieplenie:

-ścian zewn. o gr. 25 i 38 cm, styropianem gr. 14 cm o współczynniku przewodzenia ciepła = 0,032 W/m*K,

-stropodachu niewentylowanego, styropianem o gr. 20 cm o współczynniku przewodzenia ciepła = 0,036 W/m*K

2.Wymiana:

-okien na okna PCV (171 szt.) o współczynniku przenikania ciepła U = 0,9 W/m.kw*K,

-drzwi wejściowych zewnętrznych (8 szt.) na drzwi o współczynniku przenikania ciepła U = 1,3 W/m kw*K,

-oświetlenia na energooszczędne,

-technologii kotłowni na kocioł gazowy kondensacyjny,

-wewnętrznej instalacji c.o. z grzejnikami i urz. regulacyjnymi.

3.Modernizacja systemu ciepłej wody użytkowej;

II.Montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 41.30 kW w technologii zarządzania instalacją fotowoltaiczną i systemem grzewczym wykorzystanie TIK.

III.Roboty pozostałe nie mające charakteru termomodernizacyjnego, stanowiące koszt niekwalifikowany w Projekcie zgodnie:

-wykonanie opaski betonowej wokół budynku, nowych nawierzchni tarasów, instalacji odgromowej,

-naprawa schodów oraz pochylni dla niepełnosprawnych,

-remont wszelkich elementów przyległych do budynku, tj. murków oporowych, murków przy zejściach do piwnicy.

Ponadto Projekt obejmował wydatki ponoszone na przygotowanie inwestycji oraz elementy obowiązkowe wynikające z realizacji dofinansowania UE, tj.:

1.Wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej inwestycji.

2.Studium wykonalności stanowiący obowiązkowy element wniosku o dofinansowanie projektu.

3.Audyt energetyczny.

4.Tablice informacyjne w ramach promocji projektu.

W wyniku termomodernizacji w budynku dydaktycznym Zespołu Szkół w (…) osiągnięto cele w zakresie przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną w sektorze publicznym, tj.:

-zwiększenie efektywności energetycznej w budynku użyteczności o 62,26%, zmniejszenie rocznego zużycia energii pierwotnej w budynku dydaktycznym ZS (…) o 547 878,55 kWh/rok,

-oszczędność energii elektrycznej o 27,88 MWh/rok,

-oszczędność energii cieplnej o 1525,87 GJ/rok.

W budynku dydaktycznym, w którym została wykonana termomodernizacja nadal będzie prowadzona wyłącznie działalność edukacyjna, która jest czynnością nieopodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Doprecyzowanie opisu sprawy

Powiat (…) jest jednostką samorządu terytorialnego i zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Powiat (…) składa deklaracje VAT za okresy miesięczne. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat (…) rozpoczął rozliczenie scentralizowane podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Powiat (…) wykonuje określone ustawami zadania publiczne – przede wszystkim określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.), w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania te wykonywane są zarówno w oparciu o relacje administracyjnoprawne, w których działa jako organ władzy publicznej, a w szczególności zadania z zakresu, geodezji, gospodarki nieruchomościami, administracji architektoniczno-budowlanej, oświaty, kultury, zdrowia, sportu, rolnictwa, ochrony środowiska, leśnictwa, zarządzania kryzysowego, komunikacji, pomocy społecznej, jak i w oparciu o zawierane przez Powiat (…) umowy cywilno-prawne.

Powiat (…) uzyskuje wpływy zarówno z czynności, które pozostają poza sferą opodatkowania VAT (niepodlegających opodatkowaniu VAT) np.: w postaci opłat administracyjnych za wydanie praw jazdy lub w zakresie rejestracji pojazdów, z uwagi na ich realizację w ramach władztwa administracyjnego, których nie wykazuje w składanych deklaracjach VAT, jak również uzyskuje wpływy w oparciu o umowy cywilno-prawne dotyczące przede wszystkim:

·gospodarki nieruchomościami (sprzedaż, najem, dzierżawa nieruchomości, oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, dokonuje refaktur tzw. mediów związanych z dzierżawionymi lokalami użytkowymi itp.), wszystkie te czynności podlegają opodatkowaniu VAT, a w zależności od danego przypadku opodatkowane są według właściwej stawki VAT lub są zwolnione przedmiotowo od VAT,

·ochrony środowiska i leśnictwa – w zakresie zadań dotyczącej gospodarki łowieckiej (na podstawie zawieranych umów dzierżawy obwodów łowieckich z kołami łowieckimi).

W związku z powyższym Powiat (…) wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu VAT, czynności zwolnione przedmiotowo od VAT oraz czynności niepodlegające VAT, tj. pozostające całkowicie poza sferą rozliczeń VAT. Powiat (…) ww. czynności, tj. zarówno opodatkowane, zwolnione oraz o charakterze administracyjno-prawnym (niepodlegające VAT) wykonuje przy pomocy aparatu pomocniczego, jakim jest Starostwo Powiatowe.

Celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów Powiat (…) corocznie ustala zarówno współczynnik struktury sprzedaży kalkulowany w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do wykonywania w ramach działalności gospodarczej transakcji dających prawo do odliczeń (tj. ze stawkami VAT), jak i transakcji niedających prawa do odliczenia (tj. zwolnionych z VAT)), jak i też prewspółczynnik stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do działalności gospodarczej (tj. ze stawkami VAT) oraz działalności niepodlegającej VAT. Jednakże, gdy wydatek związany jest ze wszystkimi rodzajami działalności (tj. z działalnością opodatkowaną VAT, ze zwolnioną od VAT oraz z niepodlegającą), to odliczając VAT naliczony Powiat (…) stosuje zarówno współczynnik struktury sprzedaży oraz prewspółczynnik (łącznie).

Przy obliczaniu prewspółczynnika dla Starostwa Powiatowego w (…), jako urzędu obsługującego Powiat, stosowany jest wzór wskazany w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999). Jednocześnie zgodnie z rozporządzeniem, Prewspółczynnik każda jednostka organizacyjna Powiatu (…) oblicza odrębnie.

Jedną z jednostek organizacyjnych Powiatu (…) jest Zespół Szkół (…).

Towary i usługi nabyte w ramach Projektu nie będą służyć działalności gospodarczej Powiatowi (…), ani Zespołowi Szkół (…).

Efekty realizacji Projektu nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w ramach realizacji umowy są wystawione na Powiat (…), który wskazany jest w ww. fakturach jako nabywca.

Zakupione towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań publicznych na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 1526 ze zm.).

Pytanie

Czy Powiatowi (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. (…)?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 26 października 2023 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług nabytych w ramach realizacji projektu (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

W świetle ustawy podatku od towarów lub usług odliczenia dokonuje podatnik VAT w przypadku gdy towary lub usługi, z tytułu nabycia których podatek został naliczony będą wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy). W przedmiotowym przypadku nabyte towary i usługi wykorzystywane będą do działalności edukacyjnej. Powiat (…) jako organ prowadzący Zespół Szkół (…) – jednostkę świadczącą usługi publiczne w zakresie kształcenia i wychowania objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty jest zwolniony z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W zmodernizowanym energetycznie budynku dydaktycznym nadal będzie prowadzona działalność wyłącznie nieopodatkowana.

Zdaniem Powiatu (…), w trakcie realizacji Projektu, jak i po jego zakończeniu Powiat nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Brak możliwości odzyskania podatku VAT, wynika z faktu, że Powiat jest płatnikiem VAT głównie umów cywilno-prawnych oraz z faktu, że efekty zrealizowanego Projektu nie będą wykorzystywane na cele związane z czynnościami opodatkowanymi – art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że efekty realizacji Projektu nie będą wykorzystywane na cele czynności opodatkowanej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione. Przy realizacji Projektu we wskazanym wyżej zakresie Powiat nie działał w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi zakupione w celu realizacji Projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji, Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego Projektu.

Powiat (…) wydatki związane z opisanym projektem ponosił w ramach zadania publicznego o charakterze ponadgminnym na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 poz. 1526 ze zm.).

Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

§podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

§podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 cyt. ustawy:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

1) edukacji publicznej;

19) utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Powiat, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług w ramach realizacji Projektu pn. (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wskazano w opisie sprawy, towary i usługi nabyte w ramach Projektu nie będą służyć działalności gospodarczej Powiatowi (…), ani Zespołowi Szkół (…). Ponadto, efekty realizacji Projektu nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w ramach realizacji umowy są wystawione na Powiat (…), który wskazany jest w ww. fakturach jako nabywca. Jak również wskazali Państwo w opisie sprawy – zakupione towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań publicznych na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym.

Zatem w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony, bowiem towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Tym samym, Wnioskodawca – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją Projektu.

Podsumowując, Powiatowi (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług w ramach Projektu pn. (…).

W konsekwencji, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii odzyskania podatku od towarów i usług.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00