Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.366.2023.2.PS

Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 21 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 października 2023 r. (wpływ 4 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni prowadzi od 15 listopada 2019 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…). Obecnie Wnioskodawczyni ma zawartą umowę współpracy w ramach B2B jako (…) przedstawiciel (…) ze Spółką posiadającą (…) sieć (…) sklepów (…) (typu convenience) działających na zasadzie franczyzy.

W ramach zawartej umowy, Wnioskodawczyni jest obowiązana do:

(…).

Z tytułu ww. umowy Wnioskodawczyni przysługuje miesięczne wynagrodzenie oraz dodatkowe wynagrodzenie miesięczne w wysokości stanowiącej równowartość poniesionych kosztów (wydatków) w danym miesiącu, a także dodatkowe wynagrodzenie premiowe, uzależnione od poziomu realizacji Planów postawionych przez Spółkę w związku z wykonaniem Przedmiotu Umowy. Zapłata wynagrodzenia jest realizowana po doręczeniu Spółce prawidłowo wystawionej przez Wnioskodawczynię faktury po zakończeniu okresu, którego dotyczy i z podziałem na należności wskazane powyżej. Faktura VAT wystawiana jest w jednej pozycji uwzględniającej poszczególne usługi świadczone przez Wnioskodawczynię jako (…) przedstawiciela (…). Wnioskodawczyni za świadczoną usługę kompleksową, wystawia zatem w poszczególnym miesiącu faktury VAT tytułem: rozwijanie sieci i pozyskiwanie (…); należność podstawowa; należność dodatkowa premiowa; należność dodatkowa (telefon/eksploatacja samochodu).

Zgodnie z zawartą umową, w okresie jej obowiązywania Wnioskodawczyni winna powstrzymać się w najszerszym, dopuszczalnym przez polskie prawo zakresie do podejmowania bezpośrednio lub pośrednio jakiejkolwiek działalności konkurencyjnej w stosunku do Spółki, w szczególności (…).

W związku z zawartą umową współpracy jako (…) przedstawiciel (…), podstawowy przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawczyni stanowi tym samym pośrednictwo komercyjne, tj. pośrednictwo w interesach.

Tego rodzaju działalność w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) obejmuje grupowanie 74 – „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna”, a dokładniej podklasa ww. działu oznaczona 74.90.Z – „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”, która obejmuje m.in. „pośrednictwo w interesach tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami”.

Wnioskodawczyni wybrała formę opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: t. j. Dz. U. z 2022 poz. 2540 z późn. zm., dalej: „ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”). W tym celu Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania Wnioskodawczyni, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawczyni osiągnie pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (tj. oświadczenie o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy).

Wnioskodawczyni prowadzi działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach działalności Wnioskodawczyni prowadzi dokumentację podatkową i ewidencję wymaganą dla stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. ewidencję przychodów, wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, oraz przechowuje dowody zakupu towarów. Jednocześnie, do działalności jaka jest i będzie wykonywana przez Wnioskodawczynię nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie. Wnioskodawczyni nie jest podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje, ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Wnioskodawczyni nie wytwarza również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Zastosowania nie znajdzie także art. 8 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 ww. ustawy.

W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak.

2.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywała/dokonuje Pani rozliczeń podatkowych w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej?

Odpowiedź: Od 15 listopada 2019 r. do końca 2021 r. działalność opodatkowana jest podatkiem liniowym, a od 1 stycznia 2022 r. jest to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

3.Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą.

Odpowiedź: Wnioskodawczyni nie uzyskuje. Przed zawarciem umowy z (…) lipca 2023 r. o współpracę jako „(…)”, Wnioskodawczyni świadczyła usługi w ramach zawartej (…) listopada 2019 r. umowy o współpracę jako „(…)”. Pierwsza umowa nie obejmowała czynności wymienionych we wniosku (…).

4.Czy prowadzi/będzie prowadziła Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję dla przychodów z jednego rodzaju prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności, która została wskazana we wniosku.

5.Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pani wniosek?

Odpowiedź: Obecny rok podatkowy i przyszłe lata podatkowe.

6.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnęła Pani pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód z tytułu umowy o współpracę jako (…) przedstawiciel (…) (umowa z (…) lipca 2023 r.) Wnioskodawczyni osiągnęła na podstawie faktury VAT wystawionej 31 lipca 2023 r. nr (…), za którą płatność Wnioskodawczyni otrzymała 7 sierpnia 2023 r.

7.Kiedy (dd-mm-rrrr) złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Oświadczenie zostało złożone 16 lutego 2022 r.

8.Czy wszystkie wymienione przez Panią czynności (wskazane w pkt (…) w opisie stanu faktycznego we wniosku) składają się na usługę kompleksową świadczoną przez Panią w charakterze (…) przedstawiciela (…), będącą przedmiotem wniosku?

Odpowiedź: Tak, wszystkie wymienione czynności składają się na usługę kompleksową świadczoną zgodnie z zawartą umową.

9.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 8 jest twierdząca, to jak jest sklasyfikowana – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywana przez Panią usługa kompleksowa, której dotyczy Pani wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?

Odpowiedź: Usługa kompleksowa, której dotyczy wniosek jest sklasyfikowana pod nr PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

10.Czy w ramach usługi kompleksowej będącej przedmiotem wniosku uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni nie uzyskuje.

11.Czy w ramach usługi kompleksowej będącej przedmiotem wniosku uzyskuje Pani przychody z obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni nie uzyskuje.

12.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 6 wezwania) w odniesieniu do Pani zachowane zostały/zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, zostały i nadal zostają przez Wnioskodawczynię zachowane warunki określone w ww. przepisie.

Pytanie

Czy opisana we wniosku usługa kompleksowa, świadczona przez Wnioskodawczynię w charakterze (…) przedstawiciela (…), jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, świadczona przez nią usługa kompleksowa pośrednictwa w interesach może być opodatkowana stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Wnioskodawczyni podejmuje w ramach usługi kompleksowej – na podstawie zawartej umowy, jako (…) przedstawiciel (…) – m.in. czynności takie jak (…). Przy czym Wnioskodawczyni nie jest stroną umów zawieranych pomiędzy Spółką a potencjalnymi kontrahentami dotyczącymi najmu nieruchomości. Każdorazowo stronami umowy są podmioty trzecie (Wnioskodawczyni nie jest stroną tych umów, lecz łączy ją inny stosunek zobowiązaniowy z klientem, na rzecz którego podjęła się prowadzenia pośrednictwa i z tytułu pośrednictwa otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie profesjonalnych usług pośrednictwa). Wnioskodawczyni za świadczoną usługę kompleksową, jako przedstawiciel (…) wystawia faktury VAT tytułem:

-rozwijanie sieci i pozyskiwanie (…);

-należność podstawowa;

-należność dodatkowa premiowa;

-należność dodatkowa (telefon/eksploatacja samochodu).

Wykonywana usługa kompleksowa w ramach podstawowej działalności Wnioskodawczyni obejmuje w jej ocenie, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), grupowanie 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Wspomniane wyżej usługi pośrednictwa związane z wyceną nieruchomości zostały natomiast sklasyfikowane w grupowaniu 68.31.16.0. Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego nie ulega jednak wątpliwości, że Wnioskodawczyni nie świadczy wspomnianych usług na rzecz Spółki.

Przechodząc natomiast do analizy poszczególnych grupowań w ramach działu 68 – „usługi związane z obsługą rynku nieruchomości” należy wskazać, że:

Grupowanie 68.1 – „kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek” nie dotyczy przedstawionego stanu faktycznego.

Grupowanie 68.2 – „wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi” nie dotyczy przedstawionego stanu faktycznego.

Grupowanie 68.3 – „usługi związane z obsługą rynku nieruchomości” obejmuje usługi agencji nieruchomości świadczone na zlecenie (36.31) oraz usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie (68.32).

Niemniej jednak usługa wykonywana przez Wnioskodawczynię nie należy do ostatniej z ww. usług, ani nie jest świadczona na zlecenie w ramach usług agencji nieruchomości. Nadto, należy zaznaczyć na marginesie, iż mimo że formalnie działalność takich agencji na rynku została zderegulowana w związku z likwidacją od 1 stycznia 2014 r. państwowych licencji pośrednika w obrocie nieruchomościami i zarządcy nieruchomości nadawanych w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, to na potrzeby rynku został uruchomiony system nadawania licencji Pośrednika w Obrocie Nieruchomościami oraz Zarządcy Nieruchomości przez (…). Licencjonowanie (…) ma na celu regulację rynku nieruchomości oraz zapewnienie klientom rzetelnej informacji o świadczących usługi pośrednictwa i zarządzania nieruchomościami. Wnioskodawczyni nie posiada takich licencji, a wykonywana przez nią działalność nie posiada znamion działalności w formie agencji nieruchomości.

Wnioskodawczyni nie pośredniczy również w sprzedaży czy wycenie nieruchomości, do których nawiązują poszczególne pozycje grupowania 68.31.1 PKWiU (usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności – 68.31.11; usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności – 68.31.12; usługi pośrednictwa w sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną – 68.31.13; usługi pośrednictwa sprzedaży budynków niemieszkalnych i gruntów przyległych – 68.31.14; usługi pośrednictwa sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę niemieszkalną – 68.31.15; usługi pośrednictwa związane z wyceną nieruchomości – 68.31.16).

Podsumowując zatem, działalność Wnioskodawczyni ma charakter usługowy, polegający na świadczeniu kompleksowej usługi pośrednictwa komercyjnego (PKWiU 74.90.12.0) jako (…) przedstawiciel (…). W myśl natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. W opisanym stanie faktycznym usługa kompleksowa w ramach pośrednictwa komercyjnego wykonywana przez Wnioskodawczynię jako (…) przedstawiciela (…), sklasyfikowana do PKWiU 74.90.12.0, może być zatem opodatkowana stawką 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Jednocześnie Wnioskodawczyni wskazuje, że przedstawiona przez nią klasyfikacja PKWiU nie jest wiążąca dla Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Zgodnie z treścią orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 października 2017 r. sygn. akt II FSK 2412/15: „W postępowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualną klasyfikacją dokonaną przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani też klasyfikacją dokonaną przez podatnika (por. wyrok NSA z dnia 15 października 2008 r., I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie: z dnia 12 maja 2010 r., III SA/Wa 2325/09 oraz z dnia 11 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1349/07)”.

Jeśli zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej świadczone usługi podlegają innej klasyfikacji, to organ powinien w ramach oceny prawnej tych usług przedstawić swoje stanowisko w tym zakresie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od 15 listopada 2019 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, a od 1 stycznia 2022 r. rozlicza się Pani na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi Pani działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pierwszy przychód z tytułu umowy o współpracę jako (…) przedstawiciel (…) (umowa z (…) lipca 2023 r. ze Spółką posiadająca (…) sieć (…) sklepów (…) (typu convenience) działających na zasadzie franczyzy, osiągnęła Pani na podstawie faktury VAT wystawionej 31 lipca 2023 r. 16 lutego 2022 r. złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wskazała Pani, jakie konkretnie czynności wykonuje Pani w ramach tej umowy jako (…) przedstawiciel (…). Usługa, której dotyczy wniosek jest sklasyfikowana pod PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Pani wniosek dotyczy przychodów za obecny rok podatkowy i przyszłe lata podatkowe. Do działalności jaka jest i będzie wykonywana przez Panią nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W obecnym roku podatkowym i przyszłych latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do Pani zachowane zostały i nadal zostają zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usługi, która Pani zdaniem jest usługą kompleksową, świadczonej przez Panią w charakterze (…) przedstawiciela (…) sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, są/będą opodatkowane stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychód z działalności prowadzonej przez Panią w zakresie usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” podlega/będzie podlegał opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usługi dokonanej przez Panią w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczoną usługę do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

W odniesieniu do powołanych przez Panią wyroków stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00