Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.554.2023.2.JS

Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 8 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 października 2023 r. (wpływ 24 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. C.

(...)

(...)

2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

B. C.

(...)

(...)

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzą Państwo gospodarstwo rolne położne w województwie U, powiecie (...). 21 października 2021 r. w drodze aktu notarialnego repertorium (...) jako umowa dożywocia została nabyta przez Państwa nieruchomość w województwie M, oznaczona numerem ewidencyjnym 7 o powierzchni gruntu (...) hektara jako (...) hektara przeliczeniowego. W skład nabytej nieruchomości poza gruntem ornym wchodzą zabudowania: murowany budynek oraz obora jednak zgodnie z adnotacją zawartą w akcie notarialnym nie nadają się do użytkowania ze względu na bardzo zły stan techniczny (brak dachu, brak jednej ściany). Strona umowy przenosząca własność oświadczyła, iż nabyła nieruchomość będąc rozwiedzionym, w którym to stanie pozostaje do chwili przeniesienia praw nieruchomości.

Ww. grunty orne wraz z budynkami powiększyły Państwa gospodarstwo rolne. Została złożona informacja do Prezydenta Miasta M i wydana decyzja w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości, który to Państwo opłacili. Obecnie chcą Państwo sprzedać ww. gospodarstwo. Nabywca, który zadeklarował chęć zakupu poza gospodarstwem rolnym o powierzchni 20 hektarów prowadzi również działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. Państwa grunty sąsiadują z działką potencjalnego nabywcy, na której prowadzi działalność gospodarczą. Wyraził on zgodę na złożenie oświadczenia w akcie notarialnym o nie zbywaniu nabytej nieruchomości rolnej ani nie oddawania jej w posiadanie innym podmiotom przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia tej nieruchomości oraz do prowadzenia przez ten okres osobiście gospodarstwa rolnego, w skład którego weszła nabywana nieruchomość. Zgodnie z definicją po sprzedaży grunty powiększą gospodarstwo rolne Nabywcy o powierzchni większej niż 1 ha przeliczeniowy i nie utracą charakteru rolnego. Przed sprzedażą wystąpią Państwo do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa o wyrażenie zgody na sprzedaż gospodarstwa oraz, że zgodnie z art. 8a ust.1 KOWR będzie sprawowało nadzór nad sprzedaną nieruchomością.

Uzupełnienie okoliczności faktycznych sprawy:

1.Od momentu wejścia w posiadanie działki, jest ona wykorzystywana jako trwałe użytki zielone, jest na niej prowadzona uprawa traw przeznaczanych na paszę dla zwierząt. Nieruchomość była i będzie wykorzystywana rolniczo, gdyż wyżej wspomnianą uprawę zamierzają Państwo kontynuować do chwili sprzedaży.

2.Działka wchodzi w skład gospodarstwa rolnego, przed sprzedażą stan ten nie ulegnie zmianie.

3.W ewidencji gruntów jest to działka rolna, zabudowana i taką pozostanie do momentu sprzedaży.

4.Na pytanie,kiedy dojdzie do sprzedaży nieruchomości Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział, że do sprzedaży dojdzie, najszybciej jak to możliwe, tj. pod warunkiem otrzymania satysfakcjonującej odpowiedzi z KIS, po skompletowaniu niezbędnych do sprzedaży nieruchomości dokumentów.

5.Zgodnie z oświadczeniami ustnymi nabywcy, działka ta będzie przez niego użytkowana rolniczo.

6.Działka nie utraci charakteru rolnego, świadczy o tym deklaracja nabywcy odnośnie celu zakupu oraz prowadzona przez nabywcę działalność rolnicza. Ponadto nabywca zamierza złożyć takie zapewnienie w treści aktu notarialnego.

7.Nabywca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie i nieruchomości i ruchomości. Nabywca oświadczy, ze nie zamierza kupować tej nieruchomości na cele działalności gospodarczej i nie będzie ona stanowiła środka trwałego jego przedsiębiorstwa.

8.Nie prowadzili Państwo działań, żeby uatrakcyjnić nieruchomość dla celów sprzedaży, ani aby podnieść jej wartość:

- nie ogrodzili Państwo nieruchomości;

- nie wydzielili Państwo drogi wewnętrznej;

- nie uzbroili Państwo nieruchomości;

- nie podjęli Państwo działań w celu jej uzbrojenia;

- nie dzielili Państwo nieruchomości.

9.Nieruchomość w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ma przeznaczenie przemysłowo-usługowe. Plan został ustalony przez Urząd Miasta przed nabyciem przez Państwa działki - nie wnioskowali Państwo o ustalenie tego planu.

10.Decyzja o warunkach zabudowy nie jest wydana dla nieruchomości i nie będzie wydana do momentu planowanej sprzedaży.

11.Pozwolenie na budowę nie jest i nie będzie wydane dla działki do momentu sprzedaży.

12.Nie występowali Państwo i nie będziecie Państwo występowali o zmianę przeznaczenia terenu.

13.Nabywca nieruchomości to Państwa sąsiad - kontakt nawiązali Państwo „przez miedzę”. Nabywca zaproponował transakcję.

14.Posiadają Państwo inne nieruchomości, wszystkie są położone w woj. U. Łącznie 5, poza nieruchomością, której dotyczy wniosek. Te działki to:

Działka rolno-budowana 1w gm. V – nabyli Państwo w 2013 r., poprzez dział spadku, w celu zamieszkania oraz uprawy roli. Działka wykorzystywana była i jest zgodnie z celem nabycia Działka zabudowana: zabudowa zagrodowa - mieszkalno-użytkowa. Nie jest przeznaczona na sprzedaż.

Działka rolna 2 w gm. V - nabyła Zainteresowana niebędąca stroną postępowania w 2013 r. poprzez umowę darowizny w celu uprawy roli. Działka wykorzystywana była i jest zgodnie z celem nabycia. Działka niezabudowana. Nie jest przeznaczona na sprzedaż.

Działka rolna 3 w gm. V - nabyła Zainteresowana niebędąca stroną postępowania w 2013r. poprzez podział umowę darowizny w celu uprawy roli. Działka wykorzystywana była i jest zgodnie z celem nabycia. Działka niezabudowana. Nie jest przeznaczona na sprzedaż.

1/2 udziału w działce leśnej 4 w gm. V – nabyli Państwo w 2013r. poprzez umowę darowizny w celu pozyskiwania drewna. Działka wykorzystywana była i jest zgodnie z celem nabycia. Działka niezabudowana. Nie jest przeznaczona na sprzedaż.

Działka rolna 5 w gm. W – nabył Zainteresowany będący stroną postępowania w 2017 r. poprzez zakup w celu uprawy roli. Działka wykorzystywana była i jest zgodnie z celem nabycia. Działka niezabudowana. Nie jest przeznaczona na sprzedaż.

15.Nie sprzedali Państwo wcześniej żadnych nieruchomości.

16.Zamierzają Państwo nabywać inne nieruchomości, jednak nie w celu sprzedaży.

Pytania

1.Czy sprzedaż opisanej nieruchomości rolnej zobowiązuje Państwa do zapłaty podatku dochodowego?

2.Czy mogą Państwo skorzystać ze zwolnienia, zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 28 podatku dochodowego od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Zainteresowanych, spełniają przesłanki z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Według art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia się przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny. Definiując pojęcie „gospodarstwo rolne” - za gospodarstwo uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osób fizycznych, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej. Zgodnie z ww. artykułem - nieruchomość nabyta w ramach umowy dożywocia od momentu nabycia była wykorzystywana rolniczo. Przed sprzedażą wystąpią Państwo do KOWR o możliwość sprzedaży oraz nabycia przez kupującego ww. nieruchomości do celów rolnych przez okres 5 lat. Wskutek sprzedaży działka nie straci charakteru rolnego. Umowa dożywocia nie wiązała się z ulepszaniem infrastruktury działki. Dom, który znajduje się na działce nie nadaje się do zamieszkania, brak w nim dachu i jednej ze ścian - nie ponosili Państwo nakładów na remont. Nabywca, który obecnie również prowadzi gospodarstwo rolne będzie kontynuował rolny charakteru działki tym bardziej, iż będzie objęty nadzorem KOWR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Natomiast art. 30e ust. 2 ww. ustawy stanowi:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

a)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

b)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Z kolei zgodnie art. 30e ust. 5 ww. ustawy:

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Stosownie do art. 19 ust. 1 tejże ustawy:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Wskazuję, że dożywocie jest instytucją prawa uregulowaną przepisami ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).

Zgodnie z art. 908 § 1 tej ustawy:

Jeżeli w zamian za przeniesienie własności nieruchomości nabywca zobowiązał się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie (umowa o dożywocie), powinien on, w braku odmiennej umowy, przyjąć zbywcę jako domownika, dostarczać mu wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła i opału, zapewnić mu odpowiednią pomoc i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawić mu własnym kosztem pogrzeb odpowiadający zwyczajom miejscowym.

Przedmiotem świadczenia ze strony zbywcy (dożywotnika) jest więc przeniesienie własności nieruchomości. Nabywca nieruchomości zobowiązuje się natomiast do świadczeń określonych w art. 908 Kodeksu cywilnego. Umowa o dożywocie ma charakter umowy zobowiązującej, odpłatnej i wzajemnej.

Uwzględniając powyższe, umowa o dożywocie polegająca na tym, że w zamian za przeniesienie własności nieruchomości nabywca zobowiązał się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie ma charakter umowy wzajemnej, a w konsekwencji jest czynnością prawną o charakterze odpłatnym, tj. w jej wyniku dochodzi do odpłatnego zbycia nieruchomości.

Z przestawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w 2021 r. nabyli Państwo w ramach umowy o dożywocie nieruchomość – grunt rolny wraz z zabudowaniami. Nieruchomość ta powiększyła Państwa gospodarstwo rolne. W chwili obecnej planują Państwo jak najszybszą sprzedaż tej nieruchomości.

Tym samym, skoro nabycie opisanej we wniosku nieruchomości w ramach umowy o dożywocie nastąpiło w 2021 r. to jej planowane odpłatne zbycie (przed 31 stycznia 2026 r.), będzie stanowiło dla Państwa źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nastąpi przed upływem pięcioletniego terminu określonego w ww. przepisie.

Wątpliwości Państwa sprowadzają się również do ustalenia, czy uzyskany przychód ze sprzedaży nieruchomości może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl ww. artykułu:

Wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 333):

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do treści art. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W celu ustalenia, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego - co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów - należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków z 2 lipca 2021 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1390 ze zm.).

Zgodnie z § 8 wskazanego rozporządzenia:

1.Użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1)grunty rolne;

2)grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione;

3)grunty zabudowane i zurbanizowane;

4)grunty pod wodami;

5)tereny różne.

2.W przypadku użytków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w ewidencji wykazuje się także klasy bonitacyjne ustalone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy.

Stosownie natomiast do treści § 9 ust. 1 tego rozporządzenia:

Grunty rolne, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, dzielą się na:

6)użytki rolne, do których zalicza się:

a)grunty orne, oznaczone symbolem R,

b)łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,

c)pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d)sady, oznaczone symbolem S,

e)grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

f)grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g)grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h)grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;

7)nieużytki, oznaczone symbolem N.

Z treści powołanych przepisów wynika, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

zbywane grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami, grunty pod rowami oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza,

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej) lub jego część składową,

grunty nie mogą utracić wskutek odpłatnego zbycia rolnego charakteru.

Jeżeli zatem zostaną zachowane te warunki, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Wyjaśnienia wymaga jednak, że podstawowym warunkiem uznania gruntów za gospodarstwo rolne jest ich powierzchnia określana jako norma obszarowa. Jeżeli łączna powierzchnia będących własnością lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej, gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne, niezajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowią one gospodarstwo rolne w rozumieniu cytowanego wyżej art. 2 ustawy o podatku rolnym. W sytuacji, gdy grunt nie spełnia normy obszarowej, nie może być uznany za gospodarstwo rolne.

Poza tym, jedną z przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest konieczność zachowania charakteru rolnego gruntu. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest przede wszystkim:

cel jego nabycia,

faktyczny zamiar nabywcy, co do dalszego przeznaczenia nieruchomości (bądź inne okoliczności związane z daną transakcją).

Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych związanych z transakcją okoliczności. Ich całokształt może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu nawet wówczas, gdy nieruchomość taka jest sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, czy też umiejscowiona w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych.

Należy też wskazać, że utrata charakteru rolnego w związku z odpłatnym zbyciem może wystąpić bezpośrednio po zbyciu albo może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie dokonania zbycia strony umowy powinny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów. Okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku odpłatnego zbycia nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie Podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia.

W związku z zawartymi przez Państwa informacjami w opisie sprawy:

nabyli Państwo w ramach umowy o dożywocie w 2021 r. grunt rolny z zabudowaniami;

nieruchomość ta wchodzi w skład Państwa gospodarstwa rolnego;

jako rolnicy i właściciele tego gruntu dokonają Państwo jego sprzedaży;

nabywca zobowiązał się, że grunt w dalszym ciągu będzie wykorzystywany w gospodarstwie i nie straci charakteru rolnego

stwierdzam, że z ww. względów przychód uzyskany przez Państwa ze sprzedaży opisanej nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia wskazanego w treści art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Pan A. C. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00