Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.196.2023.1.AR

- Czy wskazane we wniosku wydatki na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy o CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania w całości odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy o CIT za 2022 rok oraz lata kolejne, - Czy Nowe Produkty stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych:

- w zakresie ustalenia czy kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy o CIT (uprawniającymi do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy o CIT za 2022 rok oraz lata kolejne) są wskazane we wniosku Wydatki, tj. :

- Koszty Marketingu, w zakresie obejmującym:

a) wynagrodzenie pracowników działu marketingu – jest nieprawidłowe;

b) koszt narzędzi wykorzystywanych przez pracowników działu marketingu – jest nieprawidłowe;

c) koszty przygotowania projektów graficznych przez podmiot trzeci - agencje graficzne, wykorzystywanych w materiałach marketingowych – jest prawidłowe;

d) koszty:

- przygotowania i produkcja materiałów typu ulotki, broszury, katalogi

- jest prawidłowe,

- przesłania materiałów typu ulotki, broszur, katalogów do wybranych odbiorców – jest nieprawidłowe,

 e) koszty przygotowania i produkcji materiałów ekspozycyjnych do punktów sprzedaży – jest nieprawidłowe;

f) koszty przygotowania i produkcji materiałów ułatwiających wybór koloru/produktu (standy kolorystyczne, wzorniki) – jest nieprawidłowe;

 g) koszty przygotowania strategii komunikacji marek przy współpracy z agencjami mediowymi oraz realizacja kampanii mediowych (TV, prasa, kampanie internetowe itd.) – jest nieprawidłowe;

 h) koszty opracowywania i przeprowadzania działań w mediach społecznościowych - współpraca z agencjami prowadzącymi profile marek itd.– jest nieprawidłowe;

i) koszty produkcji treści (video, foto i innych) przez agencje kreatywne do wykorzystania w internecie - strony internetowe marek, kanały mediów społecznościowych itd. – jest prawidłowe;

j) koszty przeprowadzanie badań rynkowych przy współpracy z agencjami badawczymi (np. informacje na temat rynku, analiza potrzeb użytkowników itd.) – jest nieprawidłowe;

- Koszty Promocji Internetowej, w zakresie obejmującym:

 a) wynagrodzenie pracowników za prowadzenie i aktualizację stron internetowych – jest nieprawidłowe;

 b) wynagrodzenie podmiotów zewnętrznych za prowadzenie i aktualizację stron internetowych – jest prawidłowe;

 c) koszty pozycjonowania strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach

- jest prawidłowe,

 d) opłaty za reklamy w mediach społecznościowych – jest prawidłowe;

 e) wynagrodzenie influencerów – jest nieprawidłowe;

f) wynagrodzenie agencji reklamowych kupujących lub organizujących internetowe kompanie reklamowe Spółki - np. tworzenie i publikacja filmów promujących produkty Spółki na platformie xxx – jest prawidłowe;

- Koszty Promocji Tradycyjnej, w zakresie obejmującym:

a) wynagrodzenie zewnętrznej agencji reklamowej (dom mediowy) oraz koszty zakupu czasu antenowego– jest prawidłowe;

b) wynagrodzenie zewnętrznej agencji graficznej odpowiedzialnych za szaty graficzne reklam – jest prawidłowe;

c) wynagrodzenie zewnętrznej agencji produkcyjnej formaty video – jest prawidłowe,

d) pozycjonowanie strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach – jest prawidłowe,

e) opłaty za reklamy w mediach społecznościowych – jest prawidłowe;

 f) wynagrodzenie influencerów – jest nieprawidłowe;

g) wynagrodzenie agencji reklamowych kupujących lub organizujących internetowe kampanie reklamowe Spółki– jest prawidłowe;

- Koszty Punktów Sprzedaży w zakresie obejmującym:

 a) koszty wytworzenia materiałów promocyjnych przez zewnętrznego dostawcę, w zakresie w jakim dotyczą przygotowania broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów– jest prawidłowe;

 b) w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe;

- Koszty Promocji Produktowej – jest nieprawidłowe;

- Koszty Dokumentacji, w zakresie obejmującym:

a) przeprowadzenie odpowiednich badań produktu wewnętrznie lub przy współpracy z zewnętrznymi podmiotami – jest prawidłowe

b) usługi przygotowania stosownej dokumentacji – jest prawidłowe.

c) usługi jednostki certyfikującej za wydanie certyfikatu zgodności – jest prawidłowe;

d) aktualizację dotychczas wydanych certyfikatów – jest prawidłowe,

e) wynagrodzenia pracowników Spółki za czas poświęcony na prace związane z dokumentacją umożliwiającą sprzedaż produktów –jest nieprawidłowe,

 f) usługi jednostki potwierdzającej właściwości użytkowe produktu:

 - w zakresie wymaganym przez prawo – jest prawidłowe,

 - dobrowolnie zlecane przez Spółkę – jest nieprawidłowe.

- Koszty Szkoleń – jest nieprawidłowe;

- w zakresie ustalenia czy Nowe Produkty stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy o CIT – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2023 r. wpłynął Państwawniosek z 26 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- Czy wskazane we wniosku wydatki na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy o CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania w całości odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy o CIT za 2022 rok oraz lata kolejne,

- Czy Nowe Produkty stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X Sp. z o.o. (dalej: Spółka/Wnioskodawca) to producent (…). Spółka jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, ze zm., dalej: Ustawa CIT). Spółka uzyskuje przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zatrudnia obecnie (…) pracowników (liczba na koniec 2022 r.). Spółka od 2010 roku jest częścią koncernu Y działającego na rynku (…). W swoim portfolio Wnioskodawca posiada takie marki jak (…), wobec których prowadzi prace związane z tworzeniem i wprowadzaniem na rynek nowych lub modyfikowanych produktów (…) oraz ulepszaniem procesów technologiczno-produkcyjnych w zakładach produkcyjnych. Wnioskodawca posiada również sieć (…) dla klientów indywidualnych i profesjonalnych podmiotów pod marką Z oraz sieć mniejszych sklepów partnerskich (…).

Wnioskodawca podejmuje działania ukierunkowane na wprowadzanie nowych rozwiązań pozwalających pozostać mu wśród najbardziej innowacyjnych producentów (…). Konkurencyjny produkt (…). Konsumenci oczekują również możliwie szerokiej (…).

W celu sprostania takim wymaganiom Wnioskodawca tworzy receptury nowych produktów, które są badane pod kątem własności użytkowych takich jak(…), Wnioskodawca uzyskuje nowe produkty, oferujące nowe korzyści w porównaniu do dotychczas oferowanych na rynku, tradycyjnych (…) (dalej: Nowy Produkt). Nowy Produkt - w porównaniu do dotychczas oferowanych przez Spółkę produktów - cechuje:

- silniejsze krycie umożliwiające skuteczniejsze zasłanianie powierzchni jedną warstwą farby, co pozwala na zaoszczędzenie czasu i kosztów pracy nabywcy;

- efekt perlenia - nowa receptura farby posiada silne właściwości hydrofobowe skutkujące skraplaniem się i ściekaniem wody w formie kropli, bez wchłaniania jej w strukturę pomalowanej powierzchni zapewniając lepszą ochronę przed wilgocią i zabezpieczyć pomalowaną powierzchnię przed uszkodzeniami wodnymi;

- większa plamoodporność - ulepszona farba jest bardziej odporna na zabrudzenia, a powstałe plamy łatwiej zmyć wodą lub środkiem czyszczącym;

- nowe kolory o żywych, trwałych barwach, co pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców, gdyż każdy z nich będzie mógł odnaleźć kolor odpowiadający jego potrzebom i upodobaniom;

- niższa zawartość lotnych związków organicznych sprawiająca, że pomalowane pomieszczenie nie potrzebuje długiego czasu wietrzenia, a korzystanie z nich mniej szkodzi zdrowiu. Dzięki takiemu ulepszeniu produktu Wnioskodawca może również przedstawiać produkt jako ekologiczny oraz umieścić certyfikat eco na jego opakowaniu.

Poza wprowadzaniem na rynek Nowego Produktu, Spółka ulepsza również farby dotychczas przez nią produkowane oraz oferuje rozwiązania, które stanowią zauważalną wartość dla klienta, taką jak np. łatwość malowania, możliwość wyboru nowych kolorów, bardziej ekologiczną formułę czy też nowe, o wiele bardziej praktyczne opakowania. Produkty, w związku z którymi Spółka ponosi Wydatki Na Wzrost Przychodów, są wytwarzane przez Wnioskodawcę.

Spółka w ramach prowadzonej działalności ponosi i zamierza ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów (dalej: Wydatki Na Wzrost Przychodów). Spółka przewiduje, że w kolejnych latach osiągnie: wzrost przychodów ze sprzedaży produktów względem lat poprzednich, lub przychody ze sprzedaży Nowych Produktów, lub przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju. Wytwarzane przez Spółkę produkty są zbywane zarówno do podmiotów niespełniających oraz podmiotów spełniających definicję podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Poniżej szczegółowy opis Wydatków Na Wzrost Przychodów.

Działania marketingowe

W ramach Spółki funkcjonuje wyodrębniony dział marketingu, którego zadaniem jest planowanie, koordynacja i realizacja działań marketingowych, mających na celu realizację polityki sprzedaży i promocji produktów Spółki wobec obecnych oraz potencjalnych klientów Spółki. Pracownicy działu marketingu tym samym kreują pozytywny wizerunek marek lub produktów należących do Wnioskodawcy, skutkujący ich ekspansją i umocnieniem na rynku.

Wśród najważniejszych zadań realizowanych przez pracowników działu marketingu wymienić należy:

- opracowywanie i wdrażanie strategii marketingowej dla marek i portfolio produktów;

- analiza trendów, rynku, potrzeb grup odbiorców, wspierająca opracowywanie nowości (badania marketingowe, obserwacje i wnioski z rynku, punktów sprzedaży),

- opracowywanie długoterminowych planów rozwoju portfolio produktowego dla marek w oparciu o analizy rynku i potrzeb klientów;

- opracowywanie i dostarczanie elementów marketingu:

a) definiowanie produktu, w tym projektowanie opakowań i komunikacji na opakowaniach (przy współpracy z innymi działami w firmie);

b) określenie pozycjonowania na rynku w oparciu o benchmark rynkowy (jakość i właściwości produktu, oferowane korzyści);

c) programy promocyjne;

d) opracowywanie i wdrażanie materiałów POS do punktów sprzedaży, rozwiązania ekspozycyjne w punktach sprzedaży;

e) opracowywanie programów promujących marki/ produkty Spółki;

- opracowywanie strategii komunikacji marek/produktów oraz dobór narzędzi skierowanych do użytkowników, celem budowania świadomości marek/produktów oraz zachęcenia do zakupu poprzez:

 a) kampanie tradycyjne wykorzystujące klasyczne kanały komunikacji (TV, prasa, radio itd );

 b) kampanie digitalowe (wyszukiwarki);

 c) profile i kampanie w mediach społecznościowych;

 d) strony internetowe - aktualizacja treści oraz informacji odpowiadających na potrzeby użytkowników; ułatwiających im wybór oraz użycie oferowanych rozwiązań (kolory, produkty, systemy);

 e) wdrażanie nowych narzędzi digitalowych wspierających / ułatwiających wybór produktu (np. visualiser).

Spółka zatem prowadzi bezpośrednio działania marketingowe wypływające na wzrost przychodów ze sprzedaży produktów.

W związku z powyższym, Spółka ponosi wydatki na:

a) wynagrodzenie pracowników działu marketingu - pracownicy są w pełni zaangażowani w działania marketingowe;

b) koszt narzędzi wykorzystywanych przez pracowników działu marketingu;

c) koszty przygotowania projektów graficznych przez podmiot trzeci - agencje graficzne, wykorzystywanych w materiałach marketingowych;

d) przygotowanie i produkcja materiałów typu ulotki, broszury, katalogi, a następnie przesłanie ich do wybranych odbiorców,

e) przygotowanie i produkcja materiałów ekspozycyjnych do punktów sprzedaży;

 f) przygotowanie i produkcja materiałów ułatwiających wybór koloru/produktu (standy kolorystyczne, wzorniki);

g) przygotowanie strategii komunikacji marek przy współpracy z agencjami mediowymi oraz realizacja kampanii mediowych (TV, prasa, kampanie internetowe itd.);

h) opracowywanie i przeprowadzanie działań w mediach społecznościowych - współpraca z agencjami prowadzącymi profile marek itd.;

 i) produkcja treści (video, foto i innych) przez agencje kreatywne do wykorzystania w internecie - strony internetowe marek, kanały mediów społecznościowych itd.;

 j) przeprowadzanie badań rynkowych przy współpracy z agencjami badawczymi (np. informacje na temat rynku, analiza potrzeb użytkowników itd.);

- zwane dalej: Kosztami Marketingu.

Działania promocyjno-informacyjne w Internecie

Wnioskodawca posiada oraz będzie posiadać w przyszłości własną aktywną stronę internetową. Obsługą strony internetowej, aktualizacją oferty na stronie, wstawianiem nowych wiadomości oraz aktualności dotyczących działalności Spółki zajmuje się pracownik Wnioskodawcy lub podmiot zewnętrzny, w zależności od skomplikowania danej zmiany lub operacji na stronie internetowej.

Wnioskodawca wykorzystuje również inne Internetowe możliwości reklamowe, dodatkowo pozycjonując i zaznaczając swoją obecność w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych. Wnioskodawca angażuje również influencerów reklamujących produkty Spółki. W przypadku prowadzenia internetowej kampanii reklamowej na większą skalę, Spółka wykorzystuje usługi zewnętrznych agencji reklamowych.

W związku z powyższym, Spółka ponosi wydatki na:

 a) wynagrodzenie pracowników za prowadzenie i aktualizację stron internetowych;

 b) wynagrodzenie podmiotów zewnętrznych za prowadzenie i aktualizację stron internetowych;

 c) pozycjonowanie strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach;

 d) opłaty za reklamy w mediach społecznościowych;

 e) wynagrodzenie influencerów;

f) wynagrodzenie agencji reklamowych kupujących lub organizujących internetowe kompanie reklamowe Spółki - np. tworzenie i publikacja filmów promujących produkty Spółki na platformie xxx;

- zwane dalej: Kosztami Promocji Internetowej.

Działania promocyjno-informacyjne w mediach tradycyjnych

Wnioskodawca wykorzystuje media tradycyjne w celu dotarcia do masowej liczby odbiorców. Pomimo wzrostu znaczenia marketingu internetowego, tradycyjne formy reklamy jak telewizyjna, radiowa oraz prasowa nadal pozostają skutecznym sposobem na budowanie świadomości i preferencji marek/produktów.

Oprócz klasycznych kampanii TV prezentujących markę/produkt Spółka także uczestniczy w programach telewizyjnych, w których prezentowane są możliwości oraz zastosowanie produktów w praktyce. Wnioskodawca przygotowując kampanie reklamowe współpracuje z zewnętrznymi, wyspecjalizowanymi w tej formie reklamy agencjami reklamowymi oraz domami mediowymi.

W związku z powyższym, Spółka ponosi wydatki na:

a) wynagrodzenie zewnętrznej agencji reklamowej (dom mediowy) oraz koszty zakupu czasu antenowego;

b) wynagrodzenie zewnętrznej agencji graficznej odpowiedzialnych za szaty graficzne reklam;

c) wynagrodzenie zewnętrznej agencji produkcyjnej formaty video;

d) pozycjonowanie strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach;

e) opłaty za reklamy w mediach społecznościowych;

 f) wynagrodzenie influencerów;

g) wynagrodzenie agencji reklamowych kupujących lub organizujących internetowe kampanie reklamowe Spółki;

- zwane dalej: Kosztami Promocji Tradycyjnej.

Działania w punktach sprzedaży

Wnioskodawca w ramach prowadzonej sieci sklepów (…), sklepów partnerskich (…) dba również o formę prezentacji marki. Spółka zamawia i umiejscawia w sklepach odpowiednie materiały promocyjne, takie jak regały i wzorniki pomagające wybrać odpowiedni kolor potencjalnemu klientowi. Sprzedawane farby oferowane są w puszkach, więc w celu zwizualizowania odpowiedniego koloru Spółka przygotowuje tablicę, na której prezentowane są wymalowania odpowiednich farb.

W punktach sprzedaży Spółka prezentuje również własne banery, odpowiedni wystrój, katalogi, ulotki i inne materiały reklamowe. Niezdecydowany klient potencjalnie zapamiętuje markę i produkt oraz może zabrać ze sobą ulotki lub katalog, który pomoże podjąć mu decyzję zakupową w przyszłości.

Wnioskodawca zapewnia wskazane powyżej wyposażenie dystrybutorom swoich produktów. Stoisko marki w przypadku np. sklepów wielkopowierzchniowych dodatkowo stanowi element budowania świadomości marki wśród klientów. Spółka działania w punktach sprzedaży prowadzi we współpracy z zewnętrznym dostawcą zapewniającym materiały promocyjne.

W związku z opisanymi działaniami Spółka ponosi wydatki na:

a) koszty wytworzenia i dostarczenia materiałów promocyjnych przez zewnętrznego dostawcę;

b) kontrolę materiałów promocyjnych w punkcie sprzedaży prowadzoną przez zewnętrznego dostawcę;

- zwane dalej: Kosztami Punktów Sprzedaży.

Promocje produktowe oraz programy lojalnościowe

Wnioskodawca prowadzi także działania mające na celu budowanie pozytywnych relacji oraz ich utrzymanie z wybranymi odbiorcami biznesowymi, stosując różnego rodzaju narzędzia promocji. Jednym z prowadzonych działań jest program lojalnościowy organizowany dla kupujących w sieci sklepów (…) W celu utrzymania stałej grupy kupujących w punktach (…) Spółka organizuje i przeprowadza program lojalnościowy, w którym kupujący przy regularnych i powtarzalnych zakupach ma możliwość otrzymania nagród. W ramach systemu lojalnościowego konkretna kwota wydana przez klienta przeliczana jest na punkty, które klient może wymienić na nagrody rzeczowe.

W związku z opisanymi działaniami Spółka ponosi wydatki na:

a) koszty promocji;

b) obsługę programu lojalnościowego;

c) nagrody w programie lojalnościowym;

- zwane dalej: Kosztami Promocji Produktowej.

Przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów

Nowo wprowadzane produkty Wnioskodawcy posiadają znaki towarowe podlegające rejestracji. Ponadto każdy produkt Spółki podlega procedurze oceny zgodności potwierdzonej certyfikatami lub zezwoleniami na dopuszczenie do dystrybucji na polskim lub europejskim rynku. Produkty wytwarzane przez Spółkę i wprowadzane do obrotu są opracowywane zgodnie z obowiązującymi wymogami prawnymi UE i krajowymi (np. Rozporządzenie nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), Rozporządzenie nr 305/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych itd ).

Ponadto wszystkie produkty Spółki podlegają obowiązkowej lub dobrowolnej procedurze oceny zgodności własności użytkowych potwierdzonej certyfikatami, atestami itd.

 a) przeprowadzenie odpowiednich badań produktu wewnętrznie lub przy współpracy z zewnętrznymi podmiotami;

 b) usługi przygotowania stosownej dokumentacji;

 c) usługi jednostki certyfikującej za wydanie certyfikatu zgodności;

 d) aktualizację dotychczas wydanych certyfikatów;

 e) wynagrodzenia pracowników Spółki za czas poświęcony na prace związane z dokumentacją umożliwiającą sprzedaż produktów (z ewidencji czasu pracy wynika, ile czasu pracownik poświęcił na tego typu prace),

f) usługi jednostki potwierdzającej właściwości użytkowe produktu zarówno wymagane przez prawo oraz dobrowolne zlecane przez Spółkę.

- zwane dalej: Kosztami Dokumentacji.

Szkolenia

Wnioskodawca w celu promowania rozwiązań produktowych/marek prowadzi Akademię Techniczną. W ramach tego działania Spółka zapewnia szkolenia wewnętrzne sprzedawcom i pracownikom oraz szkolenia zewnętrzne skierowane do profesjonalnych wykonawców, konsumentów, architektów oraz szkół budowlanych. Wyszkolenie pracowników i sprzedawców w zakresie nowości produktowych pozwala im skuteczniej sprzedawać oferowane przez Wnioskodawcę farby. Szkolenia zewnętrzne umożliwiają budowanie świadomości marki oraz zbudowania przywiązania do produktów wykorzystywanych przez ich uczestników. Tak np. profesjonalny wykonawca, który posiądzie wiedzę na temat systemów aplikacji i wykorzystania odpowiedniego produktu prawdopodobnie będzie bardziej skłonny zakupić dany produkt w celu wykorzystania go we własnej działalności gospodarczej.

W związku z opisanymi działaniami Spółka ponosi wydatki na:

- szkolenia wewnętrzne;

- szkolenia zewnętrzne;

- zwane dalej: Kosztami Szkoleń.

Mając na uwadze powyższe, na Wydatki Na Wzrost Przychodów składają się opisane powyżej:

1) Koszty Marketingu;

2) Koszty Promocji Internetowej;

3) Koszty Promocji Tradycyjnej;

4) Koszty Punktów Sprzedaży;

5) Koszty Promocji Produktowej;

6) Koszty Dokumentacji;

7) Koszty Szkoleń.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że:

- Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowiły/stanowią/będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT;

- Wydatki Na Wzrost Przychodów poniesione przez Spółkę nie zostaną jej zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym;

- W przypadku uznania stanowiska Spółki za prawidłowe, skorzysta ona z ulgi przewidzianej w treści przepisu art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT. Przedmiotowa ulga zostanie rozliczona w ramach zeznania rocznego za 2022 rok oraz lata kolejne;

- W przypadku uznania stanowiska Spółki za prawidłowe, ulga zostanie wykorzystana do wysokości dochodu uzyskanego przez Spółkę w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym;

- Rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym;

- Spółka nie korzysta/nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT.

Pytania

 1) Czy wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania w całości odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne?

 2)Czy Nowe Produkty stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne.

Ad. 2

Nowe Produkty stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad 1

Zgodnie z art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Z kolei art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT stanowi, że za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

 1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

 2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

 3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

 4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

 5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Koszty Marketingu, Koszty Promocji Internetowej, Koszty Promocji Tradycyjnej oraz Koszty Punktów Sprzedaży

Wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT „koszty działań promocyjno-informacyjnych w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów” nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunki. Możliwe jest zatem interpretowanie wymienionych rodzajów kosztów szeroko. Niezbędne jest jedynie, aby były to koszty działań promocyjno-informacyjnych dotyczące produktów. Spółka podkreśla, że wskazana lista jest katalogiem otwartym, a wymienienie przez ustawodawcę przykładowych rodzajów działań ma jedynie na celu podkreślenie, że tego typu działania spełniają przedmiotową definicję działań promocyjno-informacyjnych.

Prawo podatkowe nie zawiera definicji legalnej „działań promocyjno-informacyjnych”. Niezbędne jest zatem odniesienie się do językowego znaczenia tej definicji. Przez „działania promocyjno-informacyjne dotyczące produktów” należy rozumieć „działalność w zakresie promocji i informacji o produktach”. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „promocja" oznacza „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań”. Z kolei „informacja” zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”.

Mając na uwadze powyższe słownikowe znaczenia pojęć „promocja" i „informacja" należy wskazać, że aby daną działalność można było uznać za działania promocyjno-informacyjne, niezbędne jest, aby była to działalność zmierzająca do zwiększenia popularności jakiegoś produktu i jednocześnie, aby była to działalność związana z komunikowaniem (informowaniem) o produktach.

Opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego działania, na które Spóła ponosi Koszty Marketingu, Koszty Promocji Internetowej, Koszty Promocji Tradycyjnej oraz Koszty Punktów Sprzedaży są niewątpliwie działaniami promocyjno-informacyjnymi. Należy podkreślić, że czynności te zmierzają do zwiększenia popularności produktów Spółki i jednocześnie stanowią komunikowanie (informowanie) o produktach Spółki.

Zarówno poprzez stronę internetową, media społecznościowe, broszury informacyjne, materiały POS, reklamy telewizyjne i prasowe oraz obecność w programach telewizyjnych Spółka zwiększa świadomość o jej produktach.

Koszty Promocji Produktowych

Ponownie podkreślić należy, że katalog działań promocyjno-informacyjnych nie jest katalogiem zamkniętym. Ustawodawca nie zdefiniował czym są działania promocyjno-informacyjne a wskazał jedynie przykładowe działania, które mogą stanowić działania informacyjno-promocyjne.

Zgodnie z ogólnie przyjętym znaczeniem, działania promocyjne to działania mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług. Działania promocyjno-informacyjne to zatem wszelkie działania, wykorzystywane do poinformowania klientów (odbiorców) o istnieniu oferty oraz doprowadzenia do zakupu produktu.

Budowanie oraz utrzymywanie pozytywnych relacji z wybranymi odbiorcami biznesowymi produktów Spółki jest kluczowym elementem marketingowego przedsięwzięcia przedsiębiorstwa, opartego na dystrybucji własnych produktów. Organizacja promocji produktowych oraz programu lojalnościowego, które ma na celu zwiększenie popytu na produkty Spółki, prowadzi do zwiększenia poziomu sprzedaży, zarówno dotychczasowych produktów jak i Nowych Produktów, skutkując w konsekwencji zwiększeniem przychodu Wnioskodawcy. Świadomość potencjalnych nabywców produktów Spółki o istnieniu programu lojalnościowego dodatkowo przekonuje do podjęcia pozytywnej decyzji zakupowej i tym samym nawiązania dłuższej relacji biznesowej ze Spółką.

W związku z powyższym Wnioskodawca może w pełni zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wskazanych w 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT Wydatki Na Wzrost Przychodów w zakresie organizacji i prowadzenia promocji produktowych i programów lojalnościowych.

Koszty Dokumentacji

Zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 4 Ustawy CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych. W przywołanym przepisie ustawodawca wskazał, jaka „w szczególności” dokumentacja może być zaliczana do tej kategorii. Niemniej jednak, przywołany przepis nie zawiera katalogu zamkniętego.

W konsekwencji, każdy rodzaj dokumentacji, który umożliwia sprzedaż produktów, będzie kwalifikował się do objęcia przywołanym przepisem. Mając na uwadze powyższe, ponoszone przez Spółkę Koszty Dokumentacji wymaganej przez prawo, będą stanowiły koszty, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 Ustawy CIT. Ponadto Koszty Dokumentacji poniesione na każdy rodzaj certyfikacji, który może potencjalnie wpływać na pozytywną decyzję zakupową nabywcy będzie kwalifikował się do kosztów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 Ustawy CIT. Zwłaszcza wynagrodzenia pracowników Spółki, za czas poświęcony na uzyskanie niezbędnej dokumentacji, będzie mogło być zaliczane do przedmiotowych kosztów.

Koszty Szkoleń

Poprzez prowadzenie Akademii Technicznej Spółka zwiększa świadomość sprzedawanych marek nie tylko wśród pracowników i sprzedawców tych produktów, ale również wśród potencjalnych nabywców. Odpowiednie wyszkolenie personelu doradzającemu przy wyborze odpowiedniego produktu Wnioskodawcy pozwala lepiej odczytać oczekiwania nabywców i tym samym przedstawić im produkt, który sprosta wszystkim, niekiedy bardzo specyficznym wymaganiom. Nabywca zadowolony z odpowiednio wybranego produktu zbuduje własne, lepsze przekonanie o skuteczności nabytego towaru i z dużą szansą przy następnym zakupie farb w pierwszej kolejności będzie rozważał produkty Wnioskodawcy.

Profesjonalni wykonawcy biorący udział w Akademii Technicznej nabywają praktyczną wiedzę dotyczącą sposobów wykorzystania farb w wykonywanej przez nich pracy lub prowadzonych działalnościach gospodarczych. Tym samym, poprzez przyzwyczajenie do operowania farbami Wnioskodawcy będą oni bardziej skłonni zakupić produkty wytwarzane przez Spółkę.

Funkcjonowanie Akademii Technicznej tym samym wpływa na rozwój rozpoznawalności marki oraz produktów Wnioskodawcy skutkując zwiększeniem jego przychodów. W konsekwencji Wnioskodawca może w pełni zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wskazanych w 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT Wydatki Na Wzrost Przychodów w postaci Kosztów Szkoleń, zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych.

Ad 2

Zgodnie z treścią przepisu art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Należy zauważyć, że użyty przez ustawodawcę zwrot „produktów dotychczas nieoferowanych" nie został zdefiniowany w treści Ustawy CIT. Równocześnie brakuje analogicznej definicji legalnej w pozostałych aktach prawa powszechnie obowiązującego na terytorium Polski, co uniemożliwia wykorzystanie wykładni systemowej dla celów prawidłowego zdekodowania normy prawnej zawartej w przytoczonym powyżej przepisie.

W związku z powyższym należy odwołać się do znaczenia terminu „nieoferowany” w języku powszechnym. Słownik języka polskiego PWN definiuje zwrot „oferowanie” jako „proponować kupno, usługi, pomoc itp. (...)”

W związku z tym należy dostrzec a contrario, że użyty przez ustawodawcę zwrot „produkty dotychczas nieoferowane” oznacza zbiór produktów, co do których Wnioskodawca nie proponował dotychczas kupna, tj. nie oferował ich. W konsekwencji przedmiotowy zbiór zawiera wszystkie produkty, które nie były oferowane klientom w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Spółka zwraca uwagę, iż zgodnie z przytoczonym powyżej przepisem całkowicie irrelewantną prawnie kwestią jest to, jaką cechą bądź cechami różni się produkt dotychczas nieoferowany od produktów znajdujących się w dotychczasowej ofercie Wnioskodawcy, czy też w stosunku do produktów oferowanych w przeszłości. Istotne znacznie ma jedynie sam fakt występowania jakiejkolwiek różnicy pomiędzy nowo oferowanym produktem a produktami znajdującymi się w ofercie Spółki dotychczas.

W związku z powyższym, Nowe Produkty wytwarzane przez Spółkę, które będą różnić się od dotychczas oferowanych produktów: właściwościami lub kolorem lub recepturą lub technologią wytwarzania lub opakowaniem, stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT. Bez znaczenia pozostaje stopień, w jakim produkty te różnią się od dotychczas oferowanych produktów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105, ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT,

przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy,

przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT,

podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Według art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT,

za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

 1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

 2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

 3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

 4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

 5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Należy zauważyć, że powyższy katalog kosztów ponoszonych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uprawniający do ulgi ma charakter zamknięty. Ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT,

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Stosownie do treści art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Natomiast art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT stanowi, że

koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ad. 1

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo producentem (…).

W swoim portfolio posiadacie takie marki (…), wobec których prowadzicie prace związane z tworzeniem i wprowadzaniem na rynek nowych lub modyfikowanych produktów (receptury, opakowania) oraz ulepszaniem procesów technologiczno-produkcyjnych w zakładach produkcyjnych. Posiadacie Państwo również sieć sklepów dla klientów indywidualnych i profesjonalnych podmiotów pod marką (…) . Wytwarzane przez Państwa produkty są zbywane zarówno do podmiotów niespełniających oraz podmiotów spełniających definicję podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Przewidujecie Państwo, że w kolejnych latach osiągniecie: wzrost przychodów ze sprzedaży produktów względem lat poprzednich, lub przychody ze sprzedaży Nowych Produktów, lub przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

W ramach prowadzonej działalności ponosicie Państwo i zamierza ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży wytwarzanych przez Spółkę produktów, w zakresie różnych obszarów działań, tj.:

- Koszty Marketingu:

a) wynagrodzenie pracowników działu marketingu - pracownicy są w pełni zaangażowani w działania marketingowe;

b) koszt narzędzi wykorzystywanych przez pracowników działu marketingu;

c) koszty przygotowania projektów graficznych przez podmiot trzeci - agencje graficzne, wykorzystywanych w materiałach marketingowych;

d) przygotowanie i produkcja materiałów typu ulotki, broszury, katalogi, a następnie przesłanie ich do wybranych odbiorców

e) przygotowanie i produkcja materiałów ekspozycyjnych do punktów sprzedaży;

 f) przygotowaniem i produkcją materiałów ułatwiających wybór koloru/produktu (standy kolorystyczne, wzorniki);

g) przygotowanie strategii komunikacji marek przy współpracy z agencjami mediowymi oraz realizacja kampanii mediowych (TV, prasa, kampanie internetowe itd.);

h) opracowywanie i przeprowadzanie działań w mediach społecznościowych - współpraca z agencjami prowadzącymi profile marek itd.;

 i) produkcja treści (video, foto i innych) przez agencje kreatywne do wykorzystania w internecie - strony internetowe marek, kanały mediów społecznościowych itd.;

 j) przeprowadzanie badań rynkowych przy współpracy z agencjami badawczymi (np. informacje na temat rynku, analiza potrzeb użytkowników itd.);

- Koszty Promocji Internetowej:

 a) wynagrodzenie pracowników za prowadzenie i aktualizację stron internetowych;

 b) wynagrodzenie podmiotów zewnętrznych za prowadzenie i aktualizację stron internetowych;

 c) pozycjonowanie strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach;

 d) opłaty za reklamy w mediach społecznościowych;

 e) wynagrodzenie influencerów;

f) wynagrodzenie agencji reklamowych kupujących lub organizujących internetowe kompanie reklamowe Spółki - np. tworzenie i publikacja filmów promujących produkty Spółki na platformie xxx;

- Koszty Promocji Tradycyjnej:

a) wynagrodzenie zewnętrznej agencji reklamowej (dom mediowy) oraz koszty zakupu czasu antenowego;

b) wynagrodzenie zewnętrznej agencji graficznej odpowiedzialnych za szaty graficzne reklam;

c) wynagrodzenie zewnętrznej agencji produkcyjnej formaty video;

d) pozycjonowanie strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach;

e) opłaty za reklamy w mediach społecznościowych;

 f) wynagrodzenie influencerów;

g) wynagrodzenie agencji reklamowych kupujących lub organizujących internetowe kampanie reklamowe Spółki;

- Koszty Punktów Sprzedaży:

a) koszty wytworzenia i dostarczenia materiałów promocyjnych przez zewnętrznego dostawcę;

b) koszty kontroli materiałów promocyjnych w punkcie sprzedaży prowadzoną przez zewnętrznego dostawcę;

- Koszty Promocji Produktowej:

a) koszty promocji;

b) wydatki na obsługę programu lojalnościowego;

c) nagrody w programie lojalnościowym;

- Koszty Dokumentacji:

 a) przeprowadzenie odpowiednich badań produktu wewnętrznie lub przy współpracy z zewnętrznymi podmiotami;

 b) usługi przygotowania stosownej dokumentacji;

 c) usługi jednostki certyfikującej za wydanie certyfikatu zgodności;

 d) aktualizację dotychczas wydanych certyfikatów;

 e) wynagrodzenia pracowników Spółki za czas poświęcony na prace związane z dokumentacją umożliwiającą sprzedaż produktów (z ewidencji czasu pracy wynika, ile czasu pracownik poświęcił na tego typu prace),

f) usługi jednostki potwierdzającej właściwości użytkowe produktu zarówno wymagane przez prawo oraz dobrowolne zlecane przez Spółkę.

- Koszty Szkoleń:

- dot. szkoleń wewnętrznych sprzedawców i pracowników,

dot. szkoleń zewnętrznych skierowanych do profesjonalnych wykonawców, konsumentów, architektów oraz szkół budowlanych.

Ww. wydatki na Wzrost Przychodów stanowiły/stanowią/będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT. Poniesione przez Państwa wydatki Na Wzrost Przychodów nie zostaną Państwu zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Przedmiotowa ulga zostanie rozliczona przez Państwa (w przypadku potwierdzenia prawa do niej) w ramach zeznania rocznego za 2022 rok oraz lata kolejne i zostanie wykorzystana do wysokości dochodu uzyskanego przez Spółkę w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Spółka nie korzysta/nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia czy wskazane we wniosku Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym jesteście/będziecie Państwo uprawnieni do zastosowania w całości odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy o CIT za 2022 rok oraz lata kolejne.

Artykuł 18eb ust. 7 ustawy o CIT zawiera katalog kosztów uzyskania przychodu objętych ulgą na ekspansję. Zawarte w ww. przepisie wyliczenie ma charakter zamknięty. Oznacza to, że kosztami uprawniającymi do skorzystania z ulgi na ekspansję są jedynie wydatki wyraźnie wskazane przez ustawodawcę w ramach przywołanych regulacji, a ich treść powinna być interpretowana ściśle.

Zauważyć bowiem należy, że z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencji w opodatkowaniu powinny być interpretowane wąsko, w myśl reguły interpretacyjnej exceptiones non sunt extendendae, zabraniającej rozszerzającej wykładni przepisów o charakterze wyjątkowym (a za takie należy uznać przepisy dotyczące ulg i zwolnień będące wyjątkami od zasady powszechności opodatkowania).

W katalogu wydatków objętych ulgą na ekspansję, w pkt 2 art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT wymienione zostały koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów. Zauważyć należy, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi. Przy czym podkreślenia wymaga, że w zawartych przykładach ustawodawca wskazał na działania, które w sposób bezpośredni służą promowaniu i informowaniu o produktach podatnika.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/ promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, informacja zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.

Z kolei pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.

Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że do ww. kosztów działań promocyjno-informacyjnych mogą Państwo zaliczyć następujące wydatki wymienione w grupie Kosztów Marketingu:

- koszty przygotowania projektów graficznych przez podmiot trzeci - agencje graficzne, wykorzystywanych w materiałach marketingowych,

- koszty przygotowania i produkcji materiałów typu ulotki, broszury, katalogi,

- koszty produkcji treści (video, foto i innych) przez agencje kreatywne do wykorzystania w Internecie - strony internetowe marek, kanały mediów społecznościowych itd.

Powyższe wydatki mogą jednak Państwo zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT, w zakresie w jakim dotyczą wymienionych w tym przepisie działań obejmujących przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek – wyłącznie dotyczących produktów.

Zastrzec dodatkowo należy, że wskazane wyżej koszty przygotowania i produkcji materiałów typu ulotki, broszury i katalogi mogą Państwo odliczyć w ramach ulgi na ekspansję wyłącznie w zakresie w jakim nie obejmują one kosztów wynagrodzeń Państwa pracowników.

Do kosztów działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT nie mogą Państwo ponadto zaliczyć kosztów przesłania wymienionych materiałów do odbiorców, gdyż działanie takie wykracza poza literalne brzmienie powołanego przepisu.

Ponadto kosztami z grupy Kosztów Marketingu, które nie uprawniają Państwa do ich odliczenia w ramach ulgi na ekspansję są koszty ponoszone na:

- wynagrodzenie pracowników działu marketingu - pracownicy są w pełni zaangażowani w działania marketingowe;

- koszt narzędzi wykorzystywanych przez pracowników działu marketingu;

- przygotowanie i produkcja materiałów ekspozycyjnych do punktów sprzedaży;

- przygotowanie i produkcja materiałów ułatwiających wybór koloru/produktu (standy kolorystyczne, wzorniki);

- przygotowanie strategii komunikacji marek przy współpracy z agencjami mediowymi oraz realizacja kampanii mediowych (TV, prasa, kampanie internetowe itd.);

- opracowywanie i przeprowadzanie działań w mediach społecznościowych - współpraca z agencjami prowadzącymi profile marek itd.;

- przeprowadzanie badań rynkowych przy współpracy z agencjami badawczymi (np. informacje na temat rynku, analiza potrzeb użytkowników itd.).

Wskazać bowiem należy, że zakresem ulgi na ekspansję i wydatków scharakteryzowanych w art. 18eb ust. 7 pkt 2-5 ustawy o CIT, nie są objęte koszty wynagrodzeń pracowników.

Natomiast zakres wydatków obejmujących:

- koszt narzędzi wykorzystywanych przez pracowników działu marketingu;

- przygotowanie i produkcja materiałów ekspozycyjnych do punktów sprzedaży;

- przygotowanie i produkcja materiałów ułatwiających wybór koloru/produktu (standy kolorystyczne, wzorniki) wykracza poza literalne brzmienie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT.

Powołany przepis nie zawiera bowiem kosztów narzędzi pracowników działu marketingu jako uprawniających do odliczenia, nie obejmuje również materiałów ekspozycyjnych w punktach sprzedaży (standów, wzorników).

W zakresie wydatków obejmujących:

- przygotowanie strategii komunikacji marek przy współpracy z agencjami mediowymi oraz realizacja kampanii mediowych (TV, prasa, kampanie internetowe itd.),

- opracowywanie i przeprowadzanie działań w mediach społecznościowych - współpraca z agencjami prowadzącymi profile marek itd.,

zauważyć należy, że z wniosku wynika, iż czynności te są realizowane przez Państwa pracowników z działu marketingu, co (jak wskazano już wyżej) wyklucza możliwość ich odliczenia w ramach ulgi na ekspansję.

Z kolei w zakresie obejmującym grupę Kosztów Promocji Internetowej do kosztów działań promocyjno-informacyjnych możecie Państwo zaliczyć wydatki związane z pozycjonowaniem strony internetowej. Zastrzec jednak należy, że wskazane koszty nie mogą obejmować wynagrodzeń Państwa pracowników realizujących powyższe działania.

Do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy o CIT możecie Państwo również zaliczyć wydatki poniesione na:

- wynagrodzenie podmiotów zewnętrznych za prowadzenie i aktualizację stron internetowych;

- opłaty za reklamy w mediach społecznościowych;

- wynagrodzenie agencji reklamowych kupujących lub organizujących internetowe kampanie reklamowe spółki - np. tworzenie i publikacja filmów promujących produkty spółki na platformie xxx.

jednak wyłącznie w zakresie w jakim dotyczą one działań promocyjno-informacyjnych dotyczących samych produktów.

Natomiast Koszty Promocji Internetowej, które nie uprawniają do odliczenia to wydatki ponoszone na:

- wynagrodzenie pracowników za prowadzenie i aktualizację stron internetowych,

- wynagrodzenie influencerów.

Wydatki na wynagrodzenia pracownicze (jak wskazano powyżej) oraz wynagrodzenia influencerów wykraczają poza literalne brzmienie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT.

Odnosząc się natomiast do wydatków wymienionych w grupie Kosztów Promocji Tradycyjnej wskazać należy, że do kosztów działań promocyjno-informacyjnych możecie Państwo zaliczyć:

- wynagrodzenie zewnętrznej agencji reklamowej (dom mediowy) oraz koszty zakupu czasu antenowego,

- wynagrodzenie zewnętrznej agencji graficznej odpowiedzialnych za szaty graficzne reklam,

- wynagrodzenie zewnętrznej agencji produkcyjnej formaty video,

- opłaty za reklamy w mediach społecznościowych,

- wynagrodzenie agencji reklamowych kupujących lub organizujących internetowe kampanie reklamowe spółki.

Powyższe wydatki mogą Państwo jednak zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT wyłącznie w zakresie obejmującym działania promocyjno-informacyjne dotyczące samych produktów.

Koszty uprawniające do odliczenia stanowią również wydatki związane z pozycjonowanie strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach, jednak wyłącznie w zakresie w jakim nie będą one obejmować kosztów wynagrodzeń Państwa pracowników.

Natomiast kosztami z grupy Kosztów Promocji Tradycyjnej, które nie uprawniają Państwa do odliczenia w ramach ulgi na ekspansję to koszty ponoszone na wynagrodzenie influencerów, które wykracza poza literalne brzmienie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT.

W ramach Kosztów Punktów Sprzedaży ponosicie Państwo wydatki na:

- koszty wytworzenia i dostarczenia materiałów promocyjnych przez zewnętrznego dostawcę;

- kontrolę materiałów promocyjnych w punkcie sprzedaży prowadzoną przez zewnętrznego dostawcę.

Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego odnoszącego się do tej kategorii wydatków wynika, że Spółka zamawia i umiejscawia w sklepach odpowiednie materiały promocyjne, takie jak regały i wzorniki pomagające wybrać odpowiedni kolor potencjalnemu klientowi. Sprzedawane farby oferowane są w puszkach, więc w celu zwizualizowania odpowiedniego koloru spółka przygotowuje tablicę, na której prezentowane są wymalowania

odpowiednich farb. W punktach sprzedaży spółka prezentuje również własne banery, odpowiedni wystrój, katalogi, ulotki i inne materiały reklamowe.

Zapewniacie Państwo wskazane powyżej wyposażenie dystrybutorom swoich produktów.

Mając powyższe na uwadze, a także literalne brzmienie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT, z wymienionych wyżej tzw. Kosztów Punktów Sprzedaży odliczeniu mogą podlegać jedynie koszty wytworzenia materiałów promocyjnych przez zewnętrznego dostawcę, w zakresie w jakim dotyczą przygotowania broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów, o których mowa w ww. przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT.

Z kolei koszty dostarczenia materiałów promocyjnych oraz koszty wytworzenia innych materiałów promocyjnych niż wymienione w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT, nie mogą podlegać odliczeniu. Zakres takich wydatków wykracza poza ścisłe brzmienie powołanego przepisu. Dotyczy to również wydatków na kontrolę materiałów promocyjnych w punkcie sprzedaży prowadzoną przez zewnętrznego dostawcę, które także nie zostały wymienione w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT.

W zakresie Kosztów Promocji Produktowych ponosicie Państwo wydatki na:

a) koszty promocji;

b) wydatki na obsługę programu lojalnościowego;

c) wydatki na nagrody w programie lojalnościowym.

Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego odnoszącego się do tej kategorii wydatków wynika, że prowadzicie Państwo działania mające na celu budowanie pozytywnych relacji oraz ich utrzymanie z wybranymi odbiorcami biznesowymi, stosując różnego rodzaju narzędzia promocji. Jednym z prowadzonych działań jest program lojalnościowy organizowany dla kupujących w określonej sieci sklepów. W celu utrzymania stałej grupy kupujących w punktach tej sieci Spółka organizuje i przeprowadza program lojalnościowy, w którym kupujący przy regularnych i powtarzalnych zakupach ma możliwość otrzymania nagród.

Mając powyższe na uwadze, a także literalne brzmienie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT, wymienione wyżej Koszty Promocji Produktowych nie mogą podlegać odliczeniu. Powołany przepis nie obejmuje bowiem swoim literalnym zakresem kosztów organizacji programu lojalnościowego.

Odnosząc się natomiast do wskazanych we wniosku Kosztów Dokumentacji zauważyć należy, że w katalogu kosztów uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów ustawodawca w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT wskazał koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.

Za ww. koszty uprawniające do odliczenia uznać należy opisane przez Państwa we wniosku Koszty Dokumentacji obejmujące:

przeprowadzenie odpowiednich badań produktu wewnętrznie lub przy współpracy z zewnętrznymi podmiotami,

- usługi przygotowania stosownej dokumentacji,

- usługi jednostki certyfikującej za wydanie certyfikatu zgodności,

aktualizację dotychczas wydanych certyfikatów,

usługi jednostki potwierdzającej właściwości użytkowe produktu wymagane przez prawo.

Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego odnoszącego się do tej kategorii wydatków wynika, że każdy produkt spółki podlega procedurze oceny zgodności potwierdzonej certyfikatami lub zezwoleniami na dopuszczenie do dystrybucji na polskim lub europejskim rynku. Produkty wytwarzane przez spółkę i wprowadzane do obrotu są opracowywane zgodnie z obowiązującymi wymogami prawnymi UE i krajowymi (np. Rozporządzenie nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), Rozporządzenie nr 305/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych itd.).

Ponadto wszystkie produkty spółki podlegają obowiązkowej lub dobrowolnej procedurze oceny zgodności własności użytkowych potwierdzonej certyfikatami, atestami itd.

Mając powyższe na uwadze, a także literalne brzmienie art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy CIT, który wymienia koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych ww. koszty mogą co do zasady podlegać odliczeniu pod warunkiem, że zgodnie z przepisem art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy CIT umożliwiają/będą umożliwiały sprzedaż produktów.

Ponadto, zastrzec należy, że koszty przeprowadzenia odpowiednich badań produktu wewnętrznie oraz koszty aktualizacji dotychczas wydanych certyfikatów mogą podlegać odliczeniu w ramach ulgi na ekspansję wyłącznie w części w jakiej nie obejmują kosztów wynagrodzeń Państwa pracowników.

Z kolei wydatki, które wymieniliście Państwo w zakresie kosztów dokumentacji, które nie podlegają odliczeniu to:

- wynagrodzenia pracowników spółki za czas poświęcony na prace związane z dokumentacją umożliwiającą sprzedaż produktów oraz

- koszty usług jednostki potwierdzającej właściwości użytkowe produktu dobrowolnie zlecane przez spółkę.

Jak wskazano już wcześniej, koszty wynagrodzeń pracowników nie są objęte zakresem ulgi na ekspansję. Z kolei koszty usługi jednostki potwierdzającej właściwości użytkowe produktu dobrowolnie zlecane przez spółkę, wykraczają poza literalne brzmienie art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy CIT, który odwołuje się przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów. Skoro opisany koszt nie jest wymagany prawem (ma charakter dobrowolny) nie podlega odliczeniu w ramach powołanego przepisu.

Do kosztów działań promocyjno-informacyjnych w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT nie można również zaliczyć wskazanych przez Państwa w opisie sprawy Kosztów Szkoleń, tj. wydatków poniesionych na:

- organizację szkoleń wewnętrznych,

- organizację szkoleń zewnętrznych.

Wydatki na organizację szkoleń nie zawierają się bowiem w żadnej z wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT formie działań promocyjno-informacyjnych.

Z uwagi natomiast na to, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży ma charakter zamknięty to odliczone mogą być tylko te wydatki, które zostały w nim wprost wymienione.

Uwzględniając powyższe, w zakresie w jakim wymienione przez Państwa w opisie sprawy Wydatki Na Wzrost Przychodów zostały uznane powyżej za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, w myśl art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, będziecie Państwo uprawnieni do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT za 2022 rok oraz lata kolejne.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, tj. w zakresie ustalenia czy kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy o CIT (uprawniającymi do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy o CIT za 2022 rok oraz lata kolejne) są wskazane we wniosku Wydatki Na Wzrost Przychodów, tj. :

- Koszty Marketingu, w zakresie obejmującym:

 a) wynagrodzenie pracowników działu marketingu – jest nieprawidłowe;

 b) koszt narzędzi wykorzystywanych przez pracowników działu marketingu – jest nieprawidłowe;

 c) koszty przygotowania projektów graficznych przez podmiot trzeci - agencje graficzne, wykorzystywanych w materiałach marketingowych – jest prawidłowe;

 d) koszty:

- przygotowania i produkcja materiałów typu ulotki, broszury, katalogi – jest prawidłowe,

 - przesłania materiałów typu ulotki, broszur, katalogów do wybranych odbiorców – jest nieprawidłowe,

 e) koszty przygotowania i produkcji materiałów ekspozycyjnych do punktów sprzedaży – jest nieprawidłowe;

f) koszty przygotowania i produkcji materiałów ułatwiających wybór koloru/produktu (standy kolorystyczne, wzorniki) – jest nieprawidłowe;

 g) koszty przygotowania strategii komunikacji marek przy współpracy z agencjami mediowymi oraz realizacja kampanii mediowych (TV, prasa, kampanie internetowe itd.) – jest nieprawidłowe;

 h) koszty opracowywania i przeprowadzania działań w mediach społecznościowych - współpraca z agencjami prowadzącymi profile marek itd.– jest nieprawidłowe;

i) koszty produkcji treści (video, foto i innych) przez agencje kreatywne do wykorzystania w internecie - strony internetowe marek, kanały mediów społecznościowych itd. – jest prawidłowe;

j) koszty przeprowadzanie badań rynkowych przy współpracy z agencjami badawczymi (np. informacje na temat rynku, analiza potrzeb użytkowników itd.) – jest nieprawidłowe;

- Koszty Promocji Internetowej, w zakresie obejmującym:

 a) wynagrodzenie pracowników za prowadzenie i aktualizację stron internetowych – jest nieprawidłowe;

 b) wynagrodzenie podmiotów zewnętrznych za prowadzenie i aktualizację stron internetowych – jest prawidłowe;

 c) koszty pozycjonowania strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach – jest prawidłowe,

 d) opłaty za reklamy w mediach społecznościowych – jest prawidłowe;

 e) wynagrodzenie influencerów – jest nieprawidłowe;

f) wynagrodzenie agencji reklamowych kupujących lub organizujących internetowe kompanie reklamowe Spółki - np. tworzenie i publikacja filmów promujących produkty Spółki na platformie xxx – jest prawidłowe;

- Koszty Promocji Tradycyjnej, w zakresie obejmującym:

a) wynagrodzenie zewnętrznej agencji reklamowej (dom mediowy) oraz koszty zakupu czasu antenowego– jest prawidłowe;

b) wynagrodzenie zewnętrznej agencji graficznej odpowiedzialnych za szaty graficzne reklam – jest prawidłowe;

c) wynagrodzenie zewnętrznej agencji produkcyjnej formaty video – jest prawidłowe,

d) pozycjonowanie strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach – jest prawidłowe,

e) opłaty za reklamy w mediach społecznościowych – jest prawidłowe;

 f) wynagrodzenie influencerów – jest nieprawidłowe;

g) wynagrodzenie agencji reklamowych kupujących lub organizujących internetowe kampanie reklamowe Spółki – jest prawidłowe;

- Koszty Punktów Sprzedaży w zakresie obejmującym:

 a) koszty wytworzenia materiałów promocyjnych przez zewnętrznego dostawcę, w zakresie w jakim dotyczą przygotowania broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów – jest prawidłowe;

 b) w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe;

- Koszty Promocji Produktowej – jest nieprawidłowe;

- Koszty Dokumentacji, w zakresie obejmującym:

a) przeprowadzenie odpowiednich badań produktu wewnętrznie lub przy współpracy z zewnętrznymi podmiotami – jest prawidłowe

b) usługi przygotowania stosownej dokumentacji – jest prawidłowe.

c) usługi jednostki certyfikującej za wydanie certyfikatu zgodności – jest prawidłowe;

d) aktualizację dotychczas wydanych certyfikatów – jest prawidłowe,

e) wynagrodzenia pracowników Spółki za czas poświęcony na prace związane z dokumentacją umożliwiającą sprzedaż produktów –jest nieprawidłowe,

 f) usługi jednostki potwierdzającej właściwości użytkowe produktu:

- w zakresie wymaganym przez prawo – jest prawidłowe,

- dobrowolnie zlecane przez Spółkę – jest nieprawidłowe.

Ad. 2

Z opisu sprawy wynika, że tworzycie Państwo receptury nowych produktów, które są badane pod kątem własności użytkowych takich jak krycie, wytrzymałość na szorowanie i ścieranie lub też wzbogacane o substancje hydrofobowe zapewniające efekt odpychania płynnych zabrudzeń. Opracowujecie również nowe mieszanki pigmentów zwiększające trwałość i intensywność oferowanych kolorów farb. Wskutek rozwoju nowych receptur, uzyskujecie Państwo nowe produkty, oferujące nowe korzyści w porównaniu do dotychczas oferowanych na rynku, tradycyjnych farb (Nowy Produkt). Nowy Produkt - w porównaniu do dotychczas oferowanych przez Spółkę produktów - cechuje:

- silniejsze krycie umożliwiające skuteczniejsze zasłanianie powierzchni jedną warstwą farby, co pozwala na zaoszczędzenie czasu i kosztów pracy nabywcy;

- efekt perlenia - nowa receptura farby posiada silne właściwości hydrofobowe skutkujące skraplaniem się i ściekaniem wody w formie kropli, bez wchłaniania jej w strukturę pomalowanej powierzchni zapewniając lepszą ochronę przed wilgocią i zabezpieczyć pomalowaną powierzchnię przed uszkodzeniami wodnymi;

- większa plamoodporność - ulepszona farba jest bardziej odporna na zabrudzenia, a powstałe plamy łatwiej zmyć wodą lub środkiem czyszczącym;

- nowe kolory o żywych, trwałych barwach, co pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców, gdyż każdy z nich będzie mógł odnaleźć kolor odpowiadający jego potrzebom i upodobaniom;

- niższa zawartość lotnych związków organicznych sprawiająca, że pomalowane pomieszczenie nie potrzebuje długiego czasu wietrzenia, a korzystanie z nich mniej szkodzi zdrowiu. Dzięki takiemu ulepszeniu produktu Wnioskodawca może również przedstawiać produkt jako ekologiczny oraz umieścić certyfikat eco na jego opakowaniu.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 dotyczą kwestii ustalenia czy ww. Nowe Produkty, stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy o CIT.

W Państwa opinii, Nowe Produkty wytwarzane przez Spółkę, które będą różnić się od dotychczas oferowanych produktów właściwościami lub kolorem lub recepturą lub technologią wytwarzania lub opakowaniem, stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT.

Odnosząc się do wskazanej wyżej Państwa wątpliwości ponownie zauważyć należy, że godnie z art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:

podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Z powyższego przepisu wynika, że podatnik może/będzie mógł odliczyć wskazane koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia), osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

Ustawodawca nie dokonał na potrzeby ulgi określonej w art. 18eb ustawy o CIT zdefiniowania – występującego w ust. 4 – pojęcia „produktów dotychczas nieoferowanych”. Definicją objęto jedynie pojęcie „produktów” jako rzeczy wytworzonych przez podatnika, przy czym pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w ustawie z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), tj. art. 45, w świetle którego rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Z kolei zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego (https://sjp.pl) „oferować” to przedkładać ofertę, proponować jakiś produkt, usługę lub pomoc. Przyjmując wykładnię językową za „produkt dotychczas nieoferowany” należy uznać rzecz (przedmiot materialny) wytworzoną przez podatnika, której nie miał dotychczas w swojej ofercie, nie proponował dotychczas jej sprzedaży.

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej omawiany art. 18eb ustawy o CIT (druk 1532) proponowana ulga skierowana jest zarówno do przedsiębiorców osób fizycznych, jak i do osób prawnych. Zakłada odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków, będących kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy, poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (w tym nieoferowanych dotychczas przez podatnika do sprzedaży), jak również związanych z osiągnięciem takich przychodów w przypadku produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju (rynku zbytu).

Uwzględniając powyższe nie można zgodzić się z Państwem, że dla uznania danego produktu za produkt dotychczas nieoferowany istotne znaczenie ma jedynie sam fakt występowania jakiejkolwiek różnicy pomiędzy nowo oferowanym produktem a produktami znajdującymi się w ofercie Spółki dotychczas. Produkt ten musi bowiem ulec istotnej modyfikacji aby stać się nowym/nieoferowanym przez podatnika produktem.

Odnosząc się do pojęcia „produktów dotychczas nieoferowanych” wskazać należy, że wymóg ten należy rozumieć jako konieczność wprowadzenia do oferty przedsiębiorstwa dobra materialnego, które różniłoby się od dotychczas oferowanego asortymentu w stopniu pozwalającym uznać, że przedsiębiorca rozszerza działalność na nowy segment rynku. Z produktem dotychczas nieoferowanym będziemy mieli więc do czynienia, w przypadku gdy skala zmian bądź usprawnień względem dotychczas oferowanych przez podatnika produktów uzasadnia przekonanie, że mamy do czynienia z nowym produktem w ujęciu rodzajowym. W konsekwencji wszelkie zmiany bądź usprawnienia, w tym opracowanie nowych technologii zaangażowanych w proces produkcji, które nie skutkują powstaniem nowego rodzaju produktu (znacząco różniącego się pod kątem specyfikacji technicznej na tle dotychczasowej oferty przedsiębiorcy) należy zakwalifikować jedynie jako innowacje w obrębie dotychczas wytwarzanego produktu. Podatnik wprowadzający do dotychczas wytwarzanych produktów jedynie nieznaczne modyfikacje nie może więc skorzystać z ulgi na ekspansję z powołaniem na realizację przesłanki osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego odnoszącego się do kwestii tworzenia nowych farb wynika, że zdefiniowaliście Państwo nowy produkt jako taki, który cechuje: silniejsze krycie, efekt perlenia, większa plamoodporność, nowe kolory o żywych trwałych barwach, niższa zawartość lotnych związków organicznych.

Mając powyższe na uwadze, w opinii Organu, zakres przedstawionych przez Państwa modyfikacji produkowanych farb, nie uprawnia do twierdzenia, że powstają produkty dotychczas nieoferowane w rozumieniu art. 18eb ust. 4 ustawy CIT. Będziecie Państwo nadal oferować ten sam produkt, tj. farby, które będą jedynie posiadały ulepszone właściwości użytkowe. Nie wchodzicie Państwo bowiem z ofertą na nowy segment rynku i nie oferujecie nowych rodzajowo produktów. Zakres przedstawionych przez Państwa modyfikacji farb, pozwala stwierdzić, że są to jedynie innowacje obrębie dotychczas wytwarzanego produktu.

Zatem Państwa stanowisko, w zakresie pytania nr 2, zgodnie z którym, wskazane przez Państwa w opisie sprawy Nowe Produkty stanowią „produkty dotychczas nieoferowane”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00