Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.634.2023.1.ALN

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem samochodu elektrycznego dla Straży Miejskiej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem samochodu elektrycznego dla Straży Miejskiej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina Miejska (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie przepisów zawartych w ustawie o samorządzie gminnym jest organem wykonującym zadania publiczne własne i zlecone z zakresu administracji rządowej.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2023.40 z późn. zm.), do zadań Gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Zadania własne Gminy polegające na działalności w zakresie zapewnienia porządku publicznego realizowane są przez Straż Miejską będącą komórką organizacyjną znajdującą się w strukturach organizacyjnych Urzędu Miasta (...), który jest jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Straż Miejska korzysta z uprawnień przewidzianych w ustawie z dnia 29.08.1997 r. o strażach gminnych.

Do zadań Straży Miejskiej należy w szczególności:

1)ochrona porządku i spokoju w miejscach publicznych,

2)czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego - w zakresie wynikającym z przepisów o ruchu drogowym,

3)zapobieganie popełnianiu wykroczeń oraz ich ujawnianie,

4)fizyczne zabezpieczenie do czasu przybycia właściwych służb, miejsca popełnienia przestępstwa lub wykroczenia w celu utrzymania miejsca zdarzenia w stanie nienaruszonym,

5)współdziałanie z właściwymi organami, służbami i instytucjami w zakresie przekazywania informacji o przestępstwach, wykroczeniach, innych nieprawidłowościach i zagrożeniach dla życia i zdrowia ludzi lub widocznych zagrożeniach mienia,

6)ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,

7)doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień albo miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu względnie zagrażają życiu lub zdrowiu innych osób,

8)kontrola utrzymania ładu i czystości na terenie miasta,

9)konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb Gminy,

10)uczestnictwo w działaniach zabezpieczających wszelkiego rodzaju uroczystości państwowe, religijne oraz imprezy kulturalne, sportowe, rekreacyjne, handlowe i inne.

Gmina Miejska (...) 21 grudnia 2021 roku zakupiła nowy samochód elektryczny (...), który będzie wykorzystywany przez Straż Miejską i będzie służył do realizacji zadań własnych Gminy.

Zakup pojazdu ww., zeroemisyjnego kategorii M1 wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. 2022 r. 673 z późn. zm.) jest realizacją projektu polegającego na zakupie Pojazdu, na który Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udzieli Gminie Miejskiej (...) dofinansowania w formie Dotacji.

Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie zakupu pojazdów zeroemisyjnych.

Realizując Projekt, Gmina zobowiązana została do przedstawienia interpretacji indywidualnej, o której mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, potwierdzającej brak możliwości odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją Przedsięwzięcia Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zakup Pojazdu, na który NFOŚiGW udzieli Gminie Miejskiej (...) dofinansowania w formie Dotacji).

Wartość zakupu samochodu elektrycznego M-1 wynosi (…) zł brutto, w tym kwota VAT w wysokości (…) zł. Całość stanowi wydatek kwalifikowany. Wielkość dofinansowania o jaką ubiega się Gmina jako Wnioskodawca wynosi (…) zł.

Wydatek na zakup pojazdu został udokumentowany FAKTURĄ (…), wystawioną na Gminę Miejską (...) jako nabywcę towarów i usług z kwotami podatku naliczonego w kwocie (…) zł. Na fakturze, jako nabywca przedmiotowego pojazdu, Gmina Miejska (...) również została oznaczona NIP-em Gminy Miejskiej (...) nr (…). Kserokopia Faktury dokumentującej zakup samochodu elektrycznego zostanie przedstawiona do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w związku z wnioskowaniem i rozliczaniem ww. Zadania (zakup Pojazdu, na który NFOŚiGW udzieli Gminie Miejskiej (...) dofinansowania w formie Dotacji).

Pytanie

Czy Gminie Miejskiej (...) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatku poniesionego w ramach realizacji przedsięwzięcia polegającego na zakupie nowego(…), który będzie wykorzystywany przez Straż Miejską i będzie służył do realizacji zadań własnych Gminy?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina Miejska (...) nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatku poniesionego w ramach realizacji przedsięwzięcia polegającego na zakupie nowego samochodu elektrycznego (…), który jest wykorzystywany przez Straż Miejską i służy do realizacji zadań własnych Gminy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupiony przez Gminę samochód elektryczny nie służy do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina wykorzystując samochód, nie działa w charakterze podatnika VAT.

W związku z nabyciem przedmiotowego samochodu Gmina nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przeznaczenie samochodu przedstawione w opisie stanu faktycznego wykluczyło możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Samochód służy bowiem do realizacji zadań niepodlegających temu podatkowi.

Gmina Miejska (...) wykorzystuje samochód do wykonywania zadań publicznych realizowanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U.2023.40 z późn. zm.).

Straż Miejska w Gminie Miejskiej (...) będącej podatnikiem podatku od towarów i usług nie działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej a jedynie zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wykonuje zadania zaspokajając zbiorowe potrzeby wspólnoty.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U.2023.1570 z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o art. 86 ust. 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść powyższej regulacji daje podatnikom podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z opisu stanu faktycznego jasno wynika, że zakupiony przez Gminę Miejską (...) samochód elektryczny jest wykorzystywany do realizacji zadań w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Samochód nie jest również udostępniany za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze. Nie planuje się również zmiany charakteru korzystania z zakupionego pojazdu. Zakupiony pojazd, od momentu jego zakupu służy Miastu wyłącznie do realizacji zadań własnych.

Podsumowując, Gminie Miejskiej (...) nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatku poniesionego w ramach realizacji przedsięwzięcia polegającego na zakupie samochodu elektrycznego dla Straży Miejskiej, ponieważ zakupiony pojazd elektryczny nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwa we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2–ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jakstanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazali Państwo we wniosku – zakupiony samochód elektryczny będzie służył do realizacji Państwa zadań własnych. Samochód będzie wykorzystywany przez Straż Miejską.  Zakupiony przez Państwa samochód elektryczny nie służy do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wykorzystując samochód, nie działają Państwo w charakterze podatnika VAT. Zatem, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem nie mają Państwo prawa doodliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem samochodu elektrycznego dla Straży Miejskiej, ponieważ nie będzie on wykorzystywany przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00