Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.305.2023.2.AM

Sposób obliczania łącznej mocy generatorów uprawniających do zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 19 września  2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy sposobu obliczania łącznej mocy generatorów uprawniających do zwolnienia oraz możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wpłynął 3 października 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X S A. z siedzibą w Y („Wnioskodawca”/„Spółka”):

(i)jest spółką prawa handlowego,

(ii)posiada siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski,

(iii)posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku CIT.

Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest (…).

W 2022 r. Wnioskodawca podjął decyzję o instalacji własnej jednostki wytwórczej kogeneracyjnej o mocy 0,800 MW, produkującej prąd i ciepło z biogazu o kodzie CN 2711 29 00. Biogaz wykorzystywany w instalacji kogeneracji pozyskiwany jest w procesie oczyszczania ścieków i osadów pościekowych w przyzakładowej oczyszczalni ścieków zlokalizowanej w miejscowości Y.

Przed przekazaniem instalacji do eksploatacji i wystąpieniem o koncesje w instalacji przeprowadzono rozruch technologiczny, który miał na celu wyłącznie przeprowadzenie prób i testów umożliwiających końcowy odbiór instalacji. W trakcie rozruchu technologicznego, który miał miejsce 9 sierpnia 2022 r. wytworzona została nieznaczna ilość energii, która została zużyta na potrzeby własne tj. na potrzeby własne kogeneratora, a nadwyżka przekazana na potrzeby własne zakładu, który będzie zasilany w energię elektryczną i cieplną wytworzoną w procesie kogeneracji po rozpoczęciu eksploatacji instalacji kogeneracji. Energia ta nie była przekazywana do sieci. Zastosowane rozwiązania techniczne uniemożliwiają wyprowadzenie produkowanej energii elektrycznej do sieci.

Następnie po zakończeniu prac instalacyjnych i przeprowadzonym rozruchu technologicznym Spółka wystąpiła do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o udzielenie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w instalacji kogeneracji. W dniu 7 czerwca 2023 r. Spółka otrzymała zaświadczenie o wpisie do rejestru wytwórców energii w małej instalacji.

Z dniem 7 czerwca 2023 r. Spółka rozpoczęła eksploatację instalacji kogeneracji, tj. działalność w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (PKD 35.11.Z). Energia elektryczna i energia cieplna wyprodukowana w instalacji kogeneracji jest w całości wykorzystywana na potrzeby własne Spółki. Spółka nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

Spółka posiada również agregaty prądotwórcze wykorzystywane w sytuacjach awaryjnych - brak prądu. Agregaty te uruchamiane są przez Spółkę również w sytuacji konieczności wykonania okresowych przeglądów. Energia elektryczna wytworzona przez te agregaty jest wykorzystywana wyłącznie na własne potrzeby Spółki, w szczególności Spółka nie sprzedaje (nie udostępnia) wytworzonej przez te agregaty prądotwórcze energii elektrycznej innym podmiotom oraz nie przekazuje tej energii elektrycznej do sieci energetycznej podmiotu, dostarczającego Spółce energię elektryczną (Spółka zużywa całość wytworzonej energii elektrycznej). Paliwo spalane w agregatach prądotwórczych zostało nabyte z zapłaconym podatkiem akcyzowym. Łączna moc wszystkich posiadanych przez Spółkę agregatów prądotwórczych to 3797,4 kW = 3,7974 MW. Agregaty prądotwórcze zlokalizowane są w 9 lokalizacjach, gdzie łączna moc agregatów w poszczególnych lokalizacjach wynosi:

(i)750 kW (0,750 MW),

(ii)320 kW (0,320 MW),

(iii)1520 kW (1,52 MW),

(iv)217,8 kW (0,2178 MW),

(v)380 kW (0,380 MW),

(vi)24 kW (0,024 MW),

(vii)137,6 kW (0,1376 MW),

(viii)128 kW (0,128 MW),

(ix)320 kW (0,320 MW).

Przy czym w lokalizacji, w której Spółka produkuje energię elektryczną i cieplną w instalacji kogeneracji posiada agregaty prądotwórcze o łącznej mocy 217,8 kW=0,2178 MW.

Instalacja kogeneracji i agregaty prądotwórcze będą łącznie nazywane „Generatorami”.

Pozostałe agregaty prądotwórcze, zlokalizowane są w innych zakładach, które w całości zasilane są energią nabywaną od zewnętrznych dostawców. Zakłady te nie korzystają z energii elektrycznej i cieplnej wytworzonej w instalacji kogeneracji zlokalizowanej w Y.

Ponadto, Spółka prowadzi działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot gazowy (rodzaj prowadzonej działalności 01. Sprzedaż).

Pytania

1) Czy łączna moc generatorów określona na maksymalnym poziomie 1 MW jako limit uprawniający podatnika do zwolnienia na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 1178, dalej: Rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego) tj. zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW powinna być ustalana na podstawię posiadanych przez Spółkę Generatorów (uruchomionych i wyłączonych) czy też jaką łączna moc uruchomionych w danym momencie Generatorów?

2) Czy w sytuacji uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pyt. 1 za prawidłowe zgodnie z którym ustalając limit 1 MW uprawniający podatnika do zwolnienia należy brać pod uwagę łączną moc używanych (uruchomionych) w danym momencie Generatorów wytwarzających energię elektryczną tj. zakładając, że 9 sierpnia 2022 r. Spółka dokonała rozruchu technologicznego instalacji kogeneracji o mocy 0,800 MW, a w kolejnych dniach dokonywała okresowego przeglądu agregatów prądotwórczych, w poszczególnych lokalizacjach, a łączna moc wszystkich uruchomionych danego dnia Generatorów, w których dochodzi do wytworzenia, a następnie zużycia energii elektrycznej nie przekraczała 1 MW to czy Spółka nadal może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1)

W ocenie Spółki łączna moc generatorów określona na maksymalnym poziomie 1 MW jako limit uprawniający podatnika do zwolnienia powinna być ustalana na podstawię łącznej mocy uruchomionych w danym momencie Generatorów, a nie podstawie posiadanych przez Spółkę Generatorów (uruchomionych i wyłączonych).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143, dalej: Ustawa o podatku akcyzowym), w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię. Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podlega zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

W związku z powyższym z uwagi, że przedmiotem opodatkowania jest zużycie energii elektrycznej łączna moc generatorów powinna być ustalana na podstawie łącznej mocy uruchomionych w danym momencie Generatorów produkujących energię elektryczną. Przyjęcie odmiennego stanowisko prowadziłoby do uzależnienia zwolnienia od mocy Generatorów, nie zaś od produkcji i zużycia energii elektrycznej, która jest przedmiotem opodatkowania.

Ad 2)

W ocenie Spółki łączna moc generatorów określona na maksymalnym poziomie 1 MW jako limit uprawniający podatnika do zwolnienia powinna być ustalana na podstawię uruchomionych w danym momencie Generatorów. W związku z powyższym, jeżeli 9 sierpnia 2022 r. Spółka dokonała rozruchu technologicznego instalacji kogeneracji o mocy 0,800 MW, a w kolejnych dniach dokonywała okresowego przeglądu agregatów prądotwórczych, w poszczególnych lokalizacjach, a łączna moc wszystkich uruchomionych danego dnia Generatorów, w których dochodzi do wytworzenia, a następnie zużycia energii elektrycznej nie przekraczała 1 MW to Spółka nadal może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143, dalej: Ustawa o podatku akcyzowym), w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podlega zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

Jednocześnie, zgodnie z § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o odnawialnych źródłach energii z dnia 20 lutego 2015 r. przez odnawialne źródło energii rozumie się odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

Z powyższego wynika, że zużycie na własne potrzeby energii elektrycznej, która została wytworzona w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW jest zwolniona od akcyzy na podstawie § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Ponadto, warunkiem do zastosowania zwolnienia od akcyzy jest wymóg aby od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Przy czym warunek ten nie ma zastosowania do energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii, ponieważ odnawialne, niekopalne źródła energii nie stanowią wyrobów akcyzowych, od których byłaby należna akcyza, którą podmiot byłby zobowiązany zapłacić.

W analizowanym stanie faktycznym Spółka uruchomiła instalacje kogeneracji, której łączna moc wynosi 0,800 MW, w związku z czym pierwszy z warunków, dotyczący mocy generatorów tj. nieprzekroczenie mocy 1 MW został spełniony. Do produkcji energii elektrycznej w instalacji kogeneracji Spółka wykorzystuje biogaz, który jest odnawialnym źródłem energii, w związku z czym drugi z warunków tj. wymóg zapłaty akcyzy od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej nie ma zastosowania.

Z kolei w przypadku agregatów prądotwórczych zasilanych nabywanym przez Spółkę paliwem, od którego została zapłacona akcyza, w związku z czym warunek tj. wymóg zapłaty akcyzy od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej jest spełniony.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki wytworzono i zużyta na własne potrzeby energia elektryczna z posiadanych przez Spółkę Generatorów, których łączna moc przekracza 1 MW, lecz w danym momencie Spółka wykorzystuje do wytworzenia energii elektrycznej jedynie część z posiadanych Generatorów, o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, zużycie tej energii elektrycznej jest zwolnione od akcyzy na podstawie § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzy.

W związku z powyższym, jeżeli 9 sierpnia 2022 r. Spółka dokonała rozruchu technologicznego instalacji kogeneracji o mocy 0,800 MW, a w kolejnych dniach dokonywała okresowego przeglądu agregatów prądotwórczych, w poszczególnych lokalizacjach, a łączna moc wszystkich uruchomionych danego dnia Generatorów, w których dochodzi do wytworzenia, a następnie zużycia energii elektrycznej nie przekraczała 1 MW to Spółka może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Dopiero w momencie kiedy danym momencie przekroczy limit łącznej mocy Generatorów 1 MW tj. wykorzysta do wytworzenia energii elektrycznej Generatory o łącznej mocy przekraczającej 1MW, Spółka zobowiązana będzie do obliczenia i zapłacenia podatku akcyzowego od zużytej energii wyprodukowanej w Generatorach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm., dalej jako „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 załącznika nr 1 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy:

Wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie natomiast § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1891):

1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.

Państwa wątpliwości dotyczą:

- sposobu ustalenia limitu uprawniającego do zastosowania zwolnienia na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień

- możliwości skorzystania ze zwolnienia w sytuacji, w której dokonywali Państwo rozruchu technologicznego instalacji kogeneracji, a w kolejnych dniach okresowego przeglądu agregatów prądotwórczych w poszczególnych lokalizacjach, a łączna moc wszystkich uruchomionych danego dnia Generatorów w których dochodzi do wytworzenia, a następnie zużycia energii elektrycznej nie przekraczała 1 MW.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy na wstępie wskazać, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy, podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem zapłaty akcyzy przez podatnika. Przy czym ustawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.

W zakresie pytania nr 1 Państwa wątpliwości dotyczą obliczania progu łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną (1 MW - o którym mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego).

W przepisie tym zostało wskazane wprost, że powyższe zwolnienie adresowane jest do podmiotów, które wytwarzają i zużywają energię elektryczną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Innymi słowy omawiane zwolnienie uprawnia podatnika zużywającego energię elektryczną wytworzoną w jednym lub kilku generatorach do jego zastosowania, o ile łączna moc użytkowanych generatorów, wytwarzających tą energię elektryczną, nie będzie przekraczać 1 MW.

Nie jest zatem istotna łączna moc posiadanych generatorów, lecz łączna moc generatorów w momencie, w którym produkowana i zużywana jest energia elektryczna. Co do zasady nie ma znaczenia bowiem samo posiadanie dodatkowych generatorów, które w momencie produkcji i zużycia energii elektrycznej są nieużywane (są bowiem wykorzystywane - zgodnie ze wskazaniami przestawionymi w opisie stanu faktycznego - jako generatory awaryjne).

Wobec powyższego próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszystkich Państwa generatorów faktycznie produkujących w danej chwili energię elektryczną, która jest następnie przez Państwa zużywana.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

W zakresie Państwa wątpliwości wskazanych w pytaniu nr 2 należy wskazać, że zgodnie z powyższymi wyjaśnieniami, próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszystkich generatorów faktycznie produkujących w danej chwili energię elektryczną, która jest następnie zużywana.

W związku z powyższym należy wskazać, że w sytuacji w której dokonali Państwo 9 sierpnia 2022 r. rozruchu technologicznego instalacji kogeneracji o mocy 0,800 MW, a w kolejnych dniach dokonali Państwo okresowego przeglądu agregatów prądotwórczych w poszczególnych lokalizacjach, a łączna moc wszystkich uruchomionych danego dnia Generatorów, w których doszło do wytworzenia, a następnie zużycia energii elektrycznej nie przekraczała 1 MW, mogą Państwo korzystać ze zwolnienia o którym mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Dopiero w sytuacji, kiedy w danym momencie przekroczą Państwo limit łącznej mocy Generatorów 1 MW, tj. wykorzystają Państwo do wytworzenia energii elektrycznej Generatory o łącznej mocy przekraczającej 1MW, będą Państwo zobowiązani do obliczenia i zapłacenia podatku akcyzowego od zużytej energii wyprodukowanej w Generatorach.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00