Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.384.2023.2.KK

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 września 2023r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan 13 listopada 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od (...) 2022 r. pod firmą X, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG) pod numerem NIP: (...) i numerem REGON: (...). Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022 (od (...) 2022 r.), 2023 oraz kolejnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi informatyczne na rzecz swoich Klientów, w tym w szczególności na podstawie umów o współpracy podpisywanych odrębnie na ustalonych wcześniej warunkach.

Zgodnie z zawartym w umowie z Klientem postanowieniem zakres obowiązków obejmuje:

zarządzenie b. produktu;

współpracę z zespołami przy definicji wymagań produktu;

współpracę z klientami w zakresie definicji wymagań.

Powyższy zakres obowiązków odpowiada funkcji Product Managera dla danego projektu. Uzupełniając powyższe wyjaśnia Pan, że pojęcie zarządzania B. Produktu mieści w sobie: jasne artykułowanie elementów B. Produktu, porządkowanie kolejności elementów B.Produktu w sposób pozwalający jak najlepiej osiągać założone cele i misje, optymalizowanie wartości pracy wykonywanej przez Zespół Scrumowy, zapewnianie, że B. Produktu jest dostępny, przejrzysty i jasny dla wszystkich, a także opisuje to, czym Zespół Scrumowy będzie się zajmował w dalszej kolejności, zapewnianie, że Zespół Scrumowy rozumie elementy B. Produktu w wymaganym stopniu.

Jako formę opodatkowania wybrał Pan rozpoczynając działalność - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód opodatkowuje i ma zamiar w kolejnych latach opodatkować 8,5% stawką ryczałtu.

Ponadto wraz z osiągnięciem pierwszego przychodu, który został opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, rozpoczął Pan prowadzenie ewidencji przychodów, w której są wskazane przychody z poszczególnych tytułów, jak i właściwa dla nich stawka ryczałtu.

Jest Pan również zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone razem z rejestracją działalności dnia (...) 2022 r.

Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku osiągnął Pan w sierpniu 2022 roku. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z którą jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami w sytuacji gdy taka sytuacja wystąpi.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oświadcza Pan, że nie występują przesłanki negatywne wskazane w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj. m.in.: nie prowadził, nie prowadzi i nie zamierza prowadzić Pan działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia aptek, w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie prowadził działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, nie występują także pozostałe przesłanki negatywne wymienione w powołanym przepisie. Wskazane w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączenia nie mają do Pana zastosowania.

Wskazane w przepisie limity nie były przekroczone.

Ponadto nie korzystał Pan nigdy z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Na dzień składania wniosku o interpretację posiada Pan już podpisaną i realizowaną umowę o świadczenie usług w zakresie przytoczonym powyżej.

Dodatkowo wskazuje Pan, że mogą wystąpić okoliczności uzasadniające świadczenie innych usług zakwalifikowanych do innych kodów PKD/PKWiU niż te, których opis znajduje się w przedmiotowym wniosku, i które będą opodatkowane inną stawką podatku - dokona Pan wtedy odpowiedniego rozdzielenia tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem. Przewiduje Pan, że taka sytuacja jednostkowo może mieć miejsce w odniesieniu do usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

W tym zakresie będzie prowadzić Pan stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba, a przedmiotowy wniosek nie dotyczy tej odrębnej części Pana działalności.

Nadmienia Pan dodatkowo, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie będzie świadczył Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Zakres wykonywanych czynności zakreślają zapisy kontraktowe zawarte w umowie z Klientem. W istniejącym stanie faktycznym zakres obowiązków obejmuje:

zarządzenie b. produktu;

współpracę z zespołami przy definicji wymagań produktu;

współpracę z klientami w zakresie definicji wymagań.

Charakterystyka w odniesieniu do każdej z czynności wskazanych w zakresie Pana obowiązków:

Precyzując zarządzenie backlogiem produktu, należy w pierwszej kolejności odnieść się do definicji samego b.. Pojęcie to w bezpośrednim tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza cyt.: „pojemnik na całą pracę, jaką zespół wykona nad produktem”. Bardziej praktycznie rzecz ujmując, jest to lista zadań, jakie należy wykonać, by móc uznać projekt za zrealizowany. B. jest zarządzany bezpośrednio przez właściciela produktu, który odpowiada za jego przygotowanie oraz aktualizację. To właśnie z b. wybierane są kolejne zadania do zrealizowania w najbliższym sprincie podczas planowania, (źródło definicji: Gorzycki M. Metodyki zwinne w zarządzaniu projektami na przykładzie branży IT, s. 84 [w:] Zarządzanie projektami w dobie postępującej cyfryzacji i zwiększonego ryzyka, red. naukowa: Laskowska-Rutkowska A., Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego, Warszawa 2022 oraz G. Ellis, Project Management in Product Development: Leadership Skills and Management Techniques to Deliver Great Products, Elsevier Science & Technology, 2015, s. 229).

Proces zarządzania b. produktu jest pojęciem otwartym. W jego obszarze mieszczą się m.in. takie czynności jak np.:

jasne artykułowanie elementów B. Produktu,

porządkowanie kolejności elementów B. Produktu w sposób pozwalający jak najlepiej osiągać założone cele i misje,

zapewnianie, że B. Produktu jest dostępny, przejrzysty i jasny dla wszystkich, a także opisuje to, czym Zespół Scrumowy będzie się zajmował w dalszej kolejności.

Powyższe przykłady czynności wynikają z ustalonej praktyki obowiązującej dla tego rodzaju usług i mają oparcie w literaturze przedmiotu, (Schwaber K., Sutherland J. Serum Guide, wersja PL, s. 6).

Przenosząc powyższe rozważania na najniższy poziom pojedynczych czynności jakie są i będą wykonywane w trakcie realizacji kontraktu można wskazać m.in. określanie i nadawanie priorytetów poszczególnym czynnościom realizowanym przez zespół osób wykonujących dany projekt. Z ostrożności wskazuje Pan, że z uwagi na otwarty znaczeniowo charakter definicji zarówno pojęcia „b.” oraz samego „zarządzania b.", możliwe jest wykonywanie czynności, które nie zostały wskazane w powyższym wyliczeniu, ale pozostają w bezpośrednim i nierozerwalnym związku pojęciowym z nimi oraz wynikają z istoty i specyfiki realizowanej usługi. W konsekwencji, pojęciom tym można nadać szersze i bardziej uniwersalne znaczenie niż tylko w przykładowym wyliczeniu zaprezentowanym powyżej.

Pojęcie definicji wymagań przyjęte przez Pana i stosowane w ramach kontraktu z Klientem obejmuje niezbędny opis wymagań oraz funkcji, którym powinien odpowiadać produkt i bez których spełnienia nie może funkcjonować całkowicie prawidłowo.

Współpraca z zespołami przy definicji wymagań produktu oraz z klientami w zakresie definicji wymagań obejmuje przykładowo:

weryfikację i adaptację produktu do zmieniających się wymagań rynku,

a także m.in. współpracę z zespołami odpowiedzialnymi za marketing lub sprzedaż, aby wskazać jak dany produkt prezentować w procesie sprzedaży, nadając poszczególnym rozwiązaniom konkretną wartość.

Reasumując powyższe, uzupełniająco wskazuje Pan, że nie wykonuje czynności bezpośrednio związanych z oprogramowaniem, a rola ogranicza się m.in. do udzielania członkom danego zespołu informacji odnośnie sposobu współpracy w jego ramach, tak aby zespół ten osiągnął jak najlepsze wyniki i skuteczność. Nie przekazuje Pan temu zespołowi rad, jak mają programować lub jakiego języka programowania używać. Powyższe czynności stanowią przede wszystkim wsparcie tego zespołu w zakresie organizacji jego czasu i pracy oraz wpływają na poprawę komunikacji i ostatecznie na lepszą jakość jego pracy.

Uzupełnienie wniosku

Wskazuje Pan na bezpodstawność wezwania do wskazania symboli usług według nomenklatury PKWiU. Podanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla konkretnej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego, wymagany we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Stanowi on bowiem w istocie element oceny prawnej, którą organ interpretacyjny nie jest związany; żądanie podania grupowania statystycznego usług stanowi zatem niedopuszczalną ingerencję w stan faktyczny przedstawiony we wniosku i prowadzi do odstąpienia od podatkowej oceny usług świadczonych na rzecz podatnika, z naruszeniem wymogów art. 14c § 2 oraz art. 14b § 2 i § 3 Ordynacji podatkowej. Jest to zatem element oceny prawnej, którym organ interpretacyjny związany nie jest, i którą to ocenę powinien wyrazić, aprobując bądź negując ocenę wyrażoną przez podatnika (zainteresowanego w postępowaniu interpretacyjnym).

Stanowisko takie zostało zaprezentowane m.in. w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego:

1.z dnia 9 września 2022 r. II FSK 3243/19;

2.z dnia 1 sierpnia 2023 r. II FSK 479/21.

Ponadto w orzecznictwie sądowo-administracyjnym, w tym w szczególności w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jednolicie i w sposób nie budzący wątpliwości przyjmowane jest stanowisko, że podanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla konkretnej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego, wymagany we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 14b § 3 O.p. Świadczą o tym jednobrzmiące wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego: z dnia 18 maja 2022 r. (II FSK 2306/19), z dnia 21 czerwca 2022 r. (II FSK 2776/19), z dnia 26 stycznia 2021 r. (I FSK 581/19), z dnia 27 stycznia 2021 r. (I FSK 640/19), czy z dnia 10 lutego 2021 r. (II FSK 2840/18).

Z ostrożności jednak wskazuje Pan, iż świadczone przez niego usługi, należy zakwalifikować do kodu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Szczegółowe czynności wchodzące w zakres świadczonych usług.

Zarządzania backlogiem produktu.

W sposób uproszczony, backlog można rozumieć analogicznie jak listę zadań do wykonania. Wobec powyższego, w zakres pojęć wchodzących w definicję zadań związanych z zarządzaniem backlogiem produktu można ująć: tworzenie list zadań do wykonania, w celu usprawnienia pracy zespołów.

Zadania te są podejmowane przez zespół (np. w pierwszej kolejności przez analityków) w celu doszczegółowienia i realizacji. Jednocześnie w ramach b. może dojść do priorytetyzacji zadań, decydowaniu o tym, które funkcje Produktu są najważniejsze, w której kolejności powinno dojść do dostarczenia konkretnego elementu. Dokonywanie takich działań również stanowi zarządzanie b.. Dodatkowo, w ramach ww. czynności, nadzoruje i monitoruje Pan postęp prac, aktualizuje b. (np. poprzez usunięcie przestarzałych lub nieaktualnych zadań, dodanie nowych zadań itd.). Przy procesie zarządzania b. produktu nie korzysta Pan z kodu źródłowego oprogramowania, a jego praca - jej efekt - nie jest kodem źródłowym.

Pracy, czy też efektu Pana pracy nie da się przekształcić w/do kodu źródłowego /oprogramowania, ani nie jest nią kod źródłowy/oprogramowanie. Efektem prac jest sprawnie działający i istniejący backlog produktu.

Współpraca z zespołami przy definicji wymagań produktu.

W ramach współpracy z zespołami przy definicji wymagań produktu zapewnia Pan, aby zadania zespołów zawarte w backlogu były opisane w sposób jasny i zrozumiały dla poszczególnych członków zespołu. Opis związany z definiowaniem wymagań produktu jest opisem wielopoziomowym, służy w pierwszej kolejności analitykom biznesowym do jego doszczegółowiania. Podczas współpracy z zespołem przy definicji wymagań produktu nie korzysta Pan z kodu źródłowego żadnego oprogramowania, nie tworzy go, zaś efektem jego prac nie jest kod lub też oprogramowanie. Efektem prac jest sprawnie działający i istniejący b. produktu który jest opisany w jasny i zrozumiały dla zespołu sposób. Pracy, czy też efektu Pana pracy nie da się przekształcić w/do kodu źródłowego /oprogramowania, ani nie jest nią kod źródłowy/oprogramowanie.

Współpraca z klientami w zakresie definicji wymagań.

W zakresie „współpracy z klientami w zakresie definicji wymagań", wskazuje Pan, że podejmuje szereg czynności w celu dokładnego zrozumienia potrzeb i oczekiwań klientów. Tym samym, w ramach współpracy z klientami w zakresie definicji wymagań, uczestniczy Pan w spotkaniach, warsztatach z klientami, warsztatach na których omawiane i dyskutowane są potrzeby klientów. Efektem „współpracy z klientami" w zakresie definicji wymagań jest to, iż w odpowiedni sposób jest Pan w stanie wytworzyć backlog produktu tak, aby zapewnić, że odpowiada on potrzebom klienta i jego wymaganiom. W ramach definicji wymagań nie powstaje, ani nie jest tworzony kod/oprogramowanie. Nie jest także kod/oprogramowanie efektem prac będących „współpracą z klientem w zakresie definicji wymagań". Pracy, czy też efektu Pana pracy nie da się przekształcić w/do kodu źródłowego/oprogramowania, ani nie jest nią kod źródłowy/oprogramowanie. Zespół przy definicji wymagań produktu zapewnia, aby zadania zespołów zawarte w backlogu były opisane w sposób jasny i zrozumiały dla poszczególnych członków zespołu. Opis związany z definiowaniem wymagań produktu jest opisem wielopoziomowym, służy w pierwszej kolejności analitykom biznesowym do jego doszczegółowiania. Podczas współpracy z zespołem przy definicji wymagań produktu nie korzysta Pan z kodu źródłowego żadnego oprogramowania, nie tworzy go, zaś efektem jego prac nie jest kod lub też oprogramowanie. Efektem prac jest sprawnie działający i istniejący backlog produktu, który jest opisany w jasny i zrozumiały dla zespołu sposób. Pracy, czy też efektu Pana pracy nie da się przekształcić w/do kodu źródłowego/oprogramowania, ani nie jest nią kod źródłowy/oprogramowanie.

Wskazuje Pan, że wymagania produktu dotyczą opisu funkcjonalności i wymagań stawianych produktowi. Wymagania te są wielowarstwową i wysokopoziomową wizją, stanowią zbiór opisów funkcjonalności, wymagań, które powinien spełnić Produkt. Podczas definiowania wymagań Produktu nie tworzy Pan oprogramowania ani nie tworzy kodu źródłowego. Opis wymagań produktu nie posiada instrukcji przeznaczonych do programowania. Nie jest efektem Pana prac instrukcja przeznaczona do programowania dająca się przekształcić do postaci kodu źródłowego. Pracy, czy też efektu Pana pracy nie da się przekształcić w/do kodu źródłowego/oprogramowania, ani nie jest nią kod źródłowy/oprogramowanie.

Wskazuje Pan, że sformułowanie „Produkt” odnosi się do kompleksowego rozwiązania, które dostarczane jest do klienta. Produkt powinien działać u danego Klienta w taki sposób, aby spełniał jego oczekiwania, winien być dostosowany do jego potrzeb. Produkt jest kompleksowym rozwiązaniem i jego część składową stanowić może także know-how, czyli wiedza, w jaki sposób działają procesy biznesowe oraz jak można te procesy dostosować do specyficznych wymagań Klienta. W ramach kompleksowej usługi, jaką jest produkt, może wchodzić również samo oprogramowanie, czy też narzędzia służące do instalacji oprogramowania oraz wiedza umożliwiająca instalację oprogramowania w infrastrukturze Klienta. W tym zakresie jednak ma Pan okrojoną wiedzę, gdyż nie uczestniczy w tworzeniu produktu w sensie technicznym. Wykonuje Pan usługi, których efektem końcowym jest produkt, rozumiany jako kompleksowe rozwiązanie dla Klienta.

„Dotyczą opisu funkcjonalności i wymagań stawianych produktowi” Wymagania te są wielowarstwową i wysokopoziomową wizją, stanowią zbiór opisów funkcjonalności, wymagań, które powinien spełnić Produkt. Podczas definiowania wymagań Produktu nie tworzy Pan oprogramowania, ani nie tworzy kodu źródłowego. Opis wymagań produktu nie posiada instrukcji przeznaczonych do programowania. Nie jest efektem Pana prac instrukcja przeznaczona do programowania dająca się przekształcić do postaci kodu źródłowego. Pracy, czy też efektu Pana pracy nie da się przekształcić w/do kodu źródłowego/oprogramowania, ani nie jest nią kod źródłowy/oprogramowanie.

Wskazuje Pan, że w ramach świadczonych usług nie przygotowuje i nie będzie przygotowywał wytycznych dla programistów.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym zakres świadczonych usług opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej również jako: Ustawy o ryczałcie), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej również jako: Ustawy o PIT), tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług:

związanych z wydawaniem: - pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, - pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), - pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), - oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Tak jak zostało to wskazane do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia i przesłanki negatywne zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Rok 2022 był pierwszym rokiem wykonywania przez Pana działalności, może Pan zatem mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny skorzystać z tej formy opodatkowania. Założył i prowadzi Pan ewidencję przychodów pozwalającą na przyporządkowanie poszczególnych przychodów do właściwej dla nich stawki ryczałtu. Stąd w przypadku wystąpienia sytuacji, w której osiągnie przychody, dla których właściwych będzie kilka stawek ryczałtu, możliwe będzie ich wyszczególnienie i przyporządkowanie do konkretnej stawki. Zgodnie z postanowieniami art. 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, przyporządkowuje się właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. Analizując kolejne przepisy ustawy o ryczałcie w aktualnym brzmieniu należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi informatyczne zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b. Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże przy symbolu 62.02 ustawodawca umieścił znak „ex”. Zwraca Pan uwagę, że na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania. W pozostałym zakresie zaś podlegają one opodatkowaniu inną stawką ryczałtu.

W konsekwencji – Pana zdaniem - opisane we wniosku i świadczone przez Pan usługi stanowią zatem przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Krajowa Informacja Skarbowa w roku 2022 wydała szereg interpretacji indywidualnych dla wniosków, w których opisano usługi świadczone dla firm z sektora IT o charakterze tożsamym lub zbliżonym do opisywanych w przedmiotowym wniosku (tj. zarządzenie backlogiem produktu, współpracę z zespołami przy tworzeniu produktu) np.: interpretacja z dnia 26 maja 2022 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0113-KDIPT2-1.4011.138.2022.3.MGR i interpretacja z dnia 15 września 2022 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0115-KDIT1.4011.426.2022.2.MK.

Powyższe potwierdzają słuszność Pana stanowiska w zakresie opodatkowania stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5% dla przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt i pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie oznacza:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie oznacza:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi obejmujące swoim zakresem:

zarządzenie backlogiem produktu;

współpracę z zespołami przy definicji wymagań produktu;

współpracę z klientami w zakresie definicji wymagań,

dla których wskazał Pan grupowanie PKWiU: 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, w szczególności usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji wskazujemy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00