Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.704.2023.2.AK

Możliwość skorzystania z ulgi dla seniorów, po zawieszeniu wypłaty emerytury.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 października 2023 r. (wpływ 17 października 2023 r.), pismem z 17 października 2023 r. (wpływ 18 października 2023 r.) oraz pismem z 15 listopada 2023 r. (wpływ 15 listopada 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Urodził się Pan (...) 1955 r., a więc w dacie wejścia zmienionych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. 1 stycznia 2022 r. miał Pan ukończone 66 lat. Ponieważ w 2021 r. pozostawał Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę i planował Pan dalsze zatrudnienie w latach następnych, w grudniu 2021 r. zwrócił się Pan do (…) z wnioskiem o zawieszenie wypłaty świadczenia emerytalnego, do którego ma Pan uprawnienie od 1996 r. Pana wniosek został uwzględniony i od stycznia 2022 r. świadczenia emerytalnego Pan nie pobierał. Złożył Pan oświadczenie u swojego pracodawcy – (…), że zamierza Pan skorzystać z preferencyjnych zasad dla pracujących osób, które po 65 r. życia nie pobierają świadczenia emerytalnego. Z informacji otrzymanej od pracodawcy dowiedział się Pan, że w związku z wysokością otrzymywanego przez Pana wynagrodzenia, limit ulgi wyczerpał Pan z końcem maja 2022 r. W związku z tym zwrócił się do (…) o odwieszenie wypłaty świadczenia emerytalnego od czerwca 2022 r., gdyż od tego miesiąca od dochodów uzyskanych ze stosunku pracy płatnik pobierał Panu zaliczkę z tytułu podatku dochodowego wg skali podatkowej na zasadach ogólnych.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że świadczenie emerytalne, do którego jest Pan uprawniony, jest Panu wypłacane z góry za dany miesiąc, zatem świadczenie emerytalne za grudzień 2021 r. zostało Panu wypłacone w pierwszych dniach grudnia 2021 r.

Wynagrodzenie za miesiąc styczeń 2022 r. wypłacono Panu w (…) 28 stycznia 2022 r. Dodatkowo podkreślił Pan, że świadczenia emerytalnego za styczeń 2022 r. nie wypłacono Panu.

Na Pana wniosek z grudnia 2021 r., od stycznia 2022 r. (…) zaprzestał wypłacania Panu świadczenia emerytalnego, gdyż zamierzał Pan skorzystać z nowowprowadzonej przepisami podatkowymi ulgi dla pracujących emerytów. Kwot świadczeń emerytalnych za okres od stycznia 2022 r. do maja 2022 r. dotąd Panu nie wypłacono.

Następnie po uzyskaniu informacji z Pana obecnego zakładu pracy (…) - że ze względu na uzyskane dochody w maju 2022 r. wyczerpał Pan limit ulgi - zwrócił się Pan pisemnie do (…) o wznowienie wypłaty świadczenia od czerwca 2022 r. Od czerwca wypłacano Panu bieżące świadczenie bez jakichkolwiek dopłat czy wyrównań.

Od 1996 r. posiada Pan uprawnienie do świadczenia emerytalnego dla funkcjonariuszy (…), zatem również w okresie podatkowym, którego dotyczy zapytanie, to uprawnienie posiadał Pan i aktualnie, bezterminowo Pan je posiada.

W okresie od stycznia 2022 r. do maja 2022 r. nie wypłacono Panu żadnego świadczenia emerytalnego.

W związku z planowaniem dalszego zatrudnienia w latach następnych, będzie Pan podlegał ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, gdyż nie korzysta Pan z żadnego zwolnienia w tym zakresie.

Dodatkowo wskazał Pan, że zaprezentowany przez Pana schemat stanu faktycznego, co do zdarzeń przyszłych, odnosi się do najbliższego roku 2024, w którym jako emeryt zamierza Pan kontynuować zatrudnienie z powstrzymaniem się (od 1 stycznia 2024 r.) od pobierania należnego świadczenia emerytalnego. W związku z tym nadal zamierza Pan korzystać z ulgi podatkowej.

Pytanie

Czy uzyskane przez Pana należności ze stosunku pracy w 2022 r. i latach kolejnych przy analogicznych okolicznościach faktycznych powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na postawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w granicach limitu wskazanego w tym przepisie?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, decydujące znaczenie ma okoliczność nie pobierania przez Pana świadczenia emerytalnego do wykorzystania limitu wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takie działanie z Pana strony powoduje brak duplikowania przysługujących Panu uprawnień - do wysokości limitu określonego w ww. przepisie może Pan pobierać wynagrodzenie ze stosunku pracy wykorzystując zwolnienie podatkowe, ale nie pobiera Pan świadczenia emerytalnego, do którego ma Pan prawo od wielu lat, a dopiero po wykorzystaniu limitu zwolnienia podatkowego, pobiera Pan świadczenie emerytalne przy jednoczesnym opodatkowaniu w całości należności otrzymywanych ze stosunku pracy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2647, ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1

Stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W odniesieniu do art. 21 ust. 1 pkt 154 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115),

c) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476),

d) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461),

e) świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f) uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933);

g) świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

Stosownie do art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) ww. art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku do dochodowym od osób fizycznych stosuje się do przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.

W świetle art. 21 ust. 44 tej ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł.

Art. 21 ust. 39 cytowanej ustawy stanowi, że:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W ramach „Polskiego Ładu" wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów", które obowiązują od 1 stycznia 2022 r. i mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od tego dnia. Ulga ta wynika z wyżej zacytowanego art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów. Zwolnienie to jest limitowane - dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do świadczeń emerytalno-rentowych wymienionych w tym przepisie, świadczeń tych nie otrzymuje. Aby zatem korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych w lit. a-g tego przepisu.

Odnosząc zacytowane wyżej przepisy na grunt przedstawionego przez Pana opisu sprawy należy wskazać, że omawianym zwolnieniem objęte są m in. przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, pod warunkiem, że przychody z tych tytułów podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Oznacza to, że prawo do omawianego zwolnienia będzie przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych w tym przepisie rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych. Przepis ten odnosi się do rodzaju aktywności zawodowej (źródeł przychodów), która podlega ubezpieczeniom społecznym, w tym przypadku umowa o pracę.

We wniosku wskazał Pan, że 1 stycznia 2022 r. miał Pan ukończone 66 lat. Pozostawał Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę i planował Pan dalsze zatrudnienie. W grudniu 2021 r. zwrócił się Pan z wnioskiem o zawieszenie przysługującego Panu świadczenia emerytalnego, do którego miał Pan uprawnienie od 1996 r. Świadczenie emerytalne przysługujące Panu za miesiąc styczeń 2022 r. – z uwagi na fakt, że jest wypłacane Panu z „góry” – zostało Panu wypłacone w pierwszych dniach grudnia 2021 r. Wynagrodzenie dotyczące zatrudnienia za miesiąc styczeń zostało Panu wypłacone w (…) w dniu 28 stycznia 2022 r. W okresie od stycznia 2022 r. do maja 2022 r. nie wypłacono Panu żadnego świadczenia emerytalnego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy. W związku z wyczerpaniem limitu przysługującego do ulgi dla seniorów, od miesiąca czerwca zwrócił się Pan z wnioskiem o odwieszenie wypłaty świadczenia emerytalnego od czerwca 2022 r.

Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty wynagrodzenia/świadczenia z tytułu istniejącego stosunku pracy.

Odnosząc zaprezentowane wyżej przepisy na grunt zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy wskazuję, że w sytuacji gdy w 2022 r. nie wypłacono Panu żadnego świadczenia emerytalnego wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ww. ustawy oraz uzyskał Pan przychody w ramach umowy o pracę, podlegające ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a przed uzyskaniem tych przychodów zawiesił Pan świadczenie emerytalne, to uzyskany przez Pana po zawieszeniu emerytury przychód będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym spełnia Pan przesłanki zawarte w art. 21 ust 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem przysługuje Panu możliwości skorzystania z ulgi dla pracujących seniorów w odniesieniu do należności uzyskanych przez Pana ze stosunku pracy w 2022 r. oraz latach kolejnych w przypadku wystąpienia analogicznych okoliczności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00