Opinia rzecznika generalnego Pikamäe przedstawiona w dniu 22 czerwca 2023 r., sygn. C-321/22
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
PRIITA PIKAMÄE
przedstawiona w dniu 22 czerwca 2023 r.(1).
Sprawa C‑321/22
ZL,
KU,
KM
przeciwko
Provident Polska S.A.
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sąd Rejonowy dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie (Polska)]
Odesłanie prejudycjalne – Ochrona konsumentów – Nieuczciwe warunki w umowach konsumenckich – Kredyt konsumencki – Dyrektywa 93/13/EWG – Artykuły 6 i 7 – Powództwo o ustalenie istnienia stosunku prawnego lub prawa – Interes prawny – Konsekwencje nieuczciwego charakteru warunku umownego – Prawo do uzyskania zwrotu – Zasada skuteczności
1. Niniejsza sprawa daje Trybunałowi okazję do uzupełnienia jego orzecznictwa dotyczącego współzależności między wymogiem skutecznej ochrony sądowej konsumentów na podstawie dyrektywy 93/13/EWG(2) a autonomią proceduralną państw członkowskich, zgodnie z którą do nich właśnie należy określenie szczegółowych zasad, według których następuje stwierdzenie nieuczciwego charakteru warunku znajdującego się w umowie i zgodnie z którymi materializują się konkretne skutki tego stwierdzenia.
2. Rozpatrywana zasada dotyczy interesu prawnego, którego istnienie jest wymagane przy powództwach zmierzających do stwierdzenia bezskuteczności nieuczciwych warunków umownych.
Ramy prawne
Prawo Unii
3. Artykuł 6 ust. 1 dyrektywy 93/13 stanowi:
„Państwa członkowskie stanowią, że na mocy prawa krajowego nieuczciwe warunki w umowach zawieranych przez sprzedawców lub dostawców [przez przedsiębiorców] z konsumentami nie będą wiążące dla konsumenta, a umowa w pozostałej części będzie nadal obowiązywała strony, jeżeli jest to możliwe po wyłączeniu z niej nieuczciwych warunków”.
4. Artykuł 7 ust. 1 wspomnianej dyrektywy stanowi:
„Zarówno w interesie konsumentów, jak i konkurentów [konkurujących ze sobą przedsiębiorstw] państwa członkowskie zapewnią stosowne i skuteczne środki mające na celu zapobieganie dalszemu stosowaniu nieuczciwych warunków w umowach zawieranych przez sprzedawców lub dostawców [przez przedsiębiorców] z konsumentami”.
