Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.405.2023.1.AD

Wnioskodawczyni spełniła wszystkie warunki określone dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 9 pkt 3 lit. b) ustawy.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 4 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) 2022 r. sprzedała Pani zabudowaną nieruchomość (stanowiącą Pani wyłączną własność), zgodnie z umową sprzedaży, zawartą w akcie notarialnym, dla (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) , za kwotę (…) zł.

Nieruchomość ta, oznaczona numerem działki (…) o obszarze (…) ha (nabyta w drodze spadku zgodnie z Postanowieniem Sądu Rejonowego).

W umowie sprzedaży (akcie notarialnym) wskazano, że nieruchomość znajduje się na terenie obszaru, dla którego obowiązują (...) oraz realizacji inwestycji (...) określone w art. (...).

Ponadto, w § 2 pkt 3 powyższego aktu notarialnego wskazano, że nabycia nieruchomości reprezentowana spółka dokonuje na cele realizacji (...), tj. na (...) określony w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Jest Pani osobą fizyczną, nie prowadzi i nigdy nie prowadziła Pani działalności gospodarczej; nieruchomość sprzedała jako osoba fizyczna.

Kupiła Pani, zgodnie z umową sprzedaży lokal mieszkalny, stanowiący odrębną nieruchomość z przynależnym udziałem w nieruchomości wspólnej, od małżonków (…) za cenę w kwocie łącznej (…) zł.

W umowie sprzedaży ww. aktu notarialnego z (…) 2023 r. wskazano:

W § 1. (…).

W § 1 wymienionego aktu ponadto wskazano:

(…) ponadto oświadczają, iż:

-stan prawny opisanego wyżej lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość nie uległ zmianie;

-opisany wyżej lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość nabyli na podstawie aktu notarialnego – umowa o ustanowieniu odrębnej własności lokalu w trybie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, (…) 2009 r.;

-nieruchomość zlokalizowana (…);

-ponadto z lokalem związane jest korzystanie z pomieszczenia piwnicznego o tym samym numerze co lokal.

W § 12 ww. aktu notarialnego jest zapis: (…) oświadcza, iż spełnia warunki zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnej, zawarte w art. 9 pkt 3 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ jest byłym właścicielem nieruchomości sprzedanej na cele publiczne określone w przepisach o gospodarce nieruchomościami, co potwierdza okazany w wypisie akt notarialny – umowa sprzedaży (…), zgodnie z którym (…) sprzedała za cenę nie mniejszą niż (…) zł, nieruchomość położoną w (…) w trybie (...), na (...) określony w art.(...) ustawy o gospodarce nieruchomościami.

(…) ponadto oświadcza, iż w razie wywłaszczenia spełniałaby warunki do przyznania nieruchomości zamiennej.

Z § 13 ww. aktu notarialnego wynika, że podatku od czynności cywilnoprawnej – umowy sprzedaży nie pobrano na podstawie art. 9 pkt 3 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Powyższy zakup sfinansowała Pani w całości ze środków otrzymanych ze sprzedanej na cele publiczne (…) 2022 r., zabudowanej nieruchomości, położonej w miejscowości (…), zgodnie z ww. umową sprzedaży zawartą w akcie notarialnym wymienionym powyżej.

Pytanie

Czy nabycie przez Panią nieruchomości na podstawie umowy sprzedaży, zawartej w akcie notarialnym z (…) 2023 r., jaką jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, wraz z przynależnym do prawa własności tego lokalu udziałem w nieruchomości wspólnej, którą stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia – jest zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnej w myśl art. 9 pkt. 3 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – jeżeli jest Pani nabywcą, który jest byłym właścicielem nieruchomości sprzedanej na cele publiczne określone w przepisach o gospodarce nieruchomościami, który w razie wywłaszczenia spełniałby warunki do przyznania nieruchomości zamiennej – w wysokości kwoty otrzymanego odszkodowania (uzyskanej ceny), przy czym spełniony został warunek, że nabycie nastąpiło w ciągu 5 lat od daty otrzymania zapłaty?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem – jako osoba fizyczna, która była właścicielem zabudowanej nieruchomości i sprzedała tę nieruchomość na cele publiczne określone w przepisach o gospodarce nieruchomościami – spełnia Pani kryteria do objęcia zwolnieniem od czynności cywilnoprawnych nabycia nowej nieruchomości, jaką jest lokal mieszkalny, stanowiący odrębną nieruchomość, wraz z przynależnym do prawa własności tego lokalu udziałem w nieruchomości wspólnej, którą stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia.

Stanowisko takie – w Pani opinii – znajduje podstawę w obowiązujących przepisach prawa, czyli w art. 9 pkt 3 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przepis art. 9 wskazuje bowiem na zwolnienia od podatku określonych czynności, w tym między innymi nabywanej nieruchomości przez byłego właściciela nieruchomości sprzedanej na cele publiczne określone w przepisach o gospodarce nieruchomościami, który w razie wywłaszczenia spełniałby warunki do przyznania nieruchomości zamiennej. Przy czym zwolnienie z podatku dotyczy ceny równej kwocie uzyskanej, a transakcja zakupu musi zostać dokonana w ciągu 5 lat od chwili otrzymania zapłaty.

W Pani przypadku zostały spełnione wszystkie przesłanki do przedmiotowego zwolnienia, bowiem sprzedała Pani (…) 2022 r. nieruchomość, której była jedynym właścicielem, na cele publiczne określone w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami dla (...) w (…) za cenę w kwocie (…) zł. Jednocześnie w razie wywłaszczenia spełniałaby Pani warunki do przyznania nieruchomości zamiennej. (…) 2023 r. nabyła Pani nową nieruchomość, która w księdze wieczystej prowadzonej przez (…) wpisana jest jako lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, oznaczony nr (…), za kwotę  (…) zł.

Stanowisko takie zajął również notariusz, który jako płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego, na podstawie ww. przepisów nie pobrał podatku od przedmiotowej umowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 170 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 2 i 3 cytowanej ustawy:

Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Płatnicy obowiązani są uzależnić dokonanie czynności cywilnoprawnej od uprzedniego zapłacenia podatku.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1  lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym; w przypadku, gdy umowa sprzedaży jest dokonywana w formie aktu notarialnego obowiązkiem notariusza – jako płatnika – jest pobór tego podatku.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne: sprzedaż nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, jeżeli nabywcą jest były właściciel (wieczysty użytkownik):

a)nieruchomości wywłaszczonej, któremu przyznano odszkodowanie, a nie przyznano nieruchomości zamiennej,

b)nieruchomości sprzedanej na cele publiczne określone w przepisach o gospodarce nieruchomościami, który w razie wywłaszczenia spełniałby warunki do przyznania nieruchomości zamiennej,

c)nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego, wykupionych na podstawie przepisów o ochronie i kształtowaniu środowiska

- w wysokości kwoty otrzymanego odszkodowania (uzyskanej ceny), pod warunkiem że nabycie nastąpiło w ciągu 5 lat od daty otrzymania odszkodowania (zapłaty).

Z wniosku wynika, że (…) 2022 r. sprzedała Pani spółce zabudowaną nieruchomość (stanowiącą Pani wyłączną własność), za kwotę (…) zł. Spółka – co wynika z aktu notarialnego – nabyła nieruchomość na cele realizacji Inwestycji, (...) w rozumieniu ustawy o (...), tj. na (...) określony w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami. (…) 2023 r. nabyła Pani lokal mieszkalny za cenę w kwocie łącznej (…) zł. W razie wywłaszczenia spełniałaby Pani warunki do przyznania nieruchomości zamiennej. Powyższy zakup sfinansowała Pani w całości ze środków otrzymanych ze sprzedanej na cele publiczne nieruchomości.

Z treści art. 9 pkt 3 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jednoznacznie wynika, że aby umowa sprzedaży nieruchomości korzystała ze zwolnienia jej nabywca:

-winien być wcześniej właścicielem nieruchomości sprzedanej na cele publiczne, określone w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami,

-w przypadku wywłaszczenia spełniłby warunki do otrzymania nieruchomości zamiennej.

Zwolnienie to przysługuje w wysokości kwoty otrzymanego odszkodowania (uzyskanej ceny), pod warunkiem że nabycie nastąpiło w ciągu 5 lat od daty otrzymania odszkodowania (zapłaty).

Z treści wniosku wynika, że sprzedana przez Panią nieruchomość przeznaczona była na cele publiczne określone w przepisach o gospodarce nieruchomościami, a w razie wywłaszczenia spełniłaby Pani warunki do przyznania nieruchomości zamiennej. Nabycie nowej nieruchomości nastąpiło w terminie 5 lat od ww. sprzedaży, a zakupiona nieruchomość sfinansowana została w całości ze środków pochodzących ze sprzedaży. Zatem, spełniła Pani  wszystkie warunki określone dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 9 pkt 3 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Nie powinna więc Pani płacić podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z zakupem opisanej we wniosku nieruchomości (lokalu mieszkalnego).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00