Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.542.2023.2.EW

Zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla świadczonych usług polegających na organizacji poszczególnych wyścigów (...), w związku z którymi pobierane są opłaty wpisowe od uczestników oraz braku wliczenia ww. usług do limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla świadczonych usług polegających na organizacji poszczególnych wyścigów (...), w związku z którymi pobierane są opłaty wpisowe od uczestników oraz braku wliczenia ww. usług do limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 listopada 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Są Państwo stowarzyszeniem, polską osobą prawną, wpisaną do rejestru przedsiębiorców oraz rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, prowadzonych przez Krajowy Rejestr Sądowy.

Działają Państwo pod nazwą „(...)”. Posiadają Państwo również status klubu sportowego. Zgodnie z § 7 Statutu Stowarzyszenia, celem Państwa działania jest:

1.Upowszechnianie żeglarstwa regatowego i turystyki żeglarskiej jako sposobu na życie w zgodzie ze środowiskiem naturalnym.

2.Tworzenie warunków dla rozwoju jakościowego i ilościowego żeglarstwa na terenie Miasta (...).

3.Promocja Miasta (...) jako miejsca do uprawiania turystyki żeglarskiej w Polsce i za granicą.

4.Promocja żeglarstwa jako dyscypliny sportowej wśród dzieci i młodzieży.

5.Promowanie żeglarstwa regatowego za granicą.

6.Integrowanie środowisk zainteresowanych sportami wodnymi.

7.Organizacja działalności sportowej.

8.Propagowanie etyki i etykiety żeglarskiej.

9.Krzewienie kultury fizycznej i popularyzacja aktywnych form spędzania wolnego czasu.

10.Promocja żeglarstwa regatowego jako formy aktywnego życia oraz szlachetnej rywalizacji sportowej.

11.Współpraca przy realizacji działań z zakresu profilaktyki uzależnień.

Zgodnie z § 8 Statutu, Stowarzyszenie dla osiągnięcia powyższych celów na podstawie odpowiednich przepisów, posiadanych uprawnień oraz posiadanych możliwości w szczególności ma prawo:

1. Prowadzić szkolenie i organizować regaty żeglarskie oraz imprezy turystyczne i rekreacyjne o znaczeniu regionalnym, krajowym i międzynarodowym.

2. Wymieniać doświadczenia z podobnymi organizacjami w innych państwach.

3. Śledzić tendencje rozwoju światowego żeglarstwa w aspektach technicznych i organizacyjnych.

4. Prowadzić działalność informacyjną i wydawniczą.

5. Tworzyć, utrzymywać i udostępniać bazę sportoworekreacyjną i szkoleniową.

6. Promować Stowarzyszenie w środkach masowego przekazu i poprzez strony internetowe.

7. Prowadzić inne formy działalności, których zadaniem jest realizacja celów statutowych, w tym działalności gospodarczej, z której dochód przeznaczony będzie na cele statutowe.

W dniach (...) roku współorganizowali Państwo regaty żeglarskie pod nazwą „ (...)” (dalej jako „Regaty” lub „(...)”). W ramach (...) odbywały się wyścigi dla wielu klas jednostek pływających. Wyścigi były różnej rangi, tzn. były klasyfikowane m.in. w ramach (…), (…), (…).

Wniosek dotyczy usług świadczonych przez Państwo, tj. pobierania opłat wpisowych związanych z udziałem uczestników w poszczególnych wyścigach (...) organizowanych na rzecz tych osób w celu uprawiania sportu. Opłaty wpisowe były uzależnione od klasy startującej jednostki pływającej, bądź od ilości osób pływających na jednostce lub od obu tych czynników łącznie.

Opłaty wpisowe przeznaczone zostały na pokrycie kosztów organizacji (...). Suma zebranych opłat wpisowych nieznacznie przewyższyła sumę kosztów organizacji (...). Nadwyżka pobranych opłat wpisowych ponad koszty organizacji (...) przekazana będzie na pokrycie kosztów związanych z organizowaniem regat żeglarskich w przyszłości.

Organizowanie regat żeglarskich oraz pobieranie opłat wpisowych związanych z udziałem uczestników w poszczególnych wyścigach dokonywane są w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego prowadzonej przez Państwa.

Zgodnie z Państwa Statutem, oprócz odpłatnej działalności pożytku publicznego, prowadzą Państwo działalność gospodarczą, w zakresie:

a)93.12.Z Działalność klubów sportowych,

b)93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem,

c)94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczą Państwo usługi marketingowe, które nie są objęte niniejszym wnioskiem.

W uzupełnieniu do wniosku z 24 listopada 2023 r., w odpowiedzi na pytania tut. Organu wskazali Państwo:

1.Czy świadcząc usługi, będące przedmiotem wniosku za które pobierają Państwo opłaty wpisowe są Państwo nastawieni na osiąganie zysków?

Odpowiedź: Nie, świadcząc usługi, będące przedmiotem wniosku za które pobierają Państwo opłaty wpisowe nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków.

2.Czy usługi, o które pytają Państwo we wniosku, za które pobierają Państwo opłaty wpisowe:

a) są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym i są one ściśle związane z usługą związaną ze sportem?

b) są powiązane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną?

c) są powiązane ze wstępem na imprezę sportową?

d) są powiązane z usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością?

Odpowiedź: Usługi, o które pytają Państwo we wniosku, za które pobierają Państwo opłaty wpisowe:

a) są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i są one ściśle związane z usługą związaną ze sportem;

b) nie są powiązane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną;

c) nie są powiązane ze wstępem na imprezę sportową. Pobierali Państwo opłaty wpisowe związane z udziałem uczestników w poszczególnych wyścigach (...). Opłaty te były powiązane z udziałem zawodników w regatach. Natomiast za wstęp na regaty dla osób nieuczestniczących w wyścigach, czyli dla widzów/kibiców nie były pobierane, od tych osób, żadne opłaty.

d) nie są powiązane ani nie są usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji; nie są powiązane ani nie są usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym; nie są powiązane ani nie są usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

3.Czy Państwa celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu?

Odpowiedź: Tak, Państwa celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Zgodnie z Państwa statutem, celem Państwa działania jest między innymi:

upowszechnianie żeglarstwa regatowego i turystyki żeglarskiej jako sposobu na życie w zgodzie ze środowiskiem naturalnym;

tworzenie warunków dla rozwoju jakościowego i ilościowego żeglarstwa na terenie miasta (...);

promocja żeglarstwa jako dyscypliny sportowej wśród dzieci i młodzieży;

promocja żeglarstwa regatowego jako formy aktywnego życia oraz szlachetnej rywalizacji sportowej.

Pytania

1. Czy opłaty wpisowe pobrane przez Państwa, w związku z uczestnictwem uczestników w poszczególnych wyścigach (...) podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm., dalej jako „ustawa o VAT”)?

2. Jeżeli odpowiedź na pytanie numer 1 jest twierdząca, to czy opłaty wpisowe pobrane przez Państwa w związku z uczestnictwem uczestników w poszczególnych wyścigach (...) wliczają się do limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem, że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Według art. 43 ust. 18 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Powołany powyżej art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347, s. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, iż: „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, iż: „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owe brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, iż art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

W konstatacji Trybunał stwierdził, że: „art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.

Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi:

1. Ściśle związane ze sportem. Wskazali Państwo, że spełnili powyższą przesłankę.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 czerwca 2021 r. I FSK 1341/20 stwierdził, że opłaty wpisowe dla sportowców w turniejach są zwolnione od podatku od towarów i usług – są one związane z działalnością sportową, a udział w zawodach jest zwieńczeniem procesu treningowego. Inaczej należy natomiast rozpatrywać sytuację obserwatorów biernych – widzów, których nie dotyczy zwolnienie, cyt.: „Trudno o ściślej związaną ze sportem i wychowaniem fizycznym czynność niż współzawodnictwo w meczu piłki nożnej w ramach turnieju. Opłata wpisowa pobierana jest w takim przypadku w związku z działalnością stricte sportową. Niewątpliwie zawody sportowe stanowią zwieńczenie długotrwałego procesu treningowego, a samo uczestniczenie w zawodach sportowych jest aktywnością sportową. Opłata wpisowa umożliwia zatem osobom, które ją uiszczają, wzięcie udziału w zawodach, to jest wykonywanie aktywności fizycznej według określonych w danej dziedzinie sportowej zasad w celu wygrania rywalizacji z innymi zawodnikami”.

2. Świadczone przez kluby sportowe, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Wskazali Państwo, że posiadają status klubu sportowego, a zgodnie z Państwa statutem celami są „upowszechnianie żeglarstwa regatowego i turystyki żeglarskiej jako sposobu na życie w zgodzie ze środowiskiem naturalnym” oraz „tworzenie warunków dla rozwoju jakościowego i ilościowego żeglarstwa na terenie miasta (...)”. Zatem wskazali Państwo, że spełnili tę przesłankę.

3. Jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu. Opłaty wpisowe są konieczne do tego, aby możliwa była organizacja regat żeglarskich, w których uczestnicy mogą uprawiać sport i rywalizować z innymi.

4. Świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków. Opłaty wpisowe przeznaczone zostały na pokrycie kosztów organizacji (...). Nadwyżka pobranych opłat wpisowych ponad koszty organizacji (...) przekazana będzie na pokrycie kosztów związanych z organizowaniem regat żeglarskich w przyszłości. Zatem należy stwierdzić, że w związku z pobieraniem opłat wpisowych nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, gdyż zebrane opłaty przeznaczone były na organizację wydarzenia oraz nieznaczna nadwyżka nie będzie rozdysponowana w dowolny sposób, a przekazana będzie na organizację kolejnych regat żeglarskich. Zatem ta przesłanka została również spełniona.

5. Usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Opłaty wpisowe były pobierane w związku z udziałem uczestników w organizowanych regatach, zatem usługi był świadczone na rzecz osób uprawiających sport. Wskazali Państwo, że spełnili również tę przesłankę.

6. Z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Należy stwierdzić, że pobierane opłaty wpisowe nie są zaliczane do powyższych usług, w szczególności nie są usługami wstępu na imprezy sportowe. Jak słusznie zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 czerwca 2021 r., sygn. akt I FSK 1341/20: „sformułowanie «wstęp na imprezy sportowe» użyte w tym przepisie nie dotyczy udziału zawodników w imprezie sportowej”. Wspomniany wstęp na imprezy sportowe według przywołanego orzeczenia należy rozumieć jako „wstęp widzów/kibiców na imprezę sportową, który związany jest z możliwością uczestniczenia biernego, tj. oglądania imprezy sportowej”. Dlatego pobieranie opłat od uczestników wydarzenia sportowego, jakim niewątpliwie są regaty żeglarskie, nie będzie zaliczało się do wspomnianego wyłączenia ze zwolnienia przedmiotowego.

Zatem opłaty wpisowe pobrane przez Państwa, w związku z uczestnictwem uczestników w poszczególnych wyścigach (...), z uwagi na spełnienie wszystkich powyższych przesłanek, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Uzasadnienie do pytania numer 2:

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Według art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.

Należy zaznaczyć, że opłaty wpisowe pobrane przez Państwa w związku z uczestnictwem uczestników w poszczególnych wyścigach (...) są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT oraz nie są transakcjami związanymi z nieruchomościami, oraz usługami ubezpieczeniowymi. Zatem nie powinny być wliczane do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie mogą być zaliczone do żadnego wyjątku, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

 W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, iż pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT.

Należy zauważyć, iż świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy. Świadczenie usług dokonywane odpłatnie w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W art. 43 ust. 17 ustawy wskazano, że:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jednocześnie zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą,

Państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Z wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy wynika, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Podmiotami uprawnionymi do skorzystania ze zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Z powyższego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

Odnosząc się do kwestii ustalenia, czy świadczenia opisane we wniosku podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 tej ustawy, należy wskazać, że zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu. W celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2048).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:

Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o sporcie:

Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna.

W sprawie znaczenie ma kryterium podmiotowe, niezbędne do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Natomiast przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W analizowanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, Trybunał odniósł się do kwestii świadczenia usługi w zakresie prowadzenia w formie klubu sportowego odpłatnych zajęć sportowych z tańca. Trybunał uznał, że: „Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia „sportu”, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C 201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C 550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).

Natomiast, w odniesieniu do znaczenia pojęcia „sportu” w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.

Jeśli chodzi następnie o systematykę dyrektywy 2006/112, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej, zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C 284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C 22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).

Ponadto chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z 21 lutego 2013 r., Žamberk, C 18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C 144/13, C 154/13 i C 160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).

Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie „sportu” ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu „sport”, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem”.

W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, iż: „Po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk (9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy(10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych(11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport”.

W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że: „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Z kolei w wyroku TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, Trybunał wskazał, że: „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).

Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki”.

Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo stowarzyszeniem, polską osobą prawną, wpisaną do rejestru przedsiębiorców oraz rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, prowadzonych przez Krajowy Rejestr Sądowy.

Działają Państwo pod nazwą „(...)”. Posiadają Państwo również status klubu sportowego. Zgodnie z § 7 Statutu celem Państwa działania jest:

1. Upowszechnianie żeglarstwa regatowego i turystyki żeglarskiej jako sposobu na życie w zgodzie ze środowiskiem naturalnym.

2. Tworzenie warunków dla rozwoju jakościowego i ilościowego żeglarstwa na terenie Miasta (...).

3. Promocja Miasta (...) jako miejsca do uprawiania turystyki żeglarskiej w Polsce i za granicą.

4. Promocja żeglarstwa jako dyscypliny sportowej wśród dzieci i młodzieży.

5. Promowanie żeglarstwa regatowego za granicą.

6. Integrowanie środowisk zainteresowanych sportami wodnymi.

7. Organizacja działalności sportowej.

8. Propagowanie etyki i etykiety żeglarskiej.

9. Krzewienie kultury fizycznej i popularyzacja aktywnych form spędzania wolnego czasu.

10.Promocja żeglarstwa regatowego jako formy aktywnego życia oraz szlachetnej rywalizacji sportowej.

11.Współpraca przy realizacji działań z zakresu profilaktyki uzależnień.

Zgodnie z § 8 Statutu, Stowarzyszenie dla osiągnięcia powyższych celów na podstawie odpowiednich przepisów, posiadanych uprawnień oraz posiadanych możliwości w szczególności ma prawo:

1. Prowadzić szkolenie i organizować regaty żeglarskie oraz imprezy turystyczne i rekreacyjne o znaczeniu regionalnym, krajowym i międzynarodowym.

2. Wymieniać doświadczenia z podobnymi organizacjami w innych państwach.

3. Śledzić tendencje rozwoju światowego żeglarstwa w aspektach technicznych i organizacyjnych.

4. Prowadzić działalność informacyjną i wydawniczą.

5. Tworzyć, utrzymywać i udostępniać bazę sportoworekreacyjną i szkoleniową.

6. Promować Stowarzyszenie w środkach masowego przekazu i poprzez strony internetowe.

7. Prowadzić inne formy działalności, których zadaniem jest realizacja celów statutowych, w tym działalności gospodarczej z której dochód przeznaczony będzie na cele statutowe.

W dniach od 23 czerwca do 9 lipca 2023 roku współorganizowali Państwo regaty żeglarskie pod nazwą „(...)”. W ramach (...) odbywały się wyścigi dla wielu klas jednostek pływających. Wyścigi były różnej rangi, tzn. były klasyfikowane, m.in. w ramach (…), (…), (…).

Wniosek dotyczy usług świadczonych przez Państwo, tj. pobierania opłat wpisowych związanych z udziałem uczestników w poszczególnych wyścigach (...) organizowanych na rzecz tych osób w celu uprawiania sportu. Opłaty wpisowe były uzależnione od klasy startującej jednostki pływającej bądź od ilości osób pływających na jednostce lub od obu tych czynników łącznie.

Opłaty wpisowe przeznaczone zostały na pokrycie kosztów organizacji (...). Suma zebranych opłat wpisowych nieznacznie przewyższyła sumę kosztów organizacji (...). Nadwyżka pobranych opłat wpisowych ponad koszty organizacji (...) przekazana będzie na pokrycie kosztów związanych z organizowaniem regat żeglarskich w przyszłości.

Organizowanie regat żeglarskich oraz pobieranie opłat wpisowych związanych z udziałem uczestników w poszczególnych wyścigach dokonywane są w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego prowadzonej przez Państwa.

Świadcząc usługi, będące przedmiotem wniosku za które pobierają Państwo opłaty wpisowe nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków.

Usługi, za które pobierają Państwo opłaty wpisowe:

· są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i są one ściśle związane z usługą związaną ze sportem;

· nie są powiązane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną;

· nie są powiązane ze wstępem na imprezę sportową. Wnioskodawca pobierał opłaty wpisowe związane z udziałem uczestników w poszczególnych wyścigach (...). Opłaty te były powiązane z udziałem zawodników w regatach. Natomiast za wstęp na regaty dla osób nieuczestniczących w wyścigach, czyli dla widzów/kibiców nie były pobierane, od tych osób, żadne opłaty;

· nie są powiązane ani nie są usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji;

· nie są powiązane ani nie są usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym;

· nie są powiązane ani nie są usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Państwa celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Zgodnie z Państwa statutem, celem działania jest między innymi:

upowszechnianie żeglarstwa regatowego i turystyki żeglarskiej jako sposobu na życie w zgodzie ze środowiskiem naturalnym;

tworzenie warunków dla rozwoju jakościowego i ilościowego żeglarstwa na terenie Miasta (...);

promocja żeglarstwa jako dyscypliny sportowej wśród dzieci i młodzieży;

promocja żeglarstwa regatowego jako formy aktywnego życia oraz szlachetnej rywalizacji sportowej.

W pierwszej kolejności, Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy opłaty wpisowe pobrane przez Państwa, w związku z uczestnictwem uczestników w poszczególnych wyścigach (...) podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Jak wskazano wyżej, zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli: są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo – promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy względem świadczonych przez Państwa usług polegających na udziale uczestników w poszczególnych wyścigach (...), z tytułu których pobierane są przez Państwa opłaty, należy stwierdzić, że w przedstawionych okolicznościach sprawy, spełniają Państwo zarówno przesłanki podmiotowe, jak i przedmiotowe, o których mowa w tym przepisie.

W opisanej sytuacji, są Państwo klubem sportowym i nie są Państwo podmiotem nastawionym na osiąganie zysków. Ponadto, usługi organizacji poszczególnych wyścigów (...) świadczone są na rzecz osób uprawiających sport i są one ściśle związane z usługą związaną ze sportem.

W tym stanie rzeczy, wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do świadczonych przez Państwa usług polegających na organizacji poszczególnych wyścigów (...), w związku z którymi pobierane są opłaty wpisowe od uczestników, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane wskazanym wyżej przepisem, z uwzględnieniem art. 43 ust. 18 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości, w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 1, dotyczą także kwestii nie wliczania wartości ww. usług, z którymi związane są opłaty wpisowe w związku, z uczestnictwem w poszczególnych wyścigach (...) do limitu zwolnienia podmiotowego.

Należy zaznaczyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zostały zawarte w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zatem, w treści art. 113 ust. 2 ustawy został wymieniony katalog czynności, których nie wlicza się do limitu sprzedaży pozwalającego na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy nie uwzględnia się m.in. odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Jak wskazano powyżej, usługi polegające na organizacji poszczególnych wyścigów (...), w związku z którymi pobierane są opłaty wpisowe od uczestników,korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Zatem ich wartości nie należy wliczać do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, świadczone przez Państwa usługi polegające na organizacji poszczególnych wyścigów (...) korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, a ich wartości nie należy wliczać do limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy jako wartości sprzedaży zwolnionej.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00