Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.434.2023.2.AGM

Określenie miejsca opodatkowania dostawy z montażem na terytorium Ukrainy świadczonej na rzecz Kontrahenta polskiego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego  zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia miejsca opodatkowania dostawy z montażem na terytorium Ukrainy świadczonej na rzecz Kontrahenta polskiego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 października 2023 r. (wpływ 25 października 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem przeważającej działalności spółki jest produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych.

W dniu 07 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca zawarł w (...) z polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej polskiej umowę, na podstawie której zobowiązał się na zlecenie tej spółki do wykonania, dostawy i montażu scrubberów z dozowaniem kwasu, układu przepompowywania kwasu, układu wentylacji wyciągowej z tuneli biosuszenia oraz złącznika między tunelami, a także do przeprowadzenia rozruchów i kalibracji przedmiotu umowy. Zgodnie z zasadami określonymi w tejże umowie przedmiotowa umowa została zawarta z zamiarem współpracy jej stron przy realizacji inwestycji związanej z budową biologiczno-mechanicznego zakładu przetwarzania odpadów we (...) na Ukrainie. Kontrahent Wnioskodawcy jest głównym wykonawcą przedmiotowej inwestycji działającym na podstawie umowy zawartej z zamawiającym będącym polską spółką akcyjną posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej polskiej. Wnioskodawca jest zatem w omawianej transakcji podwykonawcą realizującym określoną cześć inwestycji. Realizacja przedmiotu umowy ma polegać na przekazaniu przez Wnioskodawcę kontrahentowi kompletnych wytycznych dotyczących realizowanej części inwestycji, a to linii bio - suszenia odpadów, dostawie na miejsce dostawy wszystkich urządzeń do dnia 30 listopada 2023 r., montażu wszystkich urządzeń wraz z rozruchem na zimno do dnia 31 grudnia 2023 r., zakończeniu wszystkich prac i oddaniu realizowanej części inwestycji do użytku do dnia 15 marca 2024 r.

Wnioskodawca wykona urządzenia i materiały będące elementami składowymi przedmiotu umowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Miejscem dostawy przedmiotu umowy ma być zakład (..) na Ukrainie. Montaż również ma nastąpić na terytorium Ukrainy.

Za należyte wykonanie przedmiotu umowy wykonawcy przysługuje stałe i niepodlegające waloryzacji wynagrodzenie. Wynagrodzenie określono w kwocie netto i ma zostać powiększone o podatek VAT w stawce obowiązującej według przepisów prawa w dacie wystawienia faktur. Wynagrodzenie ma być płatne w kilku transzach. Pierwsza transza ma być płatna tytułem zaliczki płatnej w terminie 10 dni po podpisaniu umowy i doręczeniu kontrahentowi weksla in blanco, na podstawie faktury proforma. Druga transza - po dostawie na plac budowy (płatna w transzach), trzecia transza - według postępu montażu na budowie (płatna w transzach), czwarta transza - po pozytywnym odbiorze montażu, zaś ostatnia transza - po odbiorze końcowym, zaliczka będąca pierwszą transzą ma zostać rozliczona wraz z płatnością drugiej transzy.

Płatności dotyczące drugiej i kolejnych transz mają być wypłacane na podstawie faktur VAT po zaistnieniu podstaw ich wystawienia potwierdzonych stosownymi protokołami odbioru podpisanymi przez strony.

W umowie postanowiono, że do dnia zapłaty dostarczony towar i urządzenia stanowią własność Wnioskodawcy.

W umowie zastrzeżono również, że prawem właściwym dla realizacji umowy jest prawo polskie.

Wnioskodawca wskazuje, że montaż przedmiotu umowy wymaga specjalistycznej wiedzy i odpowiednich kwalifikacji dokonującego montażu. Montaż przedmiotu umowy w tym przypadku wymaga znajomości i wykonania skomplikowanych czynności, bez których dostarczony towar nie będzie funkcjonował zgodnie z jego przeznaczeniem.

Powyższe rodzi po stronie Wnioskodawcy wątpliwości co do oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy towarów z montażem na terytorium innego państwa.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na zadane pytania wskazali Państwo następująco:

1.Jednoznaczne wskazanie na rzecz jakiego podmiotu Państwo będziecie wykonywać przedmiotową dostawę z montażem, tj. kto będzie Nabywcą przedmiotowej transakcji w stosunku do Państwa Spółki,

Zgodnie z zawartą umową Wnioskodawca zobowiązał się zrealizować przedmiot umowy (dostawę towaru z montażem) na zlecenie (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…) przy ul. (…) wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla (…) w (…), (…) numerem KRS (…). Wnioskodawca i powyższa spółka są stronami przedmiotowej umowy. Odbiór przedmiotu umowy i zapłata wynagrodzenia dla Wnioskodawcy ma zostać dokonana przez zlecającą spółkę. Ponadto Wnioskodawca został zobowiązany do wystawiania faktur na powyższą spółkę. Zatem w stosunku do Wnioskodawcy nabywcą dostawy towaru z montażem jest (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…), o której mowa powyżej.

2.Co stanowi przedmiot umowy zawartej przez Państwa Spółkę z Nabywcą, tj. należy dokładnie opisać co wynika z umowy z Nabywcą, do wykonania jakich czynności Państwo będziecie zobowiązani.

Przedmiotem umowy jest wykonanie, dostawa i montaż scrubberów z dozowaniem kwasu, układu przepompowywania kwasu, układu wentylacji wyciągowej z tuneli biosuszenia oraz złącznika między tunelami, a także przeprowadzenie rozruchów i kalibracji przedmiotu umowy, zgodnie z zasadami określonymi w tejże umowie. Przedmiotowa umowa została zawarta z zamiarem współpracy jej stron przy realizacji inwestycji związanej z budową biologiczno-mechanicznego zakładu przetwarzania odpadów (...) na Ukrainie. (…) Sp. z o.o. jest głównym wykonawcą przedmiotowej inwestycji działającym na podstawie umowy zawartej z zamawiającym - X z siedzibą w (...). Realizacja przedmiotu umowy ma polegać na przekazaniu przez Wnioskodawcę nabywcy kompletnych wytycznych dotyczących realizowanej części inwestycji, a to linii bio-suszenia odpadów, dostawie na miejsce dostawy wszystkich urządzeń do dnia 30 listopada 2023 r., montażu wszystkich urządzeń wraz z rozruchem na zimno do dnia 31 grudnia 2023 r., zakończeniu wszystkich prac i oddaniu realizowanej części inwestycji do użytku do dnia 15 marca 2024 r.

Wnioskodawca w ramach przedmiotu umowy jest zobowiązany m.in. do:

  • przygotowania i przekazania założeń do projektu budowlanego wynikających z realizowanej części linii bio-suszenia odpadów oraz wdrożenia wszelkich ewentualnych zmian wymaganych przez wykonawcę/inwestora/zamawiającego, w terminie technicznie uzasadnionym wyznaczonym przez kontrahenta Wnioskodawcy,
  • wykonania projektu powykonawczego realizowanej części linii bio-suszenia odpadów na podstawie i w zgodności z obliczeniami bilansowymi zawartymi w załączniku do umowy oraz wprowadzenia w projekcie wszelkich niezbędnych zmian i korekt, zgodnych w szczególności z zasadami wiedzy technicznej, normami i przepisami, na polecenie kontrahenta (zleceniodawcy),
  • przekazania zleceniodawcy wytycznych do projektu wykonawczego i przekazania projektu powykonawczego realizowanej części linii bio-suszenia odpadów w ilości i zakresie określonym w załączniku do umowy oraz terminach opisanych w harmonogramie,
  • opracowania programu rozruchu, w tym prób odbiorowych, prób końcowych i prób eksploatacyjnych w zakresie objętym przedmiotem umowy,
  • przygotowania programu szkolenia w zakresie objętym przedmiotem umowy.

Wnioskodawca w ramach przedmiotu umowy zobowiązany jest również do wykonania następujących usług:

  • zabezpieczenia urządzeń na czas transportu,
  • transportu i rozładunku dostarczonych urządzeń,
  • montażu i uruchomienia dostarczonego przedmiotu umowy,
  • udziału w próbach i testach linii bio-suszenia odpadów i ich przeprowadzenia w zakresie wynikającym z przedmiotu umowy i zapewnienia narzędzi potrzebnych do montażu lub konserwacji urządzeń, w tym również specjalistycznych narzędzi do regulacji,
  • zapewnienia wszelkich materiałów (z wyłączeniem: energii elektrycznej na terenie inwestycji, paliwa do ładowarek, sprzętu BHP i ochrony indywidualnej dla pracowników innych niż Wnioskodawcy, odpadów stanowiących wsad do procesu, niezbędnego sprzętu do załadunku i wyładunku oraz kwasu i wody do płuczek) w ramach prowadzonego rozruchu, narzędzi i materiałów eksploatacyjnych do przeprowadzenia rozruchów,
  • zapewnienia do dyspozycji, w okresie prób eksploatacyjnych (12 miesięcy) odpowiednio doświadczonej i wykwalifikowanej kadry w odpowiedniej ilości,
  • przeszkolenia personelu wykonawcy/zamawiającego/inwestora, przed i w trakcie przeprowadzania prób końcowych,
  • przeprowadzenia przeglądów gwarancyjnych w okresie jednego roku od oddania inwestycji do eksploatacji,
  • serwisu w okresie gwarancji i rękojmi,
  • przekazania wytycznych w zakresie projektowania wielobranżowego zgodnie z harmonogramem stanowiącym załącznik do umowy;
  • nadzoru nad pracami wykonywanymi przez własnych dalszych podwykonawców, które to prace mogą mieć wpływ na prawidłowe funkcjonowanie przedmiotu umowy wchodzącego w skład linii bio-suszenia odpadów,
  • składania wniosków o akceptację materiałów i urządzeń wymagający akceptacji inwestora innych niż przedstawionych w ofercie,
  • stosowania procedur opisanych w dokumentacji przetargowej stanowiącej,
  • uczestnictwa przedstawicieli Wnioskodawcy w radach budowy oraz naradach roboczych, w razie takiej konieczności.

Wnioskodawca ma ponadto obowiązek zawiadomić kontrahenta (zleceniodawcę), z którym zawarł przedmiotową umowę, pisemnie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, iż zgodnie z harmonogramem poszczególne urządzenia i materiały realizowanej części linii bio-suszenia odpadów są gotowe do wysłania do miejsca dostawy z co najmniej 6-dniowym uprzedzeniem, jednocześnie wskazując termin i miejsce dokonania ich odbioru, a także termin dostawy na miejsce dostawy głównych urządzeń. Kontrahent Wnioskodawcy zobowiązany jest w terminie 8 dni od dnia otrzymania informacji, iż zgodnie z harmonogramem urządzenia lub materiały są gotowe do wysłania do miejsca dostawy, wskazać Wnioskodawcy miejsce zmagazynowania urządzeń i materiałów. W dniu przyjazdu poszczególnych urządzeń i materiałów do miejsca dostawy wymagana jest obecność przedstawiciela każdej ze stron umowy, którzy będą odpowiedzialni za prawidłowy rozładunek, zmagazynowanie, sprawdzenie kompletności dostawy pod względem jakościowo - ilościowym. Wszelkie koszty leżą po stronie wykonawcy. Przyjazd urządzeń i materiałów do miejsca dostawy ma zostać potwierdzony stosownym protokołem. Kontrahent Wnioskodawcy umożliwi Wnioskodawcy wykonanie montażu urządzeń na placu montażu. Wnioskodawca zobowiązał się, że będzie prawidłowo prowadził dziennik montażu w zakresie objętym przedmiotem umowy. Odbiór montażu ma zostać wykonany w celu potwierdzenia prawidłowego wykonania montażu realizowanej części linii bio-suszenia odpadów. Pozytywny wynik odbioru montażu stanowi podstawę do wystawienia protokołu odbioru montażu. Wnioskodawca ma również zgłosić kontrahentowi gotowość do wykonania prób odbiorowych i prób końcowych z minimum 28-dniowym wyprzedzeniem, przed datą tej gotowości. Kontrahent poinformuje Wnioskodawcę odpowiednio o terminie prób odbiorowych i prób końcowych, które zostaną przeprowadzone dla całej linii bio-suszenia odpadów. W próbach odbiorowych i próbach końcowych obowiązani są brać udział przedstawiciele stron umowy oraz zamawiający i inwestor. W sytuacji, kiedy w próbach odbiorowych lub/i próbach końcowych nie będzie brał udziału przedstawiciel inwestora nie wstrzymuje to wykonania próby odbiorowej lub/i próby końcowej. Etap prób końcowych następuje po wykonaniu prac montażowych i sprawdzeniu linii bio-suszenia odpadów (próby odbiorowe). Z prób odbiorowych sporządza się protokół. Próby końcowe mają być przeprowadzane w następujący sposób: a. rozruch na zimno zostanie przeprowadzony po zakończeniu montażu linii bio-suszenia odpadów i dokonaniu sprawdzenia jego poprawności, w ramach prób odbiorowych, zgodnie z zaakceptowanym programem rozruchu; z rozruchu sporządza się protokół rozruchu na zimno; b. rozruch na ciepło zostanie przeprowadzony po podpisaniu protokołu rozruchu na zimno; w trakcie tego rozruchu zostanie sprawdzone, czy linia bio-suszenia odpadów osiąga parametry gwarantowane w załączniku do umowy. Zakończenie prób końcowych zostanie potwierdzone podpisaniem przez strony protokołu. Pozytywny wynik prób końcowych warunkuje przystąpienie do odbioru końcowego. Odbiór końcowy zostanie wykonany w celu potwierdzenia prawidłowego wykonania przedmiotu umowy.

3.Co konkretnie jest intencją (celem) nabycia przez klienta (czego/jakiego świadczenia dokładnie oczekuje klient),

Intencją (celem) nabycia przez klienta świadczenia Wnioskodawcy jest realizacja inwestycji związanej z budową biologiczno-mechanicznego zakładu przetwarzania odpadów (...) na Ukrainie. (…) Sp. z o.o. jest głównym wykonawcą przedmiotowej inwestycji działającym na podstawie umowy zawartej z zamawiającym - X z siedzibą w Warszawie.

Na podstawie zawartej z Wnioskodawcą umowy klient zleca Wnioskodawcy wykonanie, dostawę i montaż opisanych we wniosku oraz w niniejszym piśmie powyżej urządzeń i instalacji mających stanowić część realizowanej inwestycji. Z cywilistycznego punktu widzenia Wnioskodawca jest zatem podwykonawcą wykonawcy - klienta.

4.W jaki sposób będzie przebiegał proces realizacji umowy na dostawę z montażem wykonywany przez Państwa Spółkę (od momentu zawarcia umowy do momentu zakończenia montażu), należy przedstawić krok po kroku/etapami proces realizacji tej umowy,

Proces realizacji umowy na dostawę z montażem od momentu jej zawarcia do chwili zakończenia montażu, oprócz informacji zawartych powyżej odnośnie części II. pkt 2. wezwania, ma wyglądać następująco.

Zawarcie przez Wnioskodawcę z klientem umowy skutkowało przyjęciem przez Wnioskodawcę zlecenia wykonania, dostawy i montażu przedmiotu umowy opisanego powyżej. Pierwszym zadaniem Wnioskodawcy w ramach realizacji przedmiotu umowy jest przekazanie klientowi (kontrahentowi), będącemu stroną zwartej przez Wnioskodawcę umowy, kompletnych wytycznych dot. linii bio-suszenia odpadów wskazanych w umowie w terminie 14 dni od daty podpisania umowy.

Następnie Wnioskodawca zobowiązany jest do opracowania dokumentacji dotyczącej realizacji przedmiotu umowy (założeń do projektu budowlanego wynikających z realizowanej części linii bio-suszenia odpadów, programu rozruchu, w tym prób odbiorowych, prób końcowych i prób eksploatacyjnych w zakresie objętym przedmiotem umowy, programu szkolenia), wytworzenia przedmiotowych urządzeń i instalacji składających się na przedmiot umowy. Wnioskodawca wytworzy te elementy z własnych materiałów i na własną rękę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Ponadto Wnioskodawca opracowuje program rozruchu, w tym prób odbiorowych, prób końcowych i prób eksploatacyjnych w zakresie objętym przedmiotem umowy, zawierający wszystkie szczegółowo opisane czynności, niezbędne do wykonania, aby po zakończeniu prób końcowych całość obiektu mogła zostać uznana za działającą niezawodnie i zgodnie z kontraktem.

Dalszym krokiem Wnioskodawcy w realizacji przedmiotu umowy jest transport i rozładunek dostarczonych urządzeń. Miejscem dostawy tych urządzeń ma być Zakład (…) na Ukrainie. Dostawa urządzeń i materiałów na miejsce dostawy ma zostać potwierdzona stosowanym protokołem.

Następnie Wnioskodawca ma wykonać w miejscu dostawy (Zakład (…) na Ukrainie) montaż dostarczonych urządzeń wraz z rozruchem. Po wykonaniu montażu Wnioskodawca oddaje klientowi montaż, co zostanie stwierdzone protokołem odbioru montażu.

Dalej Wnioskodawca ma zgłosić gotowość do wykonania prób odbiorowych i prób końcowych. Wnioskodawca ma brać udział w próbach i testach linii bio-suszenia odpadów i ich przeprowadzenia w zakresie wynikającym z przedmiotu umowy, zgodnie z umową wymaganiami przepisów prawa obowiązującego na terytorium Ukrainy oraz wymaganiami zawartymi w dokumentach przetargowych. Wnioskodawca ma również wówczas zapewnić narzędzia potrzebne do montażu lub konserwacji urządzeń, w tym również specjalistycznych narzędzi do regulacji, w zakresie przedmiotu umowy. W trakcie prób końcowych wykonane zostaną pomiary gwarantowanych parametrów technicznych. Celem pomiarów gwarancyjnych jest sprawdzenie, czy instalacja uzyska gwarantowane wartości parametrów technicznych określone w załączniku do umowy.

Ostatnim etapem realizacji przedmiotu umowy ma być zakończenie wszystkich prac Wnioskodawcy i protokolarne oddanie przedmiotu umowy klientowi. Zakończenie prób końcowych zostanie potwierdzone podpisaniem przez strony protokołu. Pozytywny wynik prób końcowych warunkuje przystąpienie do odbioru końcowego. Odbiór końcowy zostanie wykonany w celu potwierdzenia prawidłowego wykonania przedmiotu umowy. Wraz z dokonaniem odbioru końcowego przedmiot umowy uważa się za oddany klientowi w całości.

5.Na czym konkretnie będą polegały usługi montażowe wykonywane przez Państwa Spółkę (należy opisać),

Usługi montażowe będą polegały na montażu (instalacji) wykonanych i dostarczonych urządzeń i materiałów na miejscu dostawy. Montaż ma na celu przygotowanie przedmiotu umowy do użytku i stanowiącej niezbędny element realizowanej na terytorium Ukrainy inwestycji. Montaż przedmiotu umowy ma zapewnić funkcjonowanie przedmiotowej linii bio-suszenia odpadów zgodnie z wymaganiami wynikającymi z kontraktu. Na wykonane i dostarczone z montażem przez Wnioskodawcę urządzenia i materiały składają się wszelkiego rodzaju nowe aparaty, maszyny, urządzenia, instalacje, obiekty, wyposażenie stanowiące przedmiot umowy, których montaż (instalacja) zapewnia poprawne działanie części linii bio-suszenia odpadów. Czynności Wnioskodawcy będą polegały w szczególności na zmontowaniu i zespawaniu układu wentylacji, instalacji dozowania kwasu, płuczek, montażu i podłączeniu scrubberów, instalacji osprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem i zespoleniem wszystkich urządzeń. Przedsięwzięcie ma na celu wytworzenie i postawienie przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotu umowy całej instalacji będącej składową inwestycji budowy biologiczno-mechanicznego zakładu przetwarzania odpadów (...)na Ukrainie. Sama zaś instalacja, którą ma wykonać Wnioskodawca składa się w wielu urządzeń, podzespołów i oprogramowania, które łącznie tworzą cześć linii bio-suszenia odpadów. Montaż urządzeń ma zatem polegać na przygotowaniu do użytku części linii, o której mowa powyżej.

6.Czy Państwa Spółka będzie wykonywała samodzielnie usługę montażu, a następnie dalej Państwo będziecie sprzedawać towar wraz z usługą montażu na Nabywcę/klienta,

Wnioskodawca wykona samodzielnie usługę montażu. W ramach umowy i zobowiązania Wnioskodawca realizuje dostawę towaru z montażem. Montaż odbywa się w miejscu dostawy bezpośrednio po dostawie towaru na plac budowy. Do sprzedaży towaru z usługą montażu na nabywcę (klienta) - będącego stroną zawartej z Wnioskodawcą umowy - ma dojść po dostawie i montażu przedmiotu umowy na miejsce dostawy znajdujące się na terytorium Ukrainy.

(Pierwsza część należnego wynagrodzenia staje się wymagalna po dostawie towaru na miejsce dostawy (plac budowy) znajdujące się na terytorium Ukrainy. Wraz z zakończeniem dostawy z montażem wymagalna staje się ostatnia należna część umówionego wynagrodzenia).

7.Na terytorium jakiego kraju będą znajdowały się towary składające się na dostawę z montażem oraz kiedy/w którym momencie Państwa Spółka przeniesie prawo do rozporządzania nimi jak właściciel na Nabywcę.

Towary składające się na dostawę z montażem (przedmiot umowy) będą znajdowały się stałe na terytorium Ukrainy.

Zgodnie z zawartą przez Wnioskodawcę umową do dnia zapłaty dostarczony towar i urządzenia stanowią własność Wnioskodawcy. Zatem własność przejdzie na nabywcę (klienta) - będącego stroną zawartej z Wnioskodawcą umowy - z chwilą zapłaty ceny, to jest po dostawie towaru z montażem. Wobec braku innych postanowień umowy oraz uprawniających klienta do dysponowania tymi towarami uznać należy, że w tej samej chwili nabywca (klient) nabędzie prawo do rozporządzania towarem jak właściciel.

Pytanie ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu:

Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do opodatkowania podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.) dostawy towarów z montażem, o której mowa w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, w przypadku, gdy dostawa z montażem ma mieć miejsce - na zlecenie polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - na terytorium Ukrainy, czyli poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i terytorium UE, a jeśli tak to na jakiej podstawie i według jakiej stawki, oraz czy w tym przypadku znaczenie ma to kto jest nabywcą tego towaru z montażem?

Państwa stanowisko ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu

W Państwa ocenie dostawa towarów z montażem o której mowa w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, w przypadku, gdy dostawa z montażem ma mieć miejsce na zlecenie polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium Ukrainy, czyli poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i terytorium UE, nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Bez znaczenia w tym przypadku jest to, kto jest nabywcą towaru z montażem.

Zgodnie z art. 5 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U z 2023 r. póz 1570 z późn. zm. ), zwanej dalej ustawą VAT opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.eksport towarów,

3.import towarów na terytorium kraju,

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy VAT). Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy VAT).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W celu przedstawienia właściwego rozumienia pojęcia „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” - art. 7 ust. 1 ustawy VAT - należy zaznaczyć, że  dotyczy ono tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, ze chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym ponieważ istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności. Zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Idąc dalej należy wskazać, że czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym ponieważ dostawa towarów nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

W niniejszej sprawie Państwa czynność w zakresie realizacji opisanej umowy należy uznać za dostawę towarów w rozumieniu omawianej ustawy, gdyż zgodnie z postanowieniami umowy Państwo dostarczacie na zlecenie kontrahenta przedmiotowe urządzenia i materiały własność towaru ma przejść na kontrahenta po zapłacie umówionego wynagrodzenia.

W myśl art. 13 ust. 1 i 2 ustawy VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju z zastrzeżeniem ust 2-8.

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,

2.osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,

3.podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą,

4.podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Przywołane powyżej przepisy wskazują, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu dostawy, tj. przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy VAT, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Definiując pojęcie eksportu towarów ustawodawca dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy towar będący przedmiotem eksportu jest wywożony przez dostawcę albo jest wywożony na jego rzecz oraz gdy wywóz jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju albo na jego rzecz. Sytuacja, kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów z polski poza terytorium Unii Europejskiej i na niego wystawione są dokumenty eksportowe, jako zgłaszającego towar do odprawy celnej - stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium UE, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium polski lub na jego rzecz.

Aby zatem uznać daną czynności za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, powinny wystąpić łącznie następujące przesłanki

1.musi mieć miejsce jedna z czynności określonych w art. 7 ustawy VAT;

2.w konsekwencji tej czynności musi nastąpić wywóz towaru z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terytorium UE przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni);

3.wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Dwie pierwsze przesłanki mają charakter faktyczny i musi je łączyć bezpośredni związek przyczynowo skutkowy, tzn. w wykonaniu jednej ze ściśle sprecyzowanych w ustawie czynności (dostawy) towar opuszcza terytorium kraj w celu dostarczenia go do kraju trzeciego, przy czym nabywca tego towaru w wykonaniu tej czynności nabywa prawo do rozporządzania nim jak właściciel (zasadniczo warunek ten ziszcza się poprzez przeniesienie własności towaru). Ostatnia przesłanka ma charakter formalny i wiąże się z udokumentowanym i legalnym wywozem towarów poza terytorium kraju.

Miejscem dostawy towarów - na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy VAT - jest w przypadku:

1.towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

2.towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Ustawodawca uznał, że mogą zaistnieć sytuacje. W których poza dokonaniem dostawy towarów, dostawca zobowiązuje się również zainstalować/zamontować dostarczany towar, przy użyciu środków własnych, lub przy wykorzystaniu zasobów innego podmiotu ponadto ustawodawca uznał, że w takich sytuacjach świadczeniem nadającym charakter wszystkim podjętym przez dostawcę czynnościom jest właśnie dostawa towarów.

Przepisy ustawy VAT nie definiują pojęć „montaż lub instalacja”, niemniej jednak zastrzega ona, że stosownie do cytowanego powyżej art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT instalacji lub montażu nie zalicza się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Jako „proste czynności”, zdaniem Państwa należy rozumieć działania umożliwiające funkcjonowanie danego towaru/sprzętu, które potencjalny nabywca mógłby wykonać we własnym zakresie. A contrario, za montaż lub instalację należy uznać takie czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy montowanego lub instalowanego towaru/sprzętu. Dlatego też w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym dostawę towaru należy uznać za dostawę z montażem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazać bowiem należy, że wiążąca Państwa umowa zobowiązuje Państwa do dokonania montażu dostarczonych na miejsce dostawy towarów, bez montażu umowa nie zostałaby wykonana, a przedmiotowe urządzenia i materiały nie spełniałyby swoich funkcji. Montaż wymaga też specjalistycznej wiedzy i kwalifikacji.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na mocy art. 146ea pkt 1 ustawy VAT w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138 ust. 4 wynosi 23%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku. Zgodnie zaś z art. 41 ust. 4 ustawy VAT, w eksporcie towarów, o którym mowa wart. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Eropejskiej (art. 41 ust. 6 ustawy VAT).

Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy VAT wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Przenosząc powyższy stan prawny na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że w przypadku gdy towary są dostarczane z montażem na terytorium państwa trzeciego, miejscem dostawy, a tym samym i opodatkowania, jest kraj w którym towary te są montowane lub instalowane. W tym przypadku nie występuje eksport towarów ani wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów status nabywcy w tym przypadku jest bez znaczenia.

W konsekwencji dostawa z montażem towarów przez Wnioskodawcę na terytorium Ukrainy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, gdyż nie stanowi żadnego zdarzenia podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy VAT.

Zatem, Państwo nie będziecie zobowiązani do opodatkowania podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.) dostawy towarów z montażem, o której mowa w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, w przypadku, gdy dostawa z montażem ma mieć miejsce - na zlecenie polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - na terytorium Ukrainy, czyli poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i terytorium UE. Nie ma przy tym znaczenia to kto jest nabywcą tego towaru z montażem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Towarami zaś, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, są:

Rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.

Zatem pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.

W myśl art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów - rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Natomiast na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z opisu sprawy wynika, że Państwo jesteście spółką jawną, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny w Polsce. Na podstawie umowy z Kontrahentem polskim zobowiązaliście się do wykonania, dostawy i montażu scrubberów z dozowaniem kwasu, układu przepompowywania kwasu, układu wentylacji wyciągowej z tuneli biosuszenia oraz złącznika między tunelami, a także przeprowadzenia rozruchów i kalibracji przedmiotu umowy. Inwestycja związana będzie z budową biologiczno-mechanicznego zakładu przetwarzania odpadów (...) na Ukrainie. Realizacja przedmiotu umowy ma polegać na przekazaniu przez Państwa nabywcy kompletnych wytycznych dotyczących realizowanej części inwestycji do linii bio-suszenia odpadów, dostawie na miejsce dostawy wszystkich urządzeń do dnia 30 listopada 2023 r., montażu wszystkich urządzeń wraz z rozruchem na zimno do dnia 31 grudnia 2023 r., zakończeniu wszystkich prac i oddaniu realizowanej części inwestycji do użytku do dnia 15 marca 2024 r.

Państwo jesteście również zobowiązani do przeprowadzenia montażu urządzeń będących przedmiotem umowy. Usługi montażowe będą polegały na montażu (instalacji) wykonanych i dostarczonych urządzeń, materiałów na miejscu dostawy. Montaż przedmiotu umowy wymaga specjalistycznej wiedzy i odpowiednich kwalifikacji dokonującego montażu m.in.: znajomości i wykonania skomplikowanych czynności, bez których dostarczony towar nie będzie funkcjonował zgodnie z jego przeznaczeniem. Państwo wykonacie samodzielnie usługę montażu, gdzie po wykonaniu montażu oddacie klientowi montaż, co zostanie stwierdzone protokołem odbioru montażu. Ponadto zakończenie prób końcowych zostanie potwierdzone podpisaniem przez strony protokołu, a pozytywny ich wynik warunkuje przystąpienie do odbioru końcowego. Odbiór końcowy zostanie wykonany w celu potwierdzenia prawidłowego wykonania przedmiotu umowy.

Miejscem dostawy tych urządzeń ma być Zakład (…) na Ukrainie, gdzie następnie Państwo wykonacie w miejscu dostawy (Zakład (…) na Ukrainie) montaż dostarczonych urządzeń wraz z rozruchem. Dostawa urządzeń i materiałów na miejsce dostawy ma zostać potwierdzona stosowanym protokołem.

Towary składające się na dostawę z montażem (przedmiot umowy) będą znajdowały się na terytorium Ukrainy.

Własność przejdzie na nabywcę (klienta) - będącego stroną zawartej z Państwem umowy - z chwilą zapłaty ceny, to jest po dostawie towaru z montażem i w tej samej chwili nabywca (klient) nabędzie prawo do rozporządzania towarem jak właściciel.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia miejsca opodatkowania dostawy z montażem będącej przedmiotem umowy, w sytuacji gdy dostawa z montażem ma miejsce na terytorium Ukrainy świadczonej na rzecz Kontrahenta polskiego.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Jednocześnie wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „montaż lub instalacja”, niemniej jednak stosownie do cytowanego art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, do instalacji lub montażu nie zalicza się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Jako „proste czynności” należy rozumieć działania, umożliwiające funkcjonowanie danego towaru/sprzętu, które potencjalny nabywca mógłby wykonać we własnym zakresie. Zatem, za montaż lub instalację należy uznać takie czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy montowanego lub instalowanego towaru/sprzętu. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, „montaż” to składanie maszyn, aparatów, urządzeń, itp. z gotowych części, zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych. Z kolei „instalacja” to montowanie gdzieś urządzeń technicznych.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości stwierdzić należy, że w przypadku gdy Państwo jesteście zobowiązani do wykonania, dostawy i montażu scrubberów z dozowaniem kwasu, układu przepompowywania kwasu, układu wentylacji wyciągowej z tuneli biosuszenia oraz złącznika między tunelami, a także przeprowadzenie rozruchów i kalibracji, znajdzie zastosowanie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy - czyli tzw. dostawa urządzeń z ich montażem, gdyż w przedmiotowej sytuacji występuje element montażu dostarczonych urządzeń. Należy wskazać, że cyt. wyżej przepis art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy wymaga również, aby czynności montażu lub instalacji były wykonywane przez dokonującego dostawy towarów lub przez podmiot działający na jego rzecz.

Jak zostało wskazane Państwa Spółka będzie we własnym zakresie realizować usługi montażu/instalacji oraz uruchomienia dostarczonych urządzeń przeznaczonych do budowy biologiczno-mechanicznego zakładu przetwarzania odpadów (...) na Ukrainie. Innymi słowy, czynności te będą wykonywane „fizycznie” przez Państwa. Jak zostało wskazane poziom skomplikowania procesu montażu/instalacji maszyn i urządzeń wymaga specjalistycznej wiedzy i odpowiednich kwalifikacji, bez których dostarczony towar nie będzie funkcjonował zgodnie z jego przeznaczeniem, zatem uznać należy, że czynności realizowane przez Państwa nie będą mogły zostać uznane za proste czynności, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Ponadto powyższa dostawa z montażem będzie miała miejsce na terytorium Ukrainy i na terytorium tego kraju dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Zatem przedmiotowa transakcja, jako tzw. dostawa towarów z montażem, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu w miejscu, w którym towary są montowane/instalowane. Status nabywcy w tym przypadku jest bez znaczenia. W przedmiotowej sytuacji dla celów podatku od towarów i usług nie wystąpi również eksport towarów.

W konsekwencji należy uznać, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy transakcja dostawy i montażu scrubberów z dozowaniem kwasu, układu przepompowywania kwasu, układu wentylacji wyciągowej z tuneli biosuszenia oraz złącznika między tunelami, przeprowadzenie rozruchów i kalibracji (tzw. dostawa z montażem) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, lecz w kraju gdzie będzie przeprowadzany montaż, tj. na terytorium Ukrainy.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00