Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.703.2023.2.ID

Dotyczy określenia stawki ryczałtu PKWiU 58.29.40.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 9 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczyokreślenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 listopada 2023 r. (wpływ 21 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, pod firmą (…), pod adresem (…), zarejestrowaną w CEiDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…).

Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm. - dalej: ustawa o PIT).

W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pani usługi obejmujące:

·sprzedaż za pośrednictwem Internetu dostępu i aktualizacji do plików wtyczek i szablonów (…) na czas nieograniczony;

·sprzedaż za pośrednictwem Internetu dostępu i aktualizacji do wszystkich plików wtyczek i szablonów (...) w ofercie w formie subskrypcji na określony czas.

Szczegółowy opis świadczonych usług:

Udostępniane przez Panią pliki to dodatki, wtyczki i szablony do systemu (...) w formacie (...). Pliki te nie funkcjonują jako samodzielne programy komputerowe; działają wyłącznie on-line po uprzednim zainstalowaniu, jako rozszerzenie do systemu (...).

Pani działalność polega na sprzedaży dostępu do opisanych powyżej plików za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, jak i serwisów typu (...). W zależności od sposobu zakupu dostępu do plików przez klienta różni się sposób dostawy plików.

Jeśli do zakupu dochodzi poprzez serwis (...), klient otrzymuje indywidualny link, pod którym może pobrać pliki. Po tym samym indywidualnym linkiem dostępne są również przygotowywane przez Panią aktualizacje.

Jeśli do zakupu dochodzi we własnej Pani witrynie internetowej, wówczas na stronie konkretnej usługi (pliku) widoczny jest przycisk, pod którym klient po zakupie może pobrać plik oraz przygotowane do niego aktualizacje.

Udostępniane przez Panią aktualizacje są ważne bezterminowo, jeśli kupowany jest dostęp do pojedynczych, konkretnych plików zamówionych przez klienta. W takiej sytuacji świadczenie oferowane przez Panią jest bezterminowe.

Alternatywnie, w Pani witrynie internetowej, klient może nabyć również dostęp do wszystkich przygotowanych plików będących dodatkami do systemu (...). Wówczas sam dostęp do plików jest ograniczony czasowo. Ten model sprzedaży działa na zasadach subskrypcji, w ramach której klient kupuje od Pani dostęp do plików i aktualizacji na czas określony. Na dokumentach potwierdzających transakcję przedmiotem transakcji wymieniana jest nazwa wtyczki, szablonu, bądź nazwa subskrypcji.

W Pani opinii, powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 58.29.40.0 „Oprogramowanie komputerowe on-line” obejmując:

·sprzedaż za pośrednictwem Internetu dostępu i aktualizacji do plików wtyczek i szablonów (...) na czas nieograniczony;

·sprzedaż za pośrednictwem Internetu dostępu i aktualizacji do wszystkich plików wtyczek i szablonów (...) w ofercie w formie subskrypcji na określony czas.

Jako formę opodatkowania wybrała Pani rozliczenie wg skali podatkowej, zgodnie z zasadami ogólnymi. W przyszłym roku podatkowym zamierza Pani zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Zamierza Pani opodatkować przychód ze sprzedaży usług będących przedmiotem wniosku stawką ryczałtu 8,5%.

Wnosi Pani o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Panią działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani, że złoży Pani w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wskazuje Pani, że świadczone usługi są sklasyfikowane pod symbolem klasyfikacji statystycznej PKWiU 58.29.40.0.

Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z faktem, że na ten moment nie jest Pani opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, aktualnie prowadzona jest standardowa podatkowa księga przychodów i rozchodów. Wskazuje Pani jednak, że po zmianie formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będzie Pani prowadziła ewidencję przychodów.

Osiąga Pani dodatkowo przychody z tytułu sprzedaży, prowadzonej za pośrednictwem w serwisie (...) i portalach typu (...).

Klienci nabywają od Pani usługę dostępu do plików oraz dostępu do aktualizacji plików. Rzeczonymi plikami są wtyczki i szablony do systemu (...) o różnym zastosowaniu; pliki mają formę archiwów w formacie (...) i zawierają kod wtyczki lub szablonu. Przedmiotem źródła Pani dochodów nie jest sprzedaż samych plików, ale dostępu do nich. Nie staje się Pani właścicielem plików, co do których odpłatnie świadczy usługę przyznania dostępu. Właścicielami plików, co do których odpłatnie świadczy usługę przyznania dostępu, są zewnętrzni deweloperzy indywidualni, jak i firmy tworzące oprogramowanie. Odpłatnie udostępniane przez Panią pliki są objęte licencją (...), w ramach której dozwolone jest nieograniczone kopiowanie i rozpowszechnianie przez każdego - w formie odpłatnej lub nieodpłatnej.

Nie posiada Pani kontrahentów, ani „dostawców”. Nie nabywa Pani wtyczek/szablonów w celu ich dalszej odsprzedaży. Nie płaci Pani nikomu za pozyskane pliki.

Przychody ze sprzedaży uprzednio nabytych plików (dodatków, wtyczek i szablonów) są przychodami z tytułu odrębnej usługi i tylko jedna usługa polegająca na udzieleniu dostępu do pobierania aktualizacji plików wtyczki lub szablonu. Nie świadczy Pani żadnych innych usług związanych z tymi plikami. Ta usługa może być świadczona przez Panią bezterminowo, albo na czas określony. Wtedy bezterminowo lub przez określony czas klient ma dostęp do aktualizacji plików.

Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza to działalność usługowa w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Sprzedaje Pani usługę dostępu do plików oraz dostępu do aktualizacji plików. Rzeczonymi plikami są wtyczki i szablony do systemu (...) o różnym zastosowaniu; pliki mają formę archiwów w formacie (...) i zawierają kod wtyczki lub szablonu. W Pani opinii, jest to działalność usługowa, a nie działalność handlowa.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Panią, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. 2021 poz. 2647 z późn. zm.), a więc w stawce 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, to jest jeśli podatnik uzyskuje:

·przychody z prowadzenia apteki,

·przychody z kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

·przychody ze sprzedaży części do pojazdów mechanicznych,

·przychody z wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).

Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

·samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

·w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

·samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W Pani przypadku nie zachodzą powyżej wspomniane negatywne przesłanki.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Wskazuje Pani, że nie osiągnęła przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowanie wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 10%; 8,5%/12,5%; 12%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług.

Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług. Pani zdaniem, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 58.29.40.0 - „Oprogramowanie komputerowe on-line”.

W ramach powyżej wskazanej działalności zajmuje się Pani:

·sprzedażą za pośrednictwem Internetu dostępu i aktualizacji do plików wtyczek i szablonów (...) na czas nieograniczony;

·sprzedażą za pośrednictwem Internetu dostępu i aktualizacji do wszystkich plików wtyczek i szablonów (...) w ofercie w formie subskrypcji na określony czas;

Udostępniane przez Panią pliki to dodatki, wtyczki i szablony do systemu (...) w formacie (...). Pliki te nie funkcjonują jako samodzielne programy komputerowe; działają wyłącznie on-line po uprzednim zainstalowaniu jako rozszerzenie do systemu (...). Pani działalność polega na sprzedaży dostępu do opisanych powyżej plików za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, jak i serwisów typu (...).

W zależności od sposobu zakupu dostępu do plików przez klienta różni się sposób dostawy plików. Jeśli do zakupu dochodzi poprzez serwis (...), klient otrzymuje indywidualny link, pod którym może pobrać pliki. Po tym samym indywidualnym linkiem dostępne są również przygotowywane przez Panią aktualizacje.

Jeśli do zakupu dochodzi w Pani własnej witrynie internetowej, wówczas na stronie konkretnej usługi (pliku) widoczny jest przycisk, pod którym klient po zakupie może pobrać plik oraz przygotowane do niego aktualizacje.

Udostępniane przez Panią aktualizacje są ważne bezterminowo, jeśli kupowany jest dostęp do pojedynczych, konkretnych plików zamówionych przez klienta. W takiej sytuacji świadczenie oferowane przez Panią jest bezterminowe.

Alternatywnie, w Pani witrynie internetowej, klient może nabyć również dostęp do wszystkich przygotowanych plików będących dodatkami do systemu (...). Wówczas sam dostęp do plików jest ograniczony czasowo. Ten model sprzedaży działa na zasadach subskrypcji, w ramach której klient kupują od Pani dostęp do plików i aktualizacji na czas określony.

Na dokumentach potwierdzających transakcję przedmiotem transakcji wymieniana jest nazwa wtyczki, szablonu, bądź nazwa subskrypcji.

Prawo do opodatkowania przychodu z tytułu świadczenia usług udostępniania oprogramowania stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zostało dodatkowo potwierdzone w podobnej indywidualnej interpretacji podatkowej o Nr 0113-KDIPT2-1.4011.285.2023.3.KD.

Pani zdaniem, podobnie jak w stanie faktycznym przytoczonej interpretacji indywidualnej, świadczone przez wnioskodawcę usługi sprzedaży (…) (…) mają charakter udostępnienia oprogramowania i powinny być opodatkowane stawką 8,5%.

W uzupełnieniu wniosku, wskazuje Pani dodatkowo, że w Pani opinii, przychód z opisanej we wniosku działalności kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tejże ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Z kolei, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e) tiret szóste ww. ustawy stanowi, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0).

Stosownie zaś do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Co do zasady - w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Dodać należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności(...).

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania wybrała Pani rozliczenie wg skali podatkowej, zgodnie z zasadami ogólnymi. W przyszłym roku podatkowym zamierza Pani zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Złoży Pani w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Po zmianie formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będzie Pani prowadziła ewidencję przychodów. Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Wskazuje Pani, że świadczone usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 58.29.40.0 - Oprogramowanie komputerowe on-line.

W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pani usługi obejmujące:

·sprzedaż za pośrednictwem Internetu dostępu i aktualizacji do plików wtyczek i szablonów (...) na czas nieograniczony;

·sprzedaż za pośrednictwem Internetu dostępu i aktualizacji do wszystkich plików wtyczek i szablonów (...) w ofercie w formie subskrypcji na określony czas.

Udostępniane przez Panią pliki to dodatki, wtyczki i szablony do systemu (...) w formacie (...). Pliki te nie funkcjonują jako samodzielne programy komputerowe; działają wyłącznie on-line po uprzednim zainstalowaniu, jako rozszerzenie do systemu (...). Pani działalność polega na sprzedaży dostępu do opisanych powyżej plików za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, jak i serwisów typu (…). W zależności od sposobu zakupu dostępu do plików przez klienta różni się sposób dostawy plików. Jeśli do zakupu dochodzi poprzez serwis (…), klient otrzymuje indywidualny link, pod którym może pobrać pliki. Po tym samym indywidualnym linkiem dostępne są również przygotowywane przez Panią aktualizacje. Jeśli do zakupu dochodzi we własnej Pani witrynie internetowej, wówczas na stronie konkretnej usługi (pliku) widoczny jest przycisk, pod którym klient po zakupie może pobrać plik oraz przygotowane do niego aktualizacje. Udostępniane przez Panią aktualizacje są ważne bezterminowo, jeśli kupowany jest dostęp do pojedynczych, konkretnych plików zamówionych przez klienta. W takiej sytuacji świadczenie oferowane przez Panią jest bezterminowe. Alternatywnie, w Pani witrynie internetowej, klient może nabyć również dostęp do wszystkich przygotowanych plików będących dodatkami do systemu (...). Wówczas sam dostęp do plików jest ograniczony czasowo. Ten model sprzedaży działa na zasadach subskrypcji, w ramach której klient kupuje od Pani dostęp do plików i aktualizacji na czas określony. Na dokumentach potwierdzających transakcję przedmiotem transakcji wymieniana jest nazwa wtyczki, szablonu, bądź nazwa subskrypcji.

Klienci nabywają od Pani usługę dostępu do plików oraz dostępu do aktualizacji plików. Rzeczonymi plikami są wtyczki i szablony do systemu (...) o różnym zastosowaniu; pliki mają formę archiwów w formacie (...) i zawierają kod wtyczki lub szablonu. Przedmiotem źródła Pani dochodów nie jest sprzedaż samych plików, ale dostępu do nich. Nie staje się Pani właścicielem plików, co do których odpłatnie świadczy usługę przyznania dostępu. Właścicielami plików, co do których odpłatnie świadczy usługę przyznania dostępu, są zewnętrzni deweloperzy indywidualni, jak i firmy tworzące oprogramowanie. Odpłatnie udostępniane przez Panią pliki są objęte licencją (…), w ramach której dozwolone jest nieograniczone kopiowanie i rozpowszechnianie przez każdego - w formie odpłatnej lub nieodpłatnej. Nie nabywa Pani wtyczek/szablonów w celu ich dalszej odsprzedaży. Nie płaci Pani nikomu za pozyskane pliki. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza to działalność usługowa w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej uregulowania prawne oraz mając na względzie przedstawiony we wniosku opis sprawy, stwierdzić należy, że jeżeli w ustawowym terminie złoży Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, to uzyskiwane przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w przyszłym roku podatkowym mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, uzyskiwane przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług opisanych we wniosku, które zostały przez Panią sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 58.29.40.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art.12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.

W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji stwierdzam, że zapadła ona w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1648 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00