Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.650.2023.1.MJ

Brak prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją wydarzenia - impreza plenerowa.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją wydarzenia pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gminny Ośrodek Kultury w … nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednym z obszarów działalności Gminnego Ośrodka Kultury jest wykonywanie zadań związanych z wielokierunkową działalnością w zakresie wspierania twórczości artystycznej, wychowania estetycznego, edukacji pozaszkolnej, upowszechniania i udostępniania wartości kultury, ochrony dziedzictwa kulturowego w regionie oraz organizowania i promowania działalności kulturalnej, o których mowa § 5 ust. 2 Uchwały Rady Gminy … z dnia 22 maja 2019 r. w sprawie nadania statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury w … Dz. Urz. Woj. … z 2019 r. poz. .... W związku z podstawowym profilem działalności w dniu 24.08.2023 r. w … Gminny Ośrodek Kultury zawarł z Zarządem Województwa … umowę o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 na organizację wydarzenia pn. „…”, która odbyła się w dniu 25.06.2023 r. w … na terenie zielonym przy ul. …w godzinach od 15:00 do 24:00. Przedmiotowa impreza o charakterze plenerowym skupiła się wokół szeroko pojętej kultury oraz akcentowała walory historyczne Gminy …. W wydarzeniu udział wzięli nieodpłatnie lokalni rękodzielnicy, w szczególności mieszkanki gminy …, prezentując swoje prace - sztukę koronkarstwa, hafciarstwa, florystyki - przekazują młodemu pokoleniu wiedzę o charakterystycznych wzorach, wykorzystywanych w kulturze ludowej naszego regionu ponad 100 lat temu. Pasja ta wniosła znaczną wartość etnograficzną. W operację tę zaangażowane były osoby, które łączą wspólne zainteresowania - rozwijane na zajęciach Klubu … działającego przy Gminnym Ośrodku Kultury w …. Są to między innymi seniorzy, czyli osoby w wieku +60 oraz osoby bezrobotne w wieku +50 lat.

W celu podniesienia atrakcyjności obszaru LSR zrealizowano następujące zadania: (...). Dzięki powyższemu przedsięwzięciu przybliżono kulturę ludową, z której wyrośliśmy oraz bogata historia naszych terenów. Zaprezentowane eksponaty przyczyniły się do odkrycia przez uczestników imprezy nowych zainteresowań i być może zainspirują ich do rozwijania nowych form spędzania wolnego czasu korzystając z ofert licznych instytucji promujących historię obszaru objętego LSR. Zainteresowanie kulturą ludową i historią militarną regionu może stać się źródłem zarobkowania jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na wyroby regionalne. Operacja ta przyczyni się do rozwoju funkcji aktywizujących i promocyjnych obszaru LSR a także do zachowania dziedzictwa kulturowego i historycznego. Innowacyjność operacji - zastosowanie nowej usługi w formie tematycznego występu profesjonalnego zespołu artystycznego prezentującego widowisko zawierające szeroki wachlarz zadań artystycznych mających na celu kształtowanie postaw patriotycznych, edukacyjnych i wychowawczych. Zaprezentowanie się na scenie około 100 artystów (muzycy, balet, soliści) w pięknych historycznych strojach, tańcach narodowych wykonujący utwory popularyzujące treści narodowe i chwałę polskiego oręża, ukaże siłę historycznego patriotyzmu ... Ze względu na płożenie geograficzne … na przestrzeni wieków był areną działań militarnych. ... Wielonarodowość nie była nigdy czynnikiem negatywnym, wręcz przeciwnie jeszcze wzmacniała patriotyzm regionu. Efektowny pokaz nie tylko zaskoczy dotychczas nieprezentowaną nowoczesną wizualizacją, pełną iluminacji świetlnych i efektów dźwiękowych, ale przede wszystkim w sposób oryginalny przedstawi naszą historię. W imprezie zostaną wykorzystane zasoby obszaru objętego LSR. Poprzez wykorzystanie wyżej wskazanych zasobów obszaru objętego LSR zostaną wzmocnione co najmniej dwie mocne strony obszaru LSR w ramach analizy SWOT, tj.:

-Aktywność organizacji społecznych zainteresowanych lokalną kultura i dbałością o kulturę; Bogate i wielokulturowe dziedzictwo kulturowe i historyczne (wielokulturowość, zespoły ludowe);

-Aktywność organizacji społecznych zainteresowanych kulturą lokalną i dbałością o kulturę oraz dbałością o pamięć o naszej wielokulturowej historii.

Promocja operacji. Do objęcia patronatem imprezy zostały zaproszone media o zasięgu regionalnym. Została wykorzystana strona internetowa instytucji, gminy, portale regionalne oraz społecznościowe. Podczas imprezy wystąpiły również rozpoznawalni w skali kraju, mający ugruntowaną pozycję artystyczną i medialną oraz wydane co najmniej po dwie pyty autorskie, wykonawcy muzyczni. Stanowili oni magnes przyciągający jak największą liczbę uczestników imprezy, dzięki czemu jej promocja miała szerszy zasięg. Obszar plakatowania promującego imprezę wykroczył poza region LSR. Materia i przekaz uwzględniały informacje o roli BLGD i finansowaniu z funduszy EFRROW. Miejsce imprezy: … - miejscowość poniżej 5000 mieszkańców. Interpretacja indywidualna jest niezbędna na etapie rozliczenia dofinansowania. Przygotowując do złożenia wniosek o płatność o przyznanie pomocy, GOK zaliczył w całości podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych operacji. GOK będąc podatnikiem VAT nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż wykonane zadanie, tj. zorganizowanie imprezy plenerowej pn. „…” stanowi zadanie własne GOK. Zadanie to nie miało charakteru inwestycyjnego w związku z tym nie powstały żadne obiekty, za korzystanie z których można by pobierać opłaty, bądź osiągać inne dochody. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, co jednocześnie uniemożliwia odzyskanie podatku VAT, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. GOK nie ma możliwości odliczenia podatku VAT gdyż zakup towarów i usług związanych z powyższą imprezą nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi. GOK nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków a tym samym podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym w ww. projekcie.

Pytanie

Czy w przypadku realizacji operacji Organizacja wydarzenia pn. „…” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego PROW na lata 2014-2020, Gminnemu Ośrodkowi Kultury w … przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją opisanej operacji?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z istniejącą sytuacją prawną Gminny Ośrodek Kultury w …, zwany dalej GOK w … - beneficjent poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020 na lata 2014-2020, nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a w związku z tym nie ma możliwości uzyskiwania tego podatku. W przypadku przedstawionego stanu faktycznego GOK w … również nie przysługuje prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizowanym projektem. GOK w … uważa, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1598) obniżone kwoty podatku lub zwroty różnicy podatku należnego uzależnione są od zakupu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W omawianej sytuacji (realizacji operacji Organizacja wydarzenia pn. „…” w …) nie występuje związek ze sprzedażą opodatkowaną. W tej sytuacji nie będzie spełniony warunek dający GOK w … prawo obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii możliwości odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją wydarzenia pn. „…”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie, jak wynika z wniosku, nie jesteście Państwozarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a ponadto zakup towarów i usług związanych z powyższą imprezą nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie są spełnione. Z tego tytułu nie przysługuje Państwu także prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie macie Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Państwo nie spełniacie tych warunków, nie macie zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, nie mają prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją wydarzenia pn. „…”, ponieważ nie jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wydatki poniesione w ramach ww. wydarzenia nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Państwa, tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1598, jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00