Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.662.2023.1.KS

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie jest organizacją branżową typu NGO, której działalność statutowa związana jest z szeroko pojętą działalnością wspierającą dla otoczenia prawnego i gospodarczego swoich członków - którzy związani są z branżą .... Działania polegają na lobbingu na rzecz branży w organach administracji krajowej i UE, organizacji transferu wiedzy dla swoich członków - począwszy od wiedzy na temat prawny, związanej z obowiązkami formalnymi czy też wiedzy typowo branżowej związanej z technologią. ... współpracuje w tym zakresie z większością czołowych polskich instytutów badawczych i uczelni, które działają na polach związanych z branżą.

SP utrzymuje się ze składek członkowskich, pozyskuje także dotacje na konkretne projekty szkoleniowe lub rozwojowe. SP prowadzi także działalność gospodarczą, która obejmuje nieliczne inicjatywy typowo gospodarcze - przede wszystkim organizację targów technologicznych, w ramach których pobiera opłaty od wystawców i uczestników. Przychody uzyskiwane w ten sposób są opodatkowane podatkiem VAT na zasadach ogólnych, SP jest w związku z tym aktywnym podatnikiem podatku VAT. SP odlicza także VAT od kosztów, ale wyłącznie tych, które służą bezpośrednio działalności gospodarczej.

Przychody z działalności statutowej (składki członkowskie i dotacje) nie są objęte podatkiem VAT, dlatego też wszystkie koszty związane z działalnością statutową, w tym koszty ponoszone w ramach tej działalności nie są kosztami, od których można odliczyć VAT - ponoszone są więc przez Stowarzyszenie w kwocie brutto. W ramach działań objętych wsparciem ze środków Unii Europejskiej co do zasady podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowalnym. Od tej reguły istnieje jednak wyjątek, który pozwala uznać VAT za kwalifikowalny w projektach - o ile nie istnieje prawna możliwość jego odliczenia, w związku z czym jest on ostatecznie ponoszony przez beneficjenta.

Kierując się tą regułą, SP występując o dofinansowania kilkunastu już projektów w ciągu ostatnich kilku lat zawsze zaliczał VAT jako kwalifikowalny, ponieważ projekty te realizowane były w ramach działalności statutowej, ponadto nie prowadziły do uzyskania jakichkolwiek przychodów. Nie istniała więc możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w kosztach projektów.

W ramach Programu Operacyjnego „...” SP każdorazowo występowało o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, uzyskując za każdym razem potwierdzenie poprawnego rozumienia przepisów. W Programie Operacyjnym ... 2014-2020, SP wystąpiło także o dofinansowanie kilku projektów, zaliczając VAT do kosztów kwalifikowalnych na podstawie oświadczenia. Wynikało to z faktu, że obowiązek uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej nie pojawił się jako obowiązkowy załącznik wniosku o rozliczenie projektu, a projekty realizowane przez Stowarzyszenie są analogiczne do tych przeprowadzanych we wcześniejszych latach, ... oddział regionalny ARiMR znając sytuację nie wymagał od... przedstawienia interpretacji indywidualnej.

W związku z audytem wdrażania programów współfinansowanych przez Unię Europejską w Polsce, jaki miał miejsce na początku 2022 roku, instytucja audytowa zaleciła Instytucjom Pośredniczącym, aby te wymagały każdorazowo interpretacji indywidualnej w przypadku uznania kwalifikowalności podatku VAT z kosztów projektów. W związku z powyższym SP wystąpiło do Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji dla wszystkich projektów, w których VAT został uznany za kwalifikowalny. W pierwszej fazie do projektów aktualnie weryfikowanych przez Instytucję Pośredniczącą (ARiMR), w kolejnej do projektów już rozliczonych.

Niniejszy wniosek dotyczy projektu z 2023 roku – numer umowy o dofinansowanie …. Projekt ten dotyczył realizacji szkolenia-konferencji dla ..., a który jest tożsamy z dwoma analogicznymi projektami, które realizowane były również w ramach działania 2.6 „…” Europejskiego Funduszu ... w ramach umów o dofinansowanie nr …. oraz nr …. Projekty te dotyczyły kolejno realizacji cyklicznych szkoleń konferencji dla hodowców … organizowanych w czteroletnich cyklach, przy czym wydarzenia te każdorazowo realizowane są w … w formie dwudniowej konferencji w obiekcie hotelowym o odpowiednich zasobach. Pierwsza umowa dotyczyła konferencji organizowanych w latach …, druga umowa dotyczy konferencji organizowanych w latach …, umowa której dotyczy przedmiotowy wniosek dotyczy konferencji zrealizowanej w październiku 2023 roku.

W ramach wdrażania projektów „…”, Stowarzyszenie realizuje działania wspierające członków Stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym. Ta część działań dokładnie odpowiada celom działania, z którego jest współfinansowana - „…”, ponieważ podczas prelekcji w części szkoleniowej transferowana jest wiedza o szerokim spektrum związanym z branżą od technologii po aspekty prawne, wizerunkowe, ekonomiczne i administracyjne, w ramach integracji uczestników konferencji tworzona jest sieć kontaktów – SP dba o zróżnicowane grono prelegentów i zapraszanych gości, tak aby umożliwić integrację ze środowiskiem naukowym, przedstawicielami administracji, firm technologicznych itp. Wszystkie koszty związane z tą częścią wydarzenia są kosztami projektu realizowanego w ramach działania 2.6 i finansowane są w 95% ze środków funduszu ... i w 5% ze środków statutowych SP(wkład własny) – pochodzących ze składek członkowskich członków. Koszty ponoszone w ramach tej części wydarzenia to koszty hotelu i wyżywienia uczestników szkolenia-konferencji, koszty prelegentów, koszty obsługi technicznej wykładów, w tym transmisji on-line od okresu pandemii.

Równolegle do szkolenia-konferencji SP prowadzi również działania o charakterze komercyjnym – obejmujące organizację w tym samym momencie tzw. targów technologicznych ..., które mają na celu umożliwienie firmom stanowiącym zaplecze surowcowe i technologiczne branży prezentację swoich towarów i usług hodowcom. Targi zorganizowane są w tym samym obiekcie co szkolenie-konferencja, umożliwiając zarówno uczestnikom szkolenia-konferencji, jak i osobom nieuczestniczącym w szkoleniu odwiedzenie targów. Ponadto w ramach całego wydarzenia SP organizuje również eventy integracyjne – konkursy kulinarne i umysłowe oraz tzw. uroczystą kolację organizowaną w ostatnim dniu imprezy po zakończeniu szkolenia-konferencji połączoną z różnymi atrakcjami (występy artystów, licytacja na cele dobroczynne). Te dodatkowe atrakcje nie są kosztami kwalifikowalnymi projektu dofinansowanego ze środków UE, traktowane są jako część kosztów imprezy komercyjnej – czyli targów technologicznych ....

W ramach organizacji tej części imprezy pobierane są opłaty, opodatkowane podatkiem VAT. Są to opłaty pobierane od wystawców, reklamodawców oraz uczestników zarówno samych targów technologicznych, jak i całego wydarzenia – czyli szkolenia-konferencji – z zastrzeżeniem, że pokrywają one koszty niekwalifikowalne w projekcie. Koszty tej części wydarzenia to koszty strony internetowej wydarzenia wraz z kosztami obsługi wystawców, koszty dodatkowych sali wystawienniczych i terenów wokół hotelu, na których eksponowani są wystawcy, koszty podstawowych stoisk wystawienniczych, koszty zakwaterowania i wyżywienia wystawców, którzy nie są uczestnikami szkolenia-konferencji, koszty dodatkowych atrakcji, konkursów podczas wydarzenia, koszty uroczystej kolacji po zakończeniu wydarzenia.

SP prowadzi pełną księgowość, w ramach której wydzielone są odrębne konta księgowe zarówno dla poszczególnych projektów, jak i w tym przypadku – gdzie oddzielnie księgowane są przychody i koszty targów technologicznych ... opodatkowane podatkiem VAT (w ramach działalności gospodarczej), oddzielnie koszty i przychody (dotacja) projektu cykl szkoleń-konferencji, w ramach działalności statutowej (przychody i koszty niepodlegające podatkowi VAT). W analogiczny sposób SP organizowało cykle konferencji od 1997 roku, przy czym od roku 2006 każdorazowo pozyskiwano dofinansowanie ze środków UE, każdorazowo także uzyskiwano zgodę na kwalifikowalność podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do ich odliczenia (...)”. Jeśli zatem realizacja projektu w zakresie szkoleń -konferencji nie prowadzi do powstania przychodów, podatnikowi nie przysługuje prawo do odzyskania VAT. Tym samym spełniony jest warunek uznania VAT za kwalifikowalny w projekcie, ten może być bowiem kwalifikowalny tylko w przypadku, kiedy beneficjentowi nie przysługuje prawo jego zwrotu i jest on przez niego ostatecznie poniesiony.

Zgodnie z dotychczasową praktyką stosowaną we wcześniejszych projektach tego typu, SP uznało VAT w tym projekcie za kwalifikowalny. Jest to również o tyle istotne, że takie podejście jest całkowicie neutralne dla samego Stowarzyszenia – ponieważ w przypadku nieuznania możliwości kwalifikowalności podatku VAT, powinien on podlegać zwrotowi. W tym przypadku uznano jednak, że bardziej racjonalnym działaniem będzie oddzielenie części przedsięwzięcia o charakterze komercyjnym (targi technologiczne) od części realizowanej w ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej – zwłaszcza, że program ten umożliwia kwalifikowalność ściśle określonych wydatków związanych z szeroko pojętym transferem wiedzy i doświadczeń, podobnie podchodząc do kwestii kwalifikowalności podatku VAT.

W części komercyjnej zarówno przychody jak i koszty podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, SP odzyskuje zatem również VAT naliczony w kosztach tego przedsięwzięcia, w części szkoleniowo-konferencyjnej wszystkie koszty uznane są jako ostatecznie ponoszone w kwocie brutto, ponieważ zarówno dotacja jak i wkład własny Stowarzyszenia (składki członkowskie) są źródłami nieopodatkowanymi – realizacja tych działań nie prowadzi zatem do powstania przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Należy przy tym zaznaczyć, że oba przedsięwzięcia są księgowane na oddzielnych kontach księgowych i nie posiadają kosztów wspólnych.

Pytanie

Czy podatek VAT zawarty w kosztach poniesionych w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków UE, realizowanego w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia, a w ramach którego Stowarzyszenie nie osiąga przychodów - a pokrywa te koszty z dotacji oraz środków ze składek członkowskich, które nie są opodatkowane podatkiem VAT, można uznać za niemożliwy do odzyskania oraz ostatecznie poniesiony przez SP?

Państwa stanowisko w sprawie

SP uznaje, że wydatki poniesione w ramach projektu polegającego na organizacji cyklu szkoleń-konferencji dla hodowców ..., które w ramach zakresu rzeczowego ujętego w projekcie dofinansowanym ze środków UE nie prowadzą do uzyskania przychodów, a które pokrywane są częściowo z dotacji z Europejskiego Funduszu ... (95%), oraz przychodów statutowych w postaci składek członkowskich (5%) - oba źródła finansowania są zwolnione z podatku VAT przedmiotowo - zgodnie zatem z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT - a towary i usługi nabyte w ramach zakresu rzeczowego tego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi nie przysługuje prawo do ich odliczenia.

Tym samym można uznać, że VAT zawarty w kosztach projektu jest podatkiem ostatecznie poniesionym przez podatnika, w związku z czym może zostać uznany za kwalifikowalny w projekcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Wskazać należy, że na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących projektu dofinansowanego ze środków UE.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje.

Wniosek dotyczy projektu z 2023 roku – numer umowy o …. Projekt ten dotyczył realizacji szkolenia-konferencji dla hodowców ..., a który jest tożsamy z dwoma analogicznymi projektami, które realizowane były również w ramach działania 2.6 „…” Europejskiego Funduszu .... Umowa której dotyczy przedmiotowy wniosek dotyczy konferencji zrealizowanej w październiku 2023 roku.

We wniosku wskazano również, że w części szkoleniowo-konferencyjnej wszystkie koszty uznane są jako ostatecznie ponoszone w kwocie brutto, ponieważ zarówno dotacja jak i wkład własny Stowarzyszenia (składki członkowskie) są źródłami nieopodatkowanymi – realizacja tych działań nie prowadzi do powstania przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem wydatki dotyczące szkoleń-konferencji, które są realizowane w ramach dofinansowania z Unii Europejskiej, nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów poniesionych w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków UE w ramach umowy nr .

Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie spełniają Państwo tego warunku, nie mają Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00