Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.668.2023.2.ALN

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...) jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 października 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego. Podstawowym celem statutowym zakładu jest zapewnienie mieszkańcom gminy oraz innym pacjentom wpisanym na listę pacjentów wszechstronnej i dostępnej opieki zdrowotnej w zakresie lecznictwa podstawowego, specjalistycznego, zapobieganie powstawaniu chorób i urazów, szerzenie oświaty zdrowotnej. W Państwa zakładzie w 97,51 % przychodów pochodzi ze świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia na podstawie umów z (...) oraz z tytułu udzielania świadczeń zdrowotnych innych niż finansowanych przez (...). Pozostałe 2,49% przychodów osiągają Państwo głównie z tytułu odsetek uzyskanych od środków na rachunku bieżącym zakładu, z tytułu amortyzacji składników majątku trwałego sfinansowanych dotacją, przychody z tytułu dofinansowania.

W związku z powyższym zakład nie jest „podatnikiem VAT czynnym”, korzystając ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 pkt 18-20 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie prowadzą Państwo czynności opodatkowanych, wykonują Państwo działalność wyłącznie zwolnioną z podatku, więc nie mogą Państwo odzyskać zapłaconego przy towarach i usługach podatku VAT. W dniu 27 marca 2023 r. podpisali Państwo umowę nr (...) o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 Oś priorytetowa 13 – „Odporna i zdrowa gospodarka przyszłości”. Działanie 13.2 – „Ochrona zdrowia” pt. (...).

W wyniku postępowań całkowita wartość projektu wynosi (...) zł, w tym koszty niekwalifikowalne - (...) zł; dofinansowanie w wysokości 80,99% wartości projektu tj. (…) zł. W ramach projektu został zakupiony:

1)aparat do elektroterapii, sonoterapii, laseroterapii, magnetoterapii i terapii skojarzeniowej – 2 szt;

2)aparat do elektroterapii, sonoterapii i terapii skojarzeniowej z głowicą do sonoterapii – 1 szt;

3)aparat do laseroterapii z sondą prysznicową – 1 szt;

4)urządzenie do mechanicznego drenażu limfatycznego – 1 szt;

5)stół rehabilitacyjny z elektryczną regulacją wysokości - 3 szt;

6)lampa (...) statywna – 1 szt;

7)system do ćwiczeń w podwieszeniu ze stelażem - 1 zestaw;

8)spirometr – 1 szt;

9)holter ciśnieniowy - 1 szt;

10)holter EKG - 1szt;

11)przenośna pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących - 6 szt.

Głównym celem projektu jest wzrost odporności systemu ochrony zdrowia na sytuacje kryzysowe będące skutkiem sytuacji epidemicznej dzięki podniesieniu jakości i skuteczności usług zdrowotnych. Inwestycja wpłynie na poprawę komfortu pacjentów i ich rodzin i przyczyni się do skrócenia czasu oczekiwania na świadczenia medyczne. Rehabilitacja po COVID-19 jest wielotorowym procesem, którego celem jest poprawa kondycji fizycznej, wydolności krążeniowo-oddechowej organizmu i zwiększenie możliwości fizycznych organizmu. Zakupiony sprzęt w ramach projektu będzie wykorzystywany wyłącznie na rzecz udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Dzięki wysokiej dostępności możliwe będzie szybkie wdrażanie leczenia.

W związku z tym, iż Zakład nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT uznali Państwo w ww. projekcie podatek VAT jako koszt kwalifikowalny projektu.

Pytanie

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu (...) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT i w ten sposób koszty podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego są wydatkiem kwalifikowalnym?

Państwa stanowisko w sprawie

(...) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego. Ze względu na świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia zwolnionych z podatku od towarów i usług korzystają Państwo ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 - 20 ustawy. Nie będąc podatnikiem VAT czynnym nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym wydatki w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są kosztami kwalifikowanymi w wartości brutto.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwa we wniosku w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...) jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podkreślić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazali Państwo we wniosku – korzystają Państwo ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 pkt 18-20 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie prowadzą Państwo czynności opodatkowanych. Wykonują Państwo działalność wyłącznie zwolnioną z VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji opisanego we wniosku zadania. Tym samym, nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzam, że nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...), ponieważ nie wykonują Państwo czynności opodatkowanych, zatem efekty realizowanego zadania nie są przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...) uznałem za prawidłowe.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu tej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00